عجایب هفتگانه جهان کجاست؟ معرفی عجایب هفتگانه جدید دنیا

4.1
از 40 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از عجایب هفتگانه جدید دنیا چه می‌دانید؟
27 مهر 1402 08:00
15

عجایب هفتگانه جهان از شاخص‌ترین بناهای باستانی در دنیا هستند که طبق توافقی تعیین شده‌اند. فهرستی قدیمی از این هفت عجایب وجود داشت که بیشتر آن‌ها تخریب شده بودند. به همین علت، لیست تازه‌ای از عجایب هفتگانه دنیا تدوین شد. ما در این مطلب به معرفی و مرور تاریخچه عجایب هفتگانه جدید دنیا رفته‌ایم تا بفهمیم عجایب هفتگانه دنیا کجاست؟

عجایب هفتگانه جهان؛ لیست عجایب جدید دنیا

  • چیچن ایتزا
  • مجسمه حضرت مسیح
  • کولوسئوم
  • دیوار چین
  • ماچو پیچو
  • شهر باستانی پترا
  • تاج محل

چیچن ایتزا (Chichen Itza)

چیچن ایتزا یکی از عجایب دنیا، یادگاری از تمدن باستانی مایاهاست که در کشور مکزیک، شهر مریدا واقع شده است و قدمتش به قرن 6 بعد‌از میلاد مسیح بازمی‌گردد. چیچن ایتزا یعنی کنار دهانه چاه ایتزا؛ ایتزا هم معنای جادویی دارد. چیچن ایتزا سایتی تاریخی محسوب می‌شود که شامل بخش‌های دیدنی مختلفی مثل معبد جنگجویان، زمین بزرگ بازی و رصدخانه است.

از مشهورترین سازه‌های این شهر باستانی، ال‌کاستلیو است. ال‌کاستیلو را یکی از قدیمی‌ترین معابد جهان می‌دانند. معبدی هرمی شکل که از چهارطرف پلکان‌های سنگی بزرگی دارد. این معبد، چهار ضلع دارد و در هر ضلعش ۹۱ پله قرار گرفته که با طی کردن آن‌ها، به معبد سر هرم می‌رسید. البته گفتنی است که در تمام دیدنی‌های سایت تاریخی چیچن ایتزا، نکات شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارد که هنوز هم محل بحث باستان‌شناسان است.

  • کشور چیچن ایتزا: مکزیک

  • قدمت چیچن ایتزا: ۱۵۰۰ سال

  • قیمت بلیط چیچن ایتزا: 95 پزو

  • ساعت بازدید از چیچن ایتزا: دوشنبه تا یکشنبه، از ۸ صبح تا 4 بعدازظهر

موقعیت دقیق چیچن ایتزا روی نقشه

lastsecondچیچن ایتزا ۲.jpg
 نمایی از معبد ال‌کاستیو در سایت باستانی چیچن ایتزا
lastsecondچیچن ایتزا.jpg
چیچن ایتزا، یکی از هفت عجایب جهان

مجسمه حضرت مسیح (Christ The Redeemer)

یکی از عجایب هفتگانه دنیا، تندیسی از حضرت مسیح در کشور برزیل و شهر ریودوژانیرو است. این تندیس، پنجمین مجسمه عظیم جهان و بزرگ‌ترین مجسمه به سبک آرت دکو در دنیاست. مجسمه مسیح توسط مجسمه‌ساز فرانسوی‌لهستانی به اسم پل لندوفسکی، طراحی و ساخته شده است و بزرگ‌ترین تندیس مذهبی دنیا محسوب می‌شود.

جنس این مجسمه از بتن است و ارتفاعی ۳۹ متری و وزنی ۶۲۵ تنی دارد. ساخت این تندیس غول‌پیکر که جزو بزرگترین عجایب دنیا محسوب می‌شود، ۹ سال طول کشید و در سال ۱۹۳۱ هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار صرف ساختش شد. البته گفتنی است هزینه‌های ساخت این تندیس، توسط جامعه کاتولیک‌های برزیل تأمین شده است.

این تندیس، در ارتفاع ۷۰۰ متری روی قله کوه کوکووادو قرار گرفته و وقتی از دور به آن نگاه کنید، حضرت مسیح را می‌بینید که با دستانی باز، آماده به آغوش کشیدن جهانیان است. این تندیس زیبا و خیره‌کننده که به نماد شهر ریودوژانیرو تبدیل شده است، در سال ۲۰۰۷ طبق نظرسنجی‌ها به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شد.

  • کشور مجسمه حضرت مسیح: برزیل

  • قدمت مجسمه حضرت مسیح: ۱۰۱ سال

  • قیمت بلیط مجسمه حضرت مسیح: بزرگ‌سالان 93.5 رئال برزیل؛ کودکان 5 تا 11 سال 64 رئال برزیل

  • ساعت بازدید از مجسمه حضرت مسیح: از ۸ صبح تا ۷ عصر

موقعیت دقیق مجسمه حضرت مسیح روی نقشه

lastsecondمسیح.jpg
تصویری از مجسمه حضرت مسیح در ریودوژانیرو برزیل
lastsecondمسیححح.jpg
مجسمه حضرت مسیح، یکی از هفت عجایب جهان

کولوسئوم (Kolosseum)

کولوسئوم، یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان است که در کشور ایتالیا و شهر رم واقع شده است. این بنا آمفی‌تئاتری با ظرفیت تقریبی 50 تا 80 هزار نفر است که از ساختش بیش از 2 هزار سال می‌گذرد. ساختمان کولوسئوم با مساحت 24 هزار متر، پلانی بیضی شکل دارد. این ساختمان، شامل چهار طبقه با ارتفاع 50 متر است؛ اما باید گفت، چیزی که کولوسئوم را به یکی از هفت عجایب جهان تبدیل کرده، صرفاً بنا و معماری ویژه‌اش نیست. این ساختمان، تاریخ خون‌بار و مخوفی را پشت سرش دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا به شمار می‌رود.

کولوسئوم در دوره رم باستان، تماشاخانه‌ای برای برگزاری و اجرای مرگ‌بارترین نمایش‌ها بوده است. نمایش نبردهای خونین گلادیاتورها، نبرد انسان با حیوانات وحشی و البته اعدام. این عجایب هفتگانه جهان حالا تبدیل به یکی از جاهای دیدنی رم شده است که سالانه میلیون‌ها نفر بازددیدکننده دارد.

در قسمت زیرین این بنا، سردابی ساخته بودند که هشتاد ورودی داشت و گلادیاتور‌ها و حیوانات از آن ورودی‌ها وارد صحنه نمایش می‌شدند. درست از همین قسمت سرداب، راه‌های مخفی به ساختمان‌های اطراف طراحی شده بود که خاندان سلطنتی و اشراف، به‌شکل مخفی از آن مسیرها وارد آمفی‌تئاتر می‌شدند.

ترتیب نشستن افراد برای تماشای نمایش‌ها هم کاملاً بر‌اساس طبقه اجتماعی و ثروت افراد بوده است؛ اشراف، شاهزادگان و سناتورها در نزدیک‌ترین فاصله از محل نمایش‌ می‌نشستند و فقرا، برده‌ها و زنان در دورترین قسمت. از معدود اتفاقات شاد و بدون خون‌ریزی که در این بنا برگزار می‌شده است، می‌توان به جشن‌های پیروزی امپراتوری روم اشاره کرد. مسافرانی که با تور ایتالیا سفر می‌کنند، معمولاً از این جاذبه معروف ایتالیا بازدید می‌کنند.

  • کشور کولوسئوم: ایتالیا

  • قدمت بنای کولوسئوم: ۱۹۵۱ سال

  • قیمت بلیط کولوسئوم: ۱۸ یورو

  • ساعت بازدید از کولوسئوم: از 8.5 صبح تا 7:15 عصر

موقعیت دقیق کولوسئوم روی نقشه

lastsecondکولوسئ.jpg
آمفی‌تئاتر کولوسئوم، یکی از زیباترین عجایب دنیا
lastsecondکولوس.jpg
نمایی از کولوسئوم، از هفت عجایب جهان

دیوار چین (China Wall)

وقتی صحبت از دیدنی‌های چین در میان باشد، دیوار چین یکی از اولین جاذبه‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. دیوار چین یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان است و با طول تقریبی 21 کیلومتر، طولانی‌ترین سازه جهان محسوب می‌شود که از غرب به شرق امتداد دارد و از 11 استان عبور می‌کند. نکته جالب اینجاست که دیوار چین با این قصد ساخته شد که از ورود دیگران به کشور جلوگیری کند، اما امروز به یکی از دلایل جذب مسافر و گردشگر برای کشور چین تبدیل شده است.

عمر اولین خشت‌های این دیوار به بیش از دو هزار سال پیش برمی‌گردد؛ اما این سازه طی سالیان و قرن‌ها، کم‌کم تکمیل شده است. دیوار چین، در واقع دیواری دفاعی برای جلوگیری از یورش اقوام و ملت‌های دیگر به خاک این کشور بود که بنا شدنش در دل کوه‌های صعب‌العبور، باعث نفوذناپذیری شده بود. این دیوار که امروز جزو فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان قرار گرفته است، نمادی از درایت و هوش مردمان چین است و چینی‌ها با غرور و افتخار زیادی از آن یاد می‌کنند. برای گردشگرانی هم که با تور چین به این کشور سفر می‌کنند، اینجا یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی چین به حساب می‌آید و حتماً در برنامه گشت‌وگذارشان وجود دارد.

  • کشور دیوار چین: چین

  • قدمت دیوار چین: 2300 سال

  • قیمت بلیط دیوار چین: ۴5 یوان (نسبت به پیکج انتخابی متفاوت است)

  • ساعت بازدید از دیوار چین: دوشنبه تا جمعه از 7.5 صبح تا 6 عصر؛ شنبه و یکشنبه از 7.5 صبح تا 6.5 عصر

موقعیت دقیق دیوار چین روی نقشه 

lastsecondدیوار.jpg
تصویری از دیوار چین
lastsecondدیوار چین.jpg
دیوار چین، یکی از عجایب دنیا

ماچو پیچو (Machu Picchu)

ماچو پیچو شهری اسرار‌آمیز در کشور پرو است که در سال ۲۰۰۷ به فهرست عجایب هفتگانه دنیا اضافه شد. ماچو پیچو در لغت به معنای «کوه قدیمی» است و علت نام‌گذاری این شهر هم موقعیت قرارگیری‌اش در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در دل کوه‌های آند است.

این شهر، یادگاری از دوران سلطنت اینکاهاست و حدود 600 سال پیش ساخته شده است. ماچو پیچو را شهری راز‌آلود و اسرار‌آمیز می‌دانند، چراکه این شهر به‌دلیل موقعیت قرارگیری ویژه‌اش، قرن‌‌‌ها از گزند‌ حوادث محفوظ مانده و همچنان تا سال ۱۹۱۱ ناشناخته باقی مانده بود، تا اینکه باستان‌شناسی آمریکایی در سال ۱۹۱۱ با کمک و راهنمایی مردم محلی، این شهر باستانی را کشف کرد که در نهایت تبدیل به یکی از عجایب دنیا شد.

معماری ماچو پیچو بسیار شگفت‌انگیز است! شهری با دیواره‌ها و پلکان‌های سنگی در دل طبیعت بکر و کم‌نظیر که همین امر باعث شده تا جزو عجایب هفتگانه جهان شناخته شود. این شهر باستانی، از چندین بخش مختلف تشکیل شده که هرکدام کاربری متفاوتی داشتند. از منطقه مسکونی و زراعتی گرفته تا مناطق سلطنتی و مذهبی همه در ماچا پیچو وجود داشته است. امکانات، طراحی و جزئیات این شهر،‌ همگی نشان از نبوغ و هوش سرشار سازندگانش دارد. از معماری و فضای جذاب این شهر که بگذریم، آب‌و‌هوا و طبیعت این منطقه هم در نوع خود کم‌نظیر است و بازدیدکنندگان، می‌توانند مناظر نفس‌گیری را از ارتفاع این شهر تماشا کنند.

  • کشور ماچو پیچو: پرو

  • قدمت ماچو پیچو: حدود ۱۵۰۰ سال

  • قیمت بلیط ماچو پیچو: 152 سُل (متفاوت نسبت به هر پیکج انتخابی)

  • ساعت بازدید از ماچو پیچو: از ۶ صبح تا 4 عصر

رازهای شگفت‌انگیز ماچو پیچو

موقعیت دقیق ماچو پیچو روی نقشه

lastsecondماچو.jpg
تصویری از ماچو پیچو، یکی از هفت عجایب جهان
lastsecondپیچو.jpg
نمایی از ماچو پیچو

شهر باستانی پترا (Petra)

شهر باستانی پترا، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های کشور اردن است که در سال ۲۰۰۷ به فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان اضافه شد. پترا در جنوب اردن واقع شده است و کارشناسان قدمتش را برای حدود 700 سال پیش از میلاد مسیح تخمین می‌زنند. واژه پترا در زبان یونانی به معنای صخره و سنگ است و موقعیت قرار‌گیری این شهر در دل کوه‌ها و صخره‌ها باعث شده تا این نام را برایش انتخاب کنند.

این شهر باستانی، تاریخ پرفراز‌و‌نشیبی را پشت سرش دارد؛ از دوران شکوه و اوجش در دوره پادشاهی نبطی‌ها گرفته تا حمله رومی‌ها را به چشم دیده است. چیزی که پترا را به یکی از عجایب هفتگانه دنیا تبدیل کرده، معماری کم‌نظیر و زیبایی این شهر باستانی است. بناهای صخره‌ای این شهر که در دل کوه‌های سرخ‌رنگ کنده‌کاری شده‌اند، آن‌چنان زیبا، چشم‌نواز و باابهت هستند که هر مسافری را مبهوت خود می‌کنند. شکوه معماری این شهر، حتی باعث شده تا این گمان مطرح شود که پترا، توسط اجنه و فرازمینی‌ها ساخته شده است. صومعه، خزانه‌داری،‌ کلیسا، آمفی‌تئاتر و عبادتگاه‌های باشکوه، بخشی از ابنیه تاریخی این شهر باستانی هستند.

  • کشور پترا: اردن

  • قدمت پترا: ۲۳۰۰ سال

  • قیمت بلیط پترا: ۵۰ دینار اردن

  • ساعت بازدید از پترا: از ۶.5 صبح تا 5.5 عصر

موقعیت دقیق پترا روی نقشه

lastsecondپترا.jpg
نمایی از شهر باستانی پترا، یکی از هفت عجایب جهان
lastsecondپترااا.jpg
یکی از ابنیه تاریخی شهر باستانی پترا

تاج محل هند (Taj mahal)

تاج محل، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی هند است که هر مسافری با دیدن شکوه و زیبایی‌اش مبهوت می‌شود. این بنا در نزدیکی شهر آگرا و 200 کیلومتری شهر دهلی قرار گرفته و در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیا انتخاب شده است.

این بنای زیبا، یادگاری است از قصه عشقی پر‌سوز‌و‌گداز؛ عشق پادشاه امپراتوری گورکانی، جهان‌گیر شاه به همسرش ارجمند بانو بیگم. در واقع، این بنا بعد‌از مرگ نابه‌هنگام ارجمند بانو برای یادبود و گرامیداشتش به دستور پادشاه ساخته می‌شود و به نمادی از عشق و وفاداری تبدیل می‌شود.

معماری تاج محل، ترکیبی است از معماری ایرانی، اسلامی و گورکانی و نقش ایرانیان هم در ساخت و طراحی این بنای عظیم و باشکوه بسیار پررنگ است. نوآوری‌ها و ابداعات زیادی در طراحی این بنا به‌کاررفته، مثل استفاده از مرمر سفید، حفظ تقارن و ترفندهای خطای دید. علاوه‌بر زیبایی بنا و داستان عاشقانه پشت آن و حقایق تاح محل، افسانه‌ها و روایت‌های زیادی هم درباره این محل نقل می‌شود که هیجان بازدیدش را دوچندان کرده است؛ افسانه‌هایی مثل سربه‌نیست کردن معماران کاخ، اتاق‌های مخفی و مخوف و گورهای خالی که در مورد صحت آن‌ها نمی‌توان با قطعیت نظر داد. به‌هر‌حال، تاج محل با تمام این حواشی یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیاست که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد و مهمترین جایی است که مسافران تور هند، از آن بازدید می‌کنند.

  • کشور تاج محل: هند

  • قدمت تاج محل: قرن 15

  • قیمت بلیط تاج محل: 1300 روپیه

  • ساعت بازدید از تاج محل: همه‌روزه نیم ساعت قبل‌از طلوع خورشید تا نیم ساعت قبل‌از غروب خورشید؛ جمعه‌ها تعطیل

راهنمای کامل سفر به هند

موقعیت دقیق تاج محل روی نقشه 

lastsecondتاجج.jpg
تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا
lastsecondتاج.jpg
تاج محل، یکی از زیباترین عجایب دنیا

سخن آخر

در این مطلب، مروری داشتیم به هفت عجایب جهان که هرکدام از آن‌ها هم ماجرا و تاریخی طولانی را پشت‌سر گذاشته‌اند. اگر شما طی سفرهایی که با تور خارجی به نقاط مختلف جهان داشته‌اید و به یک یا چند تا از این عجایب هفتگانه سر زده‌اید، خوش‌حال می‌شویم که تجربیات سفر و بازدیدتان را با ما و دیگر خوانندگان لست‌سکند به اشتراک بگذارید. کدام‌یک از این عجایب دنیا را بیشتر از همه دوست دارید از نزدیک ببینید؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.