عاقبت، مارماریس

خوشا به حال کلاغان قیل و قال پرست

چگونه شرح دهم لحظه لحظه خود را

برای این همه ناباور خیال پرست؟

عاقبت قسمت و همت دست به دست هم دادن تا ما به مارماریس سفر کنیم. حالا چرا می گم عاقبت!؟ چون از سال 98 ما تصمیم داشتیم به مارماریس سفر کنیم. در سفرنامه از مارماریس تا کوالالامپور میتونی این تغییر مسیر ببینی.دو سال کرونا سفر نرفتیم تا سال پیش که پرونده مارماریس مجدد بررسی شد، هتل و تور مارماریس انتخاب شد اما برای دوست همسفرمون مشکلی پیش اومد که به ناچار مارماریس کنسل و به استانبول سفر کردیم. رسیدیم به امسال و تصمیم گرفتیم با تمام پیشنهادات و آپشن ها هر طور که هست سفر به مارماریس ممکن کنیم.

مارماریس

مارماریس شهر بندری در ترکیه است که به بهشت ترکیه یا مروارید ترکیه معروفه. شهر بندری در سواحل مدیترانه وجنوب غربی ترکیه در استان موغلا. اصلی ترین جاهای دیدنی مارماریس، دریای فیروزه ای، قایق های بادبانی،قلعه ی تاریخی، کوه های مارماریس و منطقه دالیان است. این منطقه تابستان های گرم و مرطوب با آفتابی درخشان داره و زمستانش سرد و بارانیه. در مورد موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی و تاریخی این شهر ترجیح میدم به همین مقدار بسنده کنم چون به نظرم در حوصله سفرنامه نمیگنجه منم وقتی سفرنامه میخونم از این بخش میگذرم و عقیده دارم وقتی مکانیو برای سفر انتخاب میکنم قطعا اطلاعاتو از جای دیگه به دست آورم و در سفرنامه دوس دارم چیزی بخونم که در سایت های دیگه نیست.

نمایی از مارماریس زیبا

تور و بلیط

چون سال قبل بررسی کاملی از مارماریس داشتم می دونستم هتل هایی که آژانس های ایرانی قرارداد دارن محدودن و من که هدفم هتل پنج ستاره یوآل بود برای بررسی دقیق تر هتل ها از یوتیوب کمک گرفتم و ویدیوهای کامل و خوبی از مسافران این هتل ها تماشا کردم و در نهایت همون هتلی که سال قبل انتخاب کرده بودم هدف اصلیم شد. هتل گرین نیچر دیاموند.

تصویر ورودی هتل
حیاط هتل
لابی هتل
فضای داخلی هتل

یه توصیه ای از نگاه خودم میخوام داشته باشم و اونم اینه که: درسته سایت هایی مثل لست سکند، بوکینگ و تریپ ادوایزر اطلاعات خوبی در مورد هتل ها در اختیار میذاره ولی به نظر من اولویت امکانات هتل برای ما ایرانی ها متفاوت از خارجی هاست. منظورم اینه که اون چیزی که یه خارجی برای هتل امتیاز میده الزاما دغدغه ی من نیست، مثلا ما چون تو کشورمون امکاناتی مثل گروه های دنس و اینترتیمنت نداریم یا خیلی کم داریم، انیمیشن هتل برامون خیلی مهمه که با کیفیت باشه این در صورتیه که خارجی به کیفیت نوشیدنی و غذا بیشتر اهمیت میده. یه ویدیو میدیدم که یه خانم روس از میوه های تابستونی سرو شده در هتل گرفته بود و با هیجان ازشون تعریف می کرد از خربزه، شلیل و هندوانه، میوه هایی که برای ما کم اهمیت هستن. با این توضیحات خواستم بگم حتما هتلی که مد نظر دارید دریوتیوب بررسی کنید تا جزییاتش براتون مشخص بشه. در نهایت تور را برای تاریخ 23 شهریور 1402  شش شب و هفت روز و شرکت هواپیمایی زاگرس خریداری کردیم.

بلیط ، وچر هتل، قرارداد و بیمه مسافرتی بعد از تسویه حساب با آژانس دریافت کردیم. برای ارز مقداری لیر از سفر قبل داشتیم و چون می دونستیم مارماریس به عنوان یه شهر ساحلی خرید آنچنانی نداره به دریافت ارز مسافرتی بسنده کردیم. یک هفته قبل از پرواز در اپلیکیشن "بله"  ثبت نام و مبلغ ارزبه ازای 500 دلار برای هر نفر واریز کردیم و برای دریافت ارز در روز سفر از طریق دستگاه های خودپرداز ارز در فرودگاه اقدام کردیم. عوارض خروج از کشور را به صورت آنلاین پرداخت کردیم.

23 شهریور( روز سفر)

پرواز ما پنجشنبه ساعت 1:30 بامداد بود. از این رو چهارشنبه چمدون ها رو بستیم طبق قرار نانوشته ی همه ی سفرهامون عصر خودمونو به پیتزا مهمون کردیم و از اونجا به سمت فرودگاه رهسپار شدیم.

حس خوب بستن چمدون
 پیتزای قبل سفر

فرودگاه:

باتوجه به تعطیلاتی که پیش رو بود بعد از ترافیک سنگین و طولانی ساعت 10 شب به فرودگاه رسیدیم. ساعت 10:30 چمدون ها رو به کانتر مربوطه تحویل دادیم. چک پاسپورت انجام و از گیت رد شدیم. برای دریافت ارز بعد از گیت در طبقه پایین نزدیک اتاق سیگار دستگاه های خودپردارز ارز وجود داره که  صف طولانیش جلب توجه میکنه. خدا رو شکر بدون مشکل ارز دریافت کردیم و وارد سالن انتظار شدیم و متوجه شدیم خودپرداز ارزی در سالن انتظارهست و البته هیچ صفی هم در کار نیست. پرواز ما در ساعت 1:45 آسمان تهران به مقصد فرودگاه دالامان ترک کرد.

صف ورود به سالن فرودگاه
 لحظه سوار شدن هواپیما

خوشبختانه پرواز زاگرس بدون تاخیر انجام شد. مدت زمان پرواز طبق گفته ی خلبان سه ساعت و ده دقیقه اعلام شد. هواپیما کوچیک و صندلی ها نامناسب بود. در طول پرواز دچار چالش نشدیم. و 4:30 صبح به وقت ترکیه به فرودگاه دالامان رسیدیم. ( اختلاف ساعت ترکیه با ایران حدود نیم ساعت هست )

پذیرایی هواپیمایی زاگرس

از اونجایی که شهر مارماریس فرودگاه نداره، نزدیک ترین فرودگاه به این شهر دالامان هست البته در پرواز ما مسافرانی بودند که از دالامان به بدروم و آنتالیا می رفتند.  فرودگاه دالامان خیلی بزرگ نیست و خروج از این فرودگاه زمان زیادی لازم نداره. بلافاصله بعد از خروج خانم مریم از شرکت آجون تراول منتظرمون بود. اسم ها رو از لیست میخوند و با توجه به هتل ها به اتوبوس های مربوطه راهنمایی می کرد.

از مسافرها به غیر از ما یک خانواده هتل گرین نیچر دیاموند برای سفرشون انتخاب کرده بودن. خانم مریم بعد از سوار شدن از ما خداحافظی کرد و گفت: آقای وحید جلوی هتلتون منتظر شما خواهد بود و اتوبوس راه افتاد و بعد از یک ساعت و چهل دقیقه به هتل رسیدیم. خسته و خواب آلود بودیم و آسمون هم هنوز تاریک بود بنابراین خیلی از جاده استفاده نبردیم وقتی آسمون روشن شد به شهر زیبای مارماریس با دریای آروم و قایق های بادبانی تصویری رویایی جلوی چشمهامون بود.از مرکز شهر یعنی میدان آتاتورک تا هتل  کمتر از پنج دقیقه رسیدیم و طبق قرار آقای وحید منتظر ما بود.

روز اول:

در بدو ورود با همراهی آقای وحید چک این انجام شد ولی با توجه به آخرفصل بودن و شلوغی هتل امکان تحویل اتاق تا ساعت 2 ظهر نبود اما دستبند استفاده از امکانات هتل در اختیارمون قرار گرفت ایشون ازمون خواستن بعد از صرف صبحانه ساعت 9:30 برای پاره ای از توضیحات در لابی حضور داشته باشیم.

دستبند هتل
میز ولکام لابی
 مبلمان لابی

به همراه خانواده برای صبحانه به طبقه منفی یک و رستوران زعفران رفتیم. این رستوران اصلی ترین مکان سرو غذا در این هتله، وعده های صبحانه، ناهار و شام این جا سرو میشه. درب خروجی رستوران به فضای باز هتل ختم میشه که سایبانی بزرگ داره و هر شب چاینیزفود و غذاهای گریل شده و کبابی طبخ میشه.

برنامه رستوران زعفران
صبحانه هتل

بشقاب صبحانه من

بعد از صبحانه طبق قرار آقای وحید در لابی منتظر بودند. ایشون توضیحات مختصری راجب هتل و شهردر اختیارمون گذاشتند و در مورد تورهایی تفریحی مارماریس توضیحات و برگه ای در اختیارمون قرار دادن که در صورت تمایل با ایشون هماهنگ کنیم. خوشبختانه و بر خلاف سفرهای قبل تور لیدر انسان محترمی بودن و در طول سفر برای خرید تور اصلا مزاحم نشدن و رفتار ناپسندی که خاطره ی بدی برامون بسازن نداشتن در واقع یه جورایی نگاهمونو به تور لیدر ایرانی مثبت کردن و از این بابت از ایشون متشکرم.

چون هنوز اتاق تحویل نگرفته بودیم با همسرم تصمیم گرفتیم کمی اطراف هتل قدم بزنیم و با محیط آشنا بشیم از این رو از در اصلی هتل به سمت میدان آتاتورک قدم زدیم و تا تنها مرکز خرید مارماریس به نام بلوپورت رفتیم. مرکز خرید کوچیکی که از هتل پیاده نیم ساعت راهه،این مرکز خرید دو طبقه است و خبری از برندهای معروف در این مرکزخرید نیست. کمی گشت زدیم و به سمت هتل برگشتیم و از اونجایی که بسیار خسته بودیم روی مبل های لابی استراحت کردیم.

فضای هتل
استخر هتل
 مرکز خرید

undefined

بعد از ناهار ساعت یک برای تحویل اتاق به لابی مراجعه کردیم و اتاقی در طبقه ی منفی یک پیشنهاد دادن وبعد از دیدن اتاق موافقت نکردم و خواستم تا ساعت دو صبر کنم اما اتاق دیگری در طبقه اول از اتاق های لند ویوپیشنهاد دادن و چون مطابق با نظرم بود پذیرفتم و به این ترتیب چمدان ها رو به اتاق انتقال دادیم و از شدت خستگی بیهوش شدیم.

اتاق
 بالکن

تا عصر خوابیدیم وبعد برای چای عصرانه به کافی بار لابی هتل مراجعه کردیم و در بالکن زیبای هتل چای ترکی نوشیدیم و برای شام به رستوران رفتیم. غذاهای داخل رستوران چند بخش داره. بخش میوه ها که شامل: سیب، شلیل، آلو، انگور، هندوانه و خربزه بود و برای وعده شام موز هم سرو میشد.

بخش کیک ها و دسرها، بخش سالاد ها و ترشی ها، بخش سوپ، بخش نان، بخش چاشنی ها، بخش فست فود، بخش غذاهای گرم و بیرون رستوران غذاهای کبابی طبخ میشد. یک هفته ای که ما در هتل اقامت داشتیم،منو رستوران برای صبحانه و ناهار هیچگونه تغییری نداشت و تنها برای وعده ی شام دو بخش جدید اضافه میشد که شامل دسر ها و غذاهای خاص بود.

شام ترکی، شام مدیترانه ای، شام ایتالیایی و شام مکزیکی.

شام شب اول روتین هر شب رستوران بود.

چای ترکی

میوه ها
سالاد
ترشی
سوپ

undefinedundefinedundefined

دسر

فضای بیرون رستوران

در طبقه ی منفی یک  روی تابلو برنامه ی شبانه هتل نصب شده، که از ساعت 9:30 شب شروع میشه.

هتل دو استیج برای اجرا داره. استیج اول جلوی رستوران اصلی و به نام دیاموند هست که معمولا شب ها ساعت 9-9:30 برای بچه ها موزیک و سرگرمی داره و بعد از اون گروه های دنس از کشورهای مختلف اجرا داشتن. و استیج دوم  در ضلع جنوبی هتل که به ولو بلوار معروفه قرار داره. اسم استیج ولو هست و هرشب از ساعت 10 لایو موزیک اجرا میشه. دو شب هم برنامه های مفرح شبانه اجرا شد و بسیار جالب و مفرح بود.

برنامه  انیمیشن هتل
نمای هتل در شب
 استیج دیاموند
استیج ولو

بعد از شام از در دوم هتل که روبه روی دریا هست برای قدم زدن  به سمت ایچملر رفتیم.

ایچملر:

استراحتگاه ساحلی-جنگلی زیباست که از مرکز مارماریس هشت کیلومتر فاصله دارد.ایچملر بهشتی است که با درختان کاج پوشیده شده و از یک طرف چشم انداز کوه و از طرف دیگر چشم انداز دریا را به میهمانانش هدیه می دهد.

از میدان آتاتورک تا مرکز ایچملر نوار ساحلی زیباییه که وجود کافه ها، هتل ها پیاده روی در این ساحل جذاب تر میکنه مخصوصا شب که آفتاب غروب کرده، هوا خنک تره. البته میشه برای تماشای این نوار ساحلی زیبا دوچرخه یا اسکوتر کرایه کرد اما ما پیاده این مسیر رفتیم و قبل شروع شدن برنامه شبانه به هتل برگشتیم.

برنامه ی شب اول گروه دنس در استیج ولو بولوار بود. تیم انیمیشن هتل هم حضور داشتند و از میهمانان دعوت می کردند که دنسرهای روی استیج همراهی کنند. چون شب اول بود و ما هنوز خستگی سفر داشتیم از ولو بار نوشیدنی گرفتیم و روی مبل ها ولو شدیم و برنامه رو تماشا کردیم. و قبل از تموم شدن برنامه ولو بلوار را به قصد خواب ترک کردیم.

برنامه ولو استیج

روز دوم:

بعد از صبحانه آماده شدیم تا از استخر هتل و ساحل زیبا استفاده کنیم. با کارت های حوله که در زمان چک این از لابی تحویل گرفته بودیم به طبقه ی منفی یک و قسمت ماساژ و اسپا رفتیم و حوله تحویل گرفتیم چون استفاده از حوله اتاق برای استخر ممنوعه و بعد از استفاده باید حوله را مجدد برای شستشو به اسپا برگرداند. در صورت گم شدن کارت حوله در زمان چک اوت هتل مبلغ بیست یورو خسارت دریافت میکنه. بنابراین حواستون به کارت حوله باشه.

مرکز اسپا و ماساژ

از تهران یک تیوپ و یک تشک بادی آورده بودیم که در پول شاپ روبه روی استخر به قیمت صد لیر باد کردیم وبرای ورزش و بازی وارد استخر شدیم.

تیوپ

undefined

با وجود اینکه چند جای هتل حتی در آسانسور ذکر شده بود که تخت های کنار استخر رزرو نشه ولی اگه بعد از ساعت هشت صبح به استخر مراجعه می کردی قطعا تختی نزدیک استخر، پیدا نمی کردی. اکثرا قبل از ساعت هشت حوله هاشونو روی تخت می گذاشتند و می رفتند برای صبحانه.

استخر هتل سه عدد سرسره داره که از ساعت ده صبح روشن میشه تا زمان ناهار و بعد از ناهار تا ساعت پنج عصر فعالیت میکنه. بار کنار استخر هم از ساعت ده صبح تا پنج عصرسرویس میده. رستوران استخر از ساعت دوازده تا چهار با پیتزا، پاستا، سوخاری،گریل،وافل،میوه و سالاد هر روز از میهمانان پذیرایی میکنه. در ضمن با لباس شنا امکان استفاده از ناهار رستوران وجود نداره یا باید لباس تعویض بشه و یا از رستوران استخر ناهار میل بشه. اجازه خارج کردن ظرف غذای رستوران استخر به تخت های کنار استخر داده نمیشه و فقط لیوان نوشیدنی کنار استخر مجاز هست.

برنامه های تیم انیمیشن هتل از ساعت ده صبح جلوی بار استخر اجرا میشه که شامل ایروبیک در آب، واتر پلو، مسابقه های مختلف، حمام ترکی و نمایش های متنوع است.

استخر و سرسره ها
استخر سرپوشیده

بعد از کمی شنا و ایروبیک داخل آب به ساحل زیبای مارماریس رفتیم. تماشای دریای زیبای مدیترانه که قایق های بادبانی و تفریحی در آن شناورند و تلآلو نور خورشید روی آب های نقره ای لذت سفر را دوچندان میکنه.

ساحل
سهم من از دریا

وقتی به قدر کافی از تماشای دریا لذت بردیم خط ساحلی رو به سمت میدان آتاتورک و مرکز مارماریس ترک کردیم. تماشای هتل ها و کافه های خط ساحلی در روز خالی از لطف نیست البته اگه تحمل گرما براتون سخت نیست(حتما کلاه و عینک همراه داشته باشید) در طول مسیر کانترهای فروش تورهای تفریحی هم وجود داره که میتونید از این تورها استفاده کنید. ما با توجه به سفرهای مشابه قبلی در این سفر تصمیم گرفتیم از تور استفاده نکنیم.

خط ساحلی در روز

خط ساحلی تا جایی که هتل ها و کافه ها هستند ادامه دادیم. آخراین مسیر فروشگاه ماوی هست وروبه روی ماوی فروشگاه زنجیره ای میگروس قرار داره و از ادامه ی مسیر تا میدان اتاتورک ، پیاده رو با درخت های نخل پوشیده شده. از فروشگاه میگروس نوشیدنی خنک خریدیم وبرای ناهار به هتل برگشتیم

رستوران استخر
بشقاب من

بعد از ناهار مسابقه واترپلو اجرا شد و تا عصر در استخر و حیاط هتل به تفریحات آبی مشغول بودیم. از ساعت پنج عصر به بعد اکثر میهمانان هتل فضای استخر و حیاط ترک میکنن به اتاق ها میرن، دوش میگیرن و کمی استراحت میکنن و برای ساعت هفت عصر و صرف شام در رستوران حاضر میشن.

منوی شام شب دوم شام مدیترانه ای بودو میزها با انواع سوشی و ماهی رنگین شده بود. البته نه به این معنی که غذاها عمدتا دریایی باشه اگه کسی مثل من غذای دریایی دوس نداشته باشه قطعا گرسنه نمیمونه.

شام مدیترانه ای

بعد از شام از در اصلی هتل به سمت خیابون اصلی با دلموش های که نوار رنگی دارن با پرداخت نفری بیست لیر برای تماشای اسکله و گرند بازار رفتیم.

میدان آتاتورک

کنار اسکله قایق های تفریحی و کشتی های تفریحی دزدان دریایی پهلو گرفتن و منظره ی زیبایی به شهر دادن.

کشتی دزدان دریایی

گرند بازار:

گرند بازار اصلی‌ترین و بهترین مکان برای خرید مردم محلی و مسافران مارماریس است. گرند بازار جایی شبیه به بازار بزرگ تهران است، راهروهای طولانی و مغازه دارهایی که از جزئی ترین تا کمیاب‌ترین اجناس به فروش می‌رسانند. این مکان یکی از بهترین فرصت‌ها را برای آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه برای مسافران ایجاد می‌کند.

گرند بازار

قبل از سفر به مارماریس با بررسی هایی که از این شهر داشتم می دونستم که مکان مناسبی برای خرید نیست و بعد از تماشا و گذر از گرند بازار این شک برام به یقین تبدیل شد. گرند بازار همونطور که توضیح دادم شبیه بازار تهرانه و خرید از این بازار سلیقه و سبک عموم نیست. ولی اگه قصد خرید از برند ها رو دارید بعضی از برند ها مثل  نایکی، آدیداس، دفکتو، کوتون،السی و ماوی  شعبه های کوچیکی در خیابون پشتی گرند بازار دارند که میتونید اندک خریدی از اونجا داشته باشید.

السی
دفکتو

بعد از خرید از نایکی به میدان آتاتورک رفتیم و با دلموش به سمت هتل برگشتیم. برنامه شبانه آکروبات و لایو میوزیک بود که تماشای این برنامه خستگی از تن به در می کرد.

روز سوم:

روز سوم با بازدید از قلعه ی مارماریس شروع شد.

قلعه مارماریس:

دیوارهای قلعه ی مارماریس سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برای محافظت از شهر ساخته شده ودر زمان سلطان سلیمان بنای آن گسترش پیدا کرده. قلعه در طول جنگ جهانی بسیار آسیب دیده و بعدها مرمت و بازسازی شده. گفته شده سلطان سلیمان دستور ساخت قلعه و کاروانسرای نزدیک آن را داده و پس از کشور گشایی و لشگر کشی متوجه شده خواسته هایش برای ساخت قلعه عملی نشده و دستور اعدام معمار قلعه را صادر کرده.

قلعه مارماریس

از قلعه زیباتر کوچه پس کوچه هاییست که باید از اون بگذریم تا به قلعه برسیم و هدف اصلی من هم تماشای این کوچه های دوستداشتنی بود. برای رفتن به قلعه از در اصلی هتل خارج شدیم و با دلموش  به میدان آتاتورک رفتیم. از میدان آتاتورک قلعه قابل دیدنه پس پیاده به سمت قلعه رفتیم. مسیر کوتاهی مغازه ها و کافه ها هستند و بعد از اون با شیب ملایمی وارد کوچه پس کوچه های پلکانی میشیم که با رنگ سفید و آبی منظره ی دل انگیزی داره و حس قدم زدن در کوچه های قدیمیو دوچندان میکنه. در مسیر ضمن اینکه از زیبایی ها لذت میبری و عکاسی میکنی، به دلیل کوچه های تنگ و باریک با توریست های مختلف مواجه میشی که با هدف مشترک در حال لذت بردن از لحظه های سفر هستند.

اکثر خونه های این منطقه به بوتیک هتل و کافه تغییر کاربری دادند و به نظر نمی رسه مردمان اهل مارماریس در این خونه ها سکونت داشته باشن. 89:کوچه قلعه

undefined undefined undefined

بعد از طی مسافتی دوستداشتنی به در ورودی قلعه رسیدیم. اینطور که من متوجه شدم از هر طرف که به سمت قلعه حرکت کنید به در اصلی قلعه خواهید رسید بنابراین اصلا نگران گم شدن در کوچه ها نباشید و فقط از مسیر لذت ببرید.

ورودی قلعه

کوچه ها

از اونجا که بازدید از داخل قلعه از اولویت های من نبود بنابراین بدون اینکه وارد قلعه بشیم از این کوچه های زیبا خارج شدیم و به سمت خیابان پشتی گرند بازار که بعضی از برند های معروف شعبه دارن حرکت کردیم. بازدید از نمای بیرونی قلعه و کوچه های منتهی به اون با احتساب عکاسی تقریبا دو ساعت زمان میبره و اگر بازدید از داخل قلعه هم مد نظرتون باشه یک ساعت به این زمان اضافه کنید

سوغاتی فروشی

ازبرند نایکی ودفکتو خرید کردیم و با دلموش به هتل برگشتیم و باقی روز تا شب طبق روال برنامه های هتل پیش رفتیم، یعنی آبتنی، ورزش، بازی، غذا و تماشای موزیک زنده. مشخصه اصلی این مدل سفرها هم همینه یعنی شما در ازای یک هفته ریلکس کردن با توجه به بودجه شخصی هتلی انتخاب میکنی و از فضا، غذا و برنامه هایی که برات تدارک دیده شده لذت میبری. حالا اگه اون شهری که انتخاب کردی پتانسیل بیشتری داشته باشه میتونی برای دیدن اونها هم وقت بذاری.

دولموش میدان آتاتورک

روز چهارم:

برای روز چهارم تصمیم گرفتیم به منطقه زیبای ایچملر بریم و خط ساحلیو از ایچملر تا هتل پیاده روی کنیم. بعد از صبحانه از در اصلی هتل خارج شدیم. بزرگترین شعبه فروشگاه میگروس مارماریس روبه روی هتل گرین نیچر قرار داره و همونجا ایستگاه دلموش هایی هست که با بیست و پنج لیر به منطقه ایچملر میره.

دلموش های نارنجی

از هتل تا میدون اصلی ایچملر با دلموش حدود ربع ساعت زمان میبره. از میدون به سمت دریا قدم زدیم تا به خط ساحلی برسیم. ایچملر روستای سرسبز کوچیکیه که به هر طرفش که نگاه میکنی کوه و جنگل میبینی و متاسفانه در این منطقه آتیش سوزی زیاد اتفاق میوفته و تقریبا هر روز هلیکوپترهای آتش نشانو میبینی که برای خاموش کردن آتیش در آسمان مارماریس در حال پروازند.

ایچملر

ازجایی که خط ساحلی شروع میشه ساحل و جنگل منظره ی زیبایی از هستی رو جلوی چشمان هر گردشگری رقم میزنن. وجود هتل های متعدد و توریست هایی که مشغول استفاده از تفریحات آبی هستند هم شادی سفر به این شهر زیبا رو چند برابر میکنه.

زیبایی های ایچملر

پیاده روی ما تقریبا دو ساعت طول کشید. به هتل برگشتیم در مسابقه قاشق بازی و واترپلو شرکت کردیم، ناهار خوردیم و از هر آنچه در لحظه بود لذت بردیم.

یه نکته ای که به نظرم رسید در مورد برنامه های هتل این بود که در طول روز تفریحات و مسابقات فانی توسط تیم انیمیشن با همکاری مسافران انجام میشه که به نظرم این مسابقات زمانی لذتبخش تر میشه  مخصوصا برای تیم برنده  که جایزه ای براش در نظر گرفته بشه. جایزه نباید الزاما جنبه مادی داشته باشه میتونه مثلا این باشه که شخص یا گروه برنده بتونه یکبار بدون منتظر بودن در صف نوشیدنی تحویل بگیره به نظرم این چنین پاداش هایی میزان مشارکت میهمانان هتل بیشتر میکنه. من به شخصه این موضوعو با یکی از اعضای انیمیشن مطرح کردم و امیدوارم شما هم اگر با من هم نظر هستید و به این هتل سفر کردید نقطه نظرتونو به اطلاعشون برسونید.

هتل های پنج ستاره یو آل رستوران هایی دارن که میتونید در مدت اقامتتون در هتل برای یک شب رزرو کنید و اونجا شامتونو میل کنید. هتل گرین نیچر هم از این قضیه مستثنی نیست. فقط بهتره روز اول و دوم رزرو انجام بدین چون ممکنه برای همون شب که مد نظرتون هست میز خالی نداشته باشن. من روز دوم رستوران ایتالیایی روبینو رزرو کردم و برای شام به این رستوران که داخل ساختمان هتل هست رفتیم. میز خوبی بهمون دادن، ویو خوبی داشت و رفتار پرسنل بسیار عالی بود اما از کیفیت غذا راضی نبودم.

رستوران روبینو

برای پیش غذا با سالاد سزار، بروسکتا و کاپریش پذیرایی کردن. برای غذای اصلی پیتزا والتلینا، پاستا پنه پومودورو و استیک مانزو سفارش دادیم که فقط استیکش قابل خوردن بود و اصلا نتونستیم غذا بخوریم. برای دسر تیرامیسو سفارش دادیم که اونم چنگی به دل نمیزد و با تیرامیسو هایی که تهران خورده بودم خیلییییییییییییی فاصله داشت.

استیک روبینو

در پایان هم نظرسنجی کردن در مورد غذا و من نظرمو گفتم ازم خواستن غذایی دیگه ای انتخاب کنم ولی خب نیازی نبود و رستوران ترک کردیم. بعد از شام با دلموش به بزرگترین ترین فروشگاه کوتون مارماریس رفتیم که حتی از کوچکترین فروشگاه کوتون استانبول هم کوچیکتره و در فاصله بین هتل و میدان اتاتورک قرارگرفته.پیاده تا فروشگاه نیم ساعته ولی چون برنامه شب هتل جذاب بود دوس داشتیم حتما حضور داشته باشیم با دولموش رفتیم و برگشتیم.  لایت پارتی بسیار جالب و هیجانی بود و پیشنهادم اینه که این شبو از دست ندین و هر جا هستین خودتونو به این برنامه برسونید.

روز پنجم:

روز پنجم برای گشت و گذار و خرید به گرند بازار و اطرافش رفتیم و برای ناهار به هتل برگشتیم. برنامه هتل برای روزپنجم مخصوص کشور ترکیه بود و منو غذاها و برنامه ها حول محور ترکی بود. کنار استخر حمام ترکی بر پا بود و به صورت نمادین و بعضا طنزگونه با همراهی مسافران حمام ترکی انجام میشد. برنامه ی شبانه فورکلور ترکی و آکروبات بود . استیج ولو بلوار کاروکه برگزار کرد.

شب ترکی

روز ششم:

تمام روز در هتل بودیم و استراحت کردیم و از برنامه های هتل که شامل نمایش کشتی تایتانیک، آکروبات، مسابقه و برنامه های مختلف بود لذت بردیم.

پارتی نایت کودکان

در هتل گرین نیچر فضای بازی مخصوص کودکان و کیدز کلاب هم وجود داره که چون ازش استفاده نکردیم اطلاعتی از این بخش ندارم.

کیدز کلاب

روز هفتم:

روز هفتم آخرین روز اقامت ما در مارماریس دوستداشتی بود و باید ساعت دوازده ظهر چک اوت میکردیم. بعد از صبحانه طبق روال سفرهای قبل به فروشگاه بزرگ میگروس روبه روی هتل رفتیم تا مایحتاج منزل و محصولاتی که در ایران نیست یا کمتر هست مثل قرص لباسشویی، شکلات ... تهیه کنیم.

میگروس

بعد از خرید به هتل برگشتیم و چک اوت کردیم و چمدان ها را به قسمت لاگیج روم هتل سپردیم و طبق روال هر روز میتونستیم از تمام امکانات هتل غیر از اتاق استفاده کنیم. اگه کسی تمایل داشت میتونست تا زمانی که ترنسفر فرودگاهی میومد در صورت خالی بودن اتاق  تا ساعت هشت شب با پرداخت هشتاد یورو مجدد شارژ کنه و بعد از اون ساعت باید مبلغ کامل پرداخت بشه و حتما از قبل با رسپشن هماهنگ کنه.

ما اتاقو شارژ نکردیم و مثل روزهای قبل از استخر، دریا، رستوران و باقی تفریحات استفاده کردیم. شام شب منو مکزیکی بود و برنامه شبانه آکروبات مغولی و لایو میوزیک در ولو بلوار بود. ترنسفر ما ساعت12:30 شب  انجام شد و ساعت 5:45 پرواز داشتیم. خدا رو شکر همه چیز به خوبی انجام شد و به موقع به فرودگاه رسیدیم و پرواز بدون تاخیر انجام شد و ساعت 9 صبح هواپیمای ما در فرودگاه امام فرود اومد. طی مسیر خلبان اعلام کرد که کوتاهترین مسیر هوایی برای پرواز در نظر گرفته و زودتر از معمول فرود خواهیم اومد.

و در نهایت سفر ما به مارماریس بعد از چند سال اما واگر به پایان رسید و من در رویای سفر بعدی هستم که به واقعیت تبدیلش کنم.

پایان

در پایان سعی میکنم نکاتی که از قلم افتاده یا کمتر در طول نگارش این سفرنامه بهش پرداختم به صورت تیتر یاداوری کنم.

نکته ها:

بهترین زمان سفر به مارماریس سه ماهه تابستانه.

برای انتخاب هتل حتما از یوتیوب کمک بگیرید.

برای دریافت ارز مسافرتی از خودپردازهای سالن انتظار فرودگاه حتما از قبل با اطلاعات هماهنگ کنید و از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنید.

موقع بستن چمدان ها لوازم شنا در دسترس بگذارید و تا زمان تحویل اتاق از امکانات آبی هتل استفاده کنید.

هتل در تابستان شلوغه سعی کنید به کلینینگ روم انعام بدین که هر روز اتاق نظافت بشه.

مسواک یکبار مصرف و خمیردندون در هتل نیست.

به همراه داشتن دمپایی در سفرهای آبی و هتلی از الزاماته.

هزینه پارکینگ فرودگاه  امام برای هر روز تقریبا چهل هزار تومن بود.

تقریبا تمام روز در استخر و فضای بیرونی هتل هستین، برای داشتن اتاق سی ویو و پول ویو اصرار نداشته باشید.

از کارت حوله مراقبت کنید چون در صورت گم شدن باید جریمه پرداخت کنید.

استفاده از حوله اتاق برای سان تیبل ها ممنوعه.

اگه تیوپ و تشک بادی همراهتون نیست اونجا هم قیمت با ایران میتونید بخرید.

داخل هتل برای باد زدن تیوپ مبلغ بیشتری باید پرداخت کنید.

اگر براتون مهمه در طول روز نزدیک به استخر باشید، سان تیبل ها رو باید قبل ساعت هشت صبح رزرو کنید.

در طول روز با لباس شنا اجازه ورود به رستوران اصلی داده نمیشه.

کنار استخر فقط ظروف مربوط به نوشیدنی مجاز هست.

اکثر مغازه ها و فروشگاه های مارماریس لوازم شنا و استخر و سوقاتی فروشی هستن.

خرید از برند ها ی معروف در این شهر با شهرهای بزرگ متفاوته و حق انتخاب کمتری به شما میده.

تنها فروشگاه ال سی وایکیکی مارماریس در ضلع شمالی میدان آتاتورک کنار رودخانه قرار داره.

این شهر دو فروشگاه کوتون داره که اولی خیلی کوچیکه و پشت گرند بازاره و دومی در خیابان اصلی که از آتاتورک تا ایچملر میره قرار داره. در طی مسیر اگه پیاده یا با دولموش برید حتما فروشگاهو میبینید.

در مارماریس نیازی به تاکسی گرفتن ندارید چون شهر کوچیکه و میتونید بیشتر جاها رو پیاده قدم بزنید.

دولموش های سفید با نوارهای رنگی مخصوص میدان آتاتورک، قلعه و گرند بازار هستن. از در اصلی هتل که خارج میشید کمی به سمت راست برید و ایستگاه دولموش های میدان آتاتورک اونجاست.

دولموش های نارنجی مخصوص ایچمر هستند. روبه روی هتل، جلوی بزرگترین فروشگاه میگروس مارماریس ایستگاه دولموش های ایچملر هست که با بیست و پنج لیر میتونید به ایچملر برید.

هتل یک استخر سرپوشیده، سالن ورزشی، جکوزی، سونا و حمام ترکی داره که میتونید رایگان ازش استفاده کنید. این امکانات در قسمت اسپا و ماساژ هتل قرار داره.

روز آخر اقامتتون اگه ساعت پروازتون دیرهنگام هست و دوس دارین از امکانات آبی استفاده کنید و اتاق شارز نکردین، برای دوش گرفتن از دوش های استخر سرپوشیده میتونید استفاده کنید. البته حتما شامپو همراهتون باشه.