بازتاب توریستی از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز

4.5
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
14 شهریور 1395 11:00
0

پس از بازگشایی مسیرهای پروازی بریتیش ایرویز به ایران، انجمن های گردشگری و فعالان سفر در بریتانیا به معرفی جاذبه های گردشگری کشورمان پرداخته و با دستمایه قرار دادن این رویداد مهم، بریتانیایی ها را برای سفر به ایران تشویق می کنند.

پروازهای مستقیم به ایران در حالی از سر گرفته می شود که از 4 سال پیش، این شرکت هوایی پروازهایش را به تهران قطع کرده بود. پس از این وقفه 4 ساله، کارشناسان از سرگیری این پروازها را نشانه بهبود روابط و گشایش باب سفر گردشگران خارجی به ایران می دانند؛ امری که بر افزایش درآمدزایی ایران موثر است. این گشایش که پس از برجام صورت می گیرد، باعث شده پروازهای مستقیم بین تهران و لندن در هر هفته به 9 پرواز افزایش یابد. در این میان مجله سفر واندرلاست (Wanderlust) به مناسبت این رویداد، مقاله ای منتشر کرده که در آن 5دلیل برای سفر به ایران را نام برده است.لین هیوز، نویسنده این مقاله، با اشاره به از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز از لندن به تهران، این 5 دلیل را امنیت، تنوع، فرهنگ، رمانتیک بودن کشور و دوستانه بودن آن می داند.

از ایمن ترین مقاصد گردشگری برای زنان

لین هیوز در مقاله خود نه تنها به خوشامدگویی گرم از سوی بازدیدکنندگان اشاره می کند، بلکه ذکر می کند که آمار جرم و جنایت نیز در کشور پایین بوده و خیابان ها امن است. او در ادامه می نویسد: «زنان به طور منظم راه می روند و تنها سفر می کنند و تعرض ها بسیار اندک است.» وی به تفاوت های فرهنگی و لزوم احترام به آنها نیز اشاره می کند و کدهای لازم برای پوشاک حتی برای مردان را نیز متذکر می شود: «مردان باید طبق عرف محلی شلوار بپوشند؛ درحالی که زنان باید پاهای خود را پوشانده و در فضای عمومی روسری داشته باشند. روی هم رفته این کشور یکی از ایمن ترین مقاصد در جهان برای یک زن است.»

تنوع قومی و طبیعی

هیوز در مورد تنوع موجود در ایران می نویسد: «ایران هم از نظر نژادی و هم از نظر جغرافیایی متنوع است. پارسی هایی که فارسی صحبت می کنند تنها حدود 55 تا 65 درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهند (این آمار بنا بر منابع مختلف است). سایر مردم این کشور از چند اقلیت نژادی بزرگ تشکیل شده اند و حتی بزرگ ترین جمعیت یهودیان در خارج از فلسطین اشغالی در این کشور زندگی می کنند.» نویسنده این مقاله درباره تنوع طبیعی کشورمان نیز یادآور می شود: «ایران بسیار پهناور است و مناظر و چشم اندازهای فراوانی دارد. بیرون از شهرها می توان قله های پوشیده از برف، بیابان های وسیع، استپ های اسرارآمیز و جلگه های بادخیز را پیدا کرد که خانه مردم کوچ نشین و عشایر هستند. جنگل ها خانه خرس، سیاه گوش و پلنگ هستند؛ درحالی که حیوانات اهلی شامل گاو، شتر و الاغ می شوند.»

فرهنگ

هیوز در مورد فرهنگ ایران نیز در مقاله خود تصریح می کند: «علاوه بر تمامی تنوعی که این کشور دارد، لایه هایی غنی از تاریخ و فرهنگ در سراسر این کشور مشاهده می شود؛ امری که منجر به وجود سایت های درخشانی شده که بازدید از آنها تحسین آدمی را بر می انگیزد.» او ادامه می دهد: «دشوار است عاشق میدان امام اصفهان نشد؛ شهری که به همراه مسجد و پل هایش یکی از زیباترین نقاط جهان است. در یزد نیز آتشکده ها و بادگیرهایی را خواهید یافت. شهر مقدس مشهد هم بزرگ ترین مسجد جهان را در خود جای داده است، درحالی که اصفهان نیز کلیسای جامع ارامنه باشکوهی دارد. با این همه جواهر این تاج، بنای تخت جمشید است که قدمت آن به 515 قبل از میلاد مسیح برمی گردد و یکی از مهم ترین بناهای باستانی است.»

کشور رمانتیک ایران!

هیوز در مورد بازدید خود از ایران و جنبه های دیگری از فرهنگ کشورمان نیز می نویسد: «زنان جوان در کافه ها و چای خانه ها در کنار همراهان خود دیده می شوند. مردان جوان در اطراف پل های زیبای اصفهان جمع می شوند و صدای موسیقی گاهی در این میان شنیده می شود؛ ترانه هایی عاشقانه که اغلب در رستوران ها یا پارک ها به گوش می رسند. شعر در این کشور بسیار جدی گرفته و در مدارس مطالعه می شود و به طور گسترده ای مورد نقل قرار می گیرد. حافظ، شاعر قرن چهاردهم میلادی که مقبره وی در شیراز قرار دارد و در شعر خود به جنبه های رمانتیک پرداخته، در میان مردم ایران بسیار مورد احترام است.»

دوستانه بودن

هیوز در مقاله خود در مجله واندرلاست از رفتاری که در ایران با وی شده، ابراز خشنودی می کند و در این باره می گوید: «اگر از هر کسی بپرسید که چه چیزی در بازدید از ایران بر وی اثرگذار بوده است، می توانم ضمانت کنم که نخستین چیزی که اشاره می کنند مهمان نوازی، رفتار دوستانه و گرمی برخورد مردم است. مردم همیشه به شما نزدیک خواهند شد و شما در مورد هر چیزی از فوتبال (اینکه طرفدار کدام تیم بریتانیایی هستید؟) گرفته تا موسیقی، احساستان در مورد ایران و حتی خانواده، مورد سوال قرار می گیرید.» هیوز در پایان تاکید می کند: «همین رفتار مردم با شما باعث می شود وقتی خاطرات معماری درخشان و مکان های تاریخی شروع به محو شدن از ذهن تان می کنند، شما مصاحبه هایی را به یاد بیاورید که با لبخند غریبه ها و عکس گرفتن با خانواده های آنها همراه بوده است.»

30 تصویر از ایران در اینترنشنال بیزینس تایمز

در همین حال علاوه بر گزارشی که به آن اشاره شد، همزمان با از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز، نشریه اینترنشنال بیزینس تایمز نیز در گزارشی به قلم دیوید سیم، 30 عکس از جاذبه های مختلف ایران منتشر کرده که شامل کوه دماوند، میدان نقش جهان، بازار، مسجد شیخ لطف الله و امام، کلیسای وانک، سی و سه پل و عمارت عالی قاپو در اصفهان، تخت جمشید در فارس، برج میلاد، کاخ گلستان و دربندسر در تهران، مناطقی در یزد، بازار تبریز، میمند، ابیانه، کندوان و بسیاری دیگر از مناطق ایران است. همچنین تصویری نیز از قطار سریع السیر عقاب که بسیار لوکس است و در سفری دو هفته ای با گذر از شبه جزیره بالکان، تنگه بسفر و شرق ترکیه، از بوداپست به تهران می رسد، در میان این تصاویر دیده می شود.

دیوید سیم در گزارش کوتاه خود با اشاره به امکان پذیر شدن و راحت تر شدن سفر بین این دو کشور، به این امر که ایران انتظار دارد با رونق ورود گردشگران به داخل کشور روبه رو شود، اشاره می کند. سیم می نویسد: «بازدیدکنندگان ممکن است با تعجب منابع غنی توریستی را که این کشور پیشنهاد می کند، نظاره کنند که شامل خرابه های باستانی، سواحل مناسب و تفریحگاه های اسکی محبوب هستند. این جاذبه ها ایران را در صدر فهرست مقاصد عمده انتشاراتی همچون فایننشال تایمز و گاردین در سال 2015 قرار داد.
از مهم ترین جاذبه های این کشور می توان به بقایای باستانی 2500 ساله تخت جمشید در نزدیکی شیراز و معماری بی نظیر اسلامی قرن شانزدهم میلادی اصفهان اشاره کرد.» دیوید سیم درحالی به گزارش فایننشال تایمز و گاردین از جاذبه های ایران اشاره می کند که پیش از این نیز ایران در صدر اخبار بسیاری از رسانه های غربی مرتبط با سفر قرار گرفته است. پیش از این، نشنال جئوگرافیک و بسیاری دیگر از رسانه ها نظیر سی ان ان نیز ایران را در میان مقاصد برتر سال 2015 و 2016 قرار داده اند.


منبع:دنیای اقتصاد
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.