سفرنامه استانبول، شهری خاطره انگیز و فراموش نشدنی

4.4
از 31 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفرنامه استانبول، شهری خاطره انگیز و فراموش نشدنی

من و همسرم به همراه خواهرم و یکی از اقوام که اونها هم زوج بودن تصمیم گرفتیم اواخر مهر ماه به استانبول سفر کنیم و از اونجایی که همگی اولین سفر خارج از کشورمون بود که می رفتیم تقریبا از دو هفته قبل از رفتن شروع به تحقیق در مورد استانبول کردم. سایت لست سکند خیلی به من کمک کرد، هم در مورد انتخاب هتل و هم از طریق سفرنامه هایی که تو سایت قرار داده بودن. حدودا دو هفته قبل از تاریخی که برای سفر مشخص کرده بودیم، تور رو رزرو کردیم برای 4شب و 5روز با پرواز کرندون. (سعی کنید تور رو از آژانس شهر خودتون بگیرین که بعدا برای گرفتن ارز مسافرتی مشکلی براتون پیش نیاد و اینکه بلیط رفتتون صبح باشه و بلیط برگشتتون شب که از کل روزهای سفرتون استفاده کنید)

برای دریافت ارز مسافرتی که سالانه 300 دلار آمریکا و به افراد بالای 12 سال تعلق می گیره هم از طریق اینترنتی (سامانه فروش ارز مسافرتی بانک ملت https://ecurrency.bankmellat.ir/ecurrency/entrance.action) میتونید اقدام کنید و هم بصورت حضوری در بانک های ملت و ملی (شعب ارزی) و بانک سامان (همه شعب) اقدام کنید.

نکته مهم اینه که حتما بلیط پروازتون که به بانک ارائه میدین باید مهر آژانس رو داشته باشه و اسکن بلیط مورد قبول نیست و اینکه حداکثر از یک هفته مونده به پرواز میتونید برای دریافت ارز اقدام کنید. عوارض خروج از کشور هم برای هر نفر 75000 تومن هست که در شعب بانک ملی باید پرداخت بشه.

خب بعد از این مقدمات میریسیم به روز پرواز، پرواز ما ساعت 4 بامداد بود که ما حدودا ساعت 1 به فرودگاه امام خمینی رسیدیم و بعد از گرفتن کارت پرواز منتظر پرواز ماندیم، حدودا نیم ساعتی پرواز تاخیر داشت تا اینکه بالاخره سوار هواپیما شدیم.

پرواز حدودا 2:45 طول کشید و فرودگاه ما صبیحه گوکچن بود که در قسمت آسیایی استانبول قرار داره. (ترجیحا بلیط یا توری بگیرید که فرودگاه مقصدش فرودگاه آتاتورک باشه چون اکثر هتل ها تو قسمت اروپایی هست و فاصله آتاتورک با هتل ها حدودا بین 15 تا 20 کیلومتره ولی از صبیحه گوکچن تا اکثر هتل ها حدود 40 تا 50 کیلومتر فاصله هست و دلیل دیگه اینه که آتاتورک آخرین ایستگاه خط مترو M1A (قرمز رنگ) هستش و اگه احیانا ترنسفر به هر دلیلی دنبالتون نیاد میتونید با مترو به مقصد مورد نظرتون برسید)

سفرنامه استانبول

نقشه مترو استانبول (برگرفته از سفرنامه خانم سمانه زارعی)


بعد از تحویل گرفتن چمدون هامون و کنترل پاسپورت ها، تور لیدرمون رو پیدا کردیم و چند دقیقه ای منتظر موندیم تا مسافرهای بقیه هتل ها هم بیان و همگی سوار ون شدیم و هر کسی رو جلوی هتل خودش پیاده کردند. (حدود 1:30 تو راه بودیم به خاطر همون فاصله ای که خدمتتون عرض کردم و همچنین ترافیک و بارون)

هتلی که ما رزرو کرده بودیم Blueway Historical (نقد هتل رو میتونید در قسمت نقدها بخونید) بود که در محله عثمان بی و خیابون دولاپدره قرار داره، وقتی که رسیدیم به ما گفتند که در اتاق ها در حال تعمیرات هستند و از فردا میتونیم تو این هتل باشیم و برای امروز به ما دو سوئیت در Blueway Residence که در نزدیکی هتل بود و در واقع هتل آپارتمان بود دادند.

اما سوئیت ها به قدری دلباز و بزرگ بودند که ما ترجیح دادیم روزهای آتی نیز در همین سوئیت ها بمانیم به جای اتاق 2 تخته و 3 تخته و البته برای صبحانه به هتل اصلی میرفتیم.

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سوئیت Blueway Residence


بعد از کمی استراحت، برای ارزیابی موقعیت هتل و منطقه به بیرون رفتیم.

ابتدا مقداری از دلارمون رو در صرافی ((Doviz) تبدیل به لیر کردیم و از یک دکه روزنامه فروشی استانبول کارت (آکبیل کارت) به مبلغ 7 لیر خریدیم و اون رو شارژ کردیم.

ایستگاه مترو عثمان بی نزدیک هتل بود، اول برای نهار به رستوران پهلوان رفتیم که چندین شعبه در خیابان عثمان بی دارد، غذاهای متنوع و تقریبا ارزانی دارد، 5 غذای متفاوت انتخاب کردیم و حدودا 70 لیر پرداخت کردیم. ( کلا حجم غذا در استانبول کمه و برنجشون هم تقریبا شفته است )

سفرنامه استانبول

رستوران پهلوان


بعد از غذا هم اگر مایل باشید به خوردن چای، بصورت رایگان برایتان می آورند.

بعد از خوردن غذا با مترو به میدان تکسیم رفتیم که 1 ایستگاه فاصله تا عثمان بی دارد و کمی در آنجا و خیابان های اطراف قدم زدیم.

بهتره دلارهاتون رو در صرافی های نزدیک تقسیم چینج کنید چون کارمزد کمتری دارند و میزان لیری که به شما می دهند بیشتر است.

بعد از قدم زدن و عکس گرفتن، تصمیم گرفتیم با مترو به مرکز خرید جواهر برویم که از تقسیم 2 ایستگاه فاصله داشت و باید در ایستگاه شیشلی پیاده میشدیم، یک خروجی ایستگاه شیشلی دقیقا به مرکز خرید جواهر راه دارد و وارد آن می شود.

حتما در مرکز خرید جواهر از LC Waikiki, Defacto و Mavi دیدن کنید چون هم خیلی متنوع هستند هم با کیفیت و قیمت مناسب مخصوصا LC Waikiki در زمینه پوشاک. در مورد کیف و کفش هم FLO و Greyder (البته ما از گریدر عثمان بی خرید کردیم و تو جواهر ندیدم) خیلی خوبن.

طبقه آخر جواهر کی اف سی، برگر کینگ، پیتزا هات و ... شعبه دارند، ما بعد از خرید از کی اف سی و برگر کینگ شام سفارش دادیم که حدودا 84 لیر برای 5 نفرمان شد. تمامی مراکز خرید تا ساعت 10 باز هستند، بعد از ساعت 10 از جواهر تا عثمان بی را پیاده روی کردیم و ضمن دیدن بوتیک ها و مغازه ها از برگر کینگ بستنی خریدیم که واقعا خوشمزه بودند و طعم خاصی داشتند. (پیشنهاد می کنم حتما امتحان کنید)

بستنی ساده 1.5 لیر بود و شکلاتی 2.75 لیر.

روز دوم بعد از خوردن صبحونه، تور لیدرمون برای گشت شهری که دیروز باهامون هماهنگ کرده بود اومد دنبالمون و بعد از سوار کردن مسافرهای دیگه از هتل های دیگه به سمت مرکز خرید اولیویوم رفتیم و ساعتی رو در اونجا گشتیم و خرید کردیم و بعد از اونجا ما رو به یک شوی چرم بردن که جالب بود ولی قیمت اجناس خیلی گرون و به دلار بود.

سفرنامه استانبول

صبحونه هتل


سفرنامه استانبول

شوی چرم


بعد از شوی چرم ما رو به مرکز خرید کاله بردن که اول نهار خوردیم ( واقعا بد بود نهارش، دونر مرغ بود با یه مقدار برنج و یه تکه نون و دوغ) و بعد حدود 1:30 وقت داشتیم تا در مرکز خرید کاله گشتی بزنیم و در صورت تمایل خرید کنیم.

بعد از گشت ما رو با همون ون به هتلمون برگردوندن.

اگه گشت شهری رو تو روز اول یا دوم براتون گذاشتن برین حتما چون با شهر بیشتر آشنا میشین و نقاطی از شهرو میبینین که ممکنه خودتون نرین و نبینین. (گشت شهری همه چیزش خوب بود به جز نهارش)

 سفرنامه استانبول

مرکز خرید کاله


بعد از کمی استراحت برای غروب تصمیم گرفتیم به خیابون استقلال بریم، با مترو به تقسیم رفتیم و از اونجا هم به خیابون استقلال، با اینکه بارون میومد ولی خیلی از پیاده روی در استقلال لذت بردیم، در حین پیاده روی بلوط بو داده خریدیم و خوردیم ولی خیلی خوشمزه نبود و زیاد خوشم نیومد.

به یکی دو پاساژ رفتیم و کمی خرید کردیم.

خیابون استقلال حال و هوای خاصی داره و آدم از قدم زدن در اون خسته نمیشه، مخصوصا گروه هایی که موسیقی زنده در کنار خیابون اجرا میکنن، واقعا زیبا و شنیدنیه. یه گروه سوری بودن که داشتن اجرا میکردن، صدای خواننده گروه به قدری به دلم نشست (یه بغضی تو صداش بود) که دوست نداشتم ازشون رد شم.

برای شام هم به یکی از شعب برگر کینگ تو استقلال رفتیم چون دیشب از ساندویچاش راضی بودیم ولی قیمت همون ساندویچ تو استقلال گرونتر بود!

قیمت ساندویچ با سیب زمینی و نوشابه حدودا 18 لیر بود.

سفرنامه استانبول

شام در برگر کینگ


بعد از شام با پیاده روی به ابتدای استقلال رسیدیم و چون همگی خسته بودیم با تاکسی به هتلمون رفتیم، کرایه تاکسی 15 لیر شد.

روز سوم بعد از خوردن صبحونه به سمت منطقه سلطان احمد رفتیم برای دیدن مسجد سلطان احمد و مسجد ایا صوفیه که با تاکسی رفتیم، از عثمان بی تا سلطان احمد 20 لیر هزینه تاکسی شد.

سفرنامه استانبول

مسجد سلطان احمد


سفرنامه استانبول

مسجد ایا صوفیه


سفرنامه استانبول

منطقه سلطان احمد


بعد از عکس گرفتن و پیاده روی در منطقه سلطان احمد که واقعا بسیار زیبا بود، برای گرفتن تور تنگه بسفر به اسکله امین اونو رفتیم و بین راه آب میوه و بلال خوردیم (آب میوه خوب بود ولی گرم بود و بلال خیلی شیرین بود)، بلیط تور تنگه بسفر رو به قیمت 12 لیر خریدیم برای 2 ساعت حدودا. حتما تور تنگه بسفر رو برید، خیلی عالیه و مناظر دیدنی و فوق العاده ای داره.

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

تور تنگه بسفر


بعد از اتمام تور تنگه بسفر، دوباره به مرکز خرید جواهر رفتیم و یه سری خرید و سوغاتی گرفتیم و شام رو هم همون طبقه آخر و در پیتزا هات و کی اف سی خوردیم. (کیفیت پیتزاهای پیتزا هات اصلا خوب نبود) بعد از خوردن شام به مرکز خرید فروم رفتیم که یکی از شعب Ikea هم اونجاست، برای رفتن به فروم استانبول از ایستگاه شیشلی به ایستگاه Yenikapi (ایستگاه آخر مترو M2 ) رفتیم و بعد تعویض خط (مترو M1B خط قرمز رنگ) ایستگاه kocatepe پیاده شدیم.

تو فروم قیمتا نسبت به سایر مراکز خرید گرونتر بود، تو Ikea هم که همه چیز مربوط به لوازم خانگی پیدا میشه و میتونید از اونجا چیزای کوچیک که زیاد جاگیر نباشن برای خودتون یا سوغاتی بگیرین.

روز چهارم با تاکسی به سمت پارک مینیاتورک رفتیم، ورودی پارک 10 لیر بود.

واقعا پارک زیبایی هستش و در واقع تمام بناها و آثار تاریخی ترکیه رو در ابعاد کوچک در خودش جا داده.
در ورودی پارک جایی که بلیطش رو میفروشن به هر نفر بسته به ملیتش کارتی میدن که جلوی هر بنایی که میرین اون کارتو نزدیک دستگاه واقع شده جلوی بنا قرار میدین و اطلاعات اون بنا و تاریخچش (به فارسی برای ما) گفته میشه که خیلی جالبه.

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

پارک مینیاتورک


در انتهای پارک یک سینمای 6 بعدی بود که استانبول رو براتون معرفی میکرد که بلیطش 13 لیر بود، خیلی جالب و هیجان انگیز بود مخصوصا برای ما که داخل مساجد و دولما باغچه رو نرفته بودیم. (تو فیلم همه جاهای دیدنی استانبول رو نشون میداد و داخل بناها هم میرفت، برای کساییکه وقت نمیکنن همه آثار تاریخی رو ببینن خیلی خوبه)

برای برگشتن از پارک به میدون تقسیم سوار اتوبوس های T36 شدیم.

در میدون تقسیم به کافه استارباکس رفتیم و قهوه و هات چاکلت سفارش دادیم و خوردیم که قیمتاش از حدود 7 لیر بود تا 12 لیر. قرار گذاشته بودیم که برای غروب از تقسیم بریم شهربازی ویالند که متاسفانه به خاطر بارون نتونستیم بریم و تصمیم گرفتیم به گرند بازار (بازار کاپالی چارشی) بریم.

برای رفتن به گرند بازار از تقسیم با فونیکولار به کاباتاش رفتیم بعد با تراموای T1 ایستگاه سلطان احمد پیاده شدیم و با 15 دقیقه پیاده روی از سلطان احمد به گرند بازار رسیدیم.

سفرنامه استانبول

گرند بازار


بعد از خوردن شام در یکی از رستوران های خیابون عثمان بی، تا هتل پیاده روی کردیم و مغازه ها رو دیدیم.

عثمان بی برای خرید خیلی خوبه و قیمتاش مناسبه و هر چی بخوای توش پیدا میشه از لباس مجلسی تا اسپرت و کفش و ...

روز پنجم و آخر با توجه به اینکه ساعت 11 شب پرواز داشتیم و ترنسفر ساعت 4 میومد دنبالمون، تصمیم گرفتیم بریم جزیره بیوک آدا چون هوا نسبت به روزای دیگه بهتر بود. بعد از صبحونه به سمت اسکله کاباتاش رفتیم با تاکسی که 20 لیر شد و از اونجا بلیط جزایر پرنسس (4 جزیره) رو به قیمت 6 لیر گرفتیم.

اولین ساعت حرکت کشتی 9:30 بود که متاسفانه ما 9:45 رسیده بودیم (چون سوئیت ها رو تحویل دادیم بعد صبحونه طول کشید) که منتظر موندیم با سانس بعدی که 10:30 بود رفتیم، بعد 1:30 یعنی ساعت 12 به بیوک آدا (آخرین جزیره) رسیدیم.

سفرنامه استانبول

ساعات حرکت کشتی از اسکله کاباتاش به جزیره بیوک آدا


خیلی جزیره زیباییه و اولش که وارد میشین چنتا بستنی فروشی داره که ما از بستنی هاش گرفتیم 4 اسکوپ به قیمت 5 لیر.

فروشنده بستنی فروشی خیلی بامزه بود و وقتی فهمید ما ایرانی هستیم میگفت: علی دایی گفته بستنی مفته ... خلاصه کلی خندیدیم.

سفرنامه استانبول

بستنی در بیوک آدا


بعد به محل کرایه دوچرخه رفتیم که ساعتی 10 لیر بود و 2 تا دوچرخه کرایه کردیم (دو تا کارت شناسایی گرو گذاشتیم) چون اکثر خیابونای جزیره سربالایی و سرپایینیه موقع دوچرخه سواری احتیاط کنید.

درکشه هم 75لیر بود ولی چون بوی خیلی بدی میداد به خاطر اسب ها ما سوار نشدیم.

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

جزیره بیوک آدا


همون اول بلیط برگشتمون رو گرفتیم ساعت 2:30 همون 6 لیر، بعد از اینکه دوری تو جزیره زدیم برای نهار به یکی از رستوران ها رفتیم و دو نوع ماهی و کباب لبنانی سفارش دادیم که 110 لیرشد. (کلا قیمت رستوران های جزیره نسبت به استانبول گرونتره)

ولی رستوران ویوش عالی بود و غذاش هم خوشمزه بود به جز یکی از ماهی ها.

سفرنامه استانبول

نهار در جزیره بیوک آدا


بعد ساعت 2:30 سوار کشتی شدیم و ساعت 4 رسیدیم اسکله کاباتاش، سریع تاکسی گرفتیم تا عثمان بی که 13 لیر شد! تازه فهمیدیم اگه همه جا به راننده تاکسی میگفتیم کیلومتر شمارو روشن کن به نفعمون بود چون موقع رفتن 20 لیر طی کرده بودیم و موقع برگشتن با اینکه راننده یک مسیرو اشتباه رفت شد 13 لیر!

با لیدرمون تماس گرفتیم که گفت 5 میام! در صورتیکه 4 با ما قرار گذاشته بود و ما کلی با عجله و استرس خودمون رو به هتل رسونده بودیم.

تو این 1 ساعت رفتیم سوپر مارکت یه کم خوراکی و آب خریدیم برای فرودگاه (چون تو فرودگاه گرونتره) بعد هم با مترو رفتیم جواهر دوباره، یکی دو تا خرید داشتیم که از قلم افتاده بود، زود خریدیم و برگشتیم هتل.

بالاخره ساعت 5:30 اومدن دنبالمون، تا فرودگاه خیلی ترافیک بود و بارونم طبق معمول میومد!

حدود 7:30 رسیدیم فرودگاه و منتظر موندیم تا کارت پرواز رو بگیریم، خلاصه وقتی سوار هواپیما شدیم 1:30 منتظر موندیم تا هواپیما پر بشه (نصف هواپیما خالی بود!)، در طول پرواز شرایط جوی مناسب نبود و هواپیما تکون های وحشتناکی میخورد به طوریکه سینی های غذایی که داده بودن اکثرا برعکس شد و روی زمین ریخت، سرنجام بعد از 3 ساعت ما رسیدیم فرودگاه امام خمینی.

بعد از کنترل پاسپورت و گرفتن چمدون ها به سمت پارکینگ فرودگاه رفتیم که ماشینمونو اونجا گذاشته بودیم، هزینه پارکینگ برای 5شب با مالیات شد 51000 تومن (پارکینگ غیر مسقف شبی 9000 تومن) و این طور شد که سفر ما به پایان رسید ولی تو این 5 روز با اینکه اکثرا بارون میومد خیلی خوش گذشت و خاطرات خیلی زیبایی برامون رقم زد.

در آخر اینو بگم که ما از هیچ کدوم از تورهایی که تور لیدرمون پیشنهاد داده بود استفاده نکردیم چون قیمتاشون خیلی گرونه و همشو خودتون میتونید با هزینه خیلی کمتری برید.

امیدوارم که از سفرنامه من خوشتون بیاد و براتون مفید باشه.

لیست هزینه ها:

هزینه تور: 4شب و 5روز با پرواز کرندون نفری 1200000 تومان

هزینه خرید ارز مسافرتی و عوارض خروج از کشور: نفری 1000000 تومان

هزینه تاکسی: بسته به مسیر برای هر کیلومتر 1 لیر حدودا

هزینه مترو: 2.4 لیر برای نفر اول، برای نفرات بعدی که کارت میزنید کمتر خواهد شد مثلا نفر دوم 2 لیر می شود و ...

هزینه خورد و خوراک: به طور میانگین هر وعده نفری از 10 لیر تا 30 لیر

هزینه دلار آزادم که بستگی به مقدار خریدتون داره

نقد و بررسی هتل Blueway Historical :

هتلی خوب با دسترسی عالی

، هتلی که ما با تور گرفته بودیم هیستوریکال بود ولی به دلیل تعمیرات در روز اول به ما سوئیتی در blueway residence که در نزدیکی این هتل بود دادند و گفتند که از فردا می تونید به هیستوریکال برید ولی سوئیت چون بزرگ بود و ما 3 نفر بودیم موندن در اون رو به اتاق 3 تخته ترجیح دادیم.

اما صبحونه رو در هیستوریکال میخوردیم که صبحونه معقولی داشت ولی تکراری بود و مثل همینی بود که تو عکسش هست البته با مخلفات بیشتر کارکنانش خیلی صمیمی و مهربون بودند.

نظافت هر روز انجام میشد ولی ملحفه ها عوض نمیشد.

ایستگاه مترو عثمان بی خیلی به این هتل نزدیکه ولی هتل در یک خیابون شیب دار قرار داره و برای افراد مسن مناسب نیست.

هتل لابی آنچنانی نداره و کلا کوچیکه، استخر و سونا و ... هم نداره ولی عکساش دقیقا همون چیزیه که من تو سایت بوکینگ دیده بودم (البته در مورد سوئیت و جایی که صبحونه سرو میشد اینو میگم چون اتاقاشو ندیدم)

در ضمن محله عثمان بی برای خرید هم خیلی مناسبه.

در کل از اقامتم راضی بودم.

کیفیت و تنوع غذا : 8

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها : 8

عملکرد کارکنان: 10

تفریحات و امکانات هتل: 7

منطقه و دسترسی : 10

ارزش قیمت به نسبت خدمات: 9

نویسنده: شیما رسولیان