سفر به سرزمین رنگارنگ (بخش 1)

4.5
از 15 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر به سرزمین رنگارنگ (بخش 1)

سفر به سرزمین رنگارنگ (بخش 1)

من حدود یک سال بود که واسه سفر به مالزی برنامه ریزی کرده بودم. تا اینکه موفق شدم هفته پیش با پرواز ایران ایر در تاریخ 30/06/93 به هدفم برسم. چند روز پیش یعنی روز دوشنبه مورخ 07/07/93 هم پروازمون درفرودگاه امام حدود ساعت 5 به زمین نشست. چون از قبل قصد داشتم سفرنامه رو بنویسم واسه همین سعی کردم تو مالزی کلی عکس گرفته و به خیلی از مسائل و سوالاتی که دوستان در مورد مالزی دارن تو این سفرنامه جواب بدم و راهنمایی های کاملی رو در حد توانم بنویسم.

حدود پارسال بود که من و خانومم تصمیم گرفتیم به مالزی سفر کنیم . حدود یک سال هم قیمت ها رو برانداز کردیم و بررسی های لازم رو انجام دادیم. چون زمان تعطیلی کاری ما هفته ی آخر شهریور و هفته اول مهر هست، واسه همین خودمون رو واسه این تاریخ آماده کرده بودیم. توی اردیبهشت 93 قیمت تور کوالالامپور از 1300000 شروع میشد تا اینکه این نرخ در خرداد ماه به 1450000 رسید و با شروع فصل تابستان نرخ جهش عجیبی رو از 14500000 در تیر به 1950000 در مرداد ماه تجربه کرد. ماهم که هزینه ی سفر برامون مهم بود و هم قیمت ها رو میدونستیم واسمون سخت بود توری رو که قیمتش تو خرداد و تیر 1450000 بود را با حدود دو میلیون واسه هر نفر بریم. در هفته ی اول شهریور با رسیدن نرخ تور کوالالامپور به 2350000 تقریبا داشتیم نا امید میشدیم که خوشبختانه قیمت ها از 28 شهریور 93 برگشب به حالت عادی و مارو خوشحال کرد. من تور رو دقیقا 1640000 به ازای هر نفر و برای هتل سه ستاره سانی واسه سی ام شهریور رزرو کردم. و توی این بیست روز به تحقیقاتم که نتیجشون رو واسه شما قرار می دم می زارم.

به هرحال پروازمون ساعت 11:30 سی ام شهریور 93 از فرودگاه امام با یک ربع تاخیر شروع شد. پرواز نسبتا خوبی بود. چون پرواز های مالزی ایران ایر با هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747 انجام میشه، واسه همین خیلی راحته و اذیت کننده نیست. در طول مسیر هم پذیرایی های مناسبی انجام شد که جالب ترین قسمت آن دادن هدیه ایران ایر به مسافران بود که همه رو سورپرایز کرد و همین هدیه در مسیر برگشت هم تکرار شد. هدیه چیری نبود جز یک کیف چرمی خوشگل با محتویات مسواک و خمیر دندان و شانه و یک سری چیز های دیگه که عکسشون رو براتون میزارم.

 سفرنامه مالزی

سورپرایز ایران ایر و کیف های رنگارنگ چرمی آن

صبح روز سی و یکم شهریور 93 در ساعت 10:55 دقیقه به وقت محلی پروازمون تو یکی از زیباترین فرودگاه های دنیا (کوالالامپور) به زمین نشست. لازم به ذکر هست که ساعت مالزی در نیمه دوم سال با ما حدود 4:30 ساعت اختلاف داره. در مورد فرودگاه مالزی هم همین و بگم که این فرودگاه تا چند وقت پیش یکی از زیباترین فرودگاه جهان محسوب میشد. (منبع: ممتاز نیوز) وقتی وارد فرودگاه شدیم مترو برای حمل و نقل مسافران اومده بود. انقدر بزرگه که مترو این ور اون ور میبره. به هر حال توی فرودگاه تور لیدرمون رو پیدا کردیم و منتظر بقیه مسافران شدیم که نیم ساعتی وقت برد. من در اونجا اشتباه فاحشی رو مرتکب شدم که به شما پیشنهاد اکید میکنم این کار رو انجام ندین. من عجولانه رفتم و از صرافی فرودگاه بلافاصله 400 دلار رو با رینگیت تعویض کردم. ولی صرافی های فرودگاه نرخ خرید و فروششون اصلا مناسب نیست. پس اصلا عجله نکنین واسه این کار. من واسه 400 دلار ، 1208رینگیت گرفتم. در حالی که تو صرافی های شهر خیلی نرخ مناسب تری واسه این کار هست. شک نکنین و عجله هم اصلا.

 سفرنامه مالزی

نرخ پایین صرافی های فرودگاه به نسبت صرافی های داخل شهر – در صرافی داخل شهر، نرخ خرید دلار 328 بود.

چون من میخواستم هزینه ی سفر رو تو جاهای دیگه خرج کنم واسه همین هتل سه ستاره انتخاب کرده بودم که در آخر هم فوق العاده ازش راضی بودم. وارد هتل شدیم و یه دوش گرفتیم و یه ساعت استراحت کردیم. در طول مسیر فرودگاه تا هتل آژانس طرف قرارداد ما که شرکت "گاتو" بود، نرخ تورهاش رو که همشون پولی بودن رو بهمون اعلام کردن که من اینجا میزارم.

 سفرنامه مالزی

نرخ تورهای پیشنهادی تور لیدرمون

هزینه های تور و جاهای گردشگری نسبت به سفرنامه های پیشین و حتی سال های پیشین حدود 10 الی 15 دلار ارزون شده بود ولی با این همه یادتون باشه که منفعت آژانس ها و تورها دقیقا اینجاست. تور لیدر ما اسمش سمیرا بود. دختر خوب و نازنینی بود و مودب. ولی ما فقط یک جا رو با تور رفتیم و کلا هم خودمون گشتییم و تقریبا میشه گفت که همه جارو رفتیم. در ادامه جاهای دیدنی و نحوه ی رفتن و ریز هزینه هارو برای دوستان عزیز می نویسم. هزینه ی گردشگری کل ما در کولالامپور در مدت یک هفته حدود 750000 (هفتصد و پنجاه هزار تومان) شد. رمز این امر رو هم قطعا براتون می نویسم. ابتدا قبل از رفتنتون، برای هر هفت روزتون برنامه داشته باشین و بدونین که کجا میرین. لیست مکان های دیدنی رو هم حتما داشته باشین.

اما روز اول:

روز اول چون پرواز ایران ایر ساعت 11 به وقت محلی وارد کوالالامپور میشه ، در واقع تا از فرودگاه بیاین بیرون و به هتل برسین میشه ساعت سه بعد از ظهر. من هم بعد از یه دوش و یک ساعت خوابیدن، به اتفاق خانومم رفتیم مجموعه "لیک گاردنز" و "باغ پرندگان" از جلوی هتل با تاکسی و کرایه 6.5 رینگیتی رسیدیم به این مجموعه. پارکی سرسبز و فوق العاده زیبا. ابتدا از باغ ارکیدش دیدن کردیم چون ساعت شش میبنده. ورودی نداره و بسیار بزرگ و زیباست. چون خیلی بزرگه، شما بعد از یک ساعت گردش، دیگه از خیر بقیه جاهاش میگذرین.

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

 سفرنامه مالزی

باغ ارکیده

ساعت 5:45 دقیقه رفتیم باغ پرندگان که روبروی پارک ارکیده اس. بلیط 48 رینگیتی رو خریدیم و به ازای 2 نفر 96 رینگیت دادیم. چیزی که جالب بود این بود که بلیط هاش بصورت دستبند کاغذی بودن که به دستتون می بندن. مجموعه باغ پرندگان بزرگترین مجموعه باغ پرندگان دنیاست با مساحتی حدود 20 هکتار. فکر میکنم ما در عرض یک ساعت فقط یک دهم این مجموعه رو تونسیتم بگردیم. چون واقعا بزرگه و دیدنیه. ولی خوب همون قدر هم کافیه به نظر من. این پارک ها انقدر دیدنیه که ما تو روز اول حدود 200 تا عکس گرفتیم. مجموعه باغ پرندگان ساعت هفت تعطیل میشه و باید طوری برین که تا هفت یه قسمتش رو ببینین. پرنده ها اونجا کاملا آزادن به غیر از پرندگانی که ممکنه دردسر ساز باشه واسه بازدیدکنندگان ( تو قفس هستند این نوع پرندگان)، بقیه تو ی یک جنگل سرپوشیده ی بیست هکتاری به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی میکنند. البته لازم به ذکر هست که قسمت پرندگان مختلف از هم دیگه جدا شده و شما باید از درهای مخصوص عبور کنین. در کل ساعت 7 ما از اونجا با حدود 200 عکس اومدیم بیرون. این نکته رو هم یادتون باشه که بلیط فروشی این مجموعه تا ساعت 6 بازه. پس بلیطتون رو زود بخرین.

 سفرنامه مالزی

ورودی باغ پرندگان

 سفرنامه مالزی

باغ پرندگان

 سفرنامه مالزی

باغ پرندگان

 سفرنامه مالزی

باغ پرندگان – لک لک قرمز

 سفرنامه مالزی

باغ پرندگان

 سفرنامه مالزی

باغ پرندگان

جلوی در ورودی باغ پرندگان تاکسی هایی وجود دارن که شمارو به هر جایی که خواستین میبرن. چون روز اولمون بود و خیلی خسته بودیم با تاکسی و کرایه 23 رینگیتی رفتین "کی ال سی سی" یا همون مرکز شهر.

تاکسی ما رو جلوی برج های دوقلوی پتروناس پیاده کرد. روبروی برج ها ی دوقلو محوطه ی پارک مانندی ساختن واسه گرفتن عکس از برج ها که پر از توریسته. و خیلی زیباست. شب های فوق العاده زیبایی هم داره. ما هم رفتیم تو اون محوطه و کلی عکس گرفتیم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عکس های برج های دوقلو تو شب بسیار زیباتر از روزه. پس سعی کنین عکس های یادگاریتون رو تو شب بگیرین که زیباتر بشه. بعد از گرفتن عکس و بازدید از مرکز خرید "سوریا" که پنج طبقه زیرین برج های دو قلو می باشد و پر است از مارک ها و برندهای مختلف و البته بسیار گرانقیمت ( به عنوان مثال یک عدد کیف با هفتاد درصد تخفیف، قیمتی معادل 1400000 تومان داشت)، رفتیم به ایستگاه مترو چسبیده به برج های دو قلو که بهش میگن ایستگاه " کی ال سی سی". با هزینه حدود 4 هزارتومانی برگشتیم به هتل .

 سفرنامه مالزی

کی ال سی سی – برج های پتروناس

 سفرنامه مالزی

کی ال سی سی – برج های پتروناس

 سفرنامه مالزی

کی ال سی سی – ورودی محوطه ی برج های دو قلو

هزینه های روز اول:

تاکسی = 6.5 + 23 = 30

ورودی پارک پرندگان = 96

جمع کل = 126

اشتباهات ما در روز اول

اولین اشتباه ما در روز اول این بود که به دلیل خستگیمون از ایستگاه مترو یا مونرریل استفاده نکردیم. و هرچند که مسیر رفتمون با تاکسی به دلیل استفاده کردن از تاکسی متر حدود 6.5 رینگیت شد (از هتل به پارک)، در مسیر برگشت (از پارک به مرکز شهر) که البته کمی دور بود این هزینه به دلیل عدم استفاده از تاکسی متر 23 رینگیت شد. پس در صورت استفاده از تاکسی ( و صرفا تاکسی های قرمز)، حتما اونهارو به استفاده از تاکسی متر مجاب کنین.

پیشنهادات روز اول

سعی کنین مجموعه " لیک گاردنز" رو در طرف صبح ببینین تا هم وقت بیشتری داشته باشین و هم از پارک آهوان، پارک پروانه ها، پارک دایناسورها، و هم پارک مجسمه ها و میدان ملی شون که همگی چسبیده به هم هستن دیدن کنین. نقشه ی این مجموعه رو هم در زیر می بینید.

 سفرنامه مالزی

نقشه ی مجموعه لیک گاردنز

از همون روز اول سعی کنین با مترو یا منوریل سفر کنین. و استفاده از تاکسی رو بزارین کنار، به دلیل ترافیک کوالالامپور و هزینه ی بیشتر تاکسی. و چون به اکثر جاهای دیدنی کوالالامپور مترو هست. اسامی انگلیسی که به دلیل پس و پیش افتادن در متن فارسی، من بصورت جداگانه در پایین قرار میدم. Lake Gardens, Birds Park, Dinosaurs Park, Aseans Sculpture Park, Orchid Garden, KLCC

روز دوم

روز دوم با تماس و هماهنگی روز قبل سمیرا (تورلیدرمون) مبنی بر گشت شهری رایگان و نهار که از ویژگی های تور می باشد، شروع شد. ابتدا رفتیم به میدان استقلال. ما اینجا رو خیلی دوست داشتیم. خیابانی با معماری اسلامی و جاهای دیدنی و چشم اندازهای زیبا واسه عکس گرفتن. تو این میدان نماد کوالالامپور رو میبینید و با هاش عکس میگیرین. اینجا همون جایی که خواننده مشهور ایرانی، آرش و حتی گروه 25 باند توش کلیپ ساختن. بعد از عکس گرفتن از نماد، وارد تالار و موزه شهر میشین. شهر کوالالامپور رو روی ماکت نشونتون میدن که خیلی زیباست و بعدش یه فروشگاه صنایع دستی بغلشه که پیشنهاد میکنم چیزی ازش نخرین، چون گرونه. توی میدان استقلال رستوران مخصوص و کلاب های خاص خانواده ی سلطنتی هم هست که بازدیدش واسه عموم آزاد نیست. کاخ سلطان عبدالصمد هم تو این خیابونه.

 سفرنامه مالزی

نماد کوالالامپور در میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال – معرفی شهر برروی ماکت و نورپردازی زیبا

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال – صنایع دستی

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال

 سفرنامه مالزی

میدان استقلال- کلاب مخصوص خاندان سلطنتی

 سفرنامه مالزی

عکسی پانوراما از میدان استقلال

بعدش رفتیم کارخانه شکلات سازی مثل بقیه سفرنامه ها. دوتا نکته جالب این کارخانه داشت. اولیش اینکه از شکلات ها می تونستین به صورت تستر امتحان کنین و طمع های مختلف رو بچشین و اگه خواستین خرید کنین که قیمتشون فوق العاده بالا بود. نکته جالب دومش این بود که یک دختر هندی اونجا بود که با لهجه جالبی فارسی صحبت میکرد و در مورد طمع شکلات ها توضیح می داد. بعد از اونجا به یک معبد چینی کوچک رفتیم. ( معابد بسیار بزرگتری در مالزی وجود دارد که بعدا بهشون اشاره خواهیم کرد). در کل جالب بود و از عکس ها خودتون بهتر میتونین قضاوت کنین. و بعد هم رفتیم ناهار.

 سفرنامه مالزی

ورودی کارخانه شکلات سازی

 سفرنامه مالزی

کارخانه شکلات سازی

 سفرنامه مالزی

کارخانه شکلات سازی – دختر هندی که فارسی صحبت میکنه

 سفرنامه مالزی

معبد چینی

 سفرنامه مالزی

معبد چینی

 سفرنامه مالزی

معبد چینی

 سفرنامه مالزی

معبد چینی

بعد از ناهار برنامه تور رفتن به پوتراجایا، شهر برنامه ریزی شده مالزی بود. ما چون خودمون قرار بود بریم از تور جدا شدیم. هزینه تور واسه بردن به پوتراجایا 30 دلار تا 45 دلار به ازای هرنفر بود. ما هم چون میدونستیم چجوری باید بریم از دم هتل که به ایستگاه مترو 100 متر فاصله داشت، رفتیم ایستگاه مرکزی کوالالامپور که به "کی ال سنترال"مشهور است. و از اونجا با بلیط 9 رینگیتی برای رفت و 18 رینگیتی برای بلیط دو طرفه به ازای هر نفر با هزینه 36 رینگیت رفتیم پوتراجایا. خیلی خیلی ساده بود و مسیرش رو در زیر میزارم براتون. مسیر با قطار حدود 17 الی 20 دقیقه طول میکشه. وقتی تو استگاه پیاده شدیم رفتیم طبقه پایین ایستگاه پوتراجایا که ایستگاه اتوبوس هاست و با هزینه یک رینگیتی رفتیم به کاخ نخست وزیری. بناهای دیدنی پوتراجایا اکثرا کنار هم هستن. یعنی کاخ نخست وزیری و مسجد بزرگ روی آب و پل خواجو و پل دیگرشون دقیقا بغل یکدیگرن. خیلی ساده و زیبا. از توضیحات و حرفای تکراری در مورد این شهر که تو سایر سفرنامه ها هست پرهیز میکنم و فقط این رو میگم که این شهر تا سال 2020 قراره زیباترین شهر دنیا بشه و فوق العاده هم زیباست. البته زیبایی های این شهر تو شب هم محشر به نظر میرسه. و بدین ترتیب پس از بازگشت از پوتراجایا به هتل ( که در مسیر بازگشتمون از مسجد جامع هم که خیلی زیباست، عکس گرفتیم)، دومین روز سفرمون هم تموم شد.

 سفرنامه مالزی

بلیط دو طرفه قطار از کی ال سنترال به پوتراجایا و برگشت

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا – پل خواجو

 سفرنامه مالزی

پوتراجایا

 سفرنامه مالزی

کوالالامپور – مسجد جامع

 سفرنامه مالزی

کوالالامپور – مسجد جامع

نویسنده : علی عباسی حیدرلو