تجربه و نکات سفر به تفلیس رویایی

3.5
تجربه و نکات سفر به تفلیس رویایی
01 اردیبهشت 1403 12:00

بعد گذشت چند سال با پس اندازی که داشتم تصمیم به مسافرت گرفتم و چون دو فرزند کوچک، پسر 5 و 7 ساله داشتم از اینکه اونا رو هم با خودم به مسافرت خارج از کشور ببرم کمی ترس داشتم که اتفاقی نیفته و تصمیم گرفتیم قبل از سفر خارجی یک سفر داخلی به همراه بچه ها بریم که در نهایت با بچه ها سفری به شیراز و بعد کیش داشته باشیم که برای بچه ها سفر بسیار خوب و جالبی بود و شوق سوار شدن به هواپیما برای اولین بارشون بیش از حد بود  و بعد از یک هفته  این سفر به پایان رسید و سه روز بعدش یعنی 22 مرداد 1402 (13 اوت2023) چون از قبل بلیت و هتل از سایت لست سکند و آژانس مسافرتی سفرهای پایتخت جهان رزرو کرده بودیم به همراه همسر، سفری دو نفره به کشور گرجستان و شهر تفلیس.شهری زیبا،پر از مکان های دیدنی و تاریخی داشته باشیم.

شروع سفر ما از خوزستان شهر اندیمشک شروع شد که با قطار به سمت تهران حرکت کردیم تا روز بعدش به فرودگاه امام خمینی بریم و به سمت گرجستان پرواز کنیم، حدود چهارده ساعت در راه بودیم تا به تهران رسیدیم و بعد از چند ساعت و صرف ناهار در خانه ی یکی از آشنایان به سمت فرودگاه حرکت کردیم که به محض رسیدن به فرودگاه جهت ورود به گیت های مشخص شده به صف شدیم تا جهت تحویل بار و دریافت کارت پرواز و مهر پاسپورت هامون اقدام کنیم و هزار دلار ( نفری پانصد دلار ارز مسافرتی) هم که از قبل از بانک ملی و اپلیکیشن بله رزرو کرده بودیم رو از باجه های خود پرداز فرودگاه گرفتیم و آماده ی سوار شدن به هواپیما شدیم.

بعد از سوار شدن به هواپیما و شروع پرواز اعلام شد که یک ساعت و سی دقیقه تا تفلیس طول میکشه و در این مدت یک پذیرایی توسط مهمانداران انجام شد تا این یک ساعت و خورده ای گذشت و ما به تفلیس رسیدیم، تفلیس پایتخت گرجستان، کشوری که جزئی از  شوروی سابق که پیشرفت زیادی کرده بود و بافت قدیمی و جدید در هم قاطی بود و یک عضو ناظر اتحادیه اروپا و در صدد پیوستن و عضو دائم این اتحادیه هست که اگر این اتفاق بیفته بسیار باعث پیشرفت اقتصادی این کشور میشه.، بعد از پیاده شدن در فرودگاه تفلیس،و چنج کردن مقداری پول، یک نفر که ایرانی بود و لیدر چندین شرکت برگزار کننده تور تفلیس بود ما رو راهنمایی کرد تا به همراه جمعی از مسافران ایرانی دیگه سوار یک مینی بوس شدیم و به طرف هتل هایی که رزرو کردیم به راه افتادیم.

توی اتوبوس خانمی که راهنما بود بعد از معرفی خودش (به نام خانم بیتا) توضیحاتی راجع به کشور تفلیس و زبان و تاریخچه کشور و شهر گفت و در مورد برنامه هایی که پیش بینی کرده بود توضیحاتی داد و در نهایت یک شماره واتساپ جهت راهنمایی و کمک در صورت نیاز به ما داد، هتل انتخابی ما هتل آیوانی بود یک هتل چهار ستاره با کارکنانی بسیار مهمان نواز و خوش برخورد با معماری شوروی سابق و پر از وسایل قدیمی و عتیقه که به در و دیوار و سقف نصب شده بود و خودش یک نمایشگاه و موزه بسیار زیبا بود، این هتل در قسمت توریستی شهر تفلیس بود و تقریبا به همه ی جاهای دیدنی تفلیس و بازار نزدیک بود.

undefined

بعد از رسیدن به هتل بلافاصله اتاق رو تحویل گرفتیم و بعد از کمی استراحت و نوشیدن قهوه و چای و کیک برای دیدن اطراف هتل به راه افتادیم جالبی این هتل اینجا بود که گروه گروه مسافر از کشورهای دیگه هم جهت بازدید از نمایشگاه یا بهتر بگم موزه اشیاء  قدیمی این هتل که در رستوران بود جهت بازدید میومدن و چیزی هم اونجا می خوردن و می رفتن، ما هم گشتی در اطراف هتل زدیم که پر از رستوران و غذا خوری های کوچک و بزرگ بود که در بیرون از رستوران ها تخت هایی جهت نشستن و سرو غذا گذاشته بودن.شب های تفلیس بسیار زیبا بود مسافران زیادی هم از کشورهایی مثل روسیه، بلاروس، عراق، بحرین، اسرائیل سوریه ارمنستان،  آذربایجان حضور داشتن.

گشتی در خیابان های اطراف زدیم و در خیابان پشت هتل یک گروه موسیقی نوازندگی می کردن که جمعیت زیادی جمع شده بودن و پسر و دختر در حال شادی بودن و این گروه هر شب آنجا نوازندگی می کردن و نشاط و شادی بسیاری به اونجا داده بود که یک ساعتی به تماشا کردن ایستادیم  و بعد جهت صرف شام  به راه افتادیم و بعد از صرف شام برای استراحت به هتل برگشتیم تا صبح سرحال به ادامه گشت و گذار بپردازیم.یک شب از حضور ما در تفلیس گذشت و صبح شد که برای صرف صبحانه به رستوران هتل که در طبقه منفی یک هتل بود و ما هم طبقه دوم بودیم حرکت کردیم و صبحانه مفصلی ساعت نه در رستوران هتل خوردیم، میزی که جهت صبحانه گذاشته بودن و به صورت سلف سرویس بود شاید حدود 30-40 مدل غذا برای صبحانه چیده بودن از کره عسل بگیر تا عدسی و شیر و انواع نون و سوسیس و تخم مرغ و چیزایی که اسمشون رو هم نمیدونستیم.

صبحانه هتل در تفلیس

بعد از صرف صبحانه به اتاقمون برگشتیم و حاضر شدیم تا برای دیدن جاهای دیدنی اطراف و نزدیک هتل بریم، و به سمت کلیسا که جفت هتل بود و از آثار باستانی گرجستان بود شروع کردیم  و بعد پل صلح که فاصله ای حدود 5 دقیقه پیاده  تا هتل داشت به راه افتادیم که این مسیر از یک بازار سرپوشیده سنتی رد میشد که پر از هنر های ساخت دست بود مثل انواع کیف دستی و فرش و قالیچه، پل صلح یک پل زیبا هست که بر روی یک رودخانه که از وسط تفلیس رد میشه ساخت شده که این پل بسیار زیبا و معماری جالب جهت عبور فقط مردم هست و ماشین رو اون نمیره،  جمعیت زیادی رو پل جهت عکس گرفتن اومده بودن و در زیر پل هم قایق های گردشگری قرار داشت که ما سوار نشدیم چون خیلی گرون بودن.

undefined

ساعتی در روی پل عکس گرفتیم و طبیعت و رودخانه و مردم رو نگاه میکردیک که از کشورهای مختلفی بودن اون سمت پل هم یک پارک بود که طبیعت بسیار زیبایی داشت جوی که انگار نقاشی بود،  درختان زیبا چمن سبز و یک دست بدون زره ای زباله، گشتی هم در پارک زدیم و کمی استراحت کردیم،  سمت راست پل هم یک بالن گردشگری بود که شبها کار میکرد و به ارتفاع بسیار بالایی میرفت، تقریبا نزدیک ظهر شده بود که به سمت بازار برگشتیم و ناهار فست فودی خوردیم، چون قیمت غذا در گرجستان بسیار گرون هست نسبت به ایران هرچند که یک ساندویچ حدود 15 لاری (واحد پول گرجستان) که میشد 300 هزار تومان باز هم گرون بود.

بعد ناهار به هتل برگشتیم که هم چایی بخوریم هم کمی استراحت کنیم و عصر هم شروع به دیدن مراکز دیدنی تفلیس به کمک گوگل مپ کردیم ما سیمکارت نگرفته بودیم و هتل اینترنت داشت و بیرون از هتل هم معمولا اکثر جاها اینترنت وایفای به صورت رایگان بود که کارمون رو جهت مسیر یابی خیلی راحت کرده بود، با افرادی از کشورهای مختلف هم صحبت شدیم البته چون ما زبان خیلی بلد نبودیم و دست و پا شکسته حرف میزدیم بیشتر با برنامه گوشی تایپ میکردیم و منظورمون رو میرسوندیم و صحبت میکردیم، در اکثر خیابان های تفلیس یا حداقل در جایی که هتل ما بود پر از شیرینی های سنتی تفلیس و آبمیوه های طبیعی و کنار خیابان برای گردشگران دیده میشد.

شب برای صرف شام به رستوران هزار و یک شب رفتیم.زرشک پلو با مرغ(که از بس ادویه داشت قابل خوردن نبود )و کباب کوبیده خوشمزه سفارش دادیم و تا هتل که مسیری بیست دقیقه ای بود پیاده برگشتیم.روز دوم برای خرید به مراکز خرید رفتیم،از نمایندگی برندهای مختلف  دیدن کردیم و کنار خرید از ساختمان پارلمان هم دیدن کردیم و بعد از خرید ناهار از مک دونالد به ادامه خرید سوغات ادامه دادیم. با دیدن تصادفی آقای کالاتزه (شهردار تفلیس و بازیکن معروف فوتبال تیم میلان) از نزدیک خیلی غافلگیر شدیم. شب هم به قلعه ناریکالا رفتیم و بعد از اون برای دیدن مجسمه ی مادر رفتیم و سوار تل کابین بزرگی که به اون سمت رودخانه کورا میرسید رفتیم.

روز سوم سفر به مسجد جامع تفلیس،پل عشاق ،چشمه و حمام گوگردی و از سازه قدیمی ساعت دیدن کردیم  و با راهنمای سفرمون خانم بیتا تماس گرفتیم جهت یاد آوری و برنامه ریزی جهت برگشت به فرودگا,،  در روز پایانی سفر از صبح بعد خوردن صبحانه و بستن چمدان برای دیدن آبشاری که گفته میشد در نزدیکی هتل هست رفتیم و بعد برگشت و تحویل دادن اتاق، خانم بیتا با ما تماس گرفت که دم هتل منتظر ماست و سوار مینی بوس شدیم و به فرودگاه رفتیم.و بعد از مدتی معطلی با هواپیمایی زاگرس به سمت ایران پرواز کردیم و ساعت حدود نه و سی دقیقه شب به فرودگاه امام رسیدیم و چون از قبل بلیت اتوبوس واسه برگشت رزرو کرده بودیم و اتوبوس ساعت 10 شب حرکتش بود کلی استرس داشتیم که ممکنه به اتوبوس نرسیم که خوشبختانه با ترمینال تماس گرفتم و شماره راننده رو گرفتم که چیکار کنم که جا نمونیم که در نهایت هماهنگ کردیم که عوارضی تهران قم منتظر بمونم تا اتوبوس برسه.

این شد سفر سه شب و چهار روزه ما با کلی خاطرات خوشی که برای ما رقم خورد،  خدمت شما و کسانی که این سفر نامه رو میخونن و قصد سفر با تور گرجستان شهر تفلیس رو دارن میخام نکاتی رو  بگم که امیدوارم به دردشون بخوره،  اول از هرچیز حتما یک هتل خوب رزرو کنید و به فکر کم خرج کردن در این مورد نباشید چون مکان بد سفر رو براتون تلخ می کنه،  که خوشبختانه من با تحقیق زیاد هتل محل اقامتمون عالی بود و به همه پیشنهاد می کنم،  هر چند اتاق کوچیک بود ولی ظاهرا اتاق های بزرگتر هم داشت که میشد جابجا کنیم ولی ما نمی دونستیم و بعد متوجه شدیم.

کسایی که سراغ هتل های ارزان قیمت رفته بودن رو هم دیدیم که متاسفانه بسیار ناراضی بودن چون هم جاش و امکانات هتل بسیار پایین بود هم بسیار دور بود از جاذبه های توریستی که همون هزینه که صرفه جویی کرده بودن روباید واسه کرایه تاکسی پرداخت می کردن و حتی بیشتر از اون،  مورد بعدی حتما توصیه می کنم با خودتون یک سری تغذیه و تنقلات میان وعده ای از ایران ببرید مثل کیک و تخمه و چای کیسه ای و قند و شکلات و قهوه، همین چند مورد که شاید سر جمع دویست هزار تومن هم نمیشن اونجا شاید دو میلیون پاتون در بیاد.

مورد بعدی اینکه سعی کنید توی تفلیس واسه گشتن و بازدید از مراکز خرید و توریستی پیاده برید تا هزینه هاتون خیلی کمتر بشه و بجاش بیشتر خرید کنید، مورد بعدی هم اینکه غذا های سنای اونجا از نظر ما بسیار بد مزه بودن و گول این تبلیغات و عکس ها رو نخورید و بهتره توی این چند روزی که اونجا هستید ساندویچ و فست فود بخورید که هم خوشمزه تر هست هم نسبت به غذا های رستورانی خیلی ارزانتر، این رو هم اضافه کنم که برعکس کشور ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و بعضی کشورهای شرق اروپا که میگن توریست ها رو سر کیسه میکنن و کلاه سرشون میزارن و پولاشون رو میدزدن توی تفلیس اصلا خبری از این چیزا نبود و ما تا دیروقت شبها بیرون می موندیم و می گشتیم و هیچکس با کسی کاری نداشت هم خوش برخورد و محترمانه رفتار می کردن.

چیزی که برام خیلی جالب بود این بود که وقتی قصد عبور از یک خیابان که  حتی محل عابر پیاده نداشت می خاستم رد بشم به محض اینکه راننده ها متوجه می شدن با فاصله زیاد از ما میموندن تا رد بشیم کاملا برعکس ایران، اینم بگم سوغاتی های گرجستان مخصوصا خوراکی و شیرینی هاش خیلی خوب نیست هزینه نکنید بجاش لباس و لوازم آرایشی با برند های اصل بخرید. در نهایت تجربه ی دیدن این کشور حوزه ی قفقاز رو به همه پیشنهاد می کنم،انشالله سفر بعدی به یک کشور عربی سفر خواهم کرد و حتما سفرنامه خودم رو اینجا میزارم. موفق باشید،  یا حق