سفر زمینی به آنتالیا با ماشین شخصی، اتوبوس و قطار

4.2
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور زمینی به آنتالیا سفر کنیم؟
01 تیر 1402 08:00
4

سفر زمینی به شهرهای مختلف ترکیه برای بسیاری از کسانی که اهل سفر هستند یک تجربه ناب محسوب می‌شود؛ اما آیا تا به حال به فکر سفر زمینی به آنتالیا افتاده‌اید؟ این شهر به مراکز اقامتی جذاب و سواحل لوکسش شهرت دارد، فکر می‌کنید سفر زمینی به این مقصد هم به اندازه دیگر شهرهای ترکیه برای شما تجربه تازه و خاصی محسوب شود؟ در این مطلب تصمیم داریم این سفر را باهم از زوایای مختلفی بررسی کنیم، شاید دوست داشته باشید برای یک‌بار هم شده این مسیر را از ابتدا تا انتها طی کنید.

سفر زمینی به آنتالیا مناسب چه کسانی است؟

تفاوتی ندارد که مقصد شما کجاست، برای سفر زمینی باید چند مسئله را حتماً در نظر بگیرید، اول اینکه طبیعتا این نوع سفر زمان بیشتری از مسیر هوایی خواهد برد و نیاز به صبر بیشتری دارد، پس اگر در دسته افراد کم حوصله قرار می‌گیرید و ممکن است طولانی بودن زمان سفر شما را آزار دهد، از این نوع سفر فاصله بگیرید و از همین حالا تورهایی مانند تور یوآل آنتالیا را جستجو کنید. نکته دوم اهمیت، بلد بودن نکات ایمنی در سفر است. به خصوص اگر شما به صورت انفرادی قصد سفر زمینی به آنتالیا را دارید بهتر است از افرادی که تجربه بیشتری در سفر دارند کمک بگیرید چرا که در هر صورت شما پا به کشوری غریب با انواع برخوردهای متفاوت و حتی خطرات گذاشته‌اید.

روپیه سریلانکا.jpg
سفر زمینی به آنتالیا

برای سفر زمینی به آنتالیا از چه وسایل نقلیه‌ای استفاده کنیم؟

اگر اهل سفر با تور هستید باید این نکته را به شما گوشزد کرد که تور زمینی آنتالیا با قطار یا اتوبوس در تمام طول سال برگزار نمی‌شود و اگر از ایران قصد سفر زمینی به آنتالیا را دارید، باید برنامه سفر خود را در فصل‌های پرمسافرتر برگزار کنید مثلا تابستان که ممکن است در کنار تور آنتالیا تیر تورهای زمینی هم برگزار شود. به طور معمول تورها شما را از مبدأ با اتوبوس به شهر آنکارا و سپس آنتالیا می‌برند.

از طرف درگیر اگر قصد سفر انفرادی به این شهر را دارید دستتان برای انتخاب وسیله نقلیه بازتر است. حتی می‌توانید گزینه سفر زمینی به آنتالیا با ماشین شخصی را انتخاب کنید یا اینکه در هر بخش از سفرتان، از یک وسیله نقلیه استفاده کنید؛ مثلاً از تهران تا ارومیه را با قطار سفر کنید و از مرز تا اولین شهر بزرگ در مسیر یعنی ارزورم با خودرو طی کنید و پس از آن به سراغ سفر زمینی به آنتالیا با اتوبوس بروید.

NWVlNjEMIpYg.jpg
مرز بازرگان از مهم‌ترین مرزهای بین ایران و ترکیه 

از کدام مرز خارج شویم و چه اقداماتی برای عبور از مرز باید انجام داد؟

بین ایران و ترکیه سه مرز برای تردد وجود دارد، مرز بازرگان، مرز رازی، البته هر سه گذرگاه مرزی در آذربایجان غربی قرار گرفته‌اند؛ اما از مرز بازرگان بیشتر برای ترانزیت کالا هم استفاده می‌شود و هرچند شهرت بیشتری از دو مرز دیگر دارد؛ اما ممکن است شما مدت زمان بیشتری را در انتظار بگذرانید. پیشنهاد ما این است که حتماً با توجه به مقصد مرز مناسب را انتخاب کنید؛ مثلاً مرز سرو این روزها برای رفتن به مقصدی مانند شهر وان گذرگاه مناسبی است؛ اما از آن‌جا که فاصله مرزهای ایران تا آنتالیا زیاد است تفاوت چندانی میان گذرگاه‌های خروجی وجود ندارد.

حالا دیگر زمان آن رسیده تا کمی هم از پروسه خرج از ایران برایتان بگوییم و نکاتی را به شما یادآوری کنیم:

  • برای خروج از کشور عجله نکنید با کمی حوصله و صبر کار شما انجام خواهد شد.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور مرحله مهم دیگری است که نباید از قلم بیندازید هزینه عوارض خروج هر مسافر برای بار اول در سال 400 هزارتومان بار دوم 600 و سومین بار 800 هزار تومان است.
  • فراموش نکنید شما برای ورود به ترکیه به عنوان گردشگر حتماً باید ویزای این کشور را تهیه کرده باشید.
  • در صورتی که با خودروی شخصی به این کشور سفر می‌کنید پروسه اداری خروج خودروتان از کشور و همین‌طور کاپوتاژ را انجام دهید.

نکات مهم جهانگردی با ماشین شخصی

antalya-to-fethiye-road.jpg
یکی از جاده‌های ترکیه در حوالی آنتالیا

مسیر سفر زمینی به آنتالیا 

اگر طرفدار  تور زمینی آنتالیا با قطار هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که آنتالیا ایستگاه قطار ندارد و برای هرچه زودتر دیدن جاهای دیدنی آنتالیا مجبورید کمی مسیر را دورتر کنید و پیش از هر چیزی خودتان را به آنکارا برسانید. با این کار هم بازدید کوتاهی از آنکارا داشته‌اید و هم بخش زیادی از مسیر را با قطار طی کرده‌اید. البته پیش از دوران کرونا از تهران به سمت وان و همین‌طور آنکارا امکان سفر با قطار وجود داشت؛ اما در حال حاضر، امکان خرید بلیط برای این دو مقصد از داخل ایران وجود ندارد. برای ادامه مسیر هم، نیازی به نگرانی نیست، شما می‌توانید از مبدا آنکارا از راه سفر زمینی به آنتالیا بروید. فاصله این دو شهر با اتوبوس حدود 7 ساعت است و اگر برای رفتن به آنجا اتوبوس را انتخاب کرده باشید، باید حدود 250 لیر بپردازید. البته شاید بد نباشد برای کسانی که قصد سفر زمینی به آنتالیا با ماشین شخصی دارند، نگاهی به مسیرهای مختلف از مرزهای سه‌گانه ایران تا آنتالیا بیندازیم:

  • از مسیر مرز بازرگان: برای رفتن به آنتالیا از طریق مرز بازرگان، شما از شهرهای بسیاری عبور می‌کنید؛ اما اگر بخواهیم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای در مسیر را برشماریم می‌توانیم به شهرهای ارزروم، ارزینجان، سیواس، کایسری، آکسارای و کنایا اشاره کنیم.

  • از مسیر مرز رازی و سرو: هر چند که در ابتدای مسیر شما از دو مبدأ متفاوت سفرتان را آغاز می‌کنید، در ادامه مسیر جاده یکی خواهد بود و شما حداقل از شهرهای وان، دیاربکر، عثمانیه، آدانا و کنایا گذر خواهید کرد.

    Ankara_asv2021-10_img19_Railway_station.jpg
    ایستگاه قطار آنکارا

طول زمان سفر زمینی به آنتالیا

در سفرهای زمینی قاعدتا نباید زمان را کوتاه و محدود در نظر بگیرید. فارغ از طول مسیر باید منتظر بسیاری از اتفاقات پیش بینی نشده باشید که ممکن است گاهی یک تا دو روز زمان شما را بگیرد؛ بنابراین اگر قصد سفر زمینی به آنتالیا با ماشین شخصی را دارید، بهتر است زمانی حداقل یک‌هفته‌ای را برای سفر در نظر بگیرید؛ اما درمورد طول مسیر که دیگر فاکتور تعیین‌کننده در سفر شماست! البته تفاوتی ندارد که از کدام مرز یا با کدام وسیله نقلیه به این سفر می‌روید، شما حداقل 1500 کیلومتر را باید در کشور ترکیه بپیمایید؛ اما اگر دقیق بخواهیم بگوییم فاصله مرز بازرگان تا آنتالیا 1540 کیلومتر، فاصله مرز سرو تا آنتالیا 1630 کیلومتر و فاصله مرز رازی تا آنتالیا 1590 کیلومتر و به این معنی است که شما نیاز به حدودا 20 ساعت رانندگی تا مقصد دارید.

Untitled.png
مسیر مرز بازرگان تا آنتالیا

هزینه سفر زمینی به آنتالیا

همیشه در نگاه اول سفر زمینی یک راه‌حل برای کاهش هزینه‌ها شناخته می‌شود؛ اما آیا واقعا این‌طور است؟ جواب این سوال نسبی است. شما اگر با تور زمینی آنتالیا به این شهر سفر کنید ممکن است هزینه کمتری برایتان داشته باشد؛ اما این مطلب کاملا بستگی به خدمات تور شما دارد، از طرف دیگر هزینه سفر انفرادی به آنتالیا با در نظر گرفتن انواع روش‌های حمل و نقل و نیاز به حداقل یک شب اقامت در مسیر و همین‌طور وعده‌های خوراکی ابدا نمی تواند سفری اقتصادی به حساب بیاید. مگر اینکه شما اهل کوله‌گردی باشید یا روش‌های کاهش هزینه در سفر را به خوبی بشناسید. البته شاید خواندن مطالبی مانند راهنمای سفر به آنتالیا  شما را بیشتر با این مقصد آشنا کند تا بتوانید قدمی در کاهش هزینه هایتان بردارید. 

turkey-istanbul-to-antalya-best-ways-to-get-there-by-car.jpg
جاده‌های جذاب برای سفر زمینی به آنتالیا با ماشین شخصی

چند نکته درمورد سفر زمینی به آنتالیا

سفر به زمینی به آنتالیا می‌تواند هم بی‌نهایت جذاب و هم غیر قابل پیش بینی باشد پس بهتر است برخی نکات را پیش از سفر در ذهن داشته باشیم که تا جای ممکن از بروز مشکلات جلوگیری کنیم:

  • خستگی همیشه خطرساز است! اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید حداقل دو راننده در ماشین حضور داشته باشند.
  • جاده‌های فرعی زیبا و گول زننده‌اند خطر نکنید و در مسیر اصلی بمانید!
  • استفاده از نرم افزارهای مسیریاب گاهی بهترین راهنمایان محلی شما خواهند بود.
  • برای امنیت بیشتر رانندگی را به روزها محدود کنید و سعی کنید طوری برنامه سفر را بچینید که شب را در شهرهایی با اقامتگاه‌های رسمی بگذرانید.
  • به همراه داشتن مدارک معتبر (گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت، پاسپورت و ویزا و مدارک کاپوتاژ) را فراموش نکنید.
  • برای استفاده از رستوران‌های بین راهی کمی وسواس به خرج دهید. در نهایت لذت بردن از مناظر و فرهنگ محلی در طول راه را فراموش نکنید.

سخن آخر

 همان‌طور که پیش از این گفتیم انتخاب راه و روش سفر کاملاً به روحیات شخصی شما بستگی دارد و همان‌طور که بسیاری از افراد تورهای لوکس با کوتاه‌ترین مدت زمان در مسیر بودن را در نظر می‌گیرند عده دیگری از ماجراجویی استقبال می‌کنند و ترجیح می‌دهند نه فقط مقصد بلکه مسیر هم جزوی از تجربه لذت بخش سفرشان باشد. برنامه ریزی سفر اما همیشه ساده نیست و ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد پیشنهاد ما این است که به جای برنامه‌ریزی‌های طولانی زمان بر سراغ از افراد ماهر در این کار بگیرید. برای سفر به آنتالیا تفاوتی ندارد چه توری در ذهن شماست و چه امکاناتی می‌خواهید کافی است به صفحه تور آنتالیا در لست‌سکند سر بزنید تا هم با تعداد زیادی از آژانس‌های برگزارکننده تور آشنا شوید و هم گزینه‌های مختلف سفر را پیش رویتان ببینید.

در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند از سفر زمینی به آنتالیا گفتیم و به غیر از طی کردن مسیرهای مختلف با وسایل حمل و نقل متفاوت ریسک‌های این نوع سفر را هم برشماردیم، حالا دیگر انتخاب به عهده شماست ترجیح می‌دهید سفر آنتالیا برای شما یک تعطیلات برای آرامش و لذت باشد یا یک ماجراجویی تازه برای دل به جاده زدن؟

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.