راهنمای مراقبت از پوست و مو در سفر

4
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
11 اردیبهشت 1395 15:00
0

اکثر ما سفر کردن را دوست داریم، از آن لذت می‌بریم و سعی می‌کنیم برنامه‌ای برای سفر رفتن داشته باشیم. اما در این میان کسانی هم هستند که از سفر کردن دل خوشی ندارند؛ زیرا با مشکلات مختلف پوست و مو دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از تیره و کدر شدن پوست گرفته تا وز شدن موها.

هر منطقه‌ای هم آب و هوای خاصی دارد که سازگار شدن پوست و مو با این‌ آب و هوا معمولا بیشتر از مدت مسافرت طول می‌کشد و شاید تا زمان سازگاری از سفر برگردید. در این میان نه می‌توان قید سفر را زد و نه می‌توان بی‌خیال مشکلات پوستی شد، چاره کار رعایت نکاتی است که در ادامه می آید:

کرم دور چشم همراه‌تان باشد

مسلما در سفر کمتر می‌خوابید و این موضوع بر زیبایی چشم‌تان تاثیر خواهد گذاشت. برای از بین بردن پف چشم‌تان می‌توانید از کیسه یخ یا چای کیسه‌ای استفاده کنید. کیسه چای به آسانی در دسترس است، یخ هم در همه جا وجود دارد؛ البته استفاده از کرم‌های ضدپف هم خیلی کمک‌کننده است

راهنمای مراقبت از پوست در سفر

دستمال مرطوب را فراموش نکنید

به طور حتم در سفر نمی‌توانید تمام اجزای میز توالت‌تان را در یک چمدان کوچک جای دهید. فقط کافی است مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم آرایشی‌تان را همراه داشته باشید و البته از لوازم سایرین هم تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید.

در ضمن به فکر پاک کردن آرایش‌تان هم باشید و دستمال مرطوب یا پاک‌کننده ملایمی مثل پن‌ها برای تمیز کردن صورت‌تان را همراه داشته باشید. خصوصا اگر به مناطق پر گرد و غبار سفر می‌کنید، در صورت استفاده از دستمال مرطوب دیگر نیازی نیست که هربار برای تمیز کردن صورت‌تان آن را بشویید و کارتان آسان خواهد بود.

مراقب مرکبات باشید

تماس با گل و گیاهان کمتر شناخته شده و جدید از دیگر مواردی است که ممکن است در سفر به مناطق جنگلی آسیب‌هایی را برای پوست‌تان همراه داشته باشد. گیاهانی مثل گزنه، انواع قارچ‌، اسفناج، بومادران، مریم‌گلی و ... که در مناطق خارج از شهر دیده می‌شود از جمله گیاهان حساسیت‌زاست.

به علاوه اگر به مناطق شمالی یا جنوبی کشور سفر کنید، لابد سراغ استفاده از مرکباتی مثل نارنج و پرتقال و لیمو هم خواهید رفت. این گیاهان بالقوه خاصیت حساسیت‌زایی دارند و تماس آنها با پوست و اطراف دهان ممکن است مشکلاتی را برای‌تان به وجود آورد.

خراشیدگی‌ها را با آب و صابون بشویید

پیاده‌روی در کنار دریا، استخر یا محیط‌های مرطوب با پای برهنه، ممکن است شما را به عفونت‌های قارچی کف پا، انگشتان، زگیل و. . . دچار کند. اگر هم دچار خراشیدگی شدید برای پیشگیری از عفونت، محل را با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید.

راهنمای مراقبت از پوست در سفر

حتما ضدآفتاب بزنید

شایع‌ترین مشکلی که در مسافرت‌ها برای افراد به وجود می‌آید، آفتاب‌سوختگی است. این مساله در مناطق آفتابی بیشتر اتفاق می‌افتد اما برخلاف تصور همه، حتی در مناطق دیگر مثل مناطق ابری و برفی هم امکان آفتاب‌سوختگی وجود دارد؛ بنابراین فکر نکنید اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که آفتاب زیادی ندارد؛ پس آفتاب سوخته نمی‌شوید. به علاوه افراد زیادی در مسافرت‌های خود خصوصا به مناطق آفتابی به فکر برنزه کردن می‌افتند و ساعات طولانی را در آفتاب می‌گذرانند که در این حالت احتمال آفتاب‌سوختگی بسیار بیشتر خواهد شد.

اولین راه پیشگیری از آفتاب‌سوختگی این است که در ساعات اوج تابش خورشید یعنی 9صبح تا چهار بعد از ظهر، کمتر در معرض تماس با آفتاب باشید. راه بعدی هم استفاده مکرر، متوالی و منظم از کرم‌های ضدآفتاب است. لازم است از یک ضدآفتاب مناسب پوست‌تان استفاده کنید تا بیشترین محافظت را برای‌تان داشته باشد. ضدآفتاب‌های ایرانی و خارجی از درجه کیفی یکسانی برخوردارند و انواع خارجی مزیت بیشتری ندارند.

.SPF مناسب هم بستگی به نوع پوست‌تان دارد اما این عدد نباید کمتر از 30 باشد. برای اینکه بیشترین میزان بهره را از ضدآفتاب نصیب خود کنید، باید آن را هر سه ساعت یک‌بار تجدید کنید و ضدآفتاب قبلی را هم نشویید. به علاوه اگر قصد برنزه کردن دارید از کرم‌های اتوبرنزه استفاده کنید تا آسیب کمتری متوجه پوست‌تان شود.

راهنمای مراقبت از پوست در سفر

کرم مرطوب‌کننده برای مسافران کوهستان

سرما و وزش باد در مناطق کوهستانی، اغلب باعث خشکی، پوسته‌پوسته شدن و زبری پوست می‌شود. به علاوه گاهی الیاف ضخیم به کار رفته در لباس‌های گرم، بیشتر باعث آسیب و حساسیت می‌شود. در ضمن به دلیل سرما تمایل به مصرف آب کمتر است و همین موضوع خشکی پوست را بیشتر می‌کند. پس برای مقابله با سرما و وزش باد، حتما پوست‌تان را با کلاه و شال و لباس‌های مناسب بپوشانید.

استفاده از کرم مرطوب‌کننده برای درمان خشکی لازم است که باید هر ساعت روی پوست‌تان خصوصا روی پوست صورت تجدید شود. کرم‌های ترمیم‌کننده هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

موهایتان را با نقاب و شال بپوشانید

سعی کنید موهای‌تان را با کلاه، نقاب، روسری یا شال از آفتاب بپوشانید. به علاوه شامپوی مناسب با نوع پوست سرتان استفاده کنید که ضرر آفتاب برای‌تان دوچندان نشود. می‌توانید از ماسک مو، نرم‌کننده، انواع واکس مو و. . . استفاده کنید که روی موهای‌تان را پوشانده و به آن رطوبت بدهد.

چنگ زدن، سشوار بیش از حد یا اتو کردن دائم مو خصوصا در مناطق مرطوب که موها دچار وزشدگی می‌شود، مشکل را بیشتر می‌کند. برای خوش‌حالتی موهای‌تان آب به اندازه کافی بنوشید و سبزیجات مصرف کنید.

راهنمای مراقبت از پوست در سفر

عینک آفتابی داشته باشید

عینک آفتابی بزرگی به صورت بزنید که بخش زیادی از صورت‌تان را بپوشاند. این عینک به شما کمک می‌کند اشعه‌های ماورای بنفش خورشید در مناطق ساحلی و ارتفاعات کوهستان کمتر به چشم‌های‌تان آسیب وارد کند.

صابون و شامپوی مخصوص خودتان را داشته باشید

اگر به هتل می‌روید، بهتر است از شوینده‌هایی که موجود است، استفاده نکنید. مسلما پرسنل هتل نوع پوست شما را نمی‌دانند و در تمام اتاق‌ها صابون و شامپوی مشابه برای پوست‌های معمولی می‌گذارند. بهتر است صابون و شامپوی مخصوص خودتان را همراه داشته باشید.

راهنمای مراقبت از پوست در سفر

پوست‌تان را شاداب نگه دارید

استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده و روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون، بادام و... می‌تواند رطوبت بدن شما را حفظ کند و خشکی آن را از بین ببرد. پس نوشیدن آب کافی، مصرف میوه و سبزیجات و خصوصا ویتامین C را از یاد نبرید. از حمام‌های داغ و طولانی‌مدت یا رفتن مکرر به استخر و دریا خودداری کنید. شاید مهم‌ترین نکته همین استفاده از مرطوب‌کننده‌ها در سفر باشد. برای رفع خشکی صورت هم اگر می‌توانید از بخور سرد و گرم و همچنین ماسک‌های میوه‌ای مرطوب‌کننده استفاده کنید.

راهنمای مراقبت از پوست در سفر


منبع:مجله زندگی ایده آل

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.