دایناسورها را در این موزه ها ببینید

4.4
از 88 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دایناسورها را در این موزه ها ببینید + تصاویر
08 شهریور 1395 10:15
0

سال گذشته فیلم "دنیای ژوراسیک" در بیش از 4200 سالن سینما بسیار پرطرفدار ظاهر شد و داستان برخورد انسان و دایناسور را به نسل جدیدی از مخاطبان خود معرفی نمود. این فیلم همچنین رکوردهای بسیاری از جمله فروش 511.8 میلیون دلاری افتتاحیه را تنها در یک آخر هفته از آن خود نمود.

در حالیکه محققان در دنیای واقعی هنوز موفق به احیای مارمولک های وحشتناک از DNA پشه نشده اند، اما آنها اخیرا بقایایی را از فسیل 75 میلیون ساله ی یک دایناسور که شبیه به سلول های قرمز خون و بافت نرم به نظر می رسد، اکتشاف نموده اند. در هر صورت، آنها بیان می کنند که هنوز راه درازی تا خلق مکانی به سبک پارک ژوراسیک باقی مانده است ( به هر حال شاید شما هم یکی از طرفداران این فیلم بوده و دلتان می خواهد روزی از یک پارک ژوراسیک دیدن کنید!). خوشبختانه امروز تعداد بسیار زیادی موزه در سراسر جهان هستند که انسان و دایناسورها رو به صورتی کاملا ایمن روبروی هم قرار می دهند و بیشتر اوقات هم با چیزی فراتر از اسکلت دایناسورها مواجه می شویم. ‏ ‏‏‏ ‏ ‏

‏1- موزه für Naturkunde، برلین)

‏موزه ی تاریخ طبیعی برلین دارای مجموعه ای بسیار با ارزش از استخوان هایی است که در قرن بیستم و تحت کاوش های باستان شناسی انجام گرفته در تانزانیا بدست آمده و شامل انواع گونه ها می شوند. چشمگیرترین آنها برچیوسوروس Brachiosaurus 41 فوت و 5 اینچی است که بلندترین دایناسور در تمام دنیا بوده و در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. این دایناسور گالری اول را تمام و کمال به خود اختصاص داده است.

این موزه همچنین دارای مهم ترین فسیل آرکئوپتریکس Archaeopteryx در تمام دنیا است؛ این گونه نقطه ی اتصالی بین پرندگان و دایناسورها به شمار می رود. ‏ ‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

2- موزه ی Field، شیکاگو

نمایشگاه «تکامل سیاره» در این موزه به 4 بیلیون سال تکامل و ویژگی های دایناسورها از زمان ماداگاسکار و قطب جنوب پرداخته است. جاذبه ی اصلی این موزه در بدو ورود شما را مبهوت خود می کند. با Sue بزرگترین تیرانوسوروس Tyrannosaurus جهان که به استقبال بازدید کنندگان این موزه می رود، آشنا شوید. Sue یک گونه ی فوق العاده است، صفحه ای در ارتفاع بالکن موزه، جمجمه ی اصلی این گونه را با 58 دندان و 600 پوند وزن به نمایش درآورده و اطلاعاتی نیز در مورد این دایناسور که بدنام ترین آنها نیز می باشد، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

مسلم است که تماشای پوزه ی عظیم و پر از دندان یک تیرانوسوروس از سانروف یک جیپ در فیلم «ژوراسیک پارک» آسان به نظر می رسد!!

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏ 3- موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک، بروکسل

‏‏‏این موزه دارای بزرگترین تالار دایناسور در تمام جهان بوده و مجموعه ی تاثیرگذاری از اسکلت های فسیل شده را به نمایش در می آورد. از برجسته ترین نمونه هایی که در این موزه یافت می شود، 30 نمونه ایگوآنودون Iguanodons هستند که دومین گونه ای بودند که در دهه ی 1800 مورد طبقه بندی قرار گرفتند. دیرین شناسان در ابتدا Curious Spike آنها را با شاخ یا بینی اشتباه می گرفتند.

در گالری، صفحات نمایشی تعاملی وجود دارد که در مورد روند فسیل شدن، حفاری های مربوط به اکتشاف دایناسورها و ... اطلاعات دقیقی را ارائه می دهد.

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏‎‏ 4- موزه ملی دایناسور، کنبرا، استرالیا

اینجا مکانی است که شما می توانید به کاوش ماقبل تاریخ در استرالیا بپردازید، زیرا این موزه دارای بزرگترین مجموعه از فسیل دایناسورها در استرالیا می باشد. در کنار فسیل ها، استخوان ها و ردپاهای شگفت انگیز جانوران، این موزه همچنین دارای باغی پر از مجسمه دایناسورها و انیماترونیک است که کمی از سحر و جادوی اسپیلبرگ را به کل مجموعه اضافه می کنند.

‏حفاری های فسیلی، همایش های آموزش کودکان و تورهای آخر هفته از جمله مواردی هستند که باعث می شوند این موزه سالانه 200000 بازدیدکننده داشته و جز بزرگترین جاذبه های توریستی منطقه باشد.

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏ 5- موزه ی سلطنتی دیرین شناسی تیرل Tyrrell، آلبرتا، کانادا

بیش از 130000 فسیل در این مرکز تحقیقاتی دیرین شناسی جای گرفته اند که از آن جمله می توان به «زیبای سیاه» اشاره نمود. «زیبای سیاه» اسکلت یک تیرانوسوروس Tyrannosaurus است که دارای تلالو سیاه منحصر به فردی می باشد. بازسازی گله ی آلبرتوسوروس Albertosaurus، الهام گرفته از بستر استخوان های 22 گونه است که در آلبرتا کشف شده اند. نام این موزه نیز به منظور ادای احترام به جوزف تیرل که در سال 1884 این گونه را کشف نمود، موزه ی دیرین شناسی تیرل انتخاب شده است.

‏این موزه همچنین ببرهای Sabertooth را در حال حمله به ماموت به نمایش درآورده است. باغ این موزه نیز به بازسازی حیات در دوران کرتاسه Cretaceous Period در آلبرتا می پردازد. بازدیدکنندگان می توانند به تماشای دیرین شناسان در حال کار در آزمایشگاه پرداخته تا متوجه شوند که آنها چگونه استخوان های فسیل شده را آماده می کنند، برای نمونه می توان به کار روی استخوان های یافت شده از یک انکیلوسورAnkylosaur در معدنی کانادایی اشاره نمود.

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏ 6- مرکز دایناسور وایومینگ Wyoming، وایومینگ

جاذبه ی برجسته ی این موزه، یک سوپرسوروس Supersaurus 106 فوتی هست. این موزه کامل ترین آرکئوپتریکس دنیا (بعد از نمونه ی برلین) را بدست آورده و دارای اسکلت تریسراتوپس Triceratops، استگوسوروس Stegosaurus و ولوسیراپتور Velociraptor در تمام وضعیت های حرکتی می باشد.

یکی از مهم ترین جاذبه های این مکان صحبت کردن با دیرین شناسان واقعی است مانند آنهایی که باعث شکل گیری شخصیت Alan Grant در ژوراسیک پارک شدند. از تمام گروه های سنی دعوت می شود تا با ثبت نام در برنامه «حفاری برای یک روز» امکان سیاحت در یکی از غنی ترین مکان ها در زمینه ی استخوان دایناسورها را بیابند. ‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

7- موزه دایناسور Zigong، چین

این موزه یکی دیگر از مکان هایی است که فضای وسیعی را به فسیل های ماقبل تاریخ اختصاص داده است. موزه دایناسور Zigong در بالای سایت فسیل Dashanpu قرار گرفته تا بازدید کنندگان بتوانند به یک نگاه اجمالی دست اول از سایت حفاری دست یابند. از بین 200 موردی که در حفاری ها بدست آمده، محققان این موزه توانستند 18 اسکلت کامل دایناسور را سر هم کنند. بقیه ی موارد نیز در اشکال ردپا، فسیل ها و سایر یافته های ماقبل تاریخی به نمایش در آمده است.

گونه های موجود در این موزه در جوامع دایناسوری بسیار معروف هستند و سالانه 7 میلیون بازدیدکننده را در چین به خود جذب می کنند.

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏ 8- موزه ایزیکو Iziko، Cape town، آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی دارای تی رکس T. Rex و برچیوسوروس نیست، اما این موزه تعدادی از جانوران ماقبل تاریخ منطقه ی کارو Karoo را به نمایش درآورده است. علاوه بر نمایشگاه های متعدد دیگر، بخش ماقبل تاریخ به معرفی دایناسورهای کمتر شناخته شده و پسرعموهای آن ها که در قاره ی آفریقا از کیپ تاون تا مراکش زندگی می کرده اند، می پردازد.

نمایشگاه «دایناسورهای آفریقایی» دارای گونه ی یوپارکریا Euparkeria است که یکی از بستگان دور دایناسورها و بومی آفریقای جنوبی می باشد. همچنین در این نمایشگاه نمونه ی دیگری به نام جوباریا Jobaria وجود دارد که یک سوروپاد Sauropod آفریقایی است.

جمجمه ی کارچارودونتوسوروسCarcharodontosaurus از شمال آفریقا، بخشی از موجودی است که در مقام اندازه و قد و قامت از تی رکس پیشی جسته و به عنوان یکی از پر ابهت ترین قاتلان آفریقا شناخته می شود. ‏ ‏‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏ 9- سرزمین ژوراسیک، استانبول

سرزمین ژوراسیک که در سال 2011 افتتاح شد، شما را به تجربه ی فرار از دایناسورها در کنار Sam Neil وLaura Dern نزدیک می کند. این مکان شامل یک بخش آموزشی و یک بخش سرگرمی است. در این فضای 10000 متر مربعی شاهد اسکلت، فسیل های مختلف و همچنین دایناسورهای اینماترونیک در حال حرکت در یک محیط ساختگی هستیم، حتی در این فضا دامپزشکی در حال مراقبت از یک استگوسوروسStegosaurus زخمی در کنار تخم های آن که در انکوباتور نگهداری می شوند، قابل مشاهده است.

این مرکز شامل تجربه ی آموزشی خلاق وجذابی برای کودکان نیز می باشد، هرچند افراد خبره ممکن است جایگذاری به ظاهر نادرست یک اسپینوسوروسSpinosaurus در کنار یک تریسراتوپس را زیر سوال برند! ‏ ‏ ‏ ‏‏‏ ‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

‏‏‎‏‎ 10- موزه تاریخ طبیعی Fernbank، آتلانتا‎

هرچند موجودات غول پیکر ماقبل تاریخ در پاتاگونیا کشف شده باشند، اما برای بازدید از آنها باید به آتلانتا بروید. غول های نمایشگاه مزوزوئیک Mesozoic شامل جایگنتوسوروس گوشتخوار Gigantosaurus (از نظر ابعاد رقیب تی رکس محسوب می شده) و آرجنتینوسوروس Argentinosaurus می شود. آرجنتینوسوروس یک سوروپاد 100 تنی بوده که محققان آنرا بزرگترین دایناسور طبقه بندی شده تاکنون می دانند.

‏‏‏علاوه بر اینها، دسته ای 20 تایی از پتروسورها Pterosaur در بالای سر شما در حال پرواز هستند. این موزه همچنین با نقاشی های دیواری و مدل های دایناسور در ابعاد واقعی، نگاهی اجمالی به گرجستان ماقبل تاریخ می اندازد.

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا

بهترین موزه های دایناسور دنیا



منبع : CNN