جاهای دیدنی ایلام؛ معرفی جاذبه ها و مکان های دیدنی

4.4
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ایلام، عروس زاگرس چه جاهایی برای دیدن دارد؟
13 آذر 1402 08:00
1

از ایلام با القابی مثل عروس زاگرس و سرزمین کوهستان‌های سرسبز یاد می‌کنند. تنوع جاهای دیدنی ایلام به‌قدری است که هر‌کسی با هر سلیقه‌ای، در اولین سفر خود به این منطقه شیفته زیبایی اینجا می‌شود. طبیعت بکر، آب‌و‌هوای بی‌نهایت مطبوع، مناظر و چشم‌اندازهای کم‌نظیر، همه در دیدنی های ایلام کنار هم جمع شده است. اگر قصد سفر به این استان غربی را دارید و به‌دنبال فهرست کاملی از مکان های دیدنی ایلام هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، با ما همراه باشید.

بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی ایلام کدام‌اند؟

تنگه رازیانه، کوه قلاقیران، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، غار زینگان، طاق شیرین و فرهاد، قلعه اسماعیل خان،‌ آبشار گچان، قلعه والی،‌ تنگه کافرین،‌ تنگه ارغوان،‌ کاخ فلاحتی،‌ نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی، آبشار اما و منطقه جنگلی ششدار از بهترین و معروف‌ترین دیدنی های ایلام هستند که در ادامه، هر‌یک از آن‌ها را مفصل معرفی می‌کنیم.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه را می‌توان یکی از بکرترین و در عین حال زیباترین دیدنی های ایلام دانست که به‌دلیل رویش گیاه رازیانه، به این نام شهرت پیدا کرده است. تنگه رازیانه ایلام دره‌ای عمیق است که در‌اثر زلزله و فرسایش مواد معدنی شکل گرفته است و رودی خروشان هم از میان آن عبور می‌کند که باعث شده زیبایی این تنگه دوچندان شود. این تنگه در دامنه کبیرکوه قرار گرفته و هنگام طلوع و غروب آفتاب، مناظر بی‌نظیری را می‌توانید از اینجا تماشا کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید صخره‌نوردی و دره‌نوردی را هم در تنگه رازیانه تجربه کنید. البته برای این تجربه‌ها، به تجهیزات و آموزش کافی نیاز دارید. تنوع پوشش گیاهی و جانوری و امکان دیدن حیواناتی مثل راسو، سمور، گربه وحشی و کاراکال را هم باید به دیگر ویژگی‌های این جای دیدنی ایلام اضافه کرد.

  • بهترین فصل بازدید از تنگه رازیانه: بهار و زمستان
  • ساعت بازدید از تنگه رازیانه: ۲۴ ساعته
  • آدرس تنگه رازیانه: روستای چنارباشی

موقعیت دقیق تنگه رازیانه ایلام روی نقشه

LASTsecondرازیانه.jpg
تنگه رازیانه،‌ از مناطق دیدنی ایلام

کوه قلاقیران

کوه قلاقیران ایلام که با نام قلعه قیران هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایلام است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است. این کوه با ارتفاع ۲۱۵۲ متر، در فاصله 5 کیلومتری از شهر ایلام قرار دارد. قلاقیران در ادبیات شفاهی مردم منطقه ایلام هم حضور پررنگ و پراهمیتی دارد و به‌نوعی نماد شهر ایلام محسوب می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی باشید، قلاقیران می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی ایلام برای شما باشد. قلاقیران با مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده، هم یکی از جاذبه‌های طبیعی ایلام است و هم به‌دلیل قدمتش، اهمیتی تاریخی دارد. در سفر به این منطقه، بازدید از درختان کهن‌سال بلوط را فراموش نکنید.

  • بهترین فصل بازدید از کوه قلاقیران: بهار
  • ساعت بازدید از کوه قلاقیران: ۲۴ ساعته
  • آدرس کوه قلاقیران: شهرستان چوار

موقعیت دقیق کوه قلاقیران ایلام روی نقشه

lastsecondقلاقیران.jpg
کوه قلاقیران، یکی از دیدنی های ایلام

دریاچه دوقلوی سیاه گاو

دریاچه دوقلوی سیاه گاو یک آکواریوم طبیعی است که در منطقه‌ای کوهستانی و بکر قرار دارد. این دریاچه آب شیرین که از جاذبه های ایلام است، تنها دریاچه دوقلوی ایران محسوب می‌شود. قدمت این دریاچه، چندین هزار سال است و آب آن از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. پوشش گیاهی و جانوری متنوع و امکان ماهیگیری، به جذابیت این جای دیدنی ایلام اضافه کرده است.

  • بهترین فصل بازدید از دریاچه دوقلوی سیاه گاو: بهار
  • ساعت بازدید از دریاچه دوقلوی سیاه گاو: ۲۴ ساعته
  • آدرس دریاچه دوقلوی سیاه گاو: ۹ کیلومتری آبدانان

موقعیت دقیق دریاچه دوقلوی سیاه گاو ایلام روی نقشه

lastsecondسیاه گاو.jpeg
دریاچه دوقلوی سیاه گاو، از دیدنی های ایلام

غار زینگان

غار زینگان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام است که با بقیه غارهای ایران تفاوت‌های زیادی دارد. غار زینگان یک غار سرپوشیده نیست و بیشتر به یک تنگه شبیه است و طولی حدودا 6 کیلومتری دارد. این غار در دل دشتی گرمسیری قرار گرفته و دارای دو آبشار به طول‌ 3 تا 4 متر است. با قدم گذاشتن به این غار، آب‌و‌هوایی خنک و دل‌چسب را تجربه می‌کنید. قندیل‌ها و آب جاری، مسیر‌ پرپیچ‌و‌خم و جلبک‌های داخل غار شما را شگفت‌زده می‌کند. بهتر است هنگام بازدید از غار زینگان، لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید؛ چراکه حتی در اوج تابستان هم غار زینگان هوایی خنک و سرد دارد.

  • بهترین فصل بازدید از غار زینگان: بهار و تابستان
  • ساعت بازدید از غار زینگان: ۲۴ ساعته
  • آدرس غار زینگان: شهر مهران، پنج کیلومتری صالح‌آباد

موقعیت دقیق غار زینگان ایلام روی نقشه

lastsecond زینگان.jpg
تصویری از غار زینگان، یکی از مناطق دیدنی ایلام

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد، یکی از جاهای دیدنی ایلام است که روایت‌ها و افسانه‌های محلی زیادی درباره آن نقل می‌شود. به باور مردم محلی، این طاق را فرهاد در مدت نصف روز، برای استراحت شیرین ساخت. این طاق سنگی در دامنه کوه قرار دارد و از سنگ‌های تراش‌خورده بدون ملات تشکیل شده است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان برمی‌گردد و طبق نظر باستان‌شناسان کاربرد اصلی این بنا نیایشگاه بوده است. طاق شیرین و فرهاد در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • ساعت بازدید از طاق شیرین و فرهاد: ۲۴ ساعته
  • آدرس طاق شیرین و فرهاد: روستای چهل زرعی،‌ تنگه کوشک

موقعیت دقیق طاق شیرین و فرهاد ایلام روی نقشه

طاق شیرین و فرهاد لست‌سکند.jpeg
طاق شیرین و فرهاد، از جاهای دیدنی ایلام

قلعه اسماعیل خان

قلعه اسماعیل خان که در زبان محلی به قلای اسماعیل خان معروف است، یکی از جاهای دیدنی ایلام است که قدمتش به دوره صفویه می‌رسد. این قلعه بر فراز ارتفاعات و مشرف به شهر ایلام قرار گرفته و اطرافش پر است از درختان بلوط. کارکرد اصلی این بنا در دوره صفویه دژ دفاعی بوده، اما امروز این جای دیدنی ایلام به‌دلیل طبیعت و تاریخش، محبوب مسافران است. 

  • ساعت بازدید از قلعه اسماعیل خان: ۲۴ ساعته 
  • آدرس قلعه اسماعیل خان: جاده سیوان

موقعیت دقیق قلعه اسماعیل خان ایلام روی نقشه

lastsecondخان.jpg
قلعه اسماعیل خان،‌ یکی از جاذبه های گردشگری ایلام

آبشار گچان

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، دیدنی های ایلام می‌تواند شما را شگفت‌زده کند و آبشار گچان یکی از همین جاذبه‌های طبیعی زیباست. منطقه‌ای که آبشار گچان ایلام در آن واقع شده است، پر از درختان سر‌به‌فلک‌کشیده بلوط است و همین، زیبایی مناظر را دوچندان می‌کند. این آبشار با کوه‌های مانشت و قلاجه هم‌جوار است و همین امر باعث شده این جای دیدنی ایلام در بین کوه‌نوردان محبوبیتی دوچندان داشته باشد. آب گوارا،‌ چشم‌اندازهای زیبا، آب‌و‌هوای دل‌چسب و درختان میوه، این آبشار را به یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی ایلام تبدیل کرده است.

  • ساعت بازدید از آبشار گچان: ۲۴ ساعته
  • آدرس آبشار گچان: ۱۵ کیلومتری شمال ایلام

بلندترین آبشارهای ایران کجاست؟

موقعیت دقیق آبشار گچان ایلام روی نقشه

lastsecondگچان.jpg
آبشار گچان، از جاهای دیدنی ایلام

قلعه والی

قلعه والی در سال ۱۳۲۶ به دستور غلام‌رضا خان والی ساخته شد تا اقامتگاهی تابستانی برای گذران فصل گرما باشد. زیربنای قلعه والی ایلام ۱۵۰۰ متر است، ۲۵ اتاق و شش تراس دارد و معماری آن خیره‌کننده است. به‌محض ورود به این جای دیدنی ایلام، درخت کاج سر‌به‌فلک‌کشیده و کهن‌سال حیاط، توجه شما را جلب می‌کند. پنجره‌های ارسی، سرستون‌ها و آیینه‌کاری‌های این بنا در نوع خود کم‌نظیر است. امروز کاربری این بنا به‌عنوان موزه مردم‌شناسی ایلام است که می‌توانید با بازدید از آن، هم از معماری بنا لذت ببرید و هم اطلاعات خوبی از مردم بومی ایلام و سبک زندگی آن‌ها به دست آورید.

  • ساعت بازدید از قلعه والی: ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، ۲ ظهر تا ۹ شب
  • آدرس قلعه والی: خیابان پاسداران

موقعیت دقیق قلعه والی ایلام روی نقشه

lastsecondوالی.jpg
قلعه والی، از جاذبه های ایلام

تنگه کافرین

تنگه کافرین یا تنگه کافری در نزدیکی شهر بدره قرار گرفته است و از مهم‌ترین مکان‌ های دیدنی ایلام محسوب می‌شود. این تنگه از زیبایی‌های زاگرس به شمار می‌آید و در منطقه‌ای کوهستانی، هم‌جوار کبیرکوه، دینارکوه و کوه مانشت قرار دارد. رودخانه‌ای هم که در سراسر این تنگه جاری است، از همین کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد. از مناظر و چشم‌اندازهای دیدنی و آب‌‌و‌هوای بی‌نهایت خوش اینجا که بگذریم، باید گفت که تنگه کافری ایلام زیست‌بوم گونه‌های جانوری متنوعی است. همچنین امکان تفریحاتی مثل قایق‌سواری، برای مسافران در اینجا فراهم است.

  • بهترین فصل بازدید از تنگه کافری: بهار و تابستان
  • ساعت بازدید از تنگه کافری: ۲۴ ساعته
  • آدرس تنگه کافری: ایلام، بدره

موقعیت دقیق تنگه کافری ایلام روی نقشه

LASTSECONDکافری.jpg
تنگه کافری،‌ یکی از جاذبه های گردشگری ایلام

تنگه ارغوان

تنگه ارغوان را می‌توان یکی از زیباترین مناطق حفاظت‌شده ایران و یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی ایلام دانست. این منطقه به‌دلیل رویش درختان ارغوان، تنگه ارغوان نامیده شده است. قرار گرفتن تنگه ارغوان ایلام در دل کوه‌ها باعث شده تا این منطقه، هم آب‌و‌هوایی بی‌نهایت مطبوع داشته باشد و هم تنوع پوشش گیاهی اینجا در نوع خود کم‌نظیر باشد.

  • بهترین فصل بازدید از تنگه ارغوان: بهار
  • ساعت بازدید از تنگه ارغوان: ۲۴ ساعته
  • آدرس تنگه ارغوان: شمال شرق ایلام

موقعیت دقیق تنگه ارغوان ایلام روی نقشه

LASTSECONDارغوان.jpg
تصویری از تنگه ارغوان ایلام

کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی یکی از یادگاری‌های دوره قاجار در مرکز شهر ایلام است. مساحت این کاخ، حدود ۸۱۰ متر است و معماری بسیار زیبایی دارد. سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفته شد تا این بنا به موزه کشاورزی تبدیل شود. شما با بازدید از این موزه، می‌توانید ابزار‌های اولیه کشاورزی را که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزار پیش‌از میلاد مسیح برمی‌گردد، ببینید. 

  • ساعت بازدید از کاخ فلاحتی: ۹ صبح تا ۱۲ ظهر، ۲ ظهر تا ۹ شب
  • آدرس کاخ فلاحتی: خیابان عبد‌الرحمن حیدری ایلامی

موقعیت دقیق کاخ فلاحتی ایلام روی نقشه

lastsecondفلاحتی.jpg
کاخ فلاحتی، یکی از جاذبه های ایلام

نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی

سنگ‌نوشته یا نقش‌برجسته گل گل ملک‌شاهی، یکی از جاهای دیدنی ایلام است که قدمتش به دوره آشوری‌ها برمی‌گردد. این سنگ‌نوشته در کنار رودخانه گل‌گل قرار گرفته است و به زبان میخی آشوری نوشته شده است. این اثر ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید و امروز از آن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایلام، بازدید می‌شود. علاوه‌بر این نقش‌برجسته، روستای گل‌گل هم طبیعت بکری دارد که می‌توانید در بازدید خود از آن دیدن کنید.

  • ساعت بازدید از نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی: ۲۴ ساعته
  • آدرس نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی: روستای گل‌گل

موقعیت دقیق نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی ایلام روی نقشه

lastsecondگل.jpg
تصویری از نقش برجسته گل گل ملک‌شاهی

آبشار اما

در هر نقطه از ایلام، یک جاذبه شگفت‌انگیز در انتظار شماست و آبشار اما یکی از همین زیبایی‌هاست. این آبشار ارتفاعی حدود 20 متر دارد و طبیعت بکر و زیبای اطراف آن به جذابیتش اضافه کرده است. از تفریحاتی که در بازدید از آبشار می‌توانید داشته باشید، آب‌تنی، شنا، پیک‌نیک و پرسه در طبیعت است.

  • بهترین فصل بازدید از آبشار اما: بهار و تابستان
  • آدرس آبشار اما: روستای اما

موقعیت دقیق آبشار اما روی نقشه

lastsecond اما.jpg
آبشار اما، از مناطق دیدنی ایلام

منطقه جنگلی ششدار

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایلام، منطقه جنگی ششدار است که جزو اصلی‌ترین تفرجگاه‌های ایلام محسوب می‌شود و هم‌جوار کوه قلاقیران است. این جنگل پر از درختان بلوط است و علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبایش،‌ قدمتی حدود سه هزار سال دارد. پوشش گیاهی و جانوری منطقه جنگلی ششدار ایلام بسیار متنوع است و از درختان بادام و بلوط تا حیواناتی مثل کفتار و سنجاب را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید. 

  • بهترین فصل بازدید از منطقه جنگلی ششدار: بهار و پاییز
  • آدرس منطقه جنگلی ششدار: پنج کیلومتری ایلام

موقعیت دقیق منطقه جنگلی ششدار روی نقشه

lastsecondششدار.jpg
منطقه جنگلی ششدار ایلام

سفر به ایلام با تور ایرانگردی

اگر سودای سفر در سر دارید و دلتان می‌خواهد وجب‌به‌وجب خاک ایران را ببینید، کافی است در سایت لست‌سکند تور ایرانگردی را بررسی کنید. با این جست‌و‌جو، شما با فهرست کاملی از تورهای ایرانگردی به مقاصد مختلف رو‌به‌رو می‌شوید و می‌توانید به‌راحتی از بین آن‌ها تور مناسبتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

فهرست دیدنی های ایلام بسیار مفصل است. در این مطلب سعی کردیم که بهترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی ایلام را به شما معرفی کنیم تا اگر در زمان محدودی به این استان زیبا و دیدنی سفر می‌کنید، بتوانید به‌آسانی برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. اگر شما تجربه‌ای از سفر به ایلام و بازدید از مکان های دیدنی ایلام دارید، این تجربه را با ما و دیگر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید. 

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.