بهترین و معروفترین جاهای دیدنی زنجان

4.4
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زنجان کجا بریم؟
07 تیر 1402 08:00
0

جاهای دیدنی زنجان، بسیار فراوان هستند و در قسمت‌های مختلفی پراکنده شده‌اند. از موزه‌ها گرفته تا ابنیه تاریخی و اماکن مذهبی، فضاهای مختلفی برای بازدید گردشگران وجود دارند که می‌توانند در برنامه گردشی خودشان بگنجانند. زنجان را با عنوان شهر «ترین»ها هم می‌شناسند، چراکه بسیاری از جاهای دیدنی زنجان در نوع خود، بزرگ‌ترین، خاص‌ترین یا به‌نوعی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارند که آن‌ها را از سایر جاذبه‌های شهرهای دیگر متمایز می‌کند. اگر می‌خواهید به‌خوبی تمامی قسمت‌های دیدنی این شهر را ببینید و از دانستنی‌هایشان اطلاعات کسب کنید، با ما همراه باشید تا گشتی در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و بین جاذبه های زنجان بزنیم.

جاهای دیدنی زنجان کجاست؟

جاهای دیدنی زنجان در دسته‌بندی‌های مختلفی مثل ابنیه تاریخی، موزه‌ها، بافت شهری و دیگر قسمت‌ها تقسیم می‌شوند. عمارت معین، قلعه بلقیس، گنبد سلطانیه، شهر زیرزمینی دژمنده، بازار سنتی زنجان، مسجد جامع، موزه مردان نمکی و بسیاری از دیگر جاهای دیدنی زنجان، همگی مکان‌های مناسبی برای گردشگرانند که در ادامه به تفصیل درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم.

ابنیه و عمارت‌های تاریخی زنجان

زنجان، بناهای تاریخی فراوانی را در خودش جای داده است که از قلعه تا عمارت‌ها و خانه‌های شخصی را شامل می‌شود. بعضی از این بناها همچنان مثل گذشته حفظ شده‌اند؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها تغییراتی را داشته‌اند و کاربری‌های دیگری از آن‌ها می‌گیرند. در ادامه، این بناها و کاربری بعضی‌هایشان را که امروزه به مکان های دیدنی زنجان تبدیل شده‌اند، بررسی می‌کنیم و در این بلاگ لست‌سکند می‌آوریم.

عمارت و باغ معین زنجان

عمارت و باغ معین، برای فردی با نام حاج محسن معین‌التجار بوده است. این عمارت، مربوط به دوره قاجار است و با سبک و سیاق معماری همان زمان ساخته شده. ساختار اینجا به‌گونه‌ای است که عمارت در وسط قرار گرفته و دورتادور آن، باغ بزرگ و زیبایی است که یک حوض و چند جوی درون آن قرار دارند و همین‌ها آن را به یکی از جاذبه های گردشگری زنجان تبدیل کرده‌اند.

عمارت معین زنجان، خانه‌ای است که دو اتاق دارد و هر اتاقش مشرف به فضای باغ است. در قسمت زیرین خانه، یک زیرزمین سرتاسری وجود دارد که دو پنجره مشبک آبی‌رنگ، نور آن را تأمین می‌کنند. یک ایوان سرتاسری در ضلع جنوبی عمارت وجود دارد و قسمت‌های مختلف بنا، با تزیینات آجرکاری مزین شده‌اند. گفتنی است که درها و پنجره‌های این عمارت از چوب گردو ساخته شده‌اند و دور آن‌ها با آجرکاری زیبایی تزیین شده است.

  • آدرس عمارت و باغ معین زنجان: شمال زنجانرود و سمت غربی پل سردارخانه

موقعیت دقیق عمارت و باغ معین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-moeini.jpg
نمایی از عمارت معین از جاهای دیدنی زنجان؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، بهرام بیات

کاروانسرای سنگی زنجان

این کاروانسرا در قرن 11 قمری، یعنی در عهد صفویه و به دستور شاه عباس ساخته شده است. سبک معماری کاروانسرای سنگی چهار ایوانی است و از سال 1398 پس از بازسازی، با کاربری رستوران و سفرخانه سنتی، پذیرای مردم شده است. در این رستوران، اجرای زنده موسیقی هم وجود دارد. کاروانسرای سنگی، در مکالمات محاوره با عنوان «داش کاروانسرا» هم نامیده می‌شود. اگر سؤالتان این است که زنجان کجا بریم؟ می‌توانید اینجا را برای صرف غذا و گشت‌وگذار انتخاب کنید.

  • صفحه اینستاگرام کاروانسرای سنگی زنجان: karvansara_sangi.zanjan@

  • شماره تماس کاروانسرای سنگی زنجان: 02433363150 و 02433363151 و 09128588427

  • آدرس کاروانسرای سنگی زنجان: اتوبان زنجان-میانه، روبه‌روی ایستگاه قطار

موقعیت دقیق کاروانسرای سنگی روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sangi.jpg
نمایی از کاروانسرای سنگی

قلعه تخت بلقیس زنجان

این مکان را با نام‌های مختلفی می‌شناسند، دلیلش هم وجود بخش‌های متفاوت در آن بوده است. اینجا به‌عنوان شهر تاریخی بلقیس یا شهر قدیمی اسفراین هم معرفی می‌شود که قدمت آن مربوط به صدر اسلام تا دوره صفویه است. پلان قلعه تخت بلقیس، مستطیلی و نامنظم است و مساحتش حدود 5 هکتار محاسبه شده که با دیوارهایی بین 6 تا 9.5 متر و قطری برابر با 3.5 تا 5.5 متر، دورتادور آن را محصور کرده‌اند. مصالح استفاده شده در این قلعه شامل خشت، آجر، گِل، گچ و چوب است.

قلعه یا شهر بلقیس، دو دروازه ورودی داشته و در مجموع با 29 برج، روند دیده‌بانی و محافظت از این قلعه را انجام می‌دادند. اما بحث محافظت از اینجا، به همین حصار و برج‌های دیدبانی ختم نمی‌شود، بلکه یک خندق هم دورتادور این مجموعه کشیده بوده‌اند. درون حصار، می‌توانید مقبره شیخ آذری مربوط به قرن 9 را هم زیارت کنید. مجموع این ویژگی‌ها، قلعه تخت بلقیس را به یکی از دیدنی های زنجان تبدیل کرده است.

قلعه بلقیس در غربی‌ترین بخش استان زنجان قرار دارد و فاصله‌ای حدوداً 9 کیلومتری تا تخت سلیمان تکاب دارد. بنابراین شما می‌توانید سفری نیم‌روزه ترتیب دهید تا جاهای دیدنی تخت سلیمان را هم در برنامه‌تان بگنجانید.

  • آدرس قلعه تخت بلقیس زنجان: منطقه اوریاد، شهرستان ماهنشان

موقعیت دقیق قلعه تخت بلقیس روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-belgheis.jpg
نمایی از قلعه بلقیس؛ عکس از خبرگزاری ایلنا

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه در 45 کیلومتری شرقی شهر زنجان قرار گرفته است. گنبد سلطانیه به دستور الجایتو، پادشاه مغول ساخته شد و حدود 10 سال توسط 3 هزار نفر تکمیل شد. سال ساخت این بنا به سال 1302 تا 1312 میلادی برمی‌گردد و هدف از ساختنش، انتقال پیکر امام علی (ع) به این محل بوده که سرانجام موفق به انجام این انتقال نمی‌شوند و خود پادشاه الجایتو پس از مرگش که 2 سال پس از تکمیل‌شدن بنای گنبد سلطانیه بوده، همان‌جا دفن می‌شود.

گنبد سلطانیه، بلندترین گنبد آجری و نخستین گنبد دوجداره جهان است و هنگام ساخت، تحول بزرگی در معماری ایرانی ایجاد کرد. سبک معماری، تزیینات، ایستایی، مقاومت بنا، حجم بنا و فضاهایی که دارد، همگی این بنا را متفاوت کرده‌اند و بر اهمیتش افزوده‌اند. معماری گنبد سلطانیه، معماری آذری است و باید بگوییم که در میراث جهانی هم به ثبت رسیده است و از مهم‌ترین مکان های دیدنی زنجان محسوب می‌شود.

  • آدرس گنبد سلطانیه زنجان: سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد

موقعیت دقیق گنبد سلطانیه روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-soltanie.jpg
نمایی از گنبد سلطانیه، از جاهای دیدنی زنجان

حمام سنتی حاج داداش زنجان

این حمام در اوایل دوره قاجار ساخته شده و اطلاعات دقیقی از معمارش مشخص نیست؛ اما بنابر اطلاعات مردم محل و ریش‌سفیدان، این حمام توسط فردی با همین نام، یعنی حاج داداش بنا شده است. در حمام حاج داداش، بافت ساختمان همچنان حفظ شده و تغییرات اندکی در آن ایجاد کرده و جذاب‌ترش کرده‌اند. تا سال 1368 اینجا کاربری حمام داشته؛ اما امروزه به‌عنوان سفره‌خانه از آن استفاده می‌کنند که از دیدنی های زنجان هم به حساب می‌آید. حمام سنتی حاج داداش، تزیینات گچ‌بری و کاشی‌های بی‌نقشی دارد که جلوه این بنا هستند. از ملاتی که برای ساختن این بنا استفاده کرده‌اند، می‌توانیم ساروج، گچ، آهک، سنگ تراورتن و کاشی را نام ببریم.

  • صفحه اینستاگرام حمام سنتی حاج داداش زنجان: hajdadash_restaurant@

  • شماره تماس حمام سنتی حاج داداش زنجان: 02433322020 و 09910207237

  • آدرس حمام سنتی حاج داداش زنجان: خیابان امام جمعه، کوچه سیدلر

موقعیت دقیق حمام سنتی حاج داداش روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-hajdadash.jpg
نمایی از حمام سنتی حاج داداش

میل خوئین زنجان

میل خوئین با نام میل گنبد و میل کنبز هم شناخته می‌شود. میل خوئین بنایی است که در روستای خوئین و در 60 کیلومتری جاده زنجان و بیجار قرار دارد. با اینکه از خود شهر زنجان کمی دور است، اما نزدیکی‌اش به جاذبه‌های دیگر روستا و قدمتی که دارد، آن را بسیار متمایز می‌کند. با توجه به ظاهر و معماری و ساختاری که میل گنبد یا میل خوئین دارد، سال ساختش احتمالاً بین قرن 5 و 7 بوده است. مصالحی که برای ساختنش به کار برده‌اند، سنگ، آجر، ساروج، گچ و آهک بوده است.

بنای میل خوئین روی ارتفاعات غربی روستا واقع شده و ارتفاع خودش بیشتر از 10 متر است. محل قرارگیری و ارتفاع بنا، باعث می‌شده تا بتوانند چندین کیلومتر اطراف روستا را ببینند و به‌عنوان برج دیدبانی از آن استفاده کنند. کاربرد دیگر میل خوئین این بوده که کاروان‌ها و مسافران می‌توانستند از آن‌ها برای پیدا کردن مسیرشان استفاده کنند. در کنار این بنا، یک گورستان تاریخی هم وجود دارد. بنابر گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان، روستای خوئین از سال 1389 در فهرست روستاهای هرف گردشگری قرار می‌گیرد.

  • آدرس میل خوئین زنجان: شهرستان ایجرود، روستای خوئین

موقعیت دقیق میل خوئین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-mil-khouin.jpg
میل خوئین، از جاهای دیدنی های زنجان؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، بهرام بیات

شهر زیرزمینی دژمنده زنجان

دژمنده، یک شهر زیرزمینی یا به تعبیری یک غار است که عمق آن تا 40 متر زیر زمین هم می‌رسد و مساحتی حدوداً 4 هزار متر مربع دارد. این شهر زیرزمینی در دل کوه و در زیر روستای خوئین امروزی واقع شده است. دژمنده را یکی از بزرگ‌ترین دست‌ساخته‌های زیرزمینی هم می‌دانند. درون این شهر زیرزمینی، اتاق‌های مجزا، تنور، اصطبل و قسمت‌های دیگری هم وجود دارد و پر است از دالان‌های تو در تو که در برخی از آن‌ها برای تهویه هوا، منافذی را طراحی کرده‌اند.

بازه تاریخی ساخت اینجا را دقیقاً نمی‌دانند؛ اما احتمال می‌دهند که بنابر یافته‌هایی مانند کوزه‌ها و برخی اشیاء دیگر در دژمنده یا در اطرافش، دژمنده متعلق به دوران میانی و متأخر اسلامی است. عده‌ای گمان می‌کنند که از این شهر به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.

  • آدرس شهر زیرزمینی دژمنده زنجان: روستای خوئین زنجان

موقعیت دقیق روستای دژمنده روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-dezhmande.jpg
بخش‌هایی از شهر زیرزمینی دژمنده

پل‌های تاریخی زنجان

در زنجان، رودخانه‌ای هست که زنجان‌رود نام دارد. روی این رودخانه، پل‌های متعددی را در زمان‌های گوناگون احداث کرده‌اند که برای سهولت رفت‌وآمد و ارتباط دو منطقه کناری رود از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. این پل‌ها از نظر تاریخی و از حیث ساختار بسیار مهم و جالب توجه هستند و بین جاهای دیدنی زنجان قرار می‌گیرند. دوتا از این پل‌ها را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

پل میربهاءالدین زنجان

پل میربهاءالدین زنجان را با نام «پل کهنه» هم می‌شناسند. تاریخ ساخت و اتمام مراحل بناکردن این پل به اواسط دوره قاجار می‌رسد و برای همین است که به آن پل کهنه هم می‌گویند. براساس شواهد و اسنادی که وجود دارد، روی دهانه وسطی پل که بزرگ‌ترین دهانه است، تاریخ اتمام ساخت پل میربهاءالدین زنجان به همراه عبارت «یا علی» با خط کوفی آورده شده است. طول پل حدود 100 متر است و ارتفاع آن در بلندترین نقطه به حداکثر 11 متر می‌رسد. پل، توسط شخصی به نام میربهاءالدین زنجانی شاخته شده است و ملات استفاده شده در آن شامل: سنگ و ملاتی از آهک است که بر ماندگاری بنا تأثیر مثبت گذاشته است. پل در ابتدای جاده بیجار و در سمت جنوبی زنجان و روی زنجان‌رود قرار دارد.

  • آدرس پل میربهاءالدین زنجان: امتداد رودخانه زنجانرود

موقعیت دقیق پل میربهاءالدین روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-mirbahaoddin.jpg
نمایی از پل میربهاءالدین؛ عکس از Majid t62

پل سردار زنجان

این پل هم در ضلع جنوب غربی زنجان است و روی زنجان‌رود ساخته شده است. دقیقاً مشخص نیست که پل سردار توسط چه کسانی ساخته شده است؛ اما دو روایت برای آن وجود دارد. طبق یکی از روایت‌ها، فردی با نام «سردار اسعدالدوله» و طبق روایت دیگر، فردی با نام «حاجیه قمر تاج خانم» این پل را ساخته‌اند. طراحی و ساخت آن مربوط به دوره قاجار است و تزیینات زیبایی دارد.

این پل را در زمان‌ها قدیم با عنوان «دروازه قلتون» هم می‌شناختند و دلیلش، نزدیکی پل به دروازه جنوبی شهر، یعنی «دروازه قلتون« بوده است. بر دهانه میانی پل سردار هم کتیبه‌ای وجود دارد که عبارت «یا علی» و سال ساخت آن درج شده است. طول پل سردار، حدود 80 متر، ارتفاع آن 12 متر و عرضی برابر با حدوداً 5 متر دارد.

  • آدرس پل سردار زنجان: امتداد رودخانه زنجانرود

موقعیت دقیق پل سردار روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sardar-bridge.jpg
نمایی از پل سردار در زنجان

مساجد زنجان

مساجد، معمولاً جایگاه پررنگی را در فرهنگ هر شهر دارند. زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست و بخشی از جاهای دیدنی زنجان به مساجدش مرتبط است که در دوره‌های مختلفی ساخته شده‌اند. سبک معماری، کاربرد و ویژگی‌های مساجد زنجان، آن‌ها را به جاذبه‌هایی دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.

مسجد جامع زنجان

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان، مسجد جامع آن است که در قرن 13 هجری قمری ساخته شده است. مسجد جامع زنجان توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام «عبدالله میرزا دارا» ساخته شد و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. هدف از احداث آن برای تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی بوده است. در این مسجد می‌توانید کاشی‌کاری‌ها، خطاطی، حوض و باغچه و جذابیت‌های دیگری را مشاهده کنید. مسجد جامع زنجان را با نام‌های دیگری همچون مسجد جمعه، مسجد سید، مسجد دارا و مسجد سلطانی هم می‌شناسند.

  • آدرس مسجد جامع زنجان: خیابان امام خمینی، روبه‌روی خیابان طالقانی

موقعیت دقیق مسجد جامع زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-jame.jpg
مسجد جامع زنجان؛ عکس از Ali Kazemi Nia

مسجد خانم زنجان

مسجد خانم در زنجان، توسط استاد اسماعیل بنا ساخته شده است و فردی به نام جمیله خانم آن را وقف کرده است. از همین جهت هم اسم آن را مسجد خانم گذاشته‌اند. این مسجد در دوره قاجار ساخته شده و قسمت‌های مختلفی دارد که شامل صحن، شبستان زمستانی و تابستانی، مناره، صحن و حجره‌های متعدد می‌شوند. از جمله تزییناتی که در مسجد خانم به‌کار گرفته‌اند، کاشی‌کاری، گچ‌بری و آجرکاری است. گفتنی است که در مسجد خانم، کتیبه‌ای وجود دارد که تاریخ ساخت آن را در سال 1322 قمری نوشته‌اند. نکته دیگر، در ارتباط با وقف‌نامه آن است در قالب یک طومار طراحی شده بوده و به ثبت ملی رسیده است.

  • آدرس مسجد خانم زنجان: خیابان امام خمینی، کوچه فخیم‌الدوله

موقعیت دقیق مسجد خانم روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-khanom-mosque.jpg
بخش‌های داخلی مسجد خانم زنجان؛ عکس از Majid t62

مسجد و حسینیه اعظم زنجان

این محل، یکی از مراکز اصلی سوگواری محرم در ایران است که در جنوب زنجان قرار گرفته است. اسناد مختلفی وجود دارد که در هریک از آن‌ها تاریخچه جداگانه‌ای را برای پیدایش این حسینیه و مسجد مشخص کرده‌اند. برخی از اسناد، پیدایش اینجا را مربوط به پیش از زندیه می‌دانند، سند دیگر، وجود یک عَلَم است که به «علم اصلی» معروف است و تاریخ 1221 قمری روی آن نوشته شده است. از دیگر اسناد، سنگ‌نوشته‌ای است که در این حسینیه تاریخ 1261 را نشان می‌دهد و برخی از موقوفات هم تاریخ‌های 1295 و 1322 قمری را نشان می‌دهند.

مسجد و حسینیه اعظم زنجان، بعد از مکه مکرمه، دومین قربانگاه جهان اسلام است که افراد بسیاری از سراسر ایران و حتی جهان، قربانیان خودشان را در اینجا ذبح می‌کنند. خیلی از گردشگران حتی با خودشان نمی‌پرسند که زنجان کجا بریم و مستقیم سراغ این حسینیه می‌روند. مسجد اعظم زنجان، قسمت‌های مختلفی هم دارد که در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، درمانی، خدماتی و زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید، اینجا زمانی مدرسه هم بوده است.

  • آدرس مسجد و حسینیه اعظم زنجان: زنجان، خیابان فردوسی

موقعیت دقیق مسجد و حسینیه اعظم زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-azam.jpg
نمای خارجی از مسجد و حسینیه اعظم زنجان؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

مسجد چهل ستون زنجان

مسجد چهل ستون از تاریخی‌ترین مساجد زنجان است و براساس کتیبه‌ای که دارد، سال ساختش به 1284 قمری مربوط می‌شود و در سال 1332 قمری هم مرمت می‌شود. ساخت این مسجد که توسط ملاعلی قارپوز آبادی صورت گرفته، به سبک چهل‌ستونی طراحی شده است. طراحی‌ها و کاشی‌کاری‌های مسجد چهل ستون زنجان به سبک کاشی‌کاری‌های قاجاری است. این مسجد، از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در زمان قاجار هم محسوب می‌شده است. همچنان با توجه به مناسبت‌های مختلف، در اینجا مراسم برگزار می‌شود و می‌توانید در آن شرکت کنید.

  • آدرس مسجد چهل ستون زنجان: ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان

موقعیت دقیق مسجد چهل ستون روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-40-sotoon.jpg
مسجد چهل ستون؛ عکس از خبرگزاری ایرنا، عبدالرضا ولایی

موزه‌های زنجان

بدون شک، موزه‌ها نماینگر تاریخ و سرگذشت هر قوم و منطقه هستند. در موزه‌های زنجان به‌خوبی می‌توانید سایه گذر زمان را بر مناطق مختلف زنجان ببینید. از مردان نمکی گرفته تا ابزار و لوازمی که در زمان‌های دور استفاده می‌کرده‌اند، همگی بخش‌هایی از این تاریخ را نمایان می‌کنند.

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

بنای این موزه، زمانی محل سکونت یکی از حکمرانان وقت زنجان بوده و در حال حاضر، به موزه باستان شناسی و مردان نمکی تبدیل شده است. در بخش باستان شناسی، آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ تا پس از اسلام را می‌بینید که شامل: شمشیر، ظروف سفالی و مسی، سرنیزه و آثاری دیگر می‌شود.

در بخش مردان نمکی هم مومیایی‌هایی وجود دارند که مربوط به بازه‌های زمانی مختلف می‌شوند و حتی مومیایی‌هایی از زمان هخامنشیان هم می‌توانید در این قسمت ببینید. این مومیایی‌ها از معادن چهرآباد زنجان استخراج شده‌اند. برخی از این مردان نمکی، با لباس کامل هستند و از اطلاعاتی که در ارتباط با بعضی از این مومیایی‌ها درآورده‌اند، میزان قد و سن حدودی‌شان است. در این بخش می‌توانید وسایل اکتشافی دیگری مانند میخ چوبی، طناب و سبد هم مشاهده کنید.

  • ساعات کاری موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: از 09:00 تا 18:00 و شنبه‌ها از 10:00 تا 18:00

  • شماره تماس موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: 02433033412

  • آدرس موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان: سبزه میدان، خیابان زینبیه

موقعیت دیق موزه باستان شناسی زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-bastan.jpg
بنای موزه باستان شناسی؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

موزه رختشویخانه زنجان

موزه‌ای متفاوت که کاربری تقریباً منحصربه‌فردی داشته و در هیچ‌کجای دیگر ایران نمی‌توانید نمونه‌ای مشابه آن را بیابید. در زمان‌های گذشته، معمولاً خانم‌ها وظیفه پاک کردن لباس‌ها را داشته‌اند و برای اینکه این کار را انجام دهند، مجبور بوده‌اند که به کنار رودخانه‌ها بروند و سپس در آنجا به شست‌وشوی لباس‌ها بپردازند. زنجان زمستان‌هایی بسیار سرد داشته که مجموع این وضعیت‌ها، باعث می‌شود تا شهردار وقت یعنی حاج علی اکبرخان توفیقی در سال 1317 شمسی، دستور ساخت مکانی را مختص لباس‌شستن برای بانوان بدهد. به این صورت بانوان در فضایی امن و گرم‌تر از محیط بیرون به شست‌وشوی رخت و لباس و امور دیگر مشغول می‌شدند.

در موزه رختشویخانه، می‌توانید با توجه به ماکت‌ها، نحوه استفاده مردم از رختشویخانه را در آن زمان مشاهده کنید. بنای این موزه، معماری متفاوتی دارد که می‌توانیم سبک آن را مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی بدانیم. در حال حاضر می‌توانید علاوه بر موزه، بخش‌های مختلفی از آن مانند بخش صنایع دستی را هم ببینید.

  • صفحه اینستاگرام موزه رختشویخانه زنجان: rakhtshooykhaneh@
  • ساعات کاری موزه رختشویخانه زنجان: از 09:00 تا 19:00

  • شماره تماس موزه رختشویخانه زنجان: 02433326020

  • آدرس موزه رختشویخانه زنجان: خیابان سعدی، کوچه فرهنگ

موقعیت دقیق موزه رختشویخانه روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-rakht.jpg
رختشویخانه و ماکت‌های آن؛ عکس از خبرگزاری مهر، مهدی الماسی

عمارت دارایی زنجان

عمارت دارایی، یکی از عمارت‌های مدرن در زمان خودش بوده که اوایل دوره پهلوی ساخته می‌شود و رده‌هایی از نفوذ معماری اروپایی را می‌توانیم در آن ببینیم. این عمارت را در سال 1316 شمسی ساخته‌اند و در حال حاضر به‌عنوان موزه صنایع دستی از آن بهره‌برداری می‌کنند. آثاری مانند ظروف، چاقو، شمشیر و گلیم در آن به نمایش گذاشته‌اند. عمارت دارایی در نزدیکی خانه ذوالفقاری‌ها و تعدادی دیگر از جاهای دیدنی زنجان قرار دارد.

  • آدرس عمارت داریی زنجان: ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان

موقعیت دقیق عمارت دارایی روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-darayi.jpg
قسمت بیرونی موزه؛ عکس از Yalchinyazir

بافت شهری زنجان

بافت شهری به‌واسطه عمارت‌ها و جاذبه‌هایش، جاهای دیدنی زنجان را دل‌پذیرتر می‌کند. برخی از جاذبه های زنجان به‌خاطر اهمیتی که در گذشته داشته‌اند، کنار هم ساخته شده‌اند که چهره شهری، قدم‌زدن و حضور در بافت شهری زنجان را جذاب‌تر می‌کند.

بازار سنتی زنجان

این بازار، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است و در مرکز بافت قدیمی تهران قرار دارد. ساختن این بازار در سال 1205 یعنی در دوره آقامحمدخان شروع و در دوره فتحعلی شاه قاجار یعنی در سال 1213 دوباره ازدواج کرد. در بازار سنتی زنجان، بخش‌های مختلف و غرفه‌های متعددی وجود دارند که مسجد، گرمابه و قسمت‌های دیگر، شامل آن می‌شوند. در بازار سنتی زنجان می‌توانید تزئینات آجرکاری، کاشی‌کاری و نمونه‌های آن‌ها را بخوانید. این بازار سبکی قاجاری دارد.

  • آدرس بازار سنتی زنجان: قسمت قدیمی شهر، روبه‌روی دروازه قلتوق

موقعیت دقیق بازار سنتی زنجان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-bazaar.jpg
نمایی از بازار در ماه محرم

پیاده‌راه سبزه میدان زنجان

پیاده‌راه سبزه میدان، یکی از جاهای دیدنی زنجان است که در سرتاسر این خیابان، فروشگاه‌های متعددی وجود دارد و شما می‌توانید برای خریدکردن یا حتی تنها برای دیدن این فروشگاه‌ها به این پیاده‌راه بروید. اگر قصد خریدن سوغات زنجان را دارید، رفتن به این محل نمی‌گذارد که دست خالی بازگردید.

  • آدرس پیاده راه سبزه میدان زنجان: تقاطع خیابان طالقانی و امام خمینی

موقعیت دقیق پیاده‌راه سبزه میدان روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-sabze-meydan.jpg
سبزه میدان زنجان

آرامگاه‌ها و اماکن مذهبی زنجان

اگر می‌خواهید تلفیقی از معماری ایرانی و چینی را ببینید، یا معماری خالص ایرانی را در جاهای دیدنی زنجان دنبال کنید، آرامگاه‌ها و امکان مذهبی زنجان این فرصت را ایجاد کرده‌اند تا بهتر با آن‌ها از هنر ایرانی و معماری‌مان آگاهی کسب کنید.

معبد داش کسن زنجان

این معبد در سمت جنوب شرقی شهر یک معبد 700 ساله وجود دارد که می‌توانید هنر سنگ‌تراشی را در آن مشاهده کنید. در معبد داش کسن، فناوری به‌کار رفته، حاصل از تکامل فنی سنگ‌تراشی با ابزار فلزی است. اژدها در این میان نمادی از ارزش‌های مادی و معنوی است و علاوه بر آن، تزئیات دیگری هم در این قسمت مانند مقرنس‌کاری، می‌توانید مشاهده کنید.

  • آدرس معبد داش کسن زنجان: در 15 کیلومتری سلطانیه، روستای ویر

موقعیت دقیق معبد داش کسن روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-carved.jpg
نمایی از معبد داش کسن

امامزاده سید ابراهیم زنجان

بر سر اینکه آرامگاه واقعاً متعلق به چه کسی بوده، از قدیم بحث‌هایی وجود داشته است؛ اما این بحث‌ها روی تعلق خاطر مردم از اینجا به‌عنوان امامزاده سید ابراهیم، خللی ایجاد نکرده است. معماری بنا ابتدا به سبک چهار طاقی بوده و پس از تغییراتی که روی آن انجام می‌دهند، دوباره آن را مانند قبل می‌کنند. تزیینات گنبد امامزاده از داخل، مقرنس است و سوره جمعه با خط زیبای ثلث درون آن نوشته شده است. در نمای بیرونی هم سوره اسماء ذات‌الخروج نوشته شده است.

باید بگوییم که گچ‌بری از دیگر تزیینات امامزاده است. از نکات جالب در مورد اینجا، آن است که ضریح امامزاده سید ابراهیم در اصفهان ساخته شده است. قدیمی‌ترین بخش امامزاده، سردر ورودی سمت شمالی و مناره‌هایش است.

  • آدرس امامزاده سید ابراهیم زنجان: خیابان امام، بین چهارراه انقلاب و بلوار آذری

موقعیت دقیق امامزاده سید ابراهیم روی نقشه

Lastsecond.ir-tourist-attractions-of-zanjan-seyed.jpg
امامزاده سید در زنجان

سخن آخر

بسیاری از جاهای دیدنی زنجان را در این متن بررسی کردیم؛ با وجود این، همچنان جاهایی وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست و می‌توانند به لیست جاذبه های زنجان اضافه شوند. موقعیت قرارگیری زنجان و جاهای دیدنی فراوان آن، این امکان را به شما می‌دهند تا برای سفر به این شهر، برنامه‌ای کامل بچینید و چند روزی را در این شهر بگذرانید. شما کدام‌یک از جاهای دیدنی زنجان را پیشنهاد می‌کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!