میزهای این هتل، زمانی اموال موزه بودند + تصاویر

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
05 شهریور 1394 09:20
0

«میزهایی که در دیزاین یک هتل استفاده شده است، با نمونه میزهایی که در موزه‌های تحت مالکیت بنیاد مستضعفان نگه‌داری می‌شوند شباهت بسیاری دارند؛ نمونه این میزها را در برخی موزه‌ها می‌توان پیدا کرد.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در طراحی این هتل که در ارتفاع 3545 متری ساخته شده، از مبلمان‌ها و میزهای مطالعه نفیسی استفاده شده که از ظاهرشان می‌توان حدس زد قدیمی هستند. به گفته مدیر این هتل، برخی از این مبلمان ساخت ایتالیا هستند.
مدیر هتل سه ستاره «توچال» درباره شباهت میزهای استفاده شده در این هتل با اموالی که در موزه‌های بنیاد نگهداری می‌شود، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دقیقا نمی‌دانم میزهای این هتل را از کجا آورده‌اند، اما می‌دانم که نمونه‌ این میزها در موزه‌های بنیاد بسیار زیاد است. ما موزه «دفینه» و «زمان» و «تماشاگه تاریخ» را داشتیم که بعضا وقتی برخی از مبلمان‌ها مازاد می‌آمد، در هتل‌ها از آن استفاده می‌کردند، چون بسیاری از این میزها نفیس هستند.

شهرام فشمی ادامه می‌دهد: سال گذشته تنها برای آن که یک میز را لاک الکل بزنیم، 500 هزار تومان هزینه شد. این میزها دقت نگهداری بالایی می‌خواهند و چون جنس بسیاری از آنها چوب نفیس و گردو است، در شرایط آب و هوایی کوهستان می‌توانند بهتر دوام بیاورند. میزهای موجود در لابی هم کارهای ایتالیاست. برخی از لوازمی را که توانستند از موزه‌ها آوردند و سعی کردند با حداقل هزینه‌ها با منابع داخلی آن را تامین کنند. اگر زمانی از این وسایل در جایگاه تشریفات استفاده می‌شد، حالا در مکان‌هایی که گردشگرپذیر هست استفاده می‌کنند؛ اما بسته به توجه مدیران یک مجموعه نگهداری این ابزار مهم است.

او می گوید: به نظر من یکی از محاسن اینجا این است که پرسنل از این وسایل به خوبی نگهداری کرده‌اند. مدیر 10 سال پیش که اخیرا از هتل دیدن کرده بود، می‌گفت خیلی برایم جالب است که همچنان از این مبلمان استفاده می‌شود.
به گزارش ایسنا، براساس صحبت‌های مدیر هتل، نمونه میزهای این هتل در موزه‌های بنیاد مستضعفان زیاد است. این در حالی است که وقتی وضعیت وسایل کاخ موزه مروارید در استان البرز که خرداد 93 با رای دادگاه، 30 درصد از مجموعه‌ی آن به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان واگذار شد مورد بررسی قرار گرفت، وسایل چندانی در مجموعه‌ی کاخ وجود نداشت. بنابراین شاید امکان جستجوی آثار موزه‌ای این مکان ارزشمند که مدتی متعلق به بنیاد مستضعفان بوده است، وجود داشته باشد.

البته این احتمال را به دلیل سابقه‌ی نهادهایی که در این بنای تاریخی از اول انقلاب اسلامی تا کنون مستقر بوده‌اند، می‌توان مطرح کرد. بر این اساس کاخ مروارید توسط موسسه‌ی «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ی او تا سال ۱۳۵۷ بود. این مجموعه پس از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و پس از آن در قراردادی، این مجموعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروخته و در اختیار «بنیاد تعاون سپاه» گذاشته شد.
حالا شاید بهتر است بگوئیم مسئولان کاخ مروارید باید برای جست‌وجوی وسایل این مجموعه ثبت شده تاریخی، سری هم به هتل بزنند، شاید آثار این کاخ موزه را در آنجا پیدا کنند!

میزهای این هتل، زمانی اموال موزه بودند!

 میزهای این هتل، زمانی اموال موزه بودند!

 میزهای این هتل، زمانی اموال موزه بودند!



منبع: ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.