۲۷میلیون بازدید از کمپین گردشگری ایران در هفته

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
28 آبان 1393 00:00
0

۲۷میلیون بازدید از کمپین گردشگری ایران در هفته

کمپین بزرگ توییتری برای سفر به ایران که ابتدای امسال و توسط یک دانشجوی ایرانی در ژنو پایه‌گذاری شد توانسته است به‌طور میانگین هر‌ماه یکصد میلیون بازدید‌کننده را به صفحه توییتری این کمپین مردمی بکشاند.

آنطور که خبرنگار همشهری اطلاع یافته این کمپین حتی از سوی اعضای اصلی گروه 5+1نیز رصد شده و کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یک‌بار در مورد آن سخن گفته است. پیش از معرفی کمپین بزرگ مردمی سفر به ایران با عنوان «ایران را باید دید» که با نام لاتین must see iran# در توییتر راه‌اندازی شده بود، رسانه‌های خارجی و تلویزیون سوئیس در بخش‌های خبری خود به معرفی این کمپین پرداخته بودند.

در ایران نیز نخستین بار روزنامه همشهری 3روز پس از راه‌اندازی صفحه مجازی توییتری در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با معرفی این کمپین اعلام کرد که این نخستین کمپین بزرگ گردشگری ایران در فضای مجازی است که توانست حتی جیم اسکیوتو دبیر بخش امنیت ملی شبکه جهانی سی‌ ان‌ ان را ناگزیر به تعریف از جاذبه‌های گردشگری ایران با انتشار 2تصویر از سردر بازار بزرگ تهران و دیزی غذای سنتی در ایران کند. پس از این اتفاق نمایندگان و مدیران شبکه‌های خبری بزرگ جهان از بی‌بی‌سی تا بلومبرگ و تلویزیون‌های عربی و روزنامه‌های فرامنطقه‌ای به این کمپین پیوستند و به معرفی یا تعریف از جاذبه‌های گردشگری ایران پرداختند. سفیر هلند در تهران نیز با انتشار تصویری زیبا از تهران در شب در صفحه توییتر خود به شهروندان هلندی توصیه کرد که برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری برای سفر به ایران، به صفحه توییتری« ایران را باید دید» مراجعه کنند.

استقبال جهانی از یک کمپین گردشگری

فعالیت‌های این صفحه اینترنتی به اندازه‌ای جدی شد که تنها در یک هفته 27میلیون بازدید‌کننده ایرانی و خارجی به این کمپین سفر کردند تا با جاذبه‌های گردشگری ایران و آداب و رسوم محلی ایرانی‌ها آشنا شوند. در میان رسانه‌های بزرگ خارجی نیز سی‌ان‌ان، المانیتور، فرانس24، واشنگتن‌پست، هافینگتون‌پست، نیویورک‌تایم، بلومبرگ و رادیو ملی سوئیس از این صفحه بازدید کرده و به معرفی آن پرداختند.

در سوی دیگر شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی خارجی نیز با حضور در این صفحه جاذبه‌های گردشگری ایران را بازنشر کرده بودند. ماسیمو برای وزیر سابق فرهنگ و گردشگری ایتالیا که اکنون نماینده مجلس ایتالیاست، کاترین اشتون و برخی دیگر از اعضای گروه 5+1 از دیگر شخصیت‌های مطرح در بازدید از کمپین اینترنتی معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران بودند.

علی عراقچی و چند تن از دوستانش که پایه‌گذار این کمپین در سوئیس بودند به همشهری می‌گوید که گری لوییس نماینده دفتر سازمان ملل در تهران نیز اخیرا درخواست کرده است که این کمپین با بخش‌های مختلف دفتر سازمان ملل در تهران نیز در ارتباط باشد. 4‌ماه پیش نیز صفحه‌ای با همین عنوان در اینستاگرام گشوده شد که 65هزار تصویر از جاذبه‌های گردشگری ایران را در خود جای داده و آنطور که عراقچی به همشهری می‌گوید تا پایان سال یکصد هزار تصویر در صفحه کمپین بزرگ مردمی معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با عنوان must see Iran در اینستاگرام قرار می‌گیرد. آنطور که عراقچی گفته است سال آینده این صفحه برای معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری کشور با یک میلیون تصویر از بازدیدکنندگان هدف‌گذاری شده است.

حمایت دولتی از کمپین گردشگری

عراقچی 3روز پس از راه‌اندازی کمپین توییتری ایران را باید دید به همشهری گفته بود که آخرین سفرش به اصفهان او را ترغیب کرد تا گامی در مسیر معرفی جهانی جاذبه‌های گردشگری ایران در خارج از کشور در ژنو سوئیس جایی که پیش‌تر زندگی می‌کرد، بردارد. او گفته بود که در جریان راه‌اندازی این کمپین به همراه دوستانش تنها بوده و از سوی هیچ سازمان و نهادی حمایت نشده است.

کمپین بزرگ اینترنتی ایران را باید دید که کار خود را با یک هشتک(#) توییتری آغاز کرده بود، اکنون تبدیل به یک سایت ایرانی با آدرسir ر.must see Iran شده که به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران می‌پردازد. در صفحه اصلی این سایت که پایه‌گذاری آن مورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان محیط‌زیست، معاون اول رئیس‌جمهور و شورای‌عالی فضای مجازی نیز قرار گرفته است. در گام‌های نخست و به زبان انگلیسی، 20جاذبه برتر گردشگری ایران معرفی شده و به معرفی هنرهای سنتی ایران همچون قلمکاری، ترمه، میناکاری، فرش و گلیم و قلمزنی پرداخته شده است. از سوی دیگر مناسبت‌های ایرانی نیز در صفحات سایت متعلق به کمپین بزرگ مردمی سفر به ایران معرفی شده است.

منبع : همشهری آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.