هاوانا (کوبا) و جاذبه های گردشگری آن

4.4
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هاوانا (کوبا) و جاذبه های گردشگری آن
20 آذر 1395 08:00
0

شهر هاوانا (در زبان اسپانیایی La Habana) پایتخت، بزرگ ترین شهر، مهم ترین بندر و مرکز تجاری پیشتاز کوبا محسوب می شود. این شهر جمعیتی در حدود 2.1 میلیون نفر داشته و مساحت آن 728.26 کیلومتر مربع است که همین موضوع آن را به بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر و سومین شهر از نظر وسعت فضای شهری در منطقه ی کارائیب تبدیل کرده است. هاوانا بیشتر از سمت غرب و جنوب خلیج گسترش داشته و به این ترتیب دارای سه بندر اصلی به نام های ماریملنا Marimelena، گوآناباکوآ Guanabacoa و آتارس Atarés می باشد. رودخانه ی المندارس Almendares از جنوب به شمال شهر جریان یافته و در چند مایلی غرب خلیج وارد تنگه ی فلوریدا می شود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

اسپانیایی ها در قرن شانزدهم شهر هاوانا را به خاطر موقعیت استراتژیک آن تاسیس نمودند. موقعیت این شهر به گونه ای بود که به عنوان سکوی پرشی برای فتح اسپانیایی ها عمل کرده و توقفگاهی برای کشتی های اسپانیایی مالامال از گنج در حال عبور بین دنیای جدید و قدیم بود. پادشاه اسپانیا فیلیپ دوم عنوان «شهر» را در سال 1592 به هاوانا اعطا نمود. دیوارها و قلعه هایی برای حفاظت از شهر قدیمی ساخته شدند. در سال 1898 غرق شدن کشتی جنگی آمریکایی Maine در بندر هاوانا، علت اصلی جنگ اسپانیایی-آمریکایی Spanish-American War شد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانای معاصر را می توان در قالب سه شهر در یک مجموعه خلاصه نمود که عبارتند از هاوانای قدیمی Old Havana، ودادو Vedado و مناطق حومه ای جدید. این شهر مرکز دولت کوبا، خانه ی وزارت خانه های متعدد، دفتر مرکزی کسب و کارها و 90 دفتر دیپلماتیک می باشد. در سال 2009 این شهر سومین رتبه از نظر میزان درآمد را در کشور کوبا داشته است.

هاوانا هر ساله بالغ بر یک میلیون گردشگر را جذب می کند. لازم به ذکر است که در سال 1982 مرکز تاریخی شهر به عنوان سایت میراث جهانی یونسکو شناخته شد. این شهر همچنین از نظر تاریخ، فرهنگ، معماری و بناهای یادبود قابل توجه می باشد. از نظر آب و هوا نیز شهر هاوانا در گروه استوایی طبقه بندی می گردد. در سال 2015 هاوانا به صورت رسمی به عنوان یکی از هفت شهر پر جاذبه ی جدید در کنار شهرهای دیگری همچون ویگان، دوهه، لا پاز، دوربان، بیروت و کوآلالامپور شناخته شد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

دسترسی

هواپیما

فرودگاه بین المللی خوزه مارتی در فاصله ی 11 کیلومتری جنوب مرکز شهر هاوانا قرار گرفته و پایگاه اصلی هواپیماهای حامل پرچم کوبا می باشد. این فرودگاه درگاه اصلی پروازهای بین المللی و داخلی محسوب شده و هاوانا را با سایر نواحی کارائیب، شمال، مرکز و جنوب آمریکا، اروپا و یک مقصد آفریقایی متصل می کند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

این شهر همچنین دارای فرودگاه کوچکی به نام پلایا باراکوآ Playa Baracoa است که بیشتر برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

حمل و نقل عمومی

از جمله ابزارهای حمل و نقل عمومی هاوانا می توان به اتوبوس های شهری، تراموا، کشتی، جاده و شبکه ی راه آهن حومه، داخل شهری و مسیرهای طولانی تر اشاره نمود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

جاذبه های گردشگری هاوانا

تاریخ و هاوانا ارتباط پیچیده ای با هم دارند. نام «هاوانا» تصاویر فاتحان اسپانیایی، قهرمانان انقلابی و افراد اهل قلمی را که زمانی در این ساحل آفتابی قدم می زده اند به ذهن متبادر می کند. امروز، تاریخ شگفت انگیز پایتخت کوبا در هر پیچ و خم خیابان های سنگفرش شده ی هاوانای قدیمی، ساختمان های زیبای سبک باروک، قلعه های تاریخی، موزه ها، رستوران های افسانه ای و میدان های عمومی سرزنده منتظر مسافران مشتاق است.

هاوانا مانند جشنی برای حس های مختلف شماست، شهری که با قدم زدن موفق به کشف آن می شوید. شما می توانید به هنگام قدم زدن در گوشه ای از خیابان به موسیقی زنده رومبا گوش فرا داده، در رستوران هایی که زمانی همینگوی در آنها مشغول صرف غذا بوده، شام بخورید یا هوای آغشته به نمک اطراف Malecón را استشمام کنید. اما شاید بهترین بخش برای بازدید از این شهر مردمان آن باشند. هاوانا مردمی خوش برخورد با رفتاری دوستانه دارد، مردمی که به تاریخ غنی شهر کارائیبی خود می بالند و بسیار خوشحال می شوند که بتوانند آثار تاریخی و گنجینه های پنهان آن را به شما معرفی کنند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

1- هاوانای قدیمی Habana Vieja

هاوانای قدیمی یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو است که جذابیت روزهای رفته را به تصویر می کشد. ساختمان های باشکوه نئوکلاسیک و باروک، میدان های سنگفرش شده و خیابان های باریک را در برگرفته اند و تعداد بسیاری از آنها به شکل زیبای سابق خود بازسازی شده اند. از جمله ساختمان های برجسته ی این بخش می توان به کلیسای جامع سن کریستوبال Catedral de San Cristobal که نمونه ای شگفت انگیز از سبک باروک کوبایی است، قلعه ی نظامی بزرگ la Real Fuerza و میدان های عمومی Plaza Vieja و Plaza de Armas اشاره نمود. میدان Plaza de Armas ساختمان های زیبایی همچون Palacio de los Capitanes، موزه ی شهر Museo de la Ciudad و حیاطی زیبا را در خود جای داده است. پس از بازدید از این بناها، بازدیدکنندگان بهتر است از برج 35 متری Camera Obscura بالا روند تا بتوانند دیدی نفس گیر به این گنجینه های قدیمی داشته باشند. در انتها می توانید به سمت La Bodeguita del Medio بروید و غذاهای دریای و نوشیدنی خنک میل کنید. این مکان جایی است که سابق بر این همینگوی در آن اوقات خود را سپری می کرده و از این نظر می تواند برای گردشگران نیز خاطره انگیز باشد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

2- کلیسای جامع سن کریستوبال Catedral de San Cristobal

آنچه که در میدان کتدرال، نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند، کلیسای سن کریستوبال است که با نام کلیسای مریم مقدس نیز شناخته می شود. ساخت این نمونه شگفت انگیز از معماری باروک کوبایی در سال 1777 توسط فرانسیسکن ها به اتمام رسید، این در حالی بود که یسوعیان ساخت آن را 29 سال قبل شروع کرده بودند. در این کلیسا دو برج ناقوس بزرگ در کنار نما قرار دارند که با ستون های منبت کاری شده تزئین شده اند. گردشگران می توانند با گشت زدن در این فضا و کشف گوشه و کنار آن، زبان به تحسین سقف طاقدار زیبا و مجسمه ی سنت کریستوفر بگشایند. بنا بر ادعایی که هیچ گاه ثابت نشده آثار و یادگارهای کریستف کلمب بین سال های 1796 تا 1898 در این کلیسا قرار داشته اند. پس از بازدید از این کلیسا، شما می توانید در یکی از کافه های میدان به استراحت پرداخته و نمای باشکوه و زیبای این کلیسا را نظاره گر باشید.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

3- میدان توپخانه Plaza de Armas

میدان توپخانه به مدت پنج قرن نقش یک مرکز اجتماعی برای شهر را داشته است. کافه ها و رستوران هایی که محیط این میدان را احاطه کرده اند با اشاره شما را به خود می خوانند و سایه ی درختان باغ های آن، محلی ها و گردشگرانی را که از گرمای استوایی گریزانند به خود ترغیب می کند. در اطراف این میدان گروهی از ساختمان های زیبای باروک به چشم می خورند که از آن جمله می توان به کاخ کاپیتان ها Palacio de los Capitanes اشاره نمود که در طول سالها میزبان بیش از 60 ژنرال اسپانیایی بوده و امروز خانه ی موزه ی شهر است که علاقمندان تاریخ را به خود می خواند و تعداد زیادی کنسرت موسیقی نیز در حیاط زیبا و پر شاخ و برگ آن اجرا می شوند. همچنین در میدان توپخانه، قلعه ی مستعمراتی نیمه ی قرن شانزدهم به نام Castillo de la Real Fuerza نیز وجود دارد که یکی دیگر از نشانه های بزرگ این قسمت به شمار می رود. در مرکز میدان و نزدیک فواره ها می توانید شاهد مجسمه ی وطن پرست کوبایی سسپدس Cespedes باشید.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

 

4- رستوران La Bodeguita del Medio

این رستوران هاوانایی در سال 1942 تاسیس شده و تقریبا تمام اشخاص معروفی که قدم به کوبا گذاشته اند از این رستوران نیز بازدید کرده اند که از آن جمله می توان به پابلو نرودا، گابریل گارسیا مارکز و البته ارنست همینگوی اشاره نمود. ادعا می شود که این رستوران محل تولد نوشیدنی معروف موخیتو بوده، البته مناقشاتی نیز بر سر این ادعا وجود دارد. گردشگران به این رستوران مراجعه می کنند تا علاوه بر لذت بردن از غذاهای دریایی خوشمزه و نوشیدنی های خنک، به موسیقی زنده کوبایی گوش داده و در جو نوستالژی گونه و دلفریب آن غوطه ور شوند. اتاق های این رستوران با اشیای جالب، قاب عکس ها و دیوارهای پوشیده شده از امضای اشخاص مشهور یا ناشناس، گذشته ی این مکان و شهر را به تصویر می کشند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

5- قلعه ی قدرت واقعی Castillo de la Real Fuerza

چند قدم دورتر از موزه ی شهر، قلعه ی قرن شانزدهمی La Real Fuerza قرار گرفته که به هدف دفع حمله ی دزدان دریایی بنا گشته است. البته موقعیت قرارگیری این قلعه طوری بود (خیلی دورتر از خلیج) که هیچ گاه برای دفع حمله ی دزدان دریایی مورد استفاده قرار نگرفت. در عوض، این قلعه به عنوان انبار اشیا با ارزش و محل اقامتی برای اعضای ارتش و طبقه مرفه عمل می کرد. این قلعه که توسط فرانسیسکو د کلونا طراحی شده با خندق عمیق، پل متحرک و دیوارهایی به ارتفاع 10 متر و ضخامت 6 متر در نوع خود یک شاهکار مهندسی محسوب می شود. امروز، بازدیدکنندگان می توانند تاریخ دریانوردی هاوانا را در موزه ی دریایی اینجا Maritime Museum مشاهده کنند. در این موزه مدل هایی از قبیل قایق های دریانوردی، سلاح ها و گنج های بازیابی شده از کشتی های غرق شده به نمایش درآمده اند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

6- موزه ی شهر Museo de la Ciudad

این موزه که در کاخ باروک کاپیتان ها واقع شده، از تاریخ شگفت انگیز هاوانا رونمایی می کند. بازدیدکنندگان می توانند از تالار قهرمانانه کوبا که نمایشگاهی از اشیای انقلابی است دیدن کنند. علاقمندان تاریخ هنر نیز می توانند از اتاق گورستان اسپادا بازدید کرده و بر سر آرامگاه هنرمند مشهور فرانسوی ورمای Vermay حاضر شوند. در اتاق تخت این موزه، صندلی مجللی وجود دارد که به هنگام بازدید یکی از پادشاهان اسپانیا ساخته شده، اما هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. بدون شک یکی از برجسته ترین مکان های این موزه تالار آیینه Salon de los Espejos می باشد که با آیینه های زیبای قرن نوزدهمی تزئین شده، این اتاق جایی بود که در آن پایان رسمی حکومت اسپانیا در سال 1899 اعلام شد.

از جمله دیگر موارد جالب توجه این موزه می توان به مقبره ی سرباز گمنام کلیسای Parroquial، لا گیرالدیا La Giraldilla قدیمی ترین مجسمه ی برنزی کوبا و مجسمه های نیم تنه ی گالری که به سمت حیاط پر شاخ و برگ قرار گرفته اند اشاره نمود. آشنایی با زبان محلی و درک آن در اینجا یک مزیت مهم محسوب می شود چرا که تمام تورها به زبان اسپانیایی هستند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

7- میدان قدیمی Plaza Vieja

میدان قدیمی تجسم های زیادی را تجربه کرده است، اما امروز یکی از نقاط سرزنده ی هاوانا برای گردهمایی محسوب می شود. این میدان که در قرن شانزدهم ساخته شده، زمانی برای تمرین های نظامی مورد استفاده قرار می گرفت و یک بازار محبوب نیز بود. متاسفانه در دهه ی 1950 شدت ساخت و سازهای اطراف این میدان به حدی زیاد بود که آنرا به یک پارکینگ زیرزمینی تبدیل کرد. اما شهروندان هاوانا با حمایت های دولت، این میدان را احیا کردند و امروز این مکان یکی از محبوب ترین میدان های هاوانای قدیمی به شمار می رود. ترکیبی التقاطی از ساختمان های بهسازی شده –از آرت نوو گرفته تا باروک کوبایی- در لبه های این میدان و یک فواره ی قرن هجدهمی در مرکز آن قرار گرفته اند.

یکی از آثار برجسته ی معماری در این میدان، خانه ی کنده خروکو Casa del Conde Jaruco است که برخی از زیباترین پنجره های شیشه چند رنگ را می توان در آن مشاهده نمود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

8- میدان سن فرانسیسکو Plaza de San Francisco

میدان سن فرانسیسکو در قسمت ورودی هاوانای قدیمی روبروی بندر قرار گرفته و با نسیم های دریایی خنک می شود. ساختمان های به دقت بازسازی شده ی این فضا، احساسی دوست داشتنی را به این میدان سنگفرش شده منتقل می کنند. در جداره های میدان سن فرانسیسکو دو ساختمان معروف قرار دارد که اولی لونخا دل کومرسیو lonja del Comercio با گنبد مرکزی شگفت انگیز و دومی کلیسای Menor de San Francisco de Asis با برجی است که دیدهای خیره کننده ای را به هاوانا و دریا فراهم می آورد. اینگونه گفته می شود که این کلیسا دارای بهترین آکوستیک در تمام کوبا می باشد و به همین دلیل نیز از این کلیسا برای اجرای کنسرت های موسیقی استفاده می شود. در این میدان همچنین فواره ی شیرها Fuente de los Leones از مرمر سفید وجود دارد که زمانی برای عرضه ی آب شیرین به کشتی های در حال عبور استفاده می شده، خالق این فواره Giuseppe Gaggini می باشد که در سال 1836 آن را به کشور کوبا نمود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

9- خیابان ابیسپو Calle Obispo

خیابان ابیسپو از نظر غنای تاریخی، معماری و تفریح و سرگرمی در تمام کوبا مشهور است. این مسیر باریک که پارک مرکزی را به میدان توپخانه متصل می کند، عصرگاهان شلوغ و پر از زندگی می شود. مسافران می توانند از رستوران های خیابان ابیسپو مانند El Floridita لذت برده، در محیط شاد و سرزنده ی آن غرق شوند و به تحسین معماری که عمدتا به سبک های باروک کوبایی و آرت نوو است بپردازند. از جمله دیگر مواردی که در راستای این خیابان قابل مشاهده هستند می توان به هتل امبوس موندوس Hotel Ambos Mundos که به مدت هفت سال خانه ی ارنست همینگوی بوده و موزه ی داروسازی Taquechal که بیش از یک قرن داروهای گیاهی توزیع می کرده اشاره نمود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

10- قلعه ی سن سالوادور د لا پونتا Castillo de San Salvador de la Punta

این قلعه مکانی دلپذیر برای قدم زدن در کنار دریا و لذت بردن از مناظر زیبای بندر است. قلعه ی سن سالوادور از نظر تاریخی بسیار غنی است و نقش مهمی را نیز در دفاع دریایی هاوانا بازی کرده است. این قلعه توسط سه نفر به نام های جووانی باتیستا آنتونلی، خوآن د تخدا و کریستوبال د رودا طراحی شده و در دوره ای 21 ساله از 1589 تا 1610 ساخته شده است.

این قلعه که به صورتی استراتژیک در لبه ی غربی بندر هاوانا قرار گرفته، در زمان های بلاتکلیفی به دیگر از چهار قلعه ی هاوانا به نام Castillo de los Tres Reyes del Morro با یک زنجیر چوبی و برنجی متصل بوده است. به هنگام حمله این اتصال محکم گشته، از ورود کشتی های دشمن به بندر جلوگیری می شده است. در میان تمام یادبودهای جالب این قلعه می توان به مجسمه ی سوار بر اسب ژنرال ماکسیمو گومز اشاره نمود.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

11- هتل اینگلترا Hotel Inglaterra

هتل اینگلترا قدیمی ترین هتل کوبا می باشد که در سال 1895 تاسیس شده است. این هتل در زمان اوج خود، پناه اشخاصی همچون آنا پاولوا، خوزه مارتی و وینستون چرچیل بوده است. هرچند این هتل ظاهری نئوکلاسیک دارد اما تحت تاثیر شدید سبک مودخار Mudéjar (ترکیبی از سبک معماری گوتیک و اسلامی) نیز می باشد، ضمن اینکه موزاییک های زیبای آندلسی این هتل نیز در نوع خود خیره کننده هستند. در سال های قبل از جدایی کوبا از اسپانیا، این هتل مکانی معتبر برای گرد هم آمدن فعالان لیبرال بود و ژنرال آنتونیو ماسئو Antonio Maceo از این مکان به عنوان مقر برنامه ریزی چارچوب جنگ های استقلال کوبا استفاده می کرد. امروز، گردشگران برای بهره بردن از محیط غنی و اقامتی ارزان به این هتل می آیند. اتاق های مهمانان هتل ساده و متواضعانه دکور شده اند اما لابی مجلل در هوای نوستالژی گونه ای غرق شده است. علاقمندان تاریخ ممکن است بخواهند در صندلی چرمی این هتل فرو رفته یا در کافه ای در هوای باز بنشینند و به نقش این هتل به عنوان مرحله ای از تغییر بیندیشند.

آدرس وب سایت: https://www.hotelinglaterra-cuba.com/

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

12- مالکون The Malecón

قدم زدن در راستای مالکون به هنگام غروب آفتاب روشی هیجان انگیز برای حس کردن این شهر خاطره انگیز و دیدن مناظر است. بلوار معروف لب دریای هاوانا از هاوانای قدیمی تا ودادو و منطقه ی پلازا به طول 7 کیلومتر ادامه دارد. در راستای این بلوار مجموعه ای رنگی از ساختمان های قرن بیستمی که به خوبی نگهداری شده اند قرار گرفته اند، این ساختمان ها دارای سبک های معماری متنوعی از آرت دکو گرفته تا نئو موریش هستند. این ترکیب در پس زمینه ی درخشش طلائی خورشید، تصویر بی نهایت زیبایی را می سازد.

مالکون همچنین منطقه ای مناسب برای ملاقات محلی هاست. افراد به صورت تفننی در این منطقه به ماهیگیری می پردازند، ضمن اینکه خانواده ها و زوج های جوان در مالکون پرسه زده، از هوای تازه و نسیم های اقیانوسی لذت می برند. اگر پس از این گردش به دنبال مکانی برای استراحت پاهای خسته ی خود هستید می توانید سری به ساختمان تاریخی هتل ملی کوبا بزنید. این هتل در لیست میراث فرهنگی جهانی قرار داشته و یک بنای یادبود ملی است که تعداد زیادی از شخصیت های برجسته ی پیشین مانند فرانک سیناترا و مارلون براندو مهمانان آن بوده اند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

13- Castillo de los Tres Reyes del Morro

این قلعه که با نام خلاصه شده ی El Morro نیز شناخته می شود در قسمت ورودی خلیج هاوانا و در پارک تاریخی میلیتار Parque Historico Militar قرار گرفته است. El Morro در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم ساخته شده تا در برابر حمله ی دائمی دزدان دریایی از شهر محافظت کند. این قلعه توسط مهندس ایتالیایی جووانی باتیستا آنتونلی طراحی شده و گذر قرن ها تاثیری بر شکل ظاهری آن نداشته است. یکی از مهم ترین تغییرات این قلعه برج فانوس دریایی آن است. این فانوس دریایی بارها بازسازی شده و در نهایت در میانه ی قرن نوزدهم با یک فانوس دریایی سنگی جایگزین شد. امروز، لامپ اصلی آن همچنان می درخشد؛ ضمن اینکه قلعه نیز به روی بازدید عموم باز است و می تواند از فراز خود دیدهای زیبایی را به اقیانوس و شهر هاوانا فراهم آورد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

14- قلعه ی سن کارلوس کابانا Fortaleza de San Carlos de la Cabana

با 15 دقیقه پیاده روی از El Morro در پارک تاریخی میلیتار، می توانید به قلعه ی سن کارلوس کابانا برسید که بر بلندای تپه ی کابانا قرار گرفته است. در زمان ساخت در دهه ی 1770، سن کارلوس کابانا بزرگترین و پر هزینه ترین قلعه ی ساخته شده به دست اسپانیایی ها بوده است. پس از اشغال بریتانیایی ها، اسپانیایی ها ساخت این قلعه را آغاز کردند تا بتوانند به ورودی خلیج هاوانا احاطه داشته باشند.

این قلعه که عمدتا با نام La Cabana شناخته می شود در زمان رژیم باتیستا عمدتا به عنوان زندان نظامی استفاده می شده و بعدها تبدیل به مقر چه گوآرا شد. امروز در داخل این قلعه چند موزه وجود دارد که تاثیرگذارترین آنها، موزه ی فرماندهی چه گوآرا Museo de Comandancia del Che است که در آن دفتر کار «چه» مانند روزهای زمان خودش حفظ شده و برخی از لوازم شخصی او نیز به نمایش درآمده اند. در طول روز از فراز این قلعه می توان به دیدهای شگفت انگیزی از شهر و دریا دست یافت. شب هنگام گردشگران برای Ceremonia del Cañonazo به این مکان می آیند که در آن بازیگران لباس های قرن نوزدهمی پوشیده و مراسم شلیک توپ را راس ساعت 9 شب انجام می دهند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

15- ال کپیتولیو El Capitolio (ساختمان ملی کپیتول)

مسافران هاوانا که قبلا از واشنگتن دی سی بازدید کرده باشند با دیدن ال کپیتولیو که بسیار به کاخ سفید شبیه است شگفت زده خواهند شد. ساختمان ال کپیتولیو در سال 1929 افتتاح شده و در خط آسمان شهر هاوانا بسیار شاخص به چشم می آید. این ساختمان بزرگ ترکیبی از سبک های نئو کلاسیک و آرت نوو است که تا سال 1959 مقر دولت بوده است. هرچند این ساختمان بزرگ یادآور کاخ سفید آمریکا است، اما در حقیقت گنبد متمایز ال کپیتولیو از پانتئون پاریس الهام گرفته است. در زمان نگارش این مطلب ساختمان کپیتولیو تحت عملیات بازسازی بوده تا آن را به عنوان خانه ی جدید مجلس کمونیستی کوبا آماده کنند. در هر صورت، برای افرادی که در هاوانا به گشت و گذار می پردازند این بنا با گنبد بزرگش به عنوان یک نشانه ی شهری عمل کرده و تقریبا از هر جایی در شهر قابل رویت است.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

16- موزه ملی هنرهای زیبا Museo Nacional de Bellas Artes

موزه ملی هنرهای زیبای هاوانا در دو ساختمان مجزا قرار دارد و یکی از جاذبه هایی است که دوستداران هنر حتما باید از آن بازدید کنند. یکی از این ساختمان ها Palacio del Centro Asturiano است که در دهه ی 1920 توسط مانوئل بوستوس طراحی شده و آثار هنرمندانه ی استادان اروپایی و مجموعه ای بالغ بر 600 اثر هنر باستان، از مصریان تا رومیان را در خود جای داده است.

ساختمان دیگر کاخ هنرهای زیبا Palacio de Bellas Artes به سبک خردگرایانه است و به هنر کوبا از قرن هفدهم تا دوران معاصر اختصاص یافته است. در اینجا بازدیدکنندگان می توانند مجموعه ای تاثیرگذار از نقاشی ها، نسخه ها و مجسمه ها را تماشا کنند. یکی از آثار برجسته ی این مجموعه، مجسمه ی مرمری خاص «فرم، فضا و زمان» در ورودی موزه است.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

17- گذر پرادو Paseo del Prado

بیشتر افراد بر این باورند که گذر پرادو زیباترین خیابان هاوانا است. درک حس و حال این خیابان مشجر که در حقیقت مرز هاوانای قدیمی به شمار می رود نیازمند این است که سبکبال در آن قدم بزنید. نیمکت های مرمر صیقلی، شیرهای برنزی و چراغ برق های آهنی حس نوستالژی گونه ی بلواری بزرگ و باشکوه از دوران گذشته را تداعی می کنند؛ در واقع این بلوار زمانی خانه ی برخی از ثروتمندترین خانواده های هاوانا بوده است. سینماهای قدیمی باشکوه، خانه های بزرگ و هتل هایی از قرن نوزدهم و بیستم در راستای این خیابان قرار گرفته اند که بیشتر آنها به دقت بازسازی شده اند. از جمله برجسته ترین این ساختمان ها می توان به هتل Sevilla با سبک موریش Moorish اشاره نمود که خانه ی Dr Carlos Finlay بوده، همان شخصی که تشخیص داد پشه ها دلیل گسترش تب زرد هستند. ساختمان مشهور دیگر معروف ترین کلیسای ازدواج هاوانا به نام Palacio de los Matrimonios می باشد. به هر روی گذر پرادو یکی از مکان های پرطرفدار برای ملاقات و تماشای مردم در هر زمان از روز است.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

18- تئاتر بزرگ هاوانا Gran Teatro de La Habana

احتمالا بازدیدکنندگان هاوانا انتظار ندارند که بزرگترین خانه ی اپرای جهان را در میانه ی کارائیب بیابند. اگر خوش شانس باشید می توانید در یکی از اجراهای این تئاتر شرکت کنید. مسلما چنین تجربه ای به یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات سفر شما بدل خواهد شد. این تئاتر که توسط معمار بلژیکی پل بلاو Paul Belau طراحی شده درست روبروی پارک مرکزی قرار گرفته و در سال 1915 به عنوان بخشی از یک مجموعه ی بزرگ تر ساخته شده است. نمای باروک زیبای این ساختمان که دارای 4 مجسمه ی خیره کننده اثر استاد جوزپه مورتی است نیز دوستداران هنر را شگفت زده خواهد کرد.

در طول سال ها، تئاتر بزرگ هاوانا میزبان رنج گسترده ای از اجراهای برخی از مشهورترین شخصیت های مشهور دنیا بوده است. امروز، این ساختمان خانه ی اپرا و باله ی ملی کوبا است. لازم به ذکر است که این ساختمان طی سال های اخیر تحت بازسازی قرار گرفته است.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

19- میدان انقلاب Plaza de la Revolucion (یادبود خوزه مارتی)

میدان انقلاب که قبل از انقلاب با نام میدان مدنی شناخته می شده، به خاطر اهمیت تاریخی آن قطعا ارزش بازدید دارد. در سال 1998 و در طول بازدیدی از کوبا، پاپ ژان پل دوم در این میدان مشهور جشن بزرگی گرفت و جالب است بدانید که بیش از یک میلیون نفر نیز برای سخنرانی فیدل کاسترو در این میدان جمع شدند.

یادبود خوزه مارتی به شکل مجسمه ای مرمری از این قهرمان ملی کوبایی در کنار برج 109 متری، مشرف به این میدان گرفته است. بازدیدکنندگان می توانند از موزه ی کوچک این قسمت بازدید کرده یا برای رصد کردن تصاویر پانوراما از شهر از برج آن بالا بروند. لازم به ذکر است که ساختمان های دولتی این میدان را احاطه کرده اند که از آن جمله می توان به ساختمان وزارت امور داخلی اشاره کرد که با تصویر چه گوآرا آراسته شده است.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

20- موزه ی انقلاب Museo de la Revolucion

این موزه در کاخ ریاست جمهوری سابق واقع شده و تماشای آن حتی از بیرون نیز ارزش بازدید دارد. کاخ ریاست جمهوری قدیمی توسط معمار بلژیکی پل بلاو طراحی شده و در اوایل قرن بیستم به شکل نسخه ی مجللی از معماری نئوکلاسیک ساخته شده است. آن دسته از افرادی که وارد این موزه شوند با آثار متعددی از مبارزه ی کوبا برای استقلال مواجه می شوند. از جمله موارد قابل توجه در این موزه مجسمه های مومی تمام قد چه گوآرا Che Guevara و کامیلو سینفوئگوس Camilo Cienfuegos هستند. در قسمت پشتی موزه یک آیتم بسیار جالب توجه به نمایش درآمده است که همان قایق تفریحی Granma می باشد. این قایق فیدل کاسترو و باند او را از مکزیک به کوبا رسانده است!

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

21- میرامار Miramar

میرامار در غرب مرکز شهر تاریخی هاوانا قرار گرفته و به صورت سنتی یک منطقه ی مجلل تلقی می شده است. امروز، این محله اعتبار خود را با اضافه کردن هتل ها و رستوران های مجلل حفظ کرده است. گردشگران می توانند در مسیرهای پوشیده از درخت این منطقه حرکت کرده و خانه های باشکوه آن را تحسین کنند. لازم به ذکر است که برخی از این خانه ها پس از آنکه صاحبان آنها در جریان انقلاب گریختند به سفارتخانه و دفاتر دولتی تغییر کاربری دادند. خیابان اصلی میرامار Avenida 5 است که خانه های بزرگ به سبک آرت دکو و شبیه به میامی را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که خیابان های این منطقه همگی شماره گذاری شده اند، در این میان خیابان اول Avenida Primera نزدیک ترین به اقیانوس است.

به غیر از جو باشکوه میرامار، از جمله دیگر نقاط مهم و جالب توجه آن می توان به آکوآریوم ملی Acuario Nacional و ماکت شهر هاوانا Maqueta de La Havana اشاره نمود. همچنین موزه ی وزارت امور داخلی Museo del Ministerio del Interior نیز از دیگر نقاط دیدنی این قسمت است که جزئیاتی در مورد تاریخ نیروی پلیس کوبا ارائه می دهد، هرچند که بیشتر توضیحات به زبان اسپانیایی هستند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

22- منطقه ی ودادو Vedado

ودادو منطقه ی مرکزی تجاری شهر هاوانا می باشد که از شرق با هاوانای مرکزی و از غرب با منطقه ی میرامار و پلایا احاطه شده است. ودادو در حقیقت مدرن ترین بخش شهر است که در نیمه ی اول قرن بیستم و در طول دوره ی جمهوری گسترش یافته و در سال 2016 به عنوان مرفه ترین بخش شهر شناخته شده است. خیابان اصلی این منطقه خیابان بیست و سوم می باشد که از شرق به غرب کشیده شده و با نام La Rampa نیز شناخته می شود. بخش شمالی این منطقه بلواری در لبه ی دریا به نام مالکون است که قبلا راجع به آن صحبت کرده ایم.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

23- سواحل شرقی Playas del Este

با پیمودن مسیر کوتاه سواره ای از مرکز شهر هاوانا، گردشگران به سواحل شرقی می رسند که امتدادی طولانی از سواحل پوشیده شده با نخل هایی است که مایل ها ادامه می یابد. سواحل شرقی انتخاب مناسبی برای مسافرانی است که نمی توانند به تفرجگاه های ساحلی دور افتاده تر کوبا مراجعه کنند. در امتداد سواحل شرقی، هتل ها، رستوران ها و امکانات گردشگری فراوانی قرار گرفته است. این ساحل در حقیقت به چند بخش تقسیم شده که یکی از بهترین امتدادهای آن سانتا ماریا دل مار Santa Maria del Mar است که بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. یکی دیگر از بخش های زیبا و مورد علاقه ی محلی ها گوآنابو Guanabo است که البته خدمات گردشگری کمتری دارد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

24- کارخانه ی سیگار پارتاگاس Partagas Cigar Factory

بازدید از یک کارخانه ی سنتی سیگار کوبایی یکی از کارهایی است که در بازدید از هاوانا نباید از آن غافل شوید. لازم به ذکر است که برای پیدا کردن چنین مکانی لازم نیست که از هاوانای مرکزی خیلی دور شوید. شما می توانید از کارخانه ی سیگار پارتاگاس Partagas Cigar Factory در خیابان Industria شماره ی 520 بازدید کنید، در حین این بازدید شما با گروهی از کارگران ماهر مواجه می شوید که بهترین برگ ها را انتخاب کرده و ظرف چند ثانیه عالی ترین سیگارهای دست پیچ را آماده می کنند. یکی از چیزهایی که عکس قادر به بیان آن نیست بوی شگفت انگیز یک کارخانه ی سیگار برگ است، عطری تند و شیرین از برگ های خشک شده که هیچ وقت آن را از یاد نخواهید برد.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

25- تاکسی های خطی ویژه Communal Taxi Particular

تاکسی های خطی ویژه ماشین های آمریکایی قدیمی هستند که شما می توانید در تمام قسمت های هاوانا آنها را مشاهده کنید. شما می توانید از مسیرهای اصلی این تاکسی های خطی اطلاع کسب کرده و از سواری در آنها با پرداخت هزینه ناچیز 10 پزو (40 سنت آمریکا) لذت ببرید. این تاکسی ها وسایل نقلیه ی مناسبی برای حرکت در سطح شهر هاوانا هستند که به کمک آنها می توانید مانند مردم محلی و در عین حال بسیار ارزان جابجا شوید.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

26- غذاهای خیابانی هاوانا Havana Street Food

کوبایی ها عاشق خوردن میان وعده های سریع در رفت و آمدهای خود هستند و همین موضوع سبب شده که هاوانا تعداد زیادی فروشنده ی غذاهای خیابانی داشته باشد. این غذاها تنوع زیادی دارند که از آن جمله می توان به خمیر سرخ شده و پر شده با مارمالاد یا پنیر، ساندویچ های خاص کوبایی، بستنی، نوشیدنی های میوه ای و حتی گوشت سرخ شده، برنج و سالاد اشاره نمود که در جعبه های مقوایی بسته بندی می شوند. این غذاها ارزان، خوشمزه و دلنشین هستند و قطعا ارزش امتحان کردن را دارند.

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن

هاوانا و جاذبه های گردشگری آن



منبع : wikipedia, planetware, bestcubaguide, skyscanner