راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در ایروان ارمنستان

4.2
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حمل و نقل عمومی درون شهری در ایروان ارمنستان
24 خرداد 1402 08:00
1

ارمنستان یکی از مقاصدی است که ایرانیان زیادی سفر به آن را برای تعطیلاتشان برنامه‌ریزی می‌کنند. برای همین، مهم است که در ارتباط با حمل و نقل عمومی ارمنستان اطلاعات کامل و جامعی ارائه کنیم. به این ترتیب برای رفت‌‎وآمد و گشت‌وگذار بین جاذبه‌های مختلف شهر ایروان و همچنین برای حرکت بین شهرهای مختلف، باید از سیستم حمل و نقل عمومی ارمنستان و هزینه‌های حدودی‌شان مطلع شوید. چه با تور ارمنستان به این کشور بروید و چه خودتان قصد سفر به آن را داشته باشید، می‌توانید با حمل و نقل عمومی، هزینه‌هایتان را به‌طور چشمگیری کاهش دهید. در این مطلب، تمامی وسایل نقلیه‌ای را که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، معرفی کرده‌ایم و تمامی نرم‌افزارهای مناسب حمل و نقل در ارمنستان را برایتان آورده‌ایم تا سفری فوق‌العاده را تجربه کنید.

حمل و نقل عمومی در ارمنستان چطور است؟

حمل و نقل عمومی ارمنستان شامل تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس، مارشروتکا و اتوبوس برقی می‌شود. همچنین نرم‌افزارهایی هم هستند که می‌توانید مسیرتان را مشخص کنید و درخواست خودرو کنید، درست مانند نمونه‌هایی که در ایران داریم. در این متن، ابتدا روش‌های جابه‌جایی درون شهری ایروان را شرح می‌دهیم و سپس مسیرهای بین شهری ارمنستان را بررسی می‌کنیم. در مورد هزینه حمل و نقل در ارمنستان هم می‌گوییم تا حدود قیمتی دستتان بیاید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan.jpg
نمونه ای از وسایل نقلیه عمومی

حمل و نقل عمومی در ایروان

ایروان شهر خیلی بزرگی نیست و به‌راحتی می‌توانید با کمی پیاده‌روی، خودتان را از یک قسمت شهر به قسمت دیگرش برسانید. اگر سوار خودرو باشید و بخواهید از یک سر شهر به قسمت دیگر شهر بروید، می‌توانید ظرف مدت حدوداً 45 دقیقه این کار را انجام دهید. از آنجایی‌که برخی از نقاط شهر و جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ایروان در نزدیکی هم قرار دارند، حتماً در سفرتان به ارمنستان کفش راحتی همراه ببرید. به این صورت می‌توانید با صرف هزینه کمتر، مسافت بین جاذبه‌ها را پیاده بروید و بودجه‌تان را برای حمل و نقل عمومی ارمنستان خرج نکنید. با همه این‌ها، برای جابه‌جایی میان برخی از قسمت‌های شهر، باید از وسیله‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنید که انواع آن‌ها را برایتان معرفی می‌کنیم.

تاکسی و نرم‌افزارهای درخواست اتومبیل در ایروان ارمنستان

در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای تاکسی، از نرم‌افزارهای درخواست اتومبیل استفاده کنید که نمونه آن‌ها را در کشور خودمان هم داریم. به این شکل، کمتر هزینه پرداخت می‌کنید. در هر حال، اگر تصمیم به گرفتن تاکسی یا مجبور به این کار شدید، حتماً پیش از شروع سفرتان، با راننده در مورد مبلغ کرایه صحبت کنید و حتی سعی کنید که تخفیف بگیرید، چراکه بعضی از اوقات، مبالغی بیشتر از آن چیزی را می‌گیرند که باید پرداخت کنید. این اتفاق هم بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که از فرودگاه می‌خواهید به سمت مرکز شهر بروید. در نتیجه ابتدا هزینه تاکسی را مشخص کنید و بعد راه بیفتید.

دو نمونه از نرم‌افزارهای درخواست خودرو را برایتان در ادامه آورده‌ایم؛ اما توجه کنید که این دو نرم‌افزار مخصوص دستگاه‌هایی هستند که سیستم عامل iOS دارند. در انتهای توضیحات هر نرم‌افزار هم لینک دانلودش را برای دسترسی بهترتان گذاشته‌ایم.

  • نرم‌افزار درخواست اتومبیل GG: از این نرم‌افزار می‌توانید در کشورهای روسیه، گرجستان و ارمنستان استفاده کنید و معمولاً در شهرهای بزرگ کاربری دارد. دانلود نرم‌افزار GG برای iOS

  • نرم‌افزار درخواست اتومبیل Yandex Go: این نرم‌افزار، هم برای درخواست تاکسی و هم برای درخواست پیک استفاده می‌شود. دانلود نرم‌افزار Yandex Go برای iOS

برای استفاده از تاکسی، یک سری قیمت حدودی وجود دارد که آن‌ها را در همین بخش شرح می‌دهیم و می‌توانید به این صورت از قیمت تاکسی در ارمنستان مطلع شوید؛ اما در نظر بگیرید که با توجه به مسیر و منطقه‌ای که در آن هستید، ممکن است هزینه‌ها متفاوت باشند. با این حال، باید بگوییم که معمولاً هزینه ورودی برای تاکسی‌ها حدود 700 درام ارمنستان است. به‌ازای هر یک کیلومتر 100 درام و به‌ازای هر یک ساعت توقف هم هزار و 350 درام باید بپردازید. احتمالاً استفاده از ماشین‌های سواری، بعد از اینکه با دستانی پر از بهترین مراکز خرید ایروان بازگشته‌اید، راحت‌ترین روش برای جابه‌جایی‌تان باشد.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-yandex.jpg
نمونه‌ای از خودروهای یاندکس

مارشروتکا یا ون در ایروان ارمنستان

بعضی از کشورها هستند که برای سیستم حمل‌ونقل‌شان، وسایلی مخصوص دارند؛ شاید این وسایل با انواع اتومبیل‌هایی که ما می‌شناسیم تفاوت چندانی نداشته باشند و فقط از نظر نام متفاوت باشند، مثل مارشروتکا که تقریباً مثل همان ون است. برخی از همین مارشروتکاها برای زمان شوروی هستند و همچنان پس از فروپاشی شوروی با آن‌ها کار می‌‌کنند؛ اما یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای جابه‌جایی در شهر، استفاده از همین ون‌ها است.

پیشنهاد می‌کنیم که برای راحتی بیشتر، جلو بنشینید؛ اما اگر جایتان خیلی هم راحت نبود، بهتر است که تحمل کنید. در ارمنستان هم مانند ایران، اولویت نشستن با خانم‌های باردار، افراد مسن و معمولاً افرادی است که خرید در دست دارند، پس اگر توانستید این اولویت را رعایت کنید. نکته دیگر، همراه‌داشتن پول نقد است، سعی کنید که همیشه مقداری پول نقد همراهتان داشته باشید.

برای اطلاع بیشتر و بهتر از مسیر و زمان معمول حرکت این ون‌ها می‌توانید به سایت marshrut.info مراجعه کنید و اطلاعات دقیقی کسب کنید. در این سایت می‌توانید مسیرهای حرکت و بازه‌های حدودی زمان حرکت را مشاهده کنید و راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-marshrutka.jpg
نمونه‌ای از مارشروتکا در ایروان

مترو و راه‌های زیرزمینی ایروان ارمنستان

مترو در حمل و نقل عمومی ارمنستان جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید استفاده از مترو در ایروان ارمنستان بین مسافران این شهر آن‌چنان شناخته شده نباشد؛ اما مترو، یکی از بهترین راه‌ها برای جابه‌جایی درون شهری در ایروان است. شما اگر بخواهید مسافت‌های طولانی را هم طی کنید، مترو یکی از بهترین گزینه‌هایتان است. یکی دیگر از مزیت‌های مترو در ایروان ارمنستان، خنک‌بودن آن در تابستان است. خیلی از ایستگاه‌های مترو ارمنستان فضاهای بسیار زیبایی دارند؛ منتها باید بدانید که در تعدادی از این ایستگاه‌ها عکس‌برداری ممنوع است.

جالب است بدانید که مترو در ارمنستان، از سال 1981 شروع به کار کرده است و طول خطوط مترو به حدوداً 10 کیلومتر می‌رسد. در سال 2011 وسایل آن را مدرنیزه می‌کنند، بنابراین با خیال راحت می‌توانید از این وسیله حمل و نقل عمومی ارمنستان استفاده کنید. برای اینکه سوار قطارهای مترو شوید، باید حدود 100 درام بپردازید و ژتون مخصوصش را از ایستگاه‌ها تهیه کنید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-metro.jpg
مترو در ارمنستان

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های ایروان ارمنستان

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های ایروان، راه دیگری برای جابه‌جای بین نقاط مختلف شهر با صرف هزینه کمتر هستند. هرکدام از این وسایل، شماره مخصوصی دارند که می‌توانید با بررسی آن شماره، مسیر حرکتی و ایستگاه‌های توقف اتوبوس یا مینی‌بوس را متوجه شوید. به این صورت، با پیدا کردن مقصدتان روی نقشه، نزدیک‌ترین ایستگاه را هم می‌یابید و حرکت می‌کنید.

معمولاً ساعت کاری حمل و نقل عمومی در ایروان ارمنستان برای اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، از ساعت 07:00 تا 23:00 است. فواصل حرکتی آن‌ها هم معمولاً بین 10 دقیقه تا 15 دقیقه است. نرم‌افزار A2B Yerevan Public Transport تمامی اطلاعاتی را در اختیارتان می‌گذارد که برای حمل و نقل عمومی در ایروان نیاز دارید. هزینه استفاده از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها هم حدوداً 100 درام است.

در ایروان، اتوبوس‌های برقی هم وجود دارند که تقریباً از سال 1949 کار می‌کنند. این اتوبوس‌های برقی حدود 5 مسیر دارند و معمولاً با سرعت پایینی حرکت می‌کنند. همین سرعت پایین در حرکت، فرصت کافی به شما می‌دهد که ساختمان‌ها و فضای شهر را با دقت بیشتری ببینید. برای پیاده‌شدن از اتوبوس هم می‌توانید عبارت «kangaram Kangnek» را بگویید. هزینه استفاده از این نوع اتوبوس‌ها تقریباً 50 درام است.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevanbus.jpg
بخشی از حمل و نقل عمومی در ایروان ارمنستان

کرایه‌کردن اتومبیل در ایروان ارمنستان

راه دیگر جابه‌جایی در شهر ایروان، کرایه‌کردن اتومبیل است. این کار مزایا و معایب خودش را دارد؛ اما بزرگ‌ترین نکته مثبتش، آزادی عمل برای شماست و اینکه می‌توانید راحت‌تر برای رفت‌وآمدتان برنامه بچینید. نکته منفی کرایه اتومبیل، هزینه زیادش است که برای خیلی‌ها نمی‌صرفد و بیشتر ترجیح می‌دهند که این مبلغ را در بهترین رستوران های ایروان خرج کنند تا اینکه هزینه کرایه‌کردن اتومبیل بدهند.

در هر صورت، اگر تصمیم گرفتید که اتومبیل کرایه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً در شهرهای بزرگ، مسیرها کیفیت مطلوبی دارند و خیلی از جاها سنگ‌فرش شده‌اند و این در حالی است که در شهرهای کوچک، قضیه برعکس است. در ارمنستان، مسیرها به‌خوبی علامت‌گذاری شده‌اند و می‌توانید به‌راحتی جهت‌یابی کنید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-car-rent.jpg
کرایه اتومبیل شخصی

حمل و نقل بین شهری در ارمنستان

اگر بخواهید شهرهای دیگر ارمنستان را هم ببینید و گشت‌وگذارتان را فقط به ایروان محدود نکنید، باید از تمامی راه‌ها و روش‌های حمل و نقل عمومی ارمنستان برای جابه‌جایی بین شهرها مطلع شوید. برخی از این راه‌ها بسیار ارزان هستند و برخی دیگر بسیار گران‌اند؛ بنابراین بسته به میزانی که راحتی می‌خواهید و بودجه‌ای که دارید باید تصمیم بگیرید.

هیچهایک در ارمنستان

یکی از روش‌ها برای جابه‌جایی بین شهرها در ارمنستان، هیچهایک است. اگر از نظر زمانی در محدودیت نیستید، هیچهایک گزینه بسیار خوبی است که با آن هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازید. اینکه چه زمانی موفق شوید تا یک ماشین گیر بیاورید، مسئله کمی نیست. به هر ترتیب اگر این روش را انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم که دو نفر یا بیشتر باشید و جمع‌تان ترکیبی از آقا و خانم باشد. در آخر سفرتان هم بهتر است که مبلغی کم یا یک هدیه‌ای کوچک را به‌عنوان یادگاری به راننده بدهید. برای آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند هزینه‌ای پرداخت کنند، تجربه تفریحات رایگان در ایروان را هم پیشنهاد می‌کنیم.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-hitchhike.jpg
هیچهایک، با کمترین هزینه

اتوبوس، مینی‌بوس و مارشروتکا ارمنستان

همان‌طور که در حمل و نقل عمومی در ایروان شرح دادیم، برای جابه‌جایی میان شهرها، می‌توانید از اتوبوس و مینی‌بوس و مارشروتکا استفاده کنید. منتها نمی‌توانیم هزینه‌ای مشخص را برای این حالت عنوان کنیم، چراکه مسیرها و مقصدها متفاوت هستند و مبلغ نهایی کاملاً وابسته به این دو است. این نکته را هم باید بدانید که معمولاً برنامه حرکتی این‌گونه وسایل به‌طور دقیق مشخص نیست و خیلی از اوقات، راننده‌ها صبر می‌کنند تا ظرفیت خودرو کامل شود و بعد حرکت می‌کنند.

این را هم در نظر بگیرید که گاهی برای پرکردن باک، توقف می‌کنند و ممکن است که همه مسافران را برای حفظ ایمنی پیاده کنند. پس آمادگی چنین روندی را داشته باشید. در این زمان‌های توقف، می‌توانید فرصت خوبی برای تهیه سوغاتی های ارمنستان پیدا کنید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-minibus~1.jpg
حمل و نقل عمومی با مینی‌بوس

تاکسی اشتراکی ارمنستان

تاکسی می‌تواند از روش‌هایی باشد که در طول مسیر برای مسافر بسیار راحت است و سختی چندانی متوجه او نمی‌کند؛ منتها بسیار هزینه‌بر است. برای همین شما با چند نفر می‌توانید هم‌مسیر شوید، به این شکل هزینه سفر هم بینتان تقسیم می‌شود. در این روش فقط باید صبر کنید تا ماشین پر شود، بعد حرکت کنید، مگر اینکه تعداد خودتان ظرفیت اتومبیل را تکمیل کند.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-taxi.jpg
تاکسی‌های اشتراکی، راهی برای کم کردن هزینه‌ها

قطارهای بین شهری ارمنستان

هنوز هم قطارهایی در ارمنستان پیدا می‌شوند که مربوط به شوروی سابق هستند و از آن زمان تا به امروز از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما قطارهای جدیدتر هم وجود دارد. به هر ترتیب، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای سفر بین شهرها، سفرهای ریلی هستند. در بیشتر مواقع، دو نوع کلاس برای صندلی قطارها هست، تفاوت خیلی زیادی هم با یکدیگر ندارند و تقریباً از نظر قیمت مشابه هم هستند. با این قطارها می‌توانید تا شهرهای کشورهای دیگر هم بروید، مثل باتومی و تفلیس و حتی باید بگوییم که تابستان‌ها یک خط به دریاچه سوان می‌رود.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-train.jpg
قطارهای بین شهری در ایروان

سفر به ایروان ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان، از اصلی‌ترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی این کشور است که برگزاری تور ایروان در شکل‌های مختلف، این امکان را برای گردشگران ایجاد کرده تا بتوانند این شهر را به هر شکلی که شده ببینند. سفر به ایروان، هم به‌صورت زمینی و هم به‌صورت هوایی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با بودجه‌های مختلفی آن را برای خودتان ترتیب دهید. حتی می‌توانید برخی از تورهای ارمنستان و ایروان را به‌صورت قسطی تهیه کنید و برای همه این کارها، کافی است به صفحه تورهای لست‌سکند مراجعه کنید.

Lastsecond.ir-public-transportation-in-yerevan-tour.jpg
نمایی از ایروان، پایتخت ارمنستان

سخن آخر

حالا دیگر در هر نقطه از ایروان که باشید، راحت‌تر می‌توانید مسیرتان را مشخص کنید و به سمت نقطه‌ای حرکت کنید که بازدیدش را برنامه‌ریزی کرده بودید. با قیمت‌هایی هم که آورده‌ایم، قیمت تاکسی در ارمنستان و به‌طور کلی‌تر هزینه حمل و نقل در ارمنستان را تا حدودی دارید و تقریباً بودجه‌ای که برای رفت‌وآمد نیاز دارید، دستتان می‌آید. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ارمنستان می‌توانید هرچه بهتر با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان این سرزمین آشنا شوید و سبک زندگی‌شان را از نزدیک ببینید و لمس کنید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!