مدیریت سفر با ابتکار زوج و فرد کردن جاده چالوس!

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
03 آبان 1392 00:00
0

زوج و فرد کردن جاده چالوس راهکار جدید پلیس برای کاهش ترافیک این جاده شاید در کوتاه مدت مناسب باشد اما به نظر نمی‌رسد که در طولانی‌مدت راهکار خوبی باشد.این در حالی است که گفته می‌شود تا زمانی که فاز2 و 3 آزادراه تهران ـ شمال به بهره‌برداری نرسد این تنها راه برای مدیریت سفر است.

جاده شمال، مسیری که در دوران وزارت علی نیکزاد، مردم و بخش های مختلف، بارها درخواست رسیدگی به وضعیت ساماندهی تردد آن کردند اما نه تنها در این دوران به وضعیت ان رسیدگی نشد بلکه همیشه در هر برهه زمانی این جاده پر از ترافیک و سانحه رانندگی بوده است.

حال امروز، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده تا پیش از اتمام سال جاری جاده چالوس زوج و فرد می‌‌شود به گفته او،10 میلیون نفر در شمال البرز و بیش از این میزان نیز در جنوب آن سکونت دارند اما یک مسیر کامل جدا برای مسافرت این میزان جمعیت وجود ندارد و این امر موجب شده زندگی عادی مردم در شمال کشور نیز با اختلال جدی مواجه شود.

همچنین، رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه هم اکنون در روزهای پایانی هفته پلیس نسبت به یکطرفه کردن جاده‌های چالوس و هراز اقدام می‌کند، گفت:« این امر مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند اما با توجه به اینکه همین امر هم نمی‌تواند پاسخگو باشند پلیس محدودیت‌های جدیدی را در دست بررسی دارد که مهم ترین آنها اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی هفته در جاده چالوس است که قطعا پس از نهایی شدن طرح جزئیات آن اعلام خواهد شد. »

او گفته بود، قطعا قبل از پایان سال به صورت آزمایشی یکی از این طرح‌ها را در جاده چالوس اجرا می‌کنیم و اگر این طرح موفقیت آمیز باشد به سایر جاده‌های مشکل‌دار خصوصا جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی نیز توسعه خواهد یافت.

به گفته مومنی اجرای این طرح در عید نوروز به صورت کامل انجام خواهد شد که امیدواریم با انجام آن بتوانیم بخش زیادی از مشکلات ترافیکی این مسیر را برطرف کنیم.

شاید این اقدام پلیس به جا باشد و حتی تا حدودی مدیریت سفر را نیز به دنبال داشته باشد اما این‌که چقدر این طرح زوج و فرد کردن جاده در کاهش سوانح رانندگی تاثیر دارد به نظر نمی‌رسد خیلی موثر باشد این در حالی است که امیرجعفر‌پور از کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقد است این جاده بیش از ظرفیتش ترافیک را جذب می‌کند در نتیجه ای اقدام پلیس می تواند موثر باشد.

او به CHN، گفت: « با توجه به این که جاده چالوس بیش از ظرفیتش ارائه سرویس داده و جذب ترافیک می‌کند لذا این راهکار پلیس می‌تواند مناسب باشد بالاخص این که 30 کیلومتر از مسیرتهران ـ شمال به احتمال زیاد طی ماه‌ آینده به بهره‌برداری می‌رسد به احمال زیاد ترافیک افزایش خواهد داشت چراکه مردم به جای این که دور بزنند و از چالوس به سفر بروند با افتتاح مسیر میان‌بر زده و ترافیکی سنگین در این مسیر خواهیم داشت.در نتیجه برای این‌که این اتفاق نیفتد و سانحه رانندگی کاهش یابد بهتر است که با زوج و فرد کردن این مسیر سفر مدیریت شود.»

وی در بخش‌دیگری از سخنانش ادامه داد: « تا فاز 2 و 3 آزادراه تهران ـ شمال افتتاح نشود چاره‌ای جز زوج و فرد کردن جاده چالوس وجود ندارد .»

جعفر‌پور یادآور شد: « در زمان‌هایی که تعطیلات چند روزه ای پیش می‌آید اکثر مردم به شمال کشور سفر می‌کنند و این می‌شود که با این طرح هر کسی تکلیف خود را می‌داند.به طور مثال برای تعطیلات نوروز یا جند روزه در میان ماه، هر راننده‌ای می داند که روز سفرش چه زمانی است.و این می‌تواند برای کنترل ترافیک مناسب باشد.

شاید این راهکار برای کوتاه مدت مفید باشد اما در طولانی مدت می تواند برای تاکسی‌ها و یا حتی خودروهای شخصی که به جابجایی مسافران مشغولند متضرر خواهند شد.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.