فرانسه و نکات جالبی که درباره‌اش کمتر می‌دانیم!

4.7
از 24 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نکاتی جالب درباره فرانسه که شاید تا به حال نشنیده باشید
16 اسفند 1400 08:00
0

هر کشوری قطعا داستان و تاریخ مخصوص به خود را دارد، فرانسه هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ‏آن، از نان‌های معروف باگت یا فرانسوی گرفته تا انواع مختلف پنیر که در این کشور سرو می‌شود، هر یک به نوعی ‏نام این کشور را بر سر زبان‌ها می‌اندازد. برخی از داستان‌ها در طول زمان باعث شده باورها و شایعاتی درباره این کشور ‏درست شود که معمولا موقع خرید تور فرانسه، مسافران به آن‌ها فکر می‌کنند.

درست است که فرانسوی‌ها علاقه دارند زمانی طولانی را صرف ناهار خوردن کنند، اما آنقدر که گفته می‌شود، تنبل ‏نیستند. شاید فرانسه بهترین و کامل‌ترین کشور نباشد اما امروزه تبدیل به پربازدیدترین کشور دنیا شده است که سالانه بیش از 83 میلیون ‏گردشگر از سراسر دنیا برای تماشایش به این کشور سفر می‌کنند. قطعا فرانسه یکی از جاهایی است که ‏بسیاری از گردشگران آن را در لیست سفرشان قرار داده‌اند. در ادامه حقایق جالب از فرانسه را به شما توضیح می‌دهیم تا اگر شما هم قصد سفر به این کشور را دارید شناخت بیشتری از آن پیدا کنید.

08.jpg

1. فرانسه بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا

خوب است اگر در بین کشورهای تور اروپا راهی فرانسه شده‌اید بدانید که فرانسه پس از روسیه و اوکراین، سومین کشور بزرگ‌ اروپا و بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که حدود 500 کیلومتر مربع وسعت دارد. همچنین بیش از 31 درصد فرانسه پوشیده از جنگل است که از این نظر چهارمین کشور پر جنگل در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. فرانسه به دلیل شکل 6 ضلعی که دارد با نام هگزاگون نیز شناخته می‌شود.

2. فرانسه محبوب‌ترین مقصد توریستی در دنیا

فرانسه به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری در جهان محسوب می‌شود و در سال 2018 میزبان حدود 90 میلیون گردشگر بود. همچنین شهر پاریس پس از بانکوک و لندن پربازدیدترین شهر جهان است.

برج ایفل پاریس
برج ایفل پاریس 

 

3. حدود 300 سال زبان رسمی انگلیس فرانسوی بود!

در سال‌های 1066 تا 1362 میلادی، زبان رسمی کشور انگلیس، فرانسوی بود. این زبان در دربار، اشراف‌‌زاده‌ها و مقامات بلند پایه انگلیسی استفاده میشد که علت آن، فتح انگلیس به دست ویلیام یکم بود.

4. سلطنت 20 دقیقه‌ای در فرانسه

لویی نوزدهم، فرزند ارشد شارل دهم پس از پدرش فقط به مدت 20 دقیقه فرمانروای فرانسه بود که از این نظر کمترین زمان حکمرانی یک پادشاه در طول تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. لویی نوزدهم بیست دقیقه پس از به قدرت رسیدن توسط انقلابیون از قدرت برکنار شد و به اسکاتلند و سپس اتریش تبعید شد.

تصویر لویی نوزدهم
تصویر لویی نوزدهم 

 

5. آزادی، برابری، برادری: شعار ملی فرانسه

شعار معروف فرانسه Liberté, égalitié, fraternité (آزادی، برابری، برادری) نخستین بار در انقلاب فرانسه در سال‌های 1789 – 1799 به وجود آمد و در قانون اساسی این کشور ثبت شد. امروزه هم همانند گذشته، این شعار در فرانسه بسیار محبوب است. اولین شخصی که این شعار را به کار برد، ماکسیمیلیان روبسپیر، یکی از رهبران اصلی انقلاب کبیر فرانسه بود.

6. سالانه بیش از 1.7 میلیون تن پنیر در فرانسه تولید می‌شود

فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان پنیر در جهان است و در این کشور سالانه بیش از 1.7 میلیون تن پنیر در 1600 نوع مخلتف تولید می‌شود. پنیر یکی از مهم‌ترین خوراک‌های فرانسوی‌ها محسوب می‌شود و انواع مختلفی از محبوبترین پنیرهای جهان را می‌توانید در فرانسه امتحان کنید که معروف‌ترین آن‌ها: بلو چیز و کاممبر هستند.

پنیرهای فرانسه
پنیرهای فرانسه 

 

7. در فرانسه شما می‌توانید با یک فرد مرده ازدواج کنید

فکرش هم منزجر کننده است، اما فرانسوی‌ها این امکان را دارند که به طور قانونی با یک جنازه ازدواج کنند. البته فقط در شرایط  خاص! اگر بتوانید اثبات کنید که فرد فوت شده پیش از مرگش قصد ازدواج با شما را داشته، شما می‌‌توانید با جمع آوری مدارک لازم و صدور دستور مستقیم رئیس جمهور با وی ازدواج کنید!

8. مسن ترین انسان جهان یک فرانسوی بود

رکورد پیر‌ترین انسان زنده روی زمین متعلق به یک زن فرانسوی به نام ژان لوئیز کالمان است که 122 سال و 164 روز عمر کرد. او در تاریخ 21 فوریه  1875 متولد شد و در 4 آگوست 1997 فوت کرد. البته جالب است بدانید یک زن ایرانی در حال شکستن رکورد ژان لوئیز کالمان است. 

9. فرانسه صاحب بیشترین نوبل ادبیات در جهان

هیچ کشوری به اندازه فرانسه برنده جایزه نوبل ادبی نشده است. به طور دقیق‌تر از سال 1901 تا کنون 15 فرانسوی توانسته‌اند این جایزه را کسب کنند. بنابراین منصفانه است که فرانسه را یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان در شاخه ادبیات بدانیم. برخی از معروف‌ترین نویسندگان فرانسوی که موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شده‌اند، عبارتند از: رنه دکارت، ویکتور هوگو، شارل بودلر، بلیز پاسکال و گوستاو فلوبر.

10. دومین کوه بلند اروپا در فرانسه

کوه مون بلان با ارتفاع 4.807 متر، بلندترین کوه فرانسه و دومین کوه بلند در اروپا محسوب می‌شود. این کوه که نمادی از فرانسه هم به شمار می‌رود یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان از سراسر دنیا است. برای رسیدن به قله مون بلان 10 تا 12 ساعت کوهنوردی لازم است.

 

مون بلان فرانسه
مون بلان فرانسه 

 

11. محبوب‌ترین موزه جهان

موزه لوور پاریس بدون شک یکی از معروف‌ترین موزه‌های جهان است و هیچ موز‌ه‌ای در جهان به اندازه موزه لوور بازدید کننده ندارد. فقط در سال 2019 این موزه میزبان 9.6 میلیون بازدید کننده بود. جالب است بدانید تعداد قابل توجهی از آثار باستانی و ارزشمند ایرانی که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد هم در این موزه یافت می‌شود.

12. حقایقی کوتاه و جالب از فرانسه

‏1.‏ در کل شهر پاریس فقط یک تابلوی ایست وجود دارد. ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏  ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ 

‏2‏ در کافی شاپ ‏Petite Syrah‏ پاریس ، نگفتن کلمه "لطفا" باعث می‌شود سفارش شما گران‌تر شود. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏‏‏ ‏ 

‏3.‏ خودرو‌ها اولین بار در فرانسه پلاک دار شدند. ‏ ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

‏‏4.‏ ‏ در فرانسه قرار دادن نام «ناپلئون» روی خوک، غیرقانونی است!‏ ‏ ‏‏‏ ‏‏ ‏‏‏ 

‏‏‏5.‏ قدیمی ترین پل در پاریس، ‏Pont Neuf‏ است معنای آن "پل جدید" می‌شود!‏‏ ‏ ‏ ‏‏‏ ‏‏ 

‏6.‏ به طور میانگین فرانسویها روزانه 9 ساعت می‌خوابند، این بیشترین زمان خواب در کشورهای توسعه یافته است.‏ ‏‏ ‏‏  ‏‏‏ ‏ ‏‏ 

‏7.‏ از بین هر 5 فرانسوی، یک نفر به افسردگی دچار است. همین مسأله باعث می‌شود فرانسه یکی از کشورهایی باشد ‏که بیشترین تعداد افراد افسرده را در جهان دارد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏ 

‏8.‏ طی جنگ جهانی دوم، زمانی که هیتلر برای بازدید به پاریس رفت، فرانسوی‌ها کابل آسانسور برج ایفل را قطع کردند ‏تا مانع این شوند که او به بالاترین نقطه برج برود.

 ‏9.‏ بین سال‌های 1748 و 1772 ، سیب زمینی در فرانسه ممنوع بود! ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏ 

‏10.‏ برگزاری مسابقات ملکه زیبایی برای کودکان در فرانسه ممنوع است. ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏ 

‏11.‏ بین سال‌های 1814 تا 1830 ، پرچم فرانسه به طور یک دست سفید بوده است. ‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏‏

 

پاریس در چند دقیقه! 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از دانستنی‌های جالب فرانسه آشنا کنیم که اگر در اوقات طلایی مثل نوروز با تور پاریس نوروزی همراه شدید، بهره بیشتری از سفرتان ببرید. فرانسه یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان است که کمتر کسی پیدا می‌شود حداقل یکبار آرزوی سفر به این کشور را نداشته باشد. در آخر اگر برای شما هم سوال شده است که چگونه فرانسه به یکی از مقاصد خارجی مورد علاقه جهانیان تبدیل شده، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب چرا فرانسه مقصد محبوب گردشگران است، داشته باشید.



منابع : list25 و expatica

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.