وان ترکیه کجاست؟ راهنمای جامع و کامل سفر به شهر وان

4.3
از 426 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
راهنمای قدم‌به‌قدم سفر به وان ترکیه
22 شهریور 1402 08:00
203

اگر به‌دنبال یک سفر خارجی مقرون‌به‌صرفه باشید، احتمالاً شهر وان یکی از گزینه‌های اصلی شما خواهد بود. شهری در شرق کشور ترکیه که با فاصله نسبتاً مناسبی از شهرهای مرزی ایران قرار گرفته و علاوه‌بر آن، به‌دلایل متعددی که در ادامه مرور می‌کنیم، ارزش حداقل یک بار سفر را دارد. 

با توجه به محبوبیت شهر وان در بین مسافران ایرانی، در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، اطلاعات ضروری و لازم برای این سفر را در قالب راهنمای سفر به وان ترکیه گردآوری کرده‌ایم تا اگر راهی سفر به این شهر شدید، شناخت کافی از آن داشته باشید. علاوه‌بر اطلاعات ضروری، در پایان مطلب تعدادی از جاذبه‌های این شهر را هم معرفی کرده‌ایم و نظرات در مورد سفر به وان ترکیه را هم بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به وان

وان ترکیه کجاست؟

در پاسخ به این سؤال که وان ترکیه کجاست، باید بگوییم شهر وان در ساحل شرقی دریاچه وان و در شرق استان وان ترکیه واقع شده است. این شهر قدمت بسیاری دارد و یکی از شهرهای قدیمی کشور ترکیه محسوب می‌شود. صخره وان و قلعه باستانی، کتیبه‌هایی به خط میخی دارند که مربوط به پادشاهی اورارتو (حدود 1300 تا 700 قبل‌از میلاد) است.

شهر مدرن وان در فاصله 5 کیلومتری از ساحل دریاچه وان با بلوارهای وسیع و خیابان‌های دیدنی به یک مقصد گردشگری مهم در ترکیه تبدیل شده است که سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان به سمت خود می‌کشاند. بسیاری از ایرانیان به‌علت فاصله کم این شهر از مرزهای ایران، سفر به وان را به‌عنوان مقصدی برای سفرهای تفریحی خود انتخاب می‌کنند.

lastsecond.ir-Van.jpg
تصویری از وان ترکیه

تاریخچه شهر وان

وان، شهری عمدتاً کردنشین است. این شهر در گذشته، محل زندگی ارامنه بوده و بیشتر جمعیت آن را ارمنیان تشکیل می‌دادند. وان به‌عنوان یک شهر بزرگ، سابقه و تاریخی طولانی دارد. این شهر در هزاره اول قبل‌از میلاد، در ابتدا با نام توشپا، پایتخت پادشاهی اورارتو محسوب می‌شد و بعد به‌عنوان مرکز پادشاهی ارمنی واسپوراکان، انتخاب شد. حضور ترک‌ها در وان و سایر مناطق آناتولی در نتیجه پیروزی سلجوقیان در نبرد ملازگیرت علیه امپراتوری بیزانس بود.

این منطقه طی سال‌های بعد، یکی از مهم‌ترین میدان‌های جنگ استراتژیک بین عثمانی‌ها و روس‌ها در جنگ جهانی اول بود. در طول این مدت، جمعیت زیادی از ارامنه وان در نسل‌کشی ارامنه قتل‌عام شدند. پس‌از جنگ جهانی اول، وان بخشی از ترکیه شد و در چند کیلومتری شرق ارگ باستانی بازسازی شد. جمعیت امروزه وان را عمدتاً کرد‌ها تشکیل می‌دهند. یکی از وقایع هولناک تاریخ وان هم زلزله‌ای سهمگین در سال 2011 بوده که به این شهر آسیبی جدی وارد کرد.

lastsecond.ir-Van.jpg
عکسی از وان ترکیه در گذشته

فرهنگ مردم وان

شهر وان، ترکیبی از سنت و مدرنیته است. این شهر به پایتخت صبحانه ترکیه معروف است. در فرهنگ ترک‌ها وعده صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است و خوردن این وعده گاهی اوقات ساعت‌ها طول می‌کشد. اعضای خانواده و دوستان دور میز جمع می‌شوند و به گفت‌وگو می‌پردازند. صبحانه‌های مفصل وان، رسم دیرینه‌ای است که از گذشته‌های دور در میان مردمان محلی وجود داشته است. اکنون مردم وان خیابانی پر از رستوران را برای معرفی صبحانه‌های وان به گردشگران در نظر گرفته‌اند. علاوه‌بر مردم محلی، توریست‌ها نیز در این خیابان که Kahvaltıcılar Çarşısı نام دارد، از صرف صبحانه لذت می‌برند. اگر به وان سفر کردید، سری به این خیابان بزنید و شک نکنید که امتحان کردن صبحانه‌های وان ترکیه ارزشش را دارد.

وان شهری کردنشین است و بخشی از کردستان ترکیه محسوب می‌شود. در اولین سرشماری ترکیه در سال 1927، کردی با 76.6درصد رایج‌ترین زبان در استان وان بود؛ در‌حالی‌که ترکی با 23.1درصد دومین زبان رایج این شهر شد. در همین سرشماری، مسلمانان 99.8درصد جمعیت استان وان را تشکیل می‌دادند. 

ساکنان این شهر با افتخار از دریاچه وان، پنیر وان، نقره‌کاری وان و البته گربه وان صحبت می‌کنند. گربه‌های وان در اطراف دریاچه وان رشد کرده‌اند و یکی از نمادهای این شهر به شمار می‌آیند. آن‌ها به‌دلیل زیبایی و همچنین عادت به شنا کردن و اجتماعی بودنشان مشهور هستند. اگر تا انتهای مطلب راهنمای سفر به وان ترکیه با ما همراه باشید، در پایان مطلب مکانی برای ملاقات و دیدار با گربه‌های اصیل وان معرفی کرده‌ایم که می‌توانید بازدید از آن را در سفر خود بگنجانید.

lastsecond.ir-van breakfast.jpg
صبحانه‌های مفصل وان، بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ مردمان این شهر

چرا به وان سفر کنیم؟ 

اگر درباره سفر به وان تردید دارید، خلاصه‌ای از دلایلی را که باعث می‌شود از وان به‌عنوان یک مقصد گردشگری مناسب نام برد، عنوان می‌کنیم:

  • مسافت مناسب: اگر نگاهی به شهر وان روی نقشه بیندازید، متوجه می‌شوید که برخلاف سایر تورهای ترکیه، اغلب تورهای این شهر به‌صورت زمینی و با قیمت بسیار مناسبی ارائه می‌شوند (حتی ارزان‌تر از برخی مقاصد داخلی)؛ چراکه مسافت و فاصله وان با شهرهای مرزی ایران زیاد نیست. در نتیجه هزینه سفر به میزان درخور توجهی کاهش می‌یابد.

  • جاذبه‌های گردشگری: شهر وان علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری زیبایی که دارد، مراکز خرید متعدد و خوش‌قیمتی هم در خود جای داده که در ادامه درباره هر‌کدام از آن‌ها توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

  • مقصدی مقرون‌به‌صرفه: علاوه‌بر قیمت تورهای وان و همچنین هزینه هتل، مبالغی که باید برای خورد‌و‌خوراک در وان پرداخت کرد نیز بسیار مناسب هستند و وان از این زوایا هم جزو مقاصد مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید.

  • عدم نیاز به ویزا: برای ایرانیان، سفر به وان مانند سایر نقاط ترکیه بدون ویزا انجام می‌گیرد و فقط با داشتن یک پاسپورت معتبر، می‌توانید حتی تا 6 ماه در این شهر اقامت کنید.

چطور به وان سفر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در راهنمای سفر به وان ترکیه در مورد آن صحبت کنیم، چگونگی سفر به وان است. گردشگران می‌توانند با خودروی شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما به وان سفر کنند. البته همان‌طور که در تیتر قبلی اشاره شد، وان از آن دست مقاصدی است که مسیرهای زمینی‌‌اش پرطرف‌دارتر هستند، چون فاصله آن تا شهرهای مرزی ایران کم است، در نتیجه هزینه کمتری را شامل می‌شوند و مورد بعدی این است که در وان، فرودگاه بین‌المللی وجود ندارد و غیر از مواقع خاص، پرواز مستقیمی بین ایران و وان شکل نمی‌گیرد. بنابراین استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس و قطار بهترین گزینه‌های سفر به وان خواهند بود که شرایط هر‌کدام را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • به‌همراه تور: آسان‌ترین و البته پرطرف‌دارترین نوع سفر به شهر وان ترکیه، رزرو تور است. در این روش از سفر، شما نگران هیچ‌چیز نخواهید بود و کل برنامه رفت‌و‌برگشت و اقامتتان در این شهر، توسط آژانس گردشگری تنظیم خواهد شد. تورهای وان از طریق زمینی و با اتوبوس انجام می‌شوند. بعد‌از رزرو تور وان ترکیه، با مراجعه به پایانه غرب تهران (پایانه آزادی) سوار اتوبوس‌های خوی می‌شوید و بعد از رسیدن به ترمینال خوی، توسط ون یا تاکسی به مرز منتقل خواهید شد. بعد‌از مرز نیز ماشین هماهنگ‌شده توسط کارگزار منتظرتان خواهد بود تا با طی یک مسیر 1.5 ساعته شما را به شهر وان برساند. مطالعه مطلب راهنمای سفر زمینی به وان می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد این نوع از سفر در اختیارتان قرار دهد.
  • اتوبوس: تفاوتی نمی‌‎کند از کدام مبدأ عازم وان می‌شوید. در نهایت مسیر شما به یکی از سه مرز رازی (در شهرستان خوی آذربایجان غربی)، بازرگان (در شهرستان ماکو) و سرو (در شهرستان ارومیه) ختم می‌شود. اگر از این مرزها اطلاعات دقیقی ندارید، به مطلب فاصله وان از مرزهای ایران سر بزنید تا ضمن اطلاع از مسافت هر مرز ایران تا وان، از نکات مهم این مطلب مطلع شوید و با اطلاعات دقیق، سفر زمینی خود به وان را آغاز کنید. اتوبوس‌های ایران به شهر وان در هر سه مرز گفته شده وجود دارند.

  • قطار: راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه، استفاده از قطار تهران _ وان است که هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت‌و‌آمد ‏می‌کند. قطار از طریق مرز رازی _ کاپیکوی وارد ترکیه می‌شود. مسافرت با قطار علی‌رغم اینکه برای شما امکان استراحت در طول راه را فراهم می‌آورد، ‏به‌علت زمان‌بر بودن بازرسی‌های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت‌گیرتر از مسافرت جاده‌ای است، ولی در طول مسیر، به‌علت عبور قطار از مسیرهای کوهپایه‌ای، شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی‌های ترکیه ‏خواهید بود. البته فعلاً قطارهای ایران به وان رفت‌و‌آمد ندارند.

  • خودروی شخصی: از‌لحاظ زمانی، خودروی شخصی می‌تواند یک انتخاب بهینه به شمار رود، اما توجه داشته باشید که سفر به خارج با خودروی شخصی نیازمند تهیه یک سری مدارک مختلف چون کاپوتاژ خودرو، پلاک بین‌المللی و مدارک دیگر است که در مطلب سفر با خودرو شخصی، آن‌ها را توضیح داده‌ایم. مانند سفر با اتوبوس به وان ترکیه، می‌توانید برای سفر به وان، با ماشین شخصی یکی از مرزهای بازرگان، رازی و سرو را انتخاب کنید؛ اما اگر نخواهید با ماشین شخصی از مرز رد شوید، می‌توانید تا نزدیکی مرز را با ماشین سواری رفته و از آنجا با تور زمینی وان همراه شوید.

  • هواپیما: سفر هوایی به وان، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه رسیدن به این شهر است، اما از‌آنجایی‌که پروازهای دائمی میان ایران و وان وجود ندارد، نمی‌توان آن را به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی سفر به وان محسوب‌ کرد. زیرا فرودگاه وان، بین‌المللی نیست و فقط پروازهای داخلی ترکیه در آن انجام می‌شود. اما در مواقع خاصی مانند نوروز، پروازهای بین‌المللی وان _ ایران برگزار می‌شود تا سفر به وان برای گردشگران آسان‌تر شود.
قطارهای ایران وان
قطار ایران _ وان 

بهترین زمان سفر به وان

بهترین فصل سفر به وان از اواسط ماه خرداد شروع می‌شود و تا اواسط تیر ادامه می‌یابد؛ اما به‌طور کلی از اواسط فرودین تا اواسط مهر می‌توانید انتظار آب‌و‌هوای مناسبی را در وان داشته باشید. البته توجه کنید که از اواسط خرداد تا اواسط تیر، از زمان‌های پر‌سفر محسوب می‌شود و جمعیت گردشگران در این مقطع زمانی بیشتر از سایر ماه‌ها خواهد بود. نزدیک کریسمس هم با‌ وجود سرد بودن هوا، انواع حراج‌ها و فستیوال‌ها و تزیینات خیابان‌ها، گردشگران بسیاری را به وان می‌کشاند و خیلی از هموطنان ما این زمان را برای سفرشان به وان انتخاب می‌کنند.

در وان کجا اقامت داشته باشیم؟

وان برخلاف شهرهای توریستی و غربی ترکیه (مانند ازمیر و استانبول) هتل‌های لوکس و پنج ستاره زیادی ندارد؛ اما در هتل‌های وان می‌توانید انتظار هزینه‌های بسیار مناسب‌تری را داشته باشید. البته به‌طور کلی مسافران با دو هدف اصلی به شهر وان سفر می‌کنند؛ نخست خرید در بازار و مراکز خرید وان است و دیگری با هدف استراحت و سپری کردن تعطیلاتی آرام در این شهر. اگر شما جزو کسانی هستید که علاقه‌مند‌ به خرید در وان هستید، پیشنهاد می‌کنیم در خیابان‌های کاظم کاربکر، خیابان جمهوریت یا در اطراف این دو خیابان هتل رزرو کنید؛ چراکه بسیاری از رستوران‌ها، مغازه‌ها، بازارها، مراکز خرید و جاذبه‌های تفریحی وان در این دو خیابان واقع شده‌اند و به‌نوعی مرکز شهر وان محسوب می‌شوند. در زمان حراجی‌های وان این منطقه بهترین مکان برای خرید اجناس باکیفیت و خوش‌قیمت است.

در حالت دوم، اگر به‌عنوان یک گردشگر، خیلی اهل خرید حین سفر نیستید، می‌توانید هتل‌هایی را انتخاب کنید که در نزدیکی دریاچه وان واقع شده باشند. هتل دابل تری بای هیلتون یکی از همین هتل‌هاست که فاصله نزدیکی به مرکز شهر ندارد، اما برای گذراندن تعطیلاتی آرام و به‌دور از هیاهوی شهری انتخاب مناسبی است.

بهترین هتل‌های وان کجاست؟

هتل دابل تری بای هیلتون
هتل دابل تری بای هیلتون، از لوکس‌ترین هتل‌های وان 

چه غذاهایی در وان امتحان کنیم؟

یکی از جاذبه‌های کشور ترکیه به‌‌ویژه شهر وان، غذاهای آن است، به‌طوری که وقتی در خیابان‌های وان قدم می‌زنید از هر چهار یا پنج مغازه، ‏یک رستوران با غذاهای لذیذ وجود دارد و همه رستوران‌ها پر از مشتری هستند. مشهورترین غذاهایی که در رستوران‌های وان ترکیه می‌توانید امتحان کنید، شامل کباب مولانا، کباب آدانا، اسکندر کباب، پاتلیجان کباب، لاه معجون، پیده، کوفته‏، چوپ شیش و دونر می‌شوند.

اما به‌طور کلی شهرت وان به‌خاطر صبحانه معروفش یعنی «وان ‏کاهوالتیسی» است که خوردن این صبحانه برای کسانی که رژیم ‏غذایی و ترس از چاق شدن دارند، توصیه نمی‌شود.‎ خیابان جمهوریت وان برای شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای نام‌برده، انتخاب مناسبی است. همچنین این اطمینان را داشته باشید که غذاهای محلی وان، مورد پسند ذائقه ایرانیان است.

قیمت غذا در ترکیه

کباب مولانا
کباب مولانا، از غذاهای محبوب وان

در وان چه چیزهایی بخریم و از کجا خرید کنیم؟

وان یکی از شهر‌های تاریخی و فرهنگی کشور ترکیه محسوب می‌شود و وجود صنایع‌دستی آن مانند نقره، فرش، قالیچه و انواع وسایل چوبی حکاکی‌شده، نشانگر اصالت این شهر است. البته غیر از صنایع‌دستی، گردو، پنیر گیاهی و عسل هم از دیگر سوغات‌های وان به شمار می‌‎روند. ضمن اینکه نماد چشم‌زخم، هم در وان و هم در دیگر شهرهای این کشور، از اصلی‌ترین سوغات ترکیه است.

از‌آنجایی‌که وان یکی از بهترین شهرهای خارجی برای خرید کردن به شمار می‌رود، ایرانیان زیادی به خرید انواع کالاهای مختلف در آن روی می‌آورند، اما پیشنهاد می‌کنیم از خرید اجناسی مانند فرش و قالیچه (به‌دلیل اشغال زیاد فضا)، جواهر و سنگ‌های ارزشی خودداری کنید. متداول‌ترین کالاهایی که می‌توانید چه برای مصرف شخصی و چه به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید، در وهله اول پوشاک است.

در این شهر به‌راحتی می‌توانید انواع پوشاک با‌کیفیت از برندهای مطرح ترک و بین‌المللی را با قیمت فوق‌العاده خریداری کنید. همچنین اگر یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر شما به وان خرید کردن است، توصیه می‌کنیم مطلب بهترین زمان خرید در وان را مطالعه کنید تا از زمان حراجی‌های این شهر مطلع شوید و اجناس را در کف قیمتشان خریداری کنید. در ادامه به معرفی برخی از مراکز خرید مهم شهر وان می‌پردازیم.

1. مرکز خرید وان AVM

مرکز خرید وان AVM مهم‌ترین و اولین مرکز خرید مدرن در شهر وان است که بسیاری از گردشگران آن را برای خرید انتخاب می‌کنند. اکثر برندهای معروف داخلی و بین‌المللی در این مرکز خرید حضور دارند که این موضوع یکی از ویژگی‌های وان ای وی ام محسوب می‌شود. همچنین یک فودکورت کوچک با انواع غذاهای ترکی و فست‌فود با قیمت‌های مناسب در این مرکز خرید موجود است. مغازه‌های ای وی ام مال در 3 طبقه قرار دارند و از تنوع خوبی برخوردارند.

  • ساعت کاری مرکز خرید وان AVM: از 10 صبح تا 10 شب
  • آدرس مرکز خرید وان AVM: وان، خیابان جمهوریت. مرکز خرید وان آلیشوریش مرکزی

موقعیت مرکز خرید وان AVM روی نقشه

lastsecond.ir-van avm.jpeg
مرکز خرید وان AVM

2. آیدین پریهان ای.وی.ام (Aydın Perihan İş Merkezi)

یکی از مراکز خرید معروف در شهر وان ترکیه، مرکز خرید آیدین پریهان است. این مرکز خرید محیط آرام و دل‌بازی دارد و امکانات رفاهی مناسبی مانند گیم نت، سینما، بازی‌های کامپیوتری، کافه، رستوران و امکانات دیگر را در اختیار مسافران شهر وان قرار می‌دهد. آیدین پریهان به مرکز شهر و هتل‌های وان نزدیک و دسترسی به آن بسیار آسان است. 

  • ساعت کاری مرکز خرید آیدین پریهان: 7 صبح تا 10 شب
  • آدرس مرکز خرید آیدین پریهان: وان، باهچیوان، کوچه اوزون

موقعیت مرکز خرید آیدین پریهان

lastsecond.ir aydin parihan.jpg
مرکز خرید آیدین پریهان در وان

3. مرکز خرید ترکوآز (Turkuaz AVM)

این مرکز خرید در مرکز شهر وان ترکیه قرار دارد و بسیاری از مراجعه‌کنندگان به آن، مردم محلی وان هستند. در این مرکز خرید برندهای بین‌المللی و همچنین برندهای داخلی به فروش می‌رسند. یک کافه در این مرکز خرید وجود دارد که بعد از یک خرید طولانی می‌توانید در آن استراحت کنید. همچنین یک سالن سینمای نه‌چندان مدرن در ترکوآز یافت می‌شود. این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که این مرکز خرید بسیار محلی است. بنابراین بسیاری از کارکنان با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

  • ساعت کاری مرکز خرید تورکوآز: 8 صبح تا 8 شب
  • آدرس مرکز خرید تورکوآز: وان، باهچیوان، خیابان کاظم کارابکر

موقعیت مرکز خرید تورکوآز

lastsecond.ir Turkuaz Avm.jpg
مرکز خرید تورکوآز وان

4. بازار شهر وان (خیابان جمهوریت)

بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نام‌های کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل شده است که سراسر این خیابان‌ها مملو ‏از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی با مارک‌های خارجی و ترکی نظیر Addidas ،FLO، Kinitex، Nike، Deri، Viar، Clozione، Defacto، Mavi و LC Walkiki است. همچنین در ‏این منطقه فروشگاهای بزرگ و هایپرمارکت‌های دیگری هم وجود دارند. غیر از بازار و مراکز خرید در این خیابان می‌توانید جاذبه‌های تفریحی و رستوران‌های متعددی ملاحظه کنید. 

  • آدرس بازار شهر وان: وان، خیابان ایپک، سییت فهیم آرواسی

موقعیت دقیق خیابان جمهوریت در شهر وان ترکیه

بازار شهر وان
بازار شهر وان

در وان کجا برویم؟

وان از آن قبیل مقاصد گردشگری است که هم برای کسانی جذابیت دارد که به‌دنبال جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و باستانی هستند و هم برای گردشگرانی که به‌دنبال تفریحات وان و خرید کردن می‌گردند. در ادامه مطلب راهنمای سفر به وان ترکیه، به معرفی تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری وان می‌پردازیم.

مردم شهر وان ترکیه بسیار خون‌گرم هستند و با گردشگرها و مخصوصاً ایرانی‌ها، خیلی سریع ارتباط برقرار می‌کنند و همین ‏که متوجه ایرانی بودن شما می‌شوند، اغلب سعی می‌کنند به فارسی صحبت کنند و اکثراً قیمت اجناس را علاوه‌بر لیر ترکیه به ‏ریال هم به مشتری اعلام می‌کنند! به‌علت رفت‌و‌آمد زیاد گردشگرها، خرید‌و‌فروش در وان مخصوصاً در زمینه پوشاک پررونق است.

لیست کامل جاذبه‌های گردشگری وان

1. قلعه وان

قلعه وان، قلعه‌ای بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه است که امروزه به‌شکل ‏مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر‌به‌فلک‌کشیده درآمده‌ است. قدمت این بنا به ‏‏90 سال قبل‌از میلاد می‌رسد.‏ در وان، قلعه‌های زیادی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در دوران حکومت اورارتوها ساخته شده‌اند.

  • ساعت کاری قلعه وان: 8 صبح تا 5 بعدازظهر

  • آدرس قلعه وان: وان، ایپک یولو، 5 کیلومتری مرکز شهر وان

 

 موقعیت دقیق قلعه وان

van-turkey-4-1.jpg
تصویری از قلعه وان

2. دریاچه وان

دریاچه وان در غرب شهر وان قرار دارد. در بخش شمال غربی این دریاچه، کوه ‏سبحان ‏‎‎به ارتفاع ۴۰۵۸ متر و در قسمت جنوبی آن، کوه‌های اختیار شهاب ‏قرار گرفته‌اند. ‏شکل گرفتن دریاچه نمکی وان ناشی از فعالیت‌های آتش‌فشانی در سالیان دراز بوده است. ‏آب دریاچه وان از جویبارهایی تأمین می‌شود که از کوه‌ها سرازیر هستند. این دریاچه ۱۲۰ کیلومتر طول و ‏‏۸۰ کیلومتر پهنا دارد و میانگین عمق آن ۱۷۱ متر است. ‏مساحت دریاچه وان به ۳۷۵۵ کیلومتر مربع می‌رسد.

موقعیت دقیق دریاچه وان

دریاچه وان
دریاچه وان ترکیه

3. جزیره و کلیسای آختامار

کلیسای آختامار، ‏کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان که روی جزیره آختامار در دریاچه وان قرار گرفته است. کلیسای آختامار با معماری کشیش مانوئل و به دستور گاغیک اول و پادشاه واسپورکان بین سال‌های ‏‏۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده‌ است‎.‎ ‏آختامار، نامی ارمنی است. جزیره آختامار توریستی‌ترین جزیره دریاچه وان است و یکی از بهترین مناظری که می‌توانید در شهر وان ترکیه تماشا کنید، بدون شک در این جزیره خواهد بود.

  • ساعت کاری کلیسای آختامار: 8 صبح تا 8 شب

  • آدرس کلیسای آختامار: وان، دریاچه وان، گواش

موقعیت دقیق کلیسای آختامار

کلیسای آختامار وان
کلیسای آختامار وان

4. آبشار مرادیه

آبشار مرادیه در 88 کیلومتری شمال وان قرار دارد و نام آن برگرفته از ششمین فرمانروای حکومت عثمانی است. دیدن این آبشار مخصوصاً در فصول بهار و تابستان توصیه می‌شود. شاید فاصله آبشار مرادیه نسبت به شهر وان ترکیه کمی زیاد باشد، اما بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی که می‌توانید در این شهر تماشا کنید، آبشار مرادیه است.

  • آدرس آبشار مرادیه: وان، گورجک، مرادیه

موقعیت دقیق آبشار مرادیه

آبشار مرادیه وان
آبشار مرادیه وان

5. خانه گربه‌های وان

عمده شهرت جهانی این شهر به‌دلیل وجود گربه‌های سفید و پشمالویی است که یکی از چشمانشان آبی و دیگری سبز یا کهربایی است. این امر باعث جذب گردشگران زیادی از کشورهای جهان شده و هم‌اکنون محلی با ‏عنوان‎ «وان کدی اوی» یعنی خانه گربه وان دایر شده است و گردشگران می‌توانند در این محل از این گربه‌های کمیاب بازدید کنند. گربه‌های وان به حیوانات محلی مثل مرغ ‏حمله نمی‌کنند و دوست دارند همراه مردم زندگی کنند. مردم وان در گذشته این گربه‌ها را نشانه الهی می‌دانستند و به این دلیل، ‏احترام خاصی برایشان قائل بودند.

  • ساعت کاری خانه گربه وان: 8.30 صبح تا 7 عصر

  • آدرس خانه گربه وان: وان، توشبا، یوزونجو، بارداکچی

موقعیت دقیق خانه گربه وان

گربه‌های وان
گربه‌های وان 

نظرات در مورد سفر به وان ترکیه

وان در قیاس با شهرهای دیگر ترکیه شهر کوچکی است و آن هیاهو و شلوغی شهرهای بزرگی مثل آنکارا و آنتالیا را ندارد. طبیعتاً جاذبه‌های وان هم در مقایسه با شهرهای بزرگ ترکیه شهرت کمتری دارند. پس اگر هدف شما از سفر به وان صرفاً بازدید از جاهای دیدنی است، تور ترکیه می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای سلیقه شما باشد؛ اما اگر که از اقامت در شهرهای کوچک لذت بیشتری می‌برید، قطعاً وان انتخاب مناسب‌تری است.

وقتی نظرات در مورد سفر به وان ترکیه را مرور کنید، متوجه می‌شوید که از حیث خرید و مراکز خرید، وان دست پُری دارد و در قیاس با شهرهایی مثل استانبول، خرید در وان مقرو‌ن‌به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است. به‌طور کلی، چه ازنظر خورد‌و‌خوراک و چه ازنظر هزینه‌های اقامت و خرید، وان سفری اقتصادی محسوب می‌شود.

سفر به شهر وان با تور

اگر بعداز خواندن مطلب راهنمای سفر به وان ترکیه و چند‌و‌چون این مقصد، تصمیم گرفتید تا به وان سفر کنید و انتخاب شما برای این سفر تور وان بود، توصیه می‌کنیم به صفحه تورها در سایت لست‌سکند سر بزنید. در این صفحه شما می‌توانید انواع‌و‌اقسام تورها را ببینید، مقایسه کنید و سپس خرید کنید. با سرویس جدید ما، سفرساز هم می‌توانید تور شخصی و دل‌خواه خودتان را بسازید.

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید، در این مطلب، راهنمای سفر به وان ترکیه را برای شما آماده کردیم تا پیش‌از سفر به این شهر کوچک و زیبا، آمادگی‌های لازم را داشته باشید. غیر از توضیحاتی که تاکنون گفته شد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سفرنامه‌های وان را نیز مطالعه کنید تا از تجارب و توصیه‌های دیگر گردشگرانی که به شهر وان ترکیه سفر کرده‌اند، مطلع شوید.

در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت سفرهای خارجی، وان به یکی از پربازدید‌ترین مقاصد خارجی ایرانیان تبدیل شده و پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون فرصت سفر به وان را نداشته‌اید، دست‌کم یک بار به این شهر سفر کنید.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.