بالی بهتر است یا تایلند؟ + مقایسه هزینه، جاذبه و سبک سفر

4
از 40 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مقایسه دو مقصد پرطرفدار در جنوب شرق آسیا!
11 دی 1401 08:00
43

در حال برنامه‌ریزی برای سفر به جنوب شرق آسیا هستید؟ می‌خواهید کمی هم در آب‌های اقیانوس هند آب تنی کنید و تجربه تازه‌ای رقم بزنید؟ سفر به این بخش از آسیا برای بیشتر مردم جهان شگفت‌انگیز و خاطره‌ساز است. پیش از سفر اما باید به سؤال دیگری پاسخ داد؛ اینکه کدام کشور قرار است مقصد شما باشد؟ اصلاً دقیق‌تر شویم، کدام شهر برای شما مناسب‌تر است؟ شهر‌های گردشگری زیادی در این قسمت از نقشه جهان دیده می‌شود که یک به یک مشهور و پرجاذبه‌ هستند. در این میان، برخی از شهر‌ها حتی از این هم برجسته‌تر شده‌اند؛ از جمله این مقاصد محبوب، بالی و تایلند است.  

به نظر شما کدام‌یک از این دو شهر، مقصد بهتری برای مسافران است؟ بالی یا تایلند؟ اگر قرار باشد بین این دو کشور انتخاب کنید، کدام‌یک را برای خرید تور ترجیح می‌دهید؟ در این مطلب از مجله لست سکند به سراغ بررسی تشابه‌ها و تفاوت‌های این دو شهر رفته‌ایم تا اگر قصد خرید تور تایلند یا بالی را دارید، با خیال راحت‌تری انتخاب کنید. اگر شما هم دوست دارید در این باره بیشتر بدانید مطلب را تا پایان دنبال کنید. 

بالی یا تایلند؟.jpg

کدام‌یک بزرگتر است، بالی یا تایلند؟ 

برای یک مقایسه اصولی، بهتر است قدم‌های پایه‌ای‌تر برداریم و با وسعت شروع کنیم. تایلند یک کشور مستقل و بالی جزیره‌ای در کشور اندونزی است. پس با این تفاسیر، بعضی از تفاوت‌ها نباید عجیب به نظر بیاید.  

اما در مورد وسعت، تایلند کشوری با تقریباً ۵۰۰ هزار کیلومتر مساحت است؛ در حالی که تمام مساحت بالی در یک جزیره ۵ هزار کیلومتری خلاصه می‌شود، هرچند که این مساحت کم، دلیلی برای کم‌توجهی مردم جهان به بالی نشده است و سالانه افراد زیادی با تور بالی همراه می‌شوند. ‌

 چند تفاوت عمده فرهنگ مردم در تایلند و بالی

اگر قرار است بدانیم که بالی بهتر است یا تایلند، قطعا باید از فرهنگ هر دو مقصد بگوییم. بیشترین نکته‌ای که در تایلند به چشم شما خواهد آمد، تعداد زیاد معابد و نشانه‌های مربوط به بودیسم است. البته این مورد کاملا طبیعی است؛ چرا که بیشتر مردم تایلند پیرو آیین بودائی هستند. از طرف دیگر، دین بیشتر مردم اندوزی اسلام است و شاید جالب باشد بدانید اندونزی، به لحاظ تعداد مسلمانان در جهان رتبه دوم را دارد و بیش از 260 میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند؛ اما جالب‌تر اینکه مردم بالی، برخلاف عموم کشورشان هندو هستند! 

همین تفاوت در باورهای دینی، اساسا رسوم و عادات مردم را متفاوت کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های فرهنگی که می‌توان به آن اشاره کرد، بهره‌گرفتن تایلند از فرهنگ مردم چین و هند است؛ در صورتی که فرهنگ بالی، بیشتر از هرچیز، وام‌دار فرهنگ هندی است. 

PHOTO-2019-08-15-11-30-39_1.jpg
لباس سنتی مردم بالی

 کدام مدرن تر است، بالی یا تایلند؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید دید که هدف شما از سفر چیست و مدرن بودن یا نبودن یک مقصد از لحاظ شهرنشینی، تا چه اندازه قرار است روی سفر شما تاثیر بگذارد؟ بالی، یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری جهان است، با همه ویژگی‌های یک مقصد پربازدید! آیا بالی با شهرهای مدرن آسیا مقایسه‌پذیر است؟ خیر، قطعا این شهر ساحلی را نمی توان با دیگر شهرهای مدرن آسیا مانند کوالالامپور مقایسه کرد.

اما اگر تصورتان از مدرن بودن یک مقصد، سهولت دسترسی به امکانات است، نباید خیلی نگران شوید. بالی با توجه به تعداد زیاد مسافرانی که سالانه از آن بازدید می کنند، به‌خوبی توانسته از جهان مدرن بهره ببرد؛ اما همچنان فاصله‌ها با کشوری مانند تایلند و به ویژه بانکوک زیاد است، دسترسی به خطوط حمل‌ونقل، وجود امکانات گوناگون و تفریحات مدرن در  بانکوک تا اندازه قابل توجهی ساده‌تر و مدرن‌تر از بالی است. 

bangkok-lastsecond.jpg
بانکوک پایتخت تایلند

 طبیعت بالی بهتر است یا تایلند؟ 

قسمت سخت مقایسه بالی با تایلند، طبیعت آن‌هاست. هر دو، دارای طبیعتی منحصربه‌فرد هستند، رنگ سبز به واسطه رطوبت و گرمای جنوب شرق آسیا، رنگ غالب منطقه است. جنگل‌های پهناوری که می‌توانید ساعت‌ها در آن زمان بگذرانید. مزارع و حتی کوهستان‌هایی که همگی با گیاهان زیبا و دیدنی پوشیده شده‌اند. با این وجود چه بالی و چه تایلند، هر کدام ویژگی‌هایی اختصاصی دارند که آن‌ها را متمایز از سایر جاهای دیدنی می‌کند. 

جزیره خدایان بالی، صاحب عجایب طبیعی زیادی است؛ آتشفشان فعال، دریاچه‌ای آرام و کوه‌هایی پوشیده از درخت، برخی از تصاویری است که شما از دیدنش در بالی شگفت‌زده می‌شوید؛ اما در تایلند، می‌توانید سراغی از جزایر خاصش بگیرید. در رودخانه‌های پر آب قایق‌سواری کنید و از جنگل‌های انبوه لذت ببرید؛ مخصوصا اگر با تور تایلند نوروزی سفر کنید و هوای بهار را تجربه کنید. تفاوت اصلی طبیعت این دو را می‌توان بکر بودن طبیعت دانست. بالی به نسبت تایلند صاحب طبیعتی دست نخورده و بکر است. 

Rice-Terrace-at-Tegalalang-in-Bali.jpg
بخشی از طبیعت بالی

 جاذبه های تایلند بهتر است یا بالی؟ 

اگر مسافر جنوب شرقی آسیا هستید، قطعا یکی از مورادی که برایتان مهم است، جاهای دیدنی تایلند یا بالی است. برای مقایسه بالی یا تایلند، از بالی شروع می‌کنیم؛ جایی که همان‌طور که بالاتر گفتیم، به جزیره خدایان معروف است. هر دو مقصد، معابد جذاب و خاصی دارند. بالی بیشتر معابد هندو و تایلند معابد بودایی دارد. در بالی می‌توانید از معبد پورا بساکی وقلعه اُلوواتا و چندین مکان تاریخی دیگر بازدید کنید؛ اما در تایلند انتخاب‌ها بیشتر است و مهم این است که به کدام شهر سفر می‌کنید، ممکن است به بانکوک شهر معابد بروید یا از مجسمه بودای بزرگ در پوکت دیدن کنید. اساسا انتخاب یک شهر بر اساس  جاذبه‌ها، به علاقه شخصی افراد به دوره تاریخی یا فرهنگ و سنت باز می‌گردد. 

Wat-Rong-Khun-Chiang-Rai-Thailandia-IMG-TESTO-1.jpg
معبد سغید در تایلند

برای تفریح بالی یا تایلند بهتر است؟ 

‏این کاملا به شما بستگی دارد که در سفرتان چه کارهایی بخواهید بکنید. اگر می‌خواهید کل روز را کنار ساحل مطالعه ‏کنید، غذاهای متنوع بخورید و از خدمات ماساژ بهره‌مند شوید، بهتر است تایلند را انتخاب کنید. سواحل جزیره‌هایی مانند پوکت، می‌تواند ‏برای علاقه‌مندان به ساحل و آفتاب گرفتن بسیار جذاب باشد. انواع تفریحات در تایلند فراهم است، تفریحات آبی، فستیوال‌ها، رفتینگ، حتی کافه‌ها و رستوان‌ها تا پاسی از شب به گردشگران خدمات می دهند؛ اما در بالی با وجود سواحل سفیدش، تفریحات محدودترند، هرچند که انتخاب‌های شما به هیچ وجه کم نیست، تفریحات آبی، سافاری، برنامه‌های متنوع جشنواره ها و... 

اگر اهل خواندن سفرنامه باشید و یک بار سفرنامه های بالی را خوانده باشید، متوجه می‌شوید بسیاری از کاربران وقتی می‌خواهند بگویند بالی بهتر است یا تایلند، به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تفریحی در تایلند و مخصوصا پوکت، به دلیل تجربه سال‌ها برخورد با گردشگران، دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند. 

درمورد مهم‌ترین جاذبه تفریحی این دو هم بگوییم بد نیست؛ یعنی سواحل. تایلند و بالی سواحل بسیار متفاوتی دارند. سواحل بخش‌هایی مانند پوکت دارای آبهای آبی و شن‌های پودری سفید است در حالی که سواحل بالی ‏سنگی هستند. بنابراین اگر شما دوست دارید کل روز را کنار ساحل دراز بکشید و به صدای موج های دریا گوش دهید، جایی مثل پاتایا ‏برای شما مناسب‌تر است. اما اگر دوست دارید به موج‌سواری و چتربازی روی آب بپردازید، بهتر است تور بالی را انتخاب کنید. ‏بالی همچنین سواحل آرام‌تر و ساکت‌تری نیز دارد. ‏‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏

rafting-in-Phuket (1).jpg
تفریح در رودخانه های تایلند

 مقایسه غذا در تایلند یا بالی

 غذاهای تایلندی، طعم‌های متنوعی دارند. آن‌ها تند، شیرین و ترش هستند. بنابراین با امتحان کردن غذاهای محلی آن، ممکن است دائما احساس کنید فلفل قرمز در ‏دهانتان است، کیک ماهی یا برنج چسبناک همراه با انبه می‌تواند نمونه‌های این غذاها باشد. از سوی دیگر، غذاهای بالی بیشتر ‏برگرفته از غذاهای هندی و چینی است که در آن‌ها بیشتر از ادویه کاری، برنج، سیر، زردجوبه، فلفل قرمز، زنجبیل به کار ‏می‌رود و حالت کبابی و سرخ شده دارند. اینکه به چه نوع غذایی بیشتر سازگار هستید، بستگی به خودتان دارد. ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏‏

thai-food.jpg
مجموعه‌ای از غذاهای شخصی 

مقایسه هزینه سفر به تایلند و بالی

شاید مهم‌ترین مقایسه برای کسانی که هنوز نمی‌دانند باید تور بالی یا تایلند را خریداری کنند، مقایسه بین هزینه سفر به هر کدام از این‌ها باشد. به دلایل مختلفی هزینه تورهای بالی قیمت گران‌تری از تورهای تایلند دارد و این تفاوت قیمت، ممکن است تا دو برابر باشد! این درحالی است که تنها هزینه تور را در نظر بگیریم.

اما شما به‌عنوان مسافر باید هزینه‌های روزانه خودتان را نیز بدانید. اگر واحد پول مدنظر را دلار بدانیم، سفر شما به بالی روزانه بین 50 تا دلار هزینه دارد و اگر مقصد تایلند باشد، می‌تواند با هزینه کمتری مثلا 40 دلار در روز سفر شما انجام شود. علت اصلی این هزینه کمتر، ارزان بودن خدمات در تایلند نیست، بلکه تنوع بیشتر امکانات خدمات است که به شما فرصت انتخاب‌های ارزان‌تر را می‌دهد. 

قیمت تورهای تایلند

how-to-visit-bali-on-a-budget.jpg
نمایی بالی و جاذبه‌های دیدنی‌اش

برای سفر به بالی یا تایلند چه همسفری داشته باشیم؟

‏معمولا تایلند شهر جوانترهاست و بالی برای تعطیلای رومانتیک و عاشقانه مناسب است. اگر همراه با کودکانتان سفر می‌کنید، تایلند بهتر است؛ چرا که بسیاری از هتل‌ها و ریزورت‌های آن زمین بازی برای کودکان یا پرستار برای نگهداری از نوزادان ‏دارند و کودک شما قطعا در سفر سرگرم خواهد شد. اما اگر می‌خواهید به ماه عسل بروید یا تعطیلاتی عاشقانه با همسر خود ‏داشته باشید، بالی دارای اتمسفری رویایی و رومانتیک است و می‌تواند تعطیلاتی فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

1200x800.jpg
گردشگران در بانکوک

 چند نکته در تورهای تایلند یا بالی  ‏

  •  اگر به دنبال محیطی آرام همراه با طبیعت سرسبز می‌گردید و می‌خواهید هیچ صدایی غیر از صدای طبیعت را نشنوید، ‏به اوبود‎(Ubud) ‎‏ در بالی بروید. ‏ ‏
  •  اگر به دنبال سواحل بکر می‌گردید کاتا نوی ‏‎(Kata Noi)‎‏ در پوکت مناسب شماست. ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏
  • ‏‏ ‏ به دنبال مقصدی می‌گردید که بتوانید خانوادگی به آن سفر کنید می‌توانید ساحل کارون ‏‎(Karon)‎‏ را در پوکت انتخاب ‏کنید. ‏ ‏ ‏‏ ‏ 
  • می‌خواهید به لوکیشن فیلم ساحل از لئوناردو دی کاپریو سر بزنید، این فیلم در جزیره فی فی در پوکت فیلمبرداری ‏شده است. ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏
  • ‏‏ اگر می خواهید در ویلاهای لوکس همراه با نمایی پانورامیک از اقیانوس اقامت کنید، به بالی بروید.

راهنمای کامل سفر به پوکت‏

bali-island-hotel-1024x682.jpg
اقامتگاه های لوکس بالی
wvoqvvjpjunjrswne4a0ln8zluzz_shutterstock_367503629.jpg
نمایی از معابد تایلند

‏‏ ‏ ‏‏‏ ‏سخن آخر

 در این مطلب تلاش کردیم تا گزینه‌های مختلفی در خصوص سفر به بالی یا تایلند را بررسی کنیم. اما مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، بیشتر مسائل کلی است که هر مسافری ممکن است به آن بربخورد. اگر دوست دارید کمی جزئی‌تر از سفر به تایلند یا بالی بدانید می توانید به سراغ سفرنامه‌های بالی یا تایلند بروید. در بسیاری از این سفرنامه‌ها با جزئیات بیشتری مواردی مانند رفتار میزبانی، قیمت‌ها و حتی جاذبه‌ها بررسی شده‌اند. 

نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که هر چند تفاوت‌ها در بعضی از ابعاد زیاد است، اما سفر یک تجربه شخصی است و این شما هستید که می‌توانید یک مقصد را به خاطره‌ای خاص تبدیل کنید. کافی است با جستجو و مطالعه کافی آماده رو به رو شدن با شرایط مختلف در مقصد سفرتان باشید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.