سفرنامه استانبول

4.3
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفرنامه استانبول

تیر ماه 1391
زمانی که تصمیم به مسافرت گرفته می شود بعد از مشخص کردن شهر یا کشور مورد نظر ، اولین گام تهیه بلیط و هماهنگی با یک آژانس مسافرتی برای تعیین هتل و محل اقامت می باشد . البته لازم به ذکر است که دوستان حتما باید مطالعاتی را در زمینه محل سفر خود انجام داده باشند که علاوه بر کیفیت و چند ستاره بودن هتل، گزینه ای مهمتر که عبارتست از دسترسی آسان هتل به مراکز تفریحی و دیدنی مد نظر قرار گرفته شود . وقتی برای اولین بار سفرنامه های دوستان رو خوندم ، تصمیم گرفتم که بعد از اولین سفر برون مرزی سفرنامه خودم رو تنظیم کنم تا دوستان عزیز از تجربه من استفاده کنند تا در اولین سفرشون یک قدم از من جلوتر باشند . ساعت 3 صبح بود که چمدون ها رو برداشتیم و به سمت فرودگاه امام حرکت کردیم ، ساعت پرواز من و همسرم به سمت استانبول 7 صبح بود ، هیجان خاصی داشتم چون اولین مسافرت خارجی ما بود ، بعد از رسیدن به فرودگاه به سمت پارکینگ شماره یک رفتیم که جا نداشت و در نتیجه ماشین رو در پارکینگ 3 پارک کردیم و با اتوبوس هایی که آنجا قرار داشت و رایگان هم بود به سمت سالن اصلی رفتیم وبعد از گذشتن از گیت و سپردن چمدونها به باجه بانک ملت رفتیم و دلار ها رو گرفتیم و پس از ساعتی انتظار سوار هواپیما شدیم . هواپیمای ما ایرباس 311 هواپیمایی ماهان بود که بدون تاخیر حرکت کرد و انصافا پرواز خوب و راحتی داشتیم و با توجه به اختلاف 1:30 با تهران ساعت 10 به وقت تهران اونجا بودیم و ساعت رو 1:30 عقب کشیدیم .

بعد از پیاده شدن از هواپیما وارد فرودگاه آتاترک شدیم که فرودگاه نسبتا بزرگی بود و بعد طی مسیری طولانی و چک شدن پاسپورت ها چمدونها رو بلافاصله بدون معطلی تحویل گرفتیم که در نوع خودش جالب بود . از اونجا هم بعد از دقایقی به همراه تور لیدرمون به سمت هتل حرکت کردیم . هتل ما گلدن ایج 1 بود که هتل خوبی بود ، خیلی تمیز و صبحانه عالی بود و تا میدان تکسیم 5 دقیقه بیشتر راه نبود ، پیشنهاد می کنم که حتما هتل رو نزدیک میدان تکسیم بگیرید . چون به راحتی از میدان تکسیم با اتوبوس و مترو به تمام نقاط استانبول دسترسی دارید . با توجه به حجم پول زیادی که شما همراه دارید مبلغ 50 لیر یا دلار به هتل بدهید تا کلید صندوقچه داخل اتاق رو به شما تحویل دهند و شما میتونید پاسپورت و پولتون رو اونجا بذارید چون لازم نیست که همه پول و مدارک رو همراه خودتون بیرون ببرید .

روز اول
بعد از رسیدن به هتل با توجه به تحویل اتاق ها در ساعت14 چند ساعت وقت اضافی داشتیم پس چمدونها رو تحویل هتل دادیم و دوربین رو برداشتیم و به سمت میدان تکسیم رفتیم تا به خیابان استکبال برسیم . خیابان استکبال کشش خاصی داشت خیابانی یک کیلومتری که ماشین هم از آنجا عبور نمی کرد و دوطرف خیابان پر از فروشگاه و رستوران بود ، نکته جالب این خیابون جمعیت زیاد مردم با ملیت ها و فرهنگ های مختلف بود . و در نقاط مختلف این خیابان بخصوص شب ها خوانندگان با ساز های خود مشغول خواندن هستند . بعد از دیدن مغازه ها و گرفتن عکس به پیاده روی ادامه دادیم تا به برج گالاتا رسیدیم ، بعد از رسیدن به برج گالاتا برجی به ارتفاع 60 متر ابتدا بلیط را با هزینه 12 لیر تهیه کرده سپس چند طبقه با آسانسور و بقیه رو هم با پله بالا رفتیم که با نمایی 360 درجه و چشم انداز از شهر و آبهای آرام اطراف آن روبرو شدیم . این برج تا ساعت 9 شب باز هست . بعد از بازگشت از برج گالاتا ناهار رو در خیابان استکبال خوردیم ، جاتون خالی اسکندر کباب خوردیم ، در مورد غذاهای استانبول هم عرض کنم که اکثر غذاها چرب و خمیری هستن و به نسبت تهران از حجم کمتری برخوردار هستند . بعد از مراجعه به هتل در ساعت 14 هماهنگی برای تحویل اتاق توسط لیدرمون انجام شد فقط این نکته رو فراموش نکنید که حتما دو تا تخت یک نفره بگیرید تا یک تخت دو نفره ، دلیلش هم اینه که اینجوری اتاق بزرگتری گیرتون میاد ، البته این فقط یه پیشنهاد بود . عصر همان روز هم باز به خیابان استکبال رفتیم و از بوتیک های آنجا خرید کردیم ، بسیاری از برنهای معروف تو این خیابون بودند که با توجه به زمان حضور ما که فستیوال فروش بود تخفیف از 30 تا 70 درصد وجود داشت که تونستیم خرید های مناسبی هم انجام بدیم . در مورد خرید هم عرض کنم که اگه شما از 118 لیر بیشتر خرید کنید فروشنده موظف هست که به شما برگه Tax Free بده که شما میتونید این برگه رو در فرودگاه وقت برگشتن پشت کانتر E تحویل بدید و مالیاتی که بابت اجناس خریداری شده دادید رو پس بگیرید ، البته این رو هم اضافه کنم که خیلی از آنها از دادن این برگه طفره میرن که در اینصورت فروشگاه رو ترک کنید که خودشون میان دنبالتون ، ما این کار رو کردیم جواب داد . طبق قوانین کشور ترکیه، توریست الزامی به پرداخت مالیات ندارد .

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

روز دوم
روز دوم برنامه گشت شهری آژانس بود که پس از صرف صبحانه ساعت 9 سوار اتوبوس شدیم در طول حرکت اتوبوس، لیدر ما برنامه رو برای ما تشریح کرد که ابتدا به فروشگاه چرم BEST رفتیم که این فروشگاه مدتی قبل ورشکست شده بود و قیمت ها رو با تخفیف بالایی عرضه می کردند که ظاهرا الان اکثر آژانس ها در برنامه گشت شهری مسافران رو به این فروشگاه می برند . برنامه با شو لباس شروع شد و در ادامه سری هم به فروشگاه آنجا زدیم که با توجه به اینکه قیمت ها همه به دلار بود برای خرید دوتا لباس چرم باید کل دلار دولتی رو تقدیم می کردیم ! البته این رو هم بگم که پالتو ها و کاپشن های چرم آنجا واقعا زیبا بود. در ادامه به یک فروشگاه قهوه و شیرینی رفتیم ولی از شانس ما برق رفته بود در نتیجه نتونستیم قهوه تست کنیم . سپس به منطقه سلطان احمد رفتیم. ابتدا در میدان هیپرودیم دور هم جمع شدیم تا به صحبت های یکی از لیدرهای آنجا در مورد تاریخ میدان مذکور گوش دهیم و سپس به مسجد سلطان احمد رفتیم که صف طولانی برای ورود به مسجد داشت و حتما باید با پوشش کامل داخل می رفتیم . بازدید از این مسجد که از مساجد قدیمی استانبول هست، رایگان می باشد . در ادامه به مرکز خرید Marmara Froum رفتیم هم برای خرید و هم صرف ناهار و در برنامه آخر گشت شهری به مرکز خرید Froum Estanbul رفتیم که بسیار زیبا و بزرگ بود . ما ابتدا به آکواریوم آنجا رفتیم که واقعا بی نظیر بود و کلی اونجا عکس و فیلم گرفتیم ، البته اگه اهل غواصی هستید این امکان هم اونجا هست . بلیط آکواریوم برای هر نفر 25 لیر بود و به نظرم ارزش دیدن داره بخصوص اگه به ماهی و بقیه آبزیان علاقه مند باشید .

در ادامه ما به مرکز خرید برگشتیم و کلی خرید کردیم و شام رو هم همونجا خوردیم و با توجه به اینکه ساعت برگشت اتوبوس ساعت 17 بود ما خودمون برگشتیم . برای رفتن به این مرکز خرید از تکسیم با مترو به کاباتاش می روید و اونجا با تراموا به آکسارای می روید و سپس با مترو به ورودیه این پاساژ می رسید، البته از تکسیم تا آکسارای رو هم میتونید به جای ترموا مستقیم از اتوبوس استفاده کنید که در میدان تکسیم اتوبوس های آکسارای هست که پس از پیاده شده و چند دقیقه پیاده روی سوار مترو می شوید .

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

روز سوم
در روز سوم تصمیم گرفتیم که با کشتی به جزیره بیوک آدا بریم که پس از صرف صبحانه به سمت میدان تکسیم رفتیم تا با مترو به ایستگاه کاباتاش برسیم . البته این تور نیز از طرف آژانس انجام می گرفت که به دلیل هزینه زیاد آن ( 65 دلار ) تصمیم گرفتیم خودمون به جزیره بریم . بعد از خارج شدن از متروی کاباتاش اسکله مربوط به حرکت قطارها دقیقا روبروی خروجی مترو قابل رویت بود . ساعت حرکت کشتی 11:30 بود که بعد از کشیدن کارت ( نفری 5 لیر ) به سالت انتظار وارد شده و دقایقی منتظر نشستیم تا اینکه کشتی لنگر گرفت و سپس با سوار شدن مسافران حرکت نمود . بیوک آدا چهارمین و آخرین جزیره در طی مسیر بود که به دلیل جذابیت های خاصش بیشتر مورد استقبال توریست ها قرار می گیرد . در آن جزیره خبری از ماشین نبود و گردش در جزیره توسط دوچرخه و درشکه انجام می پذیرفت . بعد از دو ساعت کشتی سواری به بیوک آدا رسیدیم ، که بلافاصله به صف طولانی درشکه رفتیم و نکته مهم این که قیمت تمامی مسیر ها در تابلویی بزرگ در آنجا وجود دارد و نیازی به چونه زدن یا نگرانی از پرداخت زیاد نیست .

مقصد ما پرنسس بیچ بود میدانی که خروجی های زیادی داشت و نرخ درشکه تا آنجا30 لیر بود که بعد از رسیدن و صرف نوشیدنی تصمیم گرفتیم به ساحل اختصاصی بریم که جای بسیار دنج و شیکی بود که البته ورودی نفری 25 لیر بود . بعد از ساعاتی تفریح و شنا و صرف ناهار در ساحل اختصاصی برای برگشت سوار قایق هایی که به طور رایگان از ساحل به سمت بیوک آدا می رفتند شدیم و دیگر نیازی به گرفتن درشکه هم نبود . در ضمن یاد آور می شوم بعد از رسیدن به این جزیره ساعت حرکت برگشت کشتی به سمت کاباتاش رو هم میتونید ببینید تا طبق اون برنامه ریزی کنید . هزینه کل رفت و برگشت به این جزیره با ناهار و نوشیدنی و ورودی ساحل برای دو نفر مجموعا 120 لیر شد . که در صورت استفاده از تور این مبلغ مجموعا 234 لیر (130 دلار ) می شد با این تفاوت که ساحل اختصاصی جزو خدمات تور نمی باشد .

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

روز چهارم

روز چهارم تصمیم گرفتیم که صبح به ایا صوفیه بریم و عصر هم کمی خرید کنیم . بعد از صرف صبحانه در هتل که انصافا صبحانه این هتل خیلی دلچسب بود به سمت منطقه سلطان احمد حرکت کردیم . برای رفتن با این منطقه با مترو از تکسیم به کاباتاش رفتیم و از آنجا با تراموا به منطقه سلطان احمد رسیدیم . و بعد از طی مسیری کوتاه و گرفتن عکس به میدان بزرگی رسیدیم که همه اتوبوس ها مسافران خود را اونجا پیاده و سوار می کردند . اونجا ورودی ایا صوفیه بود که نفری 25 لیر بود . نکته جالب تبلیغات تور های مختلف توسط لیدر های ایرانی و خارجی بود که ما اونجا تونستیم تور مربوط به کشتی به تنگه بسفر رو که به مبلغ 15 یورو بود بگیریم ، که این گشت توسط تور ما نفری 75 دلار بود . مسجد ایا صوفیه در ابتدا کاربری کلیسا رو داشت که بعد ها به مسجد تبدیل شد که پس از ردگیری های زیاد به موزه تبدیل شد و تنها مسجدی در استانبول بود که 6 مناره دارد و دارای 2 محراب جداگانه برای مسلمانان و مسیحیان می باشد دارای دو طبقه بسیاز زیبا و بزرگ که لوستر های فراوان و زیبای آن بسیار خودنمایی می کرد . برای راحتی توریست ها دستگاهی به مسافرین اجاره داده می شود تا در صورت نداشتن لیدر از این دستگاه استفاده کنند . که وقتی به جاهای معینی که با شکل هدفون مشخص گردیده می رسید به زبان فارسی در مورد اون اثر تاریخی توضیح میدهد و خیلی هم مفید بود . در طبقه بالای اون مسجد هم موزه بسیار دیدنی بود که تابلوهایی زیبا از بزرگان کشور ترکیه و زمان عثمانی ها و ظروف عتیقه به جا مانده قابل مشاهده بود . بعد از صرف ناهار توسط همان خط تراموا به کاباتاش رفتیم و با مترو به تکسیم رسیدیم و بعد از استراحت در هتل به مرکز خرید جواهر در منطقه شیشلی رفتیم . برای رفتن به این مرکز خرید از میدان تکسیم سوار خط مترو M2 می شویم که شیشلی دومین ایستگاه بعد از تکسیم می باشد . مرکز خرید جواهر که پاساژی بسیار بزرگ و تمیز بود که در اونجا خرید زیادی هم کردیم و شام رو هم همونجا در طبقه بالای مرکز خرید صرف کردیم . ساعت کار همه مراکز خرید از 9 صبح تا 10 شب می باشد .

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

روز پنجم
در پنجمین روز از سفرمون تصمیم گرفتیم که در برنامه صبح به مرکز خرید اولیویوم بریم و شب هم به تنگه بسفر بریم . برای رفتن به مرکز خرید الیویوم از میدان تکسیم با اتوبوس حرکت کردیم و پس از پیاده شدن از اتوبوس دقایقی پیاده رفتیم تا به این مرکز خرید رسیدیم . این مرکز خرید متناسب با سلیقه بسیاری از ایرانی ها بود و مرکز خرید مال خودمون بود چون کلا همه ایرانی بودند ! و قیمت ها بسیار مناسب بود . در این مرکز خرید البسه و اسباب بازی برای کودکان به چشم می خورد که پیشنهاد میکنم اگر فرزند خردسال داشتید حتما به این مرکز خرید تشریف ببرید . برای برگشت هم با همون اتوبوس به میدان تکسیم برگشتیم . پس از صرف ناهار و استراحت در ساعت 8 شب برای رفتن به تنگه بسفر آماده شدیم، که با مترو به کاباتاش رفتیم . در اسکله کشتی های ایرانی هم به چشم می خورد که آماده حرکت بودن که مبلغ تورشون 75 دلار و کشتی ایرانی های مقیم خارج از کشور هم نزدیک به 85 یورو بود که ما با تور اروپایی ها به مبلغ 15 یورو رفتیم که البته شام نداشتند و دسر و نوشیدنی بود . چند ساعت روی آب در هوای خنک شب و گذشتن از زیر پل بسفر جذابیت خاصی داشت به خصوص اینکه با نور پردازی بسیار زیبایی که توسط شرکت زیمنس روی این پل انجام میشد واقعا خاطره انگیز بود . تنگه بسفر جداکننده بخش آسیایی و اروپایی شهر استانبول بود که در شب واقعا دیدنی بود .البته این نکته رو هم اضافه کنم که در طول روز کشتی های زیادی مسافر به سمت تنگه بسفر می برند ولی زیبایی شب رو نداره !

سفرنامه استانبول

روز ششم
در روز ششم تصمیم گرفتیم که صبح به کاخ دولماباغچه بریم . این کاخ درنزدیکی ساحل تنگه بسفر قرار دارد که بدلیل داشتن ستون ها و چلچراغ ها یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی شهر استانبول می باشد . داخل این کاخ از دو بخش تشکیل شده که یکی خود کاخ اصلی و دیگری حرم سرا بود . برای رفتن به این کاخ از میدان تکسیم با مترو به کاباتاش رفته و از آنجا 5 دقیقه پیاده در عرض ساحل رفتیم تا به ورودی این کاخ رسیدیم . در ابتدا به صف طولانی تهیه بلیط مواجه شدیم و نکته جالب اینکه عکس برداری ممنوع بود و جریمه هم داشت ! ورودی کاخ 80 لیر بود ولی انقدر زیبایی داشت که واقعا ارزش داشت . بعد از ورود به حیاط بزرگ این کاخ منتظر ورود به کاخ شدیم که در گروه های 20 الی30 نفری با لیدر های ترک زبان و انگلیسی زبان به داخل کاخ هدایت می شدند، که ما با لیدر انگلیسی رفتیم تا بتونیم از توضیحات لیدر استفاده کنیم . پس از برگشت به هتل و صرف ناهار و استراحت تصمیم گرفتیم که به منطقه osmanbey جهت خرید و پیاده روی بریم . برای رفتن به این منطقه از میدان تکسیم با خط مترو M2 حرکت کردیم و اولین ایستگاه بعد از تکسیم پیاده شدیم و به این منطقه رفتیم و خرید مختصری هم کردیم . شب هنگام نیز به خیابان استکبال رفتیم که اگه چند بار بریم باز هم قدم زدن در این خیابون جذاب هست حتی اگه خرید هم نکنی !

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

سفرنامه استانبول

روز هفتم
در روز آخر پس از صرف صبحانه با هتل تصفیه حساب کردیم و ساک ها رو تحویل هتل دادیم تا برای رفتن به بیرون مشکلی نداشته باشیم . ساعت پرواز ما به تهران 19 شب بود و باید 3 ساعت هم زودتر به فرودگاه می رفتیم ، در نتیجه تصمیم گرفتیم تا ساعت 16عصر به خرید بپردازیم . بعد از خرید از خیابان استکبال و صرف ناهار به هتل برگشتیم و سر ساعت با اتوبوس به فرودگاه رسیدیم . پرواز خوبی داشتیم و با توجه به اختلاف ساعت 2:30 نزدیک ساعت 2 بامداد به تهران رسیدیم .

نکات اضافی
قیمت ها ( تیر ماه 1391 ) :
آب معدنی : 1 لیر
ساندویچ مک دونالد : 8 تا 13 لیر
کباب اسکندر : 10 الی 12 لیر
برنج : هر پرس 4 لیر
ماست و خیار : هر ظرف 3 لیر
سالاد : 3 تا 5 لیر
گوشت هندی : 9 لیر
بلیط اتوبوس تا پارک آبی : 3 لیر
ورودی جزیره اختصاصی پرنسس بیچ : 25 لیر
بلیط کشتی تا جزیره بیوک آدا : 5 لیر
ورودی ایا صوفیه : 25 لیر ورودی دولما باغچه : 80 لیر ورودی پارک آبی : 12 لیر
کرایه درشکه تا پرنسس بیچ : 30 لیر
بلیط مترو : 2 لیر
ورودی برج گالاتا : 12 لیر
ورودی آکواریوم : 25 لیر
راحت الحلقوم : هر بسته 4 تا 8 لیر

نویسنده : الهام روح پرور