اهواز، شهر شب های زنده

4.4
از 19 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اهواز، شهر شب های زنده + تصاویر

باوجود اینکه نام خوزستان با گرمی هوا پیوند خورده ، زمستان ملایم و مطبوع و طبیعت سرسبز آن در اوایل بهار به خصوص در جلگه خوزستان صحنه های زیبا و بی بدیلی رو برای گردشگران خلق می کنه. اگه خوش شانس باشید میشه در زمستان در کوه های شمال خوزستان برف بازی هم کرد! دراواخر بهار و تابستان هم که گرما و رطوبت هوا واقعا" آزار دهنده میشه و چاره ای جز پناه بردن به لوازم خنک کننده نمی مونه. البته کشورهای حاشیه خلیج فارس این رو ثابت کردند که شرایط آب و هوایی نمیتونه مانعی برای جذب گردشگر باشه، اگه زیر ساخت ها فراهم باشه.

با ورود به خوزستان علاوه بر گرمای هوا، چیزی که که بیش از پیش خودنمایی می کنه، مهربانی مردم و پذیرش مسافرانی است که به خوزستان سفر میکنن. خونگرمی و مهمان نوازی مردم این خطه رو همون روزهای اول اقامتتون متوجه میشید.

خوزستان با وجود کارخانجات بزرگ صنعتی، تاسیسات اداری و صنعتی شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران وشرکت های بزرگ فولادی یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران میباشد و همین امر سبب شده به جهت موقعیت استراتژیک خود در طول سده های گذشته، پذیرای مهاجران زیادی از اقوام مختلف بوده .

واما اهواز ... با 20هزار هکتار مساحت به عنوان چهارمین شهر وسیع و از حیث جمعیت هفتمین شهر پر جمعیت ایرانه.

سفرنامه اهواز

سفرنامه اهواز

نقشه اهواز

 

اهواز کنونی با وصفی که ناصرخسرو قبادیانی در قرن پنچم در سفرنامه اش به اون اشاره کرده که اهواز را شهری سرسبز توصیف می کنه که درختانش سایه دائمی بر سر او و همسفرانش گسترانیده بودند؛ به گونه ای که تا پایان شهر نور آفتاب را ندیدند. خیلی فرق کرده.

وقتی صحبت از اهواز و گردشگری می شه، بسیاری از مردم یاد لب کارون و پل سفید می افتند جایی که بیشترین حس و حال و نوستالژی را حداقل برای خود اهوازی ها داره، البته آن شلوغی نشاط و هیاهوی غروب کارون که قبلا" اطراف پل سفید بود اکنون به بلوار ساحلی کیانپارس (حدفاصل پل هفتم و سوم) منتقل شده و شما تا پاسی از شب خانواده ها و جوانانی رو میتونید ببینید که در بلوار ساحلی به شب نشینی مشغول اند و از قدم زدن در ساحل کارون لذت میبرند.

پلهای بسیار زیاد و دیدنی بر روی کارون و نخلهای سر به آسمان کشیده و فلافل و سمبوسه های بسیار خوشمزه و پرنده های مهاجری که در اطراف پل معلق پرواز می کنند، همگی علاوه بر نمایش جلوه ای زیبا از اهواز سفری خاطره انگیز را برای شما رقم می زنند.

راههای دسترسی

از اکثر نقاط ایران شما می تونید بصورت مستقیم به اهواز پرواز داشته باشید که من لیست قیمت تعدادی از این پرواز ها رو اینجا جمع آوری کردم.

سفرنامه اهواز

لیست قیمت پروازها

 

بعد از هواپیما وسیله دیگری دیگه میشه با اون به اهواز سفر کرد قطاره. درسته که قطار همیشه ایمن ترین وسیله سفره ولی شما برای سفر به اهواز بطور مثال از تهران میبایست حدود 16 ساعت مسیر رو در قطار تحمل کنید. البته اگه همسفرهای باحالی داشته باشید گذر زمان کمتر احساس میشه!
نرخ بلیط قطار از تهران به اهواز بسته به نوع قطار و واگن بین 20 تا 80 هزار تومانه.

سفر با اتوبوس یا ماشین شخصی که طرفدارای خاص خودش رو داره. برای رسیدن به اهواز بطور مثال از تهران حدود 10 تا 12 ساعت زمان می بره تا حدود 860 کیلومتر مسیر را رانندگی کنید. از تهران اگر در نظر بگیرید تمام مسیر جاده یا آزاد راه است یا اتوبان.

اگر با سواری به سمت اهواز حرکت می کنید از 15 هزار تومان عوارض آزاد راه خرم آباد به اندیمشک تعجب نکنید!

اگر حوصله رانندگی طولانی در جاده رو ندارید و از اون طرف در مقصد به ماشین شخصی نیاز دارید، میتونید بصورت ترکیبی عمل کنید ! با توجه به امکان حمل خودرو توسط قطار شما می تونید با هزینه ای حدود 150 هزار تومان ماشینتون رو با قطار از تهران به اهواز برسونید و خودتون با هواپیما بیاید!

سفرنامه اهواز

مسیر تهران تا اهواز

 

اقامت

با وجود اینکه خوزستان به علت پیدایش نفت و حضور پر تعداد نیروهای کار و بازرگانان خارجی از نخستین مکانهای ساخت هتل در کشور بوده ولی در شرایط فعلی از داشتن هتلی در خور شأن رنج می بره.

بروز جنگ تحمیلی، وجود ده ها مهمانسرای دولتی و دلایل زیاد دیگه ای باعث شده که در چند دهه اخیر تنها در اهواز تعداد زیادی هتل و مهمانپذیر تعطیل بشن .

هتلهای کوثر، شریف، خرم، ستاره و جهان از جمله هتلهای معروف اهواز بوده اند که در طول ۲۸ سال گذشته تعطیل شده‌اند و بزرگترین هتل اهواز هم در زمان جنگ به بیمارستان ابوذر تغییر کاربری داده است.

لیست هتل های موجود اهواز بشرح ذیل می باشد.

سفرنامه اهواز

لیست برخی هتل های اهواز

 

بهترین هتل اهواز درحال حاضر هتل پارس می باشد که در بلوار ساحلی جنب پل معلق قرار داره ، هتل توسعه نیشکر در اتوبان گلستان واقع شده که تقریبا" 7 – 8 کیلومتری از مرکز شهر فاصله داره. هتل هدیه در منطقه کیانپارس (منطقه اعیان نشین اهواز) واقع شده است و با اقامت در این هتل به بیشتر فست فود ها و رستوران های اهواز دسترسی دارید، هتل بوستان هم در منطقه گلستان واقع شده و فاصله زیادی با مرکز شهر داره ، هتل اکسین هم فاصله زیادی از مرکز شهر داره ولی به فرودگاه نزدیکه، هتل آپارتمان مهراصل که به تازگی افتتاح شده درست مقابل فلکه فرودگاه قرار داره و درسته که کمی از مرکز شهر دوره ولی بدلیل تازه تاسیس بودن انتظار میره هتل خوبی باشه.

از بین هتلهای اهواز فقط هتل فجر در یک مجموعه تفریحی قرار داره که دارای فضای سبز وسیع ،دریاچه کوچک، پیست کارتینگ ،شهر بازی کودکان و... می باشد. بقیه هتل های لیست هم در هسته مرکزی شهر قراردارن که اگر با ماشین شخصی قصد سفر به اهواز دارید بدلیل شلوغی اطراف اونها این هتل ها توصیه نمیشه.

سفرنامه اهواز

هتل پارس اهواز

 

درحال حاضر چند پروژه هتل 5ستاره در اهواز در دست ساخت می باشد که اگر درسالهای آینده قصد سفر رو داشته باشید امیدوارم که تا اون موقع افتتاح شده باشند.

سفرنامه اهواز

پروژه های هتل سازی

 

دیدنی های اهواز

سفرنامه اهواز

عکس رود کارون

 

رودخانه کارون وبلوار ساحلی

کارون بزرگترین وطویل ترین رود ایران وخاورمیانه، رودی که درسنگ نوشته های باستانی کرن، کرنک وکوهرنگ نامیده شده و اولین تمدن های بشری درکنار آن شکل گرفته است ، با طول حدود 850کیلومتر ، از دره های تنگ وعمیق سرچشمه خود درارتفاعات زاگرس جریان یافته وپس از خروج از کوهستان وطی مسیری طولانی وارد اهواز می شه با ورود به اهواز، شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم نموده و جلوه زیبایی به شهر می بخشه.

تا اوایل قرن جاری، امکان کشتی رانی در رودخانه بدلیل عرض زیاد وبستر نسبتاً عمیق مهیا بود به طوری که بخشی از مسیر آبی حمل کالا به شمار می رفت.

اما امروزه درمحدوده شهر اهواز به دلایل مختلف از جمله احداث پلهای متعدد و کم شدن عمق رودخانه امکان کشتی رانی وجود ندارد .البته این روزها مدیریت نادرست مصرف آب و ایجاد سدهای پیاپی در بالادست رودخانه و سرشاخه های آن و انتقال اصلی ترین سرشاخه آن (کوهرنگ) به فلات مرکزی و استان های کویری، دیگربرای کارون رمقی نمانده است.

پل ها

سفرنامه اهواز

تعدادی از پل های اهواز

 

درحال حاضر میشه گفت مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری اهواز پل‌ها هستند. هم اکنون 9 پل دو سمت رودخانه کارون را بهم متصل می کنند که که اولین آنها یعنی پل سیاه مختص عبور قطار می‌باشد و6 تای آنها ماشین رو و آخرین پل هم پل طبیعت نام داره ؛ که جهت پیاده روی و گذر عابران پیاده و با هدف گسترش ورزش و نشاط در میان شهروندان ومیهمانان حدفاصل پارک لاله تا بلوار ساحلی کیانپارس در سال ۹۲ ساخته شده.

پل معلق یا پل سفید به دلیل سبک خاص معماری و طراحی منحصربه‌فرد، چشم‌انداز زیبایی به شهر داده‌اند وبه عنوان نماد شهر اهواز شناخته می شود. بدلیل نورپردازی های زیبایی که در این سالهای اخیر روی پل ها انجام شده بهترین زمان بازدید از پل ها شب ها می باشد.

درادامه تعدادی این پل ها رو بصورت خلاصه معرفی میکنم:

پل سیاه (پل اول)

سفرنامه اهواز

پل سیاه

 

در سال 1308 خورشیدی و همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران، اولین پل اهواز که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و پایه های آن به پل سیاه شهرت یافت تقریبا درست در محل پل تاریخی اهواز ( که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل شادروان معروف بود . البته درحال حاضر اثری ازاون باقی نمانده ) بر روی رودخانه کارون ساخته شد، تا خط آهن بندر امام (ره) در جنوب خوزستان و در ساحل خلیج فارس را به راه آهن سراسری کشور وصل کنه.

این پل در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات نیروهای متفقین مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل تاثیری که در پیروزی متفقین داشت به آن لقب پل پیروزی داده شد.

پل دوم (پل معلق یا سفید)

سفرنامه اهواز

عکس پل معلق

 

و اما پل معلق و نماد شهراهواز... کمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین ( اولین پل فلزی جهان ، پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا در اهواز گذاشته شد که امروز نماد و مظهر زیبایی شهر ما به شمار می آد.

شاید داستان ساخت این پل براتون جالب باشه . مطالعات اولیه این پل میان یک شرکت سوئدی و اداره طرق و شوارع وقت منعقد گردید. مهندس آلمانی طراح و سازنده پل به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن پل کردند و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی ها با موفقیت پیش بردن ولی انگلیسی های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیارشون گذاشته بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کردند رو پس گرفتند.

این عمل انگلیسی ها موجب بیماری و مرگ مهندس آلمانی شد ولی پس از چندی همسرش با ابتدایی ترین وسایل ممکن آن زمان و استفاده از چند دوبه بجای جرثقیل موفق شد هلالی دوم را روی اسکلت پل سوار کرده و ساخت آن را به پایان برسونه. و بدین ترتیب 15 آبان 1315 خورشیدی پل معلق افتتاح شد.

در کنار این پل زیبا می تونید تصاویر خاطره انگیزی رو از سفر به اهواز ثبت کنید. به عنوان نخستین پیشنهاد گردشگری غذایی خوردن یک بلال داغ با لیموی تازه را در لب کارون از دست ندید!

به مرور زمان و با گسترش شهر با هدف کاهش بار ترافیکی و سهولت رفت آمد از دهه سی شمسی تا کنون حدود 7 پل دیگه روی رودخانه کارون ساخته شده است ویک پل دیگر هم در دست ساخت می باشد. از بین این پل ها شاید زیباترین آنها پل هفتم و پل هشتم باشند. بزرگ‌ ترین آبشار مصنوعی کشور و خاورمیانه در دو طرف پل هفتم ایجاد شده که به زیبایی پل بقول معروف افزوده و به یکی از زیباترین پل های شهر تبدیل کرده و شهروندان و مهمانان را مجذوب خودش کرده است.

فقط بخاطر داشته باشید که در حال حاضر آبشار پل فقط روزهای 5شنبه و جمعه و اعیاد و جشن ها روشنه.

سفرنامه اهواز

پل هفتم

 

هشتمین پلی که بر روی رودخانه کارون با معماری زیبا ساخته شده و چشم انداز زیبایی رو از شهر ایجاد کرده پل کابلی است. این پل که این روزها به زیبایی نورپردازی شده، نمایی زیبا در شب داره. پل هشتم یا پل کابلی با طراحی منحصر بفرد به صورت کابلی و بدون پایه ساخته شده‌ است این پل دو پایه بزرگ دارد و عرشه پل توسط کابل به این پایه‌ ها متصل شده‌ اند. این پل بزرگترین پل کابلی خاورمیانه بحساب می آید.

سفرنامه اهواز

پل هشتم (کابلی)

 

شما می تونید یک بعد از ظهر خوب رو با پیاده روی روی پل طبیعت که مختص عابرین پیاده می باشد رو روی کارون تجربه کنید، این پل کنار پل سوم ساخته شده و پارک لاله رو در شرق کارون به بلوار ساحلی کیانپارس در غرب متصل میکنه.

سفرنامه اهواز

پل طبیعت

 

بقعه علی ابن مهزیار اهوازی

سفرنامه اهواز

بقعه علی ابن مهزیار

 

علی ابن مهزیار اهوازی از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از نزدیکان امام رضا(ع) و امام جواد (ع در قرن سوم ه. ق است. بقعه ایشان در محله عامری و در کنار رود کارون قرار داره .

سفرنامه اهواز

مکان بقعه علی بن مهزیار روی نقشه

 

کشتی رستوران سوزیانا

سفرنامه اهواز

کشتی سوزیانا

 

کشتی رستوران سوزیانا یا تایتانیک کوچک چند وقتی میشه که به آبهای کم عمق کارون لنگر انداخته. این کشتی دارای ۲ تالار بسته و یک تالار روباز در بالای کابین و یک تلار روباز در عرشه می باشد.در آشپزخانه کشتی انواع غذاهای ایرانی ،فرنگی و فست فودها برای پذیرایی از میهمانان طبخ می شه.
در حال حاضر محل استقرار کشتی رستوران جنب پل کابلی در ساحل غربی کارون می باشد.
پارک جزیره شادی

سفرنامه اهواز

پارک جزیره

 

پارک جزیره اهواز که یکی از مکانهای مورد علاقه مردم اهواز و مسافران از دهه 60 تاکنون بوده و هست که بزرگترین جزیره تفریحی کارون می باشد و ورود به این جزیره فقط برای خانواده‌ها مجاز است.

در این پارک ست کامل بدنسازی، وسایل بازی‌کودکان، نمازخانه، بوفه و سرویس‌های بهداشتی وجود دارد و علاوه بر این‌ها، امکانات امنیتی مناسبی برای اطمینان خاطر خانواده‌ها فراهم گردیده . همچنین پارک جزیره شادی دارای پارکینگ مناسب برای ماشینها می باشد.جزیره یکی از جاذبه های توریستی شهر اهواز می باشد و مکان مناسبی جهت سپری کردن اوقات فراغت و ایام تعطیلات نوروزی است.

سفرنامه اهواز

مکان پارک روی نقشه

 

پروژه های گردشگری

سفرنامه اهواز

پروژه های گردشگری

 

چندی است که کار احداث چندین پروژه گردشگری (فکرکنم 4تا باشن) در ساحل کارون آغاز شده که شامل ایستگاه قایق رانی و ورزش های آبی ، رستوران ، کافی شاپ و خدمات رفاهی می باشند. وفکر میکنم کار احداث اونا تا چند ماه دیگه تموم بشه و میتونه محل مناسبی برای گذران وقت مهمانان باشه.

اهواز قدیم

سفرنامه اهواز

اهواز قدیم

 

اهواز برخلاف ظاهر جدیدش که از دوره ناصرالدین شاه قاجار رونق پیدا کرده، قدمتی همچون تمدن عیلام، هخامنشی، اشکانی وساسانی را در دل خودجای داده

اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله بلایای طبیعی، ساخت وسازها وتوسعه شهر اغلب این آثار ازبین رفته وعمده آثارتاریخی برجا مانده مربوط به آخرین سالهای حکومت قاجار و دوره پهلوی اول است. که تنها به چند خانه تاریخی و کاروانسرا ختم میشه.

سرای معین التجار

سفرنامه اهواز

سرای معین التجار

 

یکی از بناهای بافت قدیم اهواز سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجار است که در دوره قاجاریه در ساحل رودخانه کارون بنا شد. معین التجار در ابتدای شکل گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می شه و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس کرده در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث می کنه.

بازار معین التجار معروف به ساباط مثل بازارهای سنتی سایر شهرهای ایران مسقف و گنبدی شکل بوده. این مجموعه دارای یک حیاط مرکزی با رواق و اتاقهای چهار جانبه است که ساختمان آن از خشت ساخته شده و نمای بیرونی آن آجری بوده و هیچ گونه تزئیناتی در خارج از بنا وجود ندارد.

متاسفانه این مجموعه در سال 1375 دچار آتش سوزی شد و بخش عمده آن از بین رفت. البته در سالهای اخیر قسمت زیادی از آن بازسازی شده است.

سفرنامه اهواز

مکان سرای معین التجار روی نقشه

 

سفرنامه اهواز

هتل قو

 

هتل قو یه ساختمون دوطبقه با تعدادی ساختمان جانبی شامل سالن، آشپزخانه و سرایداری در خیابان شهید غلامپور(خسروی) به صورتی زیبا و مشرف به مناظر چشم نواز کارون بوده که ساختش از اوایل قاجاریه آغاز و در اوایل دوره پهلوی اول به پایان رسیده.

آجر فرش محوطه، دیوار آجری ساختمان با برجستگی های زیبا، حوض های آب و درختان بلند کهنسال،گچبری های هنرمندانه دیوارها و نمای متشکل از چوب و سیمان و سنگ در کنار چشم انداز ساحل کارون که از تراس های طبقه دوم قابل رویت است از ویژگیهای این بناست.

هتل قو مدتی به عنوان اداره بهداشت اهواز مورد استفاده قرار گرفت مدتی هم منزل مسکونی بود. درحال حاضر هم خالی از سکنه است و درانتظار بازسازی .

سفرنامه اهواز

محل قرارگیری هتل قو روی نقشه

 

ساختمان سه گوش (دانشکده ادبیات)

سفرنامه اهواز

ساختمان سه گوش

 

یک دیگه از ساختمان های قدیمی اهواز عمارت مثلثی شکل واقع در مقابل میدان مولوی در غرب رودخانه کارون با دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا دربخش مرکزی است که به ساختمان سه گوش شناخته میشه. این ساختمان در سال 1308 توسط بانک ملی به عنوان ساختمان سرپرستی و با شیوه معماری ایرانی پس از ورود مدرنیسم ساخته شد.

قوس های دایره ای ایوان و رواق های حیاط مرکزی حاکی از معماری دوره پهلوی است که در تناسب وارتفاع آن اغراق شده است. طرح کاشی کاری ایوان که عیناً به وسیله آجر تکرار شده است، آجرکاری سایر بخش های ساختمان و شکل مثلثی آن از ویژگیهای آن است.

این ساختمان در گذر زمان ساختمان استانداری ، مقرر نیروهای ارتش متفقین (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) دانشکده پزشکی دانشگاه جندی ‌شاپور و... در آخر هم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران بوده است.

سفرنامه اهواز

محل قرار گیری روی نقشه

 

قراره این بنا پس از مرمت و بازسازی به بزرگترین موزه ی جنوب کشور تبدیل بشه.

بخش خوشمزه سفر

اکثر رستوران های اهواز در منطقه کیانپارس واقع شده اند. شما میتونید با کمی پیاده روی تو این خیابان از بین انواع رستوران های سنتی و فست فود در کنار هم یکی رو برای شام انتخاب کنید. خوردن ماهی های تازه جنوب مثل ماهی شوریده یا صبور رو فراموش نکنید.

سفرنامه اهواز

عکس نقشه کیانپارس

 

اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید میتونید یه سر هم به رستوران گردان امپراطور واقع در بلوار پاسداران بزنید. اونجا علاوه بر صرف شام خوشمزه میتونید از بالای برج نمایی 360 درجه از اهواز رو ببینید، مطمئنم پشیمون نمی شید.

سفرنامه اهواز

رستوران گردان امپراتور


فلافل

سفرنامه اهواز

بازار فلافل اهواز

 

شما در مناطق مختلف اهواز میتونید مغازه های فروش فلافل روببینید، ولی مرکز اصلی فروش فلافل در اهواز خیابان انوشه، لشکرآباد اهواز است. این بازار با وجود صدها مغازه فلافل‌فروشی، جدیدا" به یکی از جاذبه‌های توریستی اهواز تبدیل شده.

فروش اغذیه در این بازار به‌صورت سلف سرویس است که علاوه بر فلافل، سمبوسه، کپه و دیگر خوراکی‌های فوری را عرضه می‌کنند و شما می توانید میل نمایید. نکته ایی که شاید برای شما جالب باشه حس اعتمادیه که تو این بازار جریان داره!

یعنی فروشنده به خریدار اعتماد داره. شما بدون هیچ حق ورودی وارد رستوران های سلف سرویس میشید، هر تعداد که بخوایید خودتون با مخلفات کاملی که اونجا هست ساندویچ درست میکنید، کسی هم کاری با شما نداره و سوالی هم نمی پرسه. آخر سر به فروشنده میگید مثلا" 2 تا فلافل داشتم و 3 تا سمبوسه، فروشنده هم با اعتماد کامل به شما پولش رو حساب میکنه. به همین راحتی.

آوازه این خیابان الان به حدی رسیده که کمتر مهمانی بدون تست فلافل های این خیابان اهواز رو ترک میکنه .همین اواخر سفیر سویس در ایران هم که به اهواز اومده بود خودش مشغول فلافل درست کردن شد!

سفرنامه اهواز

سفیر سویس

 

سفرنامه اهواز

مکان قرارگیری بازار فلافل روی نقشه

 

برای خرید سوغاتی های خوشمزه کافی سری به بازار کاوه بزنید، انواع خوردنی های ویژه اهواز و خوزستان از سیر تا پیاز در آنجا موجود است. اینجا ماهی فروشان بهترین ماهی های صید همان روز را در ردیف های منظم به صف کشیدن. از رطب، خارک ، دیری گرفته تا خرمای بهبهان و آبادان رو با بهترین کیفیت میشه اینجا پیدا کرد. درمورد خرید خرما پیشنهاد میکنم قبل از خرید حتما" تست کنید و زیاد به ظاهر آنها توجه نکنید بعضی خرما ها شاید ریز و بهم چسبیده باشند ولی مزه شون به مراتب خوشمزه تر از بقیه خرما هاست.

حلواشکری، کنجدی، حلوای ارده، حلوا کشی هم از محصولات دیگه ای است که تو این بازار به وفور پیدا میشه. تا یادم نرفته اینو بگم که خرید شیره خرما و ارده هم فراموش نکنید!

سفرنامه اهواز

بازار کاوه

 

سفرنامه اهواز

مکان بازار کاوه روی نقشه

 

تور مجازی اهواز

کسانی به هر دلیلی امکان سفر به اهواز رو ندارن، میتونن از طریق لینک های زیر (برگرفته از سایت شهرداری اهواز) تصاویر 360 درجه ای از مناطق مهم اهواز رو ببینن.)

آبشار رنگین کمان

میدان 5 نخل

دانشکده ادبیات(سه گوش)

گلزار شهدا

پل سیاه

سرای معین التجار

پارک جزیره

پارک کوهساران

میدان شهدا

پل سفید

میدان شهید بندر (4شیر)

پارک 42 هکتاری

پل کابلی

مسجداعظم

از اهواز که خارج بشیم دربقیه شهرهای استان خوزستان هم آثار دیدنی و باستانی فراوانی وجود داره، مثل شهر تاریخی و زیبای دزفول که جای پای معماری ساسانی و بیزانس و روم شرقی را می‌توان در آن یافت و همچنین تالاب دیدنی شادگان که به ونیز ایران مشهوره و یا نرگس زارهای بهبهان و شهرهای زیبای آبادان و خرمشهر و...

سفرنامه اهواز

دزفول

 

سفرنامه اهواز

تالاب شادگان

 

بازدید از یادمان های 8 سال دفاع مقدس هم در شلمچه٬ طلائیه٬ دهلاویه٬ اروند کنار٬ فکه و...میتونه گوشه ای از رشادتهای سالهای نه چندان دور جوانان بی ادعای این مرز و بوم را به ما یادآوری کنه.

سفرنامه اهواز

یادمان های دفاع مقدس

 

چون نمیخواستم متن خیلی طولانی بشه انشالله در فرصت بعدی گزارشی کامل از دیدنی های خوزستان جمع آوری میکنم .

همانطور که میدانید خوزستان با ثبت سه اثر تاریخی پرچم دار ایران در ثبت جهانی آثار تاریخی در یونسکو می باشد. در انتها به معرفی مختصری از این 3 اثر تاریخی می پردازم:

1- معبد (پرستشگاه )چغازنبیل

سفرنامه اهواز

پرستشگاه چغازنبیل

 

این بنای مربعی 105 متر طول و عرض و 52 متر ارتفاع داشته است. "اونتاش ناپیریشا" شاه ایلام در قرن 13 پیش از میلاد آنرا ساخته است. بنا از آجر ساخته شده و بر روی آجرهای آن نوشته های زیادی به خط ایلامی دیده می شود که بر روی آن ها مطالبی تقریبا یکسان نوشته شده است. زیگورات چغازنبیل پنج طبقه است و در طبقه بالا معبد اینشوشیناک قرار داشت. او خدای ایلامی است که حافظ شوش پایتخت ایلامیان بوده است. مردم شوش باستان عقیده داشتند این خدا از این مکان به آسمان می رود و سپس به زمین باز می گردد. در تمام طول بنا آبراه هایی دیده می شود، شاید دلیل آنها حفاظت از بنا در مقابل باران های سیل آسای محل است. دورتادور بنا سنگفرش است و در بعضی از سنگفرش ها آثار جای پای بچه دیده می شود که قدمت 3000 ساله دارد. درون محوطه یک ساعت خورشیدی بزرگ نیز دیده می شود.

چغازنبیل در چند چیز نخستین است.

در آنجا شما نخستین خشت های بشری، نخستین طاق ها دایره ای بشری، بزرگترین زیگورات دنیا، را میتوانید ببینید. برای دیدن چغازنبیل باید چیزی حدود 4-5 ساعت زمان بگذارید. در ضلع جنوب غربی چغازنبیل یک رج از خشتها همگی با نوشته های میخی پر شده است.

برای رفتن به چغازنبیل از اهواز راه شوش را پی بگیرید پس از 50 کیلومتر یک جاده فرعی است که تابلویی سبز رنگ دارد با عنوان " به سوی چغازنبیل". از لب جاده فرعی تا خود چغازنبیل مسیری 20-25 کیلومتری هست که باید بروید.

سفرنامه اهواز

تصویر بازسازی شده چغازنبیل

 

2-سازه های آبی شوشتر

سفرنامه اهواز

عکس سازه های آبی

 

این مجموعه در دوران ساسانیان، جهت بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده.

در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده‌است.

برای رفتن به این مجموعه می بایست از اهواز به سمت شوشتر بروید که حدود 90 کیلومتر راه می باشد.

3- شهر باستانی شوش

سفرنامه اهواز

شهر باستانی شوش

 

شوش یکی از نخستین مکان هایی که تمدن درآن شکل گرفت و جهانی از آنجا مدیریت میشد . این شهر احتمالاً ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است. طبق اسناد باستانی شوش از مهمترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیت‌های باستانشناسی در آن ادامه دارد.شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته‌است. آرامگاه دانیال نبی ، قلعه فرانسوی ها ، ویرانه‌های کاخ آپادانا و... از مکانهای دیدنی شوش می باشند.

برای رفتن به این شهر باستانی می بایست حدود 100 کیلومتر از اهواز رانندگی کنید.

فکر میکنم این همه آثار دیدنی و تاریخی شما رو برای یک سفر خاطره انگیز به خوزستان مجاب کرده باشه. به امید دیدار شما.

نویسنده : میثم قبیتی