فهرست گران ترین شهرهای جهان منتشر شد

4.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
25 اسفند 1394 08:00
0

واحد اطلاعات موسسه اکونومیست فهرست گران ترین ده شهر جهان در نیمه نخست سال 2016 میلادی را منتشر کرد.

در حالی که سنگاپور همچنان صدرنشین این فهرست است، کلان شهرهای چین و استرالیا جای خود را به شهرهای اروپا و آمریکا داده اند.

واحد اطلاعات موسسه اکونومیست بیش از 30 سال است که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ جهان را بررسی می کند. این موسسه سالانه دو بار فهرست گران ترین ده شهر جهان را منتشر می کند. آخرین فهرست منتشر شده در برگیرنده تغییرات جالب توجهی است.

بر اساس این فهرست هزینه زندگی در شماری از شهرهای اروپایی افزایش قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال زوریخ در سوئیس با دو پله ترقی نسبت به رتبه دوم فهرست گران ترین ده شهر جهان صعود کرده است و نیویورک در آمریکا با 15 پله ترقی برای نخستین بار وارد این فهرست شده است.

البته صدرنشین این جدول همچنان سنگاپور در جنوب آسیاست. قیمت اجاره خانه در این شهر برای هر 100 متر مربع در یک محله خوب 4500 یورو (حدود 17 میلیون تومان) در ماه یا حتی بالاتر از آن است. در حالی که شهرهای آلمان در این فهرست جایی ندارد ژنو در سوئیس با سه پله ترقی به رتبه چهارم صعود کرده است.

نویسندگان گزارش واحد اطلاعات موسسه اکونومیست خاطرنشان کرده اند که صعود دو شهر سوئیس در رتبه های این فهرست جای غطبه خوردن ندارند و نشان دهنده گران تر شدن زندگی در این کشور از جمله به دلیل استقلال واحد پولی سوئیس از حوزه یورو در اتحادیه اروپا و تفاوت های ساختاری از جمله میزان درآمد و هزینه هاست.

کارشناسان موسسه اکونومیست ورود نیویورک و لس آنجلس به فهرست گران ترین ده شهر جهان را به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا می دانند که هزینه زندگی در آمریکا را بالا برده است. در مقابل دو کلان شهر ژاپن یعنی توکیو و اوزاکا از این فهرست خارج شده اند که دلیل آن کاهش ارزش ین، واحد پولی ژاپن در پی بحران مالی و اقتصادی این کشور ذکر شده است. این دو شهر اکنون در رتبه های یازدهم و چهاردهم هستند.

سیدنی و ملبورن در استرالیا نیز از آخرین فهرست گران ترین ده شهر جهان حذف شدند که دلیل آن هم کاهش ارزش دلار استرالیا به دلیل کاهش تقاضای خرید مواد خام از این کشور مانند زغال سنگ به ویژه از چین، ذکر شده است.

رتبه نخست: سنگاپور، آسیا

رتبه دوم: زوریخ، اروپا و هنگ کنگ، آسیا

رتبه سوم: (به دلیل حضور دو شهر در رتبه سوم حذف شده)

رتبه چهارم: ژنو، سوئیس، اروپا

رتبه پنجم: پاریس، فرانسه، اروپا

رتبه ششم: لندن، بریتانیا، اروپا

رتبه هفتم: نیویورک، آمریکا

رتبه هشتم: کپنهاگ، اروپا

رتبه نهم: سئول، آسیا

رتبه دهم: لس آنجلس، آمریکا

واحد اطلاعات موسسه اکونومیست پس از بررسی هزینه 400 مورد کالا از جمله مواد غذایی، پوشاک، وسائل خانگی، اجاره خانه، شهریه مدرسه و هزینه های فعالیت های تفریحی فهرست خود را منتشر می کند.

این فهرست از جمله برای کنسرن های بزرگ و شرکت ها و کارخا نه هایی که کارمندان خود را برای مأموریت های کوتاه یا بلند مدت به شهر دیگری اعزام می کنند سودمند است. این امر به محاسبه هزینه زندگی در این شهرها کمک می کند.

در آخرین فهرست منتشر شده، از دهلی نو در هند، دمشق در سوریه و کاراکاس در ونزوئلا به عنوان ارزان ترن شهرهای جهان نام برده شده است.


منبع:همشهری و دنیای سفر

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.