راهنمای قدم به قدم سفر به پاریس + فعالیت پیشنهادی

4.5
از 43 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین مقصد برای ماه عسل، همین‌جاست و بس! +تصاویر
15 اردیبهشت 1402 07:00
22

راهنمای سفر به پاریس مانند یک نقشه راه به شما کمک می‌کند تا بتوانید از گوشه‌گوشه شهر پاریس اطلاعات به‌دست آورید و برای سفرتان به این شهر، کارهایی را که باید انجام دهید، اولویت‌بندی کنید. در شهرهایی مانند پاریس، بی‌نهایت گزینه برای شما وجود دارد تا بتوانید روزتان را پر کنید و تجربه‌های فوق‌العاده‌ای را از مسافرت به پاریس به‌دست آورید؛ برای همین باید چارچوب‌هایی را با استفاده از راهنمای سفر به پاریس تعیین کنید تا از زمانتان بهترین استفاده را کنید و هزینه‌های بی‌جا نپردازید.

برای انتخاب بهترین تور پاریس باید ویژگی‌های مختلفی را در نظر بگیرید؛ از برنامه سفر و گشت‌وگذارها گرفته تا انتخاب هتل و اقامتگاه، مسیری طولانی وجود دارد که با انتخاب تور، نصف آن را طی می‌کنید. حال با کمک راهنمای سفر به پاریس می‌توانید بهترین گزینه را از میان تورها انتخاب کنید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بسازید. در این مطلب از مجله لست‌سکند، نقشه راهی برای گردشی منحصربه‌فرد را برایتان تنظیم کرده‌ایم

پاریس کجاست؟

پاریس، پایتخت کشور فرانسه و یکی از پرگردشگرترین شهرهای جهان است. این شهر در شمال قسمت مرکزی کشور فرانسه و همچنین شمال رود سن قرار گرفته است. پاریس از شناخته‌‌شده‌ترین مقاصد گردشگری جهان در بین مسافران است. به‌طور معمول، سالانه بیش از 30 میلیون گردشگر، از پاریس بازدید می‌کنند. تعداد زیادی از جاهای مشهور و محبوب، موزه‌های مهم، بناهای جذاب و بسیاری از جاذبه‌های دیگر جهان در این شهر قرار دارند و همه این عوامل، باعث شده‌اند تا تور پاریس از هر جای دنیا برای بازدید از این شهر زیبا برگزار شوند.

شهر پاریس یکی از جذاب‌ترین و رومانتیک‌ترین شهرهای اروپاست و جاذبه‌های فوق‌العاده و بی‌شماری دارد که سالانه مردم زیادی برای بازدید از این شهر زیبا با تور فرانسه سفر می‌کنند. این شهر را با عنوان شهر روشنایی‌ها، شهر عشق و پایتخت مُد و پوشاک هم می‌شناسند. زیبایی پاریس نفس‌گیر است و هنگامی که میراث معماری و هنر خارق العاده‌اش با صنعت پیشرفته گردشگری ادغام می‌شود، ترکیبی رویایی را برای هر گردشگر به‌وجود می‌آورد. این شهر به مناطق مختلفی تقسیم شده و در حاشیه رود سن، پیچ‌وخم خورده است. با در نظر گرفتن سیستم حمل‌ونقل پاریس، به‌راحتی می‌توانید در سراسر شهر، سیاحت و گردش کنید.

موقعیت جغرافیایی پاریس
راهنمای سفر به پاریس و کارهایی که باید انجام داد
نمایی از پاریس

تاریخچه‌ای مختصر از پاریس

تاریخ تأسیس پاریس تقریباً به 259 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و به قبیله‌ای با نام پاریسی (Parisii) مربوط می‌شود. این شهر اولین بار در سال 508 میلادی، به‌عنوان پایتخت امپراطوری وقت شناخته شد. در طول قرن یازدهم، پاریس به‌خاطر تجارت نقره و محل قرارگیری‌اش در مسیر دادوستد، رونق بیشتری گرفت. در قرن دوازدهم اولین دانشگاه این شهر پایه‌گذاری شد و بعدها نام آن را با اقتباس از نام بنیان‌گذارش، سوربُن گذاشتند.

در طول تاریخ، پاریس انقلاب‌های تجاری و مالیاتی فراوانی را دید و در بازه‌ای از زمان هم تحت سلطه انگلیس قرار گرفت. در دوره‌ای از تاریخ، فقر در این شهر فراگیر شد و پس از آن، جنبش فلسفی روشنگری که هدفش برابری و آزادی بود جریان پیدا کرد و همین امر باعث شد که پاریس به شهر روشنی هم معروف شود. اولین بار در سال 1791 اولین قانون اساسی برایش نوشته شد و چند سال بعد، حکومتش از پادشاهی به جمهوری تغییر کرد. توسعه شهری به‌مرور شکل گرفت و ساختار شهر عوض شد و بازسازی‌هایی در شهر پاریس انجام گرفت. پاریس برای سال‌های سال است که به‌سبب فرهنگ، تجارت، تحصیل، سرگرمی و موارد دیگر، جزو پراهمیت‌ترین و جذاب‌ترین شهرها شناخته می‌شود.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-historyl.jpg
پاریس و تاریخ پرفراز و نشیبش

بهترین زمان سفر به پاریس

فعالیت‌ها و جذابیت‌های پاریس آن‌قدر زیاد است که در هر زمانی از سال به این شهر بروید، مبهوت زیبایی‌ها و دل‌ربایی‌هایش می‌شوید. از فستیوال‌های غذا گرفته تا نمایش‌های خیابانی، همگی در جذب گردشگر مؤثرند و او را سرگرم می‌کنند. پیشنهادهای مختلفی برای انتخاب بهترین زمان سفر به پاریس وجود دارد، اما این انتخاب کاملاً بستگی به شما و سلیقه‌تان دارد. هریک از فصل‌ها در پاریس، ویژگی‌های مثبت و منفی خودشان را دارند؛ ما با بررسی این فصول، ویژگی‌هایشان از قبیل آب‌وهوا، شلوغی و موارد دیگر را برای شما شرح دادیم تا بتوانید تصمیم روشنی بگیرید.

فصل بهار پاریس

از ماه مارس تا ماه مِی، که در تاریخ شمسی تقریباً از اواسط اسفندماه تا اواسط خردادماه است، فصل بهار در پاریس است و خوشایندترین آب‌وهوا را دارد. این بازه زمانی برای انجام دادن فعالیت‌های بیرون از خانه بسیار مناسب است و میانگین دمایی‌اش حدوداً 19 درجه است. ضمن اینکه فستیوال‌های فراوانی را هم در کوچه‌ها و خیابان‌های پاریس می‌بینید و می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

پاریس در فصل بهار، رنگ و رخی تازه به خود می‌گیرد و بسیار دیدنی می‌شود. نکته منفی این فصل، جمعیت بسیار زیاد گردشگران است که نمی‌گذارند شهر را آن‌طور که دوست دارید مشاهده کنید. پیدا کردن اقامتگاه هم که جای خود را دارد. باید به این نکته هم توجه کنید که در این فصل، هزینه‌ها بالاتر می‌روند و در کل باید مبلغ بیشتری را به‌عنوان بودجه در نظر بگیرید. در این فصل نباید از تغییرات ناگهانی هوا غافل شوید و همیشه باید با لباس و امکانات کافی گردش کنید.

  • مزایای سفر به پاریس در بهار: آب‌وهوای خوب، فستیوال‌های فراوان، طبیعت زیبا

  • معایب سفر به پاریس در بهار: تغییر ناگهانی هوا، شلوغی و ازدحام جمعیت، هزینه‌های گران

lastsecond.ir-paris-travel-guide-spring.jpg
بهار، خوشایندترین فصل برای سفر به پاریس

فصل تابستان پاریس

از ماه‌های ژوئن تا آگوست که تقریباً از اواسط خرداد تا اواسط شهریور است، فصل تابستان پاریس می‌شود. از نکات مثبت پایتخت فرانسه، این است که تابستان‌هایش خیلی داغ و اذیت‌کننده نیست. میانگین دمای هوا در این فصل، حدود 24 درجه است و پیاده‌روی در این هوا و در کوچه‌پس‌کوچه‌های پاریس یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. نکته بسیار مهم در این باره، میزان حساسیت شما به گرماست که پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر، حتماً دما و آ‌ب‌وهوا را چک کنید.

در فصل تابستان، به‌واسطه بلندتر بودن روزها، می‌توانید لذت بیشتری از شهر ببرید. قطعاً زندگی شبانه در پاریس، روی جذاب دیگری از این شهر را پیشکش چشمانتان می‌کند، اما این تصمیم شماست که دوست دارید کدام‌یک را بیشتر تجربه کنید. تابستان پاریس پر از جشنواره‌های گوناگون است و موسیقی زنده در بیشتر جاها نواخته می‌شود. نکته مهم دیگر، این است که حتماً از تهویه اقامتگاهتان مطمئن شوید.

  • مزایای سفر به پاریس در تابستان: روزهای بلند، جشنواره‌های فراوان، موسیقی خیابانی

  • معایب سفر به پاریس در تابستان: گرمای هوا

lastsecond.ir-paris-travel-guide-summer.jpg
حس‌وحال تابستانی پاریس

فصل پاییز پاریس

از ماه‌های سپتامبر تا نوامبر است که تقریباً از اواسط شهریور شروع می‌شود و تا اواسط آذر ادامه دارد. در این فصل، باران کم‌کم شروع می‌شود و به مرور جمعیت کم و کمتر می‌شود. با اینکه طول روزها کوتاه می‌شود اما رنگارنگ شدن شهر با برگ درختان، جلوه‌ای کم‌نظیر را به تصویر می‌کشد.

از مزیت‌های فصل پاییز، «روزهای میراث اروپا» است. در این روزها که معمولاً در سومین هفته سپتامبر هستند، بسیاری از بناها و اماکن باز می‌شوند و امکان بازدید از آن‌ها فراهم می‌شوند، این در حالی است که در باقی روزهای سال، ممکن است خیلی از آن‌ها بسته باقی بمانند. نکته دیگر، رایگان شدن برخی از جاذبه‌هاست. تنها نکته منفی در این حالت، جمعیت زیاد گردشگران است. فراموش نکنید که در فصل پاییز، حتماً لباس گرم همراهتان باشد.

  • مزایای سفر به پاریس در پاییز: جمعیت نسبتاً کم گردشگران، رنگارنگ شدن شهر، امکان بازدید اماکن بیشتر

  • معایب سفر به پاریس در پاییز: تغییر ناگهانی هوا، باران‌های سیل‌آسا

lastsecond.ir-paris-travel-guide-fall.jpg
پاریس در پاییز

فصل زمستان پاریس

از ماه دسامبر تا فوریه که برابر با اواسط آذر تا اواسط اسفند است، زمستان پاریس شروع می‌شود. سرمای زمستان پاریس، آن‌قدر اذیت‌کننده نیست و به‌ندرت به زیر صفر می‌رسد. پاریس در زمستان خیلی شلوغ نیست و شهر را با جمعیت کمتری از گردشگران می‌بینید. اگر در طول مدت سفر شما، برف ببارد، تجربه بسیار متفاوتی را از دیدن پاریس کسب می‌کنید. این فصل، کریسمس را هم دارد که چراغانی شهر، تزیینات فراوان و حال خوب از ویژگی‌هایش است. اما در بازه زمانی کریسمس، هزینه‌ها چندبرابر می‌شوند و همین طور پیدا کردن اقامتگاه کار ساده‌ای نخواهد بود.

  • مزایای سفر به پاریس در زمستان: جمعیت کم گردشگران، هزینه‌های کمتر

  • معایب سفر به پاریس در زمستان: سرمای هوا، طبیعت و درختان بدون برگ

lastsecond.ir-paris-travel-guide-winter.jpg
زمستان برفی و زیبای پاریس

راه‌های سفر به پاریس

برای رفتن به این شهر، هم می‌توانید از راه زمینی اقدام کنید، هم می‌توانید از راه هوایی مسافرت به پاریس را تجربه کنید. راه زمینی سفر به پاریس بسیار طولانی و پردردسر است؛ اما ماجراجویی‌های خودش را دارد. اگر بخواهید با اتومبیل شخصی این سفر را انجام دهید، باید حدود 5200 کیلومتر مسافت را طی کنید و تقریباً 60 ساعت را پشت فرمون باشید. این در حالی است که پرواز مستقیم تهران به پاریس حدود 9 ساعت زمان می‌برد. با مطالعه راهنمای سفر به فرانسه، می‌توانید از شرایط گرفتن ویزا و برخی نکات ضروری درباره کشور فرانسه اطلاعات بیشتری بگیرید.

معمولاً نحوه پرواز در تورهای پاریس به دو صورت است، یکی به‌صورت مستقیم و دیگری با توقف. در ادامه تعدادی از فرودگاه‌های پاریس را معرفی می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید هنگام انتخاب تور پاریس به این مورد هم توجه کنید. اگر قصد دارید خودتان شرایط سفر به پاریس را مهیا کنید، اطلاعات زیر به‌دردتان می‌خورد.

فرودگاه شارل دوگل (Charles De Gaulle)

فرودگاه شارل دوگل، بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی فرانسه است که در 23 کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. این فرودگاه در سال 2019 این فرودگاه بین شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار گرفت. شارل دوگل در یک نظرسنجی، به‌عنوان بهترین فردوگاه اروپایی انتخاب شد و در حال حاضر، بین 100 فرودگاه برتر جهان، در رتبه ششم قرار دارد. این فرودگاه شلوغ‌ترین فرودگاه فرانسه است و در سال 2018 پذیرای بیش از 70 میلیون مسافر بود. شارل دوگل امروزه رتبه دوم را بین شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا دارد.

فرودگاه شارل دوگل، 7 ترمینال دارد و برای اینکه از آنجا به شهر بروید، می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه، تراموا، اتوبوس و مترو استفاده کنید. راه دیگر شما استفاده از اتومبیل‌های شخصی است. در صورت بروز هرگونه مشکل مانند تأخیر، می‌توانید از هتل‌هایی استفاده کنید که در نزدیکی فرودگاه هستند. این نکته را هم باید اضافه کنیم که شارل دوگل، نام یکی از افسران فرانسوی بوده که در طی جنگ جهانی دوم، ارتش فرانسه را مقابل نازی‌های آلمانی رهبری می‌کرده و به احترام او، نام شارل دوگل را روی این فرودگاه گذاشته‌اند.

موقعیت دقیق فرودگاه شارل دوگل روی نقشه

راهنمای سفر به پاریس و کارهایی که باید انجام داد
نمایی از فرودگاه شارل دوگل پاریس

فرودگاه اورلی (Orly)

فرودگاه اورلی، دومین فروگاه بزرگ پاریس محسوب می‌شود و نسبت به شارل دوگل کوچک‌تر است. نکته دیگر این است که اورلی در 13 کیلومتری جنوب پاریس قرار گرفته و در کمتر از 30 دقیقه می‌توانید از این فرودگاه به مرکز شهر بروید. این فرودگاه، دو ترمینال با ساختمان‌های جدا دارد و با اینکه بین‌المللی است، پروازهای داخلی پرتعدادی در آن انجام می‌گیرد. از مزیت‌های فرودگاه اورلی، دسترسی‌هایش به مرکز شهر است؛ برای مثال شما می‌توانید با مترو و اتوبوس به شهر وارد شوید و کمی در هزینه‌های حمل‌ونقل‌تان صرفه‌جویی کنید.

موقعیت دقیق فرودگاه اوربی روی نقشه

lastsecond.ir-things-to-do-in-paris-best-time-to-travel_fresque-orly.jpg
نمایی از فرودگاه اورلی پاریس

اقامت در پاریس

پس از اینکه بهترین زمان سفر به پاریس، چگونگی و نحوه سفر به این شهر مشخص شد، نوبت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر می‌رسد و آن قسمتی نیست مگر اقامت. برای کنترل بهتر هزینه‌های سفر، همیشه بهتر است که پیش از چمدان بستن، اقامتگاه‌ها و قیمت‌هایشان را بررسی کنید، حال اینکه از بین انواع اقامتگاه کدام را انتخاب کنید، بسته به بودجه و سلیقه شما دارد.

در شهر پاریس، به‌واسطه توریستی بودنش، زیرساخت‌های مناسبی را برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به گردشگران ترتیب داده‌اند. از جمله مهم‌ترین این اقدامات، فراهم بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعدد و متنوع است که گردشگران می‌توانند با توجه به سلیقه و بودجه‌ای که دارند، مناسب‌ترینشان را انتخاب کنند. از هتل‌های لوکس و 5 ستاره گرفته تا هاستل‌های ارزان‌قیمت، تنوع اقامتگاه‌ها بسیار زیاد است. از بین هتل‌ها و هاستل‌ها، هر کدام دو نمونه با قیمت‌های مختلف را مثال می‌زنیم تا بازه قیمتی دستتان بیاید. به‌طور کلی قیمت‌ها از شبی 25 دلار شروع می‌شود و تا دو هزار و پانصد یا حتی سه هزار دلار و بیشتر هم می‌رسد. همه این موارد به فاصله اقامتگاه تا مرکز شهر، خدمات، امکانات و نوع سرویس‌دهی مربوط می‌شود.

هتل لو والت (Le Walt)

هتل والت، یک هتل چهار ستاره است که موقعیت جغرافیایی آن از مزیت‌های برجسته‌اش محسوب می‌شود. رزرو اتاق در این هتل از حدوداً شبی 310 دلار شروع می‌شود. در نزدیکی هتل لو والت، یک ایستگاه مترو وجود دارد و این فقط یکی از مزیت‌های هتل است. نکته مثبت دیگر لو والت، فاصله کمی است که تا برج ایفل دارد و شما می‌توانید فاصله هتل تا ایفل را در مدت زمان حدوداً 16 دقیقه و پیاده طی کنید.

موقعیت دقیق هتل لوالت روی نقشه

lastsecond.ir-things-to-do-in-paris-le-walt-hotel.jpg
منظره‌ای از نمای بیرونی یکی از اتاق‌های هتل لوالت

هتل پاسیفیک (Hotel Pacific)

قیمت رزرو اتاق در این هتل از حدوداً شبی 90 دلار شروع می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که اتاق را از کدام وب‌سایت رزرو می‌کنید، چراکه قیمت‌ها در سایت‌های مختلف، متفاوت است. هتل پاسیفیک تقریباً در مرکز شهر پاریس قرار گرفته و یکی از مزیت‌هایش نزدیکی به ایستگاه مترو است. از این هتل تا موزه لوور، حدود 11 دقیقه فاصله زمانی با اتومبیل وجود دارد.

موقعیت دقیق هتل پاسیفیک روی نقشه

lastsecond.ir-things-to-do-in-paris-pacific-hotel-.jpg
یکی از اتاق‌های هتل پاسیفیک

مسافرخانه کریستوفر (St christopher's Inn)

در سال 2011 این مسافرخانه یا هاستل، یکی از محبوب‌ترین مسافرخانه‌های پاریس شناخته شد و دلایل آن، امکاناتی بود که در اختیار مسافران قرار می‌داد. مسافرخانه کریستوفر، همچنان از مسافرخانه‌های محبوب است و خیلی از گردشگران اینجا را به‌عنوان اقامتگاه خود انتخاب می‌کنند.

صندوقچه اختصاصی برای هر تخت در اتاق‌های عمومی هاستل، پریز، پرده مخصوص برای حفظ حریم شخصی برای تخت‌ها و چراغ مطالعه، از جمله امکانات این هاستل است. کافه و نمای کانال آبی که کنار هاستل است، آن را بسیار جذاب‌تر می‌کند. شروع قیمت رزرو اتاق‌های این هتل از 28 دلار است.

موقعیت دقیق هاستل کریستوفر روی نقشه

lastsecond.ir-things-to-do-in-paris-inn.jpg
برخی از اتاق‌های هاستل کریستوفر

هاستل لِپیول (Les Piaules)

بنای این هاستل، بازسازی شده است و فضای جالب و صمیمانه‌ای دارد. از ویژگی‌های خود بنا، این است که در پشت‌بام آن نمایی از شهر و بیشتر بناهای تاریخی دارید و علاوه بر این، هاستل لپیول یک کافه بسیار خوب هم دارد. غذاهای محلی و انواع نوشیدنی‌ها، کارمندان چندزبانه و پذیرش 24 ساعته از دیگر ویژگی‌های این هاستل هستند. هر تختی که در فضاهای اشتراکی قرار دارد، چراغ مطالعه و پریزهای مخصوص خودش را دارد، همچنین برای حفظ حریم شخصی افراد، هر تخت مجهز به پرده است.

این هاستل در منطقه‌ای هنری جای گرفته و اطراف آن پر است از کافی‌شاپ‌های گوناگون. نزدیکی ایستگاه مترو به لپیول، از نکات برجسته‌اش محسوب می‌شود. هزینه کرایه تخت در اتاق اشتراکی این هاستل از 39 دلار شروع می‌شود. اگر هم از اتاق‌های اشتراکی بدتان می‌آید، می‌توانید اتاق‌های اختصاصی این هاستل را کرایه کنید. 

موقعیت دقیق هاستل لپیول روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-piaules-hostel.jpg
نمایی از کافه هاستل لپیول

حمل‌ونقل در پاریس

بخش مهمی از راهنمای سفر به پاریس، مربوط به حمل‌ونقل در این شهر می‌شود. شهر پاریس، سیستم گسترده‌ای از وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده و گردشگران راه‌های فراوانی برای گردش و جابه‌جایی در شهر دارند. علاوه بر وسایل حمل‌ونقل متنوع، بلیط‌هایی هم مخصوص رفت‌وآمد وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده و هزینه‌هایشان را بهتر کنترل کنند. ابتدا راه‌های مختلف جابه‌جایی را بیان می‌کنیم و سپس انواع بلیط‌‌ها را نام می‌بریم.

مترو پاریس

مترو در پاریس، یکی از ارزان‌ترین، راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای گشت‌وگذار و جابه‌جایی است. شهر پاریس حدود 16 خط مترو دارد و تعداد ایستگاه‌هایش تقریباً به 300 ایستگاه می‌رسد. این اعداد نشان می‌دهند که تقریباً در هر جایی از شهر، ایستگاهی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، خودتان را به نقاط دیگر برسانید. مترو از ساعت 6 صبح تا 12:45 بامداد خدمت‌رسانی می‌کند و به‌طور معمول هر دو دقیقه یک‌بار نسبت به ساعت شلوغی، یک قطار به ایستگاه می‌رسد. شما می‌توانید بلیط مترو را در ایستگاه‌ها و توسط دستگاه‌های مخصوص فروش بلیط به قیمت 1.90 یورو تهیه کنید. معمولاً در ایستگاه‌ها نقشه رایگان خطوط مترو هم هست.

قطارهای منطقه‌ای

این قطارها فقط در برخی از منطقه‌ها وجود دارند و می‌توانید بلیطشان را از ایستگاه‌هایشان تهیه کنید. با توجه به مسیرهای کم این قطارها، ممکن است مسیرتان به آ‌نها نخورد.

قطارهای RER

برای این‌گونه قطارها 5 خط در نظر گرفته‌اند که مخصوص شهر پاریس و حومه‌اش است. این قطارها دو نوع دوطبقه و یک‌طبقه دارند و اگر با مترو، ایستگاه مشترکی داشته باشند، می‌توانید با یک بلیط از آن‌ها استفاده کنید. ساعت کاری قطارهای RER پاریس از 06:00 تا 00:45 است.

تراموای پاریس

پاریس، چهار خط تراموا دارد و برای جابه‌جایی در شهر می‌توانید از این خطوط هم استفاده کنید. بلیط تراموا با مترو و قطارهای RER یکی است.

اتوبوس‌های پاریس

تعداد خطوط اتوبوس در پاریس به 64 خط می‌رسد که از مناطق مختلف تاریخی و دیگر نقاط شهر عبور می‌کنند. برخی از آن‌ها مسیری در امتداد جاده‌ها هم دارند. اتوبوس‌های پاریس، بیشتر در روزهای هفته غیر از یک‌شنبه‌ها مسافران را جابه‌جا می‌کنند و ساعت فعالیت‌شان از 07:00 تا 00:30 است. در برخی از خطوط، تا ساعت 20:30 هم فعال هستند. در پاریس، اتوبوس‌های شبانه هم وجود دارند که از ساعت 00:30 بامداد تا 05:30 صبح خدمت‌رسانی می‌کنند و در 47 خط پراکنده شده‌اند.

شما می‌توانید به‌واسطه نمایشگر ایستگاه‌ها، از زمان رسیدن اتوبوس‌ها مطلع شوید و در حین انتظار از برخی امکانات هر ایستگاه استفاده کنید؛ برای مثال بعضی از ایستگاه‌های اتوبوس در پاریس هستند که می‌توانید با استفاده از USB آن‌ها، گوشی‌تان را شارژ کنید. اگر در جایی غیر از ایستگاه‌ها قصد پیاده شدن داشتید، معمولاً با فشردن دکمه قرمزرنگ برای ایستادن اتوبوس، این امکان برای شما فراهم است.

تاکسی‌های پاریس

برای اینکه از تاکسی استفاده کنید، باید بدانید که هزینه‌های زیادی را باید بپردازید. معمولاً نرخ ورودی برای تاکسی‌ها در پاریس، حدود پنج یورو است. با تاکسی به‌ازای هر کیلومتر باید مبلغ 1.86 یورو پرداخت کنید و اگر زمان مدنظر باشد، هر ساعت برابر با 45 یورو است. به این نکته هم توجه کنید که نرخ کرایه در ساعت‌های مختلف، متفاوت است.

کرایه دوچرخه

راه نسبتاً ارزان دیگری که برای جابه‌جایی می‌توانید در نظر بگیرید، کرایه کردن دوچرخه است. مبلغ کرایه به میزان زمان در اختیار داشتن دوچرخه بستگی دارد. در بعضی مواقع، ممکن است کرایه دوچرخه برای شما رایگان هم تمام شود! از نکات مثبت این شهر، وجود خطوط مشخص برای عبور دوچرخه‌هاست.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-transportation.jpg
سیستم حمل‌ونقل عمومی در پاریس

بلیط‌های مناسب حمل‌ونقل

دوتا از بلیط‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها رفت‌وآمدتان را آسان‌تر کنید، بلیط +T و بلیط Paris Visite است که هرکدام ویژگی‌های مخصوصی دارند. پیش از سفر پاریس پیشنهاد می‌دهیم که با مطالعه راهنمای سفر به پاریس و آگاهی از این جزئیات، هزینه‌هایتان را بهتر کنترل کنید.

  • بلیط +T: این بلیط هزینه‌ای برابر با 1.90 یورو دارد و تقریباً برای تمامی وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود. نکته مهم اینجاست که بلیط +T اعتباری 90 دقیقه‌ای دارد و فقط می‌توانید در این مدت از آن برای وسایل نقلیه مختلف استفاده کنید.
  • بلیط Paris Visite: این بلیط در دو فرم فروخته می‌شود که یکی برای مناطق یک تا 3 است و دیگری برای مناطق یک تا پنج. اعتبار این بلیط، از بین یک تا چند روز انتخاب می‌شود و کمترین مقدار هزینه‌اش 12 یورو است. توصیه می‌کنیم، اگر می‌خواهید برای چند روز در پاریس بمانید، این بلیط را تهیه کنید. در غیر این صورت می‌توانید با صرف هزینه‌های کمتر، رفت‌وآمدتان را کنترل کنید.
lastsecond.ir-paris-travel-guide-tickets.jpg
بلیط‌های مختلف برای رفت‌وآمد

فرهنگ مردم پاریس

مردم پاریس، عادت‌ها و فرهنگ خودشان را دارند و پیش از سفر، بهتر است با خواندن راهنمای سفر به پاریس کمی بیشتر با عادات و خلق‌وخوی این مردم آشنا شوید. از نحوه معاشرت پاریسی‌ها تا سبک هنر و معماری آن‌ها، همگی بازخوردی از فرهنگ و تأثیری است که از فرهنگ می‌گیرند. با تشریح برخی از این موارد، شناخت‌تان را از پاریس، کمی بیشتر می‌کنیم.

فرهنگ معاشرت

مقوله ادب برای فرانسوی‌ها بسیار مهم است و گفتنی است که پاریس از فرهنگی‌ترین شهرهای دنیا است. یکی از راهکارها برای نشان دادن ادب و احترام، این است که به هرجایی که وارد می‌شوید، ابتدا سلام کنید. از آنجایی که فرانسوی‌ها روی زبانشان بسیار تعصب دارند، بعضاً جواب شما را نمی‌دهند یا بی‌محلی می‌کنند، مگر اینکه فرانسوی صحبت کنید. در این‌جور مواقع بهتر است که با یک «Bonjour» مکالمه را شروع کنید. تجربه مسافران سفر پاریس، این مسئله را تأیید می‌کند.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-greetings.jpg
نحوه معاشرت با فرانسوی‌ها

فرهنگ کافه‌نشینی

کافه‌ها در پاریس، اهمیت ویژه‌ای دارند و بیشتر مردم زمان به‌خصوصی را صرف کافه‌رفتن می‌کنند. به همین دلیل وقتی به کافه می‌روید، نباید هیچ عجله‌ای داشته باشید! باید در کمال آرامش از سفارشتان لذت ببرید و از فضای کافه استفاده کنید. اگر می‌خواهید قهوه‌تان را ببرید، به کافه‌های بیرون‌بر مراجعه کنید. خیابان مونتوغگل (Rue Montorgueil) و محله‌های اطراف آن، از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن کافه‌ها و رستوران‌های متعدد پیدا کنید.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-cafes.jpg
فرهنگ کافه‌نشینی در پاریس

فرهنگ غذایی

مسافرت به پاریس، می‌تواند برای آن دسته از افرادی که به خوراک خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، بسیار جذاب باشد. از طرفی، چشیدن غذاهای هر کشور، راه مطلوبی برای شناختن بخشی از فرهنگ آن کشور است. پاریس تنوع غذایی خوبی دارد و می‌توانید غذاهای متنوعی را در رستوران‌های آن تجربه کنید. از باگت‌های فرانسوی گرفته تا کروسان، رتتویی و پنیرهای متنوع، همگی حس چشایی شما را برمی‌انگیزند و دنیای جدیدی از طعم‌ها را پیش رویتان می‌آورند.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-ratatoui.jpg
رتتویی از غذاهای معروف فرانسه

چهره دیگر پاریس

از پاریس، فقط توقع دیدن زیبایی نداشته باشید. درست است که شهر پر شده از ساختمان‌های زیبا و دل‌ربا، اما در برخی از قسمت‌های پاریس، سرویس‌های بهداشتیِ بدون دری قرار داده‌اند که تصوراتتان را به‌هم می‌ریزند. این سرویس‌ها نه تنها صورت خوشی ندارند، بلکه ممکن است افرادی را در حین استفاده از سرویس مشاهده کنید.

نکته دیگر، یک‌شنبه‌هاست. این روز برای پاریسی‌ها روز خانواده است و فقط برای چند ساعت فروشگاه‌ها و مغازه‌ها فعال هستند. بنابراین بهتر است که ملزوماتتان را حتماً پیش‌تر مهیا کنید.

lastsecond.ir-paris-travel-guide-wc.jpg
برخی توالت‌های کنار خیابان

فعالیت های پیشنهادی در پاریس

پاریس پر شده از جاذبه‌های مختلف و متنوع و شما با هر سلیقه‌ای که دارید، می‌توانید از این شهر شگفت‌انگیز لذت ببرید. موزه‌گردی، پیاده‌روی، کافه‌گردی و فعالیت‌های دیگر، تنها بخشی از فعالیت های پیشنهادی در پاریس هستند. با توجه به غنی بودن شهر از این نظر، می‌توانیم بگوییم که بسیاری از بهترین جاهای دیدنی فرانسه در پاریس قرار گرفته‌اند. برخی از این فعالیت‌های برجسته یا متفاوت را در این بخش آورده‌ایم.

پیاده‌روی در محله‌های جذاب

همان طور که می‌دانید، معماری فرانسه جایگاه خودش را در جهان دارد و برخی از سبک‌های جذابی مانند معماری گوتیک، برگرفته شده از معماران فرانسوی است. با دیدن موزه‌ها و حتی راه رفتن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر پاریس، می‌توانید زیبایی بناها و جذابیت معماری آن‌ها را به‌خوبی درک کنید. با اینکه در بسیاری از نقاط پاریس، این ویژگی‌ها مشهود است، چندتا از جذاب‌ترین قسمت‌های شهر پاریس را در راهنمای سفر به پاریس آورده‌ایم.

خیابان شانزه‌لیزه (Rue De Shanzelize)

شانزه‌لیزه خیابانی اعیان‌نشین و از معابر اصلی شهر پاریس است. فرانسوی‌ها شانزلیزه را «la plus belle avenue du monde» یعنی «زیباترین خیابان جهان» می‌نامند. این خیابان با زیبایی فراوان، کافه ‌تراس‌های معروف و فروشگاه‌های لوکسش، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های جهان است. اینجا می‌توانید فروشگاه‌ها و مراکز خرید فراوانی هم پیدا کنید و برندهای معتبر را ببینید. معنی شانزلیزه «دشت الیزه» است و کاخ الیزه هم در نزدیکی این خیابان قرار گرفته‌است. الیزه در اساطیر یونان به معنی بهشت است.

موقعیت دقیق خیابان شانزه‌لیزه روی نقشه

راهنمای سفر به پاریس و کارهایی که باید انجام داد

خیابان دلبغوواغ (Rue De l'Abreuvoir)

اگر سریال امیلی در پاریس یا فیلم آمیلی پولان را دیده باشید، حتماً این خیابان را هم دیده‌اید. خیابانی نمادین که در عرض چند دقیقه می‌توانید آن را پیاده طی کنید و عکاسی در آن را از یاد نبرید. در این خیابان مجسمه‌ای با نام دلیدا (Dalida) قرار دارد که فرانسوی‌ها معتقدند اگر به آن دست بزنند، برایشان خوش‌شانسی می‌آورد. در این خیابان یکی از معروف‌ترین کافه‌های فرانسه با نام خانه صورتی (La Maison Rose) هم قرار دارد که بیش از 100 سال است که به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

موقعیت دقیق دلبغوواغ روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-rue.jpg
نمای زیبایی از خیابان‌های فرانسه

خیابان دانشگاه (Rue De l'Universite)

یکی دیگر از معروف‌ترین خیابان‌های پاریس، همین خیابان است که نمایی زیبا از برج ایفل در آن پیداست و ساختمان‌هایی با معماری چشم‌نواز دارد. بسیاری از گردشگران سعی می‌کنند که مسیرشان را طوری تنظیم کنن که از این خیابان عبور کنند تا از منظره زیبای آن لذت ببرند و کمی عکس بگیرند.

موقعیت دقیق خیابان دانشگاه روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-rue-de.jpg
خیابان دانشگاه و نمایی از برج ایفل

خیابان کلمنت (Rue Cler)

یکی از خیابان‌های زیبا و مشهور پاریس است که بین گردشگران و شهروندان پاریس بسیار محبوب است. از دلایل محبوبیت این خیابان، وجود فروشگاه‌های متنوع، نانوایی‌ها و کافه‌های گوناگون است. اگر می‌خواهید یک روز خود را مثل یک شهروند پاریسی زندگی کنید، حتماً به این خیابان سر بزنید و به فروشگاه‌های شکلات، پنیرفروشی‌ها، قصابی‌ها و فروشگاه‌های دیگر بروید. اگر از راه رفتن خسته شدید، می‌توانید به یکی از کافه‌های این خیابان بروید و روی میز و صندلی‌هایی که در پیاده‌رو چیده‌اند بنشینید و انرژی‌تان را دوباره به‌دست بیاورید.

موقعیت دقیق خیابان کلمنت روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-street.jpg
نمایی از خیابان کلمنت

بازدید از اماکن خاص

پاریس مانند خیلی از کشورهای دیگر، اماکن معروف بسیاری غیر از موزه و عمارت‌های سلطنتی دارد که تعداد درخور توجهی از آن‌ها شهرت جهانی دارند. برخی از آن‌ها پیشینه تاریخی هم دارند، اما برخی دیگر، به‌واسطه توجه عمومی، شناخته‌شده‌تر شدند.

کتاب‌‌فروشی شکسپیر و شرکا

کتاب‌فروشی شکسپیر و شرکا، از برجسته‌ترین این اماکن است که جنبه تاریخی هم دارد و نباید در سفر پاریس، دیدن آن را از دست بدهید. اگر اهل کتاب باشید که تکلیفتان مشخص است، اما اگر اهل کتاب‌خواندن هم نباشید، به محض وارد شدن به این کتاب‌فروشی، مات‌ومبهوت به فضای داخلی و دیوارهای پوشیده شده از کتاب، خیره می‌مانید. حال اگر بدانید که اینجا زمانی پذیرای نویسندگان بزرگی چون ارنست همینگوی و آلن گینزبرگ هم بوده، حس نوستالژیک‌تری به آن پیدا می‌کنید.

موقعیت دقیق کتاب‌فروشی شکسپیر و شرکا روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-shakespear.jpg
کتاب‌فروشی شکسپیر و شرکا

پل قفل عشق

برخلاف تصور بسیاری از مردم، پل قفل عشق در کشورهای دیگری هم پیدا می‌شود؛ اما شاید هیچ‌کدام از آن‌ها به شهرت پلی نرسد که در پاریس قرار دارد. موقعیت قرارگیری این پل و نزدیکی‌اش به موزه لوور، یکی از اصلی‌ترین عوامل جذب گردشگران برای انجام این کار است. اگرچه امروزه اضافه کردن قفل به این پل کاری غیرقانونی است، خیلی از گردشگران برای دیدن و عکاسی این پل به آنجا می‌روند. در این فرآیند، معمولاً عشاق اسمشان را روی قفل می‌نویسند و پس از قفل کردنش به پل، کلیدش را به رود سن می‌اندازند.

موقعیت دقیق پل قفل عشق روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-love-lock-bridge.jpg
نمایی از قفل‌های پل

دیوار عشق

پاریس به شهر عشق هم شناخته می‌شود، برای همین است که به‌وفور با این عبارت در دیدنی‌های پاریس برمی‌خورید. دیوار عشق توسط دو هنرمند ایجاد شده و تعداد 612 کاشی، آن را تشکیل داده‌اند. روی این دیوار، به 311 زبان مختلف دنیا، «دوستت دارم» نوشته شده است. این دو هنرمند برای جمع‌آوری این جمله‌ها به سفارتخانه‌های هر کشور رجوع می‌کردند.

موقعیت دقیق دیوار عشق روی نقشه

lastsecond.ir-paris-travel-guide-wall-of-love.jpg
دیوار عشق در پاریس

مراکز خرید پاریس

برای خیلی‌ها سفر بدون خرید معنایی ندارد، مخصوصاً حالا که درباره‌ی شهری نوشتیم که پیشگام صنعت مد و پوشاک است. تقریباً همه برندهای معروف دنیا در این شهر شعبه دارند و برای کسانی که تب‌وتاب خرید کردن از برندهای معروف را دارند، پاریس یک بهشت است. اگر از این دسته افراد هستید، بهتر است که بخشی از هزینه های سفر به پاریس را به خرید اختصاص دهید. برای خرید کردن، هم می‌توانید به مراکز خرید پاریس مراجعه کنید و هم می‌توانید از فروشگاه‌هایی اقلام مورد نیازتان را تهیه کنید که در خیابان‌های پاریس متمرکز شده‌اند. تعدادی از مراکز خرید و خیابان‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم. از این مراکز می‌توانید سوغاتی هم بخرید، عطر، مجسمه‌های برج ایفل و موارد دیگر، از سوغات پاریس هستند.

خیابان ریوولی (Rue De Rivoli)

این خیابان تاریخی، یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید پاریس محسوب می‌شود. ریوولی در محلی میان میدان کنکورد تا موزه لوور قرار گرفته و برندهای لوکس فراوانی را در خود جای داده است. در این میان، فروشگاه‌های بسیار معروف از برندهای بین‌المللی مثل؛ Zara ،H&M ،Gap ،Mango و برندهایی دیگر دیده می‌شوند.

موقعیت دقیق خیابان ریوولی روی نقشه

راهنمای سفر به پاریس و کارهایی که باید انجام داد
نمایی از خیابان‌های پاریس

مرکز خرید BHV

این مرکز خرید بزرگ، روبه‌روی شهرداری پاریس قرار گرفته است. مرکز خرید BHV نسبت به خیابان شانزه‌لیزه و خیابان ریوولی، قیمت‌های اقتصادی‌تر و مناسب‌تری دارد. البته همیشه باید قیمت یورو را در نظر داشت و با توجه به آن قیمت مناسب را سنجید. در این مرکز خرید، انواع اجناس از لوازم‌خانگی گرفته تا محصولات آرایشی و بهداشتی در دسترس خریداران قرار گرفته است. البته این موضوع را باید در نظر داشت که با توجه به قیمت مناسب و حسن شهرت این مرکز خرید، باید انتظار تراکم جمعیتی به‌نسبت بیشتر را در مقایسه با سایر مراکز خرید داشته باشید.

موقعیت دقیق مرکز خرید BHV روی نقشه

راهنمای سفر به پاریس و کارهایی که باید انجام داد
نمایی از مرکز خرید BHV

سخن آخر

در راهنمای سفر به پاریس فعالیت‌هایی را بررسی کردیم و جاهایی از پاریس را به شما معرفی کردیم تا بتوانید سفر خاطره‌انگیزتری را برای خودتان بسازید. همچنین با ذکر هزینه‌ها امکان چارچوب‌بندی برای بودجه راحت‌تر می‌شود. بسیاری از افراد هستند که تور اقساطی را برای سفرشان انتخاب می‌کنند، تا زودتر به رویای سفر به پاریس دست پیدا کنند. با این حال اگر پیش از سفر از هزینه‌هایتان باخبر شوید، تجربه لذت‌بخش‌تری را رقم می‌زنید. از میان نکاتی که گفتیم، چه نکاتی برای شما جذاب‌ترند؟

 

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!