دره زیبای شمخال + تصاویر

3.3
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ردپایی از بهشت در سرزمین ایران + تصاویر
01 شهریور 1393 00:00
0

 دره شمخال در روستایی کوهپایه ای به همین نام قرار دارد. روستا شمخال  بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته و اسم روستا ظاهراً از یک نوع تفنگ به نام شمخال گرفته شده است. اینجا همه چیز برق و جلای دیگری دارد پاها در خنکای آب جاری در میان صخره ها، لذتی وصف ناشدنی به وجود آدمی می دمد. این خنکا در اوج گرما عطش را فرو می نشاند و خستگی را از تن برون می کند، گویی آبشارها آهنگ زندگی را در گوش نجوا می کنند و صدای پای آب با صدای پای تو در هم می آمیزد نوای دل انگیزی را ساز می کند که در هیچ سازی نمی توان یافت.

دره زیبای شمخال + تصاویر

شمخال دره ای به زیبایی بهشت بر روی زمین است جایی بکر که هنوز دستخوش تغییرات زیادی نشده است. این دره و روستای زیبای آن در در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر باجگیران و 65 کیلومتری شمال غربی قوچان در استان خراسان رضوی واقع شده است. دره دارای شیب ملایمی است که در ورودی خود روستایی به همین نام با بافت مسکونی متراکم را جای داده و استمرار آن درمیان دره خوش آب وهوای شمخال موقعیت منحصر به فردی به این روستا داده است.

دره زیبای شمخال + تصاویر

مردم روستا کرد کرمانج و پیرو مذهب شیعه اند و عموماً از طریق کشاورزی و به ویژه باغداری و دامداری و عده ای هم از راه صنایع دستی معیشت می گذرانند. در تابستان علاوه بر مزارع گندم و جو و علوفه، باغ های سرسبز انگور، گردو، بادام، زردآلو، آلبالو در اطراف منطقه بسیار چشم نواز و زیباست در عین آنکه لذت خوردن این میوه ها آن هم در پای درخت کم نیست. در حاشیه جنوب شرقی روستا، رودخانه دائمی کال شمخال جریان دارد که در مسیر آن آبگیر و حمام به صورت پلکانی ایجاد شده و زیبایی منحصر به فرد و جالب توجهی دارد بخشی از ارتفاعات پیرامونی روستا دارای پوشش مرتعی است و بخشی دیگر صخره ای و هماره کوهنوردان بسیاری را در طول سال به خود جلب می کند.

دره زیبای شمخال + تصاویر

مردان این دره زیبا به ندرت پوشاک محلی برتن می کنند اما زنان همچنان لباس محلی کردی شامل پیراهنی بلند، نیم تنه و شلوار کردی با رنگ های سفید و سرخ و گل بوته های زیبا می پوشند و بر سر روسری بلندی با طرح ها و نقش های رنگی مزین به زیورآلات می بندند. گلیم، جاجیم، قالی کردی و پلاس با طرح ها و رنگ های متنوع و زیبا از جمله صنایع دستی این روستا است. آنان هم چون بسیاری از مناطق دیگر کشور غذاهایی که عمومیت دارد چون آبگوشت و کباب و مانند آن را می پزند اما فطیرمسکه (نوعی نان محلی با کره تازه گوسفندی) انوان اشکنه و آش از غذاهای محلی خاص منطقه است. روستا جاده ای آسفالته دارد که از طریق شهر قوچان قابل دسترس است و مردم و گردشگران از آن طریق به منطقه دسترسی می یابند.

دره زیبای شمخال + تصاویر

دره زیبای شمخال + تصاویر