بهترین وسیله حمل و نقل برای گشت و گذار در سریلانکا چیست؟

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در سفر به این منطقه، وسیله نقلیه طعم سفرتان را تغییر می‌دهد!
26 مرداد 1400 10:00
1

زمانی که صحبت از نحوه گشت و گذار در شهرهای سریلانکا وسط می‌آید، سفر کردن با قطار ارجحیت دارد. چرا که با وجود سواحل طلای رنگ، جنگل‌های سرسبز و آب‌های بی‌انتهای اقیانوس هند مسیرهای قطار بین شهری این کشور به طرز فوق العاده‌ای زیبا هستند. اما به غیر از قطار روش‌های جایگزین دیگری هم وجود دارند که در ادامه متن به آن‌ها پرداخته شده است.

12.jpg

اتوبوس

اتوبوس‌ها اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل داخلی در سریلانکا هستند که  حدود 80 درصد از مسیرهای مختلف کشور را پوشش می‌دهند. اتوبوس‌ها با دربرگرفتن مسیری 90.000 کیلومتری اکثر شهر و روستاها را به یک دیگر متصل می‌کنند. در سریلانکا به طور کلی نوع اتوبوس وجود دارد؛ نخست اتوبوس‌های عمومی که توسط دولت تامین می‌شوند که قیمت ارزانی دارند، در طی تمامی روز فعالیت دارند و به دورترین مسافت‌ها و جاده‌های محلی سفر می‌کنند. اتوبوس‌های دولتی به دلیل نداشتن سیستم تصفیه مناسب سبب آلودگی هوا می‌شوند. 

دومین نوع از اتوبوس‌هایی که در سریلانکا یافت می‌شوند اتوبوس‌های خصوصی هستند که توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند. این اتوبوس‌ها می‌توانند سیستم تهویه به روزی داشته باشند، صندلی‌های راحتی داشته باشند، هرچند امکان دیدن مینی‌ بوس‌های اوراقی هم در این بین وجود دارد. اتوبوس‌های خصوصی برای طی کردن مسافت‌های کوتاه بین شهری مناسب هستند و همچنین هزینه آن‌ها دو برابر بیش‌تر از اتوبوس‌های عمومی است.

 

اتوبوس

 

قطار 

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، قطارها برای مسافران یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل داخلی محسوب می‌شوند. سفر با قطار در اکثر مواقع امن و راحت‌تر از اتوبوس‌ است و قیمت رقابتی با آن‌ دارد. قطارهای سریلانکایی نیز بسیار امن بوده و به ندرت گزارش تصادف یا خرابی از آن منتشر می‌شود. البته ممکن است استفاده از قطار در ساعات شلوغی بزرگ‌ترین شهر سریلانکا یعنی کلمبو تجربه خیلی خوبی را برایتان رقم نزند. همچنین خطوط راه آهنی این کشور محدود است و مسافت‌هایی که با قطار طی می‌شوند به دلیل کوچک بودن سریلانکا هرگز به بیش از 24 ساعت طول نخواهند رسید. ضمن اینکه سرعت قطارها کم بوده و و تاخیر کردن نیز مسئله نامشهودی نیست.

خطوط قطار در سریلانکا به 3 بخش اصلی تقسیم می‌شود که مرکز تمامی آن‌ها شهر کلمبو است. نخستین خط راهن آهن در سریلانکا مسیر جنوبی آن است که از کلمبو آغاز شده و از شهرهای آلوتگاما، هیکادووا، گال و ماتارا عبور می‌کند. مسیر شرقی راه‌ اهن کلمبو که یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد، از شهرهای کندی، الا و بودالا می‌گذرد. مسیر شمالی قطار هم از شهرهای کلمبو، آنوراداپورا، منار و جفنا عبور می‌کند.

 

قطار

 

خودرو و موتور سیکلت

کرایه کردن خودرو در سریلانکا امکان پذیر است اما به دلایل متعددی از جمله آشنا نبودن با جاده‌ها و... انتخاب منطقی نخواهد بود. اگر شما با یک بودجه متوسط برای چند روز به سریلانکا سفر کرده‌اید. کرایه یک خودرو به همراه راننده می‌تواند معقولانه‌تر باشد.

 موتورسواری در سریلانکا یکی از انتخاب‌های جذابی است که اغلب دست کم گرفته می‌شود. به دلیل مسافت‌های کم و جاده‌هایی که برای موتور بسیار مناسب هستند کرایه موتور را به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته تا وقتی که از بزرگ‌راه‌های اصلی دور بمانید. کرایه کردن موتور سیکلت برخلاف هند و تایلند انتخاب معمولی در سریلانکا نیست با این حال اگر دوست دارید خودتان در کنار سواحل و ریزوت‌ها موتور کرایه کنید، این کار با قیمت مناسب 5 دلار (RS1000) می‌توانید انجام دهید. فراموش نکنید که برای رانندگی در سریلانکا نیاز به اخذ گواهی نامه بین المللی دارید و این کار باید صرفا توسط اتحادیه اتومبیل‌رانی سیلون تائید شود.

 

سریلانکا

 

هواپیما

برای سفر به سریلانکا به احتمال خیلی زیاد نیاز به پرواز هوایی خواهید داشت، اما پس از رسیدن به مقصد استفاده از هواپیما برای سفرهای داخلی خیلی توصیه نمی‌شود. پروازهای داخلی سریلانکا به وسیله شرکت هواپیمایی Cinnamon Air صورت می‌گیرد و برای چندین شهر کلمبو، کندی، باتیکالوا، جفنا و سیگیریا پرواز دارد. به طور کلی گردش در سریلانکا با هواپیما گران‌تر است و همینطور مناظر زیبایی را حین سفر از دست می‌دهید. بنابراین مادامی که عجله‌ای ندارید از پروازهای داخلی اجتناب کنید.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی دیگر از روش‌های توصیه شده برای گردش در سریلانکا است. به دلیل ترافیک‌های سنگین حتی رکاب زدن در مسافت‌های طولانی نیز می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد. همچنین کرایه کردن دوچرخه و بازدید از جاذبه‌های توریستی شهر آنوراداپورا و سیگیریا بهترین شیوه ممکن در سفر است. کرایه دوچرخه در سریلانکا از 3 دلار (500RS) شروع می‌شود و دوچرخه‌های ارزان، ساخت چین، هند و و دوچرخه‌های مخصوص کوهنوردی نیز در دسترس خواهند بود.

اگر سفر به سریلانکا با دوچرخه برای شما قانع کننده بود، فراموش نکنید که برای طی کردن مسافت‌های طولانی بهتر است صبح زود راه بیفتید و از گرمای آفتاب دوری کنید، به همراه داشتن آب کافی و استفاده از کرم ضد آفتاب نیز از واجبات رکاب زنی شما خواهد بود.

 

دوچرخه سواری

 

وضعیت دسترسی پذیری سریلانکا برای معلولین

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد ایجاد یک بستر مناسب و دسترسی پذیر و حتی امکان تجربه بهترین اقسام تفریحات گردشگری برای معلولین هستیم، اما نه در تمامی کشورهای جهان. حقیقت این است که به دلیل جاده و پیاده روهای نامناسب سریلانکا برای گردشگرانی که از ویلچر  استفاده می‌کنند یا مشکلات بینایی دارند ممکن آزار دهنده باشد. همچنین هتل‌های محدودی در سریلانکا وجود دارند که شرایط لازم برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند  را فراهم کرده‌اند، در اتوبوس و قطارها نیز جایگاه ویژه‌ای برای این قشر در نظر گرفته نشده است.

 

منبع: Lonelyplanet

 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.