جاهای دیدنی ایذه؛ معرفی کامل با آدرس و عکس

4.6
از 54 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی ایذه با عکس و آدرس
28 اردیبهشت 1403 08:00
1

جاهای دیدنی ایذه چشم‌نوازند. ایذه را معمولاً با آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بکرش می‌شناسند؛ اما جاهای دیدنی ایذه فقط به طبیعت محدود نمی‌شود. مکان های دیدنی ایذه از جاذبه‌های تاریخی و باستانی تا دیدنی‌های طبیعی را در بر می‌گیرند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند فهرست کاملی از دیدنی های ایذه را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی ایذه که نباید از دست بدهید

  • تالاب میانگران
  • تنگه قاسمی
  • دشت سوسن
  • آبشار شیوند
  • نقش‌برجسته کول فرح
  • دهکده زراس
  • غار اشکفت سلمان
  • کوه منگشت

تالاب میانگران

تالاب میانگران یکی از بهترین جاهای دیدنی ایذه است که در شمال این شهر واقع شده و مساحتی حدود ۲۵۰۰ هکتار دارد. اطراف این تالاب، زیست‌بوم متنوعی شکل گرفته و اگر به تماشای پرندگانی مثل خوتکا، اردک نوک‌پهن، فلامینگو، لک‌لک و مرغابی علاقه‌مند باشید،‌ نباید بازدید از تالاب میانگران ایذه را از دست بدهید. علاوه‌بر فرصت تماشای پرندگان نادر، شما می‌توانید در محوطه این تالاب، مناظر طبیعی بسیار بکر و زیبایی را تماشا کنید.

  • آدرس تالاب میانگران: یک‌و‌نیم کیلومتری ایذه
  • بهترین فصل بازدید از تالاب میانگران: بهار

موقعیت دقیق تالاب میانگران روی نقشه

تالاب میانگران.jpg
تالاب میانگران، یکی از جاهای دیدنی ایذه

تنگه قاسمی

اگر از مسافران ماجراجوی تور داخلی هستید، تنگه قاسمی بهترین جای دیدنی ایذه برای شماست. این تنگه یک عارضه طبیعی زمین‌شناسی است که در اثر عبور رودخانه و فرسایش آب شکل گرفته است. بهترین فصل بازدید از این جای دیدنی ایذه، بهار است. بازی نور خورشید از لا‌به‌لای صخره‌ها، حرکت قایق روی آب شفاف و زلال رودخانه و تماشای عظمت کوه از تجربیاتی است که می‌توانید با بازدید از تنگه قاسمی ایذه به دست آورید.

  • آدرس تنگه قاسمی: ایذه، منطقه دهذر،‌ جاده امامزاده عزیز احمد
  • بهترین فصل بازدید از تنگه قاسمی: بهار

موقعیت دقیق تنگه قاسمی روی نقشه

تنگه قاسمی.jpg
تنگه قاسمی، یکی از زیباترین مکان های تفریحی ایذه

کوه منگشت

کوه‌پیمایی پس از امتحان کردن غذاهای محلی ایران در ایذه، لذتی وصف‌ناپذیر دارد. منگشت، کوهستانی زیبا در شرق استان خوزستان است و یکی از مکان های دیدنی ایذه محسوب می‌شود. قله این کوه ۳۶۱۳ متر ارتفاع دارد و اگر از به کوه‌پیمایی علاقه‌مند باشید، اینجا یکی از بهترین مکان های تفریحی ایذه برای شماست. اطراف این کوهستان زیبا را هم جنگل‌های انبوهی از درختان بلوط و بادام پوشانده و مناظر طبیعی حیرت‌انگیزی را می‌توانید در حوالی کوه منگشت تماشا کنید.

  • آدرس کوه منگشت: جاده کلدوزخ
  • بهترین فصل بازدید از کوه منگشت: بهار

موقعیت دقیق کوه منگشت روی نقشه

ک.ه منگشت.jpg
کوه منگشت، از دیدنی های ایذه

دشت سوسن

دشت سوسن یکی از جاهای دیدنی این شهر است که در فاصله ۳۵ کیلومتری ایذه قرار دارد. عبور رود کارون، چشمه‌های خروشان، دشت‌های حاصلخیز، تپه‌های سبز و رقص گل‌های بابونه، نرگس و شقایق باعث شده تا دشت سوسن ایذه به بهشت کوچکی برای عاشقان طبیعت تبدیل شود. علاوه‌بر چشم‌انداز و مناظر سحرانگیز، دشت سوسن یکی از بهترین مکان های تفریحی ایذه است و شما می‌توانید قایق‌سواری، ماهیگیری و روستاگردی را هم با سر زدن به اینجا تجربه کنید.

  • آدرس دشت سوسن: ۳۵ کیلومتری ایذه
  • بهترین فصل بازدید از دشت سوسن: بهار

موقعیت دقیق دشت سوسن ایذه روی نقشه

دشت سوسن.jpg
دشت سوسن، از مکان های دیدنی ایذه

تالاب بندون

تالاب بندون یکی از دیدنی های ایذه است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به طبیعت و پرنده‌نگری جالب‌توجه است. تالاب بندون ایذه زیست‌بوم پرنده‌ها و گونه‌های جانوری زیبا و نادر است. اطراف این تالاب هم طبیعت سبز و بکری دارد که می‌تواند عاشقان طبیعت را سر شوق بیاورد.

  • آدرس تالاب بندون: سه کیلومتری ایذه
  • بهترین فصل بازدید از تالاب بندون: بهار

موقعیت دقیق تالاب بندون روی نقشه

تالاب بندون.jpg
تالاب بندون، یکی از مکان های دیدنی ایذه

آبشار شیوند

آبشار شیوند در روستایی به همین نام در جنوب‌شرق ایذه قرار گرفته است. این آبشار که از کوه‌ منگشت سرچشمه می‌گیرد، یکی از بکرترین دیدنی های ایذه است. طبیعت زیبای اطراف آبشار شیوند ایذه، انبوه درختان انار، بلوط، بنه، انگور و گردو و زیست‌بوم متنوع باعث شده تا آبشار شیوند یکی از بهترین جاهای دیدنی ایذه باشد.

  • آدرس آبشار شیوند: روستای شیوند
  • بهترین فصل بازدید از آبشار شیوند: بهار و پاییز

موقعیت دقیق آبشار شیوند روی نقشه

آبشار شیوند ۲.jpg
عکس جاهای دیدنی ایذه، آبشار شیوند

نقش‌برجسته کول فرح

وقتی صحبت از جاهای دیدنی ایذه در میان باشد، نباید نقش‌برجسته کول فرح را از قلم انداخت. این سنگ‌نوشته شامل شش نگاره است که قدمت آن‌ها به دوره ایلامیان بازمی‌گردد. مراسم قربانی، مراسم هدیه دادن به شاه و اجرای مراسم مذهبی هرکدام از آیین‌هایی است که در سنگ‌نگاره کول فرح ایذه به نقش در آمده است.

  • آدرس نقش‌برجسته کول فرح: منطقه تنگه کول فرح

موقعیت دقیق نقش‌برجسته کول فرح روی نقشه

کولفرحح.jpg
نقش‌برجسته کول فرح، یکی از بهترین جاهای دیدنی ایذه

نقش برجسته خونگ اژدر

خوزستان دیدنی‌های تاریخی زیادی دارد؛ از سازه‌های آبی شوشتر تا سنگ‌نوشته‌های باستانی. نقش‌برجسته خونگ اژدر ایذه شامل دو نگاره است که قدمت یکی از نگاره‌ها به دوره ایلامی و قدمت دیگری به دوره اشکانی برمی‌گردد. در سنگ‌نوشته‌ای که مربوط به دوره ایلامی است، مراسم بار عام پادشاه به نمایش در‌آمده و در دومین سنگ‌نوشته که متعلق به دوره اشکانی است، تصاویری از مردان سوار بر اسب و دو کبوتر دیده می‌شود.

  • آدرس نقش‌برجسته خونگ‌ اژدر: جاده ایذه به پیان

موقعیت دقیق نقش‌برجسته خونگ اژدر روی نقشه

خ.نگ آژدر.jpg
نقش‌برجسته خونگ اژدر، از جاهای دیدنی ایذه 

غار اشکفت سلمان

غار اشکفت سلمان ایذه یکی از دیدنی‌هایی این منطقه است که چه برای علاقه‌مندان به طبیعت و چه برای عاشقان تاریخ، مکان جذابی است. این غار باستانی در سه کیلومتری ایذه در انتهای یک دره قرار گرفته است. این غار در دوره ایلامیان و هخامنشیان نیایشگاه بوده و امروز می‌توانید سنگ‌نوشته‌های تاریخی جالبی را در آن ببینید. علاوه‌بر ارزش تاریخی این جای دیدنی ایذه، شما در اطراف این غار می‌توانید سیاه‌چادرهای عشایر، صخره‌های زیبا و چشمه‌های خروشان را هم ببینید و لذت ببرید.

  • آدرس غار اشکفت سلمان: ۳ کیلومتری ایذه
  • بهترین فصل بازدید از غار اشکفت سلمان: بهار

موقعیت دقیق غار اشکفت سلمان روی نقشه

سلمان.jpg
غار اشکفت سلمان، یکی از جاهای دیدنی ایذه

محوطه باستانی شمی

احتمالاً تصویر سردار پارتی را در کتاب‌های درسی تاریخ دیده باشید. این مجسمه معروف از حفاری در محوطه باستانی شمی در ایذه کشف شده است. چنانچه کنجکاو شده‌اید تا این مجسمه را از نزدیک بببنید، می‌توانید به موزه ایران باستان سر بزنید که از جاهای دیدنی تهران است. آثاری که از محوطه باستانی شمی در ایذه به دست آمده است، نشان می‌دهد که قدمت این سایت تاریخی به دوره ایلامیان برمی‌گردد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، شمی یکی از دیدنی های ایذه است که حتماً باید آن را در فهرست جاذبه‌های سفرتان قرار دهید.

  • آدرس محوطه باستانی شمی: دهستان سوسن

موقعیت دقیق محوطه باستانی شمی روی نقشه

شمی.jpg
محوطه باستانی شمی، از مکان های دیدنی ایذه

دهکده زراس

زراس مانند شیمبار یکی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان برای عاشقان طبیعت است. تصویری که اغلب از خوزستان در ذهن داریم، منطقه‌ای خشک با آب‌وهوای شرجی و گرم است؛ اما کافی است سری به دهکده زراس بزنید تا روی دیگر زیبایی‌هایی خوزستان را ببینید. برای تجربه کردن تفریحات ایذه هم کافی است تا سری به این دهکده سبز بزنید. از تفریحات آبی و قایق‌سواری تا دوچرخه‌سواری، همه را می‌توانید در کنار تماشای طبیعت بکر در زراس تجربه کنید.

  • آدرس دهکده زراس: جنوب دهدز
  • بهترین فصل بازدید از دهکده زراس: بهار

موقعیت دقیق دهکده زراس روی نقشه

زراس.jpg
دهکده زراس، از دیدنی های ایذه

سفر به ایذه با تورهای داخلی

چنانچه قصد سفر به خوزستان و بازدید از شهر دیدنی ایذه را دارید و می‌خواهید این سفر ماجراجویانه را با تور تجربه کنید، کافی است که به صفحه تور خوزستان در وبگاه لست‌سکند بروید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، فهرستی از تورهای متنوع به این مقصد را ببینید و با مقایسه آن‌ها و با توجه به شرایط مد نظرتان، بهترین تور را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شاخص‌ترین جاهای دیدنی ایذه را به شما معرفی کنیم و عکس جاهای دیدنی ایذه را در اختیارتان بگذاریم تا در سفر به این شهر تماشایی، مسیر هموارتری در پیش داشته باشید. همان‌گونه که در این مطلب دیدید، مکان های دیدنی ایذه مناظر بکری را مقابل چشمانتان می‌گذارد. اگر تابه‌حال به ایذه سفر کرده‌اید، بهترین جای دیدنی ایذه ازنظر شما کجاست؟ 

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.