سفرنامه شیراز (نگین شهرهای توریستی ایران)-بخش اول

سفرنامه شیراز (نگین شهرهای توریستی ایران)-بخش اول

به نام خدا

مدتها بود که می خواستم سفرنامه شیراز رو بنویسم. من در طول سال حداقل دو بار به خاطر دید و بازید از اقوام به شیراز سفر می کنم و هر از چند گاهی اگر فرصتی پیش میومد به جاهای دیدنی شیراز میرفتم. آخرین بار حدودا 7 سال پیش بود که بعد از مدتها به طور یکپارچه اکثر جاهای دیدنی شیراز رو در یک سفر رفته بودم و بعد از اون هر بار که شیراز می رفتم نهایتا تا حافظ و سعدی و باغ ارم و بازار وکیل همت می کردم و میرفتم. اینبار تصمیم گرفتم که به صورت کاملا توریستی سفرم رو برنامه ریزی کنم و در طول مدت 7 روز اکثر جاهای دیدنی شیراز رو در برنامه ام بگنجونم.

ازیک ماه قبل سفر برنامه ریزی هام رو انجام دادم. از اینترنت تمام جاهای دیدنی شیراز رو لیست کردم. در همون بدو جستجوهام شرمنده شدم، چون شهری که هر سال بهش سفر می کردم این همه جا داره ولی من به خودم زحمت بازدید از این جاهای دیدنی رو ندادم. هرچی بیشتر جستجو میکردم بیشتر علاقه مند میشدم که سفره توریستی ام رو به نگین شهرهای توریستی ایران زودتر انجام بدم.

نقشه اماکن گردشگری شیراز

بالاخره روز موعود رسید، من و همسرم با ماشین شخصی از اهواز به سمت شیراز حرکت کردیم. جاده اهواز شیراز جاده متنوعی هست، یک بخش از این جاده بیابونی بیش نیست، هر چی جلوتر میریم جاده کوهستانی تر میشه تا اینکه از کنار رشته کوه های زاگرس هم عبور می کنیم. به این بخش از جاده که میریسیم دیگه واقعا خستگی جاده نمیتونه بر ما غلبه کنه. تلفیق جاده و کوه و دشت واقعا بی نظیره.

مسیر اهواز شیراز حدودا 500 کیلومتره و در این مسیر از شهرهای بهبهان، گچساران، نورآباد و کازرون عبور می کنیم.

جاده

این جاده رو ما حدودا 7-8 ساعته طی می کنیم. زیباترین قسمت جاده برای من عبور از تنگه ابوالحیات است که دیدن این تنگه واقعا لذت بخشه البته نا گفته نماند که این تنگه قدمت تاریخی داره و میگن که آریوبرزن سردار ایرانی در این تنگه راه رو بر سپاه اسکندر مقدونی بسته و تلفات سنگینی هم به آنها وارد کرده. متاسفانه به خاطر اینکه هیچ پارکینگ یا پیاده رویی در اطراف این تنگه نیست گردشگران داخلی و خارجی نمیتونن با خیال راحت از این تنگه دیدن کنند. همچنین به خاطر باریکی جاده در این قسمت هر سال شاهد تلفات و تصادفات سنگینی هستیم.

تنگه ابوالحیات

بعد از عبور از تنگه به باصفاترین بخش جاده میرسیم. دشت ارژن حدودا یک ساعت قبل از شیراز است که هر دو طرف جاده پر از رستوران ها و کافه ها و مغازه ها هستند که انواع میوه های فصلی و ترشیجات و خشکبار در این مغازه ها پیدا میشه. من همیشه برای رفع خستگی دشت ارژن نگه میدارم و از آب خیلی خنکی که کنار هر مغازه از آب کوه های اطراف در حوض های جلوی مغازه ها جاری هست استفاده می کنم.

دشت ارژن

بعد از 7 ساعت رانندگی بالاخره به شهر زیبای شیراز رسیدیم و بعد از استراحت کوتاه برای شب با بچه های فامیل برنامه تفریح در یکی از رستوران های سنتی شیراز رو گذاشتیم.

شیراز از بابت رستوران و کافی شاپ واقعا نسبت به شهرهای دیگه خیلی غنی هست و هر نوع رستورانی با هر نوع فضایی که بخوایید میتونید انتخاب کنید. رستوران های سنتی شیراز که در جاده های سپیدان و اصفهان قرار دارن واقعا باصفان. بیشتر این رستوران ها چند هکتاری هستند که فضاسازی های خیلی زیبا و با سلیقه ای در اونها ایجاد کردن. بعضی ها کاملا تم روستاها رو اجرا کردن. بعضی کاملا مدرن و شیک و بعضی هم تم باغ مانند ایجاد کردند.

پایه ثابت بیشتر این رستوران ها اجرای موزیک زنده با خواننده های خیلی خوب هست. جوی که در این رستوران ها ایجاد میشه واقعا شاد و جالبه. از بدو ورودتون به این رستوران ها انواع موزیک های شاد و محلی و پاپ و جدید و قدیمی رو از خواننده های معروف و ماندگار میشنوید.

شب اول چون جوون ها بودیم به کافه باغ جمع و جور داخل شهر به اسم چارطاقی رفتیم که هم حسابی خوش بگذرونیم هم اینکه از تفریحات جوانانه استفاده کنیم. این کافه با اینکه نسبت به بقیه جمع و جور و کوچک بود ولی جو صمیمی و خوبی داشت. دیزاین کاه گلی این رستوران کاملا حس یک روستا رو القا می کرد.

کافه باغ چارطاقی

همون شب با بچه ها برای صبحانه روز بعد برنامه گذاشتیم. یکی دیگه از تفریحات شیرازی ها صرف صبحانه در فست فودهای شهره. بیشتر فست فودهایی که خدمات صبحانه ارائه میدن با تنوع عالی صبحانه های فوق العاده سرو می کنند و بین شیرازی ها طرفدارهای خیلی زیادی پیدا کردند جوری که روزهای تعطیل برای اینکه در این رستوران ها جا گیر بیاد باید از شب قبل میز رزرو کنیم.

غیر از فست فود ها از خدمات بوفه صبحانه هتل های 5 ستاره شهر مثل هتل چمران و هتل پارس و ... هم میتونید استفاده کنید. اینبار فست فود لین در معالی آباد رو انتخاب کردیم. سری قبل فست فود آیوت در چمران رفته بودیم که به نظرم آیوت بهتر بود. هزینه صبحانه برای دو نفرمون هم حدودا 40 هزار تومان شد.

صبحانه فست فود لین

صبحانه فست فود آیوت

روز اول گردش توریستی:

صبح شنبه تصمیم گرفتیم که به باغ عفیف آباد (باغ گلشن) بریم. این باغ یکی از معدود باغاتی است که به ثبت رسیده و حدود 13 هکتار مساحت دارد. قدمت این باغ به دوره صفویه و بنای مرکزی باغ متعلق به دوره قاجاریه است. عمارت باغ در سال 1240 ه.ش، به فرمان محمد خان قوام الملک، حاکم فارس ساخته می شه و پس از چند نسل دست به دست شدن بین نوه ها نهایتا این باغ به عفیفه خانم (یکی از نوه ها) می رسه که ایشان در سال 1341 این باغ را به خاندان پهلوی هدیه می دهند و بعد از انقلاب این باغ در اختیار ارتش قرار می گیرد که هم اکنون به عنوان موزه نظامی شماره 2 ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده میشه.

نمایی از باغ عفیف آباد

توپ جنگی که برای مراسم تشییع جنازه رضا شاه استفاده شده نیز در اینجا نگهداری میشه. همچنین چند تانک که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته.

تانک ها

رو به روی عمارت هم مثل تمامی عماراتی که در باغ های شیراز ساخته شده یک حوض بزرگ قرار داره. اون زمان فقط به خاطر زیبایی، این حوض های بزرگ رو در محوطه باغ ها نمی ساختند بلکه دلیل اصلی به خاطر آب و هوای خشک شیراز هست. وجود این حوض های بزرگ در این عمارت ها تا حدودی این مشکل رو حل میکرده و همچنین زیبایی عمارت رو چند برابر میکنه.

در همان بدو ورود به عمارت یک سرباز هخامنشی بزرگ که برای جشن 2500 ساله ایران ساخته شده بود قرار دارد.

سرباز هخامنشی

عمارت این کاخ دو طبقه است، طبقه اول ویترین بندیه صلاح های گرم و سرد هست که از دوران صفویه تا پهلوی چیده شده و روند پیشرفت اسلحه ها در دوره های مختلف قابل تشخیصه. همچنین سلاح های منحصر به فرد پادشاهان ایران مثل شمشیر شاه عباس اول، تفنگ دولول ناصرالدین شاه، تفنگ تک لول فتحعلی شاه،سلاح های اهدایی آلمان و فرانسه به مضفرالدین شاه قاجار و همچنین مسلسل های استرلینگ متعلق به محمدرشاه پهلوی خود نمایی می کنند.

ویترین بندی سلاح های تاریخی

طبقه دوم این کاخ هم اتاق هایی با دکوراسیونی به سبک لویی 14و 15 فرانسه که برای پذیرایی از مهمانان و خاندان پهلوی استفاده میشده قرار دارند که از سقف اتاق ها تا مبلمان و فرش و دیوارها همگی با هم سِت هستند. یه پیانو هم که در جشن 2500 ساله استفاده شده اونجا قرار داره. برای کنترل رفت و آمدها به کاخ، از دریچه نگهبانی در انتهای سالن عمارت استفاده میشده که از انتهای کاخ با استفاده از پنجره های تودر تویی که در هر قسمت به صورت موازی و پشت سره هم قرار گرفته، درب شمالی قابل روئیت بوده.

اتاق های کاخ

پیانویی که در جشن 2500 ساله از آن استفاده شده است

بعد از بازدید از کاخ عفیف آباد برای خرید به خیابان عفیف آباد رفتیم و برای رفع خستگیمون ابتدا خودمون رو به فالوده شیرازی مهمان کردیم. فالوده های شیراز واقعا عالین و من هیچ جای دیگه طعم و مزشون رو تجربه نکردم. بیشتر فالوده فروشی های شیراز فالوده رو به جز آبلمیو با عرقیجاتی مثل بیدمشک نسترن یا بهارنارنج ترکیب میکنند که طعم فوق العاده داره. فالوده شاتوت و آلبالو هم که جای خود دارد.

سپس از پاساژهای ستاره فارس و حافظ که رو به روی هم هستند دیدن کردیم. به نظره من پاساژ ستاره فارس برای خرید خیلی خوبه. طبقه آخر این پاساژ هم یک شهربازی جمع و جور قرار داره که برای کسانی که بچه دارن میتونه مناسب باشه. همچنین چند فست فود خوب هم در همون طبقه آخر هست. از ساعت 10 شب به بعد هم که پیاده روی اطراف این خیابان پر از دست فروش ها میشه و این قسمت حسابی شلوغ میشه.

مراکز خرید ستاره فارس و حافظ

برای نهار رستوران سنتی صوفی که دقیقا در کوچه کناری پاساژ ستاره فارس قرار داره رفتیم. مجموعه رستوران های صوفی در شیراز معروفن و چه فست فودها و چه غذاهای رستوراناشون از کیفیت خیلی خوبی برخوردارن. رسمی که این رستوران داره قبل از صرف غذا براتون نون تازه تنوری با پنیر و سبزی میارن که البته هر سرویس 2500 تومان هزینه داره و واقعا میچسبه. قیمت غذاهای این رستوران نسبت به کیفیتش خیلی خوبه و از چلوکباب که پرسی 16 هزار تومان هست شروع میشه به بالا ولی با توجه به اینکه در ایران شب میخوابی صبح بیدار میشی قیمت ها تغییر میکنه نمیدونم تا کی این قیمتهایی که میگم اعتبار داشته باشن. کلا نهار ما که همرا با سالاد بوفه بود حدودا 50 هزار تومان شد. بتون توصیه می کنم که در این رستوران حتما از کباب هاش میل کنید. همچنین غذاهای سنتی شیراز رو هم میتونید از منوی این رستوران انتخاب کنید.

برای عصر تصمیم گرفتیم که اطراف خانه در معالی آباد گشتی بزنیم و از پاساژها دیدن کنیم. خیابان معالی آباد از ابتدا تا انتها پر از مغازه و پاساژ و رستورانه. دو پاساژ معروف این خیابان آفتاب فارس و میلاد هست که بین این دو، مراکز خرید و مغازه های دیگه هست که برای خرید مناسب هستند.

مراکز خرید خیابان معالی آباد

روز دوم:

صبح برنامه بازدید از مجموعه زندیه رو داشتیم. اول به سمت ارگ زند رفتیم و از باجه راهنمای توریستی که در این میدان قرار داشت کلی کتابچه و نقشه شهر و بروشور جاهای دیدنی رو به صورت رایگان گرفتیم و بعد از کلی عکس گرفتن از بیرون ارگ در همین هین متاسفانه زنبور دست همسرم رو نیش زد و مجبور شدیم بازدیدمون رو نصفه بذاریم و به درمانگاه بریم. بعد از درمان چون از ارگ دور شده بودیم از روی همون نقشه ها دیدیم که نزدیکترین مکان، خانه زینت الملک و باغ نارنجستان قوام هست.

محوطه بیرون ارگ زند

اول به خانه زینت الملک یا همون موزه مادام توسو ایران رفتیم. این خانه محل سکونت زینت الملک قوام (دختر قوام الملک چهارم)بوده که زنی خیر و مومن بود. بیرون عمارت یک بالکن بزرگ آیینه کاری شده قرار داره.

خانه زینت الملک

اتاق آیینه زینت الملک

در زیر زمین عمارت تندیس های مومیایی از بزرگان و مشاهیر فارس به نمایش گذاشته شده. در همان بدو ورود به زیرزمین اولین مجسمه مومی که میبینید خود زینت الملک است که به نشانه استقبال از مهمانان درب منزل ایستاده.

مجسمه زینت الملک

سپس با مجلس بار عام خشایارشا رو به رو شدیم که رئیس تشریفات دربار در حالی که دستش رو جلوی دهانش گرفته در حال صحبت کردن با خشایارشاه بود. کسانی که میخواستند با پادشاه صحبت کنند به نشان احترام باید این کار را انجام میدادند چون معتقد بودند که نباید نفسشون به سمت شاه بره. در دست خشایارشا یک گل نیلوفر یا لوتوس قرار داره که در دوران های مختلف مخصوصا هخامنشی این گل معانی مختلفی داشته و نماد مذهب و پاکی و مهرورزی بوده.

سپس به آتوسا دختر کوروش کبیر و همسر داریوش یکم و مادر خشایارشا میرسیم که او هم در حالی که گل لوتوس رو در دستانش گرفته نگاهی مهربان و گیرا دارد.

مجلس بار خشایارشا – آتوسا مادر خشایارشا و همسر داریوش یکم

مشاهیر خیلی زیادی از استان فارس از جمله : شاپور ساسانی، بابا کوهی، سعدی، کریم خان زند، لطفعلی خان زند و آغا محمد خان قاجار ، نصیرالملک، شهید دوران و ... وجود دارد. در کل حدود 40 مجسمه مومیایی در زیر زمین این خانه دور هم جمع شدند.

تصاویری از مجسمه های مومی

از راست به ترتیب: فتحعلی شاه و کریم خان زند و آغا محمد خان قاجار در یک قاب

تنها کسی که مجسمه اش رو نساختن حافظ شیراز است که به خاطر اعتقادی که مردم شیراز به حافظ دارن فقط براش یک جایگاه گذاشتن و کتابش رو در اون جایگاه قرار دادن.

تصاویری از مجسمه های مومی

شاید خیلی از ما آرزوی رفتن به موزه مادام توسو رو در لندن داشته باشیم ولی متاسفانه از موزه ای که مجسمه مشاهیر ایران در اون قرار داره تا حالا دیدن نکردیم. این موزه واقعا دیدنی هست. بر خلاف موزه مادام توسو که بازدید کننده ها میتونن کنار مجسمه افراد معروف بایستند و دست بدهند و عکس بگیرند، در اینجا این امکان فراهم نیست و فقط میتونید بازدید کنید و رد بشید.

شهید عباس دوران در کنار آیت الله دستغیب شیرازی و سردار شهید سپاسی

بعد از بازدید از خانه زینت الملک به باغ نارنجستان قوام که کنار این عمارت قرار داره رفتیم. این دو باغ به وسیله یک تونل زیرزمینی به هم وصل هستند که در گذشته برای رفت و آمد بین دو عمارت از این تونل استفاده میشده.

باغ نارنجستان به خاطر درخت های نارنج زیادی که داشته به این اسم معروف شده. این باغ محل حکومت خاندان قوام الملک بوده و در دوران قاجار برای مهمانی ها استفاده میشده. عمارت نارنجستان که در انتهای باغ و بعد از حوض بزرگ قرار دارد دارای دو طبقه بنا و یک زیرزمین میباشد.

نمایی از عمارت باغ نارنجستان

طبقه اول این عمارت یک ایوان بزرگ آیینه کاری شده دارد که به یک اتاق آیینه کاری شده دیگر ختم میشه.

ایوان و اتاق و سقف آیینه کاری شده

سپس از طریق پله های باریک و بلندی که در ساختمان قرار داره به طبقه دوم رفتیم. سقف این طبقه کاملا چوبی بود، با طرح های بسیار زیبا و متنوع. پنجره ها هم که مثل عمارت های دیگه با شیشه های رنگی به صورت کاملا هنرمندانه طراحی شده بودند. واقعا دیدن این بناها با این قدمت و زیبایی آدم رو به وجد میاره.

اتاق های طبقه بالا

از زیر زمین این عمارت به عنوان موزه سکه استفاده میشه که نمونه سکه ها از دوران پارسیان تا کنون به نمایش گذاشته شده.

نمونه ای از سکه های باستانی

در مسیر برگشت هم از تونل زیرزمینی که بین دو عمارت نارنجستان قوام و خانه زینت الملک وجود داشت دیدن کردیم. این تونل برای جلوگیری از رفت و آمد غریبه ها به قسمت های اندرونی و محرمانه کاخ ها و همچنین امنیت رفت و آمد ساکنین بین دو عمارت ساخته میشده.

نمایی از عمارت نارنجستان قوام

بازدید از این بناها که تمام شد انرژی ما هم کاملا فروکش کرد و به سمت خونه سرازیر شدیم. برای بعد ازظهر تصمیم گرفتیم که به مجتمع خلیج فارس بریم. این مجتمع روبه روی شهرک گلستان قرار داره و بزرگترین، مدرنترین و مجهزترین مجتمع تجاری، تفریحی، توریستی و فرهنگی ایرانه. در واقع پنجمین مجتمع بزرگ دنیاس و به نشان قدمت 2500 ساله ایران 2500 واحد تجاری داره.

نمایی از مجتع خلیج فارس

در طبقه دو، سالن بولینگ و بیلیارد هست. در طبقه 3 این مجتع شهربازی سرپوشیده ایران لند قرار داره. طبقه چهار فود لند هست که چند رستوران و فست فود و کافی شاپ قرار داره که به صورت سرپوشیده و فضای باز طراحی شده اند. در دو طبقه این مجتمع هایپر استار هست که هرچیزی که فکرش رو کنید در هایپر استار میتونید پیدا کنید. نمایندگی کوتون هم در این مجتمع شعبه داره و از لحاظ بزرگی و تنوع جنس چیزی از نمایندگی های کوتون ترکیه کم نداره ولی قیمت اجناس در مقایسه با ترکیه شاید 4-5 برابر باشه. حتی وقتی تخفیف 50 درصد هم میزنن قابل مقایسه با قیمت های ترکیه نیست.