ارومیه بهشت ایران + تصاویر

4.4
از 119 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ارومیه بهشت ایران + تصاویر
آموزش سفرنامه‌ نویسی
23 آبان 1394 17:07
120
93.4K

سلام به همه دوستان مخصوصاً دوستان اهل سفر

بعد از اینکه اولین سفرنامه رو مربوط به شهر وان ترکیه نوشتم با دیدن شهر خیلی کوچیک وان و داشتن اون همه گردشگر ایرانی این بار تصمیم گرفتم شهر ارومیه محل سکونت خودم رو با جاذبه هاش معرفی کنم تا شاید بتونیم میزبان شما عزیزان باشیم.

دوست دارم اول یه توضیح در مورد تاریخچه ارومیه بدم بعد بریم برای معرفی جاذبه های دیدنی شهر هرچند بیشتر سعی میکنم توضیحاتم بصورت تصاویر باشه تا نوشتاری که خودتون هم بتونین ببینین .

سفرنامه ارومیه

ارومیه یا اورمیه یکی از کلان شهر های ایران، مرکز استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای قدیم در شمالغرب ایران بشمار میاد که با بیش از ۳ هزار سال قدمت، قدیمی‌ترین شهر در منطقه شمال‌غرب ایرانه که هنوز پابرجاست.

به همین خاطر ارومیه به عنوان ۱۹ شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده.

برخی مورخان ارومیه را زادگاه زردشت می‌دانند. در سده‌های گذشته حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی‌ها و روس‌ها را تجربه کرده. در مورد اسم شهر اختلاف های زیادی هست یک سری از مورخین به این معتقدند که اسم اصلی این شهر چی چست است.در مورد اسم فعلی هم" اور " در زبان آشوری به معنای شهر است و " میه " به معنای آب است و اورمیه یا ارومیه در زبان آشوری به معنای "شهر آب" است.

اسم این شهر در شروع دوره پهلوی به دلیل علاقه رضا شاه به این شهر به رضائیه تغییر نام داد و بعد از انقلاب اسلامی دوباره به نام ارومیه برگشت. ارومی، ارومیه، ارْمیه، اورمیه، ارم از دیگر نام‌های آن بوده است. در بین آذربایجانی‌ها نام اورمی رواج دارد.
دارالنشاط ، پاریس ایران ، شهر آب ، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است.

سفرنامه ارومیه

ارومیه به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، اولین مرکز آموزش پزشکی(نخستین مرکز آموزش پزشکی در ایران در سال ۱۳۰۰ قمری توسط آمریکایی‌ها در شهر ارومیه ایجاد شد )، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران، دومین شهر پرترافیک ایران شناخته شده.

از نظر آب و هوا، ارومیه تابستان های نسبتاً گرم و زمستان سردی داره ولی در کل آب و هوای فوق العاده ایه که یک شهر به تمام معنا چهار فصله.

سفرنامه ارومیه

از لحاظ تجارت از گذشته ارومیه با قرارگرفتن بر سر چهارراه قفقاز ،میان‌رودان ،آسیای صغیر و شرق دریاچه ارومیه از اوضاع بازرگانی خوبی برخوردار بوده.
در واقع ارومیه با قرار گرفتن بر سر راه‌های تجارتی به عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است.

از نظر صنعتی هم کارخانه هایی همچون اروم آدا ، ساندیس ، تراکتورسازی ارومیه ، اسپوتا و ... در ارومیه واقع شده.

سفرنامه ارومیه

(دانشگاه آزاد ، دانشگاه سراسری ، شهرک صنعتی)

 

اگه بخوایم در مورد پیشینه موسیقی بگیم، موسیقی عاشیقی یکی از شاخصه‌های مردم ترک زبان جهان است که در ایران دارای مکتب‌های متفاوتی است در این میان مکتب عاشیقی ارومیه بنا به نظر کارشناسان و اساتید این هنر در سراسر جهان اصیل ترین و قدیمی ترین مکتب عاشیقی است که تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده..

سفرنامه ارومیه

نماد موسیقی عاشیقی در پارک اللرباغی

 

در مورد حمل و نقل بین شهری ، ارومیه دارای فرودگاه فعال بین‌المللیه و پروژه ساخت خط آهن مراغه، میاندوآب، مهاباد، نقده، ارومیه به طول ۱۸۴ کیلومتر که از سال ۱۳۸۰ شروع شده قرار بود نهایتاً تا خرداد ۱۳۹۲ به پایان برسه ولی اینطور نشد.

و ترمینال ارومیه با جابه‌جایی روزانه ۱۷ هزار نفر جابه‌جایی مسافرین از دیگر شهرها به ارومیه و بالعکس را انجام می‌دهد. و برای حمل نقل درون شهری ،اتوبوس تندرو به منظور کاهش ترافیک و روان‌سازی رفت‌وآمد در معابر عمومی ارومیه راه اندازی شد و در مورد تاکسی ، دارای بیشتر از 7 هزار تاکسیه .

 سفرنامه ارومیه

فضای بیرونی فرودگاه و ترمینال

 

 سفرنامه ارومیه

اتوبوس و تاکسی های درون شهری

 

 سفرنامه ارومیه

لیست قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس های بین شهری و درون شهری و تاکسی ها

 

از نظر ورزشی هم، همانطور که آبادان را با فوتبال و مازندران را با کشتی می‌شناسند، ارومیه با والیبال شناخته می‌شه. تاریخ ورود والیبال به ارومیه به ورود مبلغان مذهبی به ارومیه برمی‌گرده. مردم شهر که از سال ۱۲۹۵ با بازی مبلغان امریکایی در حیاط سفارت امریکا با این ورزش آشنا شدن ورزش‌های سنتی را رها کردن و به والیبال روی آوردن. ارومیه از دهه ۴۰ در والیبال وارد تیم‌داری شد.

هم‌اکنون از ارومیه با عنوانی چون قطب والیبال ایران یا پایتخت والیبال آسیا یاد می‌کنن. همچنین مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا ۲۰۱۰ در استادیوم شش هزارنفری غدیر ارومیه برگزار شد.

سفرنامه ارومیه

ورزشگاه شش هزار نفری غدیر

 

از هرچی بگذریم از سوغات و غذاهای سنتی ارومیه نمیشه گذشت ،از غذاهای سنتی ارومیه می‌توان به دلمه برگ مو، کوفته ، آش دوغ و... اشاره کرد. و در مورد سوغاتی ، نقل مهمترین سوغات ارومیه است که در انواع بیدمشکی، گردویی، زعفرانی، پسته‌ای و بادامی عرضه می‌شه. با این حال نقل بیدمشک معروف‌ترین نوع نقل در ارومیه است. این نوع نقل با عرق بیدمشک که محصول خود ارومیه است تهیه میشه.

از دیگر عرقیات ارومیه بادرنجبو است که در تهیه شربت از آن استفاده می‌شه. حلوای گردو و حلوای هویچ از دیگر سوغاتی‌های ارومیه است.

سفرنامه ارومیه

غذاهای محلی و نقل ارومیه

 

خب اگه بخوایم برای ارومیه یه تور گردشگری بذاریم ، اینطور طبقه بندیش می کنیم :

تور مراکز تاریخی

تور طبیعت گردی

تور شهری

ولی قبل همه چیز یه جا میخواییم برای اقامت ، از جمله مراکز اقامتی ارومیه می‌تونیم به هتل های زیر اشاره کنیم که این بار تصمیم با شماست که با توجه به شرایط کدوم هتل رو برای اقامت انتخاب می کنین، البته غیر از این هتل ها دهکده ساحلی چی چست و باری هم از محل های اقامتی تفریحی هستند که در ادامه به اون ها اشاره میکنیم :

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

من اینجا قیمت سه تا از هتل هارو گذاشتم که راحت تر بتونین انتخاب کنین :

سفرنامه ارومیه

خب اول گشت و معرفی مراکز تاریخی :

در مورد جاذبه های تاریخی ارومیه ، ارومیه دارای بناهای تاریخی متعددیه که میتونیم به عمارت شهربانی ارومیه، عمارت سه گنبد، موزه ارومیه، یخچال ۹ پله، پل باراندوز، کاروان‌سرای ارومیه، بازار قدیم ارومیه، گرمابه آخوند، ساختمان جهاد دانشگاهی ، ساختمان شهرداری ارومیه و ... اشاره کنیم.

بناها ، قلعه و دروازه های قدیم ارومیه :

شهر ارومیه در گذشته به دلیل موقعیت استراتژیک و ایجاد امنیت هشت دروازه در بیرون شهر داشته است که محل استقرار نیروهای نظامی بوده‌اند.دروازه بالو یا سلماس، دروزاه توپراق قلعه، دروازه سویوق بولاق یا هازاران یا گازوران، دروازه بازار باش، دروازه ارک، دروازه یوردشاه ودروازه نوگچریانو گذر نام این هشت دروازه می‌باشد.

قلعه بانک :

این قلعه در بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه بصورت قلعه ای چهار طبقه در بالای کوه و مخروطی شکل احداث شده است .

قلعه دم دم :
این قلعه در ارتفاعات برادوست در 18 کیلومتری ارومیه بنا شده، در سال 1018 هجری قمری به پیشنهاد امیرخان یکدست و با اجازه شاه عباس ساخته شده .

عمارت چهار برج :

از ساختمان های معروف ارومیه می باشد که رضا قلی خان بیگلر آنرا بنا کرده چهاربرج ساختمان بزرگی بوده که در چهار گوشه آن چهار برج ساخته شده .

سه گنبد :

این بنا آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده. این بنای تاریخی در جنوب شرقی ارومیه قرار داره . داخل بنا سه کتیبه به خط کوفی است که آن را از سنگ تراشیده‌اند .

شاید بتوان مقبره یا برج آجری سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجری دونست.این بنا بخاطر وجود سه گنبد در سه طبقه آن به این نام مشهوره . عمارت سه‌گنبد ارومیه، محل احتمالی دفن جلال الدین خوارزمشاه است.

سفرنامه ارومیه

بنای سه گنبد

 

مسجد جامع ارومیه :

یک اثر تاریخی که با شکوه فراوان در مجاورت بازار ارومیه قرار داره، متعلق به سده هفتم هجری قمری (مربوط به ایلخانان) است.

محراب این مسجد از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران غول می باشد. موقعیت این مسجد در بازار طوری قرار داره که از سه طرف به معابر عمومی متصل می شه.

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

مسجد جامع

 

خانه‌های تاریخی ارومیه که نهایتاً قدمتشان به دوره قاجار می‌رسد یکی از جاذبه‌های گردشکری ارومیه محسوب می‌شن. خانه‌های جنرال،خانه انصاری و خانه اتحادیه از آن جمله‌ان.خانه دیزج سیاوش در سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شد.

مدرسه هدایت که در سال 1303 توسط شهریار خان احداث شد که در خیابان امام قرار داره یخچال نه پله مربوط به دوره قاجار است و در خیابان همافر قرار داره ، این بنا شامل فضای ورودی و انبار یخ می باشد.این بنا پایین تر از سطح هموار اطراف ساخته شده .

سفرنامه ارومیه

پخچال 9 پله ، خانه دیزج سیاوش ، مسجد لطفعلی خان

 

سفرنامه ارومیه

خانه انصاری، مدرسه هدایت ، مدرسه 22 بهمن

 

ساختمان شهرداری :

این ساختمان در سال 1310 در میدان ایالت ارومیه که از میادین قدیمی اورمیه وشاید ایران توسط ملا اوستا از معماران معروف بشکل عقاب طراحی و ساخته شده.

در این میدان دو ساختمان دیگری بنام های ساختمان ستاد لشگر64 وساختمان شهربانی در اول دهه 1310 ساخته شده است که این میدان را از معدود میدان های زیبا وقدیمی شهر اورمیه و ایران نموده.

سفرنامه ارومیه

ساختمان شهرداری ، تصویر پایین و ساختمان لشگر 64 تصویر بالا

 

سفرنامه ارومیه

میدان ایالت ، ساختمان شهرداری ، ساختمان شهربانی یا موزه فعلی

 

بازار قدیم که یکی از زیباترین مراکز تجاری قدیمی و دیدنی ارومیه است .بصورت دالان های تو در تو که هرکدوم به همدیگه متصل هستن.این بازار از چندین جا درب ورود و خروج داره یک درب که تقریبا در اصلی میتونه باشه با سردر بازار قدیمی، اول خیابان بعثت هستش یه درب خیابان امام و درب دیگه از سمت مرکز شهر یا همون میدان ولایت فقیه .

سفرنامه ارومیه

بازار قدیم ارومیه

 

مساجد تاریخی ارومیه و کلیسا ها ، که بیشتر کلیساهای ارومیه متعلق به آشوریان است هرچند کلیساهای متعلق به ارامنه نیز در ارومیه وجود داره.

مسجد سردار : با مصالح سنگ و آجر ساخته شده، سازنده مسجد عبدالصمدخان فرزند آقا خان و جد عظیم السلطنه سردار است .شخص اخیر در سال 1330 ه ق مسجد رامرمت و در سال 1331 ساعت بزرگی در بالای ورودی آن نصب کرده و این مسجد به ساعتلی مسجد نیز معروف است .

مسجد مناره : در محله شیشه گر خانه و در جوار مدرسه قدیمی هدایت واقع شده .قدمت مسجد به اواخر دوره قاجار می رسه.این مسجد بخاطر وجود تک مناره به مسجد مناره شهرت داره .

سفرنامه ارومیه

مسجد مناره و مسجد سردار

 

کلیسای حضرت مریم واقع در خیابان دانش و کلیسایی واقع در خیابان خیام جنوبی

سفرنامه ارومیه

کلیسای حضرت مریم واقع در روستای جانوسلو و کلیسای مارسرگیز واقع در کوه سیر

 

سفرنامه ارومیه

موزه های ارومیه که یکی در میدان آذربایجانه و به موزه تاریخ طبیعی معروفه ، یکی در میدان ایالت که موزه مردم شناسیه و اون یکی تو خیابان دانشکده است که موزه ارومیه نامیده میشه.

سفرنامه ارومیه

موزه های ارومیه

 

بعد از معرفی مناطق تاریخی ، اینبار مناطق طبیعی دیدنی ارومیه رو معرفی میکنم .اول از همه دریاچه ارومیه ، یا همون نگین فیروزه ای ایران ، دریاچه ایی که شاید دیگه به کویر ارومیه بیشتر شباهت داشته باشه.

دریاچه ارومیه که در دوره پهلوی دریاچه رضائیه نامیده می‌شد، یک دریاچه آب شور در شمال غرب ایرانه. این دریاچه استان آذربایجان شرقی و غربی را از هم جدا می‌کنه. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و دومین دریاچه آب شور بر روی کره زمینه.

سفرنامه ارومیه

دریاچه خشک شده ارومیه

 

سفرنامه ارومیه

دریاچه خشک شده ارومیه

 

سفرنامه ارومیه

تصویری از سال های قبل دریاچه ارومیه

 

دره شهدا ( قاسملو ) : این دره قبلاً قاسملو نام داشت که بعداً به احترام شهدای این دره به دره شهدا تغییر نام داد.

یه طبیعت فوق العاده زیبایی داره مخصوصاً تو بهار یه منطقه کاملاً کوهستانی و صخره ایه.

دره شهدا تو مسیرجاده ارومیه مهاباده.

آبشار سلوک: این آبشار در نزدیکی روستای سلوکه. ارتفاع آبشار حدود 76 که در مسیر بصورت پله های طبیعی بوده که به زیبائی اون افزوده .

سفرنامه ارومیه

آبشار سلوک و دره قاسملو

 

مارمیشو : یه منظره زیبا و دیدنی که دیدنشو حتما بهتون توصیه میکنم ، رودخانه و دریاچه پر آب و طبیعت بی نظیرش حداقل به یکبار دیدن می ارزه.

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

باراندوز : روستای باراندوز که از روستاهای نزدیک به ارومیه است با رودخانه و باغ های سیب معروفش یه زیبایی خاصی به این منطقه داده و پل قدیمی این منطقه که از پل های قدیمی و جزء آثار تاریخی به حساب میاد.

سفرنامه ارومیه

رودخانه و پل باراندوز

 

سد شهرچایی : یه فضای آروم و کاملا آرامش بخش

سفرنامه ارومیه

سد شهرچایی

 

خوشاکوه : پیست اسکی خوشاکوه که زمستونا طرفدارای اسکی و برف رو همه ساله به سمت خودش میکشونه ، برای میهمون های زمستونی ارومیه حتما توصیه میکنم به این پیست سر بزنن مطمئن باشین بهتون خیلی خوش میگذره.

سفرنامه ارومیه

پیست اسکی خوشاکوه

 

باغ وحش : باغ وحش ارومیه تو مسیرجاده شهید کلانتریه ( جاده ارومیه تبریز از مسیر پل میانگذره )

سفرنامه ارومیه

باغ وحش ارومیه

 

دهکده ساحلی چی چست : این دهکده با داشتن ویلاها و محیط زیبای داخل دهکده در کنار دریاچه ارومیه قرار گرفته که از هتلش برای اقامت هم میشه استفاده کرد.

دهکده چی چست امسال میزبان سومین دوره جشنواره انگور ارومیه بود.همونطور که میدونین باغات گسترده انگور و سیب ارومیه شهره خاصی دارن و نظر هر بیننده ای رو در تابستون جلب می کنه. تنوع انگور با اسامی مختلف در نوع خودش بی نظیره.

سفرنامه ارومیه

سومین دوره جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست

 

سفرنامه ارومیه

بادرنجبو و بیدمشک ، باغات سیب و انگور

 

تفرجگاه بند : یه جورایی میشه گفت محل دائمی تفریح اکثر جوان های ارومیه است ، یه محیط سرسبز با رودخانه و باغ های سر سبزش و رستوران ها و غداخوری های سنتیش داخل آلاچیق کنار رودخانه یا بالای کوه و یا داخل باغ های میوه یه فضای فوق العاده زیبایی داره، ترشک و لواشکای معروفش هم که همه چیز رو برای گذروندن یه روز خوب فراهم میکنه.

سفرنامه ارومیه

رودخانه و فضای بند

 

سفرنامه ارومیه

ترشک و لواشک های بند

 

سفرنامه ارومیه

رستوران های بند

 

سفرنامه ارومیه

رستوراهای بند و جاده بند / تصویر سمت چپ بالا مربوط به کافی شاپ خیابان استادان هستش

 

کوه سیر ارومیه و تله کابین : طولانی ترین تله کابین ایران که تا سال 97 به بهره برداری میرسه. این پروژه از ابتدای کوه سیر در مجاورت ارومیه آغاز میشه و تا پیست اسکی خوشاکو ادامه داره. کوه سیر هم با چشمه آب طبیعیش و فضای زیباش جمعه صبح ها محل کوه نوردی خیلی از ارومیه ای هاس

سفرنامه ارومیه

کوه سیر و دکل های تله کابین / تصویر بالا سمت راست طرح تقاطع غیر هم سطح آذربایجان در حال احداثه

 

مجتمع تفریحی باری : این مجتمع در مسیر جاده ارومیه سلماس قرار داره که علاوه بر اینکه یه فضای فوق العاده زیبا برای تفریح و ورزش داره یه محل مناسب و خوب برای اقامته که میشه گفت اکثر امکانات ورزشی و تفریحی رو داره.

سفرنامه ارومیه

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

مجتمع تفریحی باری

 

خب حالا پارک ها و فضاهای سبز ارومیه رو معرفی میکنم . یه نکته قابل توجه تو ارومیه اینه که همجوار رودخانه شهرچایی فضای سبز و پارکهای ارومیه قرار گرفته ، همونطور که تو تصویر زیردیده میشه محل پارک هارو مشخص کردم :

سفرنامه ارومیه

نقشه محل قرار گرفتن پارک ها

 

خب به ترتیب، از تصاویر پارک گلها شروع کنیم :

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

لاله های شب تاب

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

پارک الغدیر که بین مردم ارومیه به پارک ساحلی معروفه تقریباً از پارک های قدیمی ارومیه است :

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

چهار فصل پارک ساحلی

 

تصویر زیر هم مربوط به پارک ملت یا همون پارک شهر هستش :

سفرنامه ارومیه

تصویر شهربازی سرپوشیده ارومیه ( البته این شهربازی مدتی میشه که فعالیتش متوقف شده )

 

سفرنامه ارومیه

پارک اللر باغی که معمولاً محل تجمع مراسمات از جمله اعیاد و یا مراسم ورزش های همگانیه

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

علاوه بر پارک های هم جوار رودخانه شهر چایی پارکهای دیگه ای هم هست که قدیمی ترینش پارک ساعت ارومیه هست این پارک بخاطر نماد ساعتی که توی پارک ساخته شده به پارک ساعت معروفه :

سفرنامه ارومیه

پارک ساعت

 

پارک جنگلی ارومیه که در بالاترین نقطه ارومیه قرار داره و به بام شهر معروفه ، محل دائمی نمایشگاه های ارومیه هم توی پارک جنگلیه :

سفرنامه ارومیه

تصویر پانورمای شهر ارومیه از فراز بام شهر

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

چند تصویر هم از پارک های محلی ارومیه گذاشتم :

سفرنامه ارومیه

پارک شهرک ایثار معروف به پارک تخم مرغی

 

سفرنامه ارومیه

پارک تخم مرغی

 

سفرنامه ارومیه

پارک گلدیس

 

سفرنامه ارومیه

پارک ترافیک

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

پارک قائم شهرک پرواز

 

سفرنامه ارومیه

پارک دفاع مقدس

 

خب بعد معرفی پارک ها و فضاهای سبز نوبت به گشت شهری و معرفی برخی خیابان ها ، مراکز تجاری و ... میرسه . قبل از هرچی این توضیح رو بدم که در سال 94 براساس تحقیق سازمان ملل بر روی وضع شهرهای جهان که نتیجه آن در مجله الکترونیکی این سازمان منتشر شده، ارومیه به عنوان هفتمین شهر زیبا و توسعه یافته ایران اسلامی معرفی شده است.

براساس اعلام مجله) apostrophe apostrophe U.N) وجود ساختمان ‌هـای مدرن و زیبای فـراوان، خطوط هواپیمایی پیشرفته، طبیعت بکر و جذاب، غذاهای لذیذ، مساجد زیبا، اماکن و ابنیه تاریخی متعدد از جمله شاخص‌ها و معیارهای اعلام شده در این انتخاب بوده است.

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

پل قویون

 

سفرنامه ارومیه

میدان امامعلی،بلوار نبوت،پل میثم

 

سفرنامه ارومیه

پل امامعلی و تونل امامت

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

پل شهرچایی

 

سفرنامه ارومیه

بلوار سعدی ، بلوار امامعلی ، بلوار خاتم النبیاء

 

سفرنامه ارومیه

زیرگذر چهار راه دانشکده ، خیابان امام ، چهارراه مخابرات

 

سفرنامه ارومیه

میدان و خیابان خیام

 

سفرنامه ارومیه

بلوار شیخ شلتوت ، خیابان فرهنگیان

 

سفرنامه ارومیه

میدان شهداء ، میدان امامت

 

سفرنامه ارومیه

بلوار والفجر ، پل آپادانا

 

سفرنامه ارومیه

میدان خیرین ، میدان مرکزولایت فقیه ( مرکز شهر ) ، ورودی شهر

 

سفرنامه ارومیه

خیابان امام ، میدام امام حسین ، روگذر مدرس

 

سفرنامه ارومیه

تصاویر بالا خیابان دانشکده تصاویر پایین خیابان کاشانی

 

سفرنامه ارومیه

زیباسازی شهری

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

تقاطع غیر هم سطح ابوذر

 

سفرنامه ارومیه

ورودی شهر ، پل میانگذر دریاچه ارومیه

 

سفرنامه ارومیه

ساختمان های شهری

 

سفرنامه ارومیه

برخی از مراکز تجاری ارومیه :

عمده مراکز خرید ارومیه تو خیابان امام هستش که به نسبت جاهای دیگه قیمت های ارزون تری داره ، خیام جنوبی و استادان هم هستن که مغازه و پاساژهای خیابان استادان چون مارک هستن به نسبت قیمت های بالاتری داره ، بازار خلیج که تو منطقه سومون آباد ارومیه قرار داره هم بیشتر محل فروش اجناس ترکیه به قیمت خیلی مناسبه

یه مرکز خرید هم هست به اسم بازار روز که به تاناکورا معروفه ، این مرکز خرید محل فروش اجناس مارک اصل ولی دست دوم هستش که عمدتاً محل فروش کیف و کفش و پوشاکه.

سفرنامه ارومیه

مرکز تجاری طوبی واقع در خیابان امام

 

سفرنامه ارومیه

سفرنامه ارومیه

نمایشگاه ماشین ، نمایشگاه های بین المللی ، بازار میوه

 

از مراکز تجاری بزرگ در حال احداث ارومیه میشه به این مراکز اشاره کرد :

مجتمع بزرگ خرید آتام :

این مرکز درسه طبقه به صورت سه ردیف مجزا ساخته شده که دارای بیش از 370 مغازه می باشد . این مجموعه دارای شهربازی و رستورانی در فضای سقف بالای مجموعه در مسیر جاده سلماس بعد از میدان آزادی روبروی گمرک درحال احداث می باشه .

پروژه رُزِت

این مجموعه در 2 کیلومتری کوه سیر و 10 کیلومتری تفرجگاه بند در انتهای بلوار سعدی 2 واقع شده است. هدف این پروژه نه تنها ایجاد محیطی برای خرید از برندهای معتبر و محصولات با کیفیت داخلی و خارجی است بلکه با دارا بودن شهربازی، 2سالن سینما، 1مرکز همایش و … به تفرجگاهی مدرن برای خانواده ها نیز خواهد بود

پروژه تکبیر

مجتمع تجاری، مسکونی، فرهنگی و تفریحی تکبیر که سایت پیشنهادی آن در خیابان عرشلو قرار گرفته است، پروژه مشارکتی شهرداری ارومیه با شرکت « اروم تکبیر فتح » یکی از بزرگترین تولید کنندگان البسه ی اسلامی در کشور ترکیه می باشد.

برج های اوریاد

مرکزتجاری بین المللی اوریاد در امتداد رودخانه شهرچای ارومیه طراحی و در حال اجرا میباشد .

اوریاد مال به سبب اشرافیت و دسترسی آسان به شریان های اصلی و مشهور شهر از جمله : پارک بزرگ گوللرباغی ، خیابان دانشکده ، پل قویون ، بلوار امام علی(ع) و قرارگیری در حاشیه سبز رودخانه شهرچای (یکی از بزرگترین پتانسیل های گردشگری ارومیه) موقعیت تجاری بی نظیر و چشم انداز وسیع و زیبایی داشته و به ارزش آن دو چندان می افزاید. اوریادمال دارای مجهزترین و مدرنترین هایپر مارکت ، فروشگاه های لوکس متنوع و برندار ، رستوران و کافی شاپ های بزرگ و متعدد ، تفرجگاه بام سبز، طبقه کودک ، شهر بازی ،فودکورت و پارکینگ طبقاتی می باشد.
برج های دوقلوی مسکونی اوریاد با رعایت تمامی اصول فنی و معماری با شکوه تمام در حاشیه سبز رودخانه شهر چای ارومیه در حال اجرا میباشد.

که در زیر تصاویرشون قابل ملاحظه است .

سفرنامه ارومیه

مراکز تجاری در حال احداث

 

سفرنامه ارومیه

نقشه استان و نقشه قدیمی شهر ارومیه

 

سفرنامه ارومیه

نقشه شهر ارومیه

 

خب این یه توضیحی بود از شهر ارومیه که شاید خیلیاشو از قلم انداخته باشم امیدوارم از توضیحات و تصاویر خوشتون اومده باشه و با سفر به ارومیه یه خاطره به یاد ماندنی براتون رقم بخوره .

شاد و پیروز باشید.

نویسنده : امید فیض الهی