شگفت انگیزترین پل های جهان + تصاویر

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
11 فروردین 1393 00:00
0

در دنیا پل های بسیار زیادی وجود دارد که اغلب آنها فقط وسیله ای برای عبور و مرور یا گذر آب از زیر آنهاست، نه بیشتر. با این حال برخی پل ها به دلیل ویژگی های خاص خود، در دنیا به شهرتی ویژه دست می یابند و حتی به یک جاذبه توریستی تبدیل می گردند.

در ادامه برخی از این پل ها را معرفی نموده ایم:

پنت دو گارد در فرانسه

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

پنت دو گارد (Pont du Gard) پلی است باستانی که بر روی رودخانه گاردون (Gardon) در نزدیکی منطقه Remoulins در جنوب فرانسه ساخته شده است. رومی ها این پل را به عنوان یک آب گذر، بین سال های 40 تا 60 پس از میلاد مسیح بنا کردند. این پل در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو در فرانسه افزوده شد. این پل سه طبقه بخشی از یک قنات 50 کیلومتری است که دو شهر باستانی یوزس (Uzes) و نایمز (Nimes) را به هم متصل می کرده است. اگر چه با گذشت قرن ها از زمان ساخت پل پنت دو گارد، بخش هایی از آن خراب شده و اکنون دیگر قابل استفاده نیست ولی این پل در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل شده است.

آکاشی کای کیو (Akashi Kaikyo) در ژاپن

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

این پل با طول بیش از 1991 متر طولانی ترین پل معلق جهان به شمار می رود. این پل شهر کوب (Kobe) در هانشو (Honshu) را به ایوایا (Iwaya) در جزیره آواجی (Awaji) مرتبط می سازد. دهانه مرکزی این پل 1991 متر طول دارد و دو برج اصلی پل از یکدیگر 1981 متر فاصله دارند. پس از زمین لرزه عظیم هانشین در سال 1995 این فاصله ها قدری تغییر کرده است. پیش از تکمیل مراحل ساخت این پل در سال 1998، استفاده از قایق های مسافربری و باربری، اصلی ترین شیوه مردم برای جابجایی در تنگه آکاشی بوده است. ساختار خاص این پل به گونه ای است که می تواند در برابر طوفان های بسیار سنگین و شدید مقاومت کند. این پل همچنین قادر است از پس زلزله های بیش از 8.5 ریشتر نیز بربیاید و پابرجا باقی بماند.

بروکلین (Brooklyn) در نیویورک

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

پل بروکلین یکی از قدیمی ترین پل های معلق آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم وصل می کند. امروزه از نگاه آمریکایی ها، پل بروکلین نیویورک – همانند پل گلدن گیت سانفرانسیسکو - به یکی از نمادهای کشور ایالات متحده تبدیل شده است. هر روز هزاران نفر با استفاده از این پل غول پیکر، به منهتن وارد و یا از آن خارج می شوند. این پل بین سال های 1870 تا 1883 ساخته شده است و در آن تاریخ، مهندسین و طراحان پل با چالش های عدیده ای روبرو بوده اند زیرا در آن زمان بسیاری از پل های مشابه، پس از اندک زمانی از گشایش فرو می ریخت. در طول 13 سال ساخت پل بروکلین، 30 نفر از مهندسین و کارگران ساخت پل و از جمله «جان روبلینگ» طراح اصلی پل بر سر ساخت پل جان باختند. در سال 1884 و یک سال پس از افتتاح پل بروکلین، پی تی بارنوم (P.T. Barnum) بازیگر آمریکایی با شیوه ای جالب نگرانی مردم از عدم استحکام پل را برطرف نمود. وی با سیرک معروف خود که بیش از 1800 متر درازا داشت و در آن چند فیل رژه می رفتند با موفقیت از روی پل عبور کرد.

امواج هندرسون (Henderson Waves) در سنگاپور

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

این پل عابر پیاده بر فراز جاده هندرسون بنا شده است و دو پارک Telok Blangah و Mount Faber در جنوب سنگاپور را به هم متصل می کند. این پل ظاهر زیبای موج مانندی دارد و روی آن از نوعی چوب درخت که در جنوب شرق آسیا یافت می شود، کار شده است. این پل که با صرف هزینه ای معادل 25.5 میلیون دلار ساخته شده است، در ماه می سال 2008 به روی عموم گشوده شد. پل امواج هندرسون با 274 متر طول، یکی از محبوب ترین پل ها عابرین پیاده در سنگاپور به شمار می رود و هر هفته هزاران نفر از این پل منحنی مانند استفاده می کنند. این پل شب هنگام، با روشن شدن چراغ هایی که در داخل پل کار گذاشته شده، منظره خاص و زیبایی پیدا می کند.

گلدن گیت (Golden Gate) در آمریکا

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

گلدن گیت یک پل معلق در سانفرانسیسکو است که این شهر را به ایالت کالیفرنیا متصل می کند. پیش از گشایش این پل در می سال 1937، بسیاری از مردم کالیفرنیا آرزو داشتند که راهی برای متصل کردن سانفرانسیسکو به شهرستان مارین (Marin) در آن سوی تنگه گلدن گیت بیابند ولی بادهای تندی که در این منطقه می وزد و نیز ریزش باران های سیل آسا در کنار مه غلیظ، ساخت چنین پلی را تقریباً ناممکن جلوه داده بود. عملیات ساخت این پل در سال 1933 آغاز شد و پس از 4 سال با صرف بیش از 35 میلیون دلار کامل گردید. این پل توسط جوزف استراوس (Joseph Strauss) ساخته شده است و هر روز از روی 6 باند آن حدود صد هزار وسیله نقله گذر می کند. رنگ پل بر خلاف نام آن – که دروازه طلایی معنا دارد – قرمز روشن است.

رویال جورج (Royal Gorge) در آمریکا

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

رویال جورج پلی معلق بر روی دره بزرگ رودخانه آرکانزاس (Arkansas) در مرکز ایالت کلرادو (Colorado) است. این پل در 177 کیلومتری جنوب شهر دنور مرکز ایالت کلرادو واقع شده است. این پل در سال 1929 صرفاً به عنوان یکی از مسیرهای پیاده روی و تفریحی گردشگران ساخته شد. پل رویال جورج از سال 1929 تا سال 2003 بلندترین پل جهان بوده است. پس از آن این رکورد نصیب پل Liuguanghe در چین شد. هزینه ساخت این پل 350 هزار دلار تخمین زده شده است. طول کلی پل 384 متر و عرض آن 5.5 متر است.

هلیکس (Helix) در سنگاپور

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

حتی در کشور سنگاپور که انواع و اقسام پل های عجیب و غریب چشم رهگذران را می نوازد، پل هلیکس به عنوان یک شاهکار خارق العاده مورد توجه قرار گرفته است. این پل که دو سوی یک رودخانه در سنگاپور را به هم وصل می کند، ظاهری همانند شکل ساختار دی ان ای دارد. این پل از فولاد ضدزنگ ساخته شده و به همین دلیل وزن آن نسبتاً کم است. نورپردازی های شبانه پل که به وسیله رشته های نورانی ظریف کار شده در پل صورت می گیرد، تماشاچیان زیادی را به خود جلب می کند. گفتنی است Helix به معنای مارپیچ است.

ریالتو (Rialto) در ایتالیا

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

ریالتو قدیمی ترین و معروف ترین پل از مجموع چهار پلی است که بر کانال آب گراند (Grand) در شهر تاریخی و زیبای ونیز ساخته شده است. این پل یکی از جاذبه های گردشگری مهم ونیز به شمار می رود. دو طرف این پل انواع مغازه های مختلف وجود دارد که محصولات گوناگونی همچون شیشه و کریستال، جواهرات و غیره را در معرض فروش قرار می دهند. همچنین رستوران ها و کافه هایی نیز در دو سوی این پل وجود دارد که گردشگران می توانند در آنها استراحت کرده و غذا و نوشیدنی میل کنند. این پل توسط آنتونیو دوپونت (Antonio da Ponte) در قرن شانزدهم ساخته شده است.

استاری موست (Stari Most) در بوسنی

 مرموزترین اماکن در دورافتاده‌ترین نقاط جهان

پل قدیمی استاری موست (Stari Most) یکی از جاذبه های گردشگری معروف شهر تاریخی موستار (Mostar) در بوسنی به شمار می رود. این پل در قرن شانزدهم ساخته شد ولی در سال 1993 و در جریان جنگ بوسنی فرو ریخت. چند سال بعد این پل و ساختمان های اطراف آن با صرف هزینه چند میلیون دلاری بازسازی و بازگشایی شد. این پل دارای دو ستون است که برخی به آنها «نگهبانان پل» لقب داده اند. این پل از تخته سنگ و سنگ آهن ساخته شده و بر روی رودخانه نرتوا (Neretva) قرار دارد. شیرجه زدن از روی این پل به داخل رودخانه زیر آن، یک سنت هیجان انگیز محلی است.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.