اهدا سلول بنیادی، نجات یک زندگی

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اهدا سلول بنیادی، نجات یک زندگی
02 تیر 1393 00:00
0

سالانه هزاران نفر دچار بیماریهای کشنده‌ای مثل سرطان خون می‌شوند که برای تعداد زیادی از این بیماران تنها درمان نجات بخش، استفاده از روش درمانی پیوند سلولهای بنیادی خونساز می‌باشد. پیوند سلولهای بنیادی از فرد دهنده سالم و سازگار صورت می پذیرد ولی تنها 30% بیماران در میان بستگان خود دهنده پیدا می‌کنند و برای بقیه تنها شانس برای زنده ماندن دریافت پیوند از فردی است که با وی هیچ نسبت خویشاوندی ندارند.

هدف از تأسیس و راه اندازی بانک داوطلبین اهدای سلول بنیادی ایران کمک به یافتن دهنده برای این دسته از بیماران می‌باشد.

مغز استخوان و سلولهای بنیادی

مغز استخوان قسمت نرم میانی استخوان‌های بدن می باشد که وظیفه تولید سلولهای خونی (شامل سلولهای قرمز جهت اکسیژن رسانی به بدن، سلولهای سفید جهت مقابله با عفونتها و پلاکتها جهت کمک به توقف خونریزی) را بعهده دارد. سلولهای بنیادی خونساز، سلولهایی هستند که با استقرار در مغز استخوان سلولهای خونی را به صورت مداوم تولید می‌کنند.

هنگامی که مغز استخوان بیمار می شود مثلاً در سرطان خون و یا اینکه کار خود را صحیح انجام نمی‌دهد مثل کم کاری مغز استخوان،تالاسمی ماژور می‌توان مغز استخوان فرد بیمار را با پیوند سلولهای بنیادی خونساز از مغز استخوان یا خون محیطی یک فرد سالم جایگزین کرد.

دهنده سازگار

بروی سلولهای سفید بدن هر شخص پروتئینهای خاصی به نام آنتی ژن وجود دارد که به طریقه ژنتیکی به ارث میرسند و نقش مهمی در پیوند سلولهای بنیادی دارند. برای اینکه پیوند موفقیت آمیز باشد باید آنتی ژنهای فرد دهنده با فرد گیرنده مشابهت داشته باشند. بیشترین تشابه در دوقلوهای تک تخمی می باشد و در درجه بعد در خواهر و برادر و بستگان نزدیک می باشد. احتمال تشابه بین افراد غیر منسوب زیاد نیست بنابراین هر چه تعداد داوطلبین بانک های اهدای سلولهای بنیادی بیشتر باشد شانس پیدا شدن فرد سازگار با بیمار نیازمند بیشتر خواهد شد.

فرد داوطلب

تمام افراد بین 18 تا 55 سال که آمادگی اهدای سلولهای بنیادی به هر فرد نیازمند را داشته باشند می توانند عضو بانک داوطلبین اهدای سلولهای بنیادی شوند. به طور کلی فرد دهنده باید دارای سلامت جسمی باشد و بیماری خاصی نداشته باشد.

از فرد داوطلب در ابتدا نمونه خون گرفته شده و آزمایش تعیین HLAانجام میشود. نتیجه آزمایش برای بررسی سازگاری با فرد بیمار نیازمند استفاده خواهد شد. اطلاعات شما به صورت محرمانه میباشد و تنها برای جستجو استفاده خواهد شد.

اهدای سلولهای بنیادی

در صورتی که برای اهدای سلولهای بنیادی انتخاب شوید ابتدا آزمایشات لازم برای تایید سلامت شما انجام خواهد شد و سپس برای چند روز داروی G-CSFبه صورت زیر جلدی تزریق خواهد شد. این کار برای افزایش تعداد سلولهای بنیادی در گردش خون محیطی و تسهیل در امر جمع آوری سلولهای بنیادی می باشد. سپس در روز جمع آوری به مدت 4-3 ساعت سلولهای بنیادی توسط دستگاه جمع آوری خواهند شد. در روش دیگر سلولهای بنیادی مستقیماً از مغز استخوان و تحت بیهوشی جمع آوری می‌شوند.

بر اساس گزارشات، اهدای سلولهای بنیادی برای فرد اهدا کننده هیچ خطر و عارضه ای به همراه ندارد. و سلولهای برداشت شده توسط بدن در عرض چند روز جایگزین میشوند.

داوطلب هستید

اگر داوطلب پیوستن به جمع اهدا کنندگان زندگی هستید به دفتر بانک اهدا کنندگان سلولهای بنیادی واقع در بیمارستان شریعتی، مرکز تحقیقات هماتولوژی-انکولوژی و پیوند سلولهای بنیادی مراجعه کنید.

منطقه لاواکس در سوئیس

 


روشهای‌ جدا سازی سلول

بعد از تایید توسط آزمایشات مبنی بر مناسب بودن شما برای اهدا، سلولهای بنیادی برای پیوند به بیمار نیازمند از شما دریافت خواهد شد. برای این کار دو روش وجود دارد که روش استخراج سلولهای بنیادی از خون محیطی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

الف- روش استخراج سلولهای بنیادی از خون محیطی

ابتدا برای چند روز داروی G-CSF از طریق زیر پوست به شما تزریق خواهد شد. این کار موجب افزایش سلولهای بنیادی در خون محیطی میشود. سپس در روز جمع آوری سوزنی در هر یک از دستهای شما قرار داده میشود. خون از یک دست وارد دستگاه شده و پس از جدا سازی سلولهای بنیادی در شرایط استریل از دست دیگر به بدن برگرداننده می شود. این کار 4-3 ساعت طول خواهد کشید. در طی مدت جمع آوری شما بر روی تخت دراز خواهید کشید.

منطقه لاواکس در سوئیس

ب- روش استخراج سلولهای بنیادی از مغز استخوان

در این روش جداسازی سلولهای بنیادی خونساز در اتاق عمل صورت خواهد گرفت و در بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد. سلولهای مغز استخوان توسط یک سوزن از استخوان لگن گرفته خواهد شد.

پیگیری

در روش استخراج از خون محیطی اکثر افراد همان روز ترخیص می شوند در روش استخراج از مغز استخوان دهنده حداقل برای یک شب در بیمارستان هم خواهد ماند. روز بعد از نمونه گیری در صورت نیاز ویزیت خواهید شد.

منافع

به طور مستقیم شما سودی از این عمل نخواهید برد ولی با اهدای سلول موجب زندگی دوباره ای برای یک بیمار در معرض خطر مرگ خواهید شد.

خطرات

بر اساس گزارشات، اهدای سلولهای بنیادی برای فرد اهدا کننده هیچ خطر و عارضه‌ای به همراه ندارد و سلولهای برداشت شده توسط بدن در عرض چند روز جایگزین میشوند.


با عضویت شما زندگی بیماران نجات خواهند یافت

شما این امکان را دارید که به هزاران بیمار نیازمند پیوند که زندگیشان در معرض خطر مرگ است با اهدای سلولهای بنیادی خونساز کمک کنید و شانس دومی برای زندگی باشید. هدیه ارزشمند شما زندگی فرد بیماری را نجات میدهد که جاویدانه در ذهنش باقی خواهد ماند. تمام افرادی که آمادگی اهدای سلول های بنیادی به هر فرد نیازمند را داشته باشند میتوانند در بانک عضو شوند.

شرایط عمومی عضویت عبارتند از:

- سن بین 18 تا 55 سال
- دارای سلامت جسمی
- عدم سابقه ابتلا به سرطان
- عدم ابتلا به بیماری قلبی و عروقی شدید
- عدم آلودگی به ویروس HIV و هپاتیت
- عدم ابتلا به بیماری اتوایمیون
- عدم ابتلا به آسم شدید

مرحله اول:

در ابتدا از فرد داوطلب یک نمونه خون گرفته شده و آزمایش تعیین HLA انجام میشود. سپس نتیجه آزمایش فرد داوطلب در بانک ذخیره شده و برای بررسی سازگاری با HLA بیماران نیازمند مورد جستجو قرار میگیرد.

در صورتی که بین فرد داوطلب و فرد بیمار نیازمند پیوند، سازگاری وجود داشت از فرد داوطلب جهت اهدای سلول های بنیادی خون ساز برای مراجعه مجدد دعوت خواهد شد.

مرحله دوم:

اگر از شما دعوت شد پزشک شما را به عنوان بهترین دهنده انتخاب کرده و ممکن است تنها فردی باشید که بتوانید زندگی یک فرد را نجات دهید. ابتدا آزمایشی برای تایید سلامت شما انجام خواهد شد و سپس برای 5 روز متوالی تزریق داروی G-CSF (نئوپوژن) که باعث افزایش تعداد سلول ها و تسهیل در امر جمع آوری سلول های بنیادی می شود را به صورت زیرجلدی خواهید داشت و در روز پنجم طی 3 الی 4 ساعت سوزنی در هر یک از دستهای شما قرار داده می شود و خون از یک دست وارد دستگاه شده و پس از جداسازی سلول های بنیادی در شرایط استریل به دست دیگر برگردانده می شود.

ساعات کار بانک اهداکنندگان سلولهای بنیادی
شنبه تا چهار شنبه ساعت 8 الی 13
پنچشنبه ها 8 الی 12


لطفاً قبل از مراجعه هماهنگ شود
در صورت ثبت نام اینترنتی برای نمونه گیری باشما هماهنگ خواهد شد

تلفن های تماس :
84902669
88220043



در صورتی که مایل به ثبت نام هستید اینجا را کلیک کنید

برای مطالعه رضایت نامه اینجا را کلیک کنید



لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.