جاهای دیدنی مسکو + قیمت بلیط و آدرس

4.5
از 134 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مهمترین جاهای دیدنی که در مسکو باید ببینید
02 شهریور 1401 08:00
51

 پایتخت روسیه یکی از پر طرفدارترین شهرهای دنیا در بین گردشگران است. تعداد جاهای دیدنی مسکو آن‌قدر زیاد است که تقریباً در هر نقطه‌ از این شهر به یک موزه، خیابان قدیمی یا کلیسای تاریخی دسترسی خواهید داشت؛ خصوصاً زمانی که در قسمت‌های مرکزی قدم می‌زنید و در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات را در مورد تاریخ و فرهنگ مردم روسیه به دست می‌آورید. تور مسکو، برای کسانی که عاشق هنر هستند، حکم سفر به بهشت را دارد. اما به غیر از هنر دوستان، تقریباً هر کسی با هر سلیقه‌ای نگاهش را ساعت‌ها به جاذبه های مسکو خیره می‌کند.

از هنر تئاتر گرفته تا نقاشی، عکاسی، معماری، ادبیات، فضانوردی و غیره، مسکو در بالاترین حد خود قرار دارد. حتی در متروی این شهر نیز سلیقه و ذوق موج می‌زند. شاید اصلی‌ترین سوالاتی که مسافران روسیه با آن روبه‌رو هستند این باشد که از بین جاهای دیدنی مسکو کدام موارد را در اولویت قرار دهند؟ یا معروف‌ترین جاذبه های گردشگری مسکو کدامند؟ در این مطلب از لست سکند قرار است جاهای دیدنی مسکو را دسته‌بندی کنیم و دانستنی‌هایی کاربردی از هر یک را در اختیار شما قرار دهیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با این شهر اطلاعات بسیاری در مورد آن به دست آورید.

lastsecond.ir-cover-moscow-things-to-do.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
توریستی‌ترین بخش‌های مسکوکرملین مسکو (The Moscow Kremlin)میدان سرخ (Red Square)میدان مانژ (Manege Square)خیابان آربات (Arbat Street)خیابان واروارکا (Varvarka Street)منطقه زاموسکوورچیه (Zamoskvorechye)متروی مسکوپارک فرهنگی تفریحی گورکی مسکو (Gorky Central Park of Culture and Leisure)کلیساهای دیدنی در مسکو کلیسای جامع سن باسیلکلیسای جامع اسامپشن (دورمیشن)صومعه نوفوسپاسکی (Novospassky Monastery)کلیسای مسیح نجات دهنده (Cathedral of Christ the Saviour)کلیسای جامع نوودیچی مسکو (Novodevichy Convent)برج ناقوس ایوان مخوف (The Ivan the Great Bell Tower)موزه‌های مسکوموزه تساریتسینو مسکو (Tsaritsyno Museum)موزه پوشکین مسکو (The Pushkin State Museum of Fine Arts)موزه تاریخ ملی مسکو (State Historical Museum)موزه آرموری چمبر (Armoury Chamber)نگارخانه ترتیاکوف (The State Tretyakov)موزه کیهان شناسی مسکو (Museum of Cosmonautics)موزه هنرهای چند رسانه‌ای  (Multimedia Art Museum)موزه دولتی معماری شچوسف (Shchusev State Museum of Architecture)موزه باستان شناسی مسکو (Museum of Archeology of Moscow)موزه هنرهای خاوری مسکو (Oriental art museum the state)موزه پیروزی مسکو (Victory Museum)

توریستی‌ترین بخش‌های مسکو

بیشتر دیدنی های مسکو در مرکز این شهر جمع شده‌اند؛ اما برخی از معروف‌ترین آن‌ها در اطراف شهر نیز دیده می‌شوند. محدوده کیتای گورود مرکزی‌ترین جای شهر مسکو است و بخش‌های تاریخی بسیاری دارد که از بین آن‌ها ‌می‌توانیم به میدان سرخ، خیابان واروارکا و کرملین اشاره کنیم. این منطقه در گذشته یک دیوار دفاعی در اطراف خود داشت که متأسفانه این دیوار به همراه بسیاری از آثار تاریخی‌اش در طول قرون مختلف نابود شد. علاوه بر خیابان‌های کیتای گورود، خیابانی مثل آربات هم شهرت زیادی در مسکو دارد که هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. در ادامه خیابان‌ها و مناطقی را معرفی می‌کنیم که بسیاری از جاهای دیدنی مسکو در آن قرار دارد و شما در تور مسکو می‌توانید آن‌ها را ببینید.

لیست قیمت تورهای مسکو

کرملین مسکو (The Moscow Kremlin)

مسکو و کرملین دو نامی هستند که هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند. مناظر رویایی کرملین هر ساله گردشگران بسیاری را به قلب پایتخت روسیه فرا می‌خواند. کاخ‌های کرملین مسکو با طراحی دقیق و عظیمی که دارند، تاریخ پرشکوه خود را به رخ می‌کشند که در بین آن‌ها کاخ بزرگ کرملین از همه مهم‌تر است. ساخت و مرمت بنای کاخ بزرگ، هزینه‌های هنگفتی را به همراه داشته تا مکانی برای اقامت قدرتمندترین فرد روسیه شود. بازدید این بخش از کرملین معمولاً برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست و از آن به‌شدت محافظت می‌شود.

در کرملین حدود 20 برج، 5 کلیسا و عبادتگاه، 5 کاخ و چندین موزه قرار دارد که هر یک از آن‌ها آثار بسیار ارزشمندی را برای عموم مردم به نمایش می‌گذارند. در ادامه این مطلب، مهم‌ترین آن‌ها را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم. به‌خاطر داشته باشید به‌طور معمول کرملین مسکو شلوغ است و گردشگران بسیاری در صف انتظار ورود به آن هستند. بنابراین بهتر است از کمی قبل‌تر برای خرید بلیط و ورود اقدام کنید.

  • ساعت بازدید کرملین مسکو: 10:00 تا 17:00 (روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و فروش بلیط در سایر روزها از 9:00 صبح آغاز می‌شود)
  • هزینه بازدید کرملین مسکو: بسته به بخش‌هایی که از آن بازدید می‌کنید بین 500 تا 1000 روبل
  • آدرس کرملین مسکو: مرکز پایتخت روسیه

موقعیت کرملین در نقشه مسکو

کرملین مسکو1.jpg
نمایی از بیرون کاخ کرملین
کرملین مسکو 2 (1).jpg
فضای درونی یکی از ساختمان‌های کرملین

میدان سرخ (Red Square)

امکان ندارد که در مورد جاهای دیدنی مسکو سخن بگوییم و حرفی از میدان سرخ این شهر به میان نیاید. این میدان حدود 74 هزار متر مربع وسعت دارد و بخش مهمی از اطراف کرملین را احاطه کرده است. در گذشته، میدان سرخ مکانی برای اجرای مراسم عمومی، تاجگذاری تزار، سخنرانی‌های حکومتی و حتی اعدام‌های ایوان مخوف بود. نام میدان سرخ تنها به‌دلیل رنگ‌ قرمز استفاده شده در نمای ساختمان‌های آن نیست، به پرچم قرمز کمونیست‌ها نیز ربطی ندارد، بلکه کلمه «قرمز» در زبان روسی به معنی «زیبا» هم هست و به‌دلیل ترجمه‌های تحت‌الفظی سایر زبان‌ها، نام این میدان در بیشتر کشورهای دنیا به میدان سرخ شهرت دارد.

از طریق میدان سرخ به بسیاری از جاهای دیدنی مسکو دسترسی آسانی دارید؛ برای مثال با یک پیاده روی ساده از این نقطه به موزه دولتی تاریخی روسیه یا کلیسای سن باسیل می‌رسید که مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین آرامگاه و مومیایی ولادیمیر لنین در این میدان قرار دارد که گردشگران بسیاری را برای بازدید جذب می‌کند. امروزه کنسرت‌ها و مراسم مهمی در میدان سرخ انجام می‌شود که شکوه بسیاری دارند.

  • ساعت بازدید میدان سرخ: تمام ساعات روز
  • هزینه بازدید میدان سرخ: رایگان
  • آدرس میدان سرخ: مرکز شهر مسکو، بخش شرقی کرملین

موقعیت میدان سرخ در نقشه مسکو

میدان سرخ 1.jpg
مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مسکو در میدان سرخ
میدان سرخ 2.jpg
عکسی قدیمی از میدان سرخ مسکو

میدان مانژ (Manege Square)

میدان مانژ هم یکی دیگر از دیدنی‌ ترین جاذبه های مسکو است که نام خود را از ساختمان معروفی گرفته که در آن قرار دارد. این میدان به گل‌های رنگارنگ، آب‌نما و مجسمه حماسی‌اش معروف است. مانژ توسط دروازه معاد کیتای گورود از میدان سرخ جدا شده است. اگرچه آخرین شکل میدان در دهه 1930 طراحی و اجرا شد، تاریخ منطقه آن به قرن شانزدهم می‌رسد.

از اصلی‌ترین دلایل بازدید گردشگران از میدان مانژ می‌توانیم به مواردی مثل تماشای خیابان‌های اطراف، آشنایی با زندگی مردم مسکو و خرید کردن اشاره کنیم. علاوه بر آن، بسیاری از جاذبه های مسکو فاصله کمی از مانژ دارند. ساختمان‌های تاریخی زیادی هم در اطراف مانژ دیده می‌شوند که گزینه‌های بسیار مناسبی برای عکاسی به شمار می‌روند.

  • ساعت بازدید میدان مانژ: تمام ساعات روز
  • هزینه بازدید میدان مانژ: رایگان
  • آدرس میدان مانژ: خیابان تورسکایا، خیابان موخاوایا

موقعیت میدان مانژ در نقشه مسکو

میدان مانژ 1.jpg
نمای ساختمان‌های میدان سرخ از میدان مانژ 
میدان مانژ 2.jpg
مجسمه معروف در میدان مانژ

خیابان آربات (Arbat Street)

خیابان آربات یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مسکو است که تا امروز عناصر تاریخی خود را به‌خوبی حفظ کرده است. نام آربات از زبان عربی گرفته شده و به معنای حومه شهر است؛ زیرا در زمان‌های قدیم، این خیابان در بیرون از محدوده کرملین قرار داشته و در آن زمان حومه شهر محسوب می‌شد. طی قرون مختلف، خیابان آربات توسط اولین ساکنان خود (یعنی صنعتگران و بازرگانان) پرجمعیت شد و نهایتاً در قرن 18 مورد توجه خانواده‌های اشرافی قرار گرفت؛ اما هیچ یک از این‌ها دلیل شهرت تاریخی آربات نیستند، بلکه اصلی‌ترین دلیل شناخته شدن این خیابان، اسکان تعداد بسیاری از شاعران، متفکران، هنرمندان، موسیقی‌دانان و بازیگران در آن است.

بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌های این خیابان مورد علاقه گردشگران هستند؛ شاید به این دلیل که از خیابان آربات به بسیاری از جاهای دیدنی مسکو دسترسی دارند و معماری بی‌نظیر ساختمان‌ها و فضای پرانرژی آن معمولاً گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. در بیشتر روزها صدای موسیقی زنده خیابانی در آربات شنیده می‌شود. از ویژگی‌های بی‌نظیر خیابان آربات، زندگی شبانه فعال در آن است، اگر در طول کریسمس و فستیوال‌های تابستانه از مسکو دیدن می‌کنید، قدم زدن در آربات را فراموش نکنید، زیرا در این ایام از سال سراسر این خیابان تزیین شده و پرشور است.

  • ساعت بازدید از خیابان آربات: شبانه روزی
  • هزینه بازدید از خیابان آربات: رایگان
  • آدرس خیابان آربات: غرب مرکز شهر مسکو (از طریق ایستگاه متروی آرباتسکایا می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید)

موقعیت خیابان آربات در نقشه مسکو

خیابان آربات 1.jpg
نمایی از آربات مسکو
خیابان آربات 2 خانه پوشکین.jpg
خانه الکساندر پوشکین (شاعر و نویسنده معروف روسی) در خیابان آربات

خیابان واروارکا (Varvarka Street)

واروارکا در محدوده‌ تاریخی کیتای گورود مسکو واقع شده است. این خیابان چندین کلیسا و عبادتگاه دارد؛ کلیساهایی که روزگاری تزارها در مسیر رفتن به دربار خود در آن‌ها عبادت می‌کردند. همچنین بسیاری از گردشگران و تاجرانی که وارد مسکو می‌شدند، قبل از هر چیز برای عبادت وارد کلیسا‌های این محدوده می‌شدند. این خیابان در طول تاریخ کشمکش و جنگ‌های گوناگونی را شاهد بوده که در طی آن برخی از بناهای تاریخی خود را از دست داده است؛ با این حال در همین قرن نیز ساختمان‌هایی دارد که در قرن 18 ساخته شده‌اند.

زمانی که گردشگران به واروارکا می‌روند، سوژه‌های بسیاری را برای عکاسی پیدا می‌کنند. برخلاف برخی از جاهای دیدنی مسکو، عکاسی در واروارکا آزاد است و بابت آن لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. علاوه بر دسترسی آسان به جاذبه های گردشگری مسکو، در واروارکا به انواع وسیله نقلیه عمومی و تاکسی به سراسر شهر دسترسی خواهید داشت. معمولاً گردشگران برای تماشای همه قسمت‌های واروارکا حداقل به دو ساعت زمان نیاز دارند.

  • ساعت بازدید از خیابان واروارکا: شبانه روزی
  • هزینه بازدید از خیابان واروارکا: رایگان
  • آدرس خیابان واروارکا: منطقه کیتای گورود، غرب کرملین، خیابان واروارکا

موقعیت خیابان واروارکا در نقشه مسکو

خیابان واوارکا.jpg
خیابان واروارکا از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری مسکو
خیابان واوارکا 2 (دادگاه انگلیسی).jpg
دادگاه انگلیسی از ساختمان‌های قدیمی واروارکا

منطقه زاموسکوورچیه (Zamoskvorechye)

منطقه زاموسکوورچیه نیز از مناطق گردشگری و تاریخی مسکو به شمار می‌رود که توسط رود مسکوا از منطقه‌ کیتای گورود جدا شده است. تاریخ شکل‌گیری این منطقه به قرن 13 باز می‌گردد، که در آن‌ هنگام به زارچیه (سرزمین آن سوی رودخانه) شهرت داشت. در طول چند قرن این منطقه به محل زندگی چرم‌دوزان، باغبانان و در نهایت بازرگانان تبدیل شد. اما جدا از قدمت، فضای آرام و مردمان صمیمی، بسیاری از جاذبه های گردشگری مسکو در زاموسکوورچیه قرار دارند که هیچ گردشگری دلش نمی‌خواهد از دستشان بدهد.

خانه موزه الکساندر اوستروفسکی، اتاق‌های آورکی کریلف، عمارت رِک، موزه تحصیل مسکو و چندین موزه دیگر در زاموسکوورچیه قرار دارند. علاوه بر این‌ها چند کلیسا و مسجد قدیمی هم در این منطقه وجود دارند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. البته فراموش نکنید که تعداد جاهای دیدنی مسکو زیاد است، بنابراین بهتر است از این منطقه برای آشنایی بیشتر با بافت شهری و زندگی مردم مسکو دیدن کنید و اگر زمان کافی دارید، زاموسکورچیه را در اولویت‌های آخر خود قرار دهید.

  • ساعت بازدید از منطقه زاموسکوورچیه: شبانه روزی
  • قیمت بازدید از منطقه زاموسکوورچیه: رایگان
  • آدرس منطقه زاموسکوورچیه: سواحل جنوبی مسکوا در جنوب کیتای گورود

موقعیت خیابان زاموسکوورچیه در نقشه مسکو

منطقه زاموسکورچیه مسکو.jpg
محله زاموسکوورچیه
منطقه زاموسکورچیه 2 کلیسای کاداشی.jpg
کلیسای قدیمی کاداشی در زاموسکوورچیه

متروی مسکو

متروی مسکو اولین مترو در اتحادیه جماهیر شوروی بود که در قرن بیستم ساخته شد. زمانی که وارد متروی مسکو می‌شوید، در واقع به یک جهان زیرزمینی شگفت‌انگیز پا گذاشته‌اید. شاید کمی عجیب‌ باشد که متروی یک شهر جزو جاهای دیدنی آن محسوب شود، اما باید بدانید که ایستگاه‌های متروی مسکو در واقع کاخ‌هایی هستند که برای عموم مردم ساخته شده‌اند و آثار هنری بسیاری را به نمایش می‌گذارند. آثاری که تماشای آن‌ها هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه ورودی موزه‌ها دارد. در مسکو، بیش از 230 ایستگاه مترو وجود دارد؛ این عدد نشان‌دهنده آن است که تمام ایستگاه‌های این شهر، معماری لوکس ندارند.

زیباترین ایستگاه‌های متروی مسکو در خط 5، 3 و 2 قرار دارند. طراحی برخی از ایستگاه‌های خط 5 به اندازه‌ای هوشمندانه و زیباست که جوایز معماری بسیاری را دریافت کرده‌اند. این خط در نقشه مترو، یک دایره قهوه‌ای رنگ است که سایر خطوط را به یکدیگر وصل می‌کند. هر یک از ایستگاه‌های معروف متروی مسکو، مملو از نورافشان‌های مجلل، سنگ‌کاری‌های شکیل، نقاشی، مجسمه و یادبود است. همچنین فضای داخلی برخی از قطارها به شکل موزه و گالری هنری طراحی شده است.

  • ساعت بازدید متروی مسکو: 5:30 تا 1:00
  • هزینه بازدید مترو مسکو: 57 روبل
متروی مسکو (1).jpg
شباهت معماری موزه مسکو به معماری کاخ‌
aquarelle-train-special-art-gallery-moscow-metro-wheeled-subway.jpg
طراحی موزه مانند قطارها در سکو

پارک فرهنگی تفریحی گورکی مسکو (Gorky Central Park of Culture and Leisure)

برنامه ساخت این پارک در سال 1928 ریخته شد و هدف از ساختش فقط ایجاد یک مرکز تفریحی نبود، بلکه دولتی‌ها قصد داشتند فرهنگ و زندگی مردم روسیه را به گردشگران معرفی کنند. از قرن گذشته تاکنون، پارک گورکی به یکی از بهترین جاهای دیدنی مسکو تبدیل شده است، زیرا علاوه بر برخورداری از محیط زیبا، چندین آبن‌ما، باغ و بناهای مختلف، مراکز فرهنگی هنری مهمی را نیز در خود جای داده است. خوب است بدانید، قدیمی‌ترین پارک مسکو که به باغ نسکوچنی شهرت دارد، در قسمت جنوبی این پارک است.

دو موزه سرپوشیده در پارک فرهنگی تفریحی گورکی مسکو ساخته شده‌اند؛ اولین موزه، به تاریخ تأسیس و نحوه پیشرفت این پارک در طول زمان پرداخته است و دومین موزه سرپوشیده این پارک، بسیار بزرگ است و محتوای آن به آثار هنری معاصر اختصاص دارد. علاوه بر این دو، یک موزه روباز بزرگ و مهم‌ هم در گورکی ساخته شده که بیش از 1000 مجسمه را به نمایش می‌گذارد. این موزه، بزرگ‌ترین موزه روباز مجسمه در روسیه است.

  • ساعت بازدید از پارک گورکی مسکو: 10:00 تا 23:00 (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید از پارک گورکی مسکو: رایگان (قیمت ورودی موزه‌ها حدود 300 روبل است)
  • آدرس پارک مرکزی گورکی مسکو: خیابان کریمسکی وال

 

موقعیت پارک مرکزی گورکی در نقشه مسکو 

پارک 1.jpg
پارک فرهنگی تفریحی گورکی مسکو
پارک 2.jpg
موزه روباز مجسمه پارک گورکی، از دیدنی های مسکو

کلیساهای دیدنی در مسکو

تاریخ مسیحیت در نواحی مختلف روسیه به قرن نهم باز می‌گردد. بسیاری از تزارها و فرمانروایان روسی برای اهداف گوناگونی همچون یادبود، ارادت‌های مذهبی و شکرانه پیروزی و غیره، کلیساهای مجلل و زیبایی را در جاهای مختلف این کشور می‌ساختند. در این میان مسکو سهم قابل توجهی در ساخت کلیسا دارد.

برخی از این کلیساها محل دفن افراد مهم و سلطنتی هستند، برخی دیگر نیز علاوه بر عبادتگاه، نوعی سیستم دفاعی و سنگرگاه محسوب می‌شدند. به جرأت می‌توانیم بگوییم، یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های مکان های دیدنی مسکو به کلیساهای این شهر مربوط می‌شود. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین کلیساهای مسکو می‌پردازیم که در سفر به این شهر نباید فرصت تماشای آن‌ها را از دست بدهید.

 کلیسای جامع سن باسیل

این کلیسا، در اصل، اواسط قرن 16 میلادی ساخته شد و با کرملین مسکو فاصله کمی دارد. کلیسای سن باسیل شاهد وقایع تاریخی بی‌شماری در روسیه بوده است و به دست ایوان مخوف ساخته شد که در آن سال‌ها، درگیری‌های نظامی بسیاری را تجربه می‌کرد. ایوان به تازگی یک پیروزی مهم بر تاتارها را تجربه می‌کرد و به شکرانه آن، قصد داشت یک عبادتگاه را بنا کند.

افسانه‌های عجیبی در مورد این کلیسای جامع وجود دارد؛ برای مثال عده‌ای باور دارند که معمار سن باسیل، یک فرد ناشناس ایتالیایی بود که ایوان از بیم آن‌که کلیسایی مشابه آن در جای دیگر درست کند، چشمان معمار بیچاره را کور کرد. همه می‌دانیم که اصلی‌ترین دلیل بازدید گردشگران از این مکان، شاهکار معماری آن است.

سن باسیل چند بناست که بخش مرکزی را احاطه کرده‌اند و شامل یک کلیسای مرکزی و 9 کلیسای فرعی است. هشت کلیسای آن، یادگار هشت پیروزی ایوان بر تزارها و یکی دیگر نیز برای سن باسیل ساخته شده است. ارتفاع این بنا در برخی نقاطش به 65 متر می‌رسد و برای مدت‌های طولانی، بلند‌ترین ساختمان مسکو به شمار می‌رفت. البته ویژگی‌هایی مثل رنگ دیوارهای بیرونی این کلیسا در طول سال‌ها دچار تغییر شد. وقتی درون کلیسا را بازدید می‌کنید، نقاشی‌ها و طرح‌ و نقش‌های منظم دیوارها چشمان شما را ساعت‌ها خیره می‌کنند. یک موزه کوچک نیز در کلیسای جامع وجود دارد که به تنهایی از دیدنی های مسکو به شمار می‌رود.

  • ساعت بازدید کلیسای سن باسیل: 9:00 تا 19:00 (ساعت بازدید در فصول مختلف سال ممکن است تغییر کند)
  • هزینه بازدید کلیسای سن باسیل: افراد زیر 16 سال، رایگان و بزرگسالان، 700 روبل (1200 روبل برای ورود با راهنمای صوتی)
  • آدرس کلیسای سن باسیل: میدان سرخ مسکو

موقعیت کلیسای جامع سنت باسیل در نقشه مسکو

کلیسای سنت باسیل 1.jpg
کلیسای سن باسیل، نماد شهر مسکو
کلیسای سنت باسیل 2.jpg
درون کلیسای سن باسیل 

کلیسای جامع اسامپشن (دورمیشن)

کلیسای جامع اسامپشن که به کلیسای جامع دورمیشن هم معروف است، علاوه بر اینکه یک عبادتگاه فعال و مهم محسوب می‌شود، یکی از جاهای دیدنی مسکو هم هست که به پنج گنبد طلایی‌اش مشهور است. این مکان قبل از دوران انقلاب روسیه، یک کلیسای مرکزی به شمار می‌رفت و بسیاری از بزرگان مذهب ارتدوکس بین سال‌های 1320 تا 1700 در آن دفن شده‌اند. ورودی این کلیسا در بخش غربی آن واقع شده است. همان طور که انتظار می‌رود، علاوه بر ارزش تاریخی، بسیاری از گردشگران به‌دلیل معماری بسیار زیبای این کلیسا از آن دیدن می‌کنند.

معماری داخلی کلیسای جامع دورمیشن، روشنایی خیره کننده‌ای دارد و ترکیب رنگ‌های طلایی، قرمز و آبی بر زیبایی حداکثری آن افزوده است. دیوار غربی این کلیسا تصویری از پیروزی خیر بر شر در آخرالزمان را نشان می‌دهد؛ تصاویر این‌‌چنینی، یکی از محبوب‌ترین نگاره‌ها در کلیسای قرون وسطای روسیه هستند. نقش افرادی که در راه حق کشته شده‌اند، بر ستون‌های این کلیسا دیده می‌شود و این بدین معناست که این افراد پایه‌ها و ستون‌های اصلی ایمان هستند. بیشتر نقاشی‌های این کلیسا به قرن 17 میلادی برمی‌گردد، اما بعضی‌هایشان اثر قرن 15 میلادی هستند.

  • ساعت بازدید از کلیسای جامع دورمیشن: 10:00 تا 17:00
  • هزینه بازدید از کلیسای جامع دورمیشن: 150 روبل
  • آدرس کلیسای جامع دورمیشن: منطقه کرملین، مرکز شهر مسکو

موقعیت کلیسای جامع اسامپشن در نقشه مسکو

کلیسای دورمیشن 2.jpg
گنبدهای طلایی کلیسای دورمیشن
کلیسای اسامپشن 2.jpg
نورپردازی و نگاره‌های دیواری کلیسای اسامپشن

صومعه نوفوسپاسکی (Novospassky Monastery)

این کلیسا مانند کلیسای اسامپشن، علاوه بر اینکه در لیست جاهای دیدنی مسکو قرار دارد، هنوز هم پذیرای عبادت‌کنندگان بسیاری است. همچنین یکی دیگر از کاربرد‌های مهم صومعه نوفوسپاسکی در تاریخ، سنگرگاه بودنش است. انجمن ارتودوکس این کلیسا، قدیمی‌ترین انجمن صومعه‌ای در مسکو است. دیوارهای نوفوسپاسکی روی تپه‌ای، کنار رود مسکوا قرار گرفته که از پشت آن درختان سبز و تنومند نمایان هستند. شکل ظاهری این کلیسا در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده، مثلاً پس از آن‌که در قرن 16 میلادی خاندان‌های سلطنتی در آن دفن شدند، دیوارهای چوبی کلیسا با مصالح سنگی جایگزین شد.

تمام وسعت این کلیسا شامل یک عبادتگاه جامع اصلی است که 5 طاق گرد طلایی رنگ دارد. این بنا به دیوارنقش‌های رنگی، سالن نهارخوری، مقبره، بیمارستان و محل زندگی قدیمی راهبان شهرت دارد. علاوه بر آن‌ها در قرن 18 میلادی یک برج ناقوس عظیم در محوطه صومعه ساخته شده است که با تماشای آن به جزئیات معماری روسیه در قرون وسطی پی می‌برید. اگرچه این صومعه، بین جاهای دیدنی مسکو چندان شناخته شده نیست، اما با بازدید از آن، اطلاعات مفیدی درباره تاریخ و معماری مسکو کشف خواهید کرد.

  • ساعت بازدید صومعه نوفوسپاسکی: 8:00 تا 20:00
  • هزینه بازدید صومعه نوفوسپاسکی: رایگان
  • آدرس صومعه نوفوسپاسکی: خیابان کرستیانسکایا پلوشاد، جنب رود موسکوا

موقعیت کلیسای جامع نوفوسپاسکی در نقشه

صومعه نووسپاسکی1.jpg
نمای بیرونی کلیسای جامع نوفوسپاسکی
صومعه نووسپاسکی2.jpg
نمای درونی کلیسای نوفوسپاسکی

کلیسای مسیح نجات دهنده (Cathedral of Christ the Saviour)

تاریخ ساخت این کلیسا به قرن 19 بازمی‌گردد و موقعیتش در ساحل شمالی رودخانه مسکوا است. هدف از ساخت صومعه مسیح نجات دهنده، ایجاد بنای یادبود برای کسانی بود که در جنگ‌های پاتریوتیک جانشان را از دست دادند. پس از انقلاب روسیه، این صومعه به فعالیت‌های کمپین‌های ضد دین محکوم شد و در قرن بیستم تخریبش کردند؛ اما دوباره در ابتدای قرن جدید بازگشایی شد. اگرچه برخی آثار تاریخی کلیسا در کشمکش‌های تاریخی از میان رفت، اما زیبایی معماری آن هنوز هم پابرجاست و هر ساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

پشت سنگ‌های سفیدِ دیوارهای باشکوه این کلیسا، دنیایی از شگفتی قرار دارد. زیر پنج گنبد طلایی رنگ بیزانسی، سطحی پوشیده از سنگ‌های گرانیت با رنگ‌های گوناگون توجه شما را به خود جلب می‌کند. در قسمت‌های مختلف کلیسا، نقاشی‌ها و تصاویر افرادی را مشاهده می‌کنید که در طول جنگ‌های روسیه جانشان را فدا کردند. نظم در معماری، نورپردازی درخشان، شکوه و بلندی سقف کلیسا، گردشگران را به چند ساعت تماشا و عکاسی وا می‌دارد. این کلیسا دومین عبادتگاه مرتفع ارتدوکس در جهان است که تراس آن، چشم‌اندازهایی رویایی از شهر مسکو را نمایان می‌کند.

  • ساعت بازدید کلیسای مسیح نجات دهنده: 8:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید کلیسای مسیح نجات دهنده: ورودی کلیسا رایگان (هزینه رفتن به تراس کلیسا 400 روبل)
  • آدرس کلیسای مسیح نجات دهنده: خیابان ولخونکا در مرکز شهر مسکو

موقعیت کلیسای مسیح نجات دهنده در نقشه مسکو

کلیسای مسیح نجات دهنده 2.jpg
کلیسای مسیح نجات دهنده یکی از مرتفع‌ترین کلیساهای مسکو
کلیسای مسیح نجات دهنده 1.jpg
اجرای مراسم در کلیسای مسیح نجات دهنده

کلیسای جامع نوودیچی مسکو (Novodevichy Convent)

کلیسای جامع نوودیچی برخلاف بسیاری از جاهای دیدنی مسکو که در نواحی مرکزی هستند در جنوب شرقی این شهر قرار دارد و زمان ساختش به قرون 16 و 17 میلادی بازمی‌گردد. معماری باروک، اصلی‌ترین ویژگی این کلیسا است. کلیسای نوودیچی قسمتی از زنجیره معماری دفاعی شهر در آن زمان به شمار می‌رفته که امروزه با دقت کردن به شکل قلعه‌گونه آن، می‌توانید به این موضوع پی ببرید. این عبادتگاه به‌دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی در سال 2004 در یونسکو ثبت شد. یکی دیگر از ویژگی‌های مشهور این مکان، رفت‌وآمد خاندان اشرافی و تزار به آن بوده است به‌طوری که هم دختر و هم عروس ایوان مخوف برخی از مراسم مهمشان را در نوودیچی اجرا کردند. همچنین افراد مهم بسیاری در قبرستان این کلیسا دفن شده‌اند.

علاوه بر معماری درونی و بیرونی کلیسا و نقاشی‌ها و اشیاء با ارزشش، قبرستان این مکان نیز به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌رود. در این قبرستان، بیش از 27 هزار قبر وجود دارد که در بین آن‌ها آرامگاه افراد مشهوری همچون بوریس یلتسین (رئیس جمهور) و نیکولای گوگول (نویسنده) وجود دارد. یکی دیگر از عجایب دیدنی این قبرستان، اشکال سنگ قبرهای آن است. برای مثال سنگ قبر وزیر ارتباطات سابق روسیه به شکل تلفن و سنگ قبر یکی از فرماندهان جنگ جهانی دوم به شکل تانک طراحی شده است.

  • ساعت بازدید کلیسای جامع نوودیچی: 7:00 تا 19:00
  • هزینه بازدید کلیسای جامع نوودیچی: 300 روبل
  • آدرس کلیسای جامع نوودیچی: خیابان نوودویچ در کنار رود موسکوا، گذرگاه نوودویچ

موقعیت کلیسای جامع نوودیچی در مسکو

کلیسای نوودیچی.jpg
دیوارهای سنگرگاهی کلیسای نوودیچی
کلیسای نوودیچی 2.jpg
فضای درونی کلیسای نوودیچی

برج ناقوس ایوان مخوف (The Ivan the Great Bell Tower)

برج ناقوس ایوان مخوف، اوایل قرن شانزدهم در مرکز مسکو ساخته شد و چندین قرن به عنوان یکی از بلند‌ترین بناهای این شهر شناخته می‌شد. این بنای بلند در موقعیت کلیسای معروف جان کلیماکوس ساخته شد، اما به‌دلیل ارتفاع و شهرت برج، محدوده‌ این کلیسا به نام برج ناقوس ایوان مخوف شناخته شد.

این برج، آخرین شکل و ظاهرش را در قرن هفدهم به خود گرفت و ارتفاعش به بیش از 80 متر رسید. بنایی که ایوان مخوف ساخت، بیش از 22 ناقوس دارد که قدیمی‌ترین آن به سال 1500 میلادی برمی‌گردد. این برج چشم‌اندازی بسیار زیبا از کرملین و سایر جاهای دیدنی مسکو را به گردشگران نشان می‌دهد. برج ناقوس از موزه و گالری هم برخوردار است؛ اما بیش از هر چیز، عظمت ناقوس‌ها توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

امروزه این برج، بزرگ‌ترین ناقوس را در مسکو دارد که وزنش به بیش از 64 تن می‌رسد. هریک از ناقوس‌های این برج، تزئینات، برجسته‌کاری‌ها و یک کتیبه مخصوص دارند. این کتیبه‌ها به تاریخ ساخت، وزن و سازنده‌ این آثار اشاره می‌کند. بزرگ‌ترین ناقوس این برج در قرن 19 ساخته شد. دومین ناقوس بزرگش هم که بر اساس اطلاعات برخی منابع، احتمالاً 19 تن وزن دارد، در قرن هفدهم ساخته شده و سومین ناقوس بزرگ برج ایوان مخوف به قرن 18 باز می‌گردد که آن هم فلزی است با تقریباً وزن 12.5 تن است.

  • ساعت بازدید برج ناقوس ایوان مخوف: 10:00 تا 17:00 (روزهای پنج شنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید برج ناقوس ایوان مخوف: 350 روبل
  • آدرس برج ناقوس ایوان مخوف: مرکز شهر مسکو، خیابان الینکا 

موقعیت برج ناقوس ایوان مخوف در نقشه مسکو

برج ایوان مخوف 1.jpg
برج ناقوس ایوان مخوف
برج ایوان مخوف 2.jpg
ناقوس‌های کوچک برج ایوان مخوف

موزه‌های مسکو

تعداد موزه‌های مسکو بسیار زیاد است. طبق آمار، بیش از 400 موزه خصوصی و دولتی در پایتخت روسیه، میزبان گردشگران هستند که در این بین برخی ارزش جهانی دارند. بسیاری از این موزه‌ها علاوه بر این که یک نمایشگاه پربازدید محسوب می‌شوند، پایگاهی برای انجام تحقیقات تاریخی هم به شمار می‌روند. همچنین علاوه بر اشیاء درون موزه، ساختمان برخی از آن‌ها بسیار قدیمی است. در ادامه مهم‌ترین و دیدنی‌ترین موزه‌های مسکو را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه تساریتسینو مسکو (Tsaritsyno Museum)

موزه و منابع طبیعی تساریتسینو یکی از جاهای دیدنی مسکو در جنوب این شهر است که یک مجموعه کامل از معماری اواخر قرن هجدهم میلادی را در خود جای داده است. گردشگرانی که از این موزه بازدید می‌کنند با یک تیر چند نشان می‌زنند؛ زیرا علاوه بر جذابیت تاریخی، محوطه‎‌اش بیش از 405 هکتار وسعت دارد و شامل انواع گلخانه، پارک‌، چندین حوض و بخش‌هایی دیگر می‌شود. با همه این‌ها، بیشترین شهرت این مجموعه به موزه تساریتسینو مربوط است.

 مجموعه کاخ‌های تساریتسینو اقامتگاه خارج از شهر ملکه کاترین دوم بوده است. این اقامتگاه در نهایت شکوه ساخته شده و هارمونی رنگ در معماری داخلی و خارجی آن، تعجب گردشگران را بر می‌انگیزد. چشم‌اندازهای این ساختمان‌ها و فضای سبز اطرافشان، یکی از بهترین نقاط برای عکاسی در مسکو هستند. روس‌ها در خلق معماری زیبای این بناها از معماری عبادتگاه‌های قرون وسطایی در قرون 13 تا 15 الهام گرفته‌اند.

 کاخ موزه‌های این مجموعه در روز‌های دوشنبه تعطیل است و گلخانه‌های آن نیز علاوه بر دوشنبه‌ها، سه‌شنبه‌ها هم تعطیل است. پارک این مجموعه هم هر روز از صبح زود تا نیمه شب باز است و بدون پرداخت هزینه ورودی می‌توانید از یازده درِ ورودی مختلف، وارد آن شوید.

  • ساعت بازدید موزه تساریتسینو: شنبه‌ها 10:00 تا 20:00، یکشنبه‌ها 10:00 تا 19:00 و سه شنبه تا جمعه، 10:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید موزه تساریتسینو: بسته به بخش‌های بازدید از 350 تا 800 روبل متفاوت است
  • آدرس موزه تساریتسینو: خیابان دولسکایا 1، ایستگاه‌های مترو تساریسینو و اُورخووُ

موقعیت موزه تسارتسینو در نقشه مسکو

موزه تزارینو 1.jpg
نمای بیرونی موزه تساریتسینو
موزه تسارتسینو داخل.jpg
نمای درونی موزه تزاریتسینو

موزه پوشکین مسکو (The Pushkin State Museum of Fine Arts)

این موزه در اواخر قرن نوزدهم توسط یک استاد دانشگاه روسی تأسیس شد و از آن پس در لیست بهترین دیدنی های مسکو قرار گرفت. موزه پوشکین در طول سالیان سال آثار هنری و تاریخی مختلفی را به کلکسیون خود اضافه کرد. موزه پوشکین از چند بخش تشکیل می‌شود که ساختمان اصلی آن آثار اروپایی و غربی گوناگونی را از قرن 15 و 17 به نمایش می‌گذارد. همچنین آثار اصلی و شبیه‌سازی شده بسیاری از امپراطوری‌های معروف یونانی، مصری و رومی در بیش از 30 سالن ساختمان اصلی وجود دارد. اما عظمت پوشکین فقط به این بخش محدود نیست.

یکی دیگر از بخش‌های مهم پوشکین به آثار هنری قرن نوزدهم و بیستم آمریکا اختصاص دارد که از 26 سالن برخوردار است و تابلو‌های نقاشی بزرگ و حیرت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن 23 سالن دیگر از این موزه به کلکسیون‌های شخصی مربوط است که با وجود آن‌ها آثار موزه در مجموع به 700 هزار عدد می‌رسد. این موزه پس از هرمیتاژ (ارمیتاژ) در سن پترزبورگ دومین موزه بزرگ روسیه است.

  • ساعت بازدید موزه پوشکین: 11:00 تا 20:00 (پنج شنبه و جمعه‌ها تا 21:00)
  • هزینه بازدید موزه پوشکین: بسته به بخش‌هایی که از آن دیدن می‌کنید، 250 تا 600 روبل
  • آدرس موزه پوشکین: خیابان ولخونکا، روبروی کلیسای مسیح ناجی

موقعیت موزه پوشکین در نقشه موسکو

موزه پوشکین 1.jpg
ورودی موزه پوشکین
موزه پوشکین 2.jpg
آثار باستانی در موزه پوشکین

موزه تاریخ ملی مسکو (State Historical Museum)

موزه تاریخ ملی مسکو روبه‌روی کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ قرار دارد. اشیاء این موزه، کلکسیونی مهم از تاریخ هزاران سال گذشته روسیه و اروپا را شامل می‌شوند. علاوه بر آن، اطلاعات بسیاری از فرهنگ روسیه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. دست نوشته‌های این موزه از باارزش‌ترین آثار تاریخی جهان هستند که با استناد بر آن‌ها در مورد تاریخ دور روسیه دانسته‌های بسیاری به دست آمده است. ساختمان موزه هم از نظر قدمت اهمیت زیادی دارد.

نمای موزه با آجر قرمز کار شده است. این بنا در قرن 19 میلادی طراحی شد. قرینگی و نظم در معماری‌اش بسیار چشم‌نواز است. اگر به معماری موزه تاریخ روسیه نگاه کنید با جزئیات معماری احیاگری روسیه و معماری کلاسیک و باروک شهر مسکو آشنا می‌شوید.

  • ساعت بازدید موزه تاریخ ملی مسکو: 10:00 تا 18:00 ( جمعه و شنبه تا ساعت 21:00 باز است و روزهای سه‌شنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید موزه تاریخ ملی مسکو: 500 روبل روسی
  • آدرس موزه تاریخ ملی مسکو: مرکز شهر مسکو، میدان سرخ

موقعیت موزه دولتی تاریخ روسیه در نقشه مسکو

موزه تاریخ 1.jpg
موزه تاریخ ملی مسکو
موزه تاریخ 2.jpg
نسخه‌های خطی، یکی از مهم‌ترین کلکسیون‌‌های موزه تاریخ ملی مسکو 

موزه آرموری چمبر (Armoury Chamber)

موزه آرموری چمبر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو و از قدیمی‌ترین موزه‌های این شهر در مجموعه کرملین است که به‌دلیل اهمیتش، قصد داریم آن‌ را به صورت مجزا معرفی کنیم. ساختمان این مجموعه در اواسط قرن نوزدهم میلادی بنا شد. این موزه یک گنجینه مهم در مسکو به حساب می‌آید که اشیاء ارزشمندی از افراد قدرتمند روسی در خود جای داده است. قدم زدن در سالن‌های این موزه در واقع سفری به اعماق تاریخ است. تخت شاهی، جواهرات، وسایل مراسم مذهبی، گاری‌های سلطنتی و البسه افراد درباری از مواردی هستند که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

همان طور که از نام این موزه پیداست، ساختمانش در گذشته مکانی برای ساخت سلاح و جواهرات سلطنتی در مسکو بود و امروزه هم بخش مهمی از آن به نمایش سلاح‌ها مربوط است. انواع توپ جنگی، تفنگ، شمشیر و سایر ادوات جنگی تاریخی در این موزه وجود دارند. احتمالاً یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه برای گردشگران ایرانی قسمتی‌ است که شمشیر و سلاح‌های ایرانی به نمایش گذاشته می‌شوند.

  • ساعت بازدید موزه آرموری چمبر: 10:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید موزه آرموری چمبر: 1000 روبل روسی برای بزرگسالان و افراد زیر 16 سال، 500 روبل روسی
  • آدرس موزه آرموری چمبر: مرکز شهر مسکو، خیابان موخایاوا، مجموعه کاخ‌های کرملین

موقعیت موزه آرموری چمبر در نقشه مسکو

موزه آرموری چمبر.jpg
ساختمان موزه آرموری چمبر
ادوات جنگی ایرانی در موزه آرموری کرملی.jpg
ادوات جنگی ایرانیان در موزه آرموری چمبر
کالسکه ی سلطینی در موزه آرموری.jpg
یکی از کالسکه‌های سلطنتی در موزه آرموری چمبر

نگارخانه ترتیاکوف (The State Tretyakov)

گالری هنری ترتیاکوف یک گنجینه غنی از هنرهای زیبای روسی است که طبق گفته بسیاری از گردشگران، بهترین موزه در مسکو است. این گالری یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های هنری در پایتخت روسیه است که انواع نقاشی، مجسمه و اشیاء دکوری را در بر می‌گیرد. قدمت برخی از این اشیاء به قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد و جدید‌ترین آن‌ها مربوط به قرن بیستم هستند. این موزه به نام شخص میخایلوویچ ترتیاکوف نام‌گذاری شده است که یک گردآورنده‌ آثار هنری روسی و خیّر بوده و تا زمان زنده بودنش حدود دو هزار اثر جمع‌آوری می‌کند. تلاش‌های این فرد باعث می‌شود که پس از مرگش هم آثار دیگری توسط افراد مختلف جمع‌آوری و به این موزه اضافه شود. در حال حاضر تعداد آثار این موزه نزدیک به 18 هزار قطعه است.

بسیاری از آثاری که در این گالری هستند با مشقت و کوشش‌های فراوان جمع‌آوری شده‌اند. برخی از نقاشی‌های آن‌ها داستانی از وقایع اجتماعی و تاریخی مختلفی را شرح می‌دهند که هنگام بازدید از این موزه، ذهن گردشگران و متخصصان را ساعت‌ها درگیر می‌کنند. برای مثال، یکی از آثار معروف این گالری تصویر ایوان مخوف و پسرش ایوان است که به‌دلیل شهرت فراوان به احتمال زیاد، تصاویری از آن را دیده‌اید. این نقاشی یکی از جنجالی‌ترین نقاشی‌های روسیه است که عده‌ای چندین بار قصد نابود‌ کردن آن‌ را داشتند.

  • ساعت بازدید نگارخانه ترتیاکوف: سه شنبه، چهارشنبه و یکشنبه، 10:00 تا 6:00 / جمعه و شنبه 10:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید نگارخانه ترتیاکوف: بزرگسالان 500 روبل و افراد معلول 250 روبل و افراد زیر 18 سال، رایگان
  • آدرس نگارخانه ترتیاکوف: یاکیمانکای مسکو، کوچه لاوروشینسکی

موقعیت نگارخانه ترتیاکوف در نقشه مسکو

نگارخانه ترتیاکوف 2.jpg
ساختمان نگارخانه ترتیاکوف
نقاشی معروف در گالری ترتیاکوف.jpg
نسخه اصلی نقاشی ایوان مخوف در گالری ترتیاکوف

موزه کیهان شناسی مسکو (Museum of Cosmonautics)

این موزه در سال 1981 به مناسبت بیستمین سالگرد اولین سفر انسان به فضا ساخته شد و در حال حاضر از 8 سالن تشکیل می‌شود که آثار مربوط به آن دوره را شامل می‌شوند. اگر به اکتشاف و سفر به فضای بی‌کران کیهان علاقه‌مند هستید، این موزه را از دست ندهید.

در موزه کیهان شناسی مسکو انواع مختلفی از وسایل فضانوردان، تصاویر متحرک و ثابت، شبیه‌ساز‌های مجازی از ایستگاه‌های بین‌المللی فضایی را مشاهده می‌کنید. یکی از جالب‌ترین بخش‌های موزه، قسمت ارتباط مستقیم با یک مرکز مأموریت مینیاتوری است که با آن می‌توانید مرکز فضانوردی بین‌المللی را به‌طور زنده تماشا و با خدمه آن ارتباط برقرار کنید.

در پی آخرین تغییرات، این موزه در یک فضای 8500 متر مربعی قرار گرفته است که بیش از 4000 مترش به نمایشگاه اختصاص یافته است. این نمایشگاه حدود 93 هزار اثر هنری را در خود جای داده است که شامل انواع تمبر و سکه نیز می‌شود. قبل از این که وارد موزه شوید، یک بنای بزرگ یادبود با ساختاری زیبا توجه شما را جلب می‌کند. 

  • ساعت بازدید موزه کیهان شناسی مسکو: همه روزه از 10:00 تا 19:00 (پنجشنبه‌ها تا 21:00)
  • هزینه بازدید موزه کیهان شناسی مسکو: 350 روبل
  • آدرس موزه کیهان شناسی مسکو: خیابان پراسپکت میرا، پارک تفریحی ویستاوکا دوستیژنی (VDNKh)

موقعیت موزه یادبود فضانوردی در نقشه مسکو

موزه فضانوردی مسکو.jpg
بنای یادبود موزه کیهان شناسی مسکو
موزه یادبود فضانوردی 2 (1).jpg
سالن نمایش موزه کیهان شناسی مسکو

موزه هنرهای چند رسانه‌ای  (Multimedia Art Museum)

موزه هنرهای چند رسانه‌ای یکی از موزه‌های بی‌شمار روسیه است که از بهترین جاهای دیدنی مسکو به شمار می‌رود. این موزه به‌طور کلی به آثار هنری مربوط است که با فناوری چند رسانه‌ای خلق شده‌اند. این آثار، تعداد بسیار زیادی از تصاویر، ویدیو‌ها، اجراهای هنرمندان مشهور قرن بیستم و پس از آن هستند و از سه یا چهار نمایشگاه مجزا تشکیل می‌شوند. موزه هنرهای چند رسانه‌ای از بهترین جاذبه های گردشگری مسکو برای جوانان است، زیرا طبق آمار، بیش از 86 درصد بازدیدکنندگانش، سنین 18 تا 35 سال بوده‌اند. 

تاریخ تأسیس این موزه به سال 2010 برمی‌گردد و در محدوده قدیمی شهر قرار گرفته است؛ به‌طوری که تاریخ برخی از ساختمان‌های خیابان‌های اطراف آن به قرن بیستم و نوزدهم باز می‌گردد. ساختمان موزه هنرهای چند رسانه‌ای نیز به خانه سولوویف مشهور است. ولادیمیر سولوویف، فیلسوف مشهور روسی است که به همراه خانواده‌اش در سال 1850 در موقعیت این ساختمان زندگی می‌کرده. همچنین این موزه در فاصله کمی از گالری هنری ترتیاکوف و سایر جاهای دیدنی مسکو واقع شده است.

  • ساعت بازدید موزه هنرهای چند رسانه‌ای: 12:00 تا 21:00 (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید موزه هنرهای چند رسانه‌ای: بزرگسالان، 500 روبل و کودکان 50 روبل
  • آدرس موزه هنرهای چند رسانه‌ای: خیابان اولیتسا اوستوژنکا، پایین‌تر از فرعی لوپاخینسکی

موقعیت موزه هنرهای چند رسانه‌ای در نقشه مسکو

موزه هنرهای چند رسانه‌ای.jpg
موزه هنرهای چند رسانه‌ای

موزه دولتی معماری شچوسف (Shchusev State Museum of Architecture)

موزه معماری شچوسف، اولین موزه در جهان است که به معماری اختصاص یافته و تاریخ تأسیسش به سال 1934 میلادی برمی‌گردد. این موزه کلکسیونی از معماری چند هزار ساله روسیه را در خودش جای داده است. تعداد آثار این موزه به بیش از 1 میلیون اثر می‌رسد. اما علاوه بر روسیه، آثار معماری سایر نقاط جهان و دوران مختلف تاریخی را نیز معرفی می‌کند.

رای مثال آثار بسیاری از معماری بیزانسی و معماری قرون وسطی در اروپا در شچوسف به نمایش گذاشته می‌شود که جزئیاتش از طریق انواع کتیبه‌، حکاکی، نقاشی، مدل‌های ساختمانی به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود. همچنین، انجام تحقیقات معماری، یکی دیگر از اموری است که دانشمندان در این موزه انجام می‌دهند.

موزه معماری، ابتدا در یک عبادتگاه به نام دُم قرار داشت؛ اما این عبادتگاه بعد از مدتی توسط کلیسا پس گرفته شد؛ به‌همین دلیل، موقعیت موزه تغییر کرد. موزه معماری، امروزه در بخش مرکزی شهر مسکو واقع شده است و با کمتر از 5 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. ساختمان کتابخانه لنین با موزه معماری همسایه است. همان طور که در نقشه می‌بینید، کاخ کرملین نیز دقیقا در پشت این موزه قرار دارد. 

  • ساعت بازدید موزه معماری شچوسف: 11:00 تا 20:00
  • هزینه بازدید موزه معماری شچوسف: 250 روبل بابت هزینه ورود
  • آدرس موزه معماری شچوسف: مرکز شهر مسکو، خیابان وزدویژنکا

موقعیت موزه دولتی معماری شچوسف مسکو

موزه شچوسف1.jpg
ساختمان موزه معماری شچوسف
موزه شچوسف 2.jpg
یکی از مدل‌های ساختمانی درموزه شچوسف

موزه باستان شناسی مسکو (Museum of Archeology of Moscow)

بسیاری از جاهای دیدنی مسکو، گنجینه‌های فراوانی از جهان باستان را در خود جای داده‌اند که این موضوع در موزه باستان شناسی این شهر به اوج می‌رسد. این موزه نه تنها بسیاری از اشیاء باستانی را به نمایش می‌گذارد، بلکه روش‌های کشف و استخراجشان را با جزئیات برای گردشگران شرح می‌دهد. جالب است بدانید که آثار موزه باستان شناسی مسکو از عصر حجر تا قرن نوزدهم را شامل می‌شود.

این آثار شامل انواع ادوات جنگی مربوط به عصر آهن، آثار سفالی، وسایل مراسم مذهبی و بسیاری از ابزار مربوط به قرون وسطی می‌شود. بخش مهمی از آثار این موزه در قسمت مرکزی مسکو پیدا شده‌اند. در اواخر قرن بیستم در موقعیت این موزه حدود 5 سال عملیات اکتشاف انجام شد که حاصلش، پیشروی تا عمق هفت متری زمین بود. بعد‌ها محل اکتشاف به موزه باستان شناسی مسکو تبدیل شد، به‌همین دلیل این موزه در عمق هفت متری زمین قرار دارد. 

  • ساعت بازدید موزه باستان شناسی مسکو: 10:00 تا 20:00 (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید موزه باستان شناسی مسکو: 700 روبل (ورود افراد زیر 16 سال رایگان است)
  • آدرس موزه باستان شناسی مسکو: مرکز شهر مسکو، میدان مانژنایا

موقعیت موزه باستان‌شناسی مسکو در نقشه 

موزه باستان شناسی 1.jpg
ورودی موزه باستان شناسی مسکو
موزه باستان شناسی 2.jpg
کتیبه‌های موزه باستان‌ شناسی مسکو

موزه هنرهای خاوری مسکو (Oriental art museum the state)

موزه هنرهای خاوری مسکو یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات فرهنگی برای مطالعه، حراست، تحقیقات و نمایش هنرهای خاوری در جهان است. این موزه در مرکز مسکو و در یک خانه تاریخی واقع شده است. گفته می‌شود این خانه تاریخی در قرن نوزدهم میلادی توسط یک معمار ایتالیایی ساخته شده است. موزه هنرهای خاوری علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو است، هرساله مراسم فرهنگی و تاریخی مختلفی هم میزبانی می‌کند که از آن‌ها می‌توانیم به مراسم چای خوری، یوگا، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی، کنسرت و کنفرانس متخصصین هنر شرق اشاره کنیم. محتوایی که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود، شما را با فرهنگ و هنر سرزمین‌های شرقی آشنا می‌کند.

اصلی‌ترین آثاری که در این موزه نمایش می‌دهند، گالری‌هایی از هنر چین، کره، ژاپن و ویتنام است. پس از آن به هنر خاورمیانه، هند و کشورهای بودائیست در آسیای مرکزی می‌رسیم. در بین تمام مکان های دیدنی مسکو، این موزه برای گردشگران ایرانی بسیار جذاب خواهد بود، زیرا آثار ارزشمندی از ایران در آن به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر آثار هنری، یک کلکسیون بسیار دیدنی از آثار باستانی نیز در این موزه وجود دارد.

  • ساعات بازدید موزه هنرهای خاوری: جمعه تا سه شنبه، 11:00 تا 20:00 و چهارشنبه و پنج شنبه، 12:00 تا 21:00 (موزه روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه بازدید موزه هنرهای خاوری: بزرگسالان 400 روبل و دانش‌آموزان بالای 16 سال 150 روبل (برای عکس‌برداری باید هزینه جداگانه 250 روبل بپردازید)
  • آدرس موزه هنرهای خاوری: غرب مجموعه کرملین، بلوار نیکیتسکی

موقعیت موزه هنرهای خاوری در نقشه مسکو

موزه هنرهای خاوری 2.jpg
ساختمان موزه هنرهای خاوری مسکو
موزه هنرهای خاوری 1.jpg
نمونه‌ای از آثار موزه هنرهای خاوری مسکو

موزه پیروزی مسکو (Victory Museum)

همه می‌دانیم که روسیه یکی از قدرت‌های نظامی برتر در جهان است. موزه پیروزی یکی از جاهای دیدنی مسکو است که تاریخ شکل‌گیری این قدرت نظامی را به بهترین شکل ممکن برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. این موزه بزرگ‌ترین کلکسیون نظامی در جنگ جهانی دوم اروپا را دارد که با استفاده از تصاویر سه‌بعدی و متحرک، جلوه‌های شگفت انگیزی از این رویداد بزرگ تاریخی را به گردشگران نشان می‌دهد. این موزه هم بخش روباز و هم بخش سرپوشیده دارد که سالانه 700 تا 800 هزار نفر از آن دیدن می‌کنند.

فضای نمایشی ساختمان اصلی موزه پیروزی مسکو بیش از 14 هزار متر مربع وسعت دارد که بیش از 60 هزار قطعه در آن به نمایش گذاشته می‌شود؛ اشیائی که در این موزه هست، شامل وسایل افراد نظامی، نامه‌های خط مقدم، جوایز و مدال‌ها، تسلیحات انفرادی، لباس‌های نظامی و سایر آثار کمیاب می‌شود. همچنین در بخش روباز این موزه انواع خودرو‌های نظامی، قطار و توپ جنگی به نمایش گذاشته می‌شود. این قسمت به بخش موتور‌های جنگی هم شهرت دارد.

  • ساعت بازدید موزه پیروزی مسکو: ساختمان اصلی موزه 10:00 تا 22:00 و فضای باز موزه 10:00 تا 20:00 (موزه دوشنبه‌ها تعطیل است.)
  • هزینه بازدید موزه پیروزی مسکو: 400 روبل (بلیط کامل برای بازدید از همه بخش‌ها)
  • آدرس موزه پیروزی مسکو: شرق مسکو، خیابان موسکوفسکی

موقعیت موزه پیروزی مسکو در نقشه

موزه پیروزی مسکو 2.jpg
ساختمان موزه پیروزی در مسکو
l,ci.jpg
نمونه لباس‌های سربازان در جنگ جهانی دوم
موزه پیروزی مسکو.jpg
ماشین جنگی روسی

سخن آخر

در این مطلب مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو را به همراه ارزش تاریخی، گردشگری و فرهنگی آن‌ها به شما معرفی کردیم. با استفاده از این اطلاعات قبل از هر چیز می‌توانید مواردی را که به آن‌ها علاقه بیشتری دارید بشناسید و برای بازدیدشان برنامه‌ریزی کنید. همچنین با استفاده از مواردی مثل آدرس، ساعت و موقعیت مکان های دیدنی مسکو با یک برنامه ریزی دقیق، از زمان خود حداکثر بهره را ببرید و از هزینه‌های رفت و آمد خود بکاهید. فراموش نکنید که مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو در مرکز این شهر واقع شده‌اند که با استفاده از مترو به راحتی به بیشتر آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.