مردم کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می کنند؟

5
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
30 اردیبهشت 1394 10:16
0

یک میلیون و 977 هزار گردشگر در سال 2013 از خاورمیانه به ایران سفر کردند و سهم گردشگران این منطقه از کل بازار گردشگری ورودی ایران 41.45 درصد بوده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز گزارش آماری دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال 2014 نداده است، اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که براساس سالنامه آماری 2015 سازمان جهانی جهانگردی تهیه شده، حاکی از آمار جالبی است. بر اساس این گزارش، بیشترین سهم بازار گردشگری ورودی ایران در سال 2013 به کشورهای حوزه خاورمیانه، یعنی بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، عمان، فلسطین، قطر، عربستان، سوریه و امارات تعلق دارد که از این میان عراق بالاترین رتبه‌ صدور گردشگر را به ایران کسب کرده است.

اروپا با یک‌ میلیون و 780 گردشگر در سال 2013 در جایگاه بعدی قرار دارد. سهم بازار اروپا از گردشگران ورودی به ایران در سال 2013 حدود 34.04 درصد بوده است.

براساس این گزارش، جنوب آسیا با 621 هزار نفر، آسیای شرقی و اقیانوسیه با 125 هزار نفر، آفریقا با 17 هزار نفر و آمریکا با 7 هزار نفر گردشگر در جایگاه‌های بعدی مناطق صادرکننده گردشگر به ایران را در سال 2013 قرار دارند. کمترین سهم بازار گردشگری ورود به ایران نیز به کشورهای آمریکایی اختصاص دارد.

همچنین در همان سال، 242 هزار گردشگر از سایر مناطق جهان به ایران سفر کردند که در گزارش سازمان جهانی جهانگردی به طور دقیق و مشخص اعلام نشده این مناطق شامل کدام کشورها و یا نقاط جغرافیایی جهان می‌شود. سهم سفر اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور از کل بازار گردشگران ورودی ایران نیز در سال 2013، 3.49 درصد بوده است.

براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، عربستان، پاکستان، کویت، هندوستان و بحرین بیشترین سهم از بازار گردشگری ورودی ایران را به خود اختصاص دادند.

ایران در چند سال اخیر به دلیل اجرای سیاست مرزهای آزاد و لغو ویزا با کشوری چون جمهوری آذربایجان و همچنین مشابهت‌های، فرهنگی و مذهبی که با کشورهای همسایه دارد و مهم‌تر از آن کاهش ارزش پولی به مقصد جذابی برای گردشگران این کشورها تبدیل شده است، درحالی که ظاهرا این متغیرهای اقتصادی و فرهنگی نقش پررنگی در جذب گردشگران اروپایی و آمریکایی نداشته است.

سهم بازار گردشگری سنتی ایران که همان قاره اروپا باشد به دلیل اعمال سیاست‌های تحریمی علیه ایران توسط دولتمردان کشورهای این حوزه، چندان چشمگیر نبوده است. برای نمونه آلمان که جزو قدیمی‌ترین بازارهای سنتی گردشگری ورودی ایران محسوب می‌شود، در سال 2013 تنها 0.45 درصد از سهم کل بازار گردشگری ورودی ایران را داشت.

اما کشور چین که در چند سال اخیر ایران تمایل زیادی برای گسترش روابط گردشگری با آن نشان داده است، در سال 2013، 0.73 درصد از سهم بازار گردشگری ورودی را به خود اختصاص داد که در بین کشورهای آسیای شمال شرقی بیشترین سهم را داشت.



منبع: خبرگزاری ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.