10 بالابر شگفت انگیز دنیا + تصاویر

4.6
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
24 اسفند 1394 08:03
0

هر چند آسانسور معمولاً چیزی بیش از اتاقکی متحرکی برای جابجایی بین طبقات یک ساختمان نیست ولی اگر پای عواملی نظیر خلاقیت، ظرافت های بالای فنی و مهندسی، دانش روز، سرعت بالا، مناظر زیبای اطراف و... به این قضیه باز شود، همین اتاقک کلیددار نیز می تواند به یک جاذبه مهم گردشگری تبدیل گردد.

در این نوشتار 10 آسانسور خاص را که شهرتی جهانی دارند معرفی می کنیم.

Hammetschwand در اتریش

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

بلندترین آسانسور بیرونی اروپا در فضای باز است که چشم انداز بسیار زیبایی از دریاچه لوسرن (Lucerne) را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

این آسانسور با سرعت سرسام آوری حرکت می کند و فاصله 152 متری تا نوک کوه Bürgenstock واقع در وسط دریاچه لوسرن را در کمتر از یک دقیقه طی می کند. 1

اشتوتگارت در آلمان

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

این آسانسور دیدنی در موزه مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت (Stuttgart) واقع در جنوب غرب کشور آلمان قرار گرفته است. موزه یاد شده تاریخ 125 سال صنعت خودروسازی را میزبانی می کند.

آسانسورهای زیبا و کپسول مانند موزه مرسدس بنز، بازدیدکنندگان را بین طبقات جابجا می کند. گردشگران هم از سوار شدن بر این کپسول های عجیب و غریب فلزی لذت می برند، هم از تماشا کردن آنها.

فالکریک ویل در اسکاتلند

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

این آسانسور عجیب، داخل یک قایق جاسازی شده و مسافران را تا ارتفاع 40 متر به بالا می برد.

فالکریک ویل (Falkirk Wheel) برای مرتبط نمودن دو کانال فورث و کلاید (Forth and Clyde) و یونیون (Union) به کار می رود و در حال حاضر یکی از مهمترین جاذبه گردشگری شهر فالکریک قلمداد می گردد.

فالکریک ویل تنها بالابر قایق چرخان در جهان به شمار می رود.

اژدها در آمریکا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

معمولاً آسانسورها به دلیل عواملی همچون مناظر اطراف، سرعت بالا و غیره باعث ترس و هیجان گردشگران می شوند ولی بالابر اژدها (Dragon) در این زمینه استثنا است چرا که ترس و وحشت استفاده از این آسانسور را باید در داخل آن جستجو کرد!

داخل کابین آسانسور دارای طراحی ها و نقش و نگارهای عجیبی است و آن را به یک اتاق شکنجه همانند کرده است.

این بالابر در منطقه لانگ آیلند (Long Island) در ایالت نیویورک قرار دارد.

طاق دروازه در آمریکا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

Gateway Arch (طاق گیت وی به معنای طاق دروازه) نام یک سازه معروف در آمریکاست که در پارک یادبود توماس جفرسون، در شهر سنت لوئیس در ایالت غربی میسوری (Missouri) بنا شده است. این بنای فلزی 1067 پله دارد و آسانسور خزنده آن کم نظیر و دارای ظرافت های فنی پیچیده ای است.

طاق دروازه قادر است تماشاگران را در عرض 4 دقیقه به بالای ارتفاع 192 متری ساختمان انتقال دهد. از آنجا می توان شهر را از منظری دیگر به تماشا نشست.

Asansör در ترکیه

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

Asansör (معادل ترکی آسانسور) بنایی تاریخی در منطقه قره طاش شهر ازمیر ترکیه است. این بالابر که در سال 1907 بنا شده، 51 متر ارتفاع دارد و گذرگاهی را برای سهولت رفت و آمد در ازمیر فراهم آورده است.

از بالای آسانسور می توان چشم اندازهای زیبایی را از شهر ازمیر تماشا کرد. امروزه Asansör به معروفترین نماد شهر ازمیر تبدیل شده است.

AquaDom در آلمان

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

این آسانسور عجیب و زیبا، یک استوانه عظیم توخالی است که گرداگر آن را آکواریوم تشکیل داده است. در این بالابر شگفت انگیز می توان ماهی ها و زندگی زیر آب را تماشا کرد.

«بزرگترین آکواریوم استوانه ای دنیا» در هتل رادیسون بلو (Radisson Blu) در برلین پایتخت آلمان واقع شده است. AquaDom با قطر حدود 11 متر و گنجایش یک میلیون لیتر آب، محل زندگی بیش از 2000 ماهی از 56 گونه مختلف است. همه روزه سه یا چهار غواص کار غذا دادن به ماهی ها و تمیز کردن آکواریوم را انجام می دهند.

Bailong در چین

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

Bailong - به معنای صد اژدها - یک آسانسور شیشه ای در منطقه خوش منظره ولینگ یانگ (Wulingyuan) واقع در استان هونان چین است. این آسانسور 330 متری بر کنار صخره ای بزرگ و شیبدار بنا شده است. گفته می شود Bailong بلندترین و سنگین ترین آسانسور فضای آزاد جهان است. ساخت این آسانسور از سال 1999 آغاز گردید و در سال 2002 تکمیل و راه اندازی شد.

Santa Justa در پرتغال

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

آسانسور سانتا ژوستا در شهر تاریخی لیسبون (Lisbon) پرتغال واقع شده است. این بالابر با 45 متر ارتفاع به سبک نئوگوتیک طراحی و ساخته شده و گردشگران زیادی از سراسر جهان برای دیدن آن به لیسبون سفر می کنند.

مردم شهر لیسبون به دلیل قرار گرفتن در حصار تپه های بلند و صعب العبور همواره به دنبال راهی برای آسان نمودن دسترسی به نقاط مختلف شهر داشته اند. «سانتا ژوستا» به همراه پل ارتباطی آن که با الگوبرداری از برج ایفل طراحی شده، پست ترین و مرتفع ترین نقطه شهر را به هم پیوند می دهد.

اسکای تاور در نیوزیلند

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

 10 بالابر شگفت انگیز دنیا

اسکای تاور (Sky Tower) یک برج مخابراتی در شهر اوکلند (Auckland) واقع در شمال جزیره شمالی نیوزیلند است که 220 متر ارتفاع دارد.

این آسانسور شیشه ای سرعت بالایی دارد و تماشای کنده شدن آن از زمین، ترس و هیجان زیادی ایجاد می کند.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.