معرفی و نقد هتل سالماکیس بدروم

4.5
از 27 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
salmakis-bodrum-hotel
04 شهریور 1395 09:00
0

سفر خوب و پر خاطره ی سال گذشته به شهر فتحیه و منطقه ی ساحلی معروف و زیبای الودنیز که سفرنامه ی آن حائز یکی از جوایز برتر در مسابقه ی سفرنامه نویسی سال 94 گردید ، باعث شد که به لطف مدیریت محترم وب گاه معتبر و وزین lastsecond و آژانس های معتبر و معظم پشتیبان ، امکان سفری دیگر و در سال جدید فراهم گردد . در ابتدا هدف ، سفر به نقاط معروف و بسیار زیبای کشور ترکیه همچون شهر ساحلی Amasra در استان Bartin ، شهر کوچک و بسیار زیبای Safranbolu در استان Karabuk و یا دیدار از شهر فرهنگی و بسیار زیبای Eskisehir بود .

اما با توجه به محدودیت مالی و وضعیت دخترم و تحمل و همکاری بسیار زیاد و خارج از توانایی او در سال گذشته ، تصمیم گرفتیم که در سال جدید به یک مسافرت استراحتی برویم و قید سفر با برنامه ریزی شخصی و پر از سوال و نکته و اما و اگر که مخصوص این نوع از سفرهاست را ، بزنیم . برای همین راحت ترین نوع سفر در دنیا را انتخاب کردیم . سفر با تور و اقامت در یک هتل پنج ستاره ی All Inclusive.

همیشه سفر به غرب استان Mugla در کشور ترکیه و دیدار از شهر Bodrum به عنوان یکی از شهرهای معروف و توریستی کشور ترکیه و مهمترین منطقه ی کشتی سازی آن کشور ، برایمان جالب و جذاب بود . پس آن شهر را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمودیم . استان Mugla در جنوب غربی کشور ترکیه دارای شبه جزیره ای در ناحیه ی غربی خود است که دور تا دور آن را دریای اژه احاطه نموده و بالطبع سواحل زیبا و معروفی در کناره های آن شکل گرفته است . برخی از این مناطق ساحلی عبارتند از :

- Bodrum در جنوب شرقی .
- Gumbet درجنوب شرقی .
- Bitez در جنوب .
- Akyarlar در جنوب .
- Turgutreis در جنوب غربی .
- Gumusluk در غرب .
- Yalikavak در شمال غربی .
- Gundagan در شمال .
- Golturkbuku در شمال .
- Torba در شمال شرقی .

ما ایرانی ها کل مناطق ساحلی دورتا دور آن شبه جزیره را به نام بدروم می شناسیم . اما در روزهای اقامت در آن منطقه متوجه شدیم که مردم بومی ، فقط و فقط قسمت مرکزی واقع در جنوب شرقی آن شبه جزیره را که شامل قلعه و محله های قدیمی و بندر و اسکله ی اصلی و معروف ان می باشد را بدروم اطلاق می کنند و هریک از مناطق دیگر به همان محل مخصوص به خود نام برده می شود . همیشه در سفرها ، مکان و موقعیت هتل و دسترسی خوب آن به نقاط معروف و دیدنی منطقه ، برایمان در درجه ی اول اهمیت قرار دارد . حال در انتخاب موقعیت مکانی هتل مردد بودیم . اگر در هتلی واقع در قسمت مرکزی بودروم مقیم شویم ، دسترسی به منطقه ی معروف گنبد (Gumbet) و خلیج و ساحل زیبای آن و شبهای شاد و پرانرژی آن کمتر خواهد بود و اگر بالعکس مقیم هتلی در محله ی گنبد شویم ، محله های قدیمی مرکزی و قلعه ی باشکوه آن و بندر و اسکله ی بزرگ و پرتردد آن از ما دور خواهد بود .

پس دقیقاً نقشه های Google را بررسی نمودیم . دریافتیم باریکه ی خشکی زیبایی که بسیار مرتفع نیز می باشد ، بین دو خلیج مرکزی و گنبد وجود دارد که دارای دسترسی بسیار کوتاه و مناسب ، چه به صورت پیاده و چه با ون (dolmuş) به محلات مرکزی و گنبد است. این باریکه ی خشکی زیبا و مرتفع ، محله ی (Bardakçı) نام دارد . هتل های واقع در این محله را یادداشت نموده و در تورهای پیشنهادی آژانس های معتبر ، به دنبال نام آن هتل ها گشتیم .

در بسته ی پیشنهادی آژانس معتبر و معظم شباویز ، به توری برای تاریخ 28 خردادماه 95 ، جهت اقامت به مدت هفت شب در هتل پنج ستاره ی Salmakis با خدمات All Inclusive و پرواز تهران – ازمیر - تهران شرکت هوایی آتا و جابجایی رایگان بین فرودگاه و هتل برخورد کردیم . به وب گاه رسمی هتل مراجعه نمودیم . موقیعت ، مشخصات و امکانات و خدمات آن بسیار عالی به نظر آمد و مسافران مقیم آن هتل ، امتیاز بالایی را در وب گاههای معتبر و معروف نظرسنجی از گردشگران ، به آن هتل داده بودند . بهای تور نیز با توجه به آن همه نقاط قوت و امتیازات بالا ، معقول و متعادل بود . هزینه برای هر نفر بزرگسال 2.095.000 تومان و برای فرزند یازده ساله مان 1.395.000 تومان و مجموعاً 5.585.000 تومان که مبلغ 2.000.000 تومان از آن توسط مدیریت محترم وب گاه lastsecond تعهد و پرداخت گردید .

پروازهای رفت و برگشت و جابجایی های بین فرودگاه و هتل ، سروقت و با خدماتی مطلوب ، انجام گرفت . حال در ادامه در خصوص هر یک از مشخصات ، امکانات و خدمات هتل مذکور به تفکیک توضیح داده می شود :

سفرنامه بدروم

استان Mugla در جنوب غربی کشور ترکیه .

 

سفرنامه بدروم

شبه جزیره ی واقع در غرب استان Mugla .

 

سفرنامه بدروم

موقعیت هتل سالماکیس.

 

- موقعیت مکانی و دسترسی :

همان طور که در بالا اشاره شد ، در جنوب شرقی شبه جزیره و در بین دو خلیج ناحیه ی مرکزی شهر بدروم و خلیج گنبد، باریکه ی خشکی نسبتاً مرتفعی وجود دارد که بومی ها به آن منطقه ، بارداکچی می گویند. هتل سالماکیس در دامنه ی شرقی تپه های منطقه و مشرف به خلیج مرکزی شهر بدروم و قلعه ی تاریخی و بندر و اسکله ی اصلی آن شهر و در حد فاصل خیابان اصلی محله ی بارداکچی و خط ساحلی خلیج مرکزی ، واقع شده است .

هنگامی که از فرودگاه های ازمیر و یا میلاس و با وسیله ی حمل و نقل زمینی وارد شبه جزیره می شوید ، محله ی توربا، اولین محله ی در دسترس و ناحیه ی مرکزی شهر بودروم و محله ی بارداکچی ، دومین منطقه ی در دسترس می باشد و از این بابت امتیاز بیشتری نسبت به هتل های واقع در سایر مناطق و نواحی ساحلی دارد .

هر چند دقیقه یک بار ، دلموش ها از خیابان اصلی محله ی بارداکچی واقع در ضلع غربی هتل ، عبور کرده و پس از عبور از محله ی زیبا و معروف گنبد و ساحل آن و حداکثر تا ده دقیقه ، می توانید خود را به ایستگاه اصلی دلموش ها در ناحیه مرکزی شهر بدروم رسانده و از آن جا به صورت پیاده به قلعه ی تاریخی ، کوچه ها ، خیابان ها و محله های قدیمی ، بازار ، کافه ها و رستوران های متعدد مخصوص تفریحات شبانه و بندر و اسکله ی اصلی و معروف بروید و یا با خطوط دیگر دلموش ها ، به سایر نقاط ساحلی و یا محله های دورتر ، سفر نمایید .

چنانچه اهل پیاده روی هستید ، در هنگام طلوع آفتاب و یا در هنگام غروب خورشید ، خیابان اصلی محله ی بارداکچی به سمت بالا و در امتداد جنوب و تا رسیدن به چندین آسیاب بادی قدیمی که نماد بدروم محسوب می شود را طی نموده و از آن بالا و در حالی که نسیمی خنک ، روح و جسمتان را نوازش می کند ، کل منطقه ی دورتادور خود شامل تپه ها و کوه های شمالی ، ناحیه مرکزی شهر بدروم شامل قلعه ی تاریخی و بندر و اسکله ی اصلی و خلیج آن در شرق ، محله و ساحل زیبای گنبد در غرب و دریای زیبا و خوش رنگ اژه در جنوب و رفت و آمد شناورهای متععدد کوچک و بزرگ را تماشا کنید و از آن همه زیبایی مسحور کننده ، لذت ببرید .

برای دسترسی به رستوران ها و کافه های تفریحات شبانه می توانید در بر خیابان اصلی محله ی بارداکچی سوار دلموش شده و با پرداخت سه لیر برای هر نفر و پس از سه دقیقه به ناحیه ی گنبد و حداکثر تا ده دقیقه به بلوار اصلی و مرکزی شهر که در جوار بندر و اسکله ی معروف و پر جنب و جوش آن قرار دارد ، برسید . حتی جوان تر ها فاصله ی کوتاه هتل تا محله ی گنبد را پیاده طی می کنند و به این طریق می توانند از بلوار و تفریحات شبانه ی واقع در ساحل محله ی گنبد نیز بهره مند گردنند .

ضمناً در قسمتی از ساحل هتل کناری (Voyage hotel ) ایستگاهی وجود دارد که از آنجا و با فاصله ی زمانی هر چند دقیقه ، قایق هایی مسقف و حداکثر دارای ده نفر ظرفیت ، به سوی ناحیه ی مرکزی بودروم حرکت و یا از آن جا بازمی گردند و از این بابت در هر مسیر و از هر نفر ، شش لیر دریافت می کنند . قایق سواری و عبور ازخلیج زیبای بدروم و گذر از کنار کشتی های کوچک و بزرگ و در انتها پهلو گرفتن در بندر و اسکله ی اصلی وقدیمی شهر ، خالی از لطف و جاذبه نیست .

سفرنامه بدروم

نمای خلیج مرکزی ، قلعه ی تاریخی و اسکله و بندر اصلی شهر بدروم از خیابان اصلی محله ی بارداکچی .

 

سفرنامه بدروم

آسیاب های بادی تاریخی در بلندترین نقطه ی محله ی بارداکچی ..

 

سفرنامه بدروم

نمای خلیج گنبد در هنگام غروب خورشید از خیابان اصلی محله ی بارداکچی ..

 

- ساختمان ها ، امکانات و خدمات :

در طراحی ساختمان های هتل ازسبک معماری یونانی الهام گرفته شده است . به طوری که در طول مدت اقامت احساس می کنید در یک دهکده ی زیبا و پرپیچ و خم و با همان کوچه ها و پلکان های معروف و مخصوص یونان باستان به سر می برید . نمای بیرونی ساختمان ها به رنگ سپید و سقف بسیاری از ساختمان ها که به صورت نیمکره و مدور ساخته شده ، به رنگ های نخودی و آبی رنگ آمیزی شده است . این رنگها در کنار رنگ سبز چمن ها ، درختچه ها و درختان زیبا و مرتب لابه لای ساختمان ها و همچنین در آمیختگی آن رنگها با رنگ صورتی و گلبهی و قرمز گلهای کاغذی روییده بر سر درب ورودی بسیاری از راهروها و ساختمان ها ، زیبایی چشمگیر و روح نوازی را برای ساکنین به ارمغان آورده است .

چنانچه ورودی هتل و لابی بزرگ و باشکوه آن را ، طبقه ی اساسی و اصلی فرض کنیم ، یک طبقه در بالای لابی به عنوان طبقه 1+ وجود دارد و تمامی ساختمان های متعدد هتل با شیبی ملایم و در جهت شرقی تپه های منطقه و در هشت طبقه تا ساحل دریا احداث شده است . به طوری که کلیه ی مکان های خصوصی و عمومی به سمت شرق از دید مستقیم به دریا برخوردار است . آپارتمان های اقامتی در قطعه ای جدا از ساختمان های اصلی هتل و در سمت غرب آن و در بر خیابان اصلی محله ی بارداکچی واقع شده است .

اما در طراحی اثاثیه ، منصوبات و تجهیزات داخلی ساختمان ها و مکان های عمومی و خصوصی آن ها ، از سبک معماری عثمانی با همان دقت و ظرافت در جزییات طرح ها و رنگ ها الهام گرفته شده است . به طوری که در طول مدت اقامت احساس می کنید در کاخ های عثمانی و با همان شکوه و جلال مخصوص کاخ های پادشاهی زندگی می کنید .

تلفیق این دو سبک از دو دوره ی مهم تاریخ کشور ترکیه ، بسیار هوشمندانه و جالب و دلنشین از آب درآمده است .

 

سفرنامه بدروم

نمای شرقی هتل از سمت خلیج مرکزی .

 

سفرنامه بدروم

نمای شرقی هتل از سمت خلیج مرکزی

 

سفرنامه بدروم

نمای هوایی هتل ( استخراج از منابع هتل )

 

بر اساس اطلاعات موجود در وب گاه رسمی هتل ، ساختمان ها و امکانات آن شامل :

الف : مکان های خصوصی و خدمات آن ها :

-اتاق های استاندارد به مساحت حدوداً 25 متر مربع به همراه تراس یا بالکن با دید به دریا یا باغ برای اقامت حداکثر سه نفر .

-اتاق های خانواده به مساحت حدوداً 40 متر مربع شامل هال و یک اتاق خواب خصوصی به همراه تراس یا بالکن با دید به دریا یا باغ برای اقامت حداکثر چهار نفر .

-سوییت های جونیور به مساحت حدوداً 74 متر مربع شامل هال با اثاثیه و امکانات مجهز و یک اتاق خواب خصوصی با اثاثیه و امکانات مجهز و دارای جکوزی و کل هال و اتاق خواب و تراس با دید منحصر به فرد به دریا برای اقامت حداکثر چهار نفر .

-سوییت های سلطنتی به مساحت حدوداً 94 متر مربع شامل هال با اثاثیه و امکانات مجهز و مجلل و یک اتاق خواب خصوصی بزرگ با اثاثیه و امکانات مجهز و مجلل و دارای جکوزی و کل هال و اتاق خواب و تراس با دید منحصر به فرد به دریا برای اقامت حداکثر چهار نفر .

-سوییت های پنت هاوس به مساحت حدوداً 164 مترمربع شامل هال با اثاثیه و امکانات مجهز و مدرن و دو اتاق خواب خصوصی بزرگ به همراه فضای تعویض لباس با اثاثیه و امکانات مجهز و مدرن و دارای آشپزخانه با امکانات مجهز و مدرن ، دارای یک اتاق کار یا مطالعه و همچنین دارای جکوزی بزرگ و کل هال و اتاق خواب و تراس با دید منحصر به فرد به دریا برای اقامت حداکثر چهار نفر .

-آپارتمان اقامتی به مساحت حدوداً 70 متر مربع شامل یک اتاق خواب خصوصی بزرگ و یک حمام با اثاثیه و امکانات مجهز و مدرن و دارای هال و آشپزخانه ی مجهز به اثاثیه و وسایل و امکانات کامل و مدرن و با چشم انداز و دورنمای یکصد متری به دریا برای اقامت حداکثر چهار نفر .

- آپارتمان اقامتی به مساحت حدوداً 110 متر مربع شامل دو اتاق خواب خصوصی بزرگ و دوحمام با اثاثیه و امکانات مجهز و مدرن و دارای هال و آشپزخانه ی مجهز به اثاثیه و وسایل و امکانات کامل و مدرن و با چشم انداز و دورنمای یکصد متری به دریا برای اقامت حداکثر پنج نفر .

 

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

ما در ارزانترین نوع از اتاق ها یعنی اتاق استاندارد به مساحت حدوداً 25 متر مربع به همراه بالکن با دید به باغ ، اقامت داشتیم . حال به شرح شرایط و امکانات داخل اتاق می پردازم :

-صدا : اتاقی ساکت ، ساکت ، ساکت .

در مدت اقامت هیچ صدایی از راهرو ، اتاق های جانبی و فضای عمومی هتل به گوش نمی رسید . حتی طراحی اتاق به گونه ای بود که در هنگام استفاده ی یکی از ساکنین از حمام و سرویس بهداشتی آن ، هیچ گونه صدایی مزاحم خواب و استراحت افراد داخل اتاق نمی گشت .

-نور : پنجره ها ی قدی و درب های شیشه ای سراسری ضلع شرقی که به بالکن باز می شود ، تامین کننده ی نور طبیعی و کافی اتاق است . تعبیه ی دو عدد آباژور و دو عدد چراغ دیوار کوب بر روی دیوار جانبی تخت ها و یک عدد چراغ سقفی برای راهروی ورودی اتاق ، تامین کننده ی کافی نور مصنوعی در شب هنگام است . دو لایه پرده ی نازک و ضخیم نصب شده ، نقش مهم و اساسی در کنترل میزان تابش نور طبیعی به اتاق داشت .

-خواب : تخت ها که شامل یک تخت دو نفره و یک تخت یک نفره است ، بسیار محکم و بزرگ و با سبک طراحی با شکوه سنتی عثمانی و به رنگ سبز کم رنگ ساخته و تعبیه گردیده و بالش و تشک روی آن بسیار راحت و دلپذیر و مخصوص یک استراحت و یا خواب شیرین و خوش و بدون کوچکترین صدا و یا احساس خستگی و کوفتگی بعد از استفاده می باشد . رو بالشی ، ملحفه ی تشک و روتختی و ملحفه ی روی تخت بسیار بسیار خوش بو و تمیز می باشد . دو عدد پاتختی همرنگ با تخت خواب ها که هر یک دارای دو عدد کشو می باشد ، برای استفاده ی ساکنین ، در کنار تخت ها تعبیه گردیده است .

-اثاثیه : در قسمت ورودی اتاق یک کمد دو لنگه ی وسیع و حجیم ، شامل یک قفسه بالایی ، رخت آویز سراسری با چوب لباس های کافی و چهار قفسه در پایین که در یکی از قفسه ها صندوق امن وجود دارد ، تعبیه شده است . استفاده از صندوق امن رایگان بوده و وجهی از بابت استفاده از آن پرداخت نمی کنید .

-پس از کمد یک دراور کوتاه جهت قراردادن چمدان یا چمدان ها بر روی آن وجود دارد. در کنار آن یک میز توالت بزرگ با آینه ای بزرگ و به سبک طراحی با شکوه سنتی عثمانی و به رنگ سبز کم رنگ و یک صندلی چوبی مخصوص به آن قرار داده شده است .

-کشوهای میز توالت بسیار وسیع و حجیم و کافی می باشد . در یکی از قفسه های کناری ، یخچال کوچکی به عنوان مینی بار اتاق وجود دارد که با چندین نوع نوشیدنی ، انواع شکلات و بسته های تنقلات پر شده است . سرمایش یخچال مطلوب بوده و بسیار کم صدا می باشد . فقط و فقط برداشتن ومصرف آب معدنی از آن رایگان است .

-یک دستگاه تلویزیون Lcd 32 اینچ بر روی دیوار اتاق نصب گردیده که می توان از آن طریق بسیاری از کانال های کشور ترکیه و چندین کانال خبری معروف دنیا را تماشا کرد .

- در نزدیکی درب تراس ، کاناپه و میزی قرار داده شده که بسیار مورد نیاز و استفاده قرار می گیرد . تلفن رومیزی، سطل زباله درب دار ، دستمال کاغذی رو میزی و مداد و کاغذ جهت یادداشت نیز در اتاق قرارداده شده است .

-سرمایش، گرمایش : به صورت مرکزی بوده و از طریق کانال های مخصوص به اتاق ها انتقال می یابد و با کنترل کننده هایی که بر روی دیوار اتاق نصب شده ، میتوان میزان ورود سرما و گرما و میزان پرتاب آن به داخل اتاق را کنترل و تنظیم نمود. در روزهای اقامتمان تامین سرمای اتاق بسیار مطلوب و بدون کاستی و بسیار کم صدا بوده است.

-سرویس بهداشتی و حمام : بسیار بسیار تمیز بوده و امکانات و منصوبات داخلی آن نو و بدون نقص است . دارای یک رو شور بزرگ با پیشخوان سنگی و یک آینه ی بزرگ به همراه روشنایی مخصوص و شیرآلات نو و مدرن مربوطه و یک سشوار سالم نصب شده بر روی دیوار کناری روشور ، هواکش جهت تخلیه بو و بخار آب به بیرون از سرویس بهداشتی و حمام ، یک توالت فرنگی نو و پاک و دارای سیفون تخلیه .

ضمناً مجرای تامین آب توالت فرنگی برای شستشوی استفاده کننده ، بر روی دیواره ی داخلی آن قرار دارد . یک وان متوسط که به وسیله ی درب های شیشه ای ، از محوطه ی سرویس بهداشتی جدا گردیده ، به همراه شیر آلات مدرن و نو و دوش سرشور مربوطه . فشار آب و دمای آن بسیار خوب و مطلوب است . صابون ، شامپوی سر و بدن و نرم کننده ی مو سر به تعداد و مقدار زیادتر از حد نیاز و حوله ی صورت و بدن بسیار تمیز و خوش بو و به تعداد افراد گذاشته می شود . دمپایی پارچه ای یک بار مصرف نیز به تعداد افراد در دسترس است .

-به طور کلی ، کلیه ی اثاثیه ، وسایل ، منصوبات و تجهیزات اتاق از نظر نظافت ، سلامت ، کاربرد ، نو بودن ، کیفیت و کمیت از استاندارد بالا و مطلوبی برخوردار است و میتوان یقین داشت که سخت گیر ترین سلیقه ها را راضی و خشنود می سازد. ضمناً لازم به ذکر است که ورود و خروج از اتاق و برقراری و قطع نمودن برق واحد، توسط کارت الکترونیکی که در ابتدای اقامت در اختیارتان قرار می گیرد ، قابل انجام است .

-نظافت اتاق ها و سرویس بهداشتی و حمام و تعویض ملحفه ها و حوله ها و شارژ مجدد اقلام مصرفی همچون صابون ، شامپوی سر و بدن ، نرم کننده ی موی سر و دستمال کاغذی توالت فرنگی و رومیزی و دمپایی یک بار مصرف پارچه ای ، یک روز در میان انجام می گیرد . چنانچه اضافه بر این هم درخواست رسیدگی به امور فوق را داشته باشید ، می توانید پس از صرف صبحانه ، درخواست نموده تا نسبت به انجام آن اقدام نمایند .

-درخواست و استفاده از تخت نوزاد در اتاق ، رایگان است .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

ب : مکان های عمومی و خدمات آن ها :

1- لابی اصلی :

از بر خیابان اصلی محله ی بارداکچی ، یک خیابان فرعی و از کنار آپارتمان های اقامتی هتل سالماکیس، به سمت پایین کشیده شده است که به ورودی اصلی هتل و پارکینگ آن منتهی می شود . در ابتدای ورود به هتل و وقتی از درب اصلی آن وارد می شوید ، یک لابی وسیع و باشکوه و با سقفی بلند و با اثاثیه و امکانات وتزیینات سنتی به سبک دوره ی پادشاهی عثمانی نمایان می شود . سبک ذکر شده، در طراحی و اجرا و تجهیز آن بسیار هوشمندانه و با دقت انجام پذیرفته است . به طوری که در طول مدت اقامت با وجوه ریزتر و دقیق تری از این نوع طراحی و تجهیز آشنا می شوید .

مبلمان بسیار مجلل و باشکوه که استفاده از آن ها حسی همچون سلاطین عثمانی را در شما القا میکند . تجهیزات روشنایی ، آویزها ، دیوارکوب ها و تابلوها و کفپوش ها ، همه و همه حکایت از وسواس طراح و مجری ، در به وجود آوردن احساس زندگی در دربار آن دوران را دارد . درب های بزرگ و شیشه ای و تراس سرتاسری لابی به سمت شرق ، علاوه بر تامین نور طبیعی لابی در طول روز ، چشم انداز بسیار زیبا و منحصر به فردی را از خلیج جذاب و خوش رنگ ناحیه ی مرکزی شهر بدروم و رفت و آمد کشتی های بزرگ و کوچک به بندرگاه اصلی شهر را ایجاد می نماید.

در شب نیز نظاره ی چراغ های هتل ها ، ویلاها و اماکن نواحی ساحلی و واقع بر تپه های دور تا دور خلیج مرکزی و به گوش رسیدن نوای موسیقی و شادی از آن نقاط ، بسیار رویایی و روح نواز است . حال به امکانات و تسهیلات قابل ارایه در لابی اشاره می نمایم :

-پذیرش 24 ساعته که در هنگام ورود و خروج بسیار سریع عمل می نمایند و با صرف کمترین زمان ، امور مربوط به اقامت و ترک مسافران را انجام می دهند . در ابتدای ورودمان به هتل ، پس از تکمیل یک فرم که حاوی چند سوال مربوط به سفر و اطلاعات گذرنامه ای بود و بستن دستبند پلاستیکی بر دست هر یک از مهمانان و تحویل کارت الکترونیکی ورود و خروج از اتاق و کارت تحویل حوله در اماکن عمومی و به تعداد نفرات و همچنین ارایه ی یک برگ که اطلاعات مربوط به کلیه ی خدمات رایگان و پولی هتل به همراه ساعات و زمان های ارایه آن خدمات ، به انضمام راهنمای ساعات کار اماکن مربوط به صرف غذا و نوشیدنی در آن ذکر شده بود ، بسیار سریع به اتاق مان هدایت شدیم . در همان ابتدا مدارک شناسایی به ما بازگردانده شد و از این بابت مدرکی نزد پذیرش هتل به امانت گذاشته نشد . در هنگام خروج نیز ، امور تخلیه و ترک اتاق بسیار سریع و بدون معطلی انجام پذیرفت .

-کافه 24 ساعته ی لابی و مبلمان مربوطه .

-قسمت امور مسافران جهت راهنمایی ، درخواست وسیله ی نقلیه ، رزرو تور ، رزرو رستوران À la carteو سایر امور مورد سوال و نیاز مسافران .

-رستوران À la carte که در تراس شرقی لابی و مشرف به خلیج زیبای مرکزی شهر بدروم قرار دارد . می بایست در روز اول اقامت به قسمت امور مسافران واقع در لابی اصلی مراجعه و نسبت به رزرو فقط یک وعده ی شام رایگان و اما رسمی و مجلل از شب های اقامت آتی اقدام نمود. رزرو برای کل مسافران یک اتاق و برای یک شب خاص بوده و مسافران یک اتاق نمی توانند به تنهایی و به صورت پراکنده و در شب های مختلف از این رستوران استفاده نمایند .

-تلویزیون مسطح و بزرگ به همراه مبلمان مربوطه جهت تماشای عمومی اخبار ، مسابقات ورزشی ، برنامه های معروف تلویزیونی و غیره .

-مطب دکتر و کمک های پزشکی که خدمات آن پولی است .

-سرویس های بهداشتی بسیار تمیز و مجهز عمومی در نزدیکی آسانسورهای ارتباطی به طبقات پایین تر .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

2 -استخرها و اماکن ورزشی و سلامتی و زیبایی :

- لابی هتل به وسیله ی دو دستگاه آسانسور بزرگ و جادار ، به دو طبقه ی پایینی مرتبط می گردد . در طبقه ی 2- ، مکان های عمومی شامل : دو سالن بزرگ و مجهز بدن سازی با وسایل و تجهیزات تخصصی و اتاق های رختکن مربوطه . یک حمام ترکی زیبا و بزرگ به همراه یک اتاق استراحت و رختکن مربوطه . یک اتاق سونای خشک و یک اتاق بخار با رختکن مربوطه .

-اتاق های مربوط به ماساژ و SPA و رختکن های مربوطه . یک استخر بزرگ سرپوشیده ی آب گرم و دو جکوزی متوسط و کوچک به ترتیب برای بزرگسالان و کودکان در سالن و کنار استخر سرپوشیده . یک عدد میز مخصوص تنیس روی میز در راهروی عمومی . بار جهت سرو انواع نوشیدنی سرد و گرم و نیز سرویس های بهداشتی تمیز و بسیار مجهز و مطبوع قابل دسترس برای کلیه ی قسمت ها . -ضمناً در هنگام ورود، با ارایه ی کارت های حوله ، حوله های خشک و تمیز و خوش بو تحویل داده می شود که پس از استفاده می توانید آن ها را در سبد های متعدد مربوط به حوله های استفاده شده ، قرار دهید . استفاده از خدمات و امکانات فوق به غیر از ماساژ و SPA ، رایگان می باشد . ضمناً یک سالن مربوط به خدمات زیبایی پوست و مو و ناخن در این طبقه وجود دارد که خدمات آن نیز پولی می باشد .

-حال برای رسیدن به استخر روباز هتل ، می بایست با عبور از راهروها و سالن های مجلل طبقه ی 2- که با مبلمان ها ، چلچراغ ها ، آویزها ، دیوارکوب ها و تابلوهای به سبک عثمانی تزیین گشته ، خود را به یک دستگاه آسانسور انتهای سالن ها رسانده و از آن جا به طبقه ی 4- برسانید.

در نزدیکی درب خروجی سالن یک میز بیلیارد و مبلمان مخصوص جهت استفاده ی بازیگران بیلیارد قرارداده شده است . وقتی به طبقه ی 4- رسیدید ، از آن جا می بایست به وسیله ی چند پلکان به سبک دهکده های یونان باستان و فضای سبز دلربا ی آن که به وسیله ی گلهای کاغذی خوشرنگ احاطه گردیده ، خود را به یک دستگاه آسانسور دیگر در کنار تراس بسیار وسیع برگزاری مجالس و جشن ها با موقعیت ممتاز و چشم انداز بسیار زیبای خلیج منطقه برسانید و از آن جا به یک طبقه پایین تر و در حقیقت به طبقه 6- بروید . پس همان طور که در بالا ذکر شد نتیجه می گیریم دسترسی به طبقات پایین تر برای مسافرانی که مشکلات حرکتی دارند ، سخت بوده و مستلزم پیاده روی ، تعویض آسانسور و استفاده از پلکان جهت رسیدن به مکان های عمومی طبقات پایین تر است .

در طبقه ی 6- ، استخر بسیار زیبای هتل قرار دارد . طراحی و ایجاد چند منحنی در ساخت آن و همچنین احداث پل هایی با ترکیب مواد فلزی و چوبی بر روی آن و همچنین کاشت درختان و ایجاد فضای سبز مرتب و زیبا در مرکز و پیرامون استخر به همراه وجود تخت ها و تشک های رنگی بر روی آن ، مکان بسیار بسیار دلپذیری را جهت استراحت، آبتنی و استفاده از آفتاب فراهم آورده است .

آب و محوطه ی استخر خیلی تمیز بوده و تعداد تخت ها و سایبان های اطراف آن به اندازه و مکفی می باشد. منظره ی ساحل و خلیج در شرق و نمای زیبا و به سبک یونان باستان ساختمان های هتل در غرب ، فضای دلفریبی را به وجود آورده است .می توانید نوشیدنی دلخواه و خنک خود را از بار نزدیک استخر تهیه و در حالی که بر روی تخت و زیر سایبان آن از محوطه ی بسیار زیبا و دلنشین موجود لذت می برید و به آهنگ ملایم پخش شده در فضا ، گوش می دهید ، نوشیدنی خود را میل نمایید .

همچنین یک استخر کودک در ضلع شمالی با فواره های بازی کودکان و یک فضای بازی کودک در ضلع شمال غربی آن با چند وسیله ی بازی مخصوص کودکان وجود دارد . سرویس های بهداشتی و یک فروشگاه در ضلع غربی استخر ساخته شده که می توانید برخی از تنقلات و نوشیدنی ها و لباسها و ادوات و وسایل مخصوص استخر و دریا را از آن جا خریداری نمایید . معمولاً استخرو محوطه ی آن از ساعت 9 صبح قابل استفاده بوده و می توانید با ارایه ی کارت حوله ، یک عدد حوله ی تمیز و خشک برای هر نفر دریافت نمایید . هنگام غروب و در موقع ترک محوطه ی استخر می بایست حوله ی دریافتی را تحویل داده و کارت حوله ی خود را مجدداً دریافت نمایید .

دوش ها و رختکن تعبیه شده در ضلع شمالی استخر، امور مربوط به شستشوی خود و تعویض لباس های شنا با لباس های روزانه را برای مسافران بسیار راحت می نماید . چون همچون بسیاری از هتل ها ، بازگشت به اتاق ها و سایر محوطه های عمومی ، با لباس های شنا ممنوع می باشد .

-لازم به ذکر است که در جلوی درب ورودی اصلی هتل ، شاتل هایی وجود دارد که با هماهنگی و رزرو قبلی ، شما را برای انجام ورزش تنیس به محلی خارج از محوطه هتل برده و در ساعت مقرر برمی گردانند . این خدمات رایگان است .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

3-ساحل و دریا :

-برای رسیدن به ساحل و دریا می بایست از پلکان های شرقی استخر به سمت پایین استفاده شود . می توان گفت که در طبقه ی 8- به ساحل و دریا می رسید . ساحل و دریایی پاک و زیبا با تعداد به اندازه و مکفی تخت و سایبان و حائز دریافت نشان " پرچم آبی " به سبب تمیزی و امکانات ساحلی آن . یک اسکله ی چوبی از کنار ساحل و تا حدودی از داخل دریا ، ساخته و کشیده شده است و بر روی آن تعدادی تشک و بالش جهت استراحت و استفاده ی مسافران از آفتاب قرار داده شده است . آب دریا در نواحی ساحلی بسیار خنک ، پاک ، زلال و شفاف بوده به طوری که رفت و آمد ماهی های کوچک در کف آن قابل رویت است.

امکان حمل حوله ی دریافتی از هتل تا ساحل وجود داد . رختکن ، دوش ها و شیرهای مخصوص شستشوی پا ها ، امکان تعویض لباس های شنا با لباس های روزانه و برگشت به محوطه و مکان های عمومی هتل را آسان می سازد . با این که در آن منطقه سه هتل خوب و شناخته شده در جوار هم وجود دارد ، اثری از ورزش های آبی و دریایی دیده نمی شد . اگر اصرار به انجام آن دارید ، می توانید با پیاده روی از خیابان اصلی بارداکچی به سمت شمال و سپس به طرف نوار ساحلی گنبد ، از وسایل و امکانات ورزش های آبی و دریایی آن استفاده نمایید .

لازم به ذکر است که در طول روز هیچ برنامه ی سرگرم کننده ای در ساحل دریا و محوطه ی استخر برای مسافران برگزار نمی شد و این می تواند برای برخی از آنان ضعف بزرگی محسوب گردد .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سایر خدمات و اماکن عمومی4- :

-وای فای ( Wi Fi ) و دسترسی به اینترنت رایگان با سرعت خوب در نقاط مختلف هتل .

-خدمات خشکشویی ، خیاطی ، اتو ، تلفن ، فکس ، پرینت ، روشنایی زمین تنیس وقتی که بخواهید شب هنگام به آن ورزش بپردازید ، پرستار بچه ، عکاسی و فیلم برداری همگی با پرداخت پول قابل ارایه است . -سالن با گنجایش متوسط برای برگزاری همایش ها و کنفرانس ها .

-تراس وسیع و روباز با موقعیت ممتاز جهت چشم انداز به خلیج مرکزی شهر بدروم و قلعه ی تاریخی و بندر و اسکله ی معروف و زیبای آن جهت برگزاری مراسم ازدواج ، تولد و جشن ها ی اعیاد و مناسبت های ملی .

-در قسمتی از طبقه ی 7- و در نزدیکی ساحل و مشرف به خلیج مرکزی ، آمفی تیاتر کوچک هتل وجود دارد که صندلی های چیده شده ی آن دارای اختلاف ارتفاع نسبت به یکدیگر نمی باشد. در جلوی آن ، سن یا استیج به همراه تجهیزات صوتی و تصویری برای برگزاری نمایش های شبانه تعبیه گردیده است. در تمامی شب های اقامت ، گروه هایی به ارایه ی نمایش و اجرای موزیک زنده اقدام نمودند. به غیر از سه شب که خواننده و گروه نمایش از هنرمندان به نام و درخور بودند، به نظر می رسید در سایر شب ها از گرو ه های کمتر حرفه ای برای برگزاری نمایش و موزیک دعوت گردیده بود که البته دیدن و شنیدن اجرای آنان نیز خالی از لطف نبود .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

5- رستوران ها و کافه ها : -رستوران اصلی : رستورانی بزرگ و مجلل واقع در طبقه ی 6- ، دارای میز و صندلی های بسیار و مکفی در سالن اصلی و سرپوشیده ی داخلی و محوطه ی بیرونی آن که دارای نور طبیعی و چشم انداز زیبا و روح نواز به خلیج مرکزی شهر بدروم و نیز نمای جالب و آرامش دهنده محوطه ی استخر و ساختمان های به رنگ آبی و سفید هتل می باشد. طراحی و انتخاب رنگ ها و انتخاب اثاثیه و وسایل و تجهیز سالن اصلی و محوطه ی بیرونی بسیار مطلوب و هوشمندانه و دلپذیزاست. در این رستوران ، سه وعده ی اصلی غذا در زمان ها و به شرح زیر سرو می شود :

-صبحانه : به صورت بوفه ی باز از ساعت 7 تا 11 ، شامل چندین نوع نوشیدنی سرد و گرم و انواع و اقسام اغذیه ی سرد و گرم مورد استفاده ی ملل مختلف و چندین نوع میوه ، به طوری که اطمینان دارم تنوع ، مزه و حجم غذاهای عرضه شده ، سخت ترین سلیقه های غذایی را راضی و خشنود می سازد . اکثر غذاهای گرم معمولاً در محوطه ی باز رستوران طبخ و سرو می شود. در وعده ی صبحانه، استفاده از آب میوه های طبیعی پولی می باشد .

-ناهار : به صورت بوفه ی باز از ساعت 12:30 تا 14:30 ، شامل انواع و اقسام پیش غذاها ، غذاهای اصلی و دسرهای مورد استفاده ی ملل مختلف با ظاهری زیبا و طعم های گوناگون وچندین نوع میوه و نوشیدنی های سرد و گرم و متنوع . لازم به ذکر است که می بایست نوشیدنی مورد علاقه ی خود را به پیشخدمت ها سفارش داده تا یک لیوان از آن را برای هر نفر بر سر میز آورند. همچنان استفاده از آبمیوه های طبیعی و برخی از نوشیدنی ها، پولی می باشد .

- برخلاف آنچه که در برخی از یادداشت های هموطنان مبنی بر استفاده ی بیش از اندازه ی سبزیجات و عدم استفاده ی کافی از گوشت های سفید و قرمز در طبخ غذاهای هتل های ترکیه خوانده بودیم ، در کلیه ی وعده های ناهار و شام در دوران اقامت ، چندین نوع غذا با استفاده از گوشت سفید ماهی و مرغ و گوشت قرمز طبخ و ارایه می شد و می توان به صراحت گفت که تنوع غذایی از گروه های مختلف غذایی و حجم بالای آن می تواند هر نوع سلیقه و ذائقه ای را راضی کند . در کنار انواع و اقسام دسر ، می توانید به یخچال ویترینی واقع در گوشه ای از سالن اصلی مراجعه کرده و بستنی دلخواه خود را سفارش داده و دریافت و میل نمایید .

-شام : به صورت بوفه ی باز از ساعت 19 تا 21 ، همچون توضیحات ارایه شده ی فوق برای ناهار. جالب این که یک بار که در حال عکسبرداری به صورت کلی از ظروف حاوی غذا جهت تهیه و تنظیم این گزارش بودم ، پیشخدمت ها به سرآشپز اطلاع داده و ایشان سراسیمه به سراغ من آمدند وبا نگرانی پرسیدند ، مشکلی پیش آمده ؟ من هم موضوع را عنوان کرده و از غذاهای متنوع ، زیبا، با کیفیت و خوشمزه ی ایشان و همکاران تشکر کردم . لبخند رضایت بر چهره شان نقش بست و قول گرفتند که در آینده و مجدداً به این هتل مراجعه نماییم .

-شام دیر وقت : از ساعت 23:45 تا 00:30 شامل سه تا چهار نوع غذای اصلی و فقط نوشیدنی غیر الکلی .

-کافی شاپ لابی : واقع در لابی اصلی و ارایه ی خدمت به صورت 24 ساعته . شامل پذیرایی با چندین نوع شیرینی و کیک و انواع و اقسام نوشیدنی سرد و گرم .

-بوفه استخر : واقع در محوطه ی زیبا و روح نواز استخر روباز در طبقه ی 6- و از ساعت 10 تا 24 و سرو انواع و اقسام نوشیدنی سرد و گرم .

-بوفه اسنک : واقع در طبقه ی 7- ( یک طبقه بالای نوار ساحلی و دریا ) با نور طبیعی و چشم انداز زیبا به نوار ساحلی و دریا و خلیج مرکزی شهر بدروم که سه نوع کاربرد دارد :
از ساعت 10 تا 18 ، سرو و ارایه ی انواع و اقسام نوشیدنی های سرد .
از ساعت 12:30 تا 17 به عنوان اسنک بار و طبخ و ارایه ی انواع و اقسام فست فودهای ترکی و فرنگی به همراه سرو نوشیدنی های سرد. می بایست هر نفر ، غذا و نوشیدنی مورد علاقه ی خود را از منو انتخاب نموده و به پیشخدمت ها سفارش دهد . مزه ، تنوع ، کیفیت و کمیت غذاهای طبخ شده عالی و مثال زدنی است .مشاهده ی نشستن چند گنجشک بر روی میزتان و تغذیه از خرده غذاهای شما ، بس جالب و شیرین است .
از ساعت 17 تا 18 سرو و ارایه ی چند نوع نوشیدنی گرم به همراه چندین نوع شیرینی و کیک .

-لازم به توضیح است که دریافت بستنی بسته بندی شده، پولی است .

-رستوران À la carte : همان طور که قبلاً ذکر شده بود با رزرو یک وعده ی شام در یکی از شب های مورد اقامت و مراجعه سر وقت به تراس شرقی لابی اصلی هتل با چشم اندازی زیبا و رویایی به خلیج مرکزی ، قلعه ی تاریخی و بندر و اسکله ی اصلی و بر روی میز و محیطی مجلل و کاملاً رسمی و شاعرانه برگزار می گردد . منوی متنوعی از پیش غذاها، غذاهای رسمی و بین المللی و دسرهای گوناگون به همراه نوشیدنی های خاص ارایه می گردد . سرو کلیه ی آن ها رایگان و بدون پرداخت مبلغی انجام می پذیرد . غذاهای دریایی این رستوران با مزه و کیفیت بالایی طبخ و ارایه شده و انتخاب و میل این نوع غذا ، گزینه ی اول بسیاری از مسافران و میهمانان این رستوران می باشد .

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

سفرنامه بدروم

- جمع بندی و نتیجه :

اکنون کل مطالب فوق و نظر نهایی خود در مورد ویژگی های مهم از نظر مسافران برای اقامت در هتل سالماکیس بدروم را به شرح زیر جمع بندی و اعلام می نمایم : ( سقف امتیاز در هر ردیف 10 می باشد )

- مکان و دسترسی............................................................. 10
- امکانات خصوصی ( داخل اتاق ) ......................................... 10 ( در خصوص اتاق های استاندارد )
- امکانات عمومی ...............................................................8
- نظافت و پاکی مکان های خصوصی و عمومی ..........................10
- کیفیت استراحت و خواب ....................................................10
- آسایش و امنیت صوتی ......................................................10 ( در خصوص اتاق های استاندارد )
- سرعت پذیرش و ترخیص ....................................................10
- توجه و رسیدگی و پیگیری مدیریت و کارکنان ...........................10
- دسترسی آسان به مکان های عمومی هتل ............................7 ( در خصوص اتاق های استاندارد )
- مزه ، تنوع ، کیفیت و کمیت غذاها و نوشیدنی ها .......................9
- امکانات سلامتی و ورزشی ( روزانه )......................................9
- فعالیت های تفریحی شبانه .................................................6
- ارزش قیمت به کل خدمات ..................................................9
- متوسط امتیاز ردیف های فوق .............................................. 9/07 امتیاز
حال گزارش و نقد هفت شب رویایی اقامت خود و خانواده ، در هتل زیبا و گرم و دوست داشتنی سالماکیس بدروم را با شرح افسانه ی سالماکیس به پایان می رسانم :

در روزگاران باستان ، در محل کنونی خلیج کوچک بارداکچی ، دریاچه ای وجود داشت به نام سالماکیس . در این دریاچه ، پری زیبایی به همین نام زندگی می کرد . یک روز که سالماکیس در آن دریاچه مشغول به آبتنی بود ، هرمافرودیت جوان ، فرزند آفرودیت و هرمس را دید و یک دل نه ، صد دل عاشق او شد . اما هرمافرودیت این عشق را نپذیرفت . سالماکیس غمگین شد و عاجزانه از خدایان خواست که آن ها را در کنار هم قرار دهند . خدایان این خواسته ی سالماکیس را اجابت نمودند و آن ها را در یک بدن قرار دادند . از آن روز و تا آخر عمر سالماکیس و هرمافرودیت در یک جسم با هم زندگی کردند .

نویسنده :شاهرخ باقرپور

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.