رتبه چهل و هشتم ایران در جذب گردشگر خارجی جهان

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
05 آذر 1393 00:00
0

ایران طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در فهرست ۵۰ کشور برتر دنیا از نظر آمار ورود گردشگران خارجی قرار گرفت و رتبه چهل و هشتم را متعلق به خود کرد.

به گزارش مهر، علی باقر نعمتی زرگران مسئول دبیرخانه UNWTO در معاونت گردشگری با بیان این مطلب گفت: هر سال سازمان جهانی جهانگردی فهرستی از 50 کشور برتر دنیا از نظر تعداد ورود گردشگران خارجی ارائه می‌کند که ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 2013 رتبه 48 را در این فهرست به دلیل جذب 4 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی کسب کرد.

وی ادامه داد: سازمان UNWTO همواره تنها نام 50 کشور برتر را اعلام می کند بنابراین از آنجا که ایران در سال 2012 رتبه‌ای بیش از 50 را داشت، در این فهرست قرار نگرفت.

نعمتی درباره ابهام در آمار گردشگران ورودی ایران بیان کرد: در معاونت گردشگری تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا از طریق تکمیل فرم ها و جداول مد نظر سازمان جهانی جهانگردی، آمار کاملی از گردشگران ورودی را به این سازمان ارائه و تصویر درستی را از جایگاه گردشگری کشور منعکس کنیم. اما دریافت آمار صحیح مستلزم برقراری و استقرار نظام جامع آماری است اکنون معاونت گردشگری با کمک سازمان جهانی جهانگردی درحال کار کردن روی این موضوع است. چون برای اطلاع از نقش گردشگری در اقتصاد و تاثیر آن در کسب و کار جامعه و سهم آن در تولید و ثروت ملی باید نظام جامع آماری گردشگری در کشور پیاده شود. در آن صورت به درستی و بصورت دقیق می توانیم سهم صنعت گردشگری در اقتصاد و درآمد را اعلام کنیم.

وی افزود: سازمان جهانی جهانگردی از تجارب و اطلاعات جامع و ارزشمندی برخوردار هستند که به کشورهای عضو کمک می کند تا صنعت گردشگری را به صورت علمی و پایه ای توسعه دهند. در حال حاضر ما فقط آمار گردشگران ورودی را به آنها اعلام می کنیم اما میزان تاثیر گردشگران بر اقتصاد روشن نیست بنابراین آمار دقیق از درآمد گردشگری نداریم درحالی که برای انجام برنامه ریزی های مرتبط با توسعه صنعت گردشگری ما به آمار جزئی و دقیق نیاز داریم.

نعمتی تصریح کرد: تقریبا می دانیم که متوسط سرانه درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی در ایران چقدر است کارشناسان UNWTO این آمار را از ما قبول می کنند منتها برای برنامه ریزی در داخل کشور، نیاز داریم که خودمان این آمار را به صورت دقیق محاسبه کنیم.

نعمتی هزینه‌ای که هر گردشگر برای ورود به ایران می پردازد را به عوامل مختلفی نسبت داد و گفت: در یک ارزیابی کلی هر گردشگر متوسط 1300 دلار هزینه می پردازد. اما برخی از گردشگران بیشتر خرج می کنند و برخی کمتر. به عنوان مثال اروپایی ها بیشتر هزینه و گردشگران کشورهای همسایه کمتر هزینه می کنند. از سوی دیگر بر اساس بررسی و نظر کارشناسی سازمان جهانی جهانگردی میانگین درآمد کشورهای جنوب آسیا از گردشگران 1570 دلار برای هر گردشگر است. در تقسیم بندی این سازمان ایران نیز در این منطقه قرار گرفته است.

مشاور معاون گردشگری گفت: برخی از کشورها در تلاش هستند تا گردشگران پول بیشتری در کشورشان خرج کنند. آنها با تعریف جاذبه های جدید منابع جدیدی برای کسب درآمد فراهم می کنند. به عنوان مثال آمریکا از نظر تعداد گردشگران ورودی رتبه دوم را دارد اما از نظر درآمد حاصل از ورود گردشگران دارای رتبه اول است چون کاری کرده که وقتی گردشگر وارد شد، هزینه زیادی بابت خدمات بپردازد.

نعمتی گفت: ‫با توجه به اینکه در سال 2013 مجموعاً 4 میلیون و 700 هزار گردشگر وارد ایران شده است بنابراین ‫اگر تعداد گردشگران را در میانگین درآمد هر گردشگر ضرب کنیم بصورت تقریبی درآمد ایران از گردشگری حدود 7 میلیارد و 379 میلیون دلار می شود ‫براساس جدول درآمد کشورها که از سوی سازمان جهانی جهانگردی منتشر شده است آمریکا با 128 میلیارد دلار در سال 2012 پردرآمد ترین کشور دنیاست ‫اگر درآمد هفت میلیارددلاری را برای کشورمان فرض کنیم، جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی از نظر درآمد تقریبا در رتبه 35 دنیا قرار می‌گیرد. البته این میزان درآمد تقریبی است و امیدواریم با استقرار نظام جامع آماری با قطعیت و به صورت دقیق بتوانیم سهم صنعت گردشگری را در اقتصاد و تولید ناخالص ملی را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: ‫ منتها از آنجا که هنوز در ایران نظام جامع آماری مستقر نشده است بنابراین در فهرست سازمان جهانی جهانگردی قرار نگرفته ایم. ولی می توان گفت با یک حساب و کتاب آماری می‌توانیم در رتبه 35 دنیا باشیم. ‫بر همین اساس اولویت مهم سازمان استقرار این نظام جامع آماری است.

منبع :همشهری آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.