بهترین غذاهای اسپانیایی که حتما باید امتحان کنید + عکس

4.3
از 33 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
لذیذترین غذاهای اسپانیایی که حتما باید امتحان کنید + تصاویر
18 آذر 1401 08:00
7

اگر از غذای اروپا حرف بزنیم، شاید نام غذاهای اسپانیا به اندازه غذاهای ایتالیایی و فرانسوی به گوش نخورند، اما نباید فراموش کنیم که ترکیب موقعیت مدیترانه‌ای با فنون آشپزی اسپانیایی و فرهنگ غذایی این منطقه، دست به دست هم داده‌اند تا یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای دنیا پا به دنیای مزه‌ها بگذارد. 

اگر تور اسپانیا خریده‌اید و می‌خواهید در طول سفرتان تجربه‌ای دلپذیر از غذاهای این کشور داشته باشید اما اطلاعات شما از غذای اسپانیا اندک است، نگران نباشید؛ در این مطلب از لست سکند قرار است تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای اسپانیا را در اختیار شما قرار دهیم و درباره ویژگی‌های هر کدام، توضیحاتی را بدهیم. سعی کردیم در کنار اطلاعات عمومی معروفترین غذاهای اسپانیا، آن‌هایی که حلال هستند هم مشخص کنیم که اگر رژیم غذایی حلال را رعایت می‌‌کنید، کار برایتان آسان شود.

08.jpg

گازپاچو (Gazpacho)

گازپاچو یکی از واجب‌ترین مواردی است که باید در لیست بهترین غذاهای اسپانیا بیاوریم. این غذا نوعی سوپ سرد است که پیدا کردنش در هر نقطه‌ای از اسپانیا ساده است؛ به شرط اینکه در تابستان به اسپانیا سفر کنید. همچنین درست کردن گازپاچو پس از بازگشت از اسپانیا نیز به همان اندازه ساده است. قبل از هر چیز باید بدانید که گازپاچو برای ما ایرانی‌ها حکم آبدوغ‌خیار در تابستان را دارد.

خیار، فلفل دلمه، پیاز و لیموترش همگی از ترکیبات این غذا هستند اما بیش‌ از همه این‌ها گوجه فرنگی در ترکیبات این غذای اسپانیایی خودنمایی می‌کند. به طوری که رنگ گازپاچو قرمز است. جالب است بدانید در این غذا نیز مثل آب‌دوغ‌خیار نان خشک می‌ریزند. از این سوپ خوشمزه اسپانیایی می‌توانید به عنوان پیش‌غذا هم استفاده کنید.

  • خاستگاه: تمام شهرهای اسپانیا
  • ترکیبات: گوجه، خیار، فلفل دلمه، روغن زیتون
  • این غذا در دوره اسلام اسپانیا ریشه دارد و حلال است
gazpacho-andaluz-spanish-cold-tomato-soup-3083558-hero-01-8dd745933dff4d07924152b22f84ae55.jpg
گازپاچو، غذای معروف اسپانیا

تورتیلای اسپانیایی (TORTILLA ESPAÑOLA)

اگر در سفری که به اسپانیا دارید، به دنبال یک غذای ساده و در عین حال خوشمزه می‌گردید، می‌توانید املت اسپانیایی که به «تورتیلای اسپانول» معروف است را امتحان کنید. در قرن نوزدهم، تورتیلا برای اولین بار در غذاهای اسپانیا دیده شد و جالب است بدانید که درست کردن این غذا حتی از دستورالعمل گازپاچو هم ساده‌تر است. تمام چیزهایی که برای تهیه این غذا نیاز است، عبارتند از: سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و پیاز.

به لطف مواد اولیه مقرون به صرفه‌ای که املت اسپانیایی دارد، در گذشته غذای محبوب قشر کارگر این کشور بوده است. اما رفته‌رفته به عنوان یک غذای ایده‌آل برای صبحانه و شروع روز در اسپانیا شناخته شد. علاوه بر آن در کنار برخی از غذاهای اسپانیایی هم تورتیلا سرو می‌شود. این را هم بگوییم که این املت یکی از سالم‌ترین غذاهای اسپانیا است.

  • خاستگاه: منطقه اکسترمادورا
  • ترکیبات: سیب‌زمینی سرخ شده، تخم‌مرغ، روغن زیتون، پیاز
  • این غذا حلال است
تورتیلا.jpg
تورتیلای اسپانیایی 

پائیا (Paella)

هنر آشپزی اسپانیایی در تهیه پائیا به اوج می‌رسد. به طوری که این مورد در جایگاه غذای ملی، و در صف اول لیست بهترین غذاهای اسپانیایی قرار دارد. تاریخ پائیا بسیار دور و دراز است و قبل از اینکه شهرت امروزی‌اش را پیدا کند یک غذای دریایی محبوب در والنسیا بوده است. بنابراین اگر با اصالت‌ترین شکل این غذا را می‌خواهید امتحان کنید، باید به والنسیا سفر کنید.

ترکیبات پائیا از برنج، زعفران اسپانیایی، رزماری و گوشت تشکیل شده است و معمولاً مواردی مثل سوسیس، مرغ، خرگوش و حتی حلزون را نیز ممکن است شامل شود. به دلیل شهرت روزافزون این غذای اسپانیایی، برخی از آشپزان تغییراتی را در آن پدید آورده‌اند تا افراد وگان نیز از خورد آن لذت ببرند. 

  • خاستگاه: والنسیا
  • ترکیبات: برنج، گوشت، زعفران، رزماری
  • این غذا حلال است (اما ممکن است فرآورده‌هایی از گوشت خوک داشته باشد)
پایلا.jpg
برنج و میگو در پائیا

گامباس آل آجیلو (Gambas al Ajillo)

قبل از معرفی این غذا، بهتر است کمی درباره تاپاس یا پیش‌غذای اسپانیایی توضیح دهیم. ظهور تاپاس یا یپش‌غذای اسپانیایی در آشپزی اسپانیایی به دوران آلفونسو دهم باز می‌گردد. او پادشاهی بود که در زمان پس از بیماری باید غذاهای کم و مختصری را مصرف می‌کرد از آن به بعد غذاهایی به نام تاپاس در بین غذاهای معروف اسپانیا خوش درخشید و به عنوان پیش‌غذا مصرف شد. یکی از معروف‌ترین تاپاس‌های اسپانیا گامباس آل آجیلو است.

اصلی‌ترین ماده مصرفی در این غذا میگو است که با سیر محلی، روغن زیتون همراه می‌شود. ترجمه تحت‌الفظی عبارت گامباس آل آجیلو «میگو و سیر» است. این غذا به همراه نان محلی اسپانیایی مصرف می‌شود و در بسیاری از مناطق توریستی و جاهای دیدنی اسپانیا به راحتی در دسترس است. اگر به دنبال یک غذای مختصر و خوشمزه اسپانیایی هستید حتما گامباس آل آجیلو را امتحان کنید زیرا این غذا در حداقل زمان آماده می‌شود و طعمی به‌ یاد ماندنی را رقم می‌زند.

  • خاستگاه: جنوب و مرکز اسپانیا
  • ترکیبات: میگو، سیر، فلفل قرمز خشک شده، زیتون و طعم دهنده‌های مختلف
  • این غذا حلال است
گامباس.jpg
گامباس آل آجیلو

پاتاتاس براواس (Patatas Bravas)

پاتاتاس براواس نیز یکی از غذاهای معروف اسپانیا است که به عنوان پیش‌غذا نیز از آن استفاده می‌کنند. این شاهکار آشپزی اسپانیا از سیب‌زمینی سفید که به صورت مکعبی یا قطعات نامنظم خرد شده، تهیه می‌شود. آشپزان ابتدا قطعات سیب‌زمینی را با روغن زیتون سرخ می‌کنند و سپس با یک سس گوجه‌فرنگی اسپانیایی به نام سالسا براوا سرو می‌کنند که مزه نسبتاً تندی دارد. در هر جای اسپانیا سراغ این غذا را بگیرید به راحتی آن را پیدا می‌کنید، اما بهتر است بدانید که این پاتاتاس براواس از بهترین غذاهای اسپانیا در مادرید است و در اصل غذای سنتی این شهر است.

  • خاستگاه: مادرید
  • ترکیبات: سیب‌زمینی، سس گوجه‌فرنگی، روغن زیتون و طعم‌ دهنده‌های مختلف
  • این غذا حلال است
پاتاتاس.jpg
پاتاتاس براواس، غذای معروف اسپانیا

باکالائو (Bacalao)

باکالائو علاوه بر اینکه یکی از غذاهای معروف اسپانیا است، در کشور پرتغال نیز شهرت فراوانی دارد. اصلی‌ترین ماده اولیه این غذا ماهی کادِ نمکی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. از معروف‌ترین ترکیبات این غذا می‌توانیم به سس گوجه‌فرنگی، سیر و روغن زیتون اشاره کنیم؛ ترکیباتی که در بسیاری از غذاهای اسپانیایی دیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در گذشته برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی، آن‌ها را نمک‌سود می‌کردند و قبل از شروع پخت ماهی‌های نمک‌سود شده، مدتی آن‌ها را در آب قرار می‌دادند. مزه نسبتاً شور باکالائو نیز از آن دوران به یادگار باقی‌مانده است.

  • خاستگاه: کشور پرتغال
  • ترکیبات: ماهی کاد و طعم دهنده‌های مختلف
  • این غذا حلال است
باکالو.jpg
کالائو

ژامبون ایبریکو (Jamon Iberico)

در معرفی غذاهای اسپانیا، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که این کشور یکی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ ژامبون است. به همین دلیل پیدا کردن ژامبون در لیست خوشمزه ترین غذاهای اسپانیا دور از انتظار نیست. ژامبون ایبریکو یکی از غذاهای سنتی اسپانیا است که در سراسر این کشور یافت می‌شود و در خارج از اسپانیا قیمتش گران است.

در لیست غذاهای معروف اسپانیا، ژامبون ایبریک جزو قدیمی‌ترین موارد است؛ تا حدی که عده‌ای ریشه‌های این غذا را در دوران باستان می‌دانند.این ژامبون از خوک‌های سیاه ایبریکو تهیه می‌شود. گوشت مورد استفاده در این ژامبون به حدود 36 ماه در هوای آزاد خشک و نمک‌سود می‌شود. از نمونه‌های شبیه به ژامبون ایبریکو می‌توانیم به ژامبون سرانو اشاره کنیم که نسبت به ایبریکو قیمت کمتری دارد.

  • خاستگاه: غرب و جنوب غربی اسپانیا
  • ترکیبات: گوشت خوک ایبریکو
  • این غذا حلال نیست
ژامبون ایبریکو.jpg
ژامبون ایبریکو

چوریزو (Chorizo)

چوریزو یک سوسیس تخمیری، دودی و فرآوری شده در اسپانیا است که معمولاً از خوک‌های درشت تهیه می‌شود. این غذای اسپانیایی عموماً با چاشنی سیر، فلفل و نمک همراه است. در لیست بهترین غذاهای اسپانیا، این مورد بیشترین تنوع را دارد. به طوری که بیش از 100 نوع سوسیس چوریزو در این کشور یافت می‌شود که بسته به طعم و مخلفاتی که دارند، طبقه‌بندی می‌شوند. ضمن اینکه این سوسیس از مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از غذاهای معروف اسپانیایی به شمار می‌رود.

  • خاستگاه: گالیسیا
  • ترکیبات: گوشت خوک یا گاو
  • بسته به نوع گوشت مصرفی می‌تواند حلال یا حرام باشد
Chorizo-Al-Vino-Tinto-23-720x540.jpg
چوریزو

فیدئوآ (Fideuà) 

فیدئوآ نیز یکی از بهترین غذاهای اسپانیا در نواحی ساحلی است که درست مثل پائیا تهیه می‌شود با این تفاوت که به جای برنج، با رشته فرنگی سرو می‌شود. همچنین در ترکیبات فیدئوآ انواع مختلفی از غذاهای دریایی دیده می‌شود که یکی از معروف‌ترینشان ماهی مرکب است که رنگ غذا را تیره می‌کند. این تیرگی ممکن است مدت کوتاهی بر زبان و دندان شما باقی بماند. در کل اگر در اسپانیا هوس یک پاستای خوشمزه را کرده‌اید می‌توانید فیدئوآ را انتخاب کنید، زیرا این غذا یک رقیب اصلی برای پائیا به شمار می‌رود.

  • خاستگاه: سواحل والنسیا
  • ترکیبات: ماهی، سیر، فلفل، روغن زیتون
  • این غذا بسته به محتویاتش می‌تواند حلال یا حرام باشد
فیدئو.jpg
رشته فرنگی در فیدئوآ

آلبوندیگاس (Albondigas)

اگر در بین غذاهای اسپانیا به دنبال موردی می‌گردید که شبیه به کوفته ایرانی‌ها باشد نام آلبوندیگاس را به خاطر بسپارید. نام این غذا از کلمه «البندق» در زبان عربی گرفته شده است که به اشیاء کوچک یا فندق اشاره دارد و عقیده بسیاری بر این است که آلبوندیگاس در زمان ورود مسلمانان به اسپانیا در این کشور شهرت یافته است. اصلی‌ترین محتویات این غذا سس‌های مخصوص و گوشت هستند. آلبوندیگاس هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان وعده اصلی مصرف می‌شود.

  • خاستگاه: گرانادا
  • محتویات: گوشت خوک یا گاو
  • بسته به نوع گوشت مصرفی می‌تواند حلال یا حرام باشد
albondigas-664703.jpg
آلبوندیگاس

سخن آخر

با خواندن توضیحات لیستی که آوردیم، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که مواد اولیه اکثر غذاهای معروف اسپانیا چندان پیچیده نیست و برای امتحان کردنشان حتما قرار نیست به اسپانیا سفر کنید یا به رستوران‌های اسپانیایی بروید. البته این را هم نباید فراموش کنیم که معمولاً برای تجربه طعم اصیل یک غذا بهتر است به خاستگاه آن برویم. اگر با آشپزی اسپانیایی آشنا هستید و غذاهایی را که در این لیست معرفی کردیم را چشیده‌اید می‌توانید تجربیات خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.