جاهای دیدنی ایروان ارمنستان؛ 13جای دیدنی شگفت انگیز ارمنستان + آدرس و عکس

4.5
از 146 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی ارمنستان کجاست؟ آدرس + عکس
02 آبان 1401 08:00
79

6جاهای دیدنی ارمنستان و ایروان به‌عنوان پایتخت و مرکز فرهنگی خود، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که برای بازدیدکنندگان ایرانی به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی، تنوع فرهنگی و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه جذابیت خاصی دارد. ایروان، شهری با تاریخ و فرهنگ غنی، میزبان آثار باستانی، موزه‌ها، کلیساها، پارک‌ها و مراکز خرید مدرن است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. شناخت جاهای دیدنی ارمنستان و اطراف آن قبل از سفر می‌تواند به گردشگران کمک کند تا از سفر خود به بهترین شکل ممکن لذت ببرند و با برنامه‌ریزی مناسب، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم بزنند. با ما در این مطلب از مجله لست‌سکند همراه باشید تا به‌سراغ دیدنی های ارمنستان برویم.

04.jpg

جاهای دیدنی ارمنستان که نباید از دست بدهید

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، باید بدانید که جاهای دیدنی ارمنستان به فقط چند مکان گردشگری خلاصه نمی‌شود و باید برای دیدن آنها لیستی از بهترین‌ها را تهیه کنید. در زیر به بخشی از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان اشاره کرده‌ایم که نباید از دست دهید.

  • صومعه گغارد
  • معبد گارنی
  • موزه و یادبود نسل کشی ارامنه
  • موزه تاریخ ارمنستان
  • کاسکاد
  • میدان جمهوری ایروان
  • مجسمه مادر ارمنستان
  • دژ اربونی
  • موزه آثار خطی ماتناداران

معبد گارنی (Pagan Temple of Garni)

معبد گارنی تنها آثار باستانی غیر مسیحی ایروان محسوب می‌شود که از یونان قدیم در ارمنستان باقی مانده است. این معبد، در روستای گارنی، در 30 کیلومتری ایروان قرار گرفته است و در عین حال بازدیدش ارزشمند است؛ چراکه بهترین نمونه از بناهای تاریخی ارمنستان پیش‌از مسیحیت و تنها ساختمان به سبک کلاسیک در این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. در واقع این معبد از جاهای دیدنی ارمنستان است که برخی معتقدند، معبد مربوط به آیین میترائیسم (از آیین‌های باستانی ایرانیان) است. اگر علاقه‌مند به کشف و ماجراجویی در تاریخ هستید، دیدن این معبد را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید، به‌ویژه اینکه به‌غیر از معبد گارنی جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند طاقچه چارنتس هم در این روستا وجود دارد. معبد گارنی از جاذبه‌هایی است که معمولا در تور ایروان، مسافران به صورت گروهی از آن بازدید می‌کنند. 

  • ساعت بازدید از معبد گارنی: در تابستان 10 صبح تا 9 شب و در زمستان 10 صبح تا 5 بعد ازظهر 
  • قیمت ورودی معبد گارنی: 1500 درام برای گردشگران 

موقعیت دقیق معبد گارنی ارمنستان روی نقشه

معبد گارنی lastsecond.ir-min.jpg
معبد گارنی از مکان های دیدنی ارمنستان

صومعه گغارد (Geghard Monastery)

بخش مهمی از جاهای دیدنی ارمنستان، در معروفترین کلیساهای ارمنستان و صومعه‌های آن خلاصه می‌شود و یکی از جذاب‌ترین و مشهور‌ترین صومعه‌های ایروان و ارمنستان گغارد نام دارد که در 35 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است. صومعه گغارد به‌دلیل نمای فوق‌‌العاده‌ای که دارد، لقب «معجزه معماری» را از آن خود کرده است. بخشی از شهرت صومعه گغارد به‌دلیل موقعیت خاصش است که در اعماق صخره‌ها ساخته شده است. 

واژه «گغارد» به معنی سرنیزه است و درواقع به گفته افراد محلی، بخشی از کوه مجاور صومعه است که تراشیده شده، تزئینات داخل کلیسا به قرن سیزدهم پس از میلاد بازمی‌گردد و بد نیست بدانید که امروزه هم افراد از این مکان به عنوان جایی برای برگزاری مراسم‌شان استفاده می‌کنند که از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان با تور برای گردشگران است. شما می‌توانید بازدید از صومعه گغارد را با معبد گارنی ترکیب کنید؛ چراکه این دو جاذبه خیلی از یکدیگر دور نیستند.

  • ساعت بازدید از صومعه گغارد: 9 صبح تا 6:30 بعدازظهر
  • قیمت بلیط بازدید از صومعه گغارد: ورودی رایگان

موقعیت دقیق صومعه گغارد روی نقشه

کیسای گغارت
کلیسای گغارت از جاهای دیدنی ارمنستان شهر ایروان

دریاچه سِوان (Lake Sevan)

سوان تنها دریاچه ایروان و یکی از منابع اصلی تأمین آب شیرین در ارمنستان است که در نزدیکی ایروان واقع شده و با یک ساعت رانندگی می‌توانید از آن بازدید کنید. دریاچه سوان بزرگترین دریاچه و یکی از مهمترین جاهای دیدنی ارمنستان است. به‌دلیل ارتفاعی که این دریاچه روی آن واقع شده است(دریاچه در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قراردارد)، تقریبا در تمام طول سال هوای خنکی دارد و به‌ویژه در تابستان‌ها می‌تواند مقصد خوبی برای خانواده‌ها باشد. به‌غیر از خود دریاچه، صومعه و کلیسایی که در مجاورت آن هستند و همین‌طور رستوران‌های دریایی که اطراف آن قرار گرفته‌اند، می‌تواند انتخاب خوبی برای لذت بردن از زمانتان باشد. 

  • ساعت بازدید از دریاچه سوان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط بازدید از دریاچه سوان: رایگان

 موقعیت دقیق دریاچه سوان ایروان ارمنستان 

دریاچه سوان
دریاچه سوان از جاهای دیدنی ایروان 

میدان جمهوری ایروان (Republic Square)

یکی از مهم‌ترین جاذبه های ارمنستان، میدان جمهوری است که به‌عنوان مرکز شهر و از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان شناخته می‌شود. در ضلع‌های مختلف میدان جمهوری، می‌توانید شاهد هتل‌های لوکس متعدد، ساختمان‌های مهم دولتی و موزه‌ تاریخ ارمنستان باشید. میدان جمهوری یکی از نمادهای استقلال در ارمنستان است، میدانی که در سالیان نه‌چندان دور با نام میدان لنین شناخته می‌شد و مجسمه‌اش هم در مرکز آن قرار گرفته بود. 

  • ساعت بازدید از میدان جمهوری ایروان: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط بازدید از میدان جمهوری ایروان: رایگان

لیست بهترین هتل‌های لوکس ارمنستان

موقعیت دقیق میدان جمهوری ارمنستان

میدان جمهوری ایروان
میدان جمهوری از جاذبه‌ های مهم ایروان 

ساختمان اپرا ایروان (Opera and Ballet Theatre)

یکی دیگر جاهای دیدنی ایروان که از نمادهای شهر هم محسوب می‌شود، ساختمان اپرا است. ساختمانی که در میدان آزادی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است. برای بازدید از این ساختمان لزوما نیازی نیست اجرای اپرا در کار باشد، این سازه به قدری زیباست که ارزش دارد به تماشای این شاهکار معماری و مجمسه‌های باشکوه اطرافش بروید. اما از آنجایی که دیدن تئاتر و اپرا یکی از تفریحات ایروان است؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر نمایشی در حال اجرا بود حتما بلیط آن را تهیه کنید تا از زیبایی داخلی این سالن بی‌نصیب نشوید.

  • ساعت بازدید از ساختمان اپرا ایروان: بستگی به ساعت اجرای نمایش و یا اپرا دارد 
  • قیمت بلیط بازدید از ساختمان اپرا ایروان: دیدن ساختمان اپرا از محوطه آن رایگان است؛ اما برای رفتن به داخل باید بلیط نمایش در حال اجرا را تهیه کنید

موقعیت دقیق ساختمان اپرا ایروان

ساختمان اپرا
ساختمان اپرا از جاذبه های گردشگری ایروان

کاسکاد معروف به هزار پله (Cascade Complex)

یکی از توریستی‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان کاساکاد (Cascade) است که در سال 1970 میلادی ساخت آن آغاز شد. منطقه‌ای متشکل از 570 پله که دو بخش مهم شهر را به یکدیگر وصل می‌کند. یکی از دلایلی که کاسکاد را به یک منطقه مهم توریستی و جاذبه گردشگری ارمنستان تبدیل کرده، محوطه‌سازی بسیار تماشایی‌‎اش است که از فواره‌ها، چمن‌آرایی‌ها، مجسمه‌ها و... تشکیل شده است. 

کاساد یا هزارپله در لفظ به معنای آبشار است و دارای آب‌نماها و فواره‌های فراوانی است که این مکان را به یکی از جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل کرده‌ است. البته اگر به فکر تعداد زیاد پله‌ها هستید یا اینکه به هر دلیل توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارید نگران نباشید، این مجموعه برای راحتی بازدیدکنندگان، پله‌برقی هم در نظر گرفته است.

  • ساعات کاری مجموعه کاسکاد: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازدید از مجموعه کاسکاد: برای بازدید موزه هنرهای مدرن 1000 درام

قیمت انواع لباس در ارمنستان چقدر است؟

موقعیت دقیق کاسکاد ایروان 

کاسکاد
کاسکاد از دیدنی های ایروان

موزه و بنای یادبود نسل‌ کشی ارامنه (Tsitsernakaberd Armenian Genocide Memorial Complex)

موزه و بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است در پارک تسیتسرناکابرد ایروان ساخته شده‌است. ماجرای نسل‌کشی ارامنه از این قرار است که از سال 1915 تا 1923 حکومت عثمانی دست به یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده می‌زند. بر اساس گفته‌ها، شمار کشته‌شدگان این نسل‌کشی بیش از 600 هزار تا یک و نیم میلیون نفر بوده است. این مجموعه از دیدنی های ارمنستان، شامل دو بخش یعنی بنای یادبود که از مهم‌ترین جاذبه‌های ایروان است و بخش موزه می‌شود. بنای یادبود، از سازه نوک تیز و هرم تشکیل شده است که هر سال برای بزرگداشت قربانیان نسل کشی، هزاران نفر در کنارش و در فضای زیرزمین بخش موزه جمع می‌شوند. 

  • ساعت بازدید از موزه و یادبود نسل کشی ارامنه: هر روز هفته به جز یکشنبه‌ها 10 صبح تا 5 بعدازظهر 
  •  قیمت بلیط بازدید از موزه و یادبود نسل کشی ارامنه: ورودی رایگان

موقعیت دقیق بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه

لست سکند-نسل کشی ارامنه_2.jpg
بنای یادبود نسل‌کشی ارامنه از یکی از جاهای دیدنی ارمنستان
لست سکند-نسل کشی ارامنه.jpg
ادای احترام به کشته‌شدگان در نسل‌کشی

موزه آثار خطی ماتناداران (Matenadaran)

 امکان ندارد صحبت از جاهای دیدنی ارمنستان باشد و به موزه آثار خطی ماتناداران اشاره نشود. این موزه در سال 1959 ساخته شد، هرچند بیشتر کتاب‌ها و نسخ خطی آن مربوط به کتابخانه‌ای در قرن پنجم است. جالب است بدانید در این موزه بیش از 17000 آثار کتبی کهن نگهداری می‌شود، آثاری که جدا از ارزش تاریخی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، برای مثال بزرگ‌ترین کتابی که در این موزه نگهداری می‌شود، 28 کیلوگرم وزن دارد. در راهنمای سفر به ایروان ارمنستان، دیدن موزه ماتناداران جزو اولین جاهای دیدنی ارمنستان است که حتما باید ببینید و با فرهنگ و تاریخ این کشور بیشتر آشنا شوید.

  • ساعت بازدید از موزه آثار خطی ماتناداران: همه روزهای هفته به جز یکشنبه و دوشنبه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط بازدید از موزه آثار خطی ماتناداران: 1500 درام

موقعیت دقیق موزه خطی ماتناداران 

موزه خطی ماتناداران
موزه خطی ماتناداران از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان 

دژ اربونی (Erebuni Town-Fortress)

مثل بسیاری از کشورهای حوزه قفقاز، تعداد زیادی از جاذبه‌ های گردشگری ارمنستان تاریخی هستند. یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان، دژ اربونی است. قدمت این دژ به حدود 700 سال پیش از میلاد می‌رسد و نشان‌دهنده اهمیت منطقه در آن زمان است. دژ اربونی در جنوب شرقی ایروان در آن زمان مهم‌ترین مرکز نظامی این شهر بوده است. این دژ بخشی از فتوحات بزرگ هخامنشیان در تاریخ است و به‌همین دلیل هم از باارزش‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. مخصوصا کسانی که از ایران با تور ارمنستان نوروز به این کشور سفر می‌کنند، بازدید از بقایای دژ و همین‌طور موزه مربوط به آن، جزو برنامه ثابت جاهای دیدنی ارمنستان با تور است که طرفداران زیادی دارد.

  • ساعت بازدید از دژ اربونی: 10:30 صبح تا 4:30 بعدازظهر
  • قیمت بلیط بازدید از از دژ اربونی: 1500 درام

چطور زمینی به ارمنستان برویم؟

موقعیت دقیق دژ اربونی

لست سکند-دژ اربونی.jpg
دژ اربونی جاذبه های گردشگری ارمنستان 

مجسمه مادر ارمنستان (Mother Armenia monument)

مجسمه مادر، یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های ایروان است که در پارک هاختاناک جایگزین مجسمه استالین شد و این روزها به یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان تبدیل شده است. مجسمه‌ای که برخلاف دیکتاتور سابق شوروی، نماد صلح، عشق و محبت است. امروز به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان هم برای خود مردم و هم برای بازدیدکنندگان شناخته می‌شود. البته مجسمه مادر یک داستان تاریخی تاثیرگذار است و اشاره به تنها زن ارمنی دارد که در زمان حمله عثمانیان زنده مانده بود و از کشورش دفاع می‌کرد. در نزدیکی این جاذبه، رستوران و کافه‌های متعددی وجود دارد که اگر بخواهید وعده‌ غذایی دلخواهتان را بخورید بد نیست قبل از رفتن؛ درباره قیمت غذا در ارمنستان اطلاعات کافی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از مجسمه مادر ارمنستان: سه‌شنبه تا جمعه 10 صبح تا 5 بعدازظهر، شنبه و یکشبنه 10 صبح تا 3 بعدازظهر، دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط بازدید از مجسمه مادر ارمنستان: رایگان

موقعیت دقیق مجسمه مادر ایروان 

مجسمه مادر
مجسمه مادر، از جاهای دیدنی های ایروان

یادبود جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان (Soviet Monuments in Armenia)

از سال 1920 تا 1990 ارمنستان یکی از 12 جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بوده است. مانند خیلی از کشورهایی که تجربه حضور بلشویک‌ها را در کشور خود داشتند، ارمنستان هم تاریخ عجیبی از این دوران را در دل خود جای داده است و همین کافی است تا با ساخت یادمان این دوران، یکی دیگر از دیدنی های ایروان را در این کشور را رقم بزنند. این مکان به نوعی یادآور تاریخ معاصر ارمنستان برای همه خواهد بود.

  • ساعت بازدید از یادبود جمهوری شوروی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازدید از یادبود جمهوری شوروی: رایگان

موقعیت دقیق یادمان جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان

لست سکند-ارمنستات شوروی.jpg
نمای یادبود از جاذبه های ارمنستان

موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum)

موزه سرگئی پاراجانف، که در دل شهر زیبای ایروان قرار گرفته، بیش از یک موزه سنتی است. سرگئی پاراجانف، کارگردان و هنرمندی در عرصه سینما و هنر بود که با آثار هنری‌اش جایگاهی ابدی برای خود در قلب هنر دوستان سراسر جهان برجای گذاشت.

موزه پاراجانف که در سال 1988 تأسیس شد، نه‌تنها به‌عنوان جایی برای نگهداری آثار این هنرمند بزرگ شناخته می‌شود بلکه به‌عنوان یک مرکز فرهنگی پویا برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت، کارگاه‌های هنری و اجراهای موسیقی عمل می‌کند که پلی است میان گذشته و حال. این موزه که از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود، مجموعه‌ای است از آثار هنری از جمله نقاشی‌ها، کلاژها و ساخته‌های هنری که با استفاده از مواد دورریختنی خلق شده‌اند.

  • ساعت بازدید از موزه سرگئی پاراجانف: 10 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط بازدید از موزه سرگئی پاراجانف: 1500 درام

موقعیت دقیق موزه سرگئی پاراجانف یکی جاهای دیدنی ارمنستان

caption.jpg

موزه سرگئی پاراجانف 

گالری ملی ارمنستان، مهدی برای هنر و فرهنگ ارمنی، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های هنری در ایروان و کل منطقه است. این گالری که از جاهای دیدنی ارمنستان است، خانه‌ای‌ست برای یک مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری که دوره‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی را پوشش می‌دهد، از هنر قرون وسطایی ارمنستان تا آثار معاصر.

تأسیس این گالری به سال 1921 بازمی‌گردد و از آن زمان، به‌طور مداوم در حال رشد و توسعه بوده است. امروزه، گالری ملی ارمنستان شامل چندین ساختمان و بخش‌های مختلف است که دربرگیرنده هزاران اثر هنری  از جمله نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، چاپ‌ها و عکس‌ها است. مجموعه‌های این گالری از هنرمندان ارمنی و همچنین هنرمندان بین‌المللی برجسته تشکیل شده است.

  • ساعت بازدید از گالری ملی ارمنستان: 11 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط بازدید از گالری ملی ارمنستان: 2000 درام

موقعیت دقیق گالری ملی ارمنستان از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان

national-gallery-of-armenia.jpg

 نمای گالری ملی ارمنستان 

راهکارهای خرید بهترین تور ارمنستان

برای خرید بهترین تور ارمنستان و اطمینان از یک تجربه مسافرتی دلپذیر، در نظر گرفتن چند راهکار کلیدی ضروری است. اول، تحقیق گسترده درباره تورهای موجود و مقایسه دقیق خدمات، قیمت‌ها و برنامه‌های سفر ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف گردشگری مهم است. دوم، بررسی نظرات و تجربیات سایر مسافران که قبلاً از این تورها استفاده کرده‌اند، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. سوم، توجه به انعطاف‌پذیری تور و قابلیت تطبیق آن با نیازها و علایق شخصی شما اهمیت دارد. استفاده از تورهای مسافرتی معتبر و شناخته‌شده لست‌سکند که تجربه و سابقه قوی در برگزاری سفرهای به ارمنستان دارند، اغلب تضمین‌کننده سفری راحت و بی‌دردسر است.

سخن آخر

 همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب شما را با جاهای دیدنی ارمنستان آشنا کردیم، پایتخت و توریستی‌ترین شهر ارمنستان، ایروان که در دل خود جاذبه‌های گردشگری بسیاری را جای داده است. اگر به ایروان سفر کردید، حداقل تعدادی از این جاذبه‌ها را در برنامه سفرتان قرار دهید. در آخر به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به ارمنستان و بازدید از این جاذبه‌ها را دارید، نگاهی به مراکز خرید ارمنستان بیندازید، در این مطلب تمام آنچه که پیش از سفر به ایروان درباره خرید باید بدانید گردآوری شده است. 

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.