روزهای آبی و شبهای روشن (سفرنامه مارماریس) - قسمت دوم

4.2
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
روزهای آبی و شبهای روشن (سفرنامه مارماریس) - قسمت دوم

روز سوم : پارک آبی و شام روی کشتی

برنامه روز سوم شامل پارک آبی و شام روی کشتی بود. پارک های آبی همیشه تفریح سرگرم کننده ای هستند به خصوص در آب و هوای داغ. مارماریس دارای دو پارک آبی است.پارک آبی آتلانتیس که در کناره ساحل است و مساحت کوچکتری دارد و پارک آبی آکوا دریم که در بالای تپه ای مشرف به شهر قرار دارد و بزرگتر بوده و بازیهای مهیج تری هم دارد.

هر دو پارک آبی همه روزه از ساعت 10:00 صبح تا 17:30 باز می باشد. هر دو دارای رستوران، رختکن، دوش آب سرد و گرم و کافی شاپ می باشند. همه چیزهای مورد نیاز شما در آنها موجود است.اگرچه پارکهای آبی شهر مارماریس در مقایسه با پارکهای آبی شهرهای کوش آداسی و آنتالیا بازیهای کمتر و مساحت کمتری دارند اما به یقین پارک آبی آکوا دریم خوش عکس ترین پارک آبی در میان پارکهای آبی ترکیه است.از آنجا که این پارک آبی برفراز تپه ای مشرف به شهر و دریاست،شما میتوانید تصاویر بسیار خوب و اصطلاحا،کارت پستالی را در آنجا به یادگار بردارید.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

مناظر پارک آبی آکوادریم برای عکاسی بی همتاست

با پرداخت 25 لیر،سرویس پارک آبی شما را حدودساعت ده صبح از هتل سوار کرده و سرویسهای برگشت نیز از ساعت 3 بعد از ظهر هر نیم ساعت فعالند. در مجموع برای ناهار،آب میوه و نوشابه و صندوق امانات،20 لیر دیگر نیز باید هزینه کنید.البته ما همیشه برای تورهایی که شامل ناهار نبودند،هنگام صرف صبحانه هتل،مقداری ساندویچ و آب نیز به همراه میبردیم که در هزینه ها صرفه جویی گردد.این هم از مزایای هتل All inclusive .هیچکدام از بازیهای پارک آبی آنقدر شلوغ نیستند که نتوانید بازی مورد علاقه خود را به دفعات انجام دهید و من از بین این بازیها سرسره کامیکازه،چاله فضایی و سرسره U شکل را پیشنهاد میکنم.در پارک آبی آکوا دریم در نزدیک ظهر برنامه ویژه ای را برای بچه های اجرا میکنند که حرکات موزون و بازیهای مختلف را در بر میگیرد و حتی مسلبقه ای شامل جایزه هم برگزار میکنند که در نوع خود سرگرم کننده است.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

نمایی از پارک آبی آکوادریم از دریا

به دلیل آنکه برای شب تور شام روی کشتی را نیز رزرو کرده بودیم حدود ساعت 3:30 تصمیم به ترک پارک آبی گرفتیم و به هتل رفتیم. پس از استراحت در هتل با استحمام و تعویض لباس منتظر سرویس شام کشتی ماندیم که حدود ساعت هفت غروب مارا از هتل سوار کرد.بعد از گردشی در شهر و سوار کردن باقی مسافران در سرویس به سمت اسکله شرقی شهر رفتیم و به لنج دو طبقه ای به نام King Sezar سوار شدیم که توسط یک خانواده اداره میشد.کشتی هنگام غروب اسکله را ترک کرد و به میان دریا رفت و ما توانستیم از دریا منظره غروب جادویی بندر مارماریس را تماشاکنیم.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

غروب مارماریس،چراغها روشن میشوند

باد ملایمی که میوزید هوا را بسیار مطبوع میکرد و با پخش موزیک در کشتی،بسیاری از مسافران به وجد آمده و به پایکوبی پرداختند.پس از تاریک شدن هوا و گشت یک ساعته در محدوده ساحل به طبقه پایین کشتی برای شام دعوت شدیم.منو شامل مرغ،ماهی یا همبرگر کبابی به انتخاب بود و البته آب میوه و نوشابه هزینه جدا داشت.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

شام در کشتی

پس از شام،مجددا بسیاری از مسافران به طبقه بالا رفتند تا از منظره و موسیقی لذت ببرند و در پایان حدود ساعت 10 کشتی به ساحل برگشت و مسافران ،برخی به شبهای مارماریس پیوستند و عده ای دیگر به هتلهای خود مراجعت کردند.اینگونه بود که روز سوم نیز به پایان رسید.

روز چهارم : تور کشتی تورونج

مارماریس در اطراف خود سواحل و جزایر زیبای فراوان دارد که برای دیدن همه آنها باید تورهای کشتی چهار مسیر مختلف را استفاده نمایید. جزیره پارادایس (نیمارا) روبروی مارماریس، تورونج، کوملوبوک، چیفتلیک و غار فسفری، محبوب ترین مقاصد تورهای روزانه هستند.معمولا گردشگران از دو تور سواحل و جزایر استفاده میکنند.یکی تور کشتی که سواحل تورونج،ایچملر و غار آبی را پوشش میدهد و دیگری تور کشتی دالیان.تور مسیر سواحل غربی مارماریس با لنج برگزار میگردد و توری که ما رزورو کرده بودیم ناهار و آب میوه و نوشابه را در طول روز شامل میشد که بسیار به صرفه بود.

تور کشتی تورونج ساعت 10 از لنگرگاه جدا میشد و ساعت پنج عصر به مارماریس باز میگشت.در این بین مسافران از غار فسفری،سواحل ایچملر و تورونج ،بازار تورونج و چندین ساحل فیروزه ای دیگر دیدن میکردند.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

دیدار از غار فسفری

بسیاری از گردشگران در توقفات کشتی تنی به آب میزدند و دوباره به کشتی باز میگشتند تا آفتاب بگیرند. وسایل امدادی مانند جلیقه و کمربند نجات نیز توسط خدمه کشتی در اختیار مسافران قرار داده میشد.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

گردشگران اروپایی معمولا با یک آبتنی مختصر به طبقه دوم کشتی که روباز بود میرفتند و آفتاب میگرفتند.این آفتاب گرفتن ساعتها طول میکشید. چه در هتل چه در تورها و تفریحات آبی این اشتیاق گردشگران اروپایی به آفتاب گرفتن طولانی من را حیرت زده کرده بود.یکبار خواستم آفتاب گرفتن را تجربه کنم اما بعد از ده دقیقه احساس کردم خونم دارد در بدنم به جوش می آید و بیشتر از ده دقیقه نتوانستم تحمل کنم. حادثه جالب که در این تور برای من و همسرم رخ داد،مشغول شدن همسرم به خرید در بازار ساحل تورونج بود که باعث شد وقتی به ساحل برگردیم متوجه شویم کشتی ما از لنگرگاه جدا شده و ما از آن جا مانده ایم.پس از آنکه با داد و فریاد خدمه کشتی را متوجه خود کردیم،توسط یک کشتی دیگر و با عملیاتی آکروباتیک و نسبتا خطرناک، مانند فیلمهای سینمایی دزدان دریایی از یک کشتی به پنجره کشتی خودمان منتقل شدیم.اگرچه همسفران ما ، در ابتدا به دلیل تاخیر ناراحت بودند اما این شیرین کاری باعث شد در کشتی معروف شویم و رفتارها دوستانه شود،طوری که هنگام پایان تور همه مسافران از کشورهای مختلف با ما دست میدادند و خداحافظی میکردند.در میانه راه نیز ناهار بر روی کشتی سرو میشد . غروب ، به مارماریس بازگشتیم تا هرکس به هتل خود رود و برای شبهای بیدار آماده گردد.

روز پنجم : غواصی با برادران باراکودا

غواصی در دریای مدیترانه به دلیل سواحل مرجانی و آبزیان و ماهیان زیبا،تجربه ای به یاد ماندنی است به ویژه که شما در مارماریس،یکی از مراکز اصلی غواصی در مدیترانه باشید.در این شهر چندین باشگاه غواصی بین المللی و حرفه ای فعالند و خدمات آموزش و تور غواصی را ارائه میدهند.تور غواصی یک تور تمام روز است که از ساعت 9 صبح آغاز و ساعت 5 عصر پایان میابد.تور غواصی ما شامل آموزش غواصی،ناهار،دونوبت غواصی حدودا 30 دقیقه ای در زیر آب با تجهیزات کامل و ترانسفر از هتل به لنگرگاه شهر ایچملر در 10 کیلومتری غرب مارماریس بود.ما تور خود را از مدرسه غواصی برادران باراکودا دریافت کردیم که توسط سه برادر که همگی دارای مدرک و سابقه بین المللی در غواصی بودند آن را اداره میکردند.ابتدا همه مسافران یک آموزش یک ساعته شامل علایم غواصی،حرکات خطرناک زیر آب و نحوه استفاده از تجهیزات را به زبانهای انگلیسی،روسی و ترکی دریافت کردند.

این آموزش همراه با بذله گویی و خاطرات برادران باراکودا بود و بسیار بامزه بود.سپس همه با وسایل اولیه چون نیهای پلاستیکی ،غواصی را در آبهای کم عمق تمرین کردند.بعد از ناهار،کشتی به سواحل عمیقتر و زیباتر میرفت و مسافران بعد از پوشیدن تجهیزات غواصی سنگین به مدت بیست دقیقه در زیر آب همراه مربی به غواصی تمرینی می پرداختند.سپس کشتی به ساحل عمیق میرفت تا مسافران که حالا حرفه ای تر شده بودند اینبار غواصی را بدون مربی در بالای سر و از میان صخره ها و راههای زیر آبی تجربه کنند.از غواصان در زیر آب توسط دوربینهای ضدآب عکس برداری و فیلم برداری میشد تا اگر خواستند به یادگار آن را خریداری کنند.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

یک آبزی ناشناس؟ یا یک آبزی تازه کار؟

پس از پایان این مراحل کشتی به اسکله شهر ایچملر برگشت و ما از آنجا به شهر مارماریس و هتل خود منتقل شدیم تا خستگی شدید را از خود دور کنیم.

روز ششم : تور کشتی دالیان

تور کشتی دالیان از تورهای به یاد ماندنی این شهر است که شما را در یک روز به چندین تجربه منحصر به فرد مهمان میکند.این تور توسط سه کشتی بزرگ لنگرگاه مارماریس برگزار میگردد.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

کشتی بزرگی که همه روز تور دالیان را برگزار میکند

به دلیل دور بودن دالیان از مارماریس مسیر اولیه باید توسط این کشتیهای بزرگتر طی گردد. شما با کشتی به سواحل کم عمق نزدیک رودخانه دالیان و ساحل لاک پشتها منتقل میشوید.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

منظره دریا در مسیر دالیان

سپس با قایقهای کوچکتر که میتوانند در سواحل کم عمق حرکت کنند به پلاژ ایزتوزو که فقط از راه دریا راه دارد میرسید.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

قایقهای کوچکتر گردشگران را به آبهای کم عمق میبرند

نام انگلیسی این ساحل ، تیرتیل بیچ یا ساحل لاک پشتهاست که جزء آخرین مکانهای لاک پشتهای کارتا در اروپاست که تحت محافظت سازمانهای محیط زیستی اروپاست.در اینجا راهنمایان تور با طعمه قرار دادن ماهیها سعی میکنند تا این لاکپشتها را به روی آب بیاورند و در دید گردشگران قرار دهند.اگرچه تلاش راهنمای تور ما به نتیجه نرسید و ما موفق به دیدن این لاک پشتهای غول پیکر نشدیم. گردشگران در اینجا از قایقها پیاده شده و به تنها ساحل شنی نزدیک مارماریس منتقل میروند که موجهای بسیار خوب و آب گرمی برای شنا دارد. این پلاژ با ساحل شنی (قوم سال) قهوه رنگش حقیقتا تسکین دهنده است .مسافران میتوانند در این ساحل یک ساعت به استراحت و شنا بپردازند.سپس به قایقها برگشته و از میان تالاب و نیزارها وارد رودخانه دالیان میشوند.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

قایقها در رودخانه دالیان به پیش میروند

در ابتدای این رودخانه شما با مقبره های پادشاهان قدیم یونانی روبرو میشوید که بیش از 2000 سال پیش ، در دل کوه حفر شده اند. در پایین این بناهای صخره ای، قایقها در رودخانه توقف میکنند تا گردشگران توضیحات راهنمایان را در مورد آنها بشنوند.سوای همه افسانه های جالبی که در مورد مقبره ها گفته شد،اینکه این مقبره ها در دل صخره هایی حفر شده اند که در طول تمام روز نور خورشید برآنها بتابد برای من جالب بود.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

مقبره پادشاهان که قرنها پیش در دل صخره ها کنده شده اند

پس از مشاهده این مقبره ها ،در مسیر رودخانه به بندر دالیان رسیدیم که در نوع خود زیباست.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

بندر کوچک دالیان بر کناره این رودخانه

در انتهای مسیر تور،قایقها پهلو میگیرند تا گردشگران به حمام گل و آبگرم معدنی وارد شوند.پس از استحمام در گل،خشک شدن در آفتاب و دوش گرفتن وارد حمام آبگرم میشوید و بعد از تمام این مراحل به قایقها بازمیگردید تا تمام این راه را تا کشتیهای بزرگ که در آبهای عمیقتر منتظرند طی کنید.بر روی این کشتیها در مسیر برگشت،غروب آفتاب مدیترانه در دریا را تجربه خواهید کرد. اکثر گردشگران پس از یک روز پرهیجان، در همان کشتی که مانند ننو در آبهای مدیترانه تکان میخورد،به خواب بعد از ظهر فرو میروند.آنها که بیدار می مانند و به عرشه میروند،باد آنها را با خود خواهد برد.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

غروب دریا،فانوس دریایی تک افتاده

زمانی که کشتیها به مارماریس میرسند هوا رو به تاریکی است و شما چندین مکان و تجربه دیگر را نیز به خاطرات خود افزوده اید.

روز هفتم : خرید در شهر و شب ترکی

روز هفتم، پس از روزها تفریحات پر انرژی ،نیاز اساسی به بازیابی توان داشتیم، اما مجبور بودم به اصرار همسرم سنت ایرانی خرید سوغات در سفر را به جای بیاورم. بنابر این روز هفتم به خرید در مارماریس گذشت. مارماریس به عنوان شهری توریستی مکان مناسبی برای خرید نیست.در مارماریس سه مرکز خرید ،یک بازارچه خیابانی و یک بازار مسقف شبیه به بازارهای سنتی ایرانی وجود دارد.مراکز خرید میگرس و Piont Center از جمله مکانهایی هستند که همانند فروشگاههای زنجیره ای ایرانی چون شهروند و رفاه، اجناس گوناگون را میتوان از آنها خرید.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

مرکز خرید Piont Center و فروشگاه Kipa

برای دسترسی به تنوع بیشتر باید به بازار بزرگ مارماریس مراجعه کرد که ورودی آن در لنگرگاه لنجها در سمت شرقی شهر و روبروی مجسمه آتاتورک قرار دارد. در این بازار بیش از هزار مغازه کوچک وجود دارد و اگر به این شهر سفر کردید حتماً سری به این بازار بزنید. در اینجا می توانید سوغاتی هایی مانند قالی، قهوه ترک، داروهای گیاهی، ادویه، چای، ظروف سرامیک، محصولات چرمی، عطر، ساعت، لباس و همچین کیف و کفش و جواهرات و بدلیجات بخرید که اکثراً برندهای واقعی نیستند، ولی بسیار شبیه واقعی بوده و ارزان قیمت می باشند. اگر برای شما لباس های مارک جعلی مهم نباشد این بازار بهترین مکان خرید می باشد. بازارهای مشابه این، در شهر ایچملر و در سواحلی که تورهای کشتی در آن توقف میکنند نیز وجود دارد.ضلع جنوب میدان 19 مارس نیز یک فروشگاه بزرگ از پوشاک برند LCW قرار دارد که قیمتهای آن به ویژه در پوشاک مردانه مناسب است.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

فروشگاه LCW در جنوب میدان 19 مارس

در انتهای لنگرگاه و پس از عبور از یک پل چوبی،به مجموعه فروشگاههایی در قالب یک مجتمع تجاری یک طبقه به نام Netsel برخورد خواهید کرد که لوکس ترین و گرانترین اجناس مارماریس را به فروش میرسانند و برای خرید جنس اصل قابل اعتماد هستند.چهارشنبه بازار نیز در یک پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر قرار دارد که اجناس بی کیفیتی را ارائه میدهند و مشتریان آن اغلب از روستاهای اطراف مارماریس هستند و مکان مناسبی برای خرید گردشگران نمیباشد.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

راهنمای مراکز خرید در نقشه شهر مارماریس

به جز فروشگاههای معتبر و زنجیره ای که قیمتها و تخفیفات آن مشخص است،در مغازه ها و فروشگاههای دیگر حتما چانه بزنید.گاهی میتوانید یک جنس را به یک سوم قیمت اولیه خریداری کنید.قانون کلی این است که هرجه جنس گرانتر است،قیمتش هم غیر منطقی تر است و باید چانه بیشتری بزنید.بعد از پایان تور خرید که همسرم! مجری و راهنمای تور بود! به هتل برگشتیم.

هنگام غروب ساعت 8 سرویس برنامه شب ترکی مارا از هتل به محل برگزاری این برنامه که رستورانی در زیر پارک آبی آکوا دریم بود،برد.پس از نشستن مهمانان در میزهای تعیین شده مراسم همراه با سرو پیش غذا آغاز گردید.به همان گونه که شام و دسر به ترتیب در طی نزدیک به سه ساعت سرو میشد مراسم مختلف مانند حرکات موزون ترکی و عربی،تاتر کمدی ترکی،رقص با مارها،مسابقه مهمانان و حرکات موزون آذری اجرا گردید.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

نمایش کمدی در شب ترکی

شبی مملو از موسیقی و آتش‌بازی و نمایش‌های سنتی بودکه در نوع خود متفاوت و برای آشنایی گردشگران با فرهنگ ترکیه مفید بود. حدود ساعت یازده این برنامه نیز خاتمه یافت و به هتل بازگردانده شدیم.

روز آخر:

یکی از چیزهایی که در مارماریس نباید از دست داد پیاده روی در پیاده راه ساحلی یازده کیلومتری بین مارماریس و شهر مجاورش ایچملر است.این پیاده راه که در آن دوچرخه سواری نیز مجاز است توسط کاربران سایت معتبر سیاره تک افتاده(Lonely Planet ) به عنوان یکی از ده مسیر برتر پباده روی صبحگاهی در جهان انتخاب شده است.در این چند کیلومتر شما در مسیری سنگفرش قدم میزنید که از یکسو به ساحل دریا و تفریحات و پلاژهای ساحلی دید دارید و در سمت دیگر باغها، باغچه ها و کافه های متنوع و پرشمار قرار دارند.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

دیدنیهای خط ساحلی

پیاده روی در راهی با درختان باطراوت نخل،باغچه های تزیین شده هتلها ، مجسمه ها و دکورها در یکطرف و با اسکله های تفریحات آبی،محل بازی والیال ساحلی و فوتبال ساحلی و منظره دریا و کشتیهای تفریحی زیبا در سمت دریا،به هیچ عنوان شمارا خسته نخواهد کرد.صبح آخرین روز اقامتمان در شهر مارماریس را به پیاده روی در این پیاده راه گذراندیم . انصافا منظره طلوع آفتاب از سمت دریا در این راه،منظره ای وصف ناشدنی است.لذتی که اینبار بدون هزینه کردن پول قابل دستیابی بود.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

خانه جنگلی برای کودکان بر فراز درختها

سفرنامه آنکارا - مارماریس

کشتی تفریحی در مارماریس

مارماریس تفریحات دیگری چون تور ماهیگیری،سوارکاری،دهکده جنگلی و قایقرانی در رودخانه خروشان دارد که ما به دلیل اتمام زمان و همینطور توان نتوانستیم آنهارا تجربه کنیم. قلعه مارماریس و موزه داخل آن که در دوره اسکندر کبیر بازسازی شده و از طرف سلطان سلیمان دراثنای مسافرت به رودوس در سال 1522 به وسعت زیادی توسعه یافته و تعمیر گردیده است از مکانهایی بود که فرصت بازدید از آن را از دست دادیم.در حالی که میتوانستیم با برنامه ریزی بهتر،در میان تفریحات تمام روز ،روزی را برای استراحت و بازدید از چنین دیدنیهایی نیز اختصاص دهیم.میتوانستیم از بالای قلعه مناظر بدیع مارماریس را مشاهده کنیم.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

قلعه و موزه مارماریس در شرق شهر

سفرنامه آنکارا - مارماریس

یک چهره آشنا در غربت

تور یک روزه به جزیره رودوس یونان نیز به دلیل نیاز به ویزای شنگن برایمان مقدور نشد. در مارماریس تا دل‌تان بخواهد تفریحات آبی کنار ساحل چون موج سواری، قایق‌سواری، پاراسیلینگ(پرواز بر فراز دریا) ،رفتن به عمق دریا با زیردریایی و شنا در آب‌های شفاف مدیترانه و دریای اژه برپا شده است.

سفرنامه آنکارا - مارماریس

سفرنامه آنکارا - مارماریس

تفریح آبی در ساحل

سفرنامه آنکارا - مارماریس

رفتن به عمق با زیردریایی

برای یک دور تفریح کامل در مارماریس با احتساب روزهای استراحت برای تجدید قوا، نیاز به یکماه زمان خواهید داشت . یک نکته هم برای یادآوری مهم است.معمولا در تورهای تفریحی،آبمیوه و آب معدنی و نوشابه قیمت جدا دارد که بسیار هم گران است.به طور میانگین قیمت نوشابه و آب معدنی در این شهر 4 لیر است که به دلیل گرمای هوا هم گریزی از آن نیست.حتی رستورانها نیز درآمد خودرا از آبمیوه و نوشابه به دست می آورند چرا که غذاها در این شهر واقعا ارزان و مشابه قیمتهای تهران است.برای هر نفر در هر روز به میزان 10 لیر برای هزینه های آبمیوه و نوشابه و حمل و نقل در نظر بگیرید.امیدورام هموطنانم بتوانند از زیبایی های این شهر جادویی بهره بگیرند و صمیمیت و مهمان نوازی مردمان مارماریس را از نزدیک شاهد باشند.

کلام آخر : چرا باید مارماریس را تجربه کرد؟

اکثر گردشگران ایرانی،در هنگام سفر به ترکیه مقصد خود را یکی از شهرهای استانبول،آنتالیا و کوش آداسی قرار میدهند.در آنتالیا و کوش آداسی محوریت با هتلها میباشد و تقریبا فقط برای خرید و گشت شهری نیاز به خروج از هتل احساس میشود.در حالی که در مارماریس، شهر و امکانات و تفریحات شهر محور است و معمولا همه گردشگران در شب و روز زمان زیادی را خارج از هتل سپری میکنند.

تفاوت دیگر به نظر من ملیت گردشگران است که در آنتالیا و کوش آداسی غلبه با گردشگران روس و آلمانی است در حالی که در شهرهای مارماریس و بودروم اغلب گردشگران از بریتانیا و اروپای غربی هستند و متاسفانه هم وطنان ایرانی نیز بسیار کم در این شهر دیده میشوند.این امر شاید به تقسیم مقاصد آژانسهای مسافرتی این کشورها نیز مربوط باشد.به طور کل میتوان نتیجه گرفت در مارماریس و تا حدی بودروم،شما سبکی متفاوت از اقامت،تفریحات و گردشگری را به نسبت استانبول،آنتالیا و کوش آداسی تجربه میکنید.همانقدر که سبک زندگی از تهران تا استانبول تفاوت میکند،شما این تغییر سبک و فرهنگ را از استانبول تا مارماریس نیز تجربه خواهید کرد.تجربه اقامت در شهر عروسکی مارماریس،مانند زندگی در یک شهر کوچک و دنج اروپایی است .در این شهر شما به راحتی سنتهای زندگی بریتانیایی مثل تماشای فوتبال در کافه ها و رستورانها،مطالعه روزنامه در اوقات فراغت و .... را از نزدیک لمس خواهید کرد.مردمان صمیمی و خونگرم مارماریس همه گونه روشهای اقامتی را در مساحتی کوچک فراهم کرده اند.از هتلهای 5 ستاره لوکس در بخش غربی تا هتلهای 3 ستاره در مرکز و هتل آپارتمان در همه جای شهر.در هر زمانی از سال شما به این شهر سفر کنید محلی برای اقامت خواهید یافت و از این نظر به خود نگرانی راه ندهید.

در این شهر شما هتلها،کشتیها و رستورانهای بیشمار را خواهید دید که به صورت خانوادگی اداره میشوند و چه خانواده های خوب و مهربانی. این شهر برای مسافرتهای گروهی نیز مزایای بیشمار دارد.اقامت در هتل آپارتمانها برای گروههای بالای چهار نفر بسیار به صرفه خواهد بود.مثل شمال ایران و اقامت در ویلاهای آن،میتوان مواد غذایی را از فروشگاههای شهر با قیمتی برابر ایران تهیه کرد و در آپارتمانها که به وسایل آشپزی مجهزند پخت و پز کرد.تنها مانعی که میان سفر ارزان به این شهر و گردشگران ایرانی قرار گرفته است،رنج یک سفر با اتوبوس است.در اینجا یک گلگی هم باید از آژانسهای مسافرتی وطنی داشت. با توجه به افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر و کاهش قدرت خرید طبقه متوسط ایرانی،انتظار است که این آژانسها ، خلاقیت و قدرت مدیریت خودرا در طراحی مسیرها و روشهای کم هزینه،به کار گیرند تا گردشگران ایرانی را برای استفاده کم هزینه تر از تورهای گردشگری ترغیب نمایید.آیا نمیتوان هتل آپارتمانها را نیز در پکیج تورهای ایرانی قرار داد؟آیا نمیتوان پروازهای ارزان به شهرهای اصلی و سپس سفر با اتوبوس را برای کاستن از هزینه ها مدیریت کرد؟

این سفرنامه،تمام توان من برای معرفی این شهر زیبا به هموطنانم بود.در این سفرنامه از آشنائیها و دوستیهایی که با مردمی از فرهنگهای مختلف داشتیم چندان سخن نگفتم.این تجربه ای شخصی است که انتقال آن بدون تجربه کردن آن کامل نمیشود.اما باید اشاره کنم که ماهیت مارماریس به دلیل تنوع بیشتر توریستها از نظر ملیت، تورهای تمام روز آن که آشنایی و رفاقت را ناگزیر میکند و جو صمیمی و دوستانه همه مردم ،باعث میشود خیلی راحت با گردشگرانی از کشورهای دیگر انس بگیرید و از فرهنگ آنها تجربه بیاموزید.دوستی من با همراهان هندی،انگلیسی و ترک تبارم هنوز از طریق اینترنت پابرجاست و این موهبتی بود که در سفرهای دیگر نصیبم نشده بود. از صمیم قلب امیدوارم خوانندگان این سفرنامه،خود این تجربیات را از سر بگذرانند و از این شهر لذت ببرند.

نقد و بررسی هتل

هتل بلو پارک در گوشه ای دنج و آرام و دور از هیاهوی مرکز شهر ،در گوشه شمال غربی مارماریس واقع شده است.اگرچه هتل از مرکز شهر دور است ولی عبور ون های خط 3 شهر مارماریس از جلوی هتل که هر 10 دقیقه از آن میگذرند،باعث میشود به راحتی بتوانید به مرکز شهر که همان میدان 19 مارس است برسید.استفاده از دلموش(ون)برای هر نفر2 لیر و استفاده از تاکسی 15 لیر هزینه دارد. بعد از ساعت یک بامداد فقط امکان استفاده از تاکسی وجود دارد. از هتل پیاده تا نزدیکترین محل فروشگاهها و رستورانها در خیابان Armotalan ، فقط سه دقیقه فاصله است و با 20 دقیقه پیاده روی نیز میتوانید خودرا به ساحل برسانید. مهمترین نقطه قوت هتل بدون شک کارکنان صمیمی، سختکوش و جوان آن است.

در هر لحظه از شبانه روز میتوانید روی کمک کارکنان هتل حساب کنید و آنها با لبخند از هیچ کمکی به شما دریغ نمیکنند و خیلی به سختی جواب نه در پاسخ درخواستهای مسافران میدهند.اگر در این هتل اقامت کنید حتما OZZY یا عثمان به سراغ شما خواهد آمد.جوان ترک فروشنده تورهای تفریحی که در میان مسافران هتل مشتریان خود را پیدا میکند.قیمت OZZY در مقایسه با فروشندگان دیگر مناسب است و شما در صورت خرید چند تور میتوانید تخفیف خوبی از او بگیرید.در ابتدای ورود به شما اعلام خواهد شد که بابت تهویه باید هزینه اضافی در حدود 80 لیر ترک برای یک هفته بپردازید،اما در پایان اصراری بر دریافت این مبلغ ندارند.استخر هتل چندان بزرگ نیست اما در استاندارد هتل سه ستاره است .تختهای کنار استخر که موقعیت مناسبی دارند معمولا در ابتدای روز رزرو میشوند اما همواره تخت خالی در کنار محوطه استخر وجود دارد.

غذاهای این هتل نیز در استاندارد هتلهای سه ستاره مطلوب و با کیفیت است اگرچه تنوع چندانی ندارد و شما در طول اقامت یک هفته،غذای تکراری نیز خواهید دید.سرآشپز دوست داشتنی هتل،زمان سرو ناهار و شام در کنار میزها حاضر میشد تا اطمینان پیدا کند مهمانها از غذا راضی هستند.هنگام سرو صبحانه نیز،برای مهمانها املت و پنکیک میپخت. میز سالادها و میوه ها همواره با سبزیجات و میوه های تازه پر میشود و در اکثر اوقات چیزی برای خوردن در هتل پیدا میشود. اگر در میانه روز از هتل بیرون میروید میتوانید بطری خود را در هتل از آب پر کنید و همراه ببرید.ما همیشه چند میوه که در میز صبحانه بر میداشتیم همراه خود در گشت بیرون همراه میبردیم.با توجه به قیمت بالای آبمیوه و آب معدنی و نوشابه و خوراکی در بیرون هتل،این کار باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها خواهد بود.

اطاقها ی هتل تمیز و به اندازه کافی بزرگ هستند.هرچه به طبقات بالاتر هتل بروید کیفیت اطاقها مطلوبتر خواهد بود . ما دوبار درخواست تغییر اطاق دادیم تا نهایتا به اطاق مناسبی در طبقه چهارم هتل منتقل شدیم.اطاقها روزانه تمیز نمیشوند و برای تعویض روزانه حوله و لوازم مصرفی باید از پذیرش یا خدمه نظافت آن طبقه درخواست کنید.

هتل یک فروشگاه کوچک دارد که قیمت اجناس آن در مقایسه با بیرون از هتل مناسب است.همچنین میتوانید از حمام ترکی و سونای هتل به رایگان استفاده کنید.ما از خدمات سونا،ماساژ و ماسک نیز استفاده کردیم که باید بابت آن هزینه پرداخت.

یک تکنیک را باید در این هتل به کار برد تا اقامتتان لذت بخشتر شود : اگر خواسته ای دارید از کارکنان بخواهید.آنها تا آنجا که در توانشان است کمک خواهند کرد ولی باید در خواست کنید. اگر بخواهم نتیجه گیری کنم باید بگویم نسبت به پولی که پرداخت میکنید(حدود 33 دلار برای هرنفر-هرشب در گرانترین فصل سال) این هتل واقعا ارزنده است.اگر به دنبال تعطیلات ارزان همراه با آرامش و محیط دنج هستید این هتل برای شماست اما اگر شلوغی و نزدیکی به مرکز شهر راترجیح دهید این هتل شاید راضیتان نکند. برای خانواده هایی که فرزند بالای پنج سال دارند،هتل سرگرمی خاصی برای کودکان ندارد و شاید بهتر باشد هتل دیگری که برای تفریح فرزندان هم مناسب باشد، انتخاب کنند.در پایان باید از آتیلا هم تشکر کنم که همواره با لبخند آماده رفع مشکلات بود.

کیفیت و تنوع غذا ۶
تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها ۷
عملکرد کارکنان ۹
تفریحات و امکانات هتل ۶
منطقه و دسترسی ۵
ارزش قیمت به نسبت خدمات ۹

نویسنده : مجید عباسی ملیح

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.