40 هواپیما و 20 کشتی از 9 کشور درجستجوی هواپیمای گمشده

5
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
19 اسفند 1392 00:00
0

اسرارایجاد شده پیرامون هواپیمای 370 خطوط هوایی مالزی و اعلام هویت برخی از مسافرانش به همان اندازه آب‌های سواحل جنوب شرقی آسیا که اکنون محل کاوش گروه‌های بین‌المللی برای یافتن بقایایی از جت گمشده است، عمیق شده است.

اگر اجساد تمام مسافران پرواز 370 مالزی کشف شود، این حادثه در جدول تصادفات هوایی، مرگبار‌ترین فاجعه‌های سفرهوایی جهان از 12 نوامبر 2001 به بعد است که طی آن پرواز 584 امریکن ایرلاین سقوط کرده و به مرگ تمامی 260 مسافر در هواپیما و 5نفر دیگر در زمین انجامید.

از اواخر یکشنبه بیش از 40 هواپیما و 20 کشتی از چندین کشور دراین عملیات کاوش درگیر شده‌اند .کشورهای استرالیا و اندونزی نیز به این گروه کاوش پیوسته‌اند. ناوگان چین نیز با تجهیزات کامل هوایی روانه منطقه شده و گفته می‌شود که کشتی‌ها مجهز ناوگان چینی، صبح دوشنبه به منطقه خواهند رسید.

نیروی دریایی دو کشور همسایه مالزی نیز که اکنون به تیم کاوش پیوسته‌اند یعنی ویتنام ، خبر از مشاهده برخی اجسام شناوردر 80 کیلیومتری جنوب غربی این کشور یعنی جزایر تو چون واقع در خلیج تایلند می‌دهند.

سخنگوی کمیته ملی نجات ویتنام "هونگ نگیون "درگفتگو با سی ان ان یادآور شد که شی شناور توسط ناوگان هوایی نجات ویننام درحدود ساعت هفت ونیم سحرگاه مشاهده شد اما به دلیل تاریکی هوا ناوگان هوایی نتوانسته است به قدر کافی به شی نزدیک شود تا آن را دقیقا شناسایی کند. همچنین سه قایق نجات نیز ازآن هنگام تا کنون برای کاوش در منطقه اعزام شده‌اند. مقامات مالزی تا کنون گزارش نشت نفت را که از سوی آژانس‌های خبری ویتنام منتشر شده،تایید نکرده‌اند.

از دیگر سو اشیای عجیبی نیز که از سوی یک هواپیمای جستجوگر از سوی سنگاپور نیز اواخر یکشنبه عصر مشاهده شد، اکنون روشن شده است که متعلق به لاشه و یا بقایای هواپیمای گمشده نبوده است. "کارن دی اوبون "نیز درگفتگو با سی ان ان گفته است که ناوگان تایلند نیز تمرکز خود را بر جستجوی مکان‌هایی دورتر از خلیج تایلند در جنوب دریای چین گسترش داده است. این اقدام درپی درخواست گروهی مالزیایی است که خواستار جستجو در هر مکان احتمالی است که ممکن است هواپیما درآن مسیر دور زده و سپس در دریای" آندامان" نزدیک مرزهای تایلند فرود آمده است.

5 کودک زیر 5سال درمیان مسافران بودند

اکنون سوال بزرگ این است که چه برسر هواپیما آمده است وچرا هیچ نشان از قربانیان نیست؟ مقامات رسمی در کوالالامپور درکنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده‌اند که احتمال می‌رود که هواپیما مسیرخود را به عقب به سوی کوالالامپور تغییر داده باشد اما روشن است که خلبان هیچ علامتی به مسئولان درباره تغییر مسیر خود مخابره نکرده است .این نظر مسئولان مالزی به استناد داده‌های راداری بوده است.

این درحالی است که پس ازگذشت ساعت‌ها از مفقود شدن این هواپیما بستگان 227 مسافر و 12 خدمه از 14 کشور جهان بشدت نگران سرنوشت بستگان خود بوده ودرشرایط بسیار سختی بسر می‌برند. درمیان مسافران 145 نفر از چین یا تایوان ، 38 نفر اهل مالزی و سه نفر از شهروندان امریکا بوده‌اند. همچنین 5 مسافر کودک نیزکه کمتر از 5 سال سن داشته اند، درمیان این مسافران بوده‌اند. دفتر سلامت حمل و نقل ملی امریکا اعلام کرد که تیمی از محققان خود را برای کمک به تحقیقات جاری در زمینه این حادثه در مالزی اعزام کرده است.

معمای پاسپورت‌های مسروقه

اینترپل روز یکشنبه دست کم از سرقت دو گذرنامه یکی متعلق به اتریش و دیگری ایتالیا گزارش داده است که همراه بااسناد مسافرتی مربوط به آن از سوی مسافران پرواز 370 مالزی استفاده شده بود. این گذرنامه‌ها همراه با اسناد جعلی دیگر که حوادث جداگانه ای طی دو سال گذشته سرقت شده بودند، توسط دو مسافر این هواپیما به عنوان اسناد جعلی سفر ارائه وثبت شده بود."لوییجی مارالدی" مرد ایتالیایی که گذرنامه‌اش سرقت شده بود، با سفارت ایتالیا در پوکت تایلند تماس گرفته بود. او گردشگری در پوکت بوده و در جولای 2013 گذرنامه‌اش ناپدید شده بود.

"رونالد کی نوبل" دبیرکل اینترپل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که هرچند بسیار زود است که میان این گذرنامه‌های ربوده شده و گم شدن هواپیما ارتباطی برقرار کنیم اما کاملا روشن است که این مسئله به تنهایی بشدت نگران کننده است که یکی از مسافران داخل این هواپیما قادر بوده دریک پرواز بین‌المللی به راحتی ازیک گذرنامه جعلی ربوده شده که در فهرست اینترپل ثبت شده بود، استفاده کنند.

طبق گزارش مقامات رسمی در سیستم تایید بلیت الکترونیک "تراول اسکای" چین، دو مسافری که از گذرنامه‌های ربوده شده استفاده کرده‌اند، بلیت‌هایشان را با هم خریداری کرده‌اند. آن‌ها این بلیت‌ها از خطوط هوایی جنوب چین با قیمت مشخص خریداری شده و با پول تایلندی پرداخت شده بود. شماره بلیت ها پشت سرهم است و نشان میدهد که هردو باهم فروخته شده‌اند. این دو بلیت در خطوط هوایی چین جنوبی از مقصد کوالالامپور به سوی پکن بوده و سپس قرار بود از آنجا روانه آمستردام شود. بلیت مسافر دارنده گذرنامه ایتالیایی نیز قرار بود به کپنهاگ و اتریش و فرانکفورت ادامه یابد.

نگرانی از خطر تروریسم

تصویرکامل آنچه که واقعا رخ داده ممکن نیست، مگر آن که کاوشگران هواپیما ویا اطلاعات ضبط شده آن را بدست آورند. کسی قادر به مشخص کردن هیچ جا و مکانی نیست. راز گذرنامه‌های ربوده شده نگرانی‌ها را از احتمال وقوع یک حمله تروریستی بشدت دامن زده است اما مقامات همچنان می‌گویند که برای نتیجه گیری نهایی هنوززود است.

با این حال "هشام الدین حسین" وزیر حمل و نقل مالزی گفته است که مقامات مالزی در تماس با تمام سازمان‌های ضد تروریستی درباره احتمال صدور گذرنامه‌ها را بررسی می‌کنند. این گزارش یادآور شده است که سرقت گذرنامه‌ها باهدف استفاده برای مهاجرت‌های غیر قانونی درکشورهای غربی امر رایجی است و به طور کلی کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان بازار انفجاری گذرنامه‌های جعلی و ربوده شده، شهرت جهانی دارند.

ناپدید شدن هواپیماهای درحال پرواز

ناپدید شدن هواپیماهای درحال پرواز حادثه تازه‌ای نیست ." ریچارد کاست" خبرنگار بخش سفرهای هوایی با اعلام این مطلب به سی ان ان یادآور می‌شود که در اول جوئن 2009 پرواز 447 ایر فرانس درمسیرش از ریودوژانیرو به پاریس درست پس از قطع ناگهانی ارتباط از ایرباس A330 از مسیرخود خارج شد. 4 مرحله کاوش دراین دوره برای مدت نزدیک به دو سال طول کشید تا مکانی را که لاشه شکسته هواپیما و اجساد بیشتر 228 مسافرش را در رشته کوه‌های نهفته دراعماق اقیانوس کشف کنند. از این بالاتر مدت‌ها نیز طول کشید تا علت وقوع این فاجعه را دریابند.

تنها در ماه مه 2011 بود که صدای ضبط شده ازضبط صوت هواپیما واطلاعات ثبت شده پروازی آن ازکف یک اقیانوس ،پس از مدت‌ها کاوش گسترده با استفاده از تجهیزات بسیار ریزمیکروسکوپی در چاله‌های دریایی بدست آمد.با این حال تا جولای 2012 طول کشید تا تیم کاوش گزارش نهایی کاوش‌های خود را منتشر کردند که طی آن تصادف ناشی از مجموعه‌ای خطای انسانی از سوی خلبان و ناتوانی در واکنش موثر به مشکلات فنی هواپیما اعلام شد.

منبع : سی ان ان

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.