دهمین دوره مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند + تمدید شد

4.5
از 22 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دوره دهم مسابقه سفرنامه نویسی لست سکند شروع شد
19 مهر 1402 17:00
55

 به‌رسم هر سال، دوره جدید مسابقه سفرنامه‌نویسی را با یاری هم شروع می‌کنیم. امسال دهمین دوره‌ای است که مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند را برگزار می‌کنیم. دهمین باری است که شما سرگذشت سفرتان را با ما و هزاران نفر دیگر به اشتراک می‌گذارید. بدون شک تا اینجای مسیر، مسابقه‌ها بدون نقص نبوده است؛ اما سعی کرده‌ایم در هر دوره، اشکال‌ها را برطرف کنیم و دوره تازه را با گره‌های کمتری برگزار کنیم. اگر از همراهان همیشگی و هرساله مسابقه هستید یا اولین بار است که می‌خواهید در مسابقه شرکت کنید، ادامه این مطلب را بخوانید تا از کم‌وکیف مسابقه امسال باخبر شوید.

900.530.jpg

چگونه در مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند شرکت کنم؟

مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند سال‌هاست برگزار می‌شود و شما هر زمان که سفرنامه‌تان را در سایت به اشتراک بگذارید، می‌توانید از شرکت‌کنندگان مسابقه باشید. اینکه سفرنامه چیست و به چه نوشته‌ای سفرنامه می‌گوییم را می‌توانید در مطالب منتشرشده لست‌سکند بخوانید یا وارد بخش سفرنامه‌های لست‌سکند شوید و از آنجا سفرنامه‌هایی را که کاربران تا امروز نوشته‌اند، بخوانید. این صفحه دائم به‌روز می‌شود و سفرنامه‌های جدید، هر هفته در آن منتشر می‌شوند.

اگر اولین بار است که می‌خواهید در این مسابقه شرکت کنید، هیچ نگران نباشید. کافی است اول در سایت ثبت‌نام کنید. سپس، از پنل کاربری، سفرنامه‌تان را برای ما بفرستید. می‌توانید مراحل کامل ثبت‌نام در سایت و نحوه ارسال سفرنامه را در لینک زیر ببینید.

نحوه ثبت و ارسال سفرنامه

بخش‌های مسابقه سفرنامه‌نویسی

موقعی که سفرنامه را برای ما می‌فرستید، باید مشخص کنید که قصد دارید در کدام بخش از مسابقه شرکت کنید. مثل هر سال، مسابقه سفرنامه‌نویسی امسال هم بخش‌های مختلفی دارد که اثر شما با توجه به انتخابتان، می‌تواند در یکی از بخش‌ها قرار بگیرد. این بخش‌بندی به این منظور طراحی شده است که سفرنامه‌های حرفه‌ای و مبتدی با یک چشم بررسی نشوند و افراد حرفه‌ای، جداگانه از مبتدی‌ها داوری شوند و آن‌هایی که تازه، نوشتن سفرنامه را شروع کرده‌اند هم بتوانند سهمی در میان برندگان مسابقه داشته باشند. بنابراین، این انتخاب به عهده شماست که بخواهید با سفرنامه‌نویس‌های حرفه‌ای رقابت کنید یا بخواهید اثرتان با مبتدی‌ها داوری شود. اما اگر بخواهید چند سفرنامه برای ما ارسال کنید، همه سفرنامه‌ها یا باید در بخش حرفه‌ای قرار بگیرند یا در بخش مبتدی.

علاوه‌بر اینکه باید مبتدی یا حرفه‌ای بودن سفرنامه را تعیین کنید، سفرنامه شما با توجه به مقصد و مسیر سفرتان یا در دسته سفرنامه‌های داخلی قرار می‌گیرد یا خارجی. منظور از داخلی، سفر داخل ایران است و خارجی، سفر به کشورهای دیگر.

امسال بخش سفرنامه صوتی از مسابقه حذف شده و یک بخش جدید و جذاب به‌نام «روایت‌نامه» به مسابقه اضافه شده است. منظور از این بخش، نوشتن بخش‌هایی از سفر با زبان روایی و ادبی است. ممکن است شما نخواهید جزئیات سفرتان را شرح دهید؛ اما یک لحظه، پلان یا تکه‌هایی از سفرتان چنان معنادار و عمیق باشد که بخواهید با قلمی شیوا، آن لحظه‌ها را با دیگران  سهیم شوید. با توجه به این توضیحات، بخش‌های مسابقه امسال به‌صورت زیر است:

بخش‌های مسابقه سفرنامه‌نویسی

داخلی

خارجی

 روایت‌نامه

مبتدی

حرفه‌ای

مبتدی

حرفه‌ای

-

 

bakhsh haye-safarname.jpg530.900.jpg
بخش‌های مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند

جوایز مسابقه سفرنامه‌نویسی

امسال هم جوایز ارزشمند و نفیسی برای برندگان مسابقه در نظر گرفته‌ایم. البته حتی اگر برنده هم نشوید، همین که سفرنامه‌تان را با ما به اشتراک می‌گذارید، برای ما ارزشمند است و هدیه می‌گیرید. این ماجرا آن‌قدر برای ما ارزش دارد که شما به‌ازای هر سفرنامه، یک کد تخفیف 500 هزار تومانی از ما می‌گیرید و از آن طرف، ممکن است بین برنده‌های نهایی هم باشید.

 جوایز برندگان مسابقه امسال هم مانند سال گذشته به‌صورت اعتبار خرید از سایت است و با توجه به مبلغی که برنده شوید، می‌توانید از خدمات پرواز، تور یا حتی سفرساز لست‌سکند، استفاده کنید. البته ویژگی جایزه‌های امسال این است که شانس بیشتری برای برنده شدن دارید؛ چراکه تعداد نفرات برنده هر بخش هر سال 3 نفر بوده و امسال 5 نفر است.

بخش حرفه‌ای خارجی
رتبه جایزه
نفر اول ۴۰ میلیون تومان
نفر دوم ۳۵ میلیون تومان
نفر سوم ۳۰ میلیون تومان
نفر چهارم ۲۵ میلیون تومان
نفر پنجم ۲۰ میلیون تومان

 

بخش مبتدی خارجی
رتبه جایزه
نفر اول ۳۰ میلیون تومان
نفر دوم ۲۵ میلیون تومان
نفر سوم ۲۰ میلیون تومان
نفر چهارم ۱۵ میلیون تومان
نفر پنجم ۱۰ میلیون تومان

 Artboard 7.jpg

بخش حرفه‌ای داخلی
رتبه جایزه
نفر اول ۳۵ میلیون تومان
نفر دوم ۳۰ میلیون تومان
نفر سوم ۲۵ میلیون تومان
نفر چهارم ۲۰ میلیون تومان
نفر پنجم ۱۵ میلیون تومان

 

بخش مبتدی داخلی
رتبه جایزه
نفر اول ۲۵ میلیون تومان
نفر دوم ۲۰ میلیون تومان
نفر سوم ۱۵ میلیون تومان
نفر چهارم ۱۰ میلیون تومان
نفر پنجم ۵ میلیون تومان

 safarname -javayez-2-(02-09-05).jpg

بخش روایت‌نامه
رتبه جایزه
نفر اول ۲۰ میلیون تومان
نفر دوم ۱۵ میلیون تومان

safarname -javayez-3-(02-09-05).jpg

530.900(500 toman).jpg

قوانین مهم مسابقه سفرنامه‌نویسی

هر مسابقه‌ای برای گرفتن بهترین نتیجه، باید از قوانینی تبعیت کند. مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند هم سال‌هاست با پیروی از قوانینش پیش می‌رود. این قوانین هر سال با توجه به تجربه‌های سال قبل، به‌روز می‌شود تا بتوانیم مسابقه را با کیفیت بهتری پیش ببریم. امسال هم مسابقه چهارچوب‌های خاص خودش را دارد که بخش زیادی از آن، مشابه سال‌های گذشته است. قوانین مسابقه را می‌توانید در صفحه قوانین سفرنامه‌نویسی لست‌سکند بخوانید. مهم‌ترین قوانین مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند عبارت‌اند از:

  • هر سفرنامه حداقل باید 2000 کلمه باشد و برای کمتر از این تعداد کلمه، امکان ارسال سفرنامه وجود ندارد.
  • هر سفرنامه باید حتماً عکس داشته باشد و اگر عکس‌های شما کمتر از 5 عدد باشد، نمی‌توانید سفرنامه‌تان را در پنل ثبت کنید.
  • برای ثبت سفرنامه، لازم است اول در سایت ثبت‌نام کنید.
  • به هر سفرنامه تأییدشده، کد تخفیف 500 هزار تومانی تعلق می‌گیرد.
  • هر کاربر، می‌تواند یا در بخش حرفه‌ای شرکت کند یا مبتدی؛ یعنی نمی‌توانید تعدادی از سفرنامه‌هایتان را در بخش حرفه‌ای بگذارید و تعدادی را در مبتدی.
  • سفرنامه باید نوشته فردی باشد که در سفر بوده است.
  • آثاری که از پایان مسابقه قبل، یعنی 30 آبان 1401، ارسال شده باشند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
  • با توجه به اینکه به‌روز بودن سفرنامه مهم است، سفرنامه‌ای که ثبت می‌کنید باید مربوط به سفرهای 1 مهر سال 1401 به بعد باشد. سفرنامه‌هایی که بعد از پایان مسابقه دوره قبل ارسال شده‌اند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. البته یک استثنا وجود دارد و آن، بخش روایت‌نامه است. ازآنجایی‌که این بخش، تنها برشی از حال‌وهوای سفر شماست، اگر در این بخش شرکت می‌کنید، تاریخ سفر شما اهمیتی ندارد.
travelwriter_cs.jpg
نگارش سفرنامه در سفر

تاریخ‌های مهم مسابقه سفرنامه‌نویسی

اگر قصد دارید در این مسابقه شرکت کنید، تاریخ‌های زیر مهم‌ترین تاریخ‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. هر سال مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند در ابعاد گسترده‌ای برگزار می‌شود و ازاین‌رو، برای بررسی آثار لازم است به اندازه کافی وسواس به خرج داد تا آثار برگزیده با دقت انتخاب شوند.

شروع دهمین دوره مسابقه سفرنامه‌نویسی ۱ مرداد ۱۴۰۲
شروع داوری مرحله اول و امتیازدهی به آثار ۱ شهریور و هم‌زمان با برگزاری مسابقه
پایان مهلت ارسال سفرنامه‌ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
پایان داوری مرحله اول (داوری عمومی) پایان خرداد ۱۴۰۳
اعلام راه‌یافتگان به مرحله دوم پایان خرداد ۱۴۰۳
شروع داوری مرحله دوم (داوری تخصصی) آغاز تیرماه ۱۴۰۳
پایان داوری مرحله دوم (داوری تخصصی) هفته اول مرداد ۱۴۰۳
اعلام برندگان نهایی و پایان مسابقه پایان مرداد ۱۴۰۳

داوری مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند

آثاری که هر سال برای مسابقه ارسال می‌شوند، دسترنج افرادی است که با عشق از تجربه سفرشان برای ما و دیگران گفته‌اند. این امانت برای ما ارزشمند است و برایمان مهم است با دقت، بررسی و خوانده شوند. برای اینکه این اتفاق به بهترین شکل رخ دهد، آثار مسابقه در دو مرحله داوری می‌شوند. داوری مرحله اول تقریباً هم‌زمان با ارسال آثار انجام می‌شود و داوران این مرحله، همه آثار ارسال‌شده را بررسی می‌کنند. پس از پایان مهلت ارسال آثار، داوران مرحله اول از میان همه آثار، تعدادی را انتخاب می‌کنند که به مرحله دوم راه پیدا کنند.

افراد برگزیده‌شده، وارد مرحله داوری تخصصی می‌شوند و داوران تخصصی با معیارهای سختگیرانه‌تری آثارشان را بررسی می‌کنند. در نهایت، از میان این افراد، بهترین آثار به‌عنوان برنده در هر بخش اعلام می‌شوند. داورها و معیارهای داوری را در مطالب بعدی منتشر خواهیم کرد تا در جریان جزئیات آن قرار بگیرید.

سخن آخر

مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند، بخشی از هویت ماست که هر سال برای بهتر شدنش تلاش می‌کنیم. در واقع این مسابقه، برای ترویج سفرنامه‌نویسی و ثبت تجربیات مسافران طراحی شده است. به همین منظور، برای باکیفیت‌تر شدن ارائه این تجربه‌ها، لازم است قوانینی طراحی شود و هر سال راهکارهای تازه‌ای داشته باشیم. ویژگی مسابقه سفرنامه‌نویسی لست‌سکند این است که چه اولین بارتان باشد که سفرنامه می‌نویسید و چه در این کار حرفه‌ای هستید، در این مسابقه فرصت برنده شدن و از آن مهم‌تر، خوانده شدن دارید. این مسابقه‌های هرساله، ما را با جامعه‌ای از اهالی دست‌به‌قلم سفر آشنا می‌کند؛ افرادی که زمانی برای اولین بار سفرنامه‌شان را با ما شریک شدند و حالا همراه هرساله‌مان هستند. اگر از سفرنامه‌نویسان چندساله لست‌سکند هستید، خوشحال می‌شویم از تجربه‌تان برایمان بگویید. 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.