سفر به پوکت افسانه ای و بانکوک مدرن

سفر به پوکت افسانه ای و بانکوک مدرن
18 فروردین 1403 12:00

ابتدای امر باید بگم قبل از هر سفرم با مطالعه سفرنامه هموطنان عزیزم و کسب اطلاعات لازم از شهر مقصد، مثل کسی میشم که یک بار به اون شهر سفر کرده پس بر خود واجب میدونم بعد از سفرخودم سفرنامه بنویسم تا بقیه از آن استفاده کنند. باشد که مرا دعا کنند. مهر ماه امسال (1402) بود که من و همسرم تصمیم گرفتیم به یه مسافرت خارجی بریم. کلا ما تصمیم گرفتیم هر سال هر جور که شده یک سفر خارجی را تجربه کنیم. سال پیش به شهر زیبای مارماریس در کشور ترکیه سفر کردیم و بسیار لذت بردیم سفرنامه آن موجود است و امسال تصمیم گرفتیم کشوری جدید با فرهنگ جدید را ببینیم. بنابراین تصمیم من و همسرم کشورهای جنوب شرقی آسیا بود که فرهنگی متفاوت از ترکیه و ایران داشتند.

بین کشورهای مختلف بررسی انجام دادیم. اولین گزینه ما مالزی بود ولی با خوندن سفرنامه ها از تصمیم خود منصرف شدیم خیلی باب میل ما نبود. خیلی دوست داشتم که کشور چین را ببینم ولی بودجه ما با آن سازگار نبود. گزینه بعدی بالی در اندونزی بود که البته آن هم هزینه بالایی داشت ولی با خواندن سفرنامه ها به این نتیجه رسیدم که زیبایی های بالی چندان تفاوتی با پوکت در تایلند ندارد. بنابراین انتخاب ما پوکت در تایلند شد و همانطور که گفتم دیدن کشور چین و فرهنگ و شهریت جنوب شرق آسیا یکی از هدف های ما در این سفر بود و بانکوک می توانست بخشی از این  هدف را محقق کند.

بنابراین میان انواع تور تایلند، تور ترکیبی پوکت بانکوک را انتخاب کردیم که هم از دیدن ساحل و زیبایی های بهشتی پوکت بهره مند بشیم وخاطرات سفر مارماریس زنده بشه و هم از شهریت و فرهنگ شهرهای جنوب شرق آسیا دیدن کنیم ناگفته نماند که هموطنای ایرانی ما معمولاً بانکوک را صرفا برای خرید انتخاب میکنند ولی هدف ما خرید نبود. بانکوک جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارد که معمولاً ایرانی ها آنها را به دلیل عشق به خرید از دست میدند.

هواپیمایی ماهان در هفته دو پرواز به بانکوک و یک پرواز به پوکت دارد پرواز پوکت دوشنبه ها و برگشت سه شنبه و پرواز بانکوک روزهای سه شنبه و پنجشنبه صورت می گیرد که برگشت هم به ترتیب چهارشنبه و جمعه هست. شما می تونید بسته به نیاز و سلیقه خودتون هر کدوم از این روزها رو انتخاب کنید برای پرواز رفت و برگشت. پس نیازی نیست حتما مطابق پکیج آژانس ها پیش برید. ما تصمیم گرفتیم 9 روز در تایلند باشیم 5 روز در پوکت و 4 روز در بانکوک که بتوانیم از هر دو شهر استفاده کافی را برده باشیم.

به این ترتیب پرواز رفت را روز سه شنبه 9 آبان تهران به بانکوک و پرواز داخلی همان روز از بانکوک به پوکت و پرواز برگشت را روز 19 آبان از بانکوک به تهران انتخاب کردیم که البته اشتباه کردیم. اگر پرواز دوشنبه به پوکت را انتخاب میکردیم کمتر خسته میشدیم و هم معطلی پرواز داخلی بانکوک به پوکت را نداشتیم. البته علت این انتخاب ما این بود که یک روز کمتر مرخصی بگیریم. همچنین در توضیحات آژانس نوشته بود که پرواز داخلی بلافاصله بعد از پرواز ماهان صورت می گیرد که البته اینطور نبود.

اگر مقصد اولتان پوکت است حتما پرواز مستقیم به پوکت بگیرید که روز دوشنبه ها صورت می گیره. در غیر این صورت در پرواز غیر مستقیم خیلی اذیت میشید. هواپیمایی ماهان پرواز تهران به بانکوک ساعت 21:30 انجام میشه یعنی به ساعت تایلند شما ساعت 7 صبح در فرودگاه بانکوک هستید. آژانس های ایرانی برای کم کردن هزینه و سود بیشتر پرواز داخلی بانکوک به پوکت را بعد ساعت 2 رزرو می کنند که آن هم معمولاً تاخیر دارد. مثلاً پرواز ما ساعت 15 صورت گرفت. این یعنی شما از ساعت 7 صبح تا ساعت 3 بعد از ظهر باید در فرودگاه معطل بمانید و هر چقدر هم آژانس ها بگویند که ما پرواز را زود میگیریم به حرفشان اعتماد نکنید چون آنها سود خود را در نظر میگیرند که آن هم در پرواز بعد ساعت 2 هست که ارزانتر هستند.

ما ساعت 16:30 به فرودگاه پوکت رسیدیم. تا چمدان ها را بگیریم و عازم شویم ساعت 18 شد و از اونجایی که این ساعت همیشه در پوکت ترافیک هست، ساعت 8 شب به هتل رسیدیم و در واقع کل روزمون سوخت شد. علاوه بر این آنقدر خسته بودیم که نتوانستیم برای فردا توری رزرو کنیم و این پروسه برای همه آژانس ها و همه مسافرین اتفاق میافتد بنابراین فکر نکنید که شما اگر از آژانس دیگری اقدام کنید برنامه شما متفاوت و بهتر خواهد بود. اگر پرواز مستقیم به پوکت را انتخاب کنید ساعت 7 صبح در فرودگاه پوکت هستید و نهایت ساعت 8 صبح در هتل و معمولاً هتلها هم همان ساعت اتاق را تحویل میدهند و شما در واقع با اینکار یک روز کامل به تورتان اضافه میکنید.

در رابطه با ماهان ایر چه در پرواز رفت و چه برگشت سر ساعت و بدون تاخیر پرواز انجام شد.غذاش عالی بود و در هواپیما بالش و پتو و چشم بند به همه داده شد. اگر وسط هفته پرواز داشته باشید اکثر صندلی ها خالی هست و می تونید راحت جاتون رو عوض کنید و در صندلی های دو نفره یا حتی 4 نفره بخوابید. یادتون نره که پرواز ماهان رو می تونید از خونه و 24 ساعت قبل پرواز چک این بکنید و صندلیتون رو خودتون انتخاب کنید.

شام هواپیمایی ماهان

در مورد آب و هوای پوکت باید بگم که در سایتهای ایرانی نوشته بودند که از آبان آب و هوای پوکت خوب است و فصل سفر شروع میشود. ولی ما قبل از سفر استرس زیادی کشیدیم چون در سایت های پیشبینی هوا همه روزه را باران زده بود. بعد از خواندن مطالب سایت های خارجی متوجه شدم که آب و هوای پوکت در شهریور مهر و آبان بیشترین بارش را دارد و از آذر ماه هوا خوب و مناسب سفر میشود.

هوای پوکت در شهریور بیشترین میزان بارش را داره و در مهر و آبان ماه میزان بارش کم و کمتر می شه ولی قطع نمی شه. در روزهایی که ما آنجا بودیم تقریباً میشه گفت هر روز ساعت 5 عصر بارندگی داشتیم. بارانی که شدت آن بسیار زیاد بود ولی تایم بسیار کم و تقریبا نیم ساعت و در واقع میشه گفت خللی در برنامه شما ایجاد نمی کند. ولی خوب من از مسافران تور پوکت شنیدم که هفته قبل از مسافرت ما یعنی هفته اول آبان سه روز پیاپی باران میبارید. بنابراین از نظر من هوای آبان کمی ریسکی هست و بهتر هست مسافرت به پوکت از آذر به بعد انجام بشه تا دچار بارندگی نشید، در ضمن آنطور که من چک کردم قیمت تورهای بانکوک و پوکت آبان و آذر ماه تفاوتی ندارند بنابراین میتونید برای آذر اقدام کنید. حتی گفته میشه در آذر ماه همه جای شهر رنگ و بوی کریسمس به خود میگیره بنابراین زیبای شهر بیشتر هم میشه.

برای گرفتن ارز مسافرتی هم فقط کافیه نرم افزار بله رو نصب کنید و در آن درخواست ارز مسافرتی کنید. به محض رد شدن از گیت فرودگاه امام می تونید با شناسه ای که نرم افزار به شما میده با استفاده از خود پرداز موجود ارز خودتون رو دریافت کنید. همانطور که گفتم روز اول سفر، ما ساعت 8 شب به هتلمون یعنی هتل دوانجیت رسیدیم. قرار بود تور لیدر هنگام ورود ما در هتل حاضر شود و کارهای پذیرش را انجام دهد که نیامد و تا روز آخر ما رنگ این آقا را که نامش امید بود ندیدیم!!!

در رابطه با هتل دوانجیت (duangjitt) از مزایای این هتل اینه که بسیار بزرگ و زیبا هست. فضای بسیار قشنگی داره و استخر اصلی آن بسیار قشنگ ، بزرگ و تمیز هست. اتاقی که به ما دادند در بلوکهای 5 بزرگ و دلباز و رو به فضای سبز بود و برخلاف گفته مسافرین قبلی از ما بیعانه نگرفتند. صبحانه هتل هم خیلی مفصل و متنوع هست. ولی از معایب این هتل باید بگم که ساختمانهای آن قدیمی هستند. مثلاً روز اول ما در هتل و در اتاقمان مارمولک دیدیم. خدمه و رسپشن اهمیتی به مسافرین نمیدهند و در واقع آنها را نادیده میگیرند. البته که با رفتن به هتل بانکوک فهمیدم که اینها در واقع پادشاه هستند در مقابل هتل پرینس پالاس (prince palace) بانکوک که در ادامه بهش میپردازم.

یکی دیگر از معایب این هتل برخلاف آنچه در سفرنامه های قبل نوشتن دوری از مرکز شهر یعنی خیابان بنگلا هست که حدوداً 25 دقیقه پیاده روی دارد. چون در پوکت صبح ها در تورهای مختلف هستید پاهایتان خسته هست بنابراین 25 دقیقه خیلی شما را اذیت میکند و هزینه کرایه اعم از تاکسی و توک توک بسیار بالا است در پوکت و حداقل 200 بات، پس اگر اهل گشت و گذار شبانه هستید این قضیه را مد نظر قرار بدهید و سعی کنید هتلی نزدیکتر به مرکز شهر بگیرید.آهان یادتون باشه آب معدنی هایی که در یخچال میذارن پولی هست و مواظب باشین مثل ما ضرر نکنید. ما روز اول سه تا آب معدنی خوردیم که موقع چک اوت مجبور شدیم 210 بات و در واقع به ازای هر آب معدنی 70 بات پول بدیم که واقعا زور بود. چون قیمت آب معدنی تو فروشگاه 7-11 که چسبیده به هتل بود 6 بات بود.

صبحانه هتل دوانجیت

فروشگاه های 7-11 یه چیزی تو مایه های فروشگاه کوروش خودمونه و همه جای شهر قدم به قدم هستن و هرچی نیاز دارید می تونید توش پیدا کنید. ساندویچ های آماده هم دارن که قیمت مناسبی دارن و می تونید بدین خودشون واستون تو ماکروویو گرم کنن. راستی نرم افزار گرب (grab) رو حتماً نصب کنید تا هرجا تاکسی یا توک توک گیرتان نیامد یا خیلی گران بود از آن استفاده کنید. طرز استفادش دقیقا مثل اسنپ خودمونه.

روز دوم چون خسته راه بودیم تصمیم گرفتیم توری نگیریم و از ساحل و استخر و زیبایی های هتل استفاده کنیم و شهر را کامل بگردیم و حساب کار دستمان بیاید. شبش در مسیر رفتن به خیابان بنگلا که همون واکینگ استریت پاتونگ هست از دکه ای که خانومی فروشنده آن بود و بسیار مهربان بود تور فردا را برای جزیره فی فی (phi phi در اصل) خریدیم.(توضیح این نکته لازمه که پوکت شامل چند ساحل هست که معروف ترین آنها ساحل پاتونگ است که معمولاً ایرانی ها در این ساحل هتل میگیرند.

ساحل های دیگه زیباتر هست و خلوت تر ولی از مرکز تجمعات و تفریحات شبانه دورتر، بنابراین انتخاب با خودتان است که کدام اولویت شما هست. برای گرفتن تور هم نگران نباشید. هتل شما هر کجا که باشد ماشین آنجا دنبال شما میآید حتی اگر ساحل دیگر باشید.) طبق سفرنامه هایی که در سایت لست سکند خوانده بودم از خانم درخواست تور جزیره فی فی از کمپانی love andaman کردم ولی فروشنده گفت که این کمپانی قدیمی شده و کیفیت ندارد و کمپانی جدید به من معرفی کرد به نام andaman surprise. قیمت تور 2000 بات به ازای هر نفر با قایق تندرو (speed boat) و تعداد 25 نفر در هر قایق خریداری کردیم و الحق که کمپانی بی نظیری بود. بسیار منظم و تمیز و همه چی طبق برنامه.

قرار شد ماشین فردا ساعت 7:40 دقیقه تا ساعت 8 صبخ در لابی هتل دنبال ما بیاید. به خانم فروشنده گفتم اگر از این تور راضی بودم تور جیمز باند را هم از خودت میخرم. و واقعاً هم راضی بودم بنابراین فردا شب برگشتم و تور جیمز باند را هم از کمپانی bb sealion از خودش خریداری کردم که البته از این کمپانی چندان راضی نبودم. در ادامه علت رضایت و عدم رضایت از هر دو کمپانی را توضیح می دهم.

ساحل پاتونگ
بروشور کمپانی آندامان سورپرایز برای تور فی فی

بروشور کمپانی آندامان سورپرایز برای تور جیمز باند

روز موعود فرا رسید. باید اعتراف کنم که من به عشق جزیره فی فی به پوکت آمدم. دقیقا راس ساعت 7:40 دقیقه ماشین دنبال ما آمد و این نوید یه سفر خوب با یه کمپانی خوب رو میداد. بعد از طی مسافتی حدود 40 دقیقه ای به اسکله مربوط به کمپانی رسیدیم در آنجا از ما پذیرایی مفصلی صورت گرفت و بعد از توضیحات کامل راجع به تور همگی را در چند قایق تقسیم کرده و رهسپار جزایر شدیم. اولین جزیره به نام khai جزیره کاملا معمولی بود و چیزی برای عرضه نداشت البته در این جزیره میتونید لابلای صخره های بزرگ صدف های بزرگ و زیبایی پیدا کنید به عنوان غنیمت سفر.

دومین جایی که رفتیم محلی برای غواصی بود که بهترین تجربه عمرم بود دریای شفاف به همراه انواع و اقسام ماهی های زیبا. اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید. جلیقه شنایی که به شما میدهند شما را روی آب نگه میداره و تحت هیچ شرایطی زیر آب نمیرید. فقط کافی هست پای خود را به سمت پایین نگه دارید تا در آب معلق نشوید کمی طول کشید تا یاد گرفتم ولی بالاخره شد. لوازم غواصی را هم که به شما میدند از قبل نحوه استفاده اش را ازشون بپرسید چون من خودم اشتباه میذاشتم و نمی تونستم نفس بکشم، تا بالاخره یاد گرفتم، بسیار زیبا بود و تجربه ای فراموش نشدنی.

نگم براتون از سومین جایی که ما را بردند یعنی ساحل میمون ها(monkey beach). ساحلی رویایی که در فیلمهای هالیوودی فقط اون رو میدیدیم. عکسش را در پایین گذاشتم. جزیره ای بکر با ساحل ماسه ای سفید و میمون های وحشی. شبیه به رویا بود. چهارمین مکان جزیره فی فی بود که برای ناهار آنجا رفتیم فقط یک ساعت اونجا بودیم و نشد که دراون چرخی بزنیم. بعد آن عازم غار دایوینگ (diving cave) و pileh lagoon شدیم. دالانی بسیار زیبا که برای شنا پایین پریدیم. هچنین میتونستیم کانوی سواری کنیم.

آخرین مکانی که ما را بردند ساحل مایا (maya bay) بود. در واقع میشه گفت تمام این مکان ها یه بهشتی بود واسه خودش و اگه بخوام به این تور از 10 نمره بدم همون 10 کامل رو میدم. ساعت 5 برنامه تمام شد و ساعت 5:40 دقیقه به اسکله برگشتیم. بلافاصله بعد برگشت ماشین ها منتظر ما بودند و بدون کوچکترین معطلی عازم هتل شدیم تا به هتل برسیم به دلیل ترافیک آن ساعت پوکت ساعت 19 شب شد. بعد از دو ساعت استراحت دوباره عازم مرکز شهر شدیم. و بعد چرخ کامل یه ماساژ پا به مدت یک ساعت به قیمت 300 بات گرفتیم و به هتل برگشتیم.

ساحل khai
اسنورکلینگ
ساحل میمون ها
ناهار جزیره فی فی
غار دایوینگ
pileh lagoon

من و همسرم قبل سفر تصمیم گرفته بودیم که خودمون رو خیلی خسته نکنیم چون سفرمون 9 روزه هم بود اگه می خواستیم خیلی دوندگی کنیم کم می آوردیم. پس امروز رو تصمیم گرفتیم سبک برگزار کنیم. صبح رو در استخر هتل سپری کردیم. به ما گفته بودند آخر هفته ها یعنی شنبه و یکشنبه بازار سنتی به نام ناکا در شهر پوکت برگزار میشود و اجناس بسیار ارزان و متنوع دارد. بنابراین عصر امروز که شنبه بود تصمیم گرفتیم به شهر قدیمی پوکت (old phuket) برویم که هم از بازار سنتی دیدن کنیم و هم شهر تاریخی پوکت را ببینیم. با یه توک توک به قیمت 400 بات به توافق رسیدیم و به شهر قدیمی و بازار قدیمی ناکا رفتیم که بعدا پشیمون شدیم. چون نه این بازار ارزش دیدن داشت و نه شهر قدیمی پوکت. مجبور شدیم 500 بات هم بدهیم و برگردیم.

old phuket

روز آخر سفر در پوکت زیبا فرا رسید و ما امروز به عنوان حسن ختام سفر به این شهر زیبا، تور جزیره جیمز باند را انتخاب کردیم. ماشین تقریبا 40 دقیقه دیرتر دنبال ما آمد و کم کم داشتیم نگران میشدیم که نکنه ما رو یادشون رفته که بالاخره پیداشون شد. با طی مسافتی 40 دقیقه ای به اسکله بی بی سیلون رسیدیم. محیطی کثیف و بسیار گرم و پذیرایی بسیارمختصر، عازم جزایر شدیم. اولین مکان جزیره هونگ(hong) بود. خیلی خیلی زیبا بود و در آن کانوی سواری کردیم و لذت بردیم. جزیره دوم جزیره معروف جیمز باند بود راستیتش توقع بیشتری از آن داشتم و نسبت به جزایری که تا الان دیده بودم معمولی بود.

برای ناهار ما را به جزیره مسلمان نشین بردند.همون خونه های ساخته شده روی آب. غذاش بهتر از تور جزیره فی فی بود. جزیره فقیری بود و فقر رو در مردم و خونه ها احساس می کردیم. مکان چهارم غار آیس کریم (ice cream cave) بود. بعد از گذشتن از غار با صحنه ای مواجه میشید که هیچ وقت از ذهنتون پاک نمیشه و آخرین مکان ساحل ناکا (naka beach) بود. جایی برای شنا و آبتنی.اگه بخوام به این تور نمره بدم 9 از 10 میدم.  ساعت 4 به اسکله برگشتیم و یک ساعت معطل ماندیم تا ماشین ها دنبالمان بیایند و ما را به هتل برسانند. این نامنظمی کمپانی بی بی سیلون کاملا مشهود بود و اذیتمان کرد. کمپانی آندامان سورپرایز که تور جزیره فی فی رو ازشون خریدیم تور جیمز باند رو هم داره ولی این تور را سه روز در هفته برگزار میکنه.

جزیره هونگ

جیمز باند
جزیره مسلمان نشین
ناهار تور جیمز باند
ice cream cave

و اما چند نکته در رابطه با سفر به پوکت

نور آفتاب در پوکت یووی بسیار بالایی دارد. با یک ساعت خوابیدن زیر نور آفتاب بدون محافظ دچار سوختگی بسیار بالایی میشید و کل سفر کوفتتان میشود. بنابراین حتماً حتماً از کرم ضد آفتاب در تمامی بدن خود استفاده کنید بسیار دیدم اونجا مسافرینی که پوست بدنشان کنده شده بود. پس مواظب باشید و جوگیر نشید.

در ادامه خیابان بنگلا خیابونی هست که در آن کافه های عربی زیاد می بینید. اونجا غذاهاش کمی گران است ولی باب میل ما ایرانیها غذا پیدا میشود. خانمی توی این خیابون دکه ای داره که همبرگر می فروشه به قیمت 100 بات. خیلی خوشمزه و شلوغ هست. حتماً به کارتان میاد.

ما تقریبا اکثر میوه ها و آبمیوه ها رو امتحان کردیم،خیلی هاش خوشمزه نیستن و باب میل ما ایرانی ها نیست. دو تا میوه اش خیلی خوشمزه بود. یکی گواوا (guava) و دیگری اسمش رو نمیدونم ولی عکسش رو گذاشتم.

میوه گواوا
میوه خوشمزه که اسمش رو نمی دونم
نارگیل

میوه های تایلندی
میوه ممنوعه تایلندی

پوکت شهری است که روزها یا باید از تور استفاده کنید یا اینکه از استخر هتل و به دلیل گرمای هوا و همچنین خلوتی شهر کار دیگه ای نمیتونید انجام بدید. پوکت شب های زنده ای داره ولی از نظر من اون هم برای دو شب کافی هست و بعد آن تکراری میشه مگر اینکه اهل عشق و حال باشید و هر شب را در خیابان بنگلا سپری کنید که ما اهلش نبودیم. من اگه الان به عقب برگردم در سفر پوکت به جز روز اول که خیلی خسته بودیم، روزهای بعدی رو از تورهای مختلف استفاده می کردیم مثل تور رفتینگ یا زیپ لاین، تور رفتینگ که مسیر مشخصی داره و از هر جایی بخرید تفاوتی نداره و قیمتش حول و حوش 1500 بات میشه.

اما در مورد زیپ لاین سه مکان در پوکت وجود دارد که زیپ لاین داره. بهترین اونا هانومان (hanuman) است که در فاصله کمی از ساحل پاتونگ قرار داره و مهیج ترین آنها هست. 28 مرحله داره و قیمت آن حول و حوش 3000 بات هست و دو ساعت هم طول میکشه. آخرین سرویسی هم که می تونه دنبال شما بیاد ساعت سه و نیم بعد از ظهر هست. پس لازم نیست صبح حتماً آن را بروید بلکه میتوانید بعدظهر هم به این تور بروید.

بروشور زیپ لاین هانومان

و اما در مورد غذا من آدم خوش غذایی هستم و یکی از علایقم تست غذای فرهنگ ها و کشورهای مختلف است ولی واقعاً نتونستم با غذای تایلندی ارتباط برقرار کنم. هرغذایی که امتحان می کردم بیشتر از دو لقمه نمیتونستم بخورم. ما پوکت را با همبرگر و پیتزا، شاورما و غذای عربی گذروندیم در بانکوک ترجیح دادیم بیشتر تن ماهی و کنسرو لوبیا که از ایران با خودمون آورده بودیم را نوش جان کنیم. رستوران ایرانی هم میتوانید در پوکت پیدا کنید فقط کافی است در گوگل مپ سرچ کنید.

قیمت غذا در تایلند

پد تای معروف ترین غذای تایلند
غذاهای خیابانی

یکسری از هموطنان عزیز پیشنهاد می کنند که در پوکت موتور کرایه کنید و به جاهای مختلف برید. به نظر من اینکار حداقل تو پوکت خیلی خطرناکه چون اونجا جاده برعکس ایرانه و رانندگی از چپ هست. خود پوکت هم کوهستانیه. یکی از تور لیدرها می گفت که چند ماه پیش یه ایرانی با همسرش متاسفانه با موتور تصادف کردند و فوت شدند. منطق میگه اونجا جای آزمون و خطا نیست!!!

روز ششم

پرواز امروز ما از پوکت به بانکوک ساعت 9 صبح بود. بنابراین ساعت ۶ چک اوت را انجام داده و ماشین دنبال ما اومد و ما را به فرودگاه برد. پرواز بدون تاخیر راس ساعت انجام شد و ما ساعت 12 در هتل بانکوک بودیم همانطور که قبلا گفتم علت اصلی انتخاب بانکوک برای ما بازدید از جاهای دیدنی بانکوک بود و نه خرید. بنابراین هتلی که ما انتخاب کردیم هتل پرینس پالاس (prince palace) بود که نزدیک به مراکز دیدنی بود. هتل پرینس پالاس در منطقه سطح پایین قرار گرفته ولی به قدری معروف هست که تمام شهر آن را میشناسند.

برجی با 32 طبقه و 3 بلوک، اما متاسفانه سرویس دهی اون بسیار ضعیف بود طوری که همه مجبور بودند خودشون چمدونهایشون را حمل کنند. صبحانه بسیار ضعیف بود و تکراری. در طول چهار روزی که ما اونجا بودیم فقط دو روز برای تمیز کردن اتاق اومدند و اونم نصفه و نیمه، اتاق ما طبقه 26 بود اتاق بزرگ بود ولی فقط یک چراغ داشت خیلی دلگیر بود. همچنین اینترنت ضعیف بود و میشه گفت بیشتر اوقات قطع بود. بهشون اطلاع دادم ولی ترتیب اثر ندادند. در کنار این هتل مرکز خرید بوبی تاور (bobae tower) وجود داره که مرکز عمده فروشی هست ولی به صورت تکی هم میفروشند با قیمت کمی بالاتر، به نظرم این مرکز خرید برای لباس بچه بسیار مناسب است.

همچنین یک اسباب بازی فروشی در طبقه 6 آن وجود داره که قیمت آن بسیار مناسب هست، پشت این هتل رودخانه ای وجود داره که با قایق های آن میتونید به راحتی به مرکز خرید پلاتینیوم برسید. کرایه برای هر نفر 12 بات است، تا هفت و نیم شب هم بیشتر کار نمیکنند، ولی در کل قیمت کرایه در بانکوک خیلی مناسبتر از پوکت است و با 100 بات میتونید توک توک کرایه کنید ولی یادتان نرود حتماً چانه بزنید تا به این قیمت برسید.

هتل پرینس پالاس
صبحانه هتل پرینس پالاس
مسیر قایق های پشت هتل

بر خلاف پوکت در بانکوک تورلیدرما به نام علی آقا بلافاصله بعد از رسیدن ما خود را به هتل رسوند و کلی در مورد شهر بانکوک صحبت کرد و اطلاعات خوبی به ما داد. من معمولاً عادت ندارم که تورها را از تورلیدرها بخرم چون معمولا دوبله حساب میکنند. ولی در تایلند میدونستم که قیمت ها خیلی تفاوت آنچنانی نداره. بنابراین تصمیم گرفتم دو تا تور از علی آقا خریداری کنم تور کشتی کروز و تور سافاری. تور کشتی کروز را به قیمت نفری 1700 بات برای شب دوم خریداری کردیم. تور سافاری ورلد(safari world) را با توجه به راهنمایی ایشان برای روز آخر گذاشتیم که اول به سافاری رفته و از آنجا مستقیم به فرودگاه بریم تا روز آخرمان سوخت نشه. تور سافاری به قیمت 1800 بات بود ولی بعداً به 2000 بات تغییر یافت که در ادامه میگم به چه علت بود.

علی آقا در طول حضور ما در بانکوک مدام با ما در ارتباط بود و حال ما را جویا میشد. در واقع میشه گفت تنها تو لیدری بود که من دیدم اینقدر پیگیر و جویای حال باشه. خدا خیرش بده. اولین روز سفرمون به بانکوک به گشت و گذار در شهر و ارزیابی سپری شد.

روز هفتم

اما صبح روز هفتم عازم بازدید از معابد اصلی شهر یعنی گرند پلاس(grand palace) و معبد بودای خوابیده (wat pho) شدیم. برای رفتن به این معابد ابتدا با قایق به آخرین ایستگاه یعنی (panfa pier)  رفته و از آنجا با 100 بات با توک توک به معبد اصلی رفتیم. کسی به بانکوک بره و به این معابد نره یعنی کلاً بانکوک رو ندیده اینقدر که این معابد قشنگ هستند. در برنامه تان بازدید از این معابد را قرار بدید. 3 ساعت بیشتر زمان نمیبره و از 8 صبح تا 17 بعد از ظهر باز هستند ورودی معبد گرند پالاس 500 بات هست و معبد بودای خوابیده 100 بات.

شب برنامه کشتی کروز داشتیم ساعت 17:30 راننده به دنبال ما اومد و ما را به اسکله برد. اونجا سوار کشتی بزرگی شدیم که از ملیت های مختلف در آن حضور داشتند هر ملیتی جز ایرانی. برای ما میز طبقه بالا رزرو شده بود ابتدا شام سرو شد. شام بسیار متنوع و لاکچری از میگو، ماهی، صدف، انواع سالاد، مرغ و غذاهای تایلندی. بعد از اونم همه روی اسکله اومدند تا از زیبایی های رودخانه و شهر زیبای بانکوک لذت ببرند، در مسیر برگشت خواننده دست به کار شد و دوستان همراهی کردند تا اینکه به اسکله رسیدیم و راننده ما را به هتل بازگردوند خیلی شیک و مجلسی. نمره این تور می تونه 7 از 10 باشه.

شام لاکچری کشتی کروز

روز هشتم

صبح روز هشتم را بخرید اختصاص دادیم در همان برج بوبی تاور و بعد ظهر به مرکز خرید پلاتینیوم رفتیم و در سه اندازه چمدان خریدیم قیمت چمدان در این مرکز خرید بسیار مناسب است بعد آن به خیابان خائوسان (khaosan) رفتیم این خیابان نسبت به خیابان بنگلا در پاتونگ بسیار ضعیف تر هست.

روز نهم

امروز رو به دیدن شهر اختصاص دادیم ابتدا به معبد گلدن مونت (golden mount-wat saket) رفتیم بعد آن خود را به اولین ایستگاه از خط مونوریل سیلوم لاین رساندیم و تا آخرین ایستگاه با مونوریل رفتیم و برگشتیم. پیشنهاد میکنم حتماً این خط از مونوریل امتحان کنید چون از میان برج های منطقه سیلوم رد میشه که بسیار زیبا هستند.

نقشه خطوط حمل و نقل بانکوک را در ادامه میذارم. بعد ظهر به محله چینی ها (china town) رفتیم خیلی چیز خاصی نداشت بجز رستوران هایی که با وسایل چینی تزئین شده بودند. دوباره با مونوریل به ایستگاه saphan taksin  رفته و بعد از کمی پیاده روی از اسکله sathorn pier با کشتی های رایگان به آسیاتک رفتیم، آسیاتک مکانی دیدنی و مدرن است. علاوه بر چرخ و فلک، تونل وحشت، بازار و رستوران های متنوع دارد به این ترتیب روز نهم ما هم با گشت و گذار در شهر گذشت.

golden mount
نمای شهر از داخل مونوریل
china town
آسیاتک
نقشه مسیر حمل و نقل عمومی بانکوک

روز دهم و آخر

آخرین روز سفرمان فرا رسید. دو روز قبلش علی آقا به ما زنگ زد و گفت کسی به جز شما برای روز آخر تور سافاری را انتخاب نکرده. بنابراین فقط خودتان هستین و باید یک ماشین دربست در اختیار خودتان قرار دهم. اگر میخواهید با نرخ 2000 بات و اگر مایلید روز قبل با نرخ 1800 بات به همراه بقیه مسافرین به تور سافاری بروید. ما ترجیح دادیم که روز آخر را طبق برنامه انتخاب کنیم. هم چمدان هایمان زیاد بود و ممکن بود با بقیه مسافرین جا نشه و هم میخواستیم در حین رفتن به سافاری و همچنین برگشت به فرودگاه در ماشین استراحت کنیم پس ترجیح دادیم خودمان تنها در ماشین باشیم.

صبح روز آخر ساعت 9 ماشین به دنبال ما آمد و رهسپار باغ وحش بانکوک شدیم زیباترین بخش این باغ وحش دیدن زرافه ها و گورخرها و غذا دادن به آنها بود. همچنین یک سری حیواناتی که تا به حال از نزدیک ندیده بودیم همچون مورچه خوار و فوک دریایی و کرگدن. ولی نمایش هایی که اجرا میکردند چندان جذاب نبودند و ما تقریباً همه آنها را نصفه دیدیم و میزدیم بیرون برای دیدن بقیه حیوانات. قسمت آخر که بعد از ساعت 3 اجرا میشه رفتن در دل طبیعت با ماشین هست.

خوب بود ولی نه عالی. در کل توقع بیشتری از این تور داشتیم،نمره این تور می تونه 5 از 10 باشه اونم فقط به خاطر بخش زرافه ها. ساعت سه و نیم به سمت فرودگاه عازم شدیم و ساعت 4:30 در فرودگاه بودیم پرواز ما ساعت 22 شب بود و تقریباً 5 ساعت و نیم معطلی تا پرواز داشتیم بیشتر مسافرهای ایرانی رو همین ساعت به فرودگاه میارن، علتش رو نمیدانم. او در نهایت با پرواز خوب ماهان به ایران برگشتیم.

دو نکته راجع به بانکوک

مرکز خرید بوبی تاور قیمتها مناسب است ولی باید بگردید تا جنس خوب پیدا کنید. ولی مراکز خرید پلاتینیوم وام بی کی اجناس شیک تر هستند ولی باید بگردید تا قیمت مناسب پیدا کنید. بقیه پاساژها مثل سیام، سیلوم و سنترال ورد و غیره برند هستند و قیمتها گران. در مکانهای دیدنی بانکوک هیچ ایرانی دیده نمیشد و این چیز خوبی نبود.

و در پایان

پوکت بافتی روستایی دارد با مردمی نه چندان دارا. منبع درآمدشان توریست است. ولی بانکوک شهری مدرن با مردمی پیشرفته و جذاب و رو به جهان اولی شدن. همه چیز در این شهر میبینید از محله های فقیرنشین و کثیف تا محله های مدرن و مونوریل و زیر گذر و رو گذرهای مدرن و غیره در این شهر همه جا برای افراد معلول تدابیر لازم اندیشیده شده بود. بدون کوچکترین صنعتی بانکوک سال 2022 پربازدیدترین شهر جهان شناخته شد و ما همچنان در حسرت اینکه چرا ایران ما...

الان که از این سفر برگشتم و با توجه به تجربه ای که کسب کردم میتونم بگم بهترین نوع سفر این است که شما تور 8 روزه ای را انتخاب کنید که پرواز مستقیم به پوکت داشته باشه 5 روز در پوکت باشید و بعد با پرواز داخلی به بانکوک رفته و 3 روز در بانکوک کفایت میکنه. و در نهایت پرواز مستقیم از بانکوک به تهران.