فتحیه کجاست؟ راهنمای صفر تا صد سفر به فتحیه ترکیه

4.4
از 60 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فتحیه شهری زیبا با طبیعتی خارق العاده
09 خرداد 1403 08:00
18

‏فتحیه، شهری در ترکیه و مقصدی آرام است که هتل‌های خوب و امکانات زیادی برای خوش‌گذرانی و استراحت ‏دارد. علاوه‌بر زیبایی طبیعی، گردشگران در سفر به فتحیه، تحت‌تأثیر آب‌و‌هوای خوب، قیمت‌های مناسب و مهمان‌نوازی اهالی این شهر قرار می‌گیرند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به‌عنوان راهنمای سفر به فتحیه، خواهید دانست ‏فتحیه کجای ترکیه است و چطور باید از سفر به این مقصد زیبا لذت برد.

فتحیه کجاست؟

فتحیه شهری در غرب ترکیه و در استان موغله است که در کنار یکی از ‏زیباترین سواحل دریای اژه و نزدیک محل تقاطع دریای اژه و دریای مدیترانه قرار گرفته است. در دامنه ‏کوه مندوزا، جنگل‌های نخل قرار دارد که زیبایی شهر را دوچندان کرده است. فتحیه، شهری بسیار قدیمی است و ‏هنوز بقایای باستانی گذشته آن را می‌توان در شهر دید. اگر با تور فتحیه به ترکیه بروید، می‌توانید در مسافتی کوتاه، صحنه‌های بسیار زیبا ازجمله نوار ساحلی طولانی را ببینید که از ‏طرف دیگر با درختان پوشیده شده است. یکی از نکات جالب این شهر، محبوب بودن آن نزد انگلیسی‌هاست. تقریباً 7 هزار انگلیسی، در ‏این شهر زندگی می‌کنند و سالانه 600 هزار انگلیسی هم از این شهر دیدن می‌کنند.‏

لیست جدید قیمت‌های تور فتحیه

موقعیت دقیق فتحیه روی نقشه

117488.jpg
نمایی از شهر فتحیه در ترکیه

تاریخچه فتحیه

فتحیه که منطقه‌ای باستانی محسوب می‌شود، در زمان‌های قدیم به نام تلمسوس (Telmessos) شناخته می‌شد و یکی از مهم‌ترین شهرهای تمدن باستانی لیکیا بود. با وجود کمبود اطلاعات درباره تأسیس این شهر، مورخان اتفاق‌نظر دارند که قدمت فتحیه یا تلمسوس به قرن پنجم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

فتحیه به‌دلیل آب‌و‌هوای معتدل و جغرافیای طبیعی خود مانند سواحل، کوه‌ها و خلیج‌های زیبا، مقصد محبوبی برای سفر و گردش به‌ویژه از نوع آبی است. همچنین این شهر آثار تاریخی متعددی ازجمله مقبره‌های صخره‌ای و آمفی‌تئاتر باستانی دارد که از جاذبه‌های فتحیه محسوب می‌شود. در واقع این شهر، ترکیبی از تاریخ عمیق و طبیعت بکر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

old-fethiye.bmp
عکس قدیم شهر فتحیه

بهترین زمان سفر به فتحیه

فتحیه در کنار مدیترانه قرار گرفته است و به‌طبع آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد؛ اما این مسئله را هم در زمان سفر باید در نظر بگیرید که فتحیه در تابستان‌ها، هوایی گرم و خشک دارد. با توجه به تجربه مسافرانی که پیش‌ از این با تور ترکیه به فتحیه سفر کرده‌اند، برای داشتن تجربه خوبی از این سفر می‌توانید بین ماه‌های خرداد تا آبان را برای سفر به فتحیه انتخاب کنید. در تابستان که فصل پرگردشگر این منطقه به شمار می‌آید، حداکثر دما معمولاً به 35 درجه سانتی‌گراد و حداقل به 23 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

summer-beach-1-.jpg
تفریح در فتحیه 

آب و هوای فتحیه

فتحیه به‌طور کلی آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای دارد با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و بارانی. تابستان‌ها، دما به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و زمستان‌ها به‌ندرت به زیر 10 درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. این شهر در بهار و پاییز، هوایی معتدل و دل‌پذیر دارد که زمان خوبی برای سفر به فتحیه است.

آب و هوای فتحیه در بهار

بهار در فتحیه، از مارس تا مه، هوایی معتدل و مطبوع دارد و دما بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد متغیر است. این فصل با بارش‌های پراکنده همراه است که باعث سرسبزی و زیبایی می‌شود. در این فصل، گردشگران اندکی به فتحیه سفر می‌کنند؛ اما چون در بهار، روزها طولانی‌تر می‌شود و آسمان آفتابی بیشتر دیده می‌شود، فرصت مناسبی برای پیاده‌روی در طبیعت است.

آب و هوای فتحیه در تابستان

تابستان در فتحیه از ژوئن تا اوت، برخلاف تصور، بسیار گرم و خشک است. دما معمولاً بین 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد است و برخی روزها ممکن است به 40 درجه سانتی‌گراد هم برسد. معمولاً آسمان فتحیه در این فصل، آبی و بدون ابر و همراه با بارش بسیار کم است. این فصل، بهترین زمان برای فعالیت‌های آبی و ساحلی مانند شنا، قایق‌رانی و جت‌اسکی محسوب می‌شود. ازطرفی شب‌ها نسبتاً خنک‌تر است و زمان مناسبی برای گشت‌و‌گذار در شهر و لذت بردن از رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی به شمار می‌آید.

kan3.jpg
تفریحات آبی در فتحیه

آب و هوای فتحیه در پاییز

پاییز فتحیه از سپتامبر تا نوامبر با هوایی معتدل و دل‌پذیر شروع می‌شود. دما بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد متغیر است و بارش‌ها بیشتر می‌شوند. این فصل برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ای آرام‌تر و طبیعتی پاییزی هستند، بسیار ایدئال است. در این زمان، طبیعت با رنگ‌های گرم و زیبا میزبان شماست و روزها کوتاه‌تر می‌شوند. سفر به فتحیه در پاییز، فرصتی عالی برای دیدن این شهر است.

آب و هوای فتحیه در زمستان

آب و هوای فتحیه از دسامبر تا فوریه، ملایم و بارانی است. دما معمولاً بین 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد است و بارش‌های زیاد به سرسبزی منطقه کمک می‌کند. در این فصل، روزها کوتاه‌تر و هوا کمی سردتر است؛ اما همچنان می‌توان برای پیاده‌روی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی برنامه‌ریزی کرد، اگرچه فعالیت‌های آبی محدودتر می‌شوند.

چرا به فتحیه سفر کنیم؟

فتحیه به‌تنهایی یک مقصد رؤیایی برای گذراندن تعطیلات است؛ علاوه‌بر آن، با داشتن آثار باستانی که ارزش زیادی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ دارند، بسیار جذاب‌تر هم می‌شود. ازجمله این آثار باستانی، می‌توانیم گورهای صخره‌ای یا بازار سنتی فتحیه را نام ببریم و ازطرف‌دیگر، باید بگوییم که مناظر شهر هم فوق‌العاده دیدنی است. گفتنی است شهر فتحیه، از دریا پیدا نیست؛ چراکه کاملاً در میان جنگل و کوه محصور است و شن‌های ساحلی سفید و آب کریستالی دریا یکی از بی‌نظیرترین منظره‌های ترکیه را نشان می‌دهد.

75779-Fethiye.bmp
داخل شهر فتحیه

فاصله فتحیه از شهرها و مراکز مهم

  • فاصله فتحیه تا استانبول: 770 کیلومتر

  • فاصله فتحیه تا مارماریس: 135 کیلومتر

  • فاصله فتحیه تا آنکارا: 380 کیلومتر

  • فاصله فتحیه تا آنتالیا: 300 کیلومتر

  • فاصله فتحیه تا ازمیر: 562 کیلومتر

  • فاصله فتحیه تا دالامان (نزدیک‌ترین فرودگاه): 45 کیلومتر

Fethiye_Town_in_Daylight_(cropped).bmp
عکس شهر فتحیه در ترکیه

جاهای دیدنی فتحیه

فتحیه پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی فتحیه، می‌توان به ساحل‌های شنی، موزه‌ها، شهر باستانی و گورهای صخره‌‌ای اشاره کرد. انجام فعالیت‌های محبوبی مثل قایق‌رانی، غواصی و پیاده‌روی نیز در این مکان‌ها امکان‌پذیر است. طبیعت بکر و جاهای دیدنی فتحیه، بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ است.

گورهای صخره‌ای فتحیه

گورهای صخره‌ای فتحیه که قدمتشان به دوران لیسیایی برمی‌گردد، در دل صخره‌های بلند شهر، کنده‌کاری شده‌اند. مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها گور آمینتاس است که به قرن چهارم پیش از میلاد تعلق دارد. این گورها با طراحی‌های پیچیده و ستون‌های بزرگ تزیین شده‌اند و منظره‌ای به‌سمت شهر و دریا دارند. دسترسی به این گورها ازطریق پیاده‌روی در مسیرهای کوهستانی امکان‌پذیر است. البته بهتر است از یک راهنما برای رفتن به این جاذبه کمک بگیرید.

موقعیت دقیق گورهای صخره‌ای فتحیه

i.tourist_info_world_amyntas_rock_tombs_fethiye_1.bmp
گورهای صخره‌ای فتحیه

ساحل اولودنیز

ساحل اولودنیز به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و زیباترین سواحل ترکیه شناخته می‌شود که به آب‌های فیروزه‌ای و شن‌های سفیدش مشهور است. این ساحل در جنوب فتحیه قرار دارد و محیطی آرام و دل‌پذیر را برای استراحت و تفریح فراهم می‌کند. فعالیت‌های متنوعی مانند شنا، قایق‌رانی، پاراگلایدینگ و غواصی، طرف‌داران زیادی در این ساحل دارد. همچنین پارک طبیعی اولودنیز با منظره جنگل‌های سرسبز و محیطی حفاظت‌شده، از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

موقعیت دقیق ساحل اولودنیز در فتحیه

0dba61a7-city-20611-1675180aba7.bmp
ساحل اولودنیز

موزه فتحیه

موزه فتحیه جایی برای نمایش آثار تاریخی و فرهنگی این منطقه است. این موزه، مجموعه کاملی از اشیای باستانی، مجسمه‌ها، سکه‌ها و سفالینه‌ها از دوران لیسیایی، رومی و بیزانسی است. موزه در قلب شهر فتحیه واقع شده و اطلاعات کاملی را از تاریخ و فرهنگ منطقه به گردشگران نمایش می‌دهد. این موزه برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی، جالب‌توجه است و به درک بهتر از گذشته‌ فتحیه کمک می‌کند.

موقعیت دقیق موزه فتحیه

bdf56a8b-ba35-446b-ab29-ec70a9f6992e.bmp
موزه فتحیه 

مدارک و شرایط سفر به فتحیه

درحال‌حاضر برای سفر به ترکیه و شهرهای آن از ایران، به ویزا نیاز ندارید و نباید مدارک خاصی را هم به سفارت بدهید. برای سفر به فتحیه، گذرنامه‌ شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و قبل از رسیدن به فرودگاه هم حتماً عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که قبل از شروع سفر، کارهای مربوط به بیمه مسافرتی و اقامت در هتل یا اجاره محل اقامت را انجام دهید.

اقامت در فتحیه

فتحیه، کوچک‌تر از دیگر شهرهای ترکیه است. البته در سال‌های اخیر، به‌دلیل رشد صنعت گردشگری در مناطق مختلف این شهر، امکانات اقامتی خوبی در آن فراهم شده است. در فتحیه گزینه‌های متنوعی برای اقامت وجود دارد که متناسب با انواع بودجه و سلیقه‌هاست. انواع اقامت در فتحیه عبارت است از:

  • هتل‌های لوکس با امکانات کامل

  • بوتیک‌هتل‌ها

  • مهمان‌پذیرهای کوچک

  • ویلاها و آپارتمان‌های اجاره‌ای

  • کمپینگ و اقامت در خانه‌های ییلاقی

caption.bmp
هتل ساحلی جیوا در فتحیه

چطور به فتحیه برویم؟

برای رسیدن به فتحیه، راه‌های گوناگونی پیشنهاد شده است و شما می‌توانید از شهرهای مختلفی به این مقصد برسید. اغلب افراد از بدروم یا آنتالیا خودشان را به فتحیه می‌رسانند یا دیدن فتحیه را در سفر به مارماریس جای می‌دهند. هرچند که این سه شهر مقاصد گردشگری مشهورتری هستند؛ اما نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به فتحیه، از راه فرودگاه دالامان است. به این شکل که شما می‌توانید با پرواز از استانبول یا دیگر شهرهای بزرگ ترکیه به دالامان بروید. سپس با اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه، خودتان را به فتحیه برسانید.

ازطرف‌دیگر، افرادی که دوست دارند در مسیر رسیدن به شهر فتحیه در ترکیه، سفر دریایی را هم تجربه کنند، می‌توانند ازطریق بدروم خودشان را به بندر فتحیه برسانند؛ هرچند که این مسیر کمی طولانی‌تر از دیگر راه‌های رسیدن به فتحیه است. در مسیر رسیدن به فتحیه ازطریق آنتالیا، باید مسیری حدود 300 کیلومتر را طی کنید.

fethiye_yacht_charter.jpg
بندر فتحیه، از بنادر زیبا در حاشیه مدیترانه

در فتحیه چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

فتحیه، علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مقصدی بی‌نظیر برای غذادوست‌ها و طرف‌داران طعم غذاهای ترکیه هم محسوب می‌شود. غذاهای محلی این منطقه، ترکیبی از طعم‌های مدیترانه‌ای و سنتی ترکیه دارند که تجربه‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهند. برخی از غذاهای محبوب که حتماً باید در سفر به فتحیه امتحان کنید، عبارت‌اند از:

  • کباب ترکی: انواع مختلف کباب‌ها با گوشت تازه و طعم‌دارشده

  • پیده: نوعی نان تنوری تهیه‌شده از مواد مختلف مانند گوشت، پنیر و سبزی‌جات

  • ماهی و غذاهای دریایی: تازه‌ترین ماهی‌ها و غذاهای دریایی از دریای اژه

  • مانتی: نوعی غذای پرشده با گوشت و آغشته با ماست و سس گوجه

  • باقلوا: شیرینی لایه‌لایه و شیرین ترکی تهیه‌شده از پسته، گردو و شربت

792b3e6bd0214314b3b6c52d7f0d460d.bmp
کباب مزه‌دارشده، از غذاهای فتحیه

هزینه سفر به فتحیه

درباره هزینه‌های سفر به فتحیه، نمی‌توانیم به‌طور دقیق نظر دهیم و شاید بهتر باشد آن را با برخی مقاصد مشابه مقایسه کنیم. مثلاً می‌توان گفت به‌طور کلی هزینه اقامت در فتحیه، گران‌تر از هزینه اقامت در بهترین هتل‌های آنتالیا تمام می‌شود؛ اما مانند هر سفر دیگری، می‌توان با کمی تحقیق، تا میزانی منطقی هزینه‌های سفر را کاهش داد. در یک سفر معمولی به فتحیه، شما روزانه حدود 25 تا 35 دلار هزینه خواهید داشت و بهتر است با در نظر گرفتن این موضوع، برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. 

image.jpg

کوچه‌های فتحیه

مدت‌زمان مناسب برای گردش در فتحیه

دانستن مدت‌زمان مناسب برای گردش در هر مقصد و دیدن جاذبه‌هایش، از نکات مهم هر سفر است. برای گشت‌وگذار در فتحیه و دیدن بخش‌های جالب‌توجه این شهر، دست‌کم به 3 یا 4 روز زمان نیاز دارید؛ به‌ویژه اگر به تفریحات زمان‌بری مثل پاراگلایدینگ یا قایق‌سواری علاقه‌مند باشید یا بخواهید با تور به سراغ آن‌ها و جاذبه‌های تاریخی بروید، برای دیدنشان حداقل به نیمی از روز زمان نیاز دارید.

paragliding_oludeniz_2020.jpg

پاراگلایدر در فتحیه 

سفر به فتحیه با تورهای لست‌سکند

در این مطلب، مقصدی در ترکیه را به شما معرفی کردیم که رسیدن به آن، چندان ساده نیست و به‌طور معمول نمی‌شود توری به مقصد فتحیه پیدا کرد. شاید بهتر باشد سفر به فتحیه را در بخشی از سفرتان به مقاصد مشهورتر مانند بدروم یا آنتالیا و حتی مارماریس قرار دهید؛ اما اینکه چطور یک تور خوب به این مقاصد پیدا کنید، مسئله‌ای است که راه‌حل آن در لست‌سکند است. در صفحه تورهای لست‌سکند شما می‌توانید انواع تورها را با قیمت‌های متنوع و خدمات متفاوت پیدا کنید. کافی است به صفحه تور فتحیه بروید و تور مد نظرتان را انتخاب کنید. 

سخن آخر

سفر به فتحیه ممکن است برای بسیاری از مسافران، سفری پرریسک به نظر بیاید؛ چراکه از مقاصد کمترشناخته‌شده محسوب می‌شود و اکثر آژانس‌ها، تور مجزا برای آن ارائه نمی‌کنند؛ اما نباید لذت کشف یک مقصد جدید را هیچ زمانی از خودتان بگیرید. فتحیه می‌تواند برای ایرانی‌ها یک مقصد بکر و جدید باشد. به همین دلیل، در راهنمای سفر به فتحیه تلاش کردیم تا بخشی از اطلاعات مهم برای سفر به این شهر را در اختیارتان بگذاریم؛ اطلاعاتی نظیر آب‌وهوای شهر و همین‌طور نحوه دسترسی به آن. در حاشیه دریای مدیترانه، شهرهای ساحلی جذابی هستند که بسیاری از مسافران برای گذراندن تعطیلات به سراغ آن‌ها می‌روند. از بین این شهرها انتخاب شما کدام است؟ مقصدی با تفریحات هیجان‌انگیز یا مقصدی آرام و رؤیایی؟ 

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.