آنتالیا کجاست؟ راهنمای کامل سفر به آنتالیا

4.5
از 117 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نکات مهمی که در سفر به آنتالیا باید بدانید!
01 آذر 1402 08:00
69

یکی از موارد مهم در سفر به آنتالیا این است که اطلاعات خوبی از این شهر داشته باشید تا بتوانید از همه زیبایی‌هایش لذت ببرید و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در این مطلب از لست‌سکند، راهنمای سفر به آنتالیا را به‌صورت کامل و جامع در اختیار شما می‌گذاریم تا با استفاده از آن، دقیقاً بدانید آنتالیا کجاست، هزینه های سفر به آنتالیا چقدر است و پاسخ هر سؤال دیگری را که در ذهنتان نقش بسته است، پیدا کنید. با خواندن این مطلب، می‌توانید برای سفرتان برنامه‌ریزی دقیق‌تری کنید.

(01-03-17) (12).jpg

آنتالیا کجاست؟

بهتر است قبل‌از هر چیزی درباره این صحبت کنیم که آنتالیا کجاست. آنتالیا در سواحل جنوب غربی کشور ترکیه واقع شده و توسط کوه‌های توروس پوشیده شده است. این شهر ساحلی، پنجمین شهر بزرگ ترکیه به‌ شمار می‌رود. استان آنتالیا یکی از ۸۱ استان ترکیه است و شهر آنتالیا، در مرکزش قرار گرفته است. در شرق آنتالیا شهرهای مرسین و کارامان، در شمالش قونیه، اسپارتا و بوردور، در غربش، موغلا و در جنوبش دریای مدیترانه دیده می‌شود.

این شهر که در سواحل پررونق جنوب غربی آناتولی و در همسایگی کوه‌های توروس قرار دارد، بزرگ‌ترین شهر ترکیه در سواحل مدیترانه با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در منطقه شهری آن است. آنتالیا به‌ معنای واقعی، بزرگ‌ترین تفرجگاه ساحلی بین‌المللی ترکیه است و رکورد 12.5 میلیون گردشگر را در سال 2014 ثبت کرده است. حالا که متوجه شده‌اید آنتالیا در کدام کشور است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

antalya-map.jpg
محل قرار گیری شهر آنتالیا در کشور ترکیه

چرا باید به آنتالیا سفر کنیم؟

در این راهنمای سفر به آنتالیا، به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم که چرا این شهر شگفت‌انگیز در دریای مدیترانه، مقصد محبوب بسیاری از توریست‌هاست. به‌غیر از تفریحات آنتالیا، سواحل این شهر، سهم زیادی را در جذب گردشگر ایفا می‌کند. درمجموع، منطقه آنتالیا حدود 600 کیلومتر خط ساحلی چشمگیر و زیبا دارد. این سواحل شنی برای گردشگران بسیار محبوب‌اند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند زیر نور لطیف خورشید، به تفریحات آبی مشغول شوند یا از آرامش دریا لذت ببرند. در میان سواحل آنتالیا، دو ساحل کنیالتی و لارا، بین مردم محلی و گردشگران سراسر جهان، بسیار محبوب هستند.

در سفر به آنتالیا می‌توانید از مناظر دیدنی و جذاب متعددی بازدید کنید. در واقع، هشتمین شهر بزرگ ترکیه به‌قدری زیبا و دیدنی است که مطمئناً در سفر به آنتالیا، هرگز حوصله‌تان سر نخواهد رفت. همچنین به‌‌دلیل نزدیکی کشور ترکیه به ایران، رسیدن به این مقصد شگفت‌انگیز، آسان‌تر از دیگر شهرهای ساحلی است. جاذبه‌های طبیعی فراوان و همچنین آثار باستانی که در سراسر این شهر قرار دارد، آن را به یک مقصد توریستی همه‌جانبه تبدیل کرده است. علاوه‌بر این، اقامتگاه‌های لوکس آنتالیا، به‌عنوان یک جاذبه تفریحی عالی محسوب می‌شوند؛ تا این حد که گردشگران بسیاری برای استفاده از امکانات منحصربه‌فرد و گذراندن تعطیلاتی به‌یادماندنی، هتل‌های آنتالیا با پارک آبی را انتخاب می‌کنند.

08a6e05382645760aa1c509304b1e72e.webp
زیبایی‌های آنتالیا

تاریخچه شهر آنتالیا

شهر آنتالیا در سال‌ها قبل با نام آتالیا که برگرفته از نام بنیان‌گذار آن (آتالوس دوم) بوده است، شناخته می‌شد. جالب است بدانید این شهر ساحلی، در همان زمان هم میزبان طیف وسیعی از مسافران ازجمله پولس رسول و ابن‌بطوطه بوده است. این شهر و مناطق اطراف آن، در اوایل قرن سیزدهم توسط ترکان سلجوقی فتح شدند. آنتالیا در اوایل قرن 13 میلادی، درزمان سلطنت سلجوقیان به‌عنوان بندر اصلی منطقه محسوب می‌شد. این شهر، یک شهر ساحلی با جامعه‌ای چندفرهنگی از مسلمانان و مسیحیان بود.

حکومت رومیان، شاهد پیشرفت آنتالیا بوده است. این پیشرفت با ساخت چندین بنای تاریخی جدید، مانند دروازه هادریان آغاز شد. در سال 1920، آنتالیا تقریباً 30 هزار نفر جمعیت داشت. این بندر به‌عنوان جایی کوچک و ناامن برای کشتی‌ها در زمستان توصیف می‌شد. آنتالیا، گندم، آرد، دانه‌های کنجد، دام، الوار و زغال‌چوب صادر می‌کرد. دو مورد اخیر، اغلب به مصر و سایر کالاها به ایتالیا یا سایر جزایر یونان صادر می‌شد و در برابر آن‌ها، بیشتر آرد دریافت می‌کردند.

حدود یک‌سوم جمعیت آنتالیا را در آن زمان یونانی‌ها تشکیل داده بودند. در آنتالیا تعداد کمی ارمنی هم زندگی می‌کردند و آن‌ها کلیسایی در خیابان «حمام چیکمازی» به نام هوانس سورپ گارابد را ساختند که بعداً تخریب شد. این شهر پس از جنگ جهانی اول به مدت 3 سال توسط ایتالیا اشغال شد؛ اما در جنگ استقلال توسط ترکیه‌ای که به‌تازگی مستقل شده بود، مجدداً تصرف شد. این شهر، مرکز منطقه‌ای با سواحل زیبا، کوه‌های سرسبز و تعداد زیادی خرابه‌های باستانی است که سرمایه‌گذاری‌های گردشگری در دهه 1970 در آن آغاز شد و سرنوشت شهر را به‌طور چشمگیری تغییر داد.

DyFQ47vXQAIvHMQ.jpg
عکسی قدیمی از آنتالیا

فرهنگ و جشنواره‌های آنتالیا

آنتالیا در کنار پیشینه تاریخی، فرهنگی غنی دارد. فرهنگ این شهر، آمیخته با فرهنگ رومی‌ها، یونانی‌ها و سایر سلسله‌ها و امپراتوری‌های قبلی است که بر این سرزمین حاکم بوده‌اند. در طول سال، جشنواره‌هایی برای ترویج فرهنگ شهر در گوشه‌وکنار آن برگزار می‌شود. 

ساکنان محلی از آداب مذهبی و سنتی مختلفی پیروی می‌کنند. مردم بومی پذیرای تمامی فرهنگ‌ها و رفتارهای گردشگران شهرشان هستند؛ اما در مقابل، بازدیدکنندگان هم در سفر به آنتالیا سعی می‌کنند که آداب‌ورسوم محلی را رعایت کنند. پوشیدن‌ لباس‌های مناسب در بافت شهری و سنتی و درآوردن کفش‌ها در ورودی خانه، ازجمله قوانینی هستند که مردم محلی آنتالیا به آن پایبندند.

خوب است بدانید که مردم محلی، بسیار صمیمی، متین و مهمان‌نواز هستند. هنگام برقراری ارتباط با دوستان جدید، به آداب‌و‌رسوم اشخاص تازه‌وارد و اینکه چقدر با قوانین و آداب آشنایی دارند، توجه می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم که قبل از سفر به ترکیه، حداقل چند عبارت را به زبان ترکی یاد بگیرید. فقط استفاده از چند عبارت به زبان مادری آن‌ها، می‌تواند رفتار مردم محلی را بسیار دوستانه کند و آن‌ها خوش‌حال می‌شوند به توریستی که به فرهنگ ملی آن‌ها علاقه دارد، کمک کنند.

فروشندگان در فروشگاه‌ها سعی می‌کنند از یک رهگذر دعوت کنند تا برای نوشیدن یک فنجان قهوه به داخل بیاید. درحالی‌که مهمانان از نوشیدنی خوش‌طعم لذت می‌برند، فروشندگان درباره جالب‌ترین محصولات توضیح می‌دهند و توصیه‌هایی در مورد بهترین رستوران‌ها و مراکز خرید آنتالیا ارائه می‌دهند. در ادامه، با برخی از جشنواره‌های آنتالیا آشنا می‌شوید.

Yoruk-Turkish-people-in-traditional-clothes-in-Antalya-in-Turkey.jpg
تصویری از پوشش مردم محلی آنتالیا

جشنواره گل آنتالیا: در طول یک سال، ساکنان آنتالیا مجموعه‌ای از رویدادهای جالب را جشن می‌گیرند. جشنواره گل، یکی از جشنواره‌های برجسته‌ای است که فروردین‌ماه در آنتالیا برگزار می‌شود. ساکنان محلی آنتالیا با عشق فراوان، گل‌های خارق‌العاده‌ای می‌کارند و هر سال مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشند. جشنواره سالانه گل، فرصتی واقعی برای آن‌هاست تا معجزه‌های باغبانی خود و دستاوردهای پرورش گل را به گردشگران نشان دهند. در طول این رویداد، سکوهای گل را خواهید دید که به‌آرامی در خیابان‌های شهر حرکت می‌کنند و به‌ نمایش عموم درمی‌آیند.

جشنواره اپرا و موسیقی آنتالیا: در ماه ژوئن، فرصتی عالی برای تماشای جشنواره اپرا و باله آنتالیا خواهید داشت. علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند در جشنواره جاز آنتالیا و همچنین جشنواره‌های دیگر موسیقی شرکت کنند. همچنین جولای، زمان برگزاری یک جشنواره گردشگری هیجان‌انگیز در آنتالیاست. در جشنواره بین‌المللی موسیقی و رقص محلی آنتالیا، گروه‌های موسیقی خلاق از سراسر جهان و گروه‌های کر محلی، ارکسترها، گروه‌های تئاتر و گروه‌های کودک جمع‌ می‌شوند و در ژانرهای مختلف اجرا می‌کنند.

جشنواره انگور و پرتقال طلایی آنتالیا: در ماه سپتامبر، جشنواره انگور و جشنواره فیلم پرتقال طلایی در انتظارتان است. پرتقال طلایی، مهم‌ترین جشنواره فیلم در ترکیه و یکی از معتبرترین جشنواره‌های آسیایی است. این جشنواره نه‌تنها یک رویداد فرهنگی است، بلکه یک رویداد اجتماعی هم محسوب می‌شود.

جشنواره مجسمه‌های شنی آنتالیا: در آنتالیا، در ساحل لارا، جشنواره مجسمه‌های شنی برگزار می‌شود. Sandland یک نمایشگاه بزرگ است که در آن 10 هزار تن ماسه در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع توسط هنرمندانی که از سراسر جهان به آنتالیا سفر می‌کنند، به مجسمه‌های منحصربه‌فردی تبدیل می‌شود. در ماه اکتبر نیز، جشنواره بین‌المللی موسیقی مدیترانه‌ای در سواحل ترکیه آغاز می‌شود. به‌طور کلی، قبل از سفر به آنتالیا سعی کنید از فستیوال‌های درحال برگزاری مطلع شوید تا از هیچ‌کدام جا نمانید و بدانید در جواب دوستانتان که می‌پرسند در آنتالیا کجا بریم، چه بگویید.

trolls.jpg
فستیوال مجسمه‌های شنی در آنتالیا

مسیرهای دسترسی به آنتالیا

به‌دلیل نزدیکی شهر آنتالیا به ایران، سفر به این شهر ساحلی ترکیه، کار دشواری نیست. استان آنتالیا از راه‌های مختلفی در دسترس است و از هر وسیله‌ای برای رفتن به آن می‌توانید استفاده کنید. مسیرهای دسترسی به آنتالیا براساس زمان و سلیقه افراد انتخاب می‌شود و از دو راه زیر امکان‌پذیر است:

سفر هوایی به آنتالیا: بهترین راه برای سفر به آنتالیا، استفاده از بلیط هواپیما یا تور آنتالیاست. با استفاده از سفر هوایی، علاوه‌بر اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، زمان کمتری هم در مسیر خواهید بود. پروازهایی که از ایران به آنتالیا انجام می‌شوند، در دو فرودگاه متفاوت به زمین می‌نشینند. در واقع، هیچ پرواز ایرانی به‌صورت مستقیم در شهر آنتالیا فرود نمی‌آید.

باید در نظر بگیرید که نرخ بلیط خطوط هوایی ایرانی از پروازهای ترک بسیار پایین‌تر است. این پروازها، یا در فرودگاه اسپارتا فرود می‌آیند که فرودگاه کوچکی در 140 کیلومتری آنتالیاست و حدود 3 ساعت از این شهر فاصله دارد یا در فرودگاه آلانیا به زمین می‌نشینند. پروازهای ترک مانند ترکیش ایرلاین به‌طور مستقیم در فرودگاه بزرگ آنتالیا واقع در 10 کیلومتری این شهر به زمین خواهند نشست و به‌ همین دلیل هم قیمت بالاتری دارند. اگر علاقه‌مندید که از پروازهای ترک، استفاده کنید و می‌خواهید هزینه‌های سفرتان را هم کنترل کنید، می‌توانید با خرید تور اقساطی آنتالیا، مخارج مسافرت را مدیریت کنید و در ماه‌های بعد، بقیه هزینه‌ها را پرداخت کنید. خوب است بدانید فرودگاه آنتالیا یکی از فرودگاه‌های پرتردد ترکیه است و از نظر میزان مسافر، در رده دوازدهم فرودگاه‌های اروپا و رده دوم فرودگاه‌های ترکیه قرار دارد.

سفر زمینی به آنتالیا: اگر دوست دارید مناظر جاده زیبای آنکارا به آنتالیا را ببینید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از راه زمینی بسیار زمان‌بر است و صبر، حوصله و علاقه زیادی می‌طلبد. برای انتخاب این روش از سفر به آنتالیا باید از طریق اتوبوس یا قطار از تهران به آنکارا سفر کنید و به‌وسیله جاده‌ای زیبا از آنکارا به آنتالیا برسید.

ISE.jpg
فرودگاه اسپارتا

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا

شناخت آب‌وهوا، از اطلاعاتی است که لازم است در راهنمای سفر به آنتالیا بخوانید. آنتالیا، آب‌وهوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل دارد. اگر اهل آفتاب‌گرفتن هستید، بهترین فصل سفر به آنتالیا بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر (از اوایل خرداد تا اوایل مهر) است؛ اما اگر می‌خواهید سفری کم‌هزینه‌تر به آنتالیا داشته باشید، در فصول سرد که سواحل از گردشگران خالی است و هتل‌ها قیمت‌های مناسب‌تری دارند، به این شهر سفر کنید. مرکزهای خرید هم در این فصول، حراج‌ها و آفرهای زیادی برای جذب گردشگران می‌گذارند و شما می‌توانید هنگام سفر با تور ترکیه در این زمان‌ها، مایحتاج خود را با قیمت مناسب از آنتالیا بخرید. در ادامه، وضعیت آب‌و‌هوایی این شهر را شرح می‌دهیم تا بتوانید زمان مناسب برای آنتالیاگردی را پیدا کنید.

  • دمای هوا در آنتالیا: گرم‌ترین ماه سال، به‌طور متوسط با حداکثر دمای روزانه 35 درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای 25 درجه سانتی‌گراد، ماه جولای (اوایل تیر تا اوایل مرداد) است. خنک‌ترین ماه سال به‌طور متوسط با حداکثر دمای روزانه 14 درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای 5 درجه سانتی‌گراد، ماه ژانویه (اوایل دی تا اوایل بهمن) است.
  • آفتاب و بارندگی در آنتالیا: خشک‌ترین ماه، جولای با 0 میلی‌متر بارندگی و 31 روز آفتابی کامل است. مرطوب‌ترین ماه، ژانویه با مقدار 72 میلی‌متر باران در 4 روز است.
  • بهترین زمان برای حضور در سواحل: از ژوئن تا اکتبر (از اوایل خرداد تا اوایل آبان) می‌توانید از سواحل آنتالیا با دمای متوسط ۲۳ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر لذت ببرید.
6846612490_59f67e8d65_k.jpg
ساحل مدیترانه در بهترین فصل آنتالیا

حمل‌ونقل در آنتالیا

شاید حمل‌ و‌ نقل در آنتالیا به‌سادگی و راحتی حمل‌و‌نقل عمومی در شهر استانبول نباشد، اما در این شهر هم گزینه‌هایی برای رفت‌و‌آمد آسان میان مناطق مختلف وجود دارد. این گزینه‌ها شامل تاکسی، دولموش و اتوبوس است. مهم‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی محلی در آنتالیا و کل کشور ترکیه، دولموش (dolmuş) یا مینی‌بوس ترکی است. این اتوبوس‌های کوچک در مسیرهای ثابت در شهرها و همچنین بین مناطق، خدمات ارائه می‌دهند. درحال‌حاضر، دو خط تراموا در شهر آنتالیا، مکان‌های مهمی مانند فرودگاه آنتالیا را به مرکز شهر آنتالیا متصل می‌کند. البته اتوبوس‌های بزرگ‌تری هم وجود دارند که بین مناطق در رفت‌و‌آمد هستند. پرداخت هزینه‌های حمل‌و‌نقل عمومی در شهر آنتالیا، توسط آنتالیا کارت انجام می‌شود.

در کنار این گزینه‌ها، استفاده از تاکسی‌های آنتالیا نیز یکی دیگر از روش‌های موجود است. این تاکسی‌ها در مقابل سایر موارد، هزینه بیشتری دارند و گاهی‌ اوقات بنابه تصمیم راننده، کرایه‌ها به یورو از مسافران دریافت می‌شود که برای گردشگران ایرانی به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

ازآنجایی‌که خط جدید تراموا به نام AntRay توسعه یافته است، می‌توان با تراموا به فرودگاه آنتالیا رسید. ایستگاه تراموا دقیقاً روبه‌روی ترمینال بین‌المللی و همچنین ترمینال ملی این فرودگاه است. معمولاً پروازهای ایرانی در فرودگاه اسپارتا به‌زمین می‎‌نشینند و مسافران ایرانی کمتر به فرودگاه آنتالیا مراجعه می‌کنند؛ بنابراین برای کاهش هزینه‌ها، قبل از سفر، ترانسفر رایگان خود را از فرودگاه به‌ هتل و برعکس هماهنگ کنید.

Dolmus_in_Manavgat_2015-09-25_11-22-30_-_0294.JPG
دولموش، از مینی‌بوس‌های ترکی

اقامت در آنتالیا

بیشتر گردشگران، شهر آنتالیا را برای استراحت، آرامش و لذت‌بردن از سواحلش انتخاب می‌کنند. به‌همین دلیل هم بهترین فصل آنتالیا را تابستان می‌دانند. برخی دیگر به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تعدادی دیگر به خرید علاقه‌مندند و برای سفر، ۶ماهه دوم سال را انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند با توری مثل تور آنتالیا آذر سفر کنند. بسته به هدف شما از سفر، مناطق مختلفی در آنتالیا می‌توانند رضایتتان را جلب کنند. برای داشتن اطلاعات بیشتر درخصوص انتخاب بهترین مناطق آنتالیا برای اقامت، درباره برخی از منطقه‌های مهم و معروف شهر آنتالیا توضیح مختصری می‌دهیم.

کمر: یک منطقه تفریحی بزرگ است که تقریباً در 40 کیلومتری جنوب آنتالیا قرار دارد. در کمر، زندگی شبانه و طبیعت بسیار زیبایی وجود دارد. پوشش گیاهی انبوه این منطقه و جنگل‌های مخروطی در مجاورت کوه‌های زیبا و ساحل صخره‌ای با سواحل سنگریزه‌ای، جایی رؤیایی ساخته است. تعداد زیادی هتل از درجه متوسط و ارزان گرفته تا لوکس در این منطقه قرار دارند. در این منطقه، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد. جاهای دیدنی کمر به‌قدری جذاب‌اند که گردشگران بسیاری این منطقه را برای اقامت و لذت بردن از سفر به آنتالیا انتخاب می‌کنند.

بلک: یک منطقه تفریحی در آنتالیاست که حدود 37 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. تقریباً هیچ تفریح شبانه‌ای در اینجا وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، فقط در قلمروی مجتمع‌های تفریحی و هتل‌ها انجام می‌شود. قیمت اقامت در بلک، کمی بیشتر از سایر مناطق آنتالیاست. هتل‌های بلک معمولاً 5 ستاره و لوکس هستند و تعدادی از بهترین هتل‌های آنتالیا در این منطقه قرار دارد. همچنین بلک، یکی از معروف‌ترین مراکز گلف ترکیه است. زمین‌های گلف و هتل‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که گردشگران علاقه‌مند به این ورزش را جذب خود می‌کنند. در بلک، خبری از طبیعت زیبا و کوه‌ها نیست و در زمین‌های بلک، بیشتر هتل ساخته شده است. سواحل بلک، ماسه‌ای هستند. در بیشتر موارد، خانواده‌ها و زوج‌ها این منطقه را برای سفر خود به آنتالیا انتخاب می‌کنند.

لارا: یک منطقه تفریحی در مجاورت دریای مدیترانه و در 6کیومتری شرق آنتالیاست. لارا به‌عنوان بهترین منطقه آنتالیا هم شناخته می‌شود؛ زیرا بیشتر سواحل آنتالیا در این منطقه قرار دارند و ساحل لارا، مهم‌ترین آن‌هاست که یکی از بهترین سواحل ترکیه محسوب ‌می‌شود. بسیاری از هتل‌های لوکس، در این منطقه قرار دارند. طراحی بیشتر هتل‌ها به‌شکل یک کپی از مکان‌های معروف در سراسر جهان است. هتل‌های لوکس و هتل‌های موضوعی مثل توپکاپی پالاس، ونیز پالاس، کرملین پالاس، تایتانیک بیچ لارا و کنکورد د لوکس ریزورت، در این منطقه قرار دارند.

lara-beach.jpg
تفریحات تابستانی ساحل لارا در بهترین فصل آنتالیا

انواع هتل در آنتالیا

در آنتالیا هتل‌های متعددی با بازه قیمتی متفاوت برای اقامت وجود دارد. در واقع این شهر، پر از هتل‌های مختلفی است که هرکدام امکانات خاص خودشان را دارند. اگر به‌دنبال هتل‌های لوکس و پنج‌ستاره هستید، تعداد چنین هتل‌هایی در آنتالیا بسیار زیاد است. بیشتر این هتل‌ها، یکی از شعب هتل‌های زنجیره‌ای و بین‌المللی هستند که نام آن‌ها را اغلب شنیده‌اید. با انتخاب این هتل‌ها در سفر به آنتالیا می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که بهترین خدمات ممکن را دریافت خواهید کرد. همچنین برخی از این هتل‌ها، از بهترین هتل‌های خانوادگی آنتالیا محسوب‌ می‌شوند. اگر بودجه‌تان کم است، هتل‌های اقتصادی نیز در این شهر موجودند. این‌گونه اقامتگاه‌ها امکانات منحصربه‌فردی ندارند و همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، ارزانند.

به‌طورکلی، هتل‌های پنج‌ستاره و لوکس آنتالیا در میان گردشگران، طرف‌دار بیشتری دارند؛ زیرا این هتل‌ها انواع خدمات تفریحی را ارائه می‌دهند و مسافر نیازی ندارد از محیط آن خارج شود. از پارک‌های آبی و استخر گرفته تا مراکز خرید و رستوران‌ها در این مجتمع‌های غول‌پیکر وجود دارند. این‌گونه هتل‌ها به دو نوع ALL و UALL تقسیم‌بندی می‌شوند و براساس خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهند، در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند. این تفاوت، مربوط به زمان سرویس‌دهی بخش‌های خدماتی مانند کافه و رستوران است. در هتل‌های ALL، زمان ارائه این خدمات محدود است؛ اما در هتل‌های UALL، خدمات 24 ساعته وجود دارد. با خرید تور آنتالیا UALL می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

بهترین بوتیک‌هتل‌های آنتالیا

ayt_74497_rixos_world_theme_park_0916_04.jpg
تصویر یک هتل پنج‌ستاره در آنتالیا

در آنتالیا چه غذاهایی بخوریم؟

آنتالیا شهر بندری ترکیه است که به‌دلیل وجود سواحل زیبا و غذاهای لذیذی که رستوران‌هایش سرو می‌کنند، مشهور است. مکان‌های زیادی در این شهر وجود دارد که پر از غذاهای خوشمزه ترکی و غذاهای مخصوص آنتالیاست. شما فقط باید نام کامل این غذاهای محبوب را بدانید تا در سفر به آنتالیا، رستوران‌هایی که این غذاها را سرو می‌کنند، کشف کنید و تصمیم بگیرید که در میان طیف گسترده‌ای از غذاهای ترکی، کدام‌یک را امتحان کنید.

البته اطلاع از قیمت غذا در ترکیه می‌تواند تا حد زیادی در بودجه سفر شما تأثیرگذار باشد. در اینجا به چند غذای برتر در آنتالیا اشاره می‌کنیم که نه‌تنها خوشمزه‌اند، بلکه از نظر قیمت نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. فقط کافی است نام غذاهایی را که در ادامه معرفی می‌کنیم، به‌خاطر بسپارید.

گوزلمه: این غذا معمولاً به‌عنوان پنکیک ترکی شناخته می‌شود؛ اما می‌توانید از چاشنی‌های خوشمزه داخل این کرپ‌ها نیز لذت ببرید. گوزلمه یکی از بهترین غذاهای خیابانی در آنتالیاست که روی یک میز گریل در فضای باز طبخ می‌شود و با انواع موادی مثل پنیر، سیب‌زمینی، اسفناج یا کیما (گوشت خردشده) که داخلش گذاشته می‌شود، سرو می‌شود. همیشه در کنار این غذا، سالادی از گوجه‌فرنگی، خیار و جعفری وجود دارد. هنگام قدم‌زدن در خیابان‌های آنتالیا، این غذای ارزان و هیجان‌انگیز را از دست ندهید.

گوزلمه.jpg
گوزلمه، از غذاهای ترکی

غذاهایی با گوشت گریل‌شده: غذاهای ترکی، اغلب سرشار از گوشت هستند. می‌توانید انواع غذاها را در آنتالیا پیدا کنید که به‌ روش‌های مختلف از یک نوع گوشت تهیه می‌شوند. همچنین می‌توانید غذاهای کبابی مانند Kuzu tandır (گوشت گوسفند آهسته‌پخته‌شده) یا گوشت گوساله بوداده با iç pilavı (برنج با توت، آجیل و جگر خردشده) را امتحان کنید. در سفر به آنتالیا، این غذاها را می‌توانید در رستوران 7 Mehmet امتحان کنید که روی تپه‌ای زیبا مشرف به ساحل معروف کنیالتی آنتالیا قرار دارد.

Kuzu tandır.jpg
گوشت گوسفند از لذیذترین غذاهای ترکیه

بورک: شاید شیرینی‌های زیادی از سراسر دنیا امتحان کرده باشید؛ اما بورک‌های فوق‌العاده آنتالیا، غذاهای خوش‌طعمی هستند که می‌توانید در سفر به این شهر میل کنید. این رول‌ها با مواد مختلف پر شده و تاحدی ترد هستند. راز اصلی خوشمزه بودن این غذای معروف آنتالیا، در خمیر دست‌ساز بسیار نازکی است که با گوشت چرخ‌کرده، پنیر یا پودر قند به‌عنوان یک نوع شیرینی، پر می‌شود.

بورک.jpg
تصویری از بورک پنیری

شیش‌کباب: چگونه می‌توان شهر آنتالیا را بدون امتحان‌کردن کباب‌های معروفش ترک کرد؟ این خوراکی‌های خوش‌طعم، از گوشت بره و مرغ تهیه می‌شوند. این کباب‌ها به‌ سیخ کشیده شده و گریل می‌شوند تا به‌ بهترین حالت آبدار خود برسند. شیش‌کباب‌ها از بهترین غذاهای آنتالیا هستند که می‌توان آن‌ها را داخل نان قرار داد و به‌عنوان یک ساندویچ امتحان کرد.

شیش کباب.jpg
شیش کباب از غذاهای خوشمزه ترکی

سوپ کله‌پاچا: Paça çorbası یک سوپ سنتی ترکی است. این غذا با ترکیبی از گوشت گوساله، پیاز، آب و نمک تهیه می‌شود. سوپ را با مخلوطی از آرد، ماست، آب و زرده تخم‌مرغ غلیظ می‌کنند، روی حرارت می‌گذارند تا بجوشد، سپس مزه‌دار کرده و داغ سرو می‌کنند. این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای آنتالیاست. سوپ کله‌پاچا از مغز گوسفند، گوشت سر یا پا و مقدار زیادی سبزی تشکیل شده که به‌آرامی روی حرارت ملایم می‌جوشند تا طعم‌ آن‌ها مخلوط شود. این غذا معمولاً صبح‌ها سرو می‌شود و بسیار شبیه به کله‌پاچه خودمان است!

1bc9b961d78b4f81a80e615eeb2dff03.jpg
سوپ پاچا، از غذاهای آنتالیا

در آنتالیا از کجا خرید کنیم؟

خرید در آنتالیا قطعاً یک تجربه فوق‌العاده برای مسافران این شهر است. آنتالیا، فرصت‌های خارق‌العاده‌ای را برای عاشقان خرید فراهم می‌کند. از مراکز خرید بزرگ، سوپرمارکت‌ها، بازارهای پرطرف‌دار در فضای باز و بازارهای خیابانی، مغازه‌های عتیقه، سوغات و صنایع‌دستی گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ و مجتمع‌های تجاری، مراکز خرید زیادی را در آنتالیا خواهید یافت. در این راهنمای سفر به آنتالیا، قصد داریم شما را با برخی از مراکز خرید محبوب این شهر آشنا کنیم تا اگر در سفر به آنتالیا قصد خرید داشتید، سری به آن‌ها بزنید.

شهر قدیمی کالیچی: کالیچی (Kaleici) که در زبان ترکی به‌معنای قلعه درونی است، محله زیبا و قدیمی شهر آنتالیاست. شما می‌توانید خرید خود را با یک قدم‌زدن رؤیایی در کنار مغازه‌های لباس شروع کنید. کالیچی همچنین به مغازه‌های فروش فرش ترکی، منسوجات و لباس‌های چرمی‌اش معروف است. ازآنجایی‌که در این منطقه فقط عبور عابر پیاده مجاز است، از قدم زدن در امتداد خیابان‌های باریک با تعداد زیاد مغازه‌های دیدنی آن لذت خواهید برد. علاوه‌بر این، دوستداران هنر می‌توانند غرفه‌های صنایع‌دستی زیادی را پیدا کنند که تابلوهای گل‌دوزی، سوغاتی، منسوجات و پارچه می‌فروشند.

blg-post_5ea0ab5ca3ca4.jpg
بازار کالیچی آنتالیا
antalya-mediterranean-3028141_640.jpg
شهر قدیمی کالیچی

مال آف آنتالیا (Mall of Antalya): مال آف آنتالیا، بزرگ‌ترین مرکز خرید در آنتالیا با بیش از 234 واحد تجاری است. مرکز خرید آنتالیا به‌دلیل خدمات و امکانات خود، موفق به دریافت جوایزی شده است. این مرکز خرید که در سال 2017 راه‌اندازی شد، مرکزی برای سرگرمی، اوقات‌فراغت و خرید است. شهربازی همراه با سینما، گالری‌ها و موارد دیگری برای بازدید در این مرکز خرید وجود دارند تا روزی پر از هیجان و ماجراجویی را برای مسافران این شهر بسازند. مرکز خرید آنتالیا، فرهنگ و سبک زندگی شهر را زیر یک سقف آورده است. در مال آف آنتالیا، فضای 4000 متری فودکورت وجود دارد که در آن بهترین کافه‌ها و رستوران‌ها را خواهید یافت.

best-shoppin-malls-in-antalya-mall-of-antalya-1200x621.png
مرکز خرید مال آف، از بهترین مراکز خرید آنتالیا

مرکز خرید تراسیتی (TerraCity): تراسیتی، یکی از مراکز خرید درجه‌یک در آنتالیاست که خرید کردن در آن یک تجربه کاملاً جدید است. این مرکز خرید با بیش از 180 فروشگاه، سبکی منحصربه‌فرد و ترکیبی عالی از برندهای ملی و بین‌المللی را معرفی کرده است. تنوع بسیار زیاد، آن را به یک جاذبه در آنتالیا تبدیل کرده است.

مرکز خرید تراسیتی که در لارا واقع شده، مکانی است که می‌توانید در آن ساعت‌ها سرگرم شوید و در قسمت فودکورت مرکز خرید که حدود 30 رستوران غذاهای ترکی و بین‌المللی را در خود جای‌ داده است، غذایتان را میل کنید. فضای غذاخوری این مرکز خرید به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند 1000 مهمان را در یک زمان در خود جای دهد. سینمای بزرگ و فضای داخلی جذاب، آن را به محبوب‌ترین مرکز خرید در آنتالیا تبدیل کرده است. اگر پس از پاساژگردی دوست داشتید سری به تفریحات رایگان آنتالیا بزنید، خوب است بدانید که نزدیکی این مرکز خرید به ساحل لارا، تجربه پیاده‌روی در ساحل را به‌سادگی برایتان میسر می‌‌کند.

terracity.jpg
مرکز خرید تراسیتی آنتالیا
csm_2_4e008cb0aa.jpg
مرکز خرید تراسیتی، محبوب‌ترین مرکز خرید آنتالیا

جاذبه‌های توریستی آنتالیا

شهر آنتالیا در سواحل مدیترانه، شهری زیبا و دیدنی است که جاذبه‌های فراوانی برای بازدید دارد. سواحل این شهر ساحلی ترکیه، به‌عنوان سواحل فیروزه‌ای مدیترانه شناخته می‌شوند. با وجود سواحل دوست‌داشتنی، آبشارهای جادویی و انبوهی از آثار تاریخی که در حومه شهر قرار دارند، مطمئناً سفر به آنتالیا خاطره‌انگیز خواهد شد. تعدادی از جاذبه‌های مطرح و دیدنی آنتالیا، موزه باستان‌شناسی آنتالیا، آکواریوم آنتالیا، دروازه هادریان، ساحل لارا و شهر باستانی ترمسوس است. اگر فرصتی برای خارج شدن از هتل پیدا کردید، سری به جاهای دیدنی آنتالیا بزنید. با شناخت جاهای دیدنی این شهر، می‌توانید آسان‌تر به این پرسش که در آنتالیا کجا بریم، پاسخ دهید.

هزینه های سفر به آنتالیا

صحبت درباره هزینه های سفر به آنتالیا، کاملاً به نوع انتخاب‌های شما بستگی دارد؛ مثلاً اگر با تورهای لوکس به این سفر بروید، قطعاً هزینه‌های سفرتان بسیار بیشتر از زمانی می‌شود که در هتل‌های اقتصادی آنتالیا اقامت می‌کنید. همان‌طور که گفته شد، برای پروازهای ایرانی، مسیر مستقیمی به آنتالیا وجود ندارد. اگر با پرواز ترک این مسیر را طی کنید، زمان سفر برایتان کوتاه‌تر می‌شود؛ اما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. از دیگر عواملی که روی هزینه‌ های سفر به آنتالیا مؤثر است، خوردوخوراک در سفر است. در هتل‌های آنتالیا، رستوران‌ها و فودکورت‌های متعددی وجود دارد که هر سلیقه‌ای را در بر می‌گیرد؛ اما برای کم‌کردن هزینه‌ها می‌توانید از غذاهای خیابانی آنتالیا استفاده کنید یا تعداد دفعات رفتن به بهترین رستوران‌های آنتالیا را به حداقل برسانید.

Antalya-Kart-in-Antalya-in-Turkey.jpg
هزینه های سفر به آنتالیا

خرید تور آنتالیا از لست‌سکند

حالا که درباره همه زوایای سفر به آنتالیا صحبت کرده‌ایم، موقع آن است که بگوییم تور آنتالیا را از کجا بخرید. با انتخاب تور آنتالیا از لست‌سکند، می‌توانید از میان ده‌‌ها آژانس مسافرتی، توری را پیدا کنید که بیشتر مناسب شماست. لست‌سکند به شما این امکان را می‌دهد که فهرستی از پکیج‌ها را با قیمت‌ها و هتل‌های متنوع ببینید و تور مد نظرتان را انتخاب کنید. ازآنجاکه سفر به زیباترین ساحل ترکیه، ممکن است فقط یک‌ بار برایتان اتفاق بیفتد، بهتر است با انتخابی شایسته، چالش‌های سفر را به حداقل برسانید.

سخن آخر

در این راهنمای سفر به آنتالیا، سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی درباره این شهر، به شما کمک کنیم تا قبل از سفر به آنتالیا کمی با این شهر ساحلی و زیبای ترکیه آشنا شوید. اینکه قبل از سفر بدانید آنتالیا کجاست، هزینه های سفر به آنتالیا چقدر می‌شود و جاذبه‌های دیدنی آن چیست، به شما در هنگام سفر کمک ویژه‌ای می‌کند. اگر تجربه سفر به این شهر ساحلی را دارید، خوشحال می‌شویم تجربه‌های خود را درباره سفر به آنتالیا با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.