انواع پرواز و کلاس های پروازی هواپیما را چطور انتخاب کنیم؟

4.6
از 47 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پروازهای هواپیما چه فرقی با هم دارند؟
24 آذر 1401 08:00
25

فرقی نمی‌کند که تجربه صدها پرواز را داشته‌اید یا برای اولین بار است که با هواپیما سفر می‌کنید، در هر صورت، موقع خرید بلیط به غیر از تاریخ، مبدأ و مقصد، لازم است نوع پرواز و کلاس پرواز هم انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید پروازی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و سلیقه شما، پیش از هر چیز، لازم است با انواع پرواز و کلاس های پروازی موقع خرید بلیط هواپیما آشنا شوید.

ممکن است با خلاصه‌ترین معنای کلاس پروازی که به خدمات و نوع صندلی مربوط هستند، آشنایی داشته باشید، اما موضوعی که در این مطلب از بلاگ لست‌سکند قرار است برای شما باز کنیم، انواع کلاس پروازی و تفاوت آن با انواع بلیط هواپیما است. با شناخت این مفاهیم پایه‌ای، هنگام خرید بلیط هواپیما، راحت‌تر تصمیم می‌گیرید.

03.jpg

کلاس پرواز هواپیما چیست؟

همیشه هنگام خرید بلیط هواپیما، لازم است کلاس پروازی دلخواهتان را انتخاب کنید، تقریبا شبیه به اتوبوس‌های بین‌شهری که به انواع مختلفی مثل اتوبوس معمولی و VIP تقسیم می‌شوند. هر هواپیما، صندلی‌های مختلفی دارد که با عبارت کلاس پروازی از هم تفکیک می‌شوند. شاید به عقیده برخی از مسافران، تفاوت چندانی بین این کلاس‌های پروازی وجود نداشته باشد، اما این ایده زمانی درست است که پرواز شما کوتاه باشد. نباید فراموش کنید که در پروازهای طولانی نوع خدمات، امکانات و صندلی، تأثیر چشمگیری در راحتی سفر شما دارند. در ادامه، انواع کلاس پروازی را مختصر و مفید می‌آوریم.

1.jpg
انواع کلاس پروازی

انواع کلاس پروازی هواپیما

معمولاً هر یک از شرکت‌ها و خطوط هوایی، خدمات خاص خودشان را دارند، اما سعی ما بر این است که معمول‌ترین کلاس‌های پروازی که از همه متداول‌تر هستند را معرفی کنیم. همیشه به کلاس پرواز کشورها توجه داشته باشید، زیرا خدمات معمول این کلاس‌ها از کشور به کشور متفاوت است. به طور کلی، کلاس پروازی در چهار حالت خلاصه می‌شوند که ما از ارزان‌ترین تا گران‌ترینشان را به ترتیب زیر می‌آوریم.

4.jpg
انتخاب درجه پذیرایی در خرید بلیط

پرواز اکونومی یا اقتصادی (Economy)

پرواز اکونومی یا اقتصادی، اصلی‌ترین نوع پرواز در سراسر جهان است و به طبع، بیشترین مسافر را دارد. صندلی‌های این کلاس از هواپیما، فاصله کمی با هم دارند. هواپیماهای پرواز دوربرد، معمولاً یک صفحه نمایشگر در صندلی‌های پرواز اکونومی دارند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی، مثل ایرآسیا، ایزی‌جت و اسکوت باید بابت پذیرایی نوشیدنی و غذا هزینه بپردازید در حالی که در کلاس اکونومی شرکت‌های ژاپنی یا شرکت لوفت‌هانزا، پذیرایی در پروازهای طولانی رایگان است. تا اینجا دانستیم که پرواز اکونومی چیست، حال باید اشاره کنیم که اگر به دنبال نام اختصاری پرواز اکونومی یا اقتصادی در بلیط خود می‌گردید، این پرواز با حرف «Y» نشان داده می‌شود.

معمولا افرادی که در جستجوی تورهای ارزان هستند، با انتخاب پروازهای اکونومی می‌توانند اندکی از هزینه بلیط کم کنند. البته تهیه تور ارزان به عوامل متعددی بستگی دارد، اما نوع پرواز و کلاس پروازی هم می‌تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد. اگر به تورهای استانبول زیر نگاهی بیندازید، نوع پرواز و کلاس پروازی مشخص شده است.

قیمت تورهای ارزان استانبول

underscored-flying-in-economy-more-comfortably-lead.jpg
صندلی‌های پرواز اکونومی

پرواز پریمیم اکونومی (Premium economy)

نوع پریمیوم پروازهای اکونومی یا اقتصادی، به مسافران فضای صندلی بیشتری می‌دهد. در حال حاضر، تعداد صندلی‌های این نوع پرواز در جهان رو به گسترش است و معمولاً برای سفرهای طولانی و نسبتاً طولانی طراحی شده است. برای رزرو بلیط این کلاس پرواز باید از یک نکته طلایی با خبر باشید، پرواز اکونومی ویژه ممکن است از پرواز بیزینس یا تجاری تخفیف‌دار، قیمت بیشتری داشته باشد، بنابراین حتماً قیمت بلیط انواع کلاس پروازی را همیشه چک کنید.

در شرکت‌های هواپیمایی آمریکا پرواز اکونومی ویژه به معنای پرواز اکونومی استاندارد است؛ به طوری‌که فقط فضای صندلی‌ها کمی بیشتر است. از نظر پذیرایی نیز، پرواز اکونومی تفاوت چندانی با نوع ویژه‌اش ندارد. با این حال، در برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است یک نوشیدنی و غذای رایگان و مختصری را به مسافران بدهند. ضمن‌ اینکه کلاس پروازی اکونومی‌ ویژه از خدماتی مثل حمل بار مسافران برخوردار است.

پریمیوم اکونومی.jpg
صندلی‌های پرواز اکونومی ویژه

پرواز بیزینس یا تجاری (Business)

بیشتر کسانی که در کلاس بیزینس هواپیما مسافت‌های طولانی را طی کرده‌اند، به بقیه پیشنهاد می‌کنند که همیشه سفرهای طولانی‌شان را با این کلاس هواپیما انجام دهند. اما، دلیل محبوبیت پرواز بیزینس چیست؟ اصلی‌ترین مزیت پرواز بیزینس، فضای آزادتر آن است که به مسافران این امکان را می‌دهد در طول سفر به راحتی دراز بکشند و استراحت کنند. البته این را هم بگوییم که صندلی‌های خم‌شونده در کلاس های مختلف پروازهای طولانی، سال به سال رایج‌تر می‌شوند. اگر کنجکاوید که حرف اختصاری پرواز بیزینس چیست، باید حرف «C» را به خاطر بسپارید.

پذیرایی پرواز بیزینس تا حد زیادی به مدت زمان سفر شما بستگی دارد، ولی در کل، نسبت به پرواز اکونومی تفاوت ملموسی دارد. اگر سفر شما کوتاه باشد، باید منتظر پذیرایی‌ای شبیه به پرواز طولانی در کلاس اکونومی ویژه باشید. در سفرهای طولانی با پرواز بیزینس کلاس، جدا از شام و ناهار، می‌توانید یک خوراک مختصر یا نوشیدنی سفارش دهید. همچنین ممکن است قبل از پرواز، با یک نوشیدنی از شما پذیرایی شود. در پرواز بیزینس یا تجاری، معمولاً باروبنه شما زودتر از سایر مسافران تحویل داده می‌شود و بعد از پرواز، اتلاف وقت کمتری دارید.

business-class-seats-jet-airplane-airline.jpg
صندلی‌های قسمت بیزینس کلاس

پرواز فرست کلاس (First Class)

پرواز فرست کلاس همان‌طور که از اسمش پیداست، ممتازترین خدمات را ارائه می‌دهد. بخش فرست کلاس هواپیما معمولاً فضای کوچک و محدودتری دارد، اما فضای صندلی‌ها از تمام انواع کلاس پروازی بیشتر است. از آن‌جایی که پرواز فرست کلاس قیمت گران‌تری دارد، معمولاً به‌سرعت تکمیل نمی‌شود. صندلی پرواز فرست کلاس، شرکت به شرکت متفاوت است. برای مثال، شرکت‌های هواپیمایی سنگاپور و امارات، اتاقک‌های جداگانه‌ای را برای هر صندلی فرست کلاس طراحی کرده‌اند، اما یعضی از شرکت‌های هواپیمایی هم هستند که صندلی‌های فرست کلاسشان تفاوت چندانی با قسمت بیزینس کلاس ندارد.

خدمات بخش فرست کلاس هواپیما، اصلی‌ترین جنبه تفاوتش با سایر کلاس های پروازی است. خدمات این بخش، بسیار سفارشی‌تر می‌شوند. همچنین در پرواز فرست کلاس، غذای بیشتری برای پذیرایی آماده می‌کنند. بد نیست اشاره کنیم که اغلب اوقات در بخش فرست کلاس، خاویار نیز به عنوان نماد این کلاس، سرو می‌شود. مسافران پرواز فرست کلاس، چمدان‌هایشان را معمولاً در همان بخشی قرار می‌دهند که مسافران کلاس بیزینس در باروبنه دارند. حرف اختصاری پرواز فرست کلاس «F» است.

برای افرادی که تورهای لوکس را ترجیح می‌دهند، در کنار هتل و خدمات لوکس هنگام سفر، پرواز فرست کلاس توصیه می‌شود که حسابی از سفرشان لذت ببرند. البته این انتخاب هم دارید که تورهای لوکس را به صورت اقساطی تهیه کنید و از امکانات درجه یک هتل، پرواز و... بهره‌مند شوید. 

قیمت تورهای اقساطی دبی

7.jpg
کابین فرست کلاس

کابین فرست کلاس ایرلاین امارات

انواع بلیط هواپیما

تا اینجای کار گفتیم کلاس پرواز چیست و امکانات هر یک را شرح دادیم، حال به سراغ انواع پرواز برحسب نوع بلیط می‌رویم. شناخت نوع پرواز تا حد زیادی بر قیمت، زمان و خدمات بلیط تأثیر می‌گذارد و آشنایی با اصطلاحاتش قبل از خرید بلیط، حیاتی است. فراموش نکنید که برای یک انتخاب خوب، باید همیشه گوش به زنگ جدیدترین بلیط‌ها و پیشنهادات باشید، زیرا در زمان اوج مسافرت‌ها ممکن است تخفیف‌های خوبی را هم پیدا کنید.

پرواز سیستمی چیست؟

شرکت‌های هواپیمایی، همیشه یک برنامه معین برای برخی از مسیرهای خود دارند که به آن، پرواز سیستمی می‌گویند؛ به عبارت دیگر، در پروازهای سیستمی، ساعت و تاریخ پرواز، کاملاً از پیش تعیین شده و رزرو و کنسل پرواز سیستمی برای همه ممکن است. همچنین قیمت بلیط سیستمی برای بزرگسالان و کودکان تفاوت دارد و ممکن است برای کودکان، حتی تا 75 درصد هم کاهش یابد. ضمن اینکه افراد زیر 2 سال، فقط 10 درصد قیمت بلیط پرواز را می‌دهند.

پروازهای سیستمی، علاوه بر زمان منظم، قیمت مشابهی دارند، اما موقع خرید بلیط سیستمی، به جدید بودن قیمت‌ها توجه کنید. چنانچه چند ماه قبل از سفر برنامه‌ریزی می‌کنید و می‌خواهید روند کارتان دقیقاً طبق برنامه پیش رود، به شما پیشنهاد می‌کنیم پرواز سیستمی را انتخاب کنید.

پرواز چارتری چیست؟

همان‌طور که از نام این نوع پرواز می‌توان حدس زد، پرواز چارتری به معنای یک پرواز دربست و از قبل اجاره شده است؛ به عبارت دیگر، پروازهای چارتری به بخشی از یک هواپیما تعلق دارند که یک شرکت یا تور مسافرتی آن را می‌خرد. قیمت بلیط چارتر نسبت به بلیط سیستمی ارزان‌تر است، اما هیچ تفاوت بین قیمت بلیط کودکان و بزرگسالان، در پرواز چارتری وجود ندارد. بنابراین اگر در خانوادتان چند کودک دارید، احتمالاً پرواز چارتری شما گران‌تر تمام شود.

در صورتی‌ که پروازهای بسیاری، بین مبدأ و مقصد شما انجام می‌شود و برنامه سفرتان انعطاف‌پذیر است، احتمالاً پرواز چارتری برای شما بهترین گزینه است. همچنین اگر برنامه سفر شما در زمان اوج مسافرت مردم باشد هم باید به پیدا کردن یک بلیط چارتری مناسب امیدوار باشید، زیرا در این مواقع، پروازهای چارتری بیشتر می‌شوند. توجه داشته باشید که کنسل کردن بلیط پرواز چارتری، یک دردسر بزرگ است، پس در انتخابتان دقت کنید.

buying-plane-ticket.jpg
بلیط هواپیما

سایر اصطلاحات در بلیط هواپیما

پرواز سیستمی و چارتری، دو اصطلاحی هستند که بارها در فرودگاه‌ها و سایت‌های فروش بلیط هواپیما دیده‌اید. اما در این بین، برخی از اصطلاحات جزئی‌تری برای بلیط پرواز داریم که گروهی از آن‌ها، مثل «بلیط یک طرفه» و «رفت‌وبرگشت» نیازی به توضیح ندارند. اما برخی اصطلاحات مهم دیگری نیز وجود دارند که بد نیست در مورد آن‌ها بدانید:

  • بلیط کلاس ترکیبی: با داشتن این بلیط، می‌توانید در پروازهای مختلف از انواع کلاس های پروازی استفاده کنید؛ مثلا در اولین پرواز در کلاس اکونومی بنشینید و در دومین پرواز مهمان بخش فرست کلاس هواپیما باشید.
  • بلیط بین‌المللی ایرپس: بلیط‌های ویژه‌ای که توسط شرکت‌های خاص حمل‌ونقل فروخته می‌شوند و هدف اصلی از این بلیط، فراهم کردن انعطاف لازم در برنامه زمانی و مقصدی سفرهای هوایی است.

سخن آخر

همانطور که در قسمت انواع پرواز هواپیما اشاره کردیم، بسیاری از خدماتی که در کلاس‌های مختلف پروازی ارائه می‌شوند، تا حد زیادی به شرکت هواپیمایی شما بستگی دارند. علاوه بر آن، برای انتخاب کلاس پرواز باید به طول سفرتان هم توجه کنید؛ زیرا مسائلی مثل راحتی صندلی و خدمات پذیرایی در بسیاری از پروازهای داخلی یا کوتاه مدت، اهمیت چندانی ندارد. اگر تجربه سفر با انواع کلاس های هواپیما را داشته‌اید، می‌توانید دانسته‌های خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید. شما کدام نوع پرواز و کلاس پروازی را برای سفر ترجیح می‌دهید؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.