آبشار زیبای مارگون در ایران + تصاویر

4.5
از 45 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
06 اردیبهشت 1394 10:30
12

آبشاری با بلندای 70 متر و عرض 100 متر در دل ارتفاعات منطقه سپیدان، آبشاری که بر زیبایی ‌های طبیعت بکر دره‌ های سرسبز منطقه چون نگینی می ‌درخشد. آبشار زیبای مارگون در جاده سپیدان به یاسوج و در روستای مارگون واقع شده است.

این آبشار از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی و بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی رقابت می کند. این آبشار در استان فارس و در کنار روستای مارگون قرار دارد. این روستا از توابع روستای کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان (اردکان سابق) است. سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای 2200 متر آب و هوائی سرد دارد و به گفته شاهدان عینی در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل هائی از یخ تشکیل می شود.

آبشار زیبای مارگون

آبشار زیبای مارگون

آبشار زیبای مارگون

مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه‌های ارتباطی کاملا قطع می‌شود. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود. از این حیث این آبشار را مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان می نامند.

اگر روزی خواستید به دیدن این منطقه و آبشار بلند بالایش بروید، هم از شیراز و هم از یاسوج می ‌توانید به ‌سمت مقصد حرکت کنید. اگر از شیراز راهی شدید به سپیدان بروید و از آنجا 130 کیلومتر که برانید، به مارگون می ‌رسید. اگر هم از یاسوج حرکت کردید، هم می‌ توانید به سپیدان بروید و هم به سمت کاکان، از کاکان هم 65 کیلومتر تا منطه زیبای آبشار راه در پیش دارید. یادتان باشد که همه این راه ‌ها هم آسفالت هستند. پس انتخاب با خود شما.

راه ماشین رو تا حدود 800متری آبشار ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده رفت ، یک پیاده ‌روی جالب و به یاد ماندنی؛ پیاده ‌روی در راهی سنگ فرش که در نزدیکی آبشار به پله ‌هایی سیمانی می ‌رسد.

وقتی به مارگون برسید، تا دلتان بخواهد باغ‌ های سیب زرد و سرخ می ‌بینید. در بین درختان جنگلی هم زالزالک و نوعی زرشک می ‌روید. ساکنان منطقه را هم «لر» ها و کوچندگان «قشقایی» تشکیل می‌ دهند؛ قشقایی‌ هایی که به‌ هر‌ دلیلی حالا پاگیر و ساکن شده ‌اند.

یکی از رسوم زیبای روستای مارگون این است که هنگام جشن ازدواج، عروس و داماد به همراه مهمانان و با لباس‌ های زیبای محلی به سوی آبشار می ‌روند و مدت زمانی را آنجا می‌ مانند و عکس‌ هایی به یادگاری می‌ گیرند.

آبشار زیبای مارگون

آبشار زیبای مارگون

آبشار زیبای مارگون

آبشار زیبای مارگون



منبع :روزنامه ایران

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.