سفر به شرق اروپا و سواحل فراموش نشدنی بلغارستان

4.5
از 185 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به سرزمینی شن های طلایی، بلغارستان
آموزش سفرنامه‌ نویسی
27 خرداد 1396 14:20
1.9K
350.1K

19-Bulgaria-Blog cover (01-05-01).jpg

بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر سوفیا است. جمعیت این کشور بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ نفر است که هر ساله از آن کاسته می‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد .زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لوا با واحد جزء استونیکی است. حدود ۸۵ درصد از مردم آن بلغاری‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. بلغارستان ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است. در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه پذیرفت و روز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را ۱ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام کرد. مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز است، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان می‌باشند.

جمهوری بلغارستان رسماً کشوری سکولار است اما در قانون اساسی آن مسیحیت ارتدوکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده‌است . ۷۶٪ جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند .

سواحل بلغارستان

عمده سواحل تفریحی کشور بلغارستان در اطراف شهر وارنا واقع شده اند اما بزرگترین آن یعنی سانی بیچ در نزدیکی شهر بورگاس قرار گرفته سواحل متعددی در این کشور وجود دارد که سعی می کنم به بزرگترین و معروف ترین آنها اشاره کنم .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

گلدن سندز (شن های طلایی)

در 17 کیلومتری شمال شهر وارنا بیش از یکصد هتل ویلا و آپارتمان در مساحتی به طول 3.5 کیلومتر در میان بافت منحصر به فرد کوه، جنگل و دریا سالانه میزبانی هزاران گردشگر را بر عهده دارند. بنا به افسانه ای قدیمی گروهی از دزدان دریایی طی حفاری هایی در شمال شهر وارنا به گنج عظیمی از طلا دست پیدا کردند . اما زمین انتقام خود را از آنها گرفت و طلای به دست آمده را به شن تبدیل کرد . از این رو نام گلدن سندز یا شن های طلایی را بر این مکان گذاشته اند . گلدن سندز تنها 25 کیلومتر با فرودگاه بین المللی وارنا فاصله دارد.

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

سانی بیچ

بزرگ ترین و مشهورترین پاتوق ساحلی دریای سیاه که در 35 کیلومتری شهر بورگاس در منطقه تاریخی نسبر واقع شده و با در برگرفتن بیش از 800 هتل سالانه میزبان هزاران توریست از سرتاسر جهان می باشد .بیش از 130 رستوران ، کافه و ... آماده خدمات رسانی به مهمانان پرشمار خود هستند . قدمت سانی بیچ به بیش از 50 سال می رسد . سانی بیچ در 35 کیلومتری فرودگاه وارنا و 25 کیلومتری فرودگاه بورگاس قرار گرفته است .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

آلبنا

در 30 کیلومتری شمال وارنا و در 12 کیلومتری بالچیک قرار دارد. تنها 43 هتل در این منطقه وجود دارد و نکته جالب اینکه هیچ هتل 5 ستاره ای در آنجا فعالیت نمی کند. در مقایسه با دیگر مقاصد ساحلی در بلغارستان آلبنا در سطح و کیفیت پائین‌تری قرار دارد اما به واسطه وجود چشمه های آب معدنی همچنان جذابیت های خاص خود را دارا می باشد. مسافرینی که در تور بلغارستان خود، از تور شب های بلغاری در گلدن سندز استفاده می کنن می توانند دقایقی به وسیله مینی ترن های موجود در منطقه گشتی در آلبنا بزنند و با فضای آن آشنا شوند .

سنت کنستانتین و النا

در 10 کیلومتری شهر وارنا و 6 کیلومتری گلدن سندز واقع شده. این منطقه قدیمی ترین مجتمع تفریحی ساحلی بلغارستان به شمار می رود. حدودا ً 50 هتل در این منطقه وجود دارد.

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

وارنا

وارنا (Bapha) سومین شهر بزرگ کشور بلغارستان، بعد از سوفیا و پلودیو با جمعیتی بیش از 330000 نفر و با قرار گرفتن در کنار دریای سیاه بزرگ ترین شهر ساحلی این کشور به شمار می رود . وارنا در 470 کیلومتری شمال شرقی سوفیا قرار دارد و در همسایگی شهرهای دوبریخ (45 کیلومتر شمالی) ، شومن (80 کیلومتر غربی) و بورگاس (145 کیلومتر جنوب غربی) واقع شده است .قدمت این شهر به حدود 600 سال پیش از میلاد مسیح می رسد . وارنا در حد فاصل سال های 1949 تا 1956 استالینگراد نامیده شده است . طبق گفته های تئوفانس مورخ بیزانسی نام وارنا ابتدا در بین سده های 6 و 7 پیش از میلاد و پس از پیروزی اسلاوها در نبرد بالکان بر این شهر گذاشته شد .

نام وارنا ممکن است برگرفته از واژه we-r- به معنی آب در زبان هند و اروپایی یا از ریشه واژه Varn در زبان اسلاوی به معنی سیاه و یا از واژه Var در زبان ایرانیان به معنی اردوگاه باشد .وارنا را به نوعی می توان پایتخت تابستانی بلغارستان نامید . در فصل تابستان میلیون ها توریست به واسطه وجود پاتوق های متعدد ساحلی در اطراف شهر وارنا روانه این منطقه می شوند. 

مهم ترین این مناطق عبارتند از گلدن سندز در 17 کیلومتری شمال ، سنت کنستانتین و هلنا در 8 کیلومتری شمال ، آلبنا در 30 کیلومتری شمال و چند مورد دیگر . بدون شک گلدن سندز مهم ترین و بزرگ ترین ساحل در محدوده شهر وارنا به شمار می رود . البته بزرگ ترین پاتوق ساحلی بلغارستان سانی بیچ با دارا بودن بیش از 800 هتل نام دارد که در 35 کیلومتری شمال شهر بورگاس و حدودا ً 100 کیلومتری وارنا واقع شده است . از جاذبه های مهم شهر وارنا می توان به پارک دریایی ،دلفیناریوم ، پل آسپاراخوف ، کلیسای جامع ارتدوکس شرقی و ... اشاره کرد . در سال های اخیر در کشور ما تور بلغارستان به نام تور وارنا معرفی شده اما در واقع مقصد اصلی و اقامتگاه مسافران این تور سواحل گلدن سندز می باشد .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

مراکز خرید وارنا

پیش از هر چیز باید بگم اگه از عاشقان خرید در سفر هستید و خرید مهم ترین اولویت شما در سفر هست یا این سفر رو انتخاب نکنید یا خودتون رو آماده خریدی معمولی و محدود بکنید .البته همه برندهای مطرح دنیا توی این مراکز حضور دارن اما محدود به همین یک یا دو شعبه هستن . اینو واسه کسانی میگم که عادت به مراکز خرید متعدد مثل دبی و استانبول دارن .

مال وارنا

این مرکز خرید در دوازدهم جون 2008 در زمینی به مساحت 33000 متر مربع ساخته شد . بیش از 150 فروشگاه در 5 طبقه مشغول به کار هستن . در طبقه اول زیرزمین سوپرمارکتی بزرگ و در دو طبقه بعدی زیرزمین پارکینگی به مساحت 760 متر مربع وجود دارد . همچنین مرکز تفریحات و نگهداری از کودک با امکانات پیشرفته وجود داره . وقتی کودک خودتون رو به این مرکز می سپرید یه تگ توی لباسش جاسازی می کنن که درصورت خارج شدن از محوطه بازی قابل ردیابی هست . 8 سالن سینما با 1300 صندلی ، یک سینمای سه بعدی ، سالن بولینگ ، مرکز بازی های ویدئویی و فست فودهایی مثل مک دانلد ، برگر کینگ ، کنتاکی و ساب وی از دیگر امکانات این مرکز به شمار می روند .

ساعت کار فروشگاه ها : 10:00 تا 22:00

ساعت کار مراکز تفریحی : 10:00 تا 04.00

وبسایت مرکز : Mall Varna

کاتالوگ مربوط به برندهای موجود در مال وارنا : Cataloge

نقشه مال وارنا که می تونید بر اساس طبقات ، صنف و برند فروشگاه مربوطه و توضیحاتش رو ببینید : Map

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

گرند مال

این مرکز خرید در سال 2010 در زمینی به مساحت 52000 مترمربع ساخته شد . گرند مال از نظر دسترسی بهترین موقعیت رو در بین مراکز خرید وارنا داره . این مرکز در خیابان منتهی به فرودگاه وارنا و در نزدیکی سیتی سنتر واقع شده . در چند قدمی گرند مال ایستگاه اتوبوس قرار گرفته که با سوار شدن خط 409 می توانید به راحتی به گلدن سندز رفت و آمد کنید . Grand Mall چندین شاتل رایگان به گلدن سندز داره. یکی از این شاتل ها از ایستگاه اتوبوس جلوی هتل Golden Yavor در مرکز گلدن سندز. در ساعات 09:30 ، 11:30 ، 15:00 و 18:00 به سمت Grand Mall و از Grand Mall در ساعات 10:15 ، 13:30 ، 16:00 و 20:30 به سمت گلدن سندز در رفت و آمد هستند . شاتل های مورد نظر این مسیر 18 کیلومتری رو در مدت 45 دقیقه طی می کنند .

ساعت کار : 10:00 تا 22:00
وبسایت گرند مال : Grand Mall

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

PFOHE

این مرکز خرید که به عنوان اوتلت وارنا به حساب میاد در سال 2010 در زمینی به مساحت 22000 متر مربع ساخته شد . وبسایت این مرکز خرید 4 طبقه زبان انگلیسی داره اما چیزی نشون نمی ده و اطلاعات زیادی ازش در دست نیست .
وبسایت مرکز : Pfohe Mall

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

وارنا تاورز Varna Towers

مرکز تجاری مدرن وارنا تاورز در سال 2011 در زمینی به مساحت 82000 مترمربع ساخته شد . این مرکز در امتداد خیابان ساحلی وارنا واقع شده است . وارنا تاورز از دو برج مجزا تشکیل شده که یکی به بخش اداری و تجاری و دیگری به بخش فروشگاه ها و مراکز تفریحی اختصاص داده شده است . ارتفاع هر یک از برج ها به 70 متر می رسد . در طبقه انتهایی برج شرقی تنها رستوران گردان جنوب شرقی اروپا با نام Magnito قرار گرفته است . بر روی سقف برج غربی هم باند فرود هلی کوپتر وجود داره . احداث این مجتمع بزرگ با مشارکت 20000 نفر از 100 شرکت و با هزینه ای بالغ بر 50 میلیون یورو انجام شده . در طبقات زیرین مجتمع پارکینگی به وسعت 800 مترمربع وجود داره .

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

گلدن سندز

گلدن سندز یا سرزمین شن های طلایی تفریحگاهی ساحلی ست که در 17 کیلومتری شهر وارنا واقع شده . وجود بیش از یکصد هتل و اقامتگاه در کنار تفریحات مورد نیاز یک سفر ساحلی در فصل تابستان گردشگران بیشماری رو از سرتاسر دنیا به این منطقه روانه می کنه . اول از همه واسه کسانی که اولین بار قصد سفر به بلغارستان رو دارند اشاره به این نکته ضروریه که مقصد نهایی جایی هست به نام گلدن سندز . این رو از این جهت گفتم که معمولا ً این تور رو به نام تور وارنا شنیدیم و می شناسیم اما نهایت زمانی که شما در وارنا به سر می برید رفت و برگشت به فرودگاه ، گشت شهری رایگان و مراجعه مجدد اختیاری جهت تکمیل خرید هست .

بنابراین اقامتگاه سفر هفت روزه شما تفریح گاهی ساحلی در 18 کیلومتری وارنا خواهد بود . با توجه به بافت منطقه و همجواری کوه ، جنگل و دریا انتخاب هتل توجه ویژه ای رو می طلبه . تفریحات در گلدن سندز عمدتا ً متمرکز و در محدوده مرکزی ساحل هستند و مطمئنا ً هرچه هتل به این نقطه نزدیک تر باشه سفر شما مطلوب تر خواهد بود .

 راهنمای سفر به بلغارستان

نقشه گلدن سندز

در گلدن سندز دو پاتوق اصلی وجود داره یکی خیابان اصلی در امتداد ساحل که از جلوی هتل Bonita شروع میشه و تا هتل Admiral ادامه پیدا می کنه ، البته این خیابان تا نقطه پایانی منطقه ادامه داره اما خب طبیعتا ً در ادامه فاصله هتل ها از مرکز زیاد میشه ، پاتوق دوم Second Line نام داره که در امتداد خیابان اصلی قرار گرفته و شب ها هیجان و هیاهوی بیشتری درش جریان داره .در این نقشه سعی کردم با مجزا کردن مناطق مختلف موقعیت هر هتل رو تا جایی که ممکنه ملموس تر نشون بدم .

اگر به دنبال فضایی آرام هستید و تفریحات شبانه در برنامه شما جایی نداره منطقه بنفش رنگ واسه شما بهترین گزینه ست . از محاسن این منطقه نزدیکی هتل ها به دریا ست . فاصله بعضی از هتل ها به تنها بیست متر می رسه . از بهترین هتل های این منطقه می تونم به هتل های Kaliakra Palace ، Luna و Lilia اشاره کنم فاصله ای حدودا ً 600 متری بین این هتل ها و مرکز وجود داره که ممکنه رفت و آمد محدود کنه . منطقه ای که با رنگ آبی مشخص شده دقیقا ً همان وضعیت منطقه بنفش رنگ رو داره با این تفاوت که در میان بافت جنگلی واقع شده . فاصله هتل های این منطقه تا مرکز و ساحل به 300 تا 400 متر می رسه و با توجه به اینکه این فاصله اکثرا ً در ارتفاع وجود داره رفت و آمد رو محدود و مشکل می کنه و کمترً توصیه میشه .

از هتل های مطرح این منطقه میشه به هتل های Viva Club ، Helios ، Hilton ، Royal ، Central ، Atlas ، Holiday Park و Havana اشاره کرد . البته هتل های Atlas و Royal وضعیت بهتری دارن .

منطقه سبز رنگ در حقیقت هتل های پیرامون Second Line هستن و اگه خودتون رو واسه یه خواب آرام شبانه اماده کردین از این منطقه دوری کنید . وجود انواع رستوران ، بار ، کلاب ، فروشگاه و ... دسترسی فوق العاده ای به این هتل ها داده . هتل های Mimoza ، Shipka ، Vladislav ، Perunika ، Tintiava و Sofia هتل های این منطقه هستن . هتل های مورد نظر تنها 100 تا 150 متر با ساحل فاصله دارن .

بهترین و مهم ترین منطقه با رنگ قرمز مشخص شده که در کنار خیابان اصلی و ساحل واقع شده .
اکثر هتل های 5 ستاره گلدن سندز در این منطقه قرار دارن و مطمئنا ً انتخاب یکی از این هتل ها بهترین تصمیم ممکن هست
هتل های Bonita ، Marina ، Ambassador ، International ، Gladiola ، Riu Arabella ، Melia ، Astera و Admiral در این منطقه واقع شدن . در امتداد این مسیر و به موازات خیابان ساحلی از هتل Bonita تا هتل Admiral بازارچه ساحلی وجود داره که اکثر مسافرا رفت و آمد روزانه خودشون رو در این مکان انجام می دن .

دانستنی های گلدن سندز

مطمئنا ً مطالعه قوانین محلی ، توصیه ها و تجربه های سایر مسافران و مواردی از این دست می تونه علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان ، به بهبود کیفیت سفر کمک کنه . در گلدن سندز هم مثل همه جای دنیا مواردی هست که باید بهش توجه کرد .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

تبدیل ارز در گلدن سندز

موارد زیادی مشاهده شده افرادی هنگام تبدیل ارز در گلدن سندز دچار مشکل شده و متضرر شوند . البته لازم نیست نگران شوید با رعایت چند نکته کلیدی می تونید پول تون رو با بهترین نرخ تبدیل کنید . علاوه بر کانترهای مستقر در هتل ها که معمولا ً نرخ بالایی دارن باجه های متعددی به این منظور در سراسر گلدن سندز به کار تبدیل ارز مشغول هستند .

یکی از نکاتی که رعایت آن واجبه اینه که باجه مورد نظر هر دو نرخ خرید و فروش رو روی تابلو نوشته باشه . یکی از ترفندهایی که انجام میشه اعلام نرخ خرید و اعمال نرخ فروشه که معمولا ً پیش از تحویل ارز از شما امضاء می گیرن . هر زمان ازتون امضاء خواستن شک کنید و موارد فوق رو چک کنید . هر موردی مشکوک به نظرتون رسید پول تون رو درخواست کنید . مورد بعدی جمله "No Commission" هست که حتما ً باید روی باجه نوشته شده باشه .

مورد خیلی مهم دیگه ای که وجود داره اینه که در مراجعه به وارنا و یا حتی خود گلدن سندز هرگز با دستفروش ها معامله نکنید . با تغییرات اقتصادی و پولی بلغارستان در سال 1999 و حذف سه صفر از این واحد پولی کلیه اسکناس ها و مسکوکات رایج آنزمان باطل و پول جدید و امروزی جایگزین شد . موارد زیادی دیده شده دستفروش ها با نرخ های بسیار وسوسه کننده پول قدیمی بی ارزش در قبال ارز معاوضه می کنن .

با همه اینها یکبار دیگه میگم لازم نیست نگران باشید گفتن این موارد صرفا ً جهت رعایت احتیاطه سعی کنید ارز مورد نیازتون رو درصورت امکان در فروشگاه های بزرگی مثل گرند مال و مال وارنا تبدیل کنید . خود لیدرها هم با نرخ به مراتب پائین تر از گلدن سندز لوا در اختبارتون می زارن .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

تردد در گلدن سندز

رفت و آمدین عابرین در گلدن سندز عمدتا ً بصورت پیاده صورت می گیره مگر در مواقعی که یا فاصله زیاد باشه یا بصورت تفریحی و به قصد بازدید از مسیر باشه که توسط این مینی ترن های بامزه انجام میشه . ایستگاه مرکزی این ترن ها روبروی هتل Admiral هست و از اونجا در دو مسیر حرکت می کنه .

مسیر اول به سمت انتهای ساحل حرکت می کنه یه مسیر مستقیم که از جلوی هتل های Melia, Lilia, Luna و Kaliakra Palace عبور می کنه . مسیر دوم به سمت بالا و خط بالای جاده حرکت می کنه و پس از عبور از هتل های Havana, Atlas, Central, Helios, Viva Club ,Ambassador, Bonita, Melia, Astera, Gladiola و International به ایستگاه مرکزی برمی گرده یعنی در حقیقت یک دور کامل می زنه . قیمت بلیط این ترن ها 4 لوا هست.

 راهنمای سفر به بلغارستان

حتما ً روز اول سوار بشید و کل منطقه و هتل ها رو از نزدیک تماشا کنید . از اولین سوپر مارکت هم یه نقشه تهیه کنید تا به منطقه مسلط بشید .

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

تابلویی که مسیر عبور رو نشون می ده و تقریبا ً روبروی هتل International نصب شده :

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

تفریحات آبی

Banana Boat

قیمت : هر نفر 15 لوا
حداقل ظرفیت : 3 نفر

 راهنمای سفر به بلغارستان

Jet Ski

قیمت : تک نفره و دو نفره 60 لوا
زمان : 15 دقیقه

 راهنمای سفر به بلغارستان

Big Mable

قیمت : هر نفر 15 لوا
حداقل ظرفیت : 3 نفر

Crazy Shark

قیمت : هر نفر 15 لوا
حداقل ظرفیت : 3 نفر

 راهنمای سفر به بلغارستان

Parasailing

قیمت : 1 نفره 60 لوا
2 نفره : 80 لوا

سوپرمارکت

چندین سوپرمارکت زنجیره ای در گلدن سندز فعالیت می کنن که مهم ترین شون Valdi ، Lidi ، Mambo ، Aldo و ... هستن تقریبا ً اطراف همه هتل ها هستن و شما بابت خرید مایحتاج اولیه مشکلی نخواهید داشت . فروشگاه Valdi واسه ایرانی ها 10 درصد تخفیف داره البته با ارائه کارت شرکت آریانس . تخفیف به جز سیگار ، سیم کارت و کارت شارژ شامل همه محصولات می شود . بزرگ تر و بهتر از همه هم یکی از شعبه های Aldo هست که پشت هتل Admiral واقع شده . همه سوپرمارکت ها نقشه گلدن سندز رو بصورت رایگان بهتون می دن حتما ً در اولین مراجعه تهیه کنید .

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

بازارچه ساحلی

در امتداد ساحل ، از ابتدای گلدن سندز ، از جلوی هتل Bonita تا هتل Admiral بازارچه ای وجود داره که می تونید موارد مورد نیازتون رو از ازش تهیه کنید . توی این بازارچه همه چیز پیدا میشه از رستوران و کافه و سوپرمارکت گرفته تا پوشاک و صنایع دستی و وسایل بازی و ... اکثر مردم واسه رفت و آمد از این محل استفاده می کنن . خیلی اجناس با کیفیتی واسه فروش وجود نداره اما در حد نیاز مدت اقامت خوبه . از این بازارچه که خارج میشید بعد از کمی پیاده روی حد فاصل هتل Admiral تا هتل Melia بازارچه دیگه ای هست که البته از قبلی بهتر و با کیفیت تره و شکل و قیافه بهتری هم داره .

 راهنمای سفر به بلغارستان

تورهای داخلی

تور رایگان گشت شهری و خرید : توی همه پکیج های بلغارستان و گلدن سندز تور رایگانی تحت عنوان "گشت شهری" وجود داره که به بازدید نیم روزی از مراکز خرید وارنا اختصاص داره .
البته برنامه این تور خیلی فشرده ست و معمولا ً وقت کافی واسه خرید وجود نداره اما درصورت نیاز می تونید با استفاده از تاکسی و یا اتوبوس خط 409 به مرکز شهر و مراکز خرید تشریف ببرید . نرخ تاکسی 25 لوا هست که البته می تونید کمتر هم توافق کنید قیمت بلیط اتوبوس هم نفری 3 لوا هست . تاکسی ها این مسیر رو یک ربع طی می کنن درحالیکه با اتوبوس نیم ساعت طول می کشه .

راس ساعت 10:00 اتوبوس ها بعد از سوار کردن مسافرا از جلوی هتل های تعیین شده مستقیم به سمت وارنا حرکت می کنن ابتدا شما به مرکز خریدی محلی تشریف می برید در این فروشگاه اجناس چینی ، ترک و بلغاری وجود داره که نسبتا ً قیمت مناسبی دارن و بیشتر مناسب خریدن سوغاتی هستن . یک ساعت زمان دارید که خریدتون رو انجام بدید .

مقصد بعدی Mall Varna هست که توضیح دادم و می تونید از برندهای متعدد خرید کنید . قیمت ها نسبتا ً بالا هست .توضیح این نکته هم ضروریه که بهترین مکان واسه تبدیل ارز همین مراکز هستند و با بهترین نرخ ارز در اختیارتون می زارن . دو ساعت زمان دارید از این مرکز دیدن کنید . مرکز خرید بعدی Grand Mall هست که از قبلی بزرگ تر و معتبرتر هست . از نظر دسترسی هم موقعیت عالی داره . در چند قدمی مجموعه ، خیابان مرکزی وارنا قرار داره که زیبایی های خودش رو داره . همچنین بزرگترین کلیسای جامع ارتدوکس وارنا که دیدنش خالی از لطف نیست .

بابت صرف ناهار هم کارت هایی در اختیار شما گذاشته میشه که می تونید در طبقه بالای مجموعه از فست فودهای موجود استفاده کنید . ساعت 17:00 زمان بازگشت به گلدن سندز هست .

مسافران این تور معمولا ً سه دسته هستن
افرادی که وقت کافی واسه خرید پیدا نمی کنن و معمولا ً مجدد به وارنا مراجعه می کنن . افرادی که تک و توک خریدشون رو انجام می دن و برمی گردن . افرادی که خسته میشن و زودتر برمی گردن و از رفتن به این تور پشیمون میشن . در کل توصیه می کنم در ردیف افراد نوع دوم بایستید .

 

تور شب بلغاری

این تور از بعدازظهر پیش از طلوع آفتاب با حرکت بوسیله اتوبوس شروع میشه . بعد از طی مسافتی 11 کیلومتری وارد منطقه آلبنا میشه . بعد از ورود به آلبنا شما سوار بر مینی ترن های موجود گشتی در منطقه زده و به بازدید از هتل ها ، رستوران ها و ... می پردازید .

بعد از گشت که حدودا ً 10 دقیقه طول می کشه شما وارد یکی از رستوران های منطقه جهت صرف شام و اجرای برنامه شبانه می شوید هنگام ورود به رستوران بنا به وجود رسمی قدیمی با نان و ادویه و نمک از شما پذیرایی میشه یا به عبارت دیگه شما رو نمک گیر می کنن و خوش آمد میگن

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

سپس برنامه هایی مثل رقص و آواز محلی و در ادامه پخش موزیک های بین المللی و ایرانی و اجرا میشه . حرکت بر روی آتش با پاهای برهنه هم یکی از رسوم کهن بلغارهاست که توی خیلی از تورهای بلغاری از جمله این تور انجام میشه و در پایان پس از صرف شام و رقص و آواز گروهی تور شب بلغاری خاتمه پیدا می کنه .

 

 

 راهنمای سفر به بلغارستان

جیپ سافاری

تور جیپ سافاری از تورهای پرطرفدار گلدن سندز محسوب میشه . تور به مدت 6 ساعت برگزار میشه و شامل ناهار و موارد مربوط میشه . این تور با استفاده از جیپ ها و نفربرهای قدیمی برگزار میشه . ابتدا جیپ شما رو جلوی درب هتل سوار می کنه و به محل تجمع بقیه جیپ ها می بره

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

از اینجا به بعد برنامه اصلی تور با عبور از راه های صعب العبور و جنگل و رودخانه ها شروع میشه

 راهنمای سفر به بلغارستان

تا چند سال پیش آب پاشی هم بخشی از این تور بود که ظاهرا ً به درخواست اکثر هموطنا کلا ً حذف شده واقعا ً حیفه چون مفرح ترین بخش تور همین آب پاشی بود بعد از طی این مسیر هر از گاهی توقف هایی انجام میشه . بازدید از خانه های روستایی پرورش زنبور عسل و تولید صنایع دستی از دیگر برنامه های تور هست در این بخش امکان خرید محصولات هم وجود داره . موارد دیگه ای هم وجود داره مثل بازدید از کارگاه شربت سازی که در نوع خودش جالبه و همینطور تیراندازی با اسلحه شکاری البته لازمه اشاره کنم با توجه به اینکه مجری های متعددی واسه برگزاری تورهای داخلی وجود دارن ممکنه تفاوت هایی در شکل برگزاری تورها و تفریحات اونها وجود داشته باشه اما قالب اصلی تور جیپ سافاری معمولا ً همین مواد هست .در پایان هم اجرای موسیقی و آواز به همراه صرف ناهار در دل جنگل و در فضایی دنج و سرسبز انجام میشه .

تور کشتی دزدان دریایی

یکی از مفرح ترین تورهای گلدن سندز هست و طرفداران بیشماری داره . ابتدا سوار بر کشتی های تفریحی شده و به گشت زنی در خلیج وارنا می پردازید . برنامه های متنوعی بر روی عرشه برگزار میشه . پوشاندن لباس های مبدل به کودکان نبرد با کشتی مقابل به وسیله سلاح های پیشرفته این سلاح ها شامل کیسه های پلاستیکی پر از آب بود یا دستمال کاغذی های خیس مچاله شده استفاده میشه . در ادامه توقفی توی دریای آزاد خواهید داشت که اگه مایل باشید می تونید تنی به آب های عمیق بزنید . سپس صرف ماهی کباب شده بر روی عرشه و سایر برنامه ها مثل مسابقه و رقص و موسیقی شدیدا ً این تور رو توصیه می کنم البته به دو شرط . یکی اینکه با تعداد زیاد شرکت کنید و دوم اینکه دریا آروم باشه .

 راهنمای سفر به بلغارستان

بالچیک

تصویری که مشاهده می کنید مربوط به شهر ساحلی بالچیک در 22 کیلومتری گلدن سندز هست شهری که به شهر سفید معروفه اما توری که با عنوان "بالچیک" برگزار میشه شامل بازدید مناطق مختلفی هست که از گلدن سندز آغاز میشه و در بالچیک به پایان می رسه . تور بالچیک با حرکت توسط اتوبوس های توریستی از گلدن سندز شروع میشه ، پس از طی مسافتی حدود 10 کیلومتر وارد کارگاه سفالگری می شوید و حین انجام کار هنرمندان سفالگر می توانید به بازدید و خرید از کارگاه و صنایع دستی سفالین بپردازید . توی این تصاویر می تونید نمونه هایی از کار دست و طرح خاصی که مختص ظروف سفالی بلغاری هست رو مشاهده کنید .

 راهنمای سفر به بلغارستان

پس از بازدید از کارگاه سفالگری نوبت به دیدار از باغ گیاه شناسی یا "Botanical Garden" می رسه . باغی بزرگ با مساحتی در حدود 65000 متر مربع با بیش از 3000 گونه گیاهی مختلف که زیبایی های خاص خودش رو داره . از گونه های قابل توجه گیاهی میشه به بیش از 250 گونه کاکتوس و انواع رز اشاره کرد . در سال 1921 و در زمان تسلط رومانی بر این منطقه ملکه ماریا همسر شاه فردیناند اول پس از بازدید از بالچیک ، این منطقه رو جهت برپایی اقامتگاه تابستانی خود مناسب دید .

 راهنمای سفر به بلغارستان

سپس دستور ایجاد کاخی موسوم به "Quiet Nest Palace" را در جوار باغ های انگور و کارگاه تولید آب معدنی داد . بین سال های 1926 تا 1937 کاخ مذکور بصورت مجموعه ای متشکل از ویلای مسکونی ، دخمه .... ، اتاق تاسیسات ، صومعه ، نیایشگاه ، پارک و چند ساختمان دیگر برپا شد .

سپس در سال 1940 و بعد از الحاق مجدد بخش جنوبی دوبروژا به کشور بلغارستان "باغ گیاه شناسی" در محل پارک عمارت برپا و گسترش پیدا کرد .

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

گردش شما در این مجموعه به این شکل هست که پس از ورود و پرتاب کردن سکه در چاه آرزوها از باغ دیدن می کنید و سپس بازدید از ساختمان مسکونی عمارت و در آخر جهت پذیرایی ویژه با محصولات تولیدی باغ وارد دخمه می شوید .
بعد از بازدید از باغ گیاه شناسی مجدد سوار اتوبوس شده و این بار به گشت گذار و بازدید از صخره زیبای کالیاکرا می روید .

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

 راهنمای سفر به بلغارستان

این صخره در نزدیکی مرز رومانی و بلغارستان واقع شده و چشم انداز فوق العاده ای داره . بعد از طی مراحل فوق بخش اصلی تور در باغ رستوران هایی موسوم به "Folk Restaurant" آغاز میشه طبق روال همه تورهای محلی هنگام ورود به باغ با نان و نمک و ادویه از شما پذیرایی و به شما خوش آمد گویی میشه اجرای رقص و آواز محلی ، نمایش ، مسابقه های شاد و مفرح و صرف شام از برنامه های این بخش هستند . در پایان بعد از اجرای برنامه های شاد و پایکوبی و آواز، مراسم راه رفتن با پاهای برهنه بر روی اتش موسوم به "Nestinarski" اجرا و برنامه تور با بازگشت به گلدن سندز به اتمام می رسه .

 راهنمای سفر به بلغارستان

 

  

این سفرنامه برداشت و تجربیات نویسنده است و لست‌سکند، فقط منتشر کننده متن است. برای اطمینان از درستی محتوا، حتما پرس‌وجو کنید.

اطلاعات بیشتر