فروش زمین‌ های نمونه گردشگری

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
28 آذر 1393 00:00
0

مناطق بسیاری در سراسر کشور چنان بی‌ضابطه و بدون انجام کار کارشناسی به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی شده است که رئیس سازمان میراث فرهنگی ناگزیر به استفاده از این تعبیر برای نشان دادن فاجعه اعلام برخی مناطق فاقد توجیه گردشگری در حاشیه نشست سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری شده است که هر کجا دیده‌اند ۴درخت سبز شده اعلام کرده‌اند که منطقه نمونه گردشگری است.

تعبیر مسعود سلطانی‌فر از انتخاب اشتباه و مکان‌یابی نادرست بسیاری از مناطق نمونه گردشگری اعلام شده در کشور البته چندان هم بیراه نیست. چون براساس آنچه سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرده است دفتر مناطق نمونه گردشگری زیر مجموعه این معاونت در بررسی پرونده 1168منطقه نمونه گردشگری به این نتیجه رسیده است که انتخاب 60منطقه نمونه گردشگری در فاز نخست اعلام این مناطق درست انجام شده بود اما هرچه پروژه انتخاب مناطق نمونه گردشگری جلوتر آمده است فاجعه بیشتر شد و مناطقی به‌عنوان منطقه نمونه اعلام شدند که هیچ کاربرد گردشگری ندارند. حتی براساس آنچه سیدمحمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفته است، در برخی مناطق نمونه گردشگری عده‌ای با عنوان ایجاد تاسیسات گردشگری اقدام به گرفتن زمین کرده‌اند اما بخشی از زمین‌ها را پیش‌فروش کرده‌اند تا از پول آن اقدام به ایجاد تاسیسات گردشگری در بخش باقیمانده زمین‌ها کنند.

تلاش فرسایشی در سرمایه‌گذاری گردشگری

مهم‌ترین موضوعی که سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری از سراسر کشور صبح دیروز و در حضور مسئولین سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان میراث فرهنگی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مطرح کرده‌اند، نبود زمین برای ایجاد تاسیسات و اختصاص ندادن زمین به پروژه‌های گردشگری در حال احداث، بوروکراسی طولانی مدت و سختگیری‌های زیاد و بعضا کارشکنی در مسیر فعالیت سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق نمونه گردشگری کشور است.

مجید موحد از سرمایه‌گذاران گردشگری در منطقه نمونه گردشگری جمکران است که می‌گوید از سال 87سرمایه‌گذاری در این منطقه را پذیرفته اما تاکنون هیچ کاری نتوانسته انجام بدهد. وی در نشست سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری با مسئولین سازمان‌های دولتی از مسئولین خواست تا امنیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایجاد شود.او گفت: نهادهای مختلف سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری را اذیت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه قانون در کشور وضع شده است اما در عمل آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که دست سرمایه‌گذارهای این صنعت را بسته است، گفت: در سازمان مسکن آیین‌نامه‌ای وجود دارد که به سرمایه‌گذاران گردشگری می‌گوید که آنها به این سازمان وکالت بدهند که درصورت تخلف، قرارداد فسخ و تاسیسات ایجاد شده تخریب شود.

موحد افزود: سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری امنیت سرمایه‌گذاری می‌خواهند و همانطور که وزارت صنایع و معادن پشتیبان صنعت است سازمان میراث فرهنگی نیز باید از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری حمایت کند و وضعیت باید به‌گونه‌ای باشد که اگر مثلا معاون رئیس‌جمهور به اداره برق موضوعی را اعلام کرد آن اداره ملزم به گوش دادن دستورات باشد.

تشکیل کارگروه حل مشکل سرمایه‌گذاری

ناآشنایی دستگاه‌های مختلف با صنعت گردشگری و لزوم سرمایه‌گذاری در این بخش نیز از دیگر موضوعاتی بود که سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری از آن به‌عنوان یکی از موانع جدی در مسیر فعالیت‌های زیرساختی در صنعت گردشگری ایران سخن گفتند.

محمد سعید رئوفی یکی از سرمایه‌گذاران منطقه گردشگری در استان قزوین با اعلام اینکه با سرمایه شخصی خود 50هکتار زمین برای ایجاد تاسیسات گردشگری خریداری کرده و 2مرتبه نیز مصوبه هیأت دولت را برای پروژه گردشگری خود گرفته است، گفت: ادارات نمی‌دانند باید در سرمایه‌گذاری‌های بخش گردشگری چگونه اقدام کنند.

او با تأکید بر اینکه 2مصوبه هیأت دولت دارد و با سرمایه شخصی خود بدون استفاده از امکانات دولتی اقدام به سرمایه‌گذاری در منطقه نمونه گردشگری قزوین کرده است، می‌گوید: در مراجعه به یک اداره و در اعتراض به اینکه چرا پاسخ درخواست فعالیت را نمی‌دهند به من گفته‌اند زورمان می‌رسد.او گفت: شهرداری از نگاه خود به موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری نگاه می‌کند. سازمان‌های دیگر ازجمله زمین و مسکن و منابع طبیعی نگاه دیگری به سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری دارند. اعتراض سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری به مشکلات موجود در این بخش، به تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاران و بخش دولتی در صنعت گردشگری منجرشد. این کارگروه قرار است با بررسی مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف نسبت به حل سریع مشکلات سرمایه‌گذاران این صنعت در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف اقدام کند.

منبع : همشهری آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.