راهنمای کامل سفر به هند؛ نکات مهم و شرایط سفر

4.6
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نکات ضروری و مهمی که در سفر به هند باید بدانید
24 آبان 1402 08:00
25

عجایب سرزمین هند آن‌قدر زیاد است که برای سفر به هند باید تمام پیش‌زمینه‌های فکری خود را بیرون بریزید و منتظر تجربه‌های جدید باشید؛ زیرا هرچقدر هم که قدرت تصویرسازی بالایی داشته باشید، تصور توصیف‌هایی که از این کشور شنیده‌اید، زمین تا آسمان با واقعیت فرق دارد. در این مطلب از لست‌سکند با نکات مهم سفر به هند آشنا می‌شوید. راهنمای سفر به هند، شامل نکات مهمی مثل بهترین زمان سفر به هند، خرید سیم کارت هند، نحوه سفر به این کشور، رفت‌وآمد در هند، نحوه اقامت، گرفتن ویزای گردشگری هند و حتی مسئله انتخاب غذا در هند است که دانستن آن‌ها برای هر گردشگری واجب است.

03.jpg

هند کجاست؟

هند یا هندوستان نام کشوری پهناور و پرجمعیت واقع در جنوب قاره آسیاست. طبق آمار رسمی سال 2023، این کشور با جمعیتی حدود 1 میلیارد و 428 میلیون نفر، رتبه نخست پرجمعیت‌ترین کشور جهان را به نام خود ثبت کرده است. هند با مساحت تقریبی 3 میلیون کیلومتر مربع، هفتمین کشور پهناور جهان شناخته می‌شود. این کشور با این میزان جمعیت و بزرگی، قطعاً پتانسیل‌های زیادی برای گردشگری دارد. به همین دلیل هم با مسافرت به هند، شاهد دیدنی‌های زیاد و فوق‌العاده‌ای خواهید بود که احتمالاً در هیچ جای دنیا نمونه‌اش را نخواهید دید. جدول زیر شامل اطلاعات اولیه و اساسی کشور هند است که می‌تواند برای گردشگران این کشور مفید باشد.

پایتخت

دهلی نو

واحد پول

روپیه (INR)

زبان‌های رسمی

هندی و انگلیسی

دین رایج

هندوئیسم

جهت رانندگی

چپ

پیش‌شماره تلفن

91+

تاریخچه هند

اگر قصد مسافرت به هند را دارید، بهتر است تاریخچه مختصری از این کشور بدانید. هند کشوری تاریخی با رخدادهای بسیار است. نکته جالبی که درباره تاریخ هند می‌توان گفت، این است که ما ایرانی‌ها و هندی‌ها نیاکان مشترکی داریم و گذشته ما به اقوام آریایی بازمی‌گردد. آریایی‌ها چندهزار سال قبل از میلاد، وارد شبه‌قاره هند شدند. به همین علت، مشابهت‌های فرهنگی بسیاری بین ما و هندی‌ها وجود دارد.

برای شناخت هند، نیازی نیست به گذشته‌های دور برویم و از پیدایش هند شروع کنیم. هند زمانی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین امپراتوری جهان بود. با حمله نادرشاه افشار، مقدمات انقراض این سلسله فراهم و در نهایت پای بریتانیا به این کشور باز شد. بدین‌ترتیب جرقه مبارزات مردم هند برای استقلال این کشور زده شد. این مبارزات در نهایت با قیام و رهبری ماهاتما گاندی به پیروزی رسید و هند تبدیل به کشوری خودمختار و مستقل با نام رسمی جمهوری هند شد.

history of india.jpg
مجموعه تاریخی هامپی، متعلق به قرن 14

چرا به هند سفر کنیم؟

شاید یکی از پرسش‌های مهمی که راهنمای سفر به هند باید پاسخ بدهد، چرایی سفر به این کشور است. با توجه به شناخت عمومی که از این کشور داریم، بهتر است بپرسیم: «چرا به هند مسافرت نکنیم؟» هند مملو از شگفتی است. وجود زبان‌های مختلف، ادیان گوناگون، وسعت جغرافیایی همراه با فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص، همگی باعث شده تا به هند لقب کشور 72 ملت را بدهند. پس به نظر منطقی می‌آید که همه مردم دنیا دوست داشته باشند از این کشور خاص، حتی برای یک بار هم که شده، دیدن کنند.

Why travel to india.jpg
هند، ملقب به کشور هفتادودو ملت

بهترین زمان سفر به هند

از مهم‌ترین شرایط سفر به هند می‌توان به زمان سفر اشاره کرد. بهترین زمان سفر به هند بین ماه‌های اکتبر (مهر) تا مارس (اسفند و فروردین) است؛ اما منظور از این تاریخ، بهترین زمان از نظر آب‌وهوایی است که بیشترین تعداد مسافران را به هند می‌کشاند. توصیه ما در این قسمت از راهنمای سفر به هند، این است که به وسعت کشور هند توجه ویژه‌ای داشته باشید و صرفاً در مورد آب‌وهوای شهر یا شهرهایی که در برنامه سفر شما هستند، تحقیق کنید. کوه‌های هیمالیا جلوی ورود بیشتر بادهای سرد را به هند می‌گیرند. به همین دلیل در طول زمستان، مناطق جنوبی هند گرم و نواحی شمالی این کشور سرد یا خنک هستند. به‌طور کلی هم آب‌وهوای غالب هند، اقلیم گرمسیری است. در ادامه، اقلیم مناطق شمالی و جنوبی را بیشتر توضیح داده‌ایم.

بهترین زمان سفر به شمال هند

بارش باران از ماه‌های اکتبر (مهر) تا مارس (اسفند و فروردین) در شمال هند، اغلب اوقات ناچیز است و اگر کمی بیشتر به سمت شمال بروید، در نواحی هیمالیا، آب‌وهوای کوهستانی این منطقه منتظر شماست. در ماه‌های ژانویه (دی و بهمن) تا سپتامبر (شهریور و مهر)، عموماً بیشترین بارش‌ها را در شمال هند خواهیم داشت. پس اگر قرار است هنگام مسافرت به هند، از شهرهای دهلی، آگرا، راجستان و بسیاری از مناطق شمالی و مرکزی دیدن کنید، نکاتی را که ذکر کردیم، در نظر داشته باشید. معمولاً تورهای هند شامل شهرهای آگرا، جیپور و دهلی می‌شوند که به مثلث طلایی هم معروف‌اند.

بهترین زمان سفر به جنوب هند

جنوب هند معمولاً در تمام روزهای سال گرم است و این گرما در ماه‌های آوریل و مه (فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد) شدید‌تر می‌شود. مناطقی مثل گوا و کلارا معمولاً در تمام روزهای سال آب‌وهوایی مناسب برای بازدید دارند و روزهای پربارش، آسیبی به توریسم این مناطق نمی‌زند؛ اما آمار گردشگران نشان می‌دهد که فصول خشک، پرطرف‌دارترین بخش سال برای بازدید از نواحی جنوب هند است که شامل ماه‌های دسامبر تا مارس (آذر تا فروردین) می‌شود.

قیمت تورهای دهلی چقدر است؟

شمال هند.jpg
طبیعت زیبای هند

هزینه‌های مسافرت به هند

بعد از انتخاب بهترین زمان برای سفر به هند، نوبت به هزینه‌های این سفر می‌رسد. نیاز نیست خیلی نگران هزینه‌های مسافرت به هند باشید؛ زیرا امکانات گردشگری این کشور مانند هتل‌ها، هاستل‌‌ها، وسایل حمل‌‍ونقل، رستوران‌ها و قیمت غذاهای مختلف به‌قدری متنوع است که از کوله‌گردها تا مسافران هتل‌های لوکس، با هر بودجه‌ای می‌توانند به هند سفر کنند و در آنجا اقامت داشته باشند. می‌توان هزینه‌های سفر به هند را به سه بخش زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • سفر ارزان: در مدل سفر ارزان به هند، یک نفر حدود 15 دلار در روز هزینه خواهد داشت. دو نفر نیز برای یک هفته باید حداقل 206 دلار هزینه کنند تا بتوانند با بودجه کم، به هند سفر داشته باشند.
  • سفر اقتصادی: میانگین قیمت برای یک نفر در روز 40 دلار است؛ اما حضور یک زوج به مدت یک هفته، با همین سطح متوسط، چیزی حدود 550 دلار خواهد بود. 
  • سفر لوکس: اگر تمایل دارید لوکس سفر کنید، حداقل هزینه روزانه برای یک نفر از 110 دلار شروع خواهد شد. سفر پرهزینه برای زوج‌ها به مدت یک هفته هم حدود 1500 دلار می‌شود.
travel cost india.jpg
روپیه، واحد پول کشور هند

به کدام شهر هند سفر کنیم؟

یکی از نکات مهم سفر به هند، بررسی و انتخاب شهر برای گردش و اقامت است. سرزمین پهناور هند به 28 ایالت تقسیم‌بندی شده و هر شهرش هم رنگ‌وبوی خاص خود را دارد. شهرهای هند می‌تواند با پتانسیل‌های گردشگری خود، هفته‌ها گردشگرانش را سرگرم کند. در بیشتر شهرهایش، مراکز خرید مختلف، معروف‌ترین معابد هند و آثار باستانی به‌وفور یافت می‌شود. در کل می‌توان گفت شهری در هند نیست که چیزی برای دیدن نداشته باشد. به‌طور کلی شهرهای معروف و توریستی هند عبارت‌اند از: دهلی، بمبئی، آگرا، جیپور، گوآ، ادیپور، وارناسی و بنگلور که می‌توان به آن‌ها سفر کرد و از جاذبه‎‌هایشان لذت برد.

بهترین شهرهای توریستی هند

indian cities.jpg
بمبئی، از شهرهای توریستی هند

نحوه سفر به هند

از دیگر نکات سفر به هند، مسیر سفر است. پرواز، رایج‌ترین راه سفر به هند است، اما اگر در کشورهای نزدیک هند هستید، می‌توانید از طریق مسیرهای راه‌آهن، دریایی یا جاده‌ای به این کشور سفر کنید. ازآنجایی‌که این روش سفر طرف‌داران چندانی ندارد و در بسیاری از موارد (مثل سفر به هند با قطار) اتلاف وقت در مرزها زیاد است، در راهنمای سفر هند، جزئیاتش را شرح نمی‌دهیم و به سفر هوایی می‌پردازیم.

مهم‌ترین فرودگاه این کشور که بیشتر گردشگران خارجی برای سفر به هند از آن استفاده می‌کنند، فرودگاه بین‌المللی دهلی است؛ زیرا گردشگران از طریق این شهر به‌آسانی می‌توانند به تمام نقاط هند سفر کنند. علاوه‌بر فرودگاه دهلی، بیش از 34 فرودگاه بین‌المللی دیگر نیز در هند وجود دارد که در شهرهای مهم این کشور واقع شده‌اند.

فاصله تهران تا دهلی حدود 2600 کیلومتر است و مدت‌زمان پرواز از تهران به دهلی، حداقل 7 ساعت؛ اما برخی از پروازها حدود 1 تا 2 توقف در مسیر دارند که بر این مدت‌زمان می‌افزاید. توقف‌های مسیر تهران به دهلی ممکن است در شهرهایی مانند دبی، دوحه، استانبول و آنکارا باشد.

Air-India.jpg
نمونه‌ای از هواپیمای هندی

چگونگی دریافت ویزای هند

در این بخش از راهنمای سفر به هند، به چگونگی دریافت ویزای این کشور می‌پردازیم. گرفتن ویزای گردشگری هند، از دیگر شرایط سفر به هند است. دریافت ویزای هند اصلاً کار پیچیده‌ای نیست و نسبت به دریافت ویزای کشورهای اروپایی که مدارک بانکی هم می‌خواهند، کار بسیار ساده‌تری است. فقط کافی است مدارک هویتی خود را ارائه دهید.

مدت‌زمان اعتبار ویزای گردشگری هند، یک ماه است و قبل از درخواست، پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. اگر سابقه مسافرت به هند را دارید، بهتر است هنگام گرفتن ویزای گردشگری جدید، پاسپورت قبلی خود را نیز همراه داشته باشید. 

Best-ways-to-get-Indian-visa.jpg
ویزای هند

وسایل لازم در سفر به هند

هند به‌جز فرهنگ و ادیان گوناگون، طبیعتی متنوع دارد که شامل مناطق کوهستانی در شمال، نواحی کویری در مرکز و جنگل‌های مرطوب در جنوب کشور می‌شود. به همین دلیل، وسایلی که در چک‌لیست سفر یادداشت می‌کند، تا حد زیادی به شهری که می‌روید، بستگی دارد. در ادامه راهنمای سفر هند، برخی از مهم‌ترین وسایل در سفر به هند و شرایط به‌همراه داشتن آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

  • دوربین: اگر عکاس حرفه‌ای نیستید و فرقی نمی‌کند که با دوربین تلفن همراه یا دوربین حرفه‌ای تصویربرداری کنید، بهتر است برای کمتر شدن دردسر حمل‌ونقل و نگهداری وسایل اضافی، از دوربین موبایلتان استفاده کنید. ضمن‌ اینکه به‌همراه داشتن دوربین عکاسی و فیلم‌برداری در برخی از موزه‌ها و جاهای دیدنی هند، هزینه‌ای جداگانه نیز خواهد داشت.
  • کفش مخصوص: اگر هدف اصلی شما از سفر به هند، دیدن طبیعت این کشور است، احتمالاً می‌دانید برای کدام ناحیه باید از چه نوع کفشی استفاده کنید؛ مثلاً برای بازدید از طبیعت شمال هند، کفش کوه‌نوردی لازم است. اگر قرار است بیشتر از موزه‌ها و معابد این کشور دیدن کنید، توجه داشته باشید که برای ورود به اکثر معابد هند باید کفش‌های خود را درآورید. به همین دلیل سعی کنید کفشی ببرید که پوشیدن و درآوردنش کار راحتی باشد.
  • لباس مناسب: در قسمت آب‌وهوا گفتیم که هوای هند عموماً گرم است و در بخش‌های بسیاری از این کشور می‌توانید از لباس‌های تابستانی استفاده کنید. البته فراموش نکنید که پوشیده بودن نسبی لباس‌ها (به‌ویژه هنگام ورود به معابد) یکی از هنجارهای مهم فرهنگی در هند است و اگر به این نکته توجه نداشته باشید، ممکن است با واکنش‌هایی مثل نگاه متعجب مردم هند روبه‌رو شوید.
  • دارو: مشکلات گوارشی گردشگران در هند، یکی از رایج‌ترین معضلات مسافران است. اگر صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم برخی از اقلام دارویی پرکاربرد و مجاز را همراه خود داشته باشید.

کارهای ممنوع در هند را بشناسید

لباس مناسب و پای برهنه برای ورود به معابد هندو.jpg
پوشش مناسب در معابد هند

انتخاب غذا در هند

بحث غذا در هند بسیار مفصل است؛ زیرا غذاهای هند بسیار متنوع‌اند. در این راهنمای سفر به هند، سه پیشنهاد درباره غذا به شما می‌دهیم:

  1. توجه داشته باشید که مریض شدن به‌دلیل مصرف غذای غیربهداشتی در هند بسیار سریع‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید.
  2. به‌دلیل تنوع گسترده غذا و وجود رستوران‌های مختلف در این کشور، لازم نیست نگران قیمت غذا در هند باشید.
  3. اگر هزاران بار به رستوران هندی در کشورهای مختلف بروید، هنوز هم بسیاری از غذاهای هندی وجود دارد که باید امتحانشان کنید؛ بنابراین، حتی اگر به‌دنبال یک سفر ارزان‌ هستید هم سعی کنید انواع غذای محلی هندی‌ها را در رستوران‌های این کشور تجربه کنید و لذت ببرید.
l-intro-1663259170.jpg
غذای هندی

خرید سیم کارت هند

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان باعث شده‌اند که اینترنت، اصلی‌ترین نیاز گردشگران خارجی برای ارتباط‌گیری باشد. در گذشته، خرید سیم کارت هند برای گردشگران چندان هم کاربردی نبود، زیرا حدود چند روز طول می‌کشید تا سیم‌کارت خریداری شده فعال شود. اما امروزه به‌محض ورود به فرودگاه، می‌توانید سیم کارت هند را بخرید و در کمتر از 12 ساعت، سیم‌کارت شما فعال می‌شود. دو اپراتور ایرتل (Airtel) و ودافون آیدیا (Vodafone Idea) ازنظر وسعت پوشش، قیمت و کیفیت، از بهترین گزینه‌های سیم کارت هند برای گردشگران خارجی این کشور هستند.

simcards-from-different-operators-1024x576.jpg
سیم‌کارت‌های هندی

نحوه اقامت در سفر به هند

از دیگر شرایط سفر به هند، نحوه اقامت در این کشور است. درست مثل هر مسئله‌ دیگری در سفر به هند، اقامت در این کشور نیز نسبت به مقاصد اروپایی ارزان‌تر است و تنوع خوبی هم دارد. یکی از نکات مهم مسافرت به هند این است که هتل‌های لوکس در شهرهای بزرگ هند معمولاً کمی از مرکز شهر فاصله دارند و ممکن است ازنظر زمانی و رفت‌وآمد کمی دردسرساز باشند. به‌هرحال در این قسمت از راهنمای سفر هند قرار است انواع اقامت در هند را ازنظر مالی دسته‌بندی کنیم و شرح دهیم.

اقامت اقتصادی در هند

وقتی که صحبت از اقامت اقتصادی می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت اقامتگاه‌های محلی، مسافرخانه‌ها و خوابگاه‌ها می‌رود. این موضوع در مورد هند نیز صدق می‌کند. اگر قیمت برای شما مهم است، در نظر داشته باشید که قیمت مسافرخانه‌های شهرهای بزرگی مثل بمبئی، دهلی، آگرا، حداقل دو برابر شهرهای دیگر است؛ بنابراین اگر با تور آگرا به این شهر سفر می‌کنید، باید حواستان بیشتر به هزینه‌ها باشد، زیرا قرار است بهای بیشتری را بابت اقامت پرداخت کنید.

ازنظر امکانات نیز هر اقامتگاه اقتصادی شامل یک تخت باریک با تشکی نه‌چندان باکیفیت و یک دست‌شویی و حمام معمولی است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از رزرو یک اتاق، امکاناتش را بررسی کنید تا اگر مشکلی داشت، اتاقتان را عوض کنید. قیمت مسافرخانه‌های هند از شبی 8 دلار شروع می‌شود.

مسافرخانه ارزان در هند.jpg
یک اتاق ارزان در مسافرخانه‌های هندی

اقامت در هتل‌های میان‌رده

نکته مثبت اینجاست که اگر قصد دارید یک اقامت راحت را در هند تجربه کنید، نیاز نیست که پول زیادی بابت آن بپردازید؛ بلکه با رزرو هتل‌های میان‌رده هندی می‌توانید به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. هتل‌های میان‌رده نسبت به مسافرخانه‌های هندی وسایل بیشتری مثل تلویزیون و پشه‌بند دارند و فضای تمیزتری را نیز ارائه می‌دهند. احتمال اینکه در این اقامتگاه‌ها یک بالکن با چشم‌انداز فوق‌العاده نیز وجود داشته باشد، کم نیست. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، هوای هند در بیشتر روزهای سال گرم است و اگر در فصل تابستان از این کشور دیدن می‌کنید، حتماً هتلی را رزرو کنید که سیستم سرمایشی آن در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. قیمت هتل‌های میان‌رده در هند از حدود 25 دلار شروع می‌شود.

325157947.jpg
یک هتل میان‌رده در هند

اقامت در هتل‌های لوکس هند

گسترش هتل‌های لوکس در هند طی سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است، به همین دلیل رقابت بین هتل‌های لوکس هند بالا گرفته و شما هتل‌های باکیفیت خوبی در این کشور می‌توانید پیدا کنید. ازنظر قیمت هم هتل‌های لوکس هند با عرف جهانی سازگار هستند. به‌طور معمول، اگر هتل مورد نظرتان را به‌صورت آنلاین رزرو کنید، از تخفیف‌های خوبی هم بهره‌مند خواهید شد. امکانات اتاق‌های این نوع اقامتگاه‌ها قابل مقایسه با سایر هتل‌های این کشور نیستند. علاوه‌بر آن، بسیاری از این مراکز، شعبه‌های زیادی در نقاط مختلف هند دارند و وسایل نقلیه مختص به خودشان را هم برای مسافران به کار می‌گیرند. قیمت هتل‌های لوکس هند، از شبی 300 یا 400 دلار شروع می‌شود.

Top-10-Luxury-Hotels-in-India.jpg
هتل لوکس در هند

رفت‌وآمد برون‌شهری در هند

به‌جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین قسمت در راهنمای سفر به هند، بخش مربوط به نحوه رفت‌وآمد در این کشور است؛ به‌ویژه برای کسانی که سفر مستقل به هند را تجربه می‌کنند. جمعیت زیاد هند، آمار بالای سفر درون‌شهری در این کشور را به‌دنبال دارد. به همین دلیل اگر راه‌بلد و کاربلد باشید، به‌راحتی می‌توانید به انواع‌واقسام نقاط این کشور رفت‌وآمد کنید. هند کشوری وسیع است و اگر بخواهید از شمال تا جنوب این کشور را طی کنید، باید حدود 3214 کیلومتر را بپیمایید؛ بنابراین رفت‌وآمد برون‌شهری و انتخاب روش آن، نقش مهمی در زمان، امنیت و هزینه سفر شما خواهد داشت.

رفت‌وآمد ریلی در هند

سیستم ریلی هند بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ تصور کنید هر روز 20 هزار قطار در راه‌آهن یک کشور در حرکت باشند؛ راه‌آهنی که 68 هزار کیلومتر طول دارد و سراسر کشور را پوشش می‌دهد. برای درک این بزرگی کافی است همین‌قدر بدانید که سالانه حدود 8 میلیارد نفر با قطارهای هندی جابه‌جا می‌شوند. قطارهای سریع‌السیر هندی، تعداد توقف کمتری در مسیر دارند و برخی از شرکت‌ها مثل راجدانی اکسپرس، شهرهای بزرگ و مهم این کشور را با استفاده از قطار سریع‌السیر، به یکدیگر متصل می‌کنند.

قطارهای هند طبقه‌بندی مختلفی دارند؛ بلیط‌های فرست کلاس برای کوپه‌هایی هستند که در و قفل دارند و در آن دو یا چهار صندلی‌ تختخواب‌شو فراهم شده است و علاوه‌بر آن، سرویس غذا هم دارند. بخش‌های درجه‌دو و درجه‌سه نیز ازنظر راحتی تفاوت چندانی با هم ندارند و همان‌طور که انتظار می‌رود، نسبت به بخش فرست کلاس شلوغ‌تر هستند. در این بخش، کوپه شما توسط در، از راهرو و سایر کوپه‌ها جدا نمی‌شود و معمولاً در هر کوپه 8 نفر قرار خواهند داشت. توصیه می‌شود هنگام رزرو بلیط، به شماره و نام قطار دقت بیشتری داشته باشید.

قطار هند.jpg
قطارهای هندی

رفت‌وآمد هوایی در هند

درمجموع در کشور هند چیزی حدود 167 میلیون نفر از طریق خطوط هوایی جابه‌جا می‌شوند. به همین دلیل، هند رتبه چهارم تعداد پرواز را در جهان دارد. با توجه به چنین آماری، درمی‌یابیم که یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های رفت‌وآمد در هند، مسیرهای هوایی است. به‌دلیل پوشش بالای فرودگاه‌های هند، رفت‌وآمد هوایی در این کشور یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در زمان است که در بسیاری از شرایط هزینه مناسبی هم دارد.

پیشنهاد ما برای انتخاب روش رفت‌وآمد در هند این است که قبل از هر چیز، انواع مسیرهای موجود برای رسیدن به مقصدتان را بررسی کنید و اگر مسیرهای راه‌آهن و جاده‌ای امنی را پیدا نکردید، یا اینکه راه طولانی‌ای را در پیش داشتید، رفت‌وآمد هوایی را انتخاب کنید و بلیط هواپیما بخرید؛ زیرا بسیاری از راه‌های هند، مثل بزرگ‌راه ملی 22، ازنظر خطرناک و غیراستاندارد بودن شهرت جهانی دارند. ضمن اینکه قوانین رانندگی نیز در هند معنا ندارد.

رفت‌وآمد جاده‌ای در هند

سفر جاده‌ای در هند، حکم یک روش پشتیبان برای سفرهای هوایی و ریلی را دارد؛ به‌طوری که در تمام ساعات روز و تمام نقاط هند، اتوبوس‌هایی را می‌بینید که درحال طی کردن مسیرهای مختلف هستند. همین‌جا اشاره کنیم که بیشترین رفت‌وآمد جاده‌ای در هند بر عهده اتوبوس‌های این کشور است و هزاران شرکت خصوصی اتوبوس‌رانی در جای‌جای هند مشغول به کار هستند. در سفر به هند، سعی کنید شب‌ها از اتوبوس استفاده نکنید؛ زیرا رانندگان در ساعات شب معمولاً از خلوتی جاده برای سرعت بیشتر و رانندگی هنجارشکن سوءاستفاده می‌کنند.

اتوبوس‌های هندی معمولاً قیمت ارزانی دارند و رانندگانشان می‌خواهند از هر سانتی‌متر فضای آن برای جابه‌جایی مسافران استفاده کنند، اما در این میان، اتوبوس‌های لوکس هم بازار کار خود را دارند که در ازای قیمت بیشتر، سفر راحت‌تری را رقم می‌زنند. طبیعی است که اتوبوس‌های دولتی، قیمت ارزان‌تری نسبت به اتوبوس‌های شرکت‌های خصوصی داشته باشند. درضمن بهتر است برای رزرو اتوبوس در هند، کمی سریع اقدام کنید تا کمتر درگیر شلوغی‌ها شوید. 

image.jpg
رفت‌وآمد جاده‌ای در هند

رفت‌وآمد درون‌شهری در هند

شاید اشاره به این موضوع کمی تکراری باشد، اما بد نیست بدانید که رفت‌وآمد درون‌شهری کشور هند یکی از پرترددترین حمل‌ونقل‌ها در جهان محسوب می‌شود. با توجه به جمعیت انبوه این کشور، توسعه روزافزون سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری در دهه‌های اخیر، همواره جزو دستور کارهای مهم بوده است. در ادامه راهنمای سفر هند، هریک از انواع روش‌های رفت‌وآمد درون‌شهری این کشور را بررسی می‌کنیم.

مترو در هند

حدود 15 شهر در هند، مترو دارند که از مهم‌ترینشان می‌توانیم به دهلی، کلکته، بمبئی، احمدآباد، جیپور و... اشاره کنیم؛ بنابراین اگر با تور جیپور به این شهر سفر کردید، می‌توانید برای تردد راحت‌تر، از متروی این شهر استفاده کنید. متروی هریک از این شهرها، ویژگی‌های خاص خود را دارد و تنها شهری که مترویش قطارهای دوطبقه‌ دارد، جیپور است. شکی نیست که پایتخت هند بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین سیستم مترو در هند را دارد که شامل حدود 280 ایستگاه و 400 کیلومتر خط ریلی می‌شود. قدیمی‌ترین متروی هند هم در کلکته است. استفاده از مترو، یک سری از نکات مهم سفر به هند را دربر می‌گیرد که کار شما را راحت‌تر می‌کند.

واگن‌های ابتدایی و انتهایی متروهای هند نیز مثل ایران، مخصوص بانوان است. بلیط‌های مترو در دهلی به سه نوع تک‌سفره، توریستی و اعتباری تقسیم می‌شوند. بلیط یک‌روزه توریستی، 200 روپیه قیمت دارد و اعتبارش 150 روپیه است. قیمت مترو دهلی برحسب مسافت طی شده و روزهای هفته محاسبه می‌شود، برای مثال برای پیمایش 5 تا 12 کیلومتر، باید 20 روپیه بپردازید و این رقم در روزهای دوشنبه تا شنبه حدود 10 روپیه افزایش می‌یابد که از نکات مهم سفر به هند محسوب می‌شود.

مترو هند.jpg
متروی هند

اتوبوس‌های شهری در هند

علاوه‌بر مترو، انواع مختلفی از اتوبوس‌های عمومی نیز در شهرهای هند وجود دارد و قیمت بلیط آن‌ها براساس مسافت طی‌شده حساب می‌شود؛ برای مثال اتوبوس‌های عمومی دهلی بابت هر 4 کیلومتر، 10 روپیه از کارت اعتباری شما کسر می‌کنند و اگر کودک 5 تا 12 ساله داشته باشید، این هزینه نصف می‌شود. البته اگر از اتوبوس‌های عمومی و قدیمی‌تر و کم‌امکانات‌تر استفاده کنید نیز بلیط‌های ارزان‌تری می‌توانید بخرید. به همین دلیل، اتوبوس‌های شهری هند یکی از ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در این کشور هستند. یکی از نکات مهم سفر به هند، توجه به شلوغی و مراقبت از وسایل در تمام شرایط است. ازآنجایی‌که اتوبوس‌های عمومی این کشور، یکی از شلوغ‌ترین وسایل نقلیه هستند، پس حتماً حواستان به جیب‌هایتان باشد.

اتوریکشا در هند

اُتوریکشا (توک توک) از وسایل نقلیه‌ای است که به‌احتمال خیلی زیاد در سفر به هند قرار است سوارش شوید. این وسیله نقلیه ازنظر سرعت بی‌نظیر است، زیرا میان‌برهای بسیاری دارد و اغلب می‌تواند ترافیک‌ها را دور بزند. مزیت دیگر اتوریکشا قیمت پایین‌تر آن است؛ ضمن اینکه با استفاده از اپلیکیشن‌های هندی نیز می‌توانید اتوریکشا بگیرید یا حداقل از قیمت منصفانه برخی از مسیرها مطلع شوید. اگر بخواهیم یک اطلاعات کلی از کرایه اتوریکشا به شما بدهیم، باید بدانید که در هیچ شرایطی هزینه سفر شما نباید بیش‌تر از 200 یا 300 روپیه شود.

auto-rickshaw.jpg
اتوریکشا در هند

تاکسی در هند

اگر وسایل زیادی مثل چمدان، کیسه سوغاتی و... به‌همراه داشته باشید یا اینکه با افراد زیادی همراه باشید، احتمالاً فضای اتوریکشا جواب‌گوی شما نخواهد بود و برای رفت‌وآمد به فرودگاه، باید سراغ تاکسی بروید. همچنین برخی از جاهای دیدنی یا تفریحات هند ممکن است از شهر فاصله داشته باشند و با تاکسی سفر راحت‌تری را تجربه کنید.

برای تاکسی گرفتن در هند می‌توانید از برنامه اوبر (Uber) استفاده کنید؛ اما علاوه‌بر آن، برنامه‌های هندی مختلفی نیز وجود دارد که در طول سفر به هند بسیار به کارتان خواهد آمد. یکی از مهم‌ترینشان برنامه اولا (Ola) است. این برنامه در تمام شهرهای مهم و بزرگ هند کار می‌کند. فراموش نکنید که انعام دادن به راننده‌تاکسی در هند، اصلاً رایج نیست و از انجام این کار پرهیز کنید.

اگر از برنامه‌های تاکسی آنلاین استفاده کنید، خیالتان از محاسبه قیمت راحت است. در غیر این صورت، اگر اپلیکیشنی در دسترس ندارید، برای محاسبه قیمت باید بدانید که کرایه تاکسی در هر شهر هند، عرف خود را دارد و قیمت ورود به تاکسی (بسته به نوع آن) عموماً بین 50 تا 100 روپیه است. بابت پیمایش هر کیلومتر هم باید 15 تا 30 روپیه بپردازید که این به نوع تاکسی شما بستگی دارد.

101712859-477355529.jpg
تاکسی‌های هند

سفر به هند با تور

هر گردشگر ماجراجویی دست‌کم یک بار به این فکر افتاده است که مسافرت به هند را تجربه کند و با جاذبه‌های این کشور رنگارنگ آشنا شود. اگر شما هم در این فکر هستید، می‌توانید با انتخاب تور هند از وبگاه لست‌سکند، به شهرهای مختلف این کشور زیبا سفر کنید؛ شهرهایی مثل آگرا، دهلی، جیپور و گوآ که برای هرکدام، تورهایی مجزا با قیمت‌ها و امکانات مختلف در نظر گرفته شده است.

سخن آخر

اگر قصد سفر به هند را دارید، علاوه‌بر مطالعه راهنمای سفر به هند، با بررسی سفرنامه‌های هند نیز به اطلاعات مفید بسیاری دست خواهید یافت؛ بنابراین برای تجربه یک سفر بی‌نظیر، بهتر است تا جای ممکن از این منابع کمک بگیرید. تنوع هند فقط در ادیان و فرهنگش خلاصه نمی‌شود، بلکه ازنظر قیمت، سطح خدمات، تفریحات و حتی قوانین این کشور، بسیار رنگارنگ است. اگر تاکنون به هند سفر کرده‌اید و نکته‌ای در نظر دارید که فکر می‌کنید به اشتراک گذاشتن آن برای مسافران آینده این سرزمین اعجاب‌انگیز مفید است، نظرتان را برایمان بنویسید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.