نسل آینده کابین های هواپیمایی چگونه خواهند بود؟

4.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نسل آینده کابین های هواپیمایی چگونه خواهند بود؟ + تصاویر
17 مرداد 1395 11:00
0

عکس های مسافرت های هوایی در دهه 1960، مسافران شیک پوشی را در کابین های جادار خطوط هواپیمایی نشان می دهد که اگر آن را با فضاهای تنگ، صندلی های به هم چسبیده و همچنین فرودگاه های شلوغ امروز مقایسه کنید پی می برید که تجربه ی ما از پرواز هر روز بدتر و بدتر شده است.اما آیا این موضوع بر پایه ی حقیقت استوار است؟

صنعت هواپیمایی مبالغ هنگفتی در این زمینه سرمایه گذاری کرده تا به مسافران قدیمی با تجربیات نوستالژیک خود نشان دهد که آنها اشتباه فکر می کنند. بله، امروزه هواپیماها به آنچه که از آن به عصر طلایی یاد می شود خیلی شبیه هستند، اما فرق بارز اینجاست که امروز تک تک جنبه های سفر هوایی توسط ابزارهای مختلف تکنولوژی بازرسی و بازدید می شوند.

ارتباط بی سیم نقطه ی تحول کابین هواپیما است. با در نظر گرفتن این که امروز تقریبا هر مسافری یک گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاپ دارد، WiFi داخل پروازی روش های جدیدی را برای ارتباط با مسافران گشوده و تعریف تجربه ی پرواز را بسیار تحت تاثیر قرار داده است. ‏‏‏

‏تکنولوژی موبایل نقش بسزایی را در ارتقای سفرهای هوایی از کارت پروازهای الکترونیکی گرفته تا پیشنهادهای لحظه ی آخری برای ارتقا صندلی های کلاس اقتصادی به بیزنس بازی می کند.

بعضی از خطوط هواپیمایی مانند KLM، از طریق یک بوت در پیام رسان فیس بوک، اقدام به فرستادن کارت پرواز و همین طور هشدارهای پروازی نموده اند. اما جایی که موبایل می تواند بیشترین تاثیر را به جای گذارد در زمینه ی سرگرمی های داخل پروازی است که در واقع در این حالت دستگاه های شخصی تبدیل به دروازه ای برای استفاده از خدمات متنوعی در بالای آسمان ها و حین پرواز می شوند!

بعضی از خطوط هواپیمایی مانند KLM، از طریق یک بوت در پیام رسان فیس بوک، اقدام به فرستادن کارت پرواز و همین طور هشدارهای پروازی نموده اند. اما جایی که موبایل می تواند بیشترین تاثیر را به جای گذارد در زمینه ی سرگرمی های داخل پروازی است که در واقع در این حالت دستگاه های شخصی تبدیل به دروازه ای برای استفاده از خدمات متنوعی در بالای آسمان ها و حین پرواز می شوند!

شرکت های هوافضا مانند Thales و B/E نیز از موبایل برای شخصی کردن تجربیات مسافران استفاده می کنند. هنگامی که هم گام سازی با گوشی صورت می گیرد، صندلی ها از ترجیحات مسافران مطلع شده و حتی می توانند فیلم را در همان نقطه ای به نمایش درآورند که مسافر در پرواز قبلی تا آنجا مشاهده نموده است.

برخی از خطوط هواپیمایی تمام سیستم های سرگرم کننده ی جاسازی شده در هواپیما را از رده خارج کرده و امید به گوشی های شخصی مسافران بسته اند؛ در این حالت وزن هواپیما نیز کاهش یافته و فضای کابین بازتر می شود. جالب است بدانید که هیچ گونه ارتباط اینترنتی برای این موضوع لازم نیست، تنها کاری که مسافران باید انجام دهند این است که دستگاه های خود را به شبکه ی داخل هواپیما متصل گردانند. ‏

مخاطبان شیفته!

AirFi سیستمی است که مخصوص کشور هلند است. AirFi برای مجهز کردن خطوط هوایی کم هزینه به کار می رود که اغلب شامل پرواز های کوتاه هواپیماهای تک راهرو می شوند و سیستم سرگرمی ندارند. سیستم بی سیم و قابل حمل این شرکت، اطلاعاتی از پیش آماده شده را به دستگاه های مسافران انتقال می دهد. ترمینال AirFi دقیقا مانند یک مودم اینترنت معمولی عمل می کند. این ترمینال سبک است و می توان آن را در محفظه ی چمدان قرار داد.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن این سیستم، آن را برای فراهم آوردن محتویات با کیفیت برای مسافران پروازهای کوتاه بسیار مناسب می داند. او همچنین بیان می کند که این سیستم، دو جنبه ی مهم خدمات مشتریان و نقطه نظر تجاری را شامل می شود. مسافران می توانند از این سیستم برای دسترسی به طیف وسیعی از فیلم ها و سرگرمی های متنوع استفاده کنند، همچنین می توانند به کمک آن غذا سفارش داده و یا از مغازه های معاف از مالیات duty free خرید کنند.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن این سیستم، آن را برای فراهم آوردن محتویات با کیفیت برای مسافران پروازهای کوتاه بسیار مناسب می داند. او همچنین بیان می کند که این سیستم، دو جنبه ی مهم خدمات مشتریان و نقطه نظر تجاری را شامل می شود. مسافران می توانند از این سیستم برای دسترسی به طیف وسیعی از فیلم ها و سرگرمی های متنوع استفاده کنند، همچنین می توانند به کمک آن غذا سفارش داده و یا از مغازه های معاف از مالیات duty free خرید کنند.

نسل آینده کابین های هواپیمایی

‏ واقعیت مجازی

‏‏‏مریان سیمسون از Runway Girl Network که یک وبسایت خبری پیشرو در عرصه ی تجربیات مسافران هوایی است می گوید: «اگر خطوط هواپیمایی نتوانند مسافران را از گشت و گذار در آمازون یا تماشای فیلم و سریال های آنلاین در Netflix به مدت های طولانی بازدارند و در عین حال نتوانند در حیطه ی خرید و محتوای سفارش جایگزین مناسبی که مورد توجه مسافران باشد ارائه دهند، در واقع آنها ترفند های متعددی را در این بین فراموش کرده اند.» این تئوری به زودی مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

خطوط هوایی مکزیک(Aeromexico) به تازگی اعلام کرده که قرار است در پروازهای خود از اینترنت ماهواره ای Gogo's 2Ku برای تحت پوشش قرار دادن Netflix استفاده کند. مدیر Gogo اشاره می کند: « با این سیستم بیش از 80% مسافران به همراه دستگاه های شخصی خود قدم به داخل هواپیما می گذارند. در این حالت خطوط هواپیمایی می توانند وزن هواپیما و به تبع آن هزینه های تعمیرات و نگهداری آن را پایین آورده و تجربه ی متفاوتی را برای مسافران خود فراهم کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند پورتال فروشی با یک نام تجاری انحصاری ایجاد کرده و فرصت های ویژه ی خطوط هوایی را در آن تبلیغ کنند.»

البته ارتباطات اینترنتی تازه اول راه است.Transavi به عنوان یکی از خطوط هوایی کم هزینه Air France/KLM و خط هوایی استرالیایی Qantas این تکنولوژی واقعیت مجازی را به عنوان جایگزینی برای سرگرمی های پروازی سنتی مورد آزمایش قرار داده اند. VR (واقعیت مجازی) نه تنها در طول سفر سرگرمی های متنوعی را در اختیار مسافران قرار می دهد بلکه می تواند به آن دسته از افرادی که ترس از پرواز دارند نیز کمک کند تا آرامش خود را به دست بیاورند.Transavia همچنین از دستگاه های واقعیت مجازی به عنوان منبعی بالقوه برای دریافت هزینه ی اضافی از مسافران یاد می کند و بر این باور است که می توان آن ها را به عنوان Premium Service به مسافرانی که خواهان آن هستند ارائه داد.مدیر بازاریابی و استراتژی های مشتریان Transavia اعلام کرده که نتایج آزمایش ها تاکنون مثبت بوده اند. او همچنین اضافه می کند: « ما به دنبال ارزیابی و یافتن روش هایی برای ادامه ی این روند هستیم تا بتوانیم واقعیت مجازی را به بخشی عادی و جدایی ناپذیر از پروازهای خود تبدیل کنیم.»

نسل آینده کابین های هواپیمایی

‏‎‏صندلی های عالی شرکت های هواپیمایی

Qantas در برخی از پروازهای بین استرالیا و لوس آنجلس از VR sets برای مسافران بخش درجه یک خود استفاده کرده است و نتایج بسیار دلگرم کننده بوده اند. مسلما مسافران نمی توانند از نسل جدید سرگرمی های داخل پروازها به خوبی لذت ببرند مگر اینکه محیط راحتی برای تجربه ی آنها در اختیار داشته باشند. فراهم آوردن فضایی آرامش دهنده و راحت در یک لوله ی فلزی تنگ همیشه به عنوان چالشی مطرح بوده اما پیشرفت های خوبی برای بهبود این موضوع صورت گرفته است.

‏استفاده از لامپ های LED مخصوصا در پروازهای شبانه بسیار کارا بوده و حتی باعث کاهش جت لگ مسافران می شود. تعجبی ندارد که نسل جدید هواپیماهای بوئینگ و کابین Airspace ایرباس به سمت مدل های Airbus A330neo و هواپیمای A350 رفته اند که استفاده ی گسترده تری از LED ها در آنها شده است.

همچنین راحتی بیشتر مسافران در گرو بهبود ارگونومیکی در عرصه ی طراحی است. اینها جزئیاتی هستند که ممکن است مسافران اصلا متوجه تک تک آنها نشوند اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند می توانند فرق بین یک سفر خوب و عالی را مشخص کنند. سطح آنتی باکتریال سرویس های بهداشتی یا طراحی بهتر کابین های بالای سر مسافران که با راحت تر کردن روند قرار دادن چمدان های دستی بتواند زمان سوار شدن به هواپیما را کاهش دهد، از این قبیل مسائل هستند.

در کنار تمام آنچه گفته شد، مقادیر زیادی از انرژی خلاق در این عرصه، صرف خلق بهترین صندلی های خطوط هوایی شده است. این مسئله ممکن است برای مسافرانی که در کابین اقتصادی گیر افتاده اند عجیب به نظر رسد اما طراحی صندلی های راحت برای افرادی که در صنعت صندلی های هواپیما مشغول به کار هستند بسیار جالب است. تعداد بسیاری از خطوط هواپیمایی در حال حذف بخش درجه یک هستند، اما گروهی نیز مانند اتحاد با مجلل تر کردن هر چه بیشتر این قسمت، آنرا حفظ می کنند. حذف بخش درجه یک باعث شده که بسیاری از خطوط هواپیمایی بتوانند کلاس بیزنس را ارتقا داده و فضایی برای ارائه ی خدمات پولی برای کلاس اقتصادی باز کنند.

نسل آینده کابین های هواپیمایی

‏صندلی هایی به سبک سینما

بعضی از خطوط هوایی به فکر ارائه ی کلاسی هستند که بیشتر از تعریف متداول امروزی اقتصادی باشد. اما آیا این موضوع به معنی پیشنهادات رادیکال برای هواپیماهایی است که مسافران آنها ایستاده سفر می کنند؟؟ متخصصان Zodiac Aerospace در بخش نوآوری راحتی مسافران اینگونه فکر نمی کنند. آنها بر این باورند که هزینه های صدور گواهینامه و ریسک بازخورد منفی این کار ارزش آن را ندارد، به خصوص زمانی که صندلی های موجود با فاصله ی نصب 30 اینچی یا کمتر بسیار کارآمد ظاهر شده اند.

‏ویکتور کارلیوز مهندس ایده های پیشرفته در Zodiac Aerospace می گوید: «من واقعا نمی توانم پیش بینی کنم که چنین موضوعی در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، به جای این موضوع ما شاهد تمرکز بیشتر بر روی ویژگی های خلاقانه در کلاس اقتصادی هستیم.» یک مورد خوب در این زمینه، صندلی های منعطفی است که توسط Aviointeriors پیشنهاد شده اند. این سازنده ی ایتالیایی صندلی هایی به سبک سینما برای کلاس اقتصادی پیشنهاد می دهد. این صندلی ها در حالت اشغال نشده به سمت بالا جمع می شوند و همین مسئله حرکت راحت تر در فضای هواپیما را ممکن می سازد.

اینگو ووگتزر از ایرباس، همچنین به اهمیت فزاینده ی شخصی سازی در فضاهای داخلی هواپیماها اشاره می کند. ایده آل مورد نظر در این صنعت، طراحی صندلی هایی است که با بدن مسافر خود را وفق دهند. در سال 2011 سازنده ی اروپایی از ایده ی «آینده با ایرباس» رونمایی کرد و علاوه بر سایر موارد، چشم انداز این شرکت در مورد کابین مسافران در سال 2050 را طرح ریزی نمود. این ایده در واقع همان تفسیر این شرکت از «صندلی های هوشمند» است. صندلی هایی که می توانند ارگونومی و ترجیحات مرتبط با سرگرمی اشغال کننده خود را شناخته و با آن سازگار شوند.»

اولین قدم در این راه می تواند «صندلی های پیچشی» باشد که توسط یک شرکت طراحی در لندن پیشنهاد شده است. مدیر خلاق این شرکت ادم وایت می گوید که ساختار منعطف این صندلی ها بر اساس مطالعات آناتومی دقیقی از وضعیت های مختلفی است که کمر انسان در حین نشستن به خود می گیرد.

نسل آینده کابین های هواپیمایی

‏اتاق های خواب

ادم وایت همچنین پشت ایده ی Air Lair نیز می باشد. این ایده غلاف های خوابی است که به مسافرانی که پول بیشتری پرداخته باشند، پیله ای عجیب برای خواب ارائه می دهد که در آن امکان تنظیم نور، صدا و درجه حرارت وجود دارد. طرح های دیگر شامل اضافه کردن اتاق خواب در کابین استاندارد هواپیما می شوند. کارلیوز و تیم هوافضای زودیاک معتقدند که می توان از فضای قسمت بار هواپیما استفاده کرده و جایی بین بدنه و بارهای فشرده چیده شده، تخت خواب قرار داد. متیو کلیری، طراح صنعتی این شرکت می گوید: «سوال اینجاست که چه کسی تمایل و جاه طلبی کافی برای سرمایه گذاری روی این پروژه و شکستن قالب های موجود را دارد؟» این ایده در ابتدای امر ممکن است رادیکال به نظر برسد اما با در نظر گرفتن احتمال تکامل تکنولوژی ها و ایده های موجود می بینیم که آنقدرها هم دور از ذهن نیست.

‏سیمسون از Runway Girl Network معتقد است: «خانه های طراحی رقابت شدیدی در عرصه ی تجارت شرکت های هواپیمایی دارند و همین امر سبب شده که مرزهای خلاقیت به جلو رانده شوند. طرح ها به سمت گزینه های خلاقانه تر، پارچه هایی با قابلیت تنفس بیبشتر و فوم هایی که برای مدت بیشتری خنک می مانند (باعث راحتی بیشتر می شوند) حرکت کرده اند. امروزه حتی شاهد هستیم که طراحان صندلی هواپیمایی، از راهنمایی های موفقیت آمیز صنعت خودروسازی مانند Recaro و Mirus نیز به صورت گسترده ای استفاده می کنند.»

سیمسون از Runway Girl Network معتقد است: «خانه های طراحی رقابت شدیدی در عرصه ی تجارت شرکت های هواپیمایی دارند و همین امر سبب شده که مرزهای خلاقیت به جلو رانده شوند. طرح ها به سمت گزینه های خلاقانه تر، پارچه هایی با قابلیت تنفس بیبشتر و فوم هایی که برای مدت بیشتری خنک می مانند (باعث راحتی بیشتر می شوند) حرکت کرده اند. امروزه حتی شاهد هستیم که طراحان صندلی هواپیمایی، از راهنمایی های موفقیت آمیز صنعت خودروسازی مانند Recaro و Mirus نیز به صورت گسترده ای استفاده می کنند.»

عصر طلایی مسافرت های هوایی تازه شروع شده است...

نسل آینده کابین های هواپیمایی



منبع : CNN