تجربه کریسمس در شهر ترین ها، دبی

3.6
تجربه کریسمس در شهر ترین ها، دبی

سلام به همه لست سکندی های عزیز ، ما هم مثل شما عاشق سفریم و هر سفر جدید عاشق ترمون میکنه. چون سال گذشته ایام کریسمس به ایروان سفر کرده بودیم و مزه اش هنوز زیر زبونمون بود این بار تصمیم گرفتیم که به دوبی سفر کنیم که هوای بهتری در ان ایام سال دارد پس تور دبی ۴ روزه را تهیه کردیم برای تهیه بلیط باید حداقل ۱ هفته قبل از تاریخ مدنظر خود اقدام کنید که ویزا برای شما صادر شود البته برای رعایت جانب احتیاط والا معمولا ویزا ۲ ۳ روزه صادر میشه .

سپس روز موعود فرا رسید پرواز ما ساعت ۱۱ ونیم صبح به وقت تهران بود ،دوبی و تهران نیم ساعت فاصله زمانی داشتند و به وقت دوبی ساعت ۱۲ میشد نکته قابل توجه این بود که ۳ساعت قبل پرواز باید بارها را تحویل بدهید وگرنه امکان تحویل نیست ولو ۲ ساعت ۴۵،اتفاقا یکی از همسفران ما چون یک ربع تاخیر داشت کانترها بسته شده بودند و نفری ۸۰۰ درهم پول مازاد پرداخت کرده بود که بتواند با پرواز بعدی به دوبی بیاید که ان موقع چیزی حدود ۲۷ میلیون برای ۳ نفرشان هزینه برداشته بود،فقط بخاطر یک ربع !

undefined

مدت پرواز ۱ ساعت و نیم تا ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه حدودا میشد پرواز ما ایر عربیا بود که در این سفر خدمات هواپیمایی شامل کترینگ نمیباشد و بایستی خودتان ناهار یا شام را همراهتان داشته باشید (حواستون باشه ورود مایعات به کابین هواپیما ممنوعه) یا از هواپیما تهیه کنید مهماندار هواپیما با چرخ هایی که شامل انواعی خوراکی هست کنار صندلی شما توقف میکند و شما میتوانید از منو پیشنهادی ان ها غذای خود را انتخاب کنید و هزینه را پرداخت کنید و بخاطر حذف غذا از اپشن های پرواز در مجموع پرواز اقتصادی تری هست ،نهایتا پرواز ما در شارجه فرود امد ،طبق سفر نامه هایی که خوانده بودم در دوبی سیمکارت رایگان در فرودگاه میگرفتیم اما نمیدانستیم که در شارجه چنین امکانی نیست و برای تهیه سیمکارت باید هزینه پرداخت کرد که میتوانید حین خروج تهیه کنید، سپس با ترانسقر از شارجه به دوبی با ون راهی شدیم .

مسیر چشم نواز بود و هوا بسیار عالی ، تور لیدر تو راه به ما گفت اگر متوجه شویم از تورهای غیر از تورهای ما استفاده کردید ترانسفر برگشتتون کنسل میشه و حتی می تونیم رزرو هتلتون رو کنسل کنیم یا جریمه بشین ، یه استقبال خوب از طرف مثلا هموطن !!! حدودا ۴۰ دقیقه بعد به هتل رسیدیم ، هتل میفر که ۳ ستاره و در منطقه الرقه و نزدیک مترو قرار داشت ، تقریبا ساعت حوالی ۵ونیم بود که رسیدیم . مهماندار های هتل که بسیار خوش برخورد بودند ، از ما استقبال کردند .

بااینکه هتل ما ۳ ستاره بود ولی کیفیت خوبی داشت از هرلحاظ هم بهداشت هم برخورد و اصلا چون از قبل خوانده بودم که هتل های سه ستاره دوبی خیلی تفاوتی با ۴ ستاره ندارد ۳ ستاره انتخاب کردیم . باید به ازای هرشب برای ۱ اتاق ۱۰ درهم به عنوان مالیات پرداخت میکردیم که چون ما هنوز پول چنج نکرده بودیم پذیرش هتل گفت مشکلی نیست و هروقت چنج کردید بیاوردید،انجا پاسپورت را از ما گرفتند و به همراه یکی از مهمانداران به اتاق رفتیم که ساک را برای ما حمل میکرد اتاق مینی بار داشت که همان ابتدا به مهماندار گفتم ما از خوراکی های مینی بار چیزی نمیخواهیم که در اخر سفر مبلع اضافه تری از ما نگیرند !

بعد از مستقر شدن در هتل بلافاصله حرکت کردیم در صرافی پول را چنج کردیم وبا نزدیکترین مترو سفر رو اغاز کردیم بلیط مترو ۱۹ درهم میشد با هزینه کارت،کارت مترو دوبی اسمش کارت نول هستش و برای مسافرین به رنگ نقره ای است و بقیه رنگ ها مثلا قرمز قابل شارژ نیست و مثل بلیط تک سفره خودمونه و یک رنگ دیگه ام برای دانشجوها و کارمندان هستش،، سپس به سمت دوبی مال حرکت کردیم ،کمی در دوبی مال گردش کردیم از ابشار و اکواریوم دیدن کردیم و سپس به دیدن برج خلیفه و رقص اب رفتیم.

منظره بسیار جالب و دیدنی داشت ولی بجز دبی مال چندان تزیینات کریمسی دیده نمیشد در محوطه،خود برج خلیفه هم نورپردازی داشت و سیارات رو نشون میداد و نمایش جالبی داشت ،  سپس به سمت بال مکزیکی برای عکس برداری حرکت کردیم و از دیدن تزیینات کریسمسی شامل گوزن بزرگ طلایی و یک اتوبوس با تزیین گل و وسایل کریسمس لذت بردیم و تازه مزه ی کریسمس زیر زبونمون اومد، بعد از ۵ دقیقه پیاده روی به بال های مکزیکی رسیدیم و دیدیم که صف نسبتا طولانی در پیاده رو منتظر عکس برداری بویند نهایتا عکس گرفتیم و به سمت مترو حرکت کردیم چون تاقبل۱۱ونیم باید میرسیدیم که بسته نشه و شانسی به اخرین مترو  رسیدیم درغیر این صورت باید سوار تاکسی میشدیم که هزینه زیادی داشت،تاکسی در دبی خیلی گرونه ولی استفاده از کریم که مثل اسنپ خودمونه برای خانواده های چند نفره به صرفه است .هزینه روز اول فقط شامل بلیط مترو بود.

روز دوم صبح از خواب بلند شدیم صبحانه صرف کردیم صبحانه روی تمام هتل های دوبی هست فارغ از تعداد ستاره های هتلی که رزرو کردد،صبحانه هتل هم کیفیت خوبی داشت هم تنوع خوبی. سپس به سمت منطقه تاریخی به راه افتادیم از هتل پیاده تا نهر دوبی حدودا۲۰ دقیه راه بود رسیدیم و با پرداخت نفری ۲ درهم سوار عبره شدیم که قایق های سنتی کوچک روی نهر دوبی هست شدیم و به انطرف نهر رفتیم در منطقه السیف شب ها نورافشانی بوده البته ما در برنامه برای شب جای دیگری مدنظرمان بود و به نورافشانی ها نرسیدیم.

در بازار سنتی گشتیم ، پر از ادویه های عجیبو جالب بود لباس فروشی های زیادیم بود که اکثرا لباس های  هندی و عربی بود و کمی جلو تر دیوار قدیمی دوبی بود و یک معبد هندی به اسم شیوا بود (دوبی پراز مسافر و ساکنین هندی  است و به خوبی انگلیسی را میفهمند و صحبت میکنند البته فیلیپینی پاکستانی و افریقایی هم به تعداد چشمگیری ساکن دوبی هستند ولی امنیت دوبی با وجود این همه ملل مختلف کاملا تامین هست و حتی شب هم باخاطر اسوده میشه تو خیابوناش قدم زد و اصلا خبری از دزدی خفت گیری و چشم چرانی و ...نیست) و البته قسمتی کشتی های تزیینی چوبی و شتر و چادر های عربی تزیینی برپا بود و یک اقای عرب هم اواز میخوند و توریست ها فیلم برداری میکردند .

در مسیر برگشت، مجدد سوار عبره شدیم و برگشتیم نکته اینکه با همان کارت مترو باید هزینه عبره رو پراخت کنید و نقدا نمیپدیرند اینترنت رایگان هم در این منطقه به راحتی قابل دسترسی است فقط کافی بود که ابمیل خود را وارد کنید و درازای ارسال پیام تبلیغاتی در ایمیلتان اینترنت رایگان داشتید البته در دوبی مال هم نت بود ولی حتما اینترنت رومینگ داشته باشید چون مدام کارتون باگوگل مپه و اصلا گوگل مپ افلاین خیلی جاها درست کار نمیکنه .یک درخت بزرگ کریسمس هم همان ابتدا بعد پیاده شدن از عبره دیدیم که فکر کنم طولی در حدود ۸.۹ متر داشت و دیدنی بود.

بازار ادویه
درخت کریسمس کنار نهر دبی

مااز ایران تور گلوبال ویلیج و میراکل گاردن و اوتلت مال را از سایت های ایرانی گرفته بویم که ابتدا به ما گقتند ساعت ۱ونیم تا۱۰ شب مدت گشته و بعد نفری ۲.۵ میلیون پرداخت کردیم و باعجله به هتل برگشتیم ولی تا ۲ونیم خبری نشد ،پیام دادم به پشتیبانی معذرت خواهی کردند ولی چه فایده وقت ما تلف شده بود سپس یک ون دنبال ما امد و دو خانواده دیگر نیز در ون بودند پشتیبانی  واتساپ تور به ما گفته بودند که ابتدا به میراکل گاردن میروند ولی ما را به اوتلت مال بردند به مدت ۱ساعت و نیم که سر جمع چیزخاصی هم به چشممان نیومد برای خرید و فقط وقت روز روشن از دست رفت و وقتی به میراکل گاردن رسیدیم.

فقط یک ربع در روشنایی که میشد عکس گرفت بودیم و ۱ ساعت وقت برای گردش به ما داده شد و سر جمع از تهیه تور راضی نبودم  ،سپس با عجله کل باغ را گشتیم ، باغی بزرگ پر از گل و المان های پوشیده از گل و برگ و رنگ،  باغی مثل رویا سراسر رنگ و سلیقه و لطافت . بعد با ون به دهکده جهانی رفتیم و دوباره ۱ ساعت وقت دادند و برای اون دهکده به اون بزرگی اصلا زمان کافی نبود و راننده چون میخواست شب زودتر به خانه برود اینطور برنامه ریزی کرده بود خلاصه دستوپاشکسته غرفه هارا دیدیم بسیار زیبا و چشم نواز بود به خصوص غرفه های ایران و هند و روسیه، دهکده خیلی بزرگ و جذاب بود و بدون اغراق فقط همین دومکان دوبی یکروز کامل لازم داشت نه یک ساعت.

برای ما فرصت تست مواد خوراکی پیش نیامد ولی از ملل مختلف خوراکی و سوغاتی و وسایل زیادی بود که میشد تهیه کرد همچین مراسم های سنتی هندی افریقایی اروپایی و...دیدیم و لذت بردیم،دهکده جهانی اینترنت رایگان داشت و میتوانستید از ان استفاده کنید ولی مترو و اتوبوس، اینترنت قابل استفاده برای ما که سیم کارت اماراتی نداشتیم نداشت،نهایتا باعجله به ون برگشتیم و ساعت ۹ ونیم راه افتادیم که البته به ما گفته شده بود تور تا ۱۰ شب است و روی هم رفته از زمانی که بما گفته شده بود ۱ساعتو نیم کمتر بود خلاصه شب به هتل برگشتیم،هزینه های روز دوم قبلا و از ایران پرداخت شده بود . البته ما از ایران وعده های غذای آماده آورده بودیم .

المان های میراکل گاردن

undefined

روز سوم جمعه بود و انطور که ماپرسیدیم مترو تا ۱۰ صبح بسته بود البته بعضی ها هم میگفتند تا ۱ بعدازظهر، پس بعد از صرف صبحانه پیاده به سمت قاب دوبی حرکت کردیم تا وقت را از دست نداده باشیم سپس سوار مترو شدیم ودرمیانه راه موزه اینده راهم دیدیم ساختمانی که حتما همتون دیدین با شکوه و دیدنی که از مترو هم ویو خوبی دارد.

قاب دبی

در ایستگاه دوبی مال مجدد پیاده شدیم و به ساختمان اسکای ویو رفتیم ،نفری ۸۰ درهم پرداخت کردیم و رفتیم طبقه بالا که هم منظره داشت هم سرسره شیشه ای البته منظره شب دیدنی تر بود ولی ما تایم بندی روز را انتخاب کردیم ،بعد از ان با مترو و پرس و جوی فراوان به ایستگاه اتوبوس رفتیم و سوار اتوبوس ۳۲ شدیم  که برای دیدن برج العرب برویم، به طرز عجیبی کسی ادرس برج العرب بلد نبود یعنی مثلا دانشجوها یا کارمند هایی که در مترو از انها میپرسیدیم اکثرا بلد نبودند .

البته برخلاف نوشته های داخل سایت ها بازدید از این جزیره رایگان نیست و برای بازدید باید ورودی بدهید البته برج العرب به حدی بزرگ است که از چند کیلومتری هم به خوبی دیده میشه و باشکوهه واقعا،بعد از چند ایستگاه پیاده شدیم و به ساحل جمیرا رفتیم،کمی نشستیم مقداری خوراکی خوردیم و از نشستن روی ساحل شنی خلیج فارس لذت بردیم  و قبل از تاریکی مجدد راه افتادیم به سمت مدینه جمیرا که مراسم جشن کریسمس در انجا برگزار میشد ،جشن بود و یک قایق که در محوطه کوچکی حرکت میکرد و قایقبان بابانوئل بود اهنگ پخش میشد و یک عده مشغول خوردن غذا و نوشیدنی بودند و تفریحاتی هم برای هم برای کودکان درنظر گرفته شده بود سپس میخواستیم به ساحل jbr که از جاهای دیدنی دبی هست برویم که مراسم رقص پهباد تو اسمون داشت ولی به طرز عجیبی مسیر را پیدا نکردیم و منصرف شدیم و واقعا چقدر حیف شد چون بعدا مراسم رو در یوتیوب دیدم و بینظیر بود .

مدینه جمیرا در شب

تاکسی تا مترو گرفتیم  و به هتل برگشتیم ،البته قبل رفتن به هتل کمی سوغات تهیه کردیم از کیف های سنتی با نماد دوبی گرفته تا لوازم ارایشی بهداشتی اصل،در دوبی لوازم اصل است و باخیال راحت میتوانید خرید کنید.هنگام برگشت به هتل با تور لیدرمان هماهنگ کردیم که فردا ترانسفر داشته باشیم و تورلیدر ما شاکی بود که چرا تور را از خودش نخریدیم و شنیده بودیم که هرکس خدماتی را به غیر از تور لیدر دریافت کند امکان لغو ترانسفر بازگشت هست حتی خدمات پزشکی و این موضوع در قرار داد سفر هم ذکر شده بود منتها ابن موضوع را بعد از خرید بلیط میفهمیدید و بسیار مضطرب کننده بود چون فرودگاه ما شارجه بود و مثل کرج برای تهران بود از لحاظ مسافت خلاصه راضیش کردیم که دنبال ما بیاید و شب خوابیدیم.

صبح صبحانه راخوردیم پاسپورت راتحویل گرفتیم ۳۰ درهم پرداخت کردیم و به سمت فرودگاه راه افتادیم پرواز برگشت نیز ۱۱ونیم بود و بدون تاخیر صورت گرفت نکاتی که شاید لازم باشه یاداوری بشه اینکه اگر میتونید ماشین کرایه کنید خصوصا اگر که روزای کمی هستید مثلا تورتون اگر ۴ روزست بااحتساب تایمی ک موقع رفتو امد به فرودگاه و مستقر شدن سوخت میره باید ۳ روز مفید رو در نظر بگیرید پس اگر قصد سفر بمدت ۳ یا ۴ روز دارید یا تاکسی باید بگیرید که هزینه ورودی به ازای هرنفر و سپس برحسب کیلومتر محاسبه میشه که خب متاسفانه یکم به پول ما گرونه یااینکه ماشین کرایه کنید و گواهینامه بین الملل بگیرید که اینطوری به صرفه تره و نیاز به تهیه تور هم نیست.

چون باوسیله نقلیه عمومی مثلا از میراکل گاردن تا دهکده جهانی ۲ساعت راه بود تو گوگل مپ، بنابراین ما تصمیم گرفتیم تور بگیریم که گرچه چندان خوب نبود ولی از سفر با وسیله نقلیه عمومی بهتر بود یااینکه اگر قصد دارید همه جا را بامترو واتوبوس دیدن کنید حتما حداقل ۵ روز لازم دارید که باارامش تمام تفریحات رو تجربه کنید و اینم درنظر داشته باشید که شاید متروی دوبی چندان برای توریست وسیله نقلیه مناسبی نباشه و مثل استانبول نیست و بیشتر اساس گردش توش باتور یا تاکسی هستش پس اگر میخواهید وسیله نقلیه استفاده کنید باید فرصت کافی داشته باشید نهایتا هرمیزانی که کارت متروتون رو شارژ کردید باقیموندش رو میتونید درازای سوزوندن کارت پس بگیرید ینی بهتون پول میدن ولی دیگ کارت قابل استفاده نیست و اگر مثل بعدا مجدد بخواین بیین باید کارت بخرید .نهایتا این تجربه من بود از این سفر که سعی کردم در عین لذت بردن از بازدید مناطق معروف تر سفر اقتصادی رو هم تجربه کنم امید وارم براتون مفید بوده باشه.